Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 29 august 2008  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 29 august 2008 "Limitari privind timpul de munca si cerinte de odihna pentru personalul aeronautic civil navigant - RACR-LTMO", editia 2/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 650 din 12 septembrie 2008
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ? CIVILĂ? ROMÂNĂ? din 29 august 2008
"Limitãri privind timpul de muncã şi cerinţe de odihnã pentru personalul aeronautic civil navigant - RACR-LTMO", ediţia 2/2008
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 650 din 12 septembrie 2008



PREAMBUL
1. Activitatea aeronauticã civilã pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementatã prin Codul aerian civil, prin actele normative interne în domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu unele amendamente aduse ulterior, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România a aderat sau este parte.
2. Reglementãrile aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel încât sã se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a cadrului naţional de reglementãri aeronautice civile române.
3. În conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementãrii domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigurã prin autoritãţi delegate elaborarea şi/sau emiterea reglementãrilor aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfãşoarã activitãţi în zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã.
4. Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" este autoritate delegatã de cãtre autoritatea de stat pentru asigurarea aplicãrii reglementãrilor aeronautice civile naţionale, precum şi supravegherea respectãrii lor de cãtre persoanele juridice şi fizice, române sau strãine, care furnizeazã servicii sau produse pentru aviaţia civilã din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei civile.
5. În vederea îndeplinirii obligaţiilor României de stat membru al Uniunii Europene şi de conformare cu legislaţia comunitarã în domeniul aviaţiei civile, România trebuie sã aplice prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi Consiliului (CE) nr. 1.899/2006 din 12 decembrie 2006 şi Regulamentul (CE) nr. 8/2008 al Comisiei din 11 decembrie 2007. Astfel, începând cu data de 16 iulie 2008 se aplicã prevederile anexei III la acest regulament - "Cerinţe tehnice şi proceduri administrative comune aplicabile transportului comercial cu aeronave". În conformitate cu prevederile art. 8 (4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 , aşa cum a fost modificat prin Regulamentul Parlamentului şi Consiliului (CE) nr. 1.899/2006 , este posibil ca un stat membru sã adopte sau sã menţinã dispoziţii referitoare la OPS 1.1105 pct. 6, OPS 1.1110 pct. 1.3 şi 1.4.1, OPS 1.1115 şi OPS 1.1125 pct. 2.1 din subpartea Q a anexei III pânã la instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici.

APLICABILITATE
Prevederile cuprinse în prezenta reglementare sunt aplicabile, cu excepţia situaţiilor în care este specificatã în mod expres operaţiunea aerianã aplicabilã, urmãtoarelor tipuri de operaţiuni care pot fi desfãşurate pe teritoriul României conform Codului aerian civil:
a) transport aerian comercial cu elicoptere;
b) lucru aerian cu avioane şi elicoptere;
c) aviaţie generalã cu avioane şi elicoptere.
Prezenta reglementare reprezintã cerinţele stabilite de România în baza art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în special Regulamentul (CE) nr. 1.899/2006 al Parlamentului şi al Consiliului, referitoare la urmãtoarele articolele din subpartea Q a anexei III:
- OPS 1.1105 pct. 6;
- OPS 1.1110 pct. 1.3 şi 1.4.1;
- OPS 1.1115; şi
- OPS 1.1125 pct. 1.3, 1.4 şi 2.1.

CAP. 1
Definiţii

În sensul prezentei reglementãri, termenii utilizaţi au urmãtorul înţeles:
1.1. bazã de reşedinţã - locul desemnat de operator fiecãrui membru de echipaj de unde membrul de echipaj, în mod normal, începe şi încheie o perioadã sau mai multe perioade de serviciu şi unde, în condiţii normale, operatorul nu este responsabil pentru asigurarea cazãrii corespunzãtoare a membrilor de echipaj în cauzã;
1.2. echipaj de conducere majorat - un echipaj de conducere compus din mai mulţi membri decât numãrul minim necesar pentru operarea aeronavei şi în care fiecare membru de echipaj de conducere îşi poate pãrãsi postul, fiind în aceastã perioadã înlocuit de un alt membru de echipaj de conducere calificat corespunzãtor;
1.3. fereastrã de reducere circadianã - perioada de timp cuprinsã între orele 2,00 şi 5,59. Într-o bandã de 3 fuse orare, fereastra de reducere circadianã se referã la orele locale ale bazei de reşedinţã. În afara acestor 3 fuse orare, fereastra de reducere circadianã se referã la orele locale ale bazei de reşedinţã pentru urmãtoarele 48 de ore de la plecare, dupã care se referã la ora localã;
1.4. membru de echipaj operativ - un membru de echipaj certificat corespunzãtor care îşi desfãşoarã activitatea la bordul unei aeronave pe întreaga duratã sau pe timpul oricãrei pãrţi a zborului;
1.5. noapte localã - o perioadã de timp de 8 ore consecutive, între orele locale 22,00 şi 8,00;
1.6. OPS - articole ale Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi al Consiliului (CE) nr. 1.899/2006 , subpartea Q a anexei III, pentru care România a adoptat sau a menţinut dispoziţii proprii, pânã la instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici;
1.7. pauzã - o perioadã de timp liberã de orice sarcinã, mai scurtã decât un timp de odihnã şi care se considerã timp de serviciu;
1.8. perioadã de rezervã - o perioadã de timp definitã, fãrã a fi întreruptã de un timp de odihnã, în decursul cãreia un membru de echipaj este solicitat de cãtre operator sã fie disponibil pentru a primi o misiune de zbor, poziţionare sau altã însãrcinare asociatã de serviciu;
1.9. poziţionare - transferul unui membru de echipaj neoperativ, din dispoziţia operatorului, în vederea executãrii sau dupã executarea unei misiuni de zbor, exclusiv:
- deplasarea de acasã la serviciu şi viceversa;
- deplasarea localã de la locul sãu de odihnã la locul de raportare pentru începerea serviciului şi viceversa;
1.10. serviciu - orice activitate desfãşuratã în zbor sau la sol, asociatã cu obiectul de activitate al operatorului aerian, pe care un membru de echipaj este chemat sã o îndeplineascã;
1.11. serviciu întrerupt - un timp de serviciu pentru zbor care conţine o pauzã;
1.12. timp bloc - timpul scurs din momentul în care o aeronavã se pune în mişcare pentru prima datã din locul de parcare în vederea decolãrii pânã în momentul în care aceasta se opreşte în poziţia desemnatã pentru parcare şi are toate motoarele oprite;
1.13. timp de odihnã - o perioadã de timp definitã şi neîntreruptã, în decursul cãreia un membru de echipaj este liber de orice sarcini de serviciu, inclusiv de perioada de rezervã;
1.14. timp de serviciu - o perioadã de timp care începe în momentul în care un membru de echipaj, solicitat de operator, începe un serviciu şi se încheie în momentul în care membrul de echipaj este liber de orice sarcinã de serviciu;
1.15. timp de serviciu pentru zbor (TSZ) - perioada de timp în care o persoanã opereazã într-o aeronavã ca membru de echipaj. TSZ începe în momentul în care un membru de echipaj se prezintã în vederea începerii unui serviciu care cuprinde un zbor sau o serie de zboruri; aceasta se terminã la sfârşitul ultimului zbor unde el este membru de echipaj operativ;
1.16. zi liberã - un interval de timp liber de orice sarcini, care include douã nopţi locale consecutive; timpul de odihnã poate fi inclus ca parte a zilei libere;
1.17. zi localã - un interval de timp de 24 de ore care începe la ora localã 00,00.

SECŢIUNEA 1

CAP. 2
Prevederi generale

2.1. Responsabilitãţile operatorului
2.1.1. Operatorul trebuie sã desemneze o bazã de reşedinţã pentru fiecare membru de echipaj.
2.1.2. Orice operator trebuie sã stabileascã scheme privind timpul de serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de odihnã a membrilor de echipaj.
2.1.3. Orice operator trebuie sã se asigure cã în planificarea zborurilor sale:
a) sunt respectate limitãrile privind timpul de serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de odihnã a personalului aeronautic civil navigant, stabilite în conformitate cu prevederile acestei reglementãri şi cu oricare alte prevederi suplimentare emise de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" pentru menţinerea siguranţei zborurilor;
b) zborurile sunt planificate astfel încât sã se încheie în interiorul perioadelor de timp admise pentru timpul de serviciu pentru zbor, ţinându-se cont de timpul necesar pregãtirii zborului, zborul propriu-zis şi perioada de timp necesarã pentru formalitãţile de dupã încheierea zborului;
c) programul de serviciu al membrilor de echipaj sã fie întocmit şi publicat cu suficient timp în avans pentru a permite acestora sã îşi organizeze timpul de odihnã.
2.1.4. Operatorul trebuie sã considere un timp de notificare minim pentru fiecare membru de echipaj pentru care va ţine seama de timpul rezonabil necesar pentru pregãtirea plecãrii la serviciu şi de timpul necesar deplasãrii membrului de echipaj de la domiciliu sau de la locul unde membrul de echipaj se aflã în perioada de rezervã la locul unde trebuie sã se prezinte pentru serviciu.
2.1.5. La întocmirea planificãrii privind timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de odihnã, operatorii trebuie sã ţinã cont de efectele suprasolicitãrii/oboselii cumulate prin executarea ciclicã a timpului de serviciu pentru zbor maxim/timp de odihnã minim, prin alternarea perioadelor de timp de serviciu de zi cu cele de noapte, precum şi a frecvenţei acestora asupra membrilor echipajului.
2.1.6. Operatorul trebuie sã stabileascã zile libere şi sã notifice despre aceasta, în avans, membrii de echipaj.
2.1.7. Operatorul trebuie sã se asigure cã timpul de odihnã alocat membrilor de echipaj este suficient pentru a trece peste efectele serviciului anterior şi pentru a fi odihnit pânã la începerea urmãtoarei perioade de serviciu, pentru a opera la un nivel de eficienţã şi siguranţã satisfãcãtor, indiferent de circumstanţe.
2.1.8. Operatorul trebuie sã se asigure cã planificarea timpului de serviciu pentru zbor este fãcutã astfel încât sã se evite starea de obosealã.
2.1.9. Exceptãrile de la limitele stabilite în aceastã reglementare, solicitate de operatorul aerian şi aprobate de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", trebuie însoţite de aplicarea unor mãsuri compensatorii corespunzãtoare pentru personalul aeronautic civil navigant.
2.2. Responsabilitãţile membrilor de echipaj
2.2.1. Niciun membru de echipaj nu trebuie sã opereze o aeronavã dacã se simte obosit sau dacã este conştient cã starea fizicã sau psihicã nu îi permite sã îşi îndeplineascã atribuţiile la standardele cerute, prin aceasta putând pune în pericol siguranţa zborului.
2.2.2. Membrii de echipaj trebuie sã foloseascã facilitãţile de odihnã oferite, sã îşi planifice şi sã foloseascã corespunzãtor timpul de odihnã.
2.3. Responsabilitãţile Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" poate acorda exceptãri de la limitele stabilite în aceastã reglementare în condiţiile în care se executã operaţiuni speciale ori în scopul nevoilor operaţionale urgente specifice ale operatorului, dar numai dupã ce pãrţile participante la operaţiune au stabilit de comun acord condiţiile de desfãşurare a acestora.
Astfel:
a) o exceptare se poate acorda pentru o perioadã de maximum 3 luni şi poate fi prelungitã o singurã datã;
b) o exceptare admisã de la prevederile prezente trebuie ca prin mãsurile suplimentare luate de operator sã asigure un nivel echivalent de siguranţã a zborului;
c) orice operator care solicitã o exceptare de la prevederile prezentei reglementãri trebuie sã demonstreze Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" cã solicitarea de exceptare produce un nivel echivalent de siguranţã a operãrii. Aceste exceptãri vor fi însoţite de mãsuri de diminuare a riscurilor, dacã este cazul;
d) în evaluarea unor astfel de solicitãri, Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" are în vedere practicile şi recomandãrile general agreate de organismele de aviaţie civilã.

CAP. 3
Limite ale timpului de serviciu pentru zbor

3.1. Prevederile prezentului capitol nu se aplicã operaţiunilor de zbor cu un singur pilot, serviciilor medicale de urgenţã, operaţiunilor de lucru aerian şi zborurilor-şcoalã, care sunt tratate la cap. 11 şi 12 ale prezentei reglementãri.
3.2. Orice operator trebuie sã prevadã înainte de începerea zborului un timp de pregãtire suficient care sã asigure în mod realist timpul necesar pentru pregãtirea zborului şi pentru îndeplinirea îndatoririlor privind siguranţa zborului, aşa cum au fost aprobate de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã".
3.3. Limite zilnice
3.3.1. Într-o perioadã de 24 de ore consecutive timpul de serviciu pentru zbor este de maximum 13 ore.
3.3.2. Limita zilnicã va fi redusã cu câte 30 de minute pentru fiecare sector, începând cu al treilea sector, dar nu mai mult de douã ore.
3.3.3. Limite datorate ferestrei de reducere circadianã:
a) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor începe în fereastra de reducere circadianã sau conţine în totalitate o fereastrã de reducere circadianã, limitele maxime prevãzute la pct. 3.3.1 şi, dupã caz, 3.3.2 vor fi reduse cu valoarea integralã din timpul de serviciu pentru zbor cuprins în fereastra de reducere circadianã, reducerea fiind de minimum o orã, dar nu mai mult de douã ore;
b) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor se terminã într-o fereastrã de reducere circadianã limitele maxime prevãzute la pct. 3.3.1 şi, dupã caz, 3.3.2 vor fi reduse cu 50% din timpul de serviciu pentru zbor cuprins în fereastra de reducere circadianã.
3.4. Limite zilnice extinse
3.4.1. Limita maximã a timpului de serviciu pentru zbor, stabilitã la pct. 3.3, poate fi extinsã cu pânã la o orã în condiţiile impuse de nevoi operaţionale ocazionale. Astfel:
a) nu sunt permise extinderi ale timpului de serviciu pentru zborurile care includ 6 sectoare sau mai mult;
b) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor intersecteazã fereastra de reducere circadianã cu pânã la douã ore, este admisã extinderea pentru zborul care include maximum 4 sectoare;
c) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor intersecteazã fereastra de reducere circadianã cu mai mult de douã ore, este admisã extinderea pentru zborul care include maximum douã sectoare;
d) în orice perioadã de 7 zile consecutive, numãrul maxim de extinderi este limitat la douã;
e) dacã timpul de serviciu pentru zbor este planificat sã includã o extindere, timpii de odihnã minimi de dinainte şi de dupã zbor sunt majoraţi cu câte douã ore sau, numai timpul de odihnã dupã zbor, este majorat cu 4 ore. Dacã extinderile sunt folosite pentru timpi de serviciu pentru zbor consecutivi, suma timpilor de odihnã de dinainte şi de dupã zbor între cele douã operaţiuni trebuie sã fie cel puţin egalã cu suma celor 2 timpi de serviciu pentru zbor;
f) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor care include o extindere începe între orele 22,00 şi 4,59, operatorul va limita timpul de serviciu pentru zbor la 11 ore şi 45 de minute.
3.4.2. Pentru echipajul de cabinã însãrcinat sã îşi desfãşoare activitatea la bordul aeronavei pe întreaga duratã a zborului sau pe timpul mai multor zboruri consecutive, timpul de serviciu pentru zbor poate fi extins numai cu diferenţa dintre timpii de raportare ai echipajului de cabinã şi cei ai echipajului de zbor, dar nu mai mult decât timpul de serviciu pentru zbor zilnic extins aplicabil.
3.5. Limite zilnice extinse cu serviciu întrerupt
3.5.1. Limita zilnicã maximã a timpului de serviciu pentru zbor, stabilitã la pct. 3.3, poate fi extinsã în cazul executãrii unui serviciu întrerupt, astfel:


┌─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ Durata întreruperii │ Perioada cu care se majoreazã │
│ │ timpul de serviciu pentru zbor │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 0 ore-2 ore 59 minute │ - │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 3 ore-6 ore 59 minute │ 1/2 din perioada de întrerupere │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 7 ore-9 ore 59 minute │ 2/3 din perioada de întrerupere │
└─────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘



3.5.2. Prevederile paragrafului de mai sus pot fi aplicate de un operator cu urmãtoarele condiţii:
a) timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de dupã întrerupere/pauzã nu sunt mai mari de 10 ore, iar timpul total de serviciu pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depãşeşte 20 de ore;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin serviciu întrerupt nu este aplicatã în cazul în care se utilizeazã un echipaj de conducere majorat;
c) se asigurã condiţii corespunzãtoare de odihnã dacã pauza depãşeşte 3 ore;
d) între orice perioadã de 7 zile consecutive se folosesc maximum douã extensii;
e) dupã perioada de întrerupere se admite efectuarea a maximum douã sectoare;
f) dupã ultimul sector executat, timpul minim de odihnã prevãzut la cap. 5 se majoreazã cu 6 ore.
3.6. Eficacitatea operaţionalã
Planificarea zborurilor trebuie sã permitã realizarea zborurilor în conformitate cu timpul de serviciu pentru zbor maxim permis.
Pentru a realiza acest lucru, operatorul trebuie sã ia mãsurile necesare pentru a modifica programul zborurilor sau planificarea echipajului cel puţin acolo unde operarea efectivã conduce la depãşirea TSZ la mai mult de 33% din numãrul de operãri pe o rutã datã într-un sezon.
3.7. Poziţionarea
3.7.1. Perioada de timp petrecutã pentru poziţionare este consideratã ca fiind timp de muncã.
3.7.2. Dacã o poziţionare este urmatã de un timp de serviciu pentru zbor, atunci poziţionarea se include în timpul de serviciu pentru zbor fãrã a fi consideratã un sector.
3.7.3. Un sector de poziţionare care urmeazã imediat dupã un sector operaţional va fi luat în calcul pentru determinarea timpului minim de odihnã, aşa cum este definit în cap. 5.

CAP. 4
Limite cumulative privind timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de serviciu

4.1. Limitãri cumulative ale timpilor-bloc
Orice operator trebuie sã se asigure cã timpul-bloc total executat al zborurilor pentru care un membru de echipaj este utilizat ca membru de echipaj operativ nu depãşeşte:
a) 900 de ore de zbor într-un an calendaristic;
b) 100 de ore de zbor în oricare 28 de zile consecutive.
4.2. Cumularea timpului de serviciu
Orice operator trebuie sã se asigure cã timpul total de serviciu efectuat de un membru de echipaj nu depãşeşte:
a) 60 de ore în oricare 7 zile consecutive;
b) 190 de ore în oricare 28 de zile consecutive, iar timpul total de muncã anual executat al membrilor de echipaj nu depãşeşte 2.000 de ore într-un an calendaristic.

CAP. 5
Timpul de odihnã

5.1. Timpul de odihnã minim
5.1.1. Timpul de odihnã minim care trebuie sã i se acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui timp de serviciu pentru zbor de la baza de reşedinţã trebuie sã fie cel puţin la fel de lung ca timpul de serviciu pentru zbor anterior sau de 12 ore, oricare este mai mare.
5.1.2. Timpul de odihnã minim care trebuie sã i se acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui serviciu pentru zbor dintr-o locaţie diferitã de baza de reşedinţã trebuie sã fie cel puţin la fel de lung cu timpul de serviciu pentru zbor anterior sau de 10 ore, oricare este mai mare, cu condiţia ca operatorul sã asigure membrului de echipaj minimum 8 ore de somn neîntrerupt, luând în considerare timpul de deplasare, precum şi timpul necesar pentru alte necesitãţi fiziologice; responsabilitatea privind folosirea timpului de odihnã revine membrului de echipaj.
5.1.3. Timpul de odihnã minim stabilit la pct. 5.1.1 şi 5.1.2 trebuie sã cuprindã cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00, ora localã, dacã diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul de odihnã anterior şi timpul de odihnã actual este mai mare de 3 fuse orare.
5.1.4. Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" poate sã acorde exceptãri privind reducerea timpului de odihnã minim.
5.1.5. În susţinerea solicitãrii pentru exceptare, operatorii aerieni vor demonstra Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", prin experienţã operaţionalã proprie şi rezultate ştiinţifice în domeniu, cã reducerea timpului de odihnã minim nu va aduce prejudicii siguranţei zborului.
5.2. Timpi de odihnã
5.2.1. Într-un interval de 7 zile consecutive, operatorul trebuie sã asigure un timp de odihnã sãptãmânal minim de 36 de ore, care sã includã douã nopţi locale; între douã începuturi succesive a 2 timpi de odihnã nu trebuie sã treacã mai mult de 168 de ore.
5.2.2. Orice operator trebuie sã se asigure cã membrii de echipaj beneficiazã în fiecare an calendaristic de cel puţin 96 de zile locale libere de orice sarcini. Perioada de rezervã şi concediul de odihnã minim legal nu pot fi luate în calculul acestor 96 de zile.

CAP. 6
Timpul de serviciu pentru zbor extins - echipaj de conducere majorat

6.1. Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la cap. 3 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, în urmãtoarele condiţii:
a) prevederile cap. 3 din prezenta reglementare nu sunt aplicabile;
b) pânã la 16 ore, dacã fiecare membru al echipajului îşi poate pãrãsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
c) pânã la 18 ore, dacã fiecare membru al echipajului îşi poate pãrãsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
d) numãrul maxim de sectoare se limiteazã la douã;
e) timpul de odihnã minim care urmeazã unui timp de serviciu pentru zbor majorat se majoreazã cu 6 ore.
6.2. În cazul în care operatorul extinde timpul de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecãrui membru de echipaj de conducere majorat, prin rotaţie, condiţii corespunzãtoare de odihnã pe timpul zborului.

CAP. 7
Competenţa pilotului comandant

7.1. În cazul apariţiei unor situaţii neprevãzute în timpul zborului propriu-zis, care începe la ora raportãrii, limitãrile privind timpul de muncã, timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de odihnã prevãzute anterior pot fi extinse prin decizia pilotului comandant. Orice astfel de extindere trebuie sã fie iniţiatã de pilotul comandant numai dupã consultarea membrilor echipajului şi trebuie sã respecte urmãtoarele cerinţe:
7.1.1. Timpul de serviciu pentru zbor admis conform prevederilor cap. 4 poate fi majorat cu maximum douã ore, cu excepţia existenţei unui echipaj de conducere majorat, situaţie în care timpul de serviciu pentru zbor poate fi majorat cu maximum 3 ore.
7.1.2. Dacã pe sectorul final al unui timp de serviciu pentru zbor apar, dupã decolare, situaţii neprevãzute care conduc la o depãşire a majorãrii permise conform paragrafului anterior, zborul poate continua pânã la destinaţie sau pânã la aeroportul de rezervã.
7.1.3. Timpul de odihnã poate fi redus dar nu la mai puţin decât timpul de odihnã minim acceptat conform prevederilor cap. 5.
7.2. În cazul apariţiei unor situaţii speciale care ar putea conduce la oboseala excesivã a membrilor echipajului, pilotul comandant trebuie, dupã consultarea cu aceştia, sã reducã timpul de serviciu pentru zbor propriu-zis şi/sau sã majoreze timpul de odihnã astfel încât sã fie eliminate orice circumstanţe care ar putea pune în pericol siguranţa operãrii.
7.3. Orice operator trebuie sã stabileascã proceduri prin care sã se asigure cã:
7.3.1. Pilotul comandant prezintã un raport operatorului ori de câte ori timpul de serviciu pentru zbor este extins sau perioada de odihnã minimã este redusã, prin decizia sa, în operaţiunile de zbor desfãşurate; şi
7.3.2. Ori de câte ori extinderea timpului de serviciu pentru zbor sau reducerea timpului de odihnã prin exercitarea competenţelor pilotului comandant depãşeşte o orã, o copie a raportului sãu, la care operatorul trebuie sã adauge propriile comentarii şi cu specificarea mãsurilor compensatorii luate în cazul respectiv, trebuie trimisã Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" nu mai târziu de 28 de zile de la data producerii evenimentului. În anexele A şi B, care fac parte integrantã din prezenta reglementare, sunt prezentate specimene de rapoarte privind exercitarea competenţelor pilotului comandant;
7.3.3. Manualul pentru operaţiuni al operatorului trebuie sã cuprindã prevederi adresate pilotului comandant referitoare la limitele pânã la care, precum şi condiţiile în care îşi poate exercita competenţa privind extinderea timpului de serviciu pentru zbor şi, respectiv, reducerea timpului de odihnã.

CAP. 8
Perioada de rezervã

8.1. Perioada de rezervã trebuie sã fie planificatã, ciclicã şi notificatã în avans de cãtre operator.
8.2. Începutul şi sfârşitul perioadei de rezervã trebuie sã fie definit şi notificat în avans de cãtre operator.
8.3. Timpul maxim al oricãrei perioade de rezervã trebuie sã fie stabilit de cãtre operator.
8.4. Perioada de rezervã la aeroport
8.4.1. Un membru de echipaj este în serviciu de rezervã la aeroport din momentul prezentãrii la aeroport pânã la terminarea perioadei de rezervã planificatã şi notificatã.
8.4.2. Perioada de rezervã la aeroport este socotitã integral ca timp de serviciu în cadrul limitelor cumulative.
8.4.3. Perioada de rezervã la aeroport trebuie sã fie urmatã cel puţin de un timp de odihnã minim.
8.4.4. Pe durata efectuãrii perioadei de rezervã la aeroport, operatorul trebuie sã îi asigure membrului de echipaj un loc de staţionare liniştit şi confortabil, inaccesibil publicului.
8.4.5. Atunci când serviciul de rezervã se efectueazã la aeroport şi este urmat de o perioadã de serviciu pentru zbor, 50% din perioada de rezervã efectiv consumatã plus perioada de serviciu pentru zbor nu trebuie sã depãşeascã 14 ore.
8.5. Perioada de rezervã acasã/la hotel/la reşedinţã
8.5.1 Atunci când serviciul de rezervã nu este efectuat la aeroport şi este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, timpul de rezervã efectiv consumat este considerat 100% în cadrul limitelor cumulative ale timpului de muncã; timpul de rezervã efectiv consumat plus timpul de serviciu pentru zbor nu trebuie sã depãşeascã 20 de ore, din care timpul de serviciu pentru zbor nu poate sã depãşeascã 13 ore.
8.5.2 Atunci când serviciul de rezervã nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervã se socoteşte pentru limitele cumulative ale timpului de muncã.
8.6. Disponibilitatea voluntarã
Timpul petrecut în asigurarea disponibilitãţii voluntare poate sã fie sau poate sã nu fie considerat de operator în cadrul limitelor cumulative ale timpului de serviciu.

CAP. 9
Alimentaţia

9.1. Membrii de echipaj şi operatorii trebuie sã fie conştienţi de faptul cã lipsa unei alimentaţii adecvate poate determina diminuarea performanţei unui membru de echipaj, precum şi nivelul sãu de concentrare.
9.2. În situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor depãşeşte 6 ore, pentru a evita diminuarea performanţei membrilor de echipaj, operatorul trebuie sã asigure alimentaţia corespunzãtoare a acestora la bordul aeronavei sau într-un loc special desemnat.

CAP. 10
Înregistrãri privind timpul de serviciu pentru zbor, timpul de serviciu şi timpul de odihnã

10.1. Operatorul trebuie sã înregistreze şi sã pãstreze, pentru o perioadã de minimum 15 luni, evidenţe suficient de detaliate şi exacte ale membrilor de echipaj, cu privire la:
a) timpii-bloc zilnici şi cumulaţi;
b) timpii de serviciu pentru zbor, cu menţionarea începutului, terminãrii şi duratei fiecãrui serviciu pentru zbor;
c) timpii de serviciu zilnici şi lunari cumulaţi;
d) timpii de odihnã şi numãrul de zile libere de orice sarcini de serviciu.
Copii ale acestor înregistrãri vor fi puse la dispoziţia membrilor de echipaj şi Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", la cerere.
10.2. Fiecare membru de echipaj trebuie sã pãstreze înregistrãri individuale şi evidenţe corespunzãtoare, cu privire la:
a) timpii-bloc;
b) timpii de serviciu pentru zbor;
c) timpii de serviciu;
d) timpii de odihnã şi zile locale libere de orice sarcini de serviciu.
Aceste înregistrãri trebuie sã fie prezentate oricãrui alt operator la care urmeazã sã lucreze, înainte de planificarea unui serviciu pentru zbor.
10.3. Înregistrãrile trebuie sã fie pãstrate pentru întreaga activitate desfãşuratã în ultimele 15 luni sau mai mult, dacã acest lucru este cerut de acte normative aplicabile.
10.4. Orice operator trebuie sã pãstreze pentru cel puţin o duratã de 6 luni toate rapoartele de extindere a timpilor de serviciu pentru zbor, timpilor-bloc şi privind reducerea timpilor de odihnã, întocmite de piloţii comandanţi.

CAP. 11
Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, pentru serviciul medical de urgenţã, operaţiuni de lucru aerian şi zboruri-şcoalã cu avioane

11.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipajul care executã operaţiuni de lucru aerian, servicii medicale de urgenţã şi zboruri-şcoalã cu avioane sunt limitaţi, în funcţie de ora localã la care începe operaţiunea, dupã cum urmeazã:


┌───────────────────┬─────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Ora localã la care │ Avion cu un singur pilot │ Avion cu 2 piloţi │
│începe operaţiunea ├─────────────────┬───────────┼────────────────┬──────────┤
│ │Timp de serviciu │ │Timp de serviciu│ │
│ │ pentru zbor │ Timp-bloc │ pentru zbor │Timp-bloc │
│ │ (ore) │ (ore) │ (ore) │ (ore) │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 6,00-6,59 │ 9 │ 6 │ 10 │ 7 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 7,00-7,59 │ 10 │ 7 │ 11 │ 8 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 8,00-13,59 │ 10 │ 7 │ 12 │ 8 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 14,00-1,59 │ 9 │ 6 │ 10 │ 7 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 2,00-5,59 │ 8 │ 5 │ 9 │ 6 │
└───────────────────┴─────────────────┴───────────┴────────────────┴──────────┘



11.2. Membrii de echipaj care efectueazã zboruri repetate de scurtã duratã/sectoare reduse, zboruri-navetã, zboruri-şcoalã - cu o medie de 10 sau mai multe aterizãri pe orã - şi zboruri în misiuni aviochimice, indiferent de numãrul de aterizãri pe orã, trebuie sã facã o pauzã la sol, în exteriorul avionului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
11.3. În cazul în care anumite operaţiuni sunt executate în condiţii de activitate întreruptã, fãrã a se asigura facilitãţi corespunzãtoare pentru odihnã, limitãrile de timp de serviciu pentru zbor şi, respectiv, de timp bloc aplicabile sunt cele corespunzãtoare condiţiilor mai restrictive.
11.4. Limitele admise nu trebuie sã depãşeascã limitele prevãzute la pct. 11.1, dar, în funcţie de condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
11.5. În interesul creşterii siguranţei şi eficienţei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu pentru zbor întrerupt dacã dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurãrii odihnei echipajului. Durata întreruperii timpului de serviciu pentru zbor nu va fi mai micã de 3 ore. În aceste condiţii, timpul de serviciu pentru zbor va putea fi majorat cu maximum 3 ore şi timpul de zbor cu douã ore, într-o zi.

CAP. 12
Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, operaţiuni de lucru aerian şi zboruri şcoalã cu elicoptere

12.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipajul care executã operaţiuni de lucru aerian şi zboruri-şcoalã cu elicoptere sunt limitaţi, în funcţie de ora localã la care începe operaţiunea, dupã cum urmeazã:


┌───────────────────┬─────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Ora localã la care │Elicoptere cu un singur pilot│ Elicoptere cu 2 piloţi │
│începe operaţiunea ├─────────────────┬───────────┼────────────────┬──────────┤
│ │Timp de serviciu │ │Timp de serviciu│ │
│ │ pentru zbor │ Timp-bloc │ pentru zbor │Timp-bloc │
│ │ (ore) │ (ore) │ (ore) │ (ore) │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 6,00-6,59 │ 9 │ 6 │ 10 │ 7 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 7,00-7,59 │ 10 │ 7 │ 11 │ 8 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 8,00-13,59 │ 10 │ 7 │ 12 │ 8 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 14,00-1,59 │ 9 │ 6 │ 10 │ 7 │
├───────────────────┼─────────────────┼───────────┼────────────────┼──────────┤
│ 2,00-5,59 │ 8 │ 5 │ 9 │ 6 │
└───────────────────┴─────────────────┴───────────┴────────────────┴──────────┘



12.2. Membrii de echipaj care efectueazã zboruri repetate de scurtã duratã/sectoare reduse, zboruri la platforme de foraj, zboruri-navetã, zboruri-şcoalã - cu o medie de 10 sau mai multe aterizãri pe orã - şi zboruri în misiuni aviochimice - indiferent de numãrul de aterizãri pe orã - trebuie sã facã o pauzã la sol, în exteriorul elicopterului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
12.3. În condiţiile executãrii unor misiuni complexe - transport de încãrcãturi suspendate, operaţiuni cu macaraua etc. - operatorul va preciza perioada maximã continuã a operaţiunii.
12.4. Limitele admise nu vor depãşi limitele prevãzute la pct. 12.1, dar în funcţie de natura şi condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
12.5. Dupã fiecare 3 ore de operare la platformele de foraj, în condiţii meteo combinate - vizuale/instrumentale - sau numai instrumentale, operatorul va asigura echipajului un timp de odihnã de 60 de minute, liber de orice sarcini de serviciu.
12.6. În interesul creşterii siguranţei şi eficientei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu pentru zbor întrerupt dacã dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurãrii odihnei echipajului. Durata întreruperii timpului de serviciu pentru zbor nu va fi mai micã de 3 ore. În aceste condiţii, timpul de serviciu pentru zbor va putea fi majorat cu maximum douã ore şi timpul de zbor cu o orã, într-o zi.

SECŢIUNEA a 2-a

CAP. 13
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1105 - Timp de serviciu pentru zbor zilnic extins (serviciu întrerupt)

13.1. Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" autorizeazã o operaţiune pe baza timpului de serviciu pentru zbor zilnic extins prin includerea unei pauze, la cererea operatorilor aerieni, numai cu respectarea urmãtoarelor cerinţe specifice:
13.1.1. Limita zilnicã maximã a timpului de serviciu pentru zbor stabilitã la OPS 1.1105 (1.3), (1.4) şi (1.5) poate fi extinsã în cazul executãrii unui serviciu întrerupt, astfel:



┌─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ Durata întreruperii │ Perioada cu care se majoreazã │
│ │timpul de serviciu pentru zbor zilnic │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 0 ore-2 ore 59 minute │ - │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 3 ore-6 ore 59 minute │ 1/2 din perioada de întrerupere │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ 7 ore-9 ore 59 minute │ 2/3 din perioada de întrerupere │
└─────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘



13.1.2. Prevederile paragrafului de mai sus pot fi aplicate de un operator cu urmãtoarele condiţii:
a) timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de dupã întrerupere/pauzã nu sunt mai mari de 10 ore iar timpul total de serviciu pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depãşeşte 20 de ore;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin serviciu întrerupt nu este aplicatã în cazul în care se utilizeazã un echipaj majorat;
c) se asigurã condiţii corespunzãtoare de odihnã şi cazare dacã pauza depãşeşte 3 ore;
d) în orice perioadã de 7 zile consecutive se folosesc maximum douã extensii;
e) dupã perioada de întrerupere pot fi executate maximum 2 sectoare;
f) dupã ultimul sector executat, timpul minim de odihnã prevãzut la OPS 1.1110 se majoreazã cu 6 ore.
13.2. La solicitarea unui operator aerian, în condiţiile respectãrii prevederilor din OPS 1.1090 (5.1), Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" poate acorda exceptãri de la prevederile acestui articol. Pentru a obţine extinderi, în alte condiţii decât cele stabilite de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" prin cerinţe specifice, operatorii trebuie sã demonstreze acesteia, folosind experienţa operaţionalã şi ţinând cont de alţi factori relevanţi, cum ar fi cunoştinţele ştiinţifice actuale, cã cererea lor de extindere a timpului de serviciu pentru zbor zilnic permite asigurarea unui nivel echivalent de siguranţã.

CAP. 14
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1110 - Timpul de odihnã

14.1. Timpul de odihnã minim stabilit la paragrafele OPS 1.1110 (1.1) şi (1.2) trebuie sã cuprindã cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00 ora localã, dacã diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul de odihnã anterior şi timpul de odihnã actual este mai mare de 3 fuse orare.
14.2. Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" poate sã acorde exceptãri privind reducerea timpului de odihnã.

CAP. 15
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1115 - Prelungirea timpului de serviciu pentru zbor datoritã odihnei în timpul zborului

15.1. Echipaj de conducere majorat
15.1.1. Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, în urmãtoarele condiţii:
a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;
b) pânã la 16 ore dacã fiecare membru al echipajului îşi poate pãrãsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
c) pânã la 18 ore dacã fiecare membru al echipajului îşi poate pãrãsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
d) numãrul maxim de sectoare se limiteazã la 3;
e) timpul de odihnã minim care urmeazã unui timp de serviciu pentru zbor majorat se majoreazã cu 6 ore.
15.1.2. În cazul în care operatorul extinde timpul de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecãrui membru de echipaj de conducere majorat, pe durata pãrãsirii postului, prin rotaţie, condiţii corespunzãtoare de odihnã pe timpul zborului.
15.2. Echipaj de cabinã
Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, prin folosirea unui echipaj de cabinã majorat, în urmãtoarele condiţii:
a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor pentru un membru al echipajului de cabinã care are asiguratã posibilitatea odihnei în timpul zborului se poate face cu jumãtate din perioada petrecutã la odihnã în timpul zborului, dar nu mai mult de 3 ore;
c) operatorul se obligã sã asigure membrilor echipajului de cabinã, pe durata pãrãsirii postului, un numãr corespunzãtor de spaţii amenajate, astfel încât aceştia sã se poatã odihni în timpul zborului;
d) în orice moment al desfãşurãrii misiunii de zbor, echipajul de cabinã care are atribuţiuni operaţionale la bord este cel puţin la nivelul echipajului minim aprobat pentru tipul respectiv de aeronavã;
e) numãrul necesar de însoţitori de bord şi programul de serviciu şi odihnã în timpul zborului se stabileşte de cãtre operatorul aerian ţinând cont de numãrul minim de însoţitori de bord pe tipul respectiv de aeronavã, numãrul de strapontine, facilitãţile de odihnã în timpul zborului în spaţiile special amenajate, specificul operãrii etc.

CAP. 16
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1125 - Perioadã de rezervã

16.1. Rezerva la aeroport
16.1.1. Atunci când serviciul de rezervã se efectueazã la aeroport şi este urmat de o perioadã de serviciu pentru zbor, 50% din perioada de rezervã efectiv consumatã se considerã timp de serviciu pentru zbor; timpul de serviciu pentru zbor total rezultat va fi luat în calcul la stabilirea timpului de odihnã.
16.1.2. În situaţia când perioada de rezervã la aeroport nu este urmatã de efectuarea unei misiuni de zbor, aceasta se considerã timp de serviciu şi trebuie urmatã de o perioadã de odihnã, conform OPS 1.1110, înainte de efectuarea unei alte misiuni de zbor.
16.2. Alte forme de rezervã (inclusiv rezervã la hotel)
16.2.1. Perioada de rezervã trebuie sã fie planificatã şi notificatã în avans de cãtre operator.
16.2.2. Începutul şi sfârşitul perioadei de rezervã trebuie sã fie definite şi notificate în avans de cãtre operator.
16.2.3. Timpul maxim al oricãrei perioade de rezervã trebuie sã fie stabilit de cãtre operator, în condiţiile respectãrii limitãrilor de timp de serviciu, timp de serviciu pentru zbor şi timp de odihnã.
16.2.4. Perioada de rezervã acasã/la hotel/la reşedinţã
16.2.4.1. Atunci când serviciul de rezervã este efectuat acasã/la hotel/la reşedinţã şi este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, timpul de rezervã efectiv consumat este considerat în întregime timp de serviciu; timpul de rezervã efectiv consumat plus timpul de serviciu pentru zbor nu trebuie sã depãşeascã 20 de ore din care timpul de serviciu pentru zbor nu poate sã depãşeascã 13 ore.
16.2.4.2. Atunci când serviciul de rezervã nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervã se socoteşte timp de serviciu.


ANEXA A
la RACR-LTMO

RAPORT
de utilizare a competenţelor comandantului

- extinderi ale timpului de serviciu pentru zbor -

Partea A


┌───────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Operatorul: │ Tipul aeronavei: │
├───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ Zborul: │ Comandant: │
├───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ Data: │ │
└───────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



Partea B
Detalii asupra zborului


┌───────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐
𗈕. Odihnã asiguratã timp de 8 ore în intervalul │ │
󧓞,00-8,00 ora localã │ Da/Nu │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────┬────────────┤
𗈖. Timpul de odihnã anterior (minim egal cu durata │ │ │
│timpului de serviciu pentru zbor anterior) │ Ore │ Minute │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┤
𗈗. Timpul de serviciu pentru zbor permis conform │ │ │
│cap. 3 din RACR-LTM │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┤
𗈘. Serviciu întrerupt: │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┤
𗈙. Timpul petrecut în afara cabinei de echipaj de │ scaun │ │
│cãtre un membru al echipajului de conducere majorat│ cuşetã │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┤
𗈚*). Valoarea timpului de serviciu pentru zbor │ │ │
│extins │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────┘



-------
*) Nu este permisã extinderea timpului de serviciu pentru zbor simultan cu majorarea acestuia.



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Detaliile voiajului │
├──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
│ Program (plan) │ Real │
├──────────────────────┬───────┬────┬──────┼───────────────────────┬────┬──────┤
│ │Locaţie│UTC │ Ora │ │ UTC│ Ora │
│ │ │ │localã│ │ │localã│
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Începutul serviciului │ │ │ │Serviciul a început │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├──────────────────────┼───────┼────┼──────┼───────────────────────┼────┼──────┤
│Terminarea serviciului│ │ │ │Terminarea serviciului │ │ │
│ │ │ │ │Timpul de serviciu │ │ │
│ │ │ │ │pentru zbor real │ │ │
└──────────────────────┴───────┴────┴──────┴───────────────────────┴────┴──────┘



Exercitarea competenţelor comandantului ......... ore ........... minute
Maximum de ore de zbor permise ............. în 28 de zile/1 an. Ore realizate ........... .

Partea C
Raportul comandantului


Semnãtura comandantului
Data ..................

Observaţiile operatorului/Mãsuri luate:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Director pentru operaţiuni
zbor al operatorului Numele ...........................
Semnãtura ........................
Data .............................

Înaintat la Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã"
la data: ........................




ANEXA B
la RACR-LTMO

RAPORT
de utilizare a competenţelor comandantului

- reducerea timpului de odihnã -

Notã: Toţi timpii vor fi menţionaţi ca grupuri de 6 cifre datã/timp, exprimaţi în UTC şi ora localã.
Partea A


┌───────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Operatorul: │ Tipul aeronavei: │
├───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ Zborul: │ Comandant: │
├───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│ Data: │ │
└───────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



Partea B


┌───────────────────────────────────────────────────┬─────────────────┐
│Ultimul serviciu pentru zbor a început la: │UTC/Local │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Ultimul serviciu pentru zbor s-a terminat la: │UTC/Local │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Odihna necesarã conform RACR-LTM │Ore │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Urmãtoarea disponibilitate calculatã │UTC/Local │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Începerea urmãtorului serviciu pentru zbor: │UTC/Local │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Odihna redusã cu: │Ore │
├───────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Echipajul afectat: │ │
└───────────────────────────────────────────────────┴─────────────────┘

Semnãtura comandantului
Data ..................

Observaţiile operatorului/mãsuri luate:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Director pentru operaţiuni
zbor al operatorului Numele ...........................
Semnãtura ........................
Data .............................

Înaintat la Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã"
la data: ........................




------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016