Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 18 iulie 2007  RACR-47 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 18 iulie 2007 RACR-47 "Inmatricularea aeronavelor civile", editia 3/2007

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 15 august 2007

PREAMBUL

1. Activitatea aeronauticã civilã pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementatã prin Codul aerian civil, prin actele normative interne din domeniu, în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago în 1944, la care România a aderat, şi ale altor convenţii şi acorduri la care România este parte.
2. În scopul asigurãrii, organizãrii şi desfãşurãrii activitãţilor de registru şi înmatriculare a aeronavelor civile, Ministerul Transporturilor emite, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, acte normative conforme cu reglementãrile, standardele, practicile recomandate şi procedurile elaborate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale şi de alte organisme internaţionale de aviaţie civilã la care România este parte semnatarã ori cu acorduri şi convenţii la care a aderat şi asigurã controlul respectãrii acestora.
3. Persoanele fizice şi juridice proprietare şi/sau deţinãtoare de aeronave civile înmatriculate în România, care îşi propun sã se angajeze în operarea aeronavelor, precum şi operatorii aerieni români care organizeazã şi executã operaţiuni de aviaţie civilã sunt obligaţi sã îndeplineascã toate prevederile reglementãrilor aeronautice emise de Ministerul Transporturilor, precum şi ale instrucţiunilor şi normelor de aplicare a acestora şi sã se supunã activitãţilor de evaluare, inspecţie şi supraveghere întreprinse în conformitate cu aceste reglementãri.
4. Prezenta reglementare cuprinde norme şi proceduri specifice activitãţilor de registru şi înmatriculare a aeronavelor civile şi a fost elaboratã în conformitate cu prevederile Codului aerian civil, Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã şi anexei nr. 7 la aceasta.
5. În prezenta reglementare, pentru Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile din România se utilizeazã denumirea de Registru unic de înmatriculare a aeronavelor civile. Detaliile privind modul de conformare cu prevederile RACR-47, precum şi cele pentru explicarea conţinutului sunt prezentate în instrucţiunile de aplicare emise de autoritatea de înmatriculare competentã.

CAP. I
Prevederi generale

RACR 47.01 Aplicabilitate
a) Prezenta reglementare se aplicã aeronavelor civile prezentate în anexa (Clasificarea aeronavelor) care face parte integrantã din aceasta.
b) Prezenta reglementare nu se aplicã baloanelor utilizate exclusiv în scopuri meteorologice, baloanelor libere nepilotate, fãrã încãrcãturã utilã, şi nici vehiculelor aeriene fãrã pilot la bord, cu masa mai micã de 25 kg.
RACR 47.02 Cerinţe generale
a) O aeronavã civilã românã poate zbura în spaţiul aerian naţional numai dacã posedã un certificat de înmatriculare, emis conform prezentei reglementãri, iar însemnul de naţionalitate şi marca de ordine sunt inscripţionate pe aeronavã.
b) Se excepteazã de la prevederile lit. a) aeronavele civile care fac obiectul prevederilor cap. VI.
c) Prin înmatricularea unei aeronave civile în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, aeronava respectivã capãtã naţionalitatea românã.
d) O aeronavã civilã înmatriculatã în România nu poate fi înmatriculatã şi în alt stat.
e) Aeronavele care se înmatriculeazã în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile trebuie sã posede un certificat de tip şi/sau de navigabilitate, emis potrivit reglementãrilor aplicabile, cu excepţia acelor categorii de aeronave stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, care pot fi înmatriculate fãrã a poseda un certificat de navigabilitate.
f) O aeronavã poate fi înmatriculatã în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile dacã întruneşte urmãtoarele condiţii:
1. nu este înmatriculatã în alt stat; şi
2. nu este utilizatã pentru servicii militare, vamale sau de poliţie; şi
3. satisface cerinţele reglementãrilor naţionale privind nivelul de zgomot şi de emisii toxice; şi
4. se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
4.1. aparţine unei persoane fizice sau juridice române ori unui cetãţean strãin cu domiciliul sau reşedinţa permanentã în România ori unei persoane juridice strãine constituite în mod legal care desfãşoarã activitãţi economice în conformitate cu legislaţia românã, iar aeronava civilã respectivã îşi are baza principalã de operare în România; sau
4.2. aparţine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strãin cu care România a încheiat o convenţie prin care cele douã state îşi acordã reciproc tratamentul naţional în ceea ce priveşte regimul de înmatriculare a aeronavelor civile; şi
5. autoritatea de înmatriculare constatã îndeplinirea cerinţelor aplicabile ale prezentei reglementãri.
RACR 47.03 Autoritatea de înmatriculare
a) Autoritatea de înmatriculare este organismul tehnic specializat cãruia Ministerul Transporturilor i-a delegat competenţe pentru exercitarea activitãţilor de registru în aviaţia civilã.
b) În sensul prezentei reglementãri, autoritatea de înmatriculare este Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã.
c) Ministerul Transporturilor poate desemna, prin ordin al ministrului, şi alte organisme specializate care sã aplice prevederile prezentei reglementãri în domeniul identificãrii aeronavelor civile române.
d) Autoritatea de înmatriculare nu emite niciun certificat referitor la proprietate şi nici nu confirmã prin certificatul de înmatriculare informaţii cu privire la proprietatea sau deţinerea unei aeronave relativ la persoana fizicã sau juridicã care apare ca proprietar/deţinãtor, în baza actelor de proprietate şi/sau de deţinere înaintate împreunã cu cererea de înmatriculare a aeronavei.
e) Autoritatea de înmatriculare poate furniza Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale sau statelor contractante informaţii privind înmatricularea şi proprietatea asupra aeronavelor înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, în conformitate cu prevederile art. 21 din Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã.
RACR 47.04 Solicitanţi
a) Solicitarea înmatriculãrii unei aeronave civile în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile poate fi fãcutã de cãtre proprietarul aeronavei sau deţinãtorul acesteia, cu acordul scris al proprietarului, atunci când aeronava îndeplineşte condiţiile de la RACR 47.02 lit. f) pct. 4.
b) Solicitarea înmatriculãrii se face printr-o cerere adresatã, autoritãţii de înmatriculare, în conformitate cu RACR 47.13.
c) Solicitantul înmatriculãrii poate îndeplini formalitãţile necesare înmatriculãrii fie direct, fie prin mandatar, cu procurã autentificatã potrivit legii.
RACR 47.05 Dovada dreptului real asupra aeronavei
a) Dovada dreptului real asupra aeronavei se face de cãtre proprietarul aeronavei sau de cãtre deţinãtorul legal al acesteia, prin:
1. titlul de proprietate - care poate fi un contract de vânzare-cumpãrare valabil încheiat, o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã sau orice alt act juridic prin care se transmite, în condiţiile legii, proprietatea asupra aeronavei;
2. titlul de deţinere - titlul prin care se transmite, în condiţiile legii, dreptul de posesie şi de folosinţã asupra aeronavei.
b) Înmatricularea unei aeronave civile în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi certificatul de înmatriculare nu constituie dovada deţinerii legale sau a proprietãţii asupra aeronavei civile în nicio acţiune juridicã în care deţinerea sau proprietatea aeronavei respective este în litigiu.
c) Documentele redactate în limba românã prin care se dovedeşte dreptul real asupra aeronavei se prezintã fie în forma originalã, fie în copie legalizatã conform legii.
d) Documentele redactate într-o limbã strãinã prin care se dovedeşte dreptul real asupra aeronavei se prezintã în copie, însoţite de traducerea legalizatã a întregului document ori a extrasului din document care se referã la dreptul real asupra aeronavei, cuprinzând cel puţin pãrţile, obiectul, termenul contractului şi, dupã caz, acordul proprietarului cu privire la înmatricularea aeronavei.
RACR 47.06 Însemne de înmatriculare
a) Însemnele de înmatriculare ale unei aeronave civile române se compun din însemnul de naţionalitate şi marca de ordine.
b) Marca de ordine se dispune în continuarea însemnului de naţionalitate, la dreapta acestuia, fiind despãrţitã de însemnul de naţionalitate printr-o cratimã.
RACR 47.07 Însemnul de naţionalitate
Însemnul de naţionalitate este constituit din grupul de litere "YR".
Însemnul de naţionalitate a fost notificat Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi este conform cu prevederile art. 2.3 din anexa nr. 7 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã.
RACR 47.08 Marca de ordine
a) Marca de ordine este constituitã dintr-un grup de litere sau cifre, dupã cum urmeazã:
1. pentru aerodine, cu excepţia planoarelor, marca de ordine este constituitã dintr-un numãr de 3 litere;
2. pentru planoare şi aerostate, marca de ordine este constituitã dintr-un numãr de 4 cifre.
b) Marca de ordine este alocatã de cãtre autoritatea de înmatriculare.
c) Nu pot fi alocate urmãtoarele grupuri de litere sau grupuri de cifre:
1. care au fost acordate altor aeronave civile române ce au fost radiate din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile cu mai puţin de 5 ani înaintea primirii cererii de înmatriculare; fac excepţie aeronavele care se înmatriculeazã cu aceeaşi marcã avutã înaintea radierii, indiferent de intervalul de timp;
2. care fac parte din grupurile de litere care reprezintã semnale de pericol sau ajutor, încep cu litera Q sau pot conduce la confuzii de identificare (spre exemplu, SOS, XXX, PAN, TTT);
3. care încep cu cifra 0 (zero).
RACR 47.09 Plãcuţe de identificare
a) Aeronavele civile române care sunt înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile trebuie, în afara însemnelor de înmatriculare, sã fie prevãzute cu o plãcuţã de identificare.
b) Plãcuţa de identificare trebuie confecţionatã dintr-un material rezistent la foc şi trebuie sã conţinã informaţiile urmãtoare:
1. însemnul de naţionalitate şi marca de ordine;
2. tipul aeronavei;
3. seria şi data fabricaţiei;
4. proprietarul şi deţinãtorul, dacã acesta din urmã nu este şi proprietar.
c) Marcarea informaţiilor pe plãcuţã trebuie fãcutã printr-o metodã (ştanţare, gravare, atac chimic etc.) care sã asigure rezistenţa la foc.
d) Plãcuţa de identificare trebuie fixatã pe aeronavã într-un loc vizibil, în apropierea intrãrii principale, iar fixarea trebuie sã fie suficient de sigurã pentru a preîntâmpina scoaterea, pierderea sau ştergerea acesteia în timpul operãrii normale sau în urma unui accident soldat cu incendiu la bord.
e) În cazul baloanelor libere nepilotate cu încãrcãturã utilã, plãcuţa de identificare trebuie fixatã la exteriorul încãrcãturii. Dimensiunile plãcuţei se stabilesc de cãtre autoritatea de înmatriculare, în funcţie de dimensiunile încãrcãturii.
RACR 47.10 Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
a) Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile este documentul, constituit din foi matricole, în care sunt înscrise informaţiile referitoare la aeronavele civile cãrora li s-a acordat, prin înmatriculare, naţionalitatea românã, precum şi informaţiile aferente acestora şi este ţinut de cãtre autoritatea de înmatriculare.
b) Conţinutul foilor matricole din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile este prevãzut la RACR 47.26.
c) Pãstrarea şi prelucrarea informaţiilor conţinute în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile pot fi efectuate şi în sistem informatic, cu respectarea cerinţelor legale privind protejarea acestora.
d) Autoritatea de înmatriculare poate pune la dispoziţia oricãrei persoane fizice sau juridice, la solicitarea în scris a acesteia, informaţii din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, cu respectarea legilor în vigoare. Solicitarea trebuie sã conţinã numele complet şi adresa solicitantului, informaţiile solicitate, motivarea solicitãrii şi scopul în care vor fi utilizate informaţiile solicitate.
e) Autoritatea de înmatriculare poate refuza furnizarea informaţiilor solicitate conform lit. d), dacã prin aceasta sunt afectate siguranţa publicã sau securitatea naţionalã, intimitatea şi integritatea cetãţeanului protejate prin lege, interesele comerciale ale persoanelor fizice şi juridice, acţiunile în justiţie sau avizele juridice şi inspecţiile sau investigaţiile în curs de desfãşurare.
RACR 47.11 Certificatul de înmatriculare
a) Certificatul de înmatriculare este documentul care se emite pentru fiecare aeronavã civilã în parte, prin care se certificã înscrierea acesteia în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile.
b) Certificatul de înmatriculare este un document obligatoriu la bordul aeronavei pe tot timpul activitãţii de zbor.
c) Certificatul de înmatriculare conţine urmãtoarele rubrici:
1. numãrul certificatului;
2. însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
3. constructorul aeronavei şi tipul;
4. numãrul de fabricaţie al aeronavei dat de constructor;
5. numele proprietarului şi, dupã caz, al deţinãtorului;
6. adresa deţinãtorului şi, în cazul în care deţinãtorul nu este şi proprietar, a proprietarului;
7. declaraţia privind baza legalã pentru înscrierea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile;
8. data emiterii;
9. semnãtura emitentului.
d) În cazul în care proprietarul şi deţinãtorul aeronavei sunt persoane fizice sau juridice diferite, numele şi domiciliul sunt înscrise separat pentru fiecare dintre aceştia.
e) Forma certificatului de înmatriculare se stabileşte de cãtre autoritatea de înmatriculare conform modelului specificat în anexa nr. 7 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã. Certificatul de înmatriculare este redactat în limbile românã şi englezã.
RACR 47.12 Calculul termenelor
a) Calculul termenelor prevãzute în prezenta reglementare se referã la zile calendaristice şi nu include nici ziua când a început şi nici ziua când s-a împlinit termenul. Termenul stabilit în luni se împlineşte în ziua corespunzãtoare celei de la care curge termenul.
b) Termenul care, începând la datele de 29, 30, 31 ale lunii, se împlineşte într-o lunã care nu are asemenea zi se socoteşte împlinit în prima zi a lunii urmãtoare. Termenul care se împlineşte într-o zi de sãrbãtoare legalã sau într-o zi nelucrãtoare se prelungeşte pânã la sfârşitul primei zile lucrãtoare urmãtoare.
c) Data comunicãrii actelor de procedurã este data la care actul emis de autoritatea de înmatriculare a fost primit de solicitant (titular sau mandatar, dupã caz). Aceastã datã se confirmã cu semnãtura de primire a solicitantului, titularului sau mandatarului.

CAP. II
Înmatricularea aeronavelor civile

RACR 47.13 Solicitarea înmatriculãrii
a) Solicitantul trebuie sã depunã la autoritatea de înmatriculare, pentru aeronava în cauzã, urmãtoarele documente:
1. cererea de înmatriculare;
2. titlul de proprietate sau, dupã caz, titlul de deţinere, însoţit de acordul scris al proprietarului, în vederea înmatriculãrii;
3. certificatul de navigabilitate sau un document care atestã navigabilitatea;
4. documentul referitor la situaţia anterioarã a aeronavei în ceea ce priveşte înmatricularea, conform RACR 47.15;
5. schema de dispunere a însemnelor de înmatriculare, stabilite conform cap. III;
6. dovada achitãrii tarifului prevãzut pentru serviciul prestat de cãtre autoritatea de înmatriculare.
b) Pentru înmatricularea baloanelor libere nepilotate sunt necesare numai documentele prevãzute la lit. a) pct. 1, 2, 4 şi 6.
c) În timpul definitivãrii construcţiei sau formalitãţilor de import al unei aeronave, solicitantul trebuie sã ia în prealabil legãtura cu autoritatea de înmatriculare pentru a cere sã i se rezerve o marcã de ordine, precum şi pentru a se accepta culoarea însemnelor de înmatriculare faţã de culoarea în care va fi vopsitã aeronava şi schema de dispunere a însemnelor de înmatriculare.
d) Autoritatea de înmatriculare va declanşa procedura de înmatriculare numai dacã solicitantul furnizeazã în totalitate documentele şi informaţiile prevãzute la lit. a).
RACR 47.14 Conţinutul şi forma cererii de înmatriculare
a) Cererea de înmatriculare a unei aeronave în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile trebuie sã cuprindã informaţii referitoare la:
1. numele, prenumele, naţionalitatea şi domiciliul proprietarului aeronavei şi ale deţinãtorului, dacã deţinãtorul nu este şi proprietar;
2. clasa şi tipul aeronavei, precum şi destinaţia ce urmeazã a i se da;
3. numele constructorului aeronavei şi numãrul de fabricaţie dat de constructor;
4. marca de ordine rezervatã pentru aeronava respectivã de cãtre autoritatea de înmatriculare, dacã solicitantul a rezervat-o anterior;
5. culoarea în care este vopsitã aeronava şi culoarea însemnelor de înmatriculare;
6. baza principalã de operare.
b) Forma cererii de înmatriculare se stabileşte de cãtre autoritatea de înmatriculare.
RACR 47.15 Documente referitoare la situaţia anterioarã privind înmatricularea aeronavei
Documentele referitoare la situaţia anterioarã a aeronavei privind înmatricularea sunt urmãtoarele:
a) pentru aeronavele de serie noi care nu au mai fost înmatriculate în România sau în altã ţarã:
1. în cazul aeronavelor fabricate în România, o declaraţie a constructorului privind modul în care aeronava a fost identificatã în cadrul zborurilor de fabricã; sau
2. în cazul aeronavelor importate, un document, emis de autoritatea aeronauticã civilã competentã din ţara fabricantului, din care sã reiasã cã aeronava nu este înmatriculatã în registrul de înmatriculare al ţãrii respective;
b) pentru aeronavele care au fost ultima datã înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi nu au fost radiate: certificatul de înmatriculare;
c) pentru aeronavele care au fost ultima datã înmatriculate într-o altã ţarã: certificatul de radiere sau un document legal emis de autoritatea aeronauticã civilã din acea ţarã, care sã ateste cã aeronava nu mai este înmatriculatã în ţara respectivã.
RACR 47.16 Soluţionarea cererii de înmatriculare
a) Dupã primirea cererii, autoritatea de înmatriculare procedeazã dupã cum urmeazã:
1. în termen de 15 zile de la data înregistrãrii cererii, analizeazã cererea şi documentele însoţitoare prevãzute la RACR 47.13 lit. a);
2. în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, decide cu privire la înscrierea aeronavei civile în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile. În cazul unei decizii favorabile, autoritatea de înmatriculare procedeazã la înmatricularea aeronavei.
b) Alte documente prezentate în susţinerea unei cereri de înmatriculare se depun în forma prevãzutã la RACR 47.05 lit. c), pentru cele redactate în limba românã, sau în forma prevãzutã la RACR 47.05 lit. d), pentru cele care nu sunt redactate în limba românã.
c) Refuzul sau amânarea înmatriculãrii aeronavei se comunicã solicitantului în scris, prin decizie motivatã, în cadrul termenului prevãzut la lit. a) pct. 2.
d) În anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare poate cere deţinãtorului aeronavei, în completare, acte sau documente suplimentare pe care le considerã necesare în vederea înmatriculãrii aeronavei. În acest caz, termenul prevãzut la lit. a) pct. 2 se calculeazã începând de la data de înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
e) Împotriva acestei decizii solicitantul poate face contestaţie la Ministerul Transporturilor în termen de 30 de zile de la data comunicãrii ei. O copie a contestaţiei trebuie depusã şi la autoritatea de înmatriculare.
f) Ministerul Transporturilor îi transmite contestatarului modul de soluţionare a contestaţiei în termen de 15 zile de la data înregistrãrii ei la Ministerul Transporturilor.
g) Deciziile necontestate în termenul prevãzut la lit. e) rãmân definitive, în condiţiile legii.
h) Împotriva deciziei Ministerului Transporturilor contestatarul se poate adresa instanţei judecãtoreşti competente, conform legii.
RACR 47.17 Înmatricularea aeronavei
a) Înmatricularea aeronavei constã în înscrierea aeronavei în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi confirmarea efectuãrii acestei operaţiuni prin emiterea certificatului de înmatriculare.
b) Dupã emiterea certificatului de înmatriculare, acesta i se elibereazã solicitantului.
c) Certificatul de înmatriculare se preia de cãtre solicitant de la autoritatea de înmatriculare sub semnãturã de primire.
RACR 47.18 Suspendarea şi revocarea certificatului de înmatriculare
a) Suspendarea reprezintã, în sensul prezentei reglementãri, încetarea temporarã a efectelor juridice produse de certificatul de înmatriculare.
b) Revocarea reprezintã, în sensul prezentei reglementãri, încetarea definitivã a efectelor juridice produse de certificatul de înmatriculare.
c) Autoritatea de înmatriculare dispune suspendarea certificatului de înmatriculare în urmãtoarele cazuri:
1. când se constatã existenţa, pe rolul unei instanţe judecãtoreşti, a unui litigiu cu privire la titlul de proprietate sau de deţinere asupra unei aeronave;
2. când nu este respectat termenul de 10 zile prevãzut la RACR 47.28 lit. a);
3. când nu este respectat termenul de 5 zile prevãzut la lit. e);
4. pe perioada de 60 de zile prevãzutã la RACR 47.31 lit. e);
5. când certificatul de navigabilitate a fost revocat.
d) Autoritatea de înmatriculare dispune revocarea certificatului de înmatriculare în urmãtoarele cazuri:
1. când este anulat, printr-o sentinţã judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, titlul de proprietate sau de deţinere prezentat de solicitant la înmatriculare;
2. când sunt efectuate operaţiuni de zbor cu o aeronavã care are certificatul de înmatriculare suspendat;
3. când o aeronavã nu este operatã în ţarã mai mult de un an, iar operatorul nu poate da informaţii referitoare la poziţionarea ei sau starea de navigabilitate.
e) Titularul certificatului de înmatriculare este obligat sã aducã la cunoştinţa autoritãţii de înmatriculare, în termen de 5 zile, orice litigiu cu privire la titlul de proprietate sau de deţinere al aeronavei.
f) Certificatul de înmatriculare poate fi suspendat pe o perioadã de cel mult 6 (şase) luni.
g) În cazul prevãzut la lit. c) pct. 1, suspendarea certificatului de înmatriculare înceteazã odatã cu rãmânerea definitivã şi irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti.
h) Când nu sunt eliminate cauzele care au dus la suspendarea certificatului de înmatriculare, la expirarea perioadei de suspendare autoritatea de înmatriculare procedeazã la revocarea lui.
i) Suspendarea şi revocarea certificatului de înmatriculare i se comunicã titularului acestuia prin decizie motivatã. Titularul certificatului de înmatriculare suspendat sau revocat poate contesta decizia autoritãţii de înmatriculare, conform procedurii prevãzute la RACR 47.16 lit. e)-h).
j) În cazul aeronavelor grevate de sarcini, nu se poate dispune decât mãsura suspendãrii certificatului de înmatriculare, chiar şi în situaţiile prevãzute pentru revocare.
k) Titularul certificatului de înmatriculare revocat este obligat sã depunã originalul acestui certificat la autoritatea de înmatriculare, imediat dupã primirea înştiinţãrii.
l) Odatã cu comunicarea deciziei de suspendare sau revocare cãtre proprietar şi deţinãtor, autoritatea de înmatriculare îi poate comunica aceastã decizie oricãrei persoane fizice sau juridice române ori strãine care ar putea fi interesatã, în conformitate cu prevederile RACR 47.10 lit. c)-e).

CAP. III
Cerinţe privind însemnele de înmatriculare

RACR 47.19 Inscripţionarea însemnelor de înmatriculare
a) Însemnele de înmatriculare inscripţionate pe aeronavã trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
1. sã fie vopsite pe aeronavã sau aplicate pe aceasta prin orice alte mijloace care sã asigure un grad similar de permanenţã;
2. sã nu aibã ornamentaţii;
3. sã contrasteze în culoare cu fondul; şi
4. sã fie lizibile.
b) Însemnele de înmatriculare trebuie sã fie menţinute curate şi vizibile în mod permanent pe aeronavã.
RACR 47.20 Poziţionarea însemnelor de înmatriculare pe aerostate
a) Pe dirijabile, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe înveliş sau pe ampenaj:
1. dacã marcarea se face pe înveliş, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate de-a lungul ambelor feţe laterale. De asemenea, marcarea trebuie sã fie inscripţionatã şi pe faţa superioarã a dirijabilului, pe linia de simetrie;
2. dacã marcarea se face pe ampenaj, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate atât pe ampenajul vertical, cât şi pe cel orizontal. Marcarea pe ampenajul orizontal trebuie sã fie dispusã pe extradosul jumãtãţii din dreapta şi pe intradosul jumãtãţii din stânga, baza literelor sau cifrelor fiind cãtre bordul de fugã; marcarea pe ampenajul vertical trebuie sã fie dispusã pe jumãtatea inferioarã a ambelor feţe ale ampenajului, literele şi cifrele fiind scrise de-a lungul orizontalei.
b) Pe balonul sferic, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe douã feţe diametral opuse, în apropierea circumferinţei maxime orizontale.
c) Pe balonul alungit, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe ambele feţe laterale. Marcarea trebuie sã fie dispusã în apropierea secţiunii maxime orizontale şi paralel cu aceasta, imediat sub linia punctelor de prindere a cablurilor de suspensie a nacelei.
d) Pentru toate aerostatele, însemnele de înmatriculare dispuse pe feţele laterale ale aerostatelor trebuie sã fie vizibile la fel de bine atât lateral, cât şi de pe sol.
e) Pentru baloanele libere nepilotate, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate numai pe plãcuţa de identificare, dimensiunile acestora stabilindu-se în funcţie de dimensiunile plãcuţei de identificare.
RACR 47.21 Poziţionarea însemnelor de înmatriculare pe aerodine
a) Pe avioane, planoare şi alte aerodine cu o structurã exterioarã asemãnãtoare, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe aripi şi pe fuselaj.
b) Pe aripi, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe intrados, de-a lungul anvergurii, însemnul de naţionalitate (YR), cratima (-) şi marca înscriindu-se pe aripa stângã. Dispunerea lor trebuie sã fie astfel fãcutã, încât însemnele de înmatriculare sã poatã fi citite de la stânga la dreapta când se priveşte de la sol, opus sensului de zbor al aeronavei. Însemnele de înmatriculare trebuie sã fie aplicate la aceeaşi distanţã de bordul de atac şi de bordul de fugã al aripilor. În cazul când aeronava este prevãzutã cu mai multe rânduri de aripi, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate numai pe intradosul aripii inferioare stânga.
c) Pe fuselaj, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe cele douã feţe laterale ale acestuia, între bordul de fugã al aripilor şi ampenaj, la mijlocul distanţei respective. În cazul în care însemnele de înmatriculare nu pot fi inscripţionate pe fuselaj din cauza configuraţiei acestuia, ele trebuie sã fie înscrise pe jumãtãţile superioare ale ambelor feţe ale ampenajului vertical. Dacã ampenajul vertical este cu derive multiple, însemnele de înmatriculare trebuie sã fie inscripţionate pe suprafeţele exterioare ale derivelor extreme, în jumãtatea superioarã.
RACR 47.22 Dimensiunile caracterelor însemnelor de înmatriculare
a) Caracterele (litere şi cifre) conţinute în acelaşi grup de însemne de înmatriculare trebuie sã aibã aceeaşi înãlţime.
b) Înãlţimea caracterelor inscripţionate pe aerostate trebuie sã fie de minimum 50 cm.
c) Înãlţimea caracterelor inscripţionate pe aerodine se stabileşte dupã cum urmeazã:
1. minimum 50 cm, când acestea sunt inscripţionate pe aripã, şi maximum 2/3 din coarda medie geometricã a aripii respective;
2. minimum 30 cm, când acestea sunt inscripţionate pe fuselaj şi pe ampenajul vertical, şi maximum 2/3 din înãlţimea medie a suprafeţei laterale a fuselajului, respectiv ampenajului vertical.
RACR 47.23 Tipuri de caractere utilizate la inscripţionarea însemnelor de înmatriculare
a) Inscripţionarea însemnelor de înmatriculare pe corpul aeronavei trebuie sã se efectueze utilizând litere de tipar majuscule ale alfabetului latin şi cifre arabe.
b) Trãsãtura cu care sunt inscripţionate pe corpul aeronavei însemnele trebuie sã fie plinã.
c) Proporţiile caracterelor trebuie sã fie urmãtoarele:
1. literele sau cifrele - cu excepţia literelor I, J, M, W şi cifrei 1 - trebuie sã aibã o lãţime egalã cu 2/3 din înãlţimea acestora, iar linia cu care vor fi scrise pe corpul aeronavei trebuie sã fie o linie plinã, având lãţimea egalã cu 1/6 din înãlţimea literei sau cifrei. Fiecare literã, cifrã sau cratimã trebuie sã fie separatã de cea precedentã printr-un spaţiu egal cu 1/6 din înãlţimea literelor sau cifrelor respective;
2. litera I trebuie sã aibã o lãţime egalã cu 1/6 din înãlţime; litera M trebuie sã aibã o lãţime egalã cu 7/8 din înãlţime; litera W trebuie sã aibã baza mare egalã cu înãlţimea şi baza micã egalã cu 2/5 din înãlţime, iar litera J şi cifra 1 trebuie sã aibã o lãţime egalã cu 1/2 din înãlţime;
3. cratima trebuie sã aibã o lungime egalã cu lãţimea unei litere.
RACR 47.24 Cazuri speciale
a) Pentru aerodinele şi aerostatele cu o configuraţie deosebitã (care diferã de cea obişnuitã) sau la care nu se pot aplica prevederile RACR 47.19, 47.20 şi 47.21, poziţionarea şi/sau dimensiunile însemnelor de înmatriculare se stabilesc de la caz la caz de cãtre autoritatea de înmatriculare, pentru realizarea identificãrii acestor aeronave din aer şi de la sol.
b) Pe gondolele echipamentelor speciale de la bordul aeronavelor civile, legate cu cablu trenant de aeronavã, se inscripţioneazã, în mod obligatoriu, însemnele de înmatriculare ale aeronavei respective.
RACR 47.25 Înlãturarea însemnelor de înmatriculare
a) Înlãturarea însemnelor de înmatriculare de pe aeronavã se face de cãtre proprietar sau împuternicitul sãu legal, imediat dupã confirmarea radierii de cãtre autoritatea de înmatriculare.
b) În cazul aeronavelor grevate de sarcini, proprietarul trebuie sã aibã şi acordul unanim şi expres al beneficiarului/beneficiarilor de sarcinã, înaintea înlãturãrii însemnelor de înmatriculare.
c) Plãcuţa de identificare trebuie scoasã de pe aeronavã odatã cu înlãturarea însemnelor de înmatriculare.
d) Autoritatea de înmatriculare are dreptul de a verifica îndeplinirea cerinţelor prevãzute la lit. a), b) şi c).

CAP. IV
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile

RACR 47.26 Informaţii ce se înscriu în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile cuprinde în mod obligatoriu:
1. rubrici în care se înscriu datele iniţiale necesare înmatriculãrii:
1.1. informaţii corespunzãtoare situaţiei la data înmatriculãrii:
1.1.1. numãrul şi data eliberãrii certificatului;
1.1.2. clasa şi tipul aeronavei;
1.1.3. însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
1.1.4. numele constructorului;
1.1.5. numãrul de fabricaţie al aeronavei dat de constructor;
1.1.6. numele şi adresa deţinãtorului şi, în cazul în care deţinãtorul nu este şi proprietar, cele ale proprietarului;
1.1.7. numãrul şi data certificatului de navigabilitate;
1.1.8. baza principalã de operare a aeronavei;
1.1.9. menţiuni speciale cu privire la sarcini asupra aeronavei;
1.1.10. semnãtura persoanei care a fãcut înscrisurile în registru;
1.2. modificãri ulterioare referitoare la:
1.2.1. caracteristicile şi culoarea aeronavei şi culoarea însemnelor de înmatriculare;
1.2.2. schimbarea deţinãtorului sau a proprietarului aeronavei;
1.2.3. emiteri de duplicate ale certificatului de înmatriculare;
1.2.4. suspendarea/revocarea certificatului de înmatriculare;
1.2.5. radierea aeronavei;
1.2.6. alte informaţii utile autoritãţii de înmatriculare;
1.3. în cazul în care proprietarul şi deţinãtorul sunt persoane fizice sau juridice diferite, numele şi domiciliul (sediul) se vor înscrie pentru fiecare dintre aceştia;
2. pentru baloanele libere nepilotate, se completeazã numai datele prevãzute la pct. 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, 1.1.5 şi 1.1.6.
RACR 47.27 Certificarea înscrierii în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
Înscrierea aeronavei în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile se certificã prin eliberarea certificatului de înmatriculare.
RACR 47.28 Modificarea şi înscrierea menţiunilor ulterioare în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile
a) Modificarea caracteristicilor exterioare ale unei aeronave civile, schimbãrile bazei principale de operare, schimbãrile deţinãtorului sau proprietarului ori ale adreselor acestora, precum şi modificarea culorilor aeronavei/însemnelor de înmatriculare trebuie aduse, obligatoriu în scris, la cunoştinţa autoritãţii de înmatriculare, în termen de cel mult 10 zile de la efectuarea acestora.
b) Autoritatea de înmatriculare face menţiuni asupra acestor modificãri şi schimbãri, la rubricile respective, atât în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, cât şi în certificatul de înmatriculare, care trebuie sã fie prezentat în acest scop de cãtre deţinãtor.
c) Prin schimbarea proprietarului/deţinãtorului se înţelege transferul dreptului de proprietate/folosinţã a aeronavei.
d) Autoritatea de înmatriculare modificã rubricile proprietar/deţinãtor din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile şi din certificatul de înmatriculare în urmãtoarele condiţii:
1. dacã existã o cerere expresã întocmitã de cãtre proprietar sau deţinãtor, direct sau prin mandatar, cu procurã potrivit legii;
2. în temeiul unei sentinţe judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
e) La comunicarea cãtre autoritatea de înmatriculare a schimbãrii proprietarului sau deţinãtorului, acesta trebuie sã anexeze noile titluri de proprietate, respectiv deţinere, în forma prevãzutã la RACR 47.05 lit. c) şi d).
f) În anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare îi poate cere proprietarului/deţinãtorului aeronavei, în completare, acte sau documente lãmuritoare pe care le considerã necesare în vederea înmatriculãrii aeronavei. În acest caz, termenul se calculeazã începând de la data de înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
g) Modificarea sau refuzul modificãrii li se comunicã în scris, prin decizie motivatã, atât solicitantului acestei modificãri, cât şi fostului proprietar/deţinãtor al aeronavei, în termen de 5 zile de la data emiterii ei, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data solicitãrii.
h) Persoanele prevãzute mai sus pot contesta aceastã decizie conform procedurii prevãzute la RACR 47.16 lit. e) - h).
i) În secţiunea "menţiuni speciale cu privire la sarcini" se înscriu menţiunile în baza şi în limitele notificãrii primite de la agentul instrumentator al Registrului foilor de sarcini, conform procedurii autoritãţii de înmatriculare privind solicitarea şi efectuarea înscrierii menţiunilor în foaia de sarcini a aeronavei.
RACR 47.29 Eliberarea de duplicate ale certificatului de înmatriculare
a) În cazul pierderii certificatului de înmatriculare al unei aeronave civile, autoritatea de înmatriculare, la cererea deţinãtorului, elibereazã un duplicat al certificatului de înmatriculare. Cererea pentru eliberarea unui duplicat al certificatului de înmatriculare trebuie sã-i fie înaintatã autoritãţii de înmatriculare, însoţitã de documente din care sã rezulte efectuarea formalitãţilor de publicitate ce se cer pentru pierderea de înscrisuri oficiale.
b) Eliberarea duplicatului certificatului de înmatriculare se înscrie în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile la rubrica respectivã.

CAP. V
Radierea unei aeronave din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile

RACR 47.30 Situaţii ce conduc la radiere
O aeronavã se radiazã din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile în urmãtoarele situaţii:
a) aeronava nu mai îndeplineşte condiţiile de la RACR 47.02 lit. f) pct. 4;
b) aeronava a fost transferatã cãtre autoritãţi militare, vamale sau de poliţie;
c) aeronava a fost scoasã din folosinţã sau casatã;
d) aeronava a fost distrusã;
e) aeronava a fost declaratã dispãrutã;
f) existã o cerere expresã întocmitã de cãtre proprietar sau deţinãtor, cu acordul scris al proprietarului, direct sau prin mandatar, cu procurã potrivit legii;
g) certificatul de înmatriculare este revocat.
RACR 47.31 Procedura de radiere
a) În situaţiile prevãzute la RACR 47.30 lit. a)-c), odatã cu comunicarea situaţiei aeronavei şi transmiterea cererii de radiere, proprietarul/deţinãtorul aeronavei este obligat sã anexeze documentul din care sã rezulte situaţia aeronavei, sã depunã originalul certificatului de înmatriculare al aeronavei în cauzã şi sã confirme înlãturarea însemnelor de înmatriculare.
b) Documentul din care rezultã situaţia aeronavei trebuie prezentat în original ori în copie legalizatã, dacã este un document redactat în limba românã, sau în traducere legalizatã, dacã este un document redactat într-o limbã strãinã.
c) În situaţia în care aeronava a fost distrusã sau este declaratã dispãrutã, deţinãtorul aeronavei trebuie sã-i comunice autoritãţii de înmatriculare situaţia aeronavei şi sã depunã cererea de radiere. Autoritatea de înmatriculare poate proceda la radierea unei aeronave distruse sau dispãrute şi în lipsa cererii de radiere, dacã deţine dovezile legale privind distrugerea sau dispariţia acesteia.
d) În situaţia prevãzutã la RACR 47.30 lit. f), la primirea cererii de radiere, autoritatea de înmatriculare îi notificã deţinãtorului aeronavei ca, în termen de 10 zile de la data comunicãrii acesteia, sã depunã certificatul de înmatriculare al aeronavei în cauzã şi sã confirme înlãturarea însemnelor de înmatriculare.
e) În cazul în care nu mai existã informaţii cu privire la o aeronavã, deţinãtorul ei este obligat sã-i comunice imediat, în scris, aceastã situaţie autoritãţii de înmatriculare. Dupã primirea comunicãrii, autoritatea de înmatriculare trebuie sã depunã toate diligenţele pentru obţinerea datelor necesare, iar în caz cã în termen de 60 de zile nu se obţin informaţii cu privire la aeronavã, aceasta este declaratã dispãrutã şi autoritatea de înmatriculare dispune radierea ei din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile.
f) În anumite cazuri, autoritatea de înmatriculare îi poate cere deţinãtorului aeronavei, în completare, acte sau documente suplimentare pe care le considerã necesare în vederea radierii aeronavei. În acest caz, termenul se calculeazã începând de la data de înregistrare a primirii ultimului act sau document solicitat.
g) Radierea sau refuzul radierii i se comunicã în scris, prin decizie motivatã, solicitantului radierii sau, dacã este cazul, şi proprietarului/deţinãtorului aeronavei, în termen de 5 zile de la data emiterii ei, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data solicitãrii.
h) Persoanele menţionate mai sus pot contesta aceastã decizie conform procedurii prevãzute la RACR 47.16 lit. e)-h).
RACR 47.32 Radierea aeronavelor grevate de sarcini
Radierea din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile a aeronavelor grevate de sarcini se face numai cu acordul expres, constatat printr-un înscris original, al beneficiarului de sarcinã.

CAP. VI
Prevederi speciale

RACR 47.33 Aeronave exceptate de la înmatriculare
a) Urmãtoarele categorii de aeronave pot efectua zboruri în spaţiul aerian naţional fãrã a fi înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, fiind exceptate în conformitate cu prevederile Codului aerian civil:
1. aeronave prototip;
2. aeronave de serie nou-construite;
3. aeronave care au fost radiate din registrele altor state şi sunt supuse unor zboruri în vederea stabilirii stãrii de navigabilitate;
4. aeronave stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.
b) Aeronavele care efectueazã zboruri în spaţiul aerian naţional fãrã a fi înmatriculate trebuie sã fie identificate în conformitate cu prevederile conţinute în acest capitol.
RACR 47.34 Însemne de identificare
a) Însemnele de identificare ale unei aeronave civile române se compun din însemnul de naţionalitate şi marca de identificare. Marca de identificare trebuie dispusã la dreapta şi în continuarea însemnului de naţionalitate printr-o cratimã.
b) Prevederile RACR 47.08 şi 47.19-47.24 referitoare la marca de identificare şi cerinţele privind însemnele de înmatriculare trebuie aplicate şi însemnelor de identificare.
c) Însemnele de identificare trebuie aplicate pe aeronavã cu un material uşor de îndepãrtat, dacã identificarea se face pe o perioadã limitatã de maximum 6 luni.
d) Însemnele de identificare trebuie înlãturate în momentul transferului dreptului de proprietate asupra aeronavei cãtre o altã persoanã fizicã sau juridicã ori la expirarea valabilitãţii certificatului de identificare.
RACR 47.35 Marca de identificare pentru aeronavele produse în ţarã
a) Marca de identificare se alocã producãtorilor şi distribuitorilor de aeronave pentru aplicarea temporarã pe aeronavã în timpul zborurilor permise conform acestui capitol.
b) Folosirea mãrcii de identificare este supusã urmãtoarelor condiţii:
1. mãrcile de identificare pot fi folosite şi refolosite numai în legãturã cu certificatul de identificare al aeronavei;
2. aceeaşi marcã de identificare nu este permis sã fie folositã în acelaşi timp pe douã sau mai multe aeronave.
RACR 47.36 Certificatul de identificare al aeronavei
a) Certificatul de identificare se elibereazã în urma unei cereri scrise, care trebuie sã cuprindã:
1. numele, prenumele, naţionalitatea şi domiciliul proprietarului sau deţinãtorului aeronavei;
2. clasa/tipul aeronavei şi destinaţia ce urmeazã a i se da;
3. numele constructorului şi numãrul/seria de fabricaţie;
4. marca de identificare solicitatã;
5. perioada pentru care se solicitã identificarea.
b) Solicitantul certificatului de identificare al aeronavei trebuie sã facã dovada deţinerii legale a aeronavei pentru care solicitã certificatul.
c) Evidenţa certificatelor de identificare se pãstreazã într-un registru de identificare. Acesta este ţinut de autoritatea de înmatriculare sau alt organism desemnat de cãtre Ministerul Transporturilor şi cuprinde informaţiile prevãzute în certificatul de identificare.
d) Zborurile cu aeronavele identificate conform prevederilor prezentului capitol sunt supuse prevederilor conţinute în reglementãrile specifice emise de Ministerul Transporturilor şi procedurile aferente. Dacã nu existã alte prevederi, întreaga responsabilitate, precum şi asumarea tuturor riscurilor legate de întreţinerea şi zborul acestor categorii de aeronave revin persoanelor fizice sau juridice angajate în astfel de zboruri.
e) Certificatul de identificare conţine urmãtoarele rubrici:
1. însemnele de naţionalitate şi marca de identificare;
2. tipul aeronavei şi constructorul;
3. numãrul de fabricaţie al aeronavei dat de constructor;
4. numele şi adresa proprietarului;
5. declaraţia privind baza legalã pentru înscrierea într-un registru de identificare a aeronavelor civile;
6. valabilitatea certificatului;
7. data emiterii;
8. semnãtura emitentului.
RACR 47.37 Limitãri privind certificatul de identificare al aeronavei
a) Certificatul de identificare al aeronavei este valabil numai în legãturã cu folosirea aeronavei de cãtre proprietarul sau deţinãtorul legal al acesteia, pentru zboruri în spaţiul aerian naţional.
b) Pentru zboruri în afara spaţiului aerian naţional, proprietarul/deţinãtorul aeronavei identificate în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni trebuie sã obţinã aprobãrile necesare de la autoritatea statului în care intenţioneazã sã zboare.
c) Dacã nu existã alte prevederi, valabilitatea certificatului de identificare este:
1. un an, pentru aeronave de serie nou-construite;
2. 3 ani, pentru prototipuri de aeronave;
3. nelimitatã, pentru celelalte categorii de aeronave.

ANEXĂ
-----
la reglementare
---------------





CLASIFICAREA AERONAVELOR

┌ Balon liber
┌Balon < sferic
│liber │ Balon liber
│ └ nesferic


┌Nemotorizate:<
┌ Aeronave mai uşoare │balon │ ┌ Balon captiv
│ decât aerul │ │Balon │ sferic
│ │ └captiv < Balon captiv
│ │ └ nesferic
│ <
│ │
│ │
│ │ ┌ ┌ Dirijabil rigid
│ └ Motorizate < Dirijabil │ Dirijabil
│ └ < semirigid
│ │ Dirijabil
│ └ nerigid
AERO <
NAVE │ ┌ Planor
│ ┌ < terestru
│ ┌ Nemotorizate < Planor └ Hidroplanor
│ │ └
│ Aeronave mai grele │ ┌ Avion terestru
└ decât aerul │ ┌ Avion < Hidroavion
│ │ └ Amfibiu
< │
│ │ ┌ Autogir terestru
│ │ ┌ Autogir < Hidroautogir
│ │ │ └ Autogir amfibiu
│ │ Aeronavã │
└ Motorizate < cu aripã <
│ rotativã │ ┌ Elicopter terestru
│ └ Elicopter < Hidroelicopter
│ └ Elicopter amfibiu


│ ┌ Ornitopter terestru
└ Ornitopter < Hidroornitopter
└ Ornitopter amfibiu


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016