Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 17 decembrie 2008  RACR-TABP Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 17 decembrie 2008 RACR-TABP "Transportul aerian al bunurilor periculoase", editia 3/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 9 din 7 ianuarie 2009


INTRODUCERE
Activitatea aeronauticã civilã pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementatã prin Codul aerian, prin acte normative interne din domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.
Reglementãrile aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile şi recomandãrile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte, astfel încât sã se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementãri aeronautice civile române.
În conformitate cu prevederile Codului aerian şi în scopul reglementãrii domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigurã prin autoritãţi delegate elaborarea şi/sau emiterea de reglementãri aeronautice civile române, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activitãţile aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfãşoarã activitãţi în zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã.
Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã este autoritate delegatã de cãtre autoritatea de stat pentru asigurarea aplicãrii reglementãrilor aeronautice civile naţionale, precum şi pentru supravegherea respectãrii lor de cãtre persoanele juridice şi fizice, române sau strãine, care furnizeazã servicii sau produse pentru aviaţia civilã din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei civile.

CAP. I
Definiţii

Termenii de mai jos, folosiţi în prezenta reglementare, au urmãtoarele înţelesuri:
Accidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase care conduce la rãniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorãri majore ale altor bunuri.
Aeronavã cargo - orice aeronavã, alta decât o aeronavã destinatã transportului de pasageri, cu ajutorul cãreia se pot transporta diverse bunuri.
Aeronavã destinatã transportului de pasageri - o aeronavã care transportã orice persoanã, alta decât un membru al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficialã, un reprezentant autorizat al autoritãţii aeronautice naţionale sau o persoanã care însoţeşte încãrcãtura.
Ambalaj: 1. Ambalaj pentru materiale nonradioactive - recipientul şi orice alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcţiei sale, precum şi pentru a asigura respectarea cerinţelor specificate în prezenta reglementare privind ambalarea produselor.
2. Ambalaj pentru materiale radioactive - ansamblul de componente necesare pentru izolarea completã a conţinutului radioactiv (Acesta poate conţine, în particular, unul sau mai multe recipiente, materiale absorbante, structuri de spaţialitate, de protecţie la radiaţii, echipamente de umplere, golire, ventilare şi asigurare a presiunii, precum şi dispozitive pentru rãcire, pentru absorbţia şocurilor mecanice, pentru asigurarea manipulãrii şi ancorare, pentru izolare termicã şi mecanisme de deservire totalã a ambalajului).
NOTĂ:
Nu include definiţia dispozitiv de încãrcare
Autoritate de stat - Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor.
Autoritate aeronauticã - Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" (AACR).
Aprobat - înseamnã aprobat de autoritatea aeronauticã.
Autorizat- înseamnã cã solicitarea, intenţia de acţiune sau documentul în cauzã a fost gãsit acceptabil de cãtre autoritatea aeronauticã şi notificat ca atare operatorului aerian.
Bunuri periculoase - articolele sau substanţele capabile sã prezinte un risc major pentru sãnãtate, siguranţa zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea aerului, sau a mediului înconjurãtor şi care se regãsesc în lista de bunuri periculoase din Manualul OACI - Doc 9284 sau care sunt clasificate în concordanţã cu aceste instrucţiuni.
Cod UN - un numãr de 4 cifre atribuit de cãtre Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumitã substanţã sau un grup de substanţe.
Colet - unul sau mai multe pachete cu bunuri periculoase acceptate de un operator de la acelaşi expeditor, în acelaşi timp, la aceeaşi adresã, facturate pentru a fi transportate într-un singur lot la aceeaşi adresã.
Container - un recipient folosit de regulã de cãtre un singur expeditor, conţinând unul sau mai multe pachete, care formeazã o singurã unitate în scopul de a fi mai uşor de manevrat şi depozitat.
Derogare - o autorizaţie emisã de cãtre autoritatea de stat şi care asigurã descãrcarea de obligaţia de conformare cu prevederile cuprinse în prezenta reglementare.
Dispozitiv de încãrcare - orice tip de container de marfã, container al aeronavei, palet cu plasã al aeronavei sau un palet al aeronavei, încãrcat sub formã de igloo şi acoperit cu o plasã.
NOTĂ:
Nu include definiţia container
Excepţie - o prevedere din prezenta reglementare care exclude un anumit reper din categoria "bunuri periculoase" de la cerinţele aplicabile în mod normal acestuia.
Incidente în care sunt implicate bunuri periculoase - un eveniment, altul decât un accident în care sunt implicate bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care nu se produce neapãrat la bordul aeronavei şi care conduce la rãnirea unei persoane, la deteriorãri de bunuri, incendii, ruperi, scurgeri de fluide, radiaţii sau alte mãrturii care demonstreazã cã integritatea ambalajului nu a fost pãstratã. Orice eveniment corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupanţii acesteia este, de asemenea, considerat incident în care sunt implicate bunuri periculoase.
Incompatibil - descrie bunurile periculoase care, dacã sunt amestecate, pot conduce la o evoluţie periculoasã cu degajare de cãldurã sau gaz sau pot produce substanţe corozive.
Manualul OACI - Doc 9284 - Manualul OACI "Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air", Doc 9284 - AN/905, ediţia în vigoare.
Membru al echipajului - o persoanã desemnatã de cãtre operator, având responsabilitãţi la bordul aeronavei pe parcursul timpului de zbor.
Membru al echipajului de zbor - un membru al echipajului, posesor de licenţã aeronauticã, care are responsabilitãţi esenţiale în operarea aeronavei pe parcursul timpului de zbor.
OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale.
Operator - persoanã fizicã sau juridicã autorizatã şi/sau licenţiatã, angajatã în operarea aeronavei.
Pachet - produsul final al operaţiunii de ambalare, compus din ambalaj şi conţinutul acestuia pregãtit pentru transport.
Pilotul Comandant - pilotul desemnat de operator sau, în cazul aviaţiei generale, de proprietar ca fiind la comandã şi responsabil cu desfãşurarea în siguranţã a zborului.
Rãnire gravã - rãnirea suferitã de o persoanã într-un accident de aviaţie şi care:
- necesitã spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o perioadã de 7 zile începând de la data producerii rãnirii;
- are drept urmare fracturarea unui os (cu excepţia fracturilor simple de degete, cãlcâi sau nas);
- implicã ruperi ce provoacã hemoragii severe, deteriorãri ale nervilor, ale muşchilor sau ale tendoanelor;
- implicã rãniri ale oricãrui organ intern;
- implicã arsuri de gradul II şi III sau orice alte arsuri care afecteazã mai mult de 5% din suprafaţa corpului; sau
- implicã o expunere verificatã la substanţe infecţioase sau radiaţii vãtãmãtoare.
Statul de origine - statul pe teritoriul cãruia marfa a fost pentru prima datã încãrcatã la bordul unei aeronave.
Statul operatorului aerian - statul pe teritoriul cãruia operatorul aerian îşi are sediul principal al afacerilor sale sau, dacã el nu are un astfel de loc, reşedinţa sa permanentã.

CAP. II
Aplicabilitate

2.1. Aplicabilitate generalã
Prevederile prezentei reglementãri sunt aplicabile tuturor operaţiunilor directe sau conexe legate de transportul aerian civil de bunuri periculoase.
Niciuna din prevederile prezentei reglementãri nu se substituie, iar aplicarea ei nu trebuie sã contravinã cerinţelor referitoare la încãrcarea, transportul şi descãrcarea mãrfurilor prevãzute în instrucţiunile tehnice ale aeronavelor în cauzã şi în reglementãrile de aviaţie civilã aplicabile acestor activitãţi.
În cazuri de extremã urgenţã când alte forme de transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentei reglementãri este contrarã interesului public, autoritatea de stat, în cazul operaţiunilor de transport aerian civil care se desfãşoarã în spaţiul aerian al României, poate aproba derogãri dacã se asigurã un nivel de siguranţã corespunzãtor în transport.
Pentru operaţiunile de transport aerian civil prevãzute la paragraful precedent, operatorii aerieni sunt obligaţi sã obţinã autorizaţii/derogãri de la toate statele implicate.
Nota 1
Statele implicate sunt statul de origine, statele de tranzit, statele survolate, statul de destinaţie al bunurilor periculoase în cauzã şi statul operatorului.
Nota 2
Referitor la bunurile periculoase interzise în mod normal la transportul pe calea aerului (vezi pct. 4.2) pot fi acordate derogãri.
Nota 3
Referitor la bunurile periculoase interzise în orice circumstanţe (vezi pct. 4.3) nu se vor acorda derogãri.
Nota 4
Prezenta reglementare nu impune operatorilor aerieni români sã transporte anumite bunuri periculoase şi în acelaşi timp nu împiedicã operatorii aerieni români sã adopte cerinţe speciale suplimentare privind transportul acestora.
Nota 5
Prezenta reglementare nu absolvã operatorii aerieni români de respectarea integralã a cerinţelor şi obligaţiilor ce le revin potrivit legislaţiei române speciale în domeniu.
2.2. Baza de fundamentare a reglementãrii
2.2.1. Prezenta reglementare a fost elaboratã în conformitate cu prevederile:
- anexei 18 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilã internaţionalã, ediţia a treia, iulie 2001, amendamentul 9, septembrie 2007;
- anexei III la Regulamentul Consiliului European CEE nr. 3.922 din 1991, cu toate amendamentele şi modificãrile ulterioare (EU-OPS).
2.3. Instrucţiuni tehnice privind bunurile periculoase
2.3.1. Toţi operatorii aerieni români care efectueazã misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligaţia de a respecta prevederile Manualului OACI - Doc 9284, aprobat, emis şi amendat în concordanţã cu procedura stabilitã de cãtre Consiliul OACI.
2.3.2. În baza raportãrilor primite de la autoritatea aeronauticã, autoritatea de stat va informa OACI asupra dificultãţilor întâlnite în aplicarea prevederilor Manualului OACI - Doc 9284 şi asupra oricãror amendamente pe care le considerã oportun a fi aplicate.
2.3.3. În cazul în care autoritatea de stat, prin amendarea prezentei reglementãri, va adopta dispoziţii diferite faţã de cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284, acestea vor fi notificate prompt la OACI pentru a putea fi publicate în Manualul OACI - Doc 9284 la rubrica "State variations".
2.3.4. În cazul în care un amendament la Manualul OACI - Doc 9284, cu aplicabilitate imediatã din motive de securitate, nu a fost încã implementat de cãtre autoritatea de stat, transportul pe teritoriul României al bunurilor periculoase, care sunt destinate unui stat contractant al Convenţiei de la Chicago, se va executa în concordanţã cu acest amendament, furnizând bunurile periculoase într-un acord total cu cerinţele revizuite.
2.3.5. În cazul în care un operator autorizat implicat în transportul de bunuri periculoase adoptã cerinţe mai restrictive decât cele specificate de Manualul OACI - Doc 9284, acestea trebuie sã fie notificate autoritãţii aeronautice.
2.3.6. În baza notificãrii primite de la autoritatea aeronauticã, autoritatea de stat va informa OACI, în vederea publicãrii în Manualul OACI - Doc 9284, asupra mãsurilor restrictive suplimentare, referitoare la transportul de bunuri periculoase, adoptate de operatori şi notificate conform pct. 2.3.5.
2.4. Excepţii
2.4.1. Prezenta reglementare nu se aplicã în cazul articolelor şi substanţelor care ar putea fi clasificate drept bunuri periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanţã cu cerinţe pertinente de navigabilitate şi operaţionale, pentru scopurile speciale identificate în Manualul OACI - Doc 9284, pentru întrunirea unor cerinţe speciale.
2.4.2. În cazul în care articolele şi substanţele care înlocuiesc articolele şi substanţele menţionate la pct. 2.4.1 sunt transportate cu o aeronavã, ele vor fi transportate în concordanţã cu prevederile prezentei reglementãri, precum şi ale Manualului OACI - Doc 9284.
2.4.3. Articolele şi substanţele transportate de pasageri şi membrii echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentei reglementãri în limitele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
2.5. Transportul bunurilor periculoase la şi de la aerodrom Transportul bunurilor periculoase pregãtite pentru transportul aerian, în conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284, la şi de la aerodrom se va efectua în conformitate cu prevederile reglementãrilor naţionale în vigoare pentru tipul de transport de suprafaţã utilizat.

CAP. III
Clasificare

Clasificarea bunurilor periculoase se va face în strictã conformitate cu Manualul OACI - Doc 9284.
NOTĂ:
Definiţiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt conţinute în Manualul OACI - Doc 9284. Aceste clase identificã riscurile potenţiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate de cãtre Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase.

CAP. IV
Limitãri privind transportul aerian al bunurilor periculoase

4.1. Bunuri periculoase acceptate la transportul pe calea aerului
Transportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu excepţia cazurilor stabilite prin prezenta reglementare, precum şi prin specificaţiile şi procedurile detaliate în Manualul OACI - Doc 9284.
4.2. Bunuri periculoase interzise la transportul pe calea aerului, cu excepţia cazului în care existã derogãri corespunzãtoare
Urmãtoarele bunuri sunt interzise la bordul aeronavelor, cu excepţia cazurilor în care au fost acordate derogãri corespunzãtoare de cãtre statele implicate sau a cazurilor în care prevederile Manualului OACI - Doc 9284 indicã faptul cã ele pot fi transportate în baza unei aprobãri acordate de cãtre statul de origine, prin organismele abilitate:
a) articolele şi substanţele identificate în Manualul OACI - Doc 9284 ca fiind interzise pentru transport în circumstanţe normale;
b) animale vii infectate.
4.3. Bunuri periculoase interzise în orice condiţii la transportul aerian
Articolele şi substanţele care sunt în particular identificate prin denumire sau prin descriere genericã în Manualul OACI - Doc 9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian în orice condiţii nu pot fi transportate cu niciun fel de aeronavã.

CAP. V
Ambalarea

5.1. Cerinţe generale
Ambalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum şi cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
5.2. Ambalajele
5.2.1. Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de bunã calitate, construite şi asigurate pe poziţia închis, astfel încât sã previnã scurgerile ce ar putea fi cauzate, în condiţii normale de transport, de modificãrile de temperaturã, umiditate, presiune sau de vibraţii.
5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conţinutului destinat a fi transportat. Ambalajele în contact direct cu bunurile periculoase vor fi rezistente la orice fel de reacţie chimicã sau de altã naturã a acestor bunuri.
5.2.3. Ambalajele vor satisface specificaţiile de material şi construcţie din Manualul OACI - Doc 9284.
5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
5.2.5. Ambalajele pentru care retenţia de lichid este o funcţie de bazã vor fi capabile sã suporte, fãrã a înregistra scurgeri, presiunea prescrisã de Manualul OACI - Doc 9284.
5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel împachetate, asigurate sau izolate, cu scopul de a împiedica deteriorarea lor sau scurgerile şi pentru a controla deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare în condiţii normale de transport. Izolaţiile şi materialele absorbante nu trebuie sã reacţioneze periculos cu conţinutul ambalajelor.
5.2.7. Niciun ambalaj nu va fi refolosit pânã când nu a fost inspectat şi gãsit necorodat sau/şi nedeteriorat. Când un ambalaj este refolosit, vor fi luate toate mãsurile necesare pentru a preveni contaminarea încãrcãturii ce urmeazã a fi transportatã.
5.2.8. Dacã din cauza naturii încãrcãturii anterioare ambalajele goale, necurãţate, pot reprezenta o situaţie de pericol potenţial sau risc, ele vor fi închise ermetic şi tratate în conformitate cu situaţia în cauzã.
5.2.9. Nu este permis ca exteriorul pachetelor sã fie contaminat cu substanţe periculoase.

CAP. VI
Etichetarea şi marcarea

6.1. Etichete
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în Manualul OACI - Doc 9284.
6.2. Marcaje
6.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, fiecare pachet conţinând bunuri periculoase va fi marcat cu o denumire de transport adecvatã conţinutului sãu şi, atunci când a fost atribuit, cu un cod UN, precum şi cu alte astfel de marcaje specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
6.2.2. Marcaje specifice pentru ambalaje
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat în conformitate cu o specificaţie conţinutã în Manualul OACI - Doc 9284 va fi marcat în concordanţã cu prevederile corespunzãtoare din acest manual. Niciun ambalaj nu va fi marcat decât dacã corespunde specificaţiei corespunzãtoare privind ambalajul, conţinutã în Manualul OACI - Doc 9284.
6.3. Limba folositã pentru marcaje
Marcajele vor fi fãcute obligatoriu în limba englezã, precum şi în limba statului de origine.
Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile românã şi englezã.

CAP. VII
Responsabilitãţile expeditorului

7.1. Cerinţe generale
Înainte ca o persoanã sã ofere orice pachet sau container conţinând bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului, acea persoanã trebuie sã prezinte garanţii cã acele bunuri periculoase nu sunt interzise la transportul pe calea aerului, cã sunt corespunzãtor clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi însoţite de documente de transport corespunzãtoare transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate în prezenta reglementare, precum şi în Manualul OACI - Doc 9284.
7.2. Documentul de transport bunuri periculoase
7.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI - Doc 9284, persoana care oferã bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului va completa, semna şi furniza operatorului aerian un document de transport pentru bunuri periculoase, document care trebuie sã conţinã obligatoriu toate informaţiile cerute de Manualul OACI - Doc 9284.
7.2.2. Documentul de transport va conţine o declaraţie semnatã de persoana care oferã bunurile periculoase pentru transport, indicând faptul cã bunurile periculoase sunt complet şi corect descrise prin denumirile lor de expediţie şi cã ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi se gãsesc în condiţii corespunzãtoare pentru transport aerian în concordanţã cu reglementãrile în vigoare.
7.3. Limba folositã
Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, în mod obligatoriu, în limba englezã, precum şi în limba cerutã de statul de origine.
Expeditorii români vor redacta documentul de transport pentru bunuri periculoase în limbile românã şi englezã.

CAP. VIII
Responsabilitãţile operatorului aerian

8.1. Acceptarea pentru transport
Operatorul aerian nu va accepta sã transporte pe calea aerului bunuri periculoase decât dacã:
a) bunurile periculoase sunt însoţite de un document de transport pentru bunuri periculoase completat corespunzãtor, cu excepţia cazurilor în care Manualul OACI - Doc 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document;
b) ambalajul, coletul sau containerul care conţine bunuri periculoase a fost inspectat în concordanţã cu procedurile de acceptare specificate în Manualul OACI - Doc 9284; şi
c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare cã a respectat integral cerinţele şi obligaţiile care îi revin din legislaţia naţionalã în domeniu a statului de origine şi/sau a statului român, dupã caz.
8.2. Check-list de acceptare
Operatorul aerian va elabora şi va folosi un check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul respectãrii prevederilor pct. 8.1.
8.3. Încãrcare şi stocare
Pachetele şi containerele conţinând bunuri periculoase şi containerele de marfã conţinând materiale radioactive trebuie încãrcate şi stocate în aeronavã în concordanţã cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
8.4. Inspecţia privind deteriorãrile sau scurgerile
8.4.1. Pachetele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele conţinând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se descoperi eventuale scurgeri sau deteriorãri înainte de îmbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încãrcare. Ambalajele, coletele şi containerele care prezintã scurgeri sau sunt deteriorate nu vor fi îmbarcate la bordul aeronavei.
8.4.2. Un dispozitiv de încãrcare nu va fi îmbarcat la bordul aeronavei decât dacã a fost inspectat şi nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorãri ale bunurilor periculoase conţinute de acesta.
8.4.3. Când un pachet conţinând bunuri periculoase îmbarcat la bordul unei aeronave prezintã deteriorãri sau scurgeri, operatorul aerian îl va înlãtura sau va face aranjamentele necesare pentru înlãturarea sa de cãtre o autoritate sau organizaţie corespunzãtoare, asigurându-se totodatã cã încãrcãtura rãmasã este într-o condiţie adecvatã transportului aerian, iar celelalte pachete nu au fost contaminate.
8.4.4. Pachetele şi containerele conţinând bunuri periculoase, precum şi containerele de marfã conţinând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descãrcarea din avion sau dispozitivul de încãrcare. Dacã existã semne de deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de încãrcare au fost depozitate în aeronavã va fi inspectatã în scopul descoperirii eventualelor deteriorãri sau contaminãri.
8.5. Restricţii de încãrcare în cabina de pasageri sau în cabina de comandã
Este interzis transportul bunurilor periculoase în cabina pasagerilor sau în cabina de comandã, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este permis de prevederile specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
8.6. Înlãturarea contaminãrii
8.6.1. Orice contaminare periculoasã descoperitã în avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorãrii bunurilor periculoase va fi înlãturatã fãrã întârziere, prin mijloace adecvate.
8.6.2. Decontaminarea se efectueazã numai de cãtre organizaţii şi personal recunoscut şi autorizat corespunzãtor, care va atesta aceasta prin emiterea unui document, conform prevederilor legale aplicabile.
8.6.3. Rãspunderea privind repunerea în serviciu a aeronavei dupã decontaminare revine operatorului şi se face numai în baza documentului prevãzut la pct. 8.6.2.
8.6.4. O aeronavã care a fost contaminatã cu materiale radioactive va fi imediat scoasã din exploatare de cãtre operator şi nu va fi repusã în serviciu pânã când nivelul radiaţiei pe oricare suprafaţã accesibilã, precum şi contaminarea liberã a aeronavei nu înregistreazã valori mai mici decât cele admise şi specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
8.7. Separarea şi segregarea
8.7.1. Pachetele conţinând bunuri periculoase care ar putea reacţiona periculos unul cu celãlalt nu vor fi depozitate alãturat sau într-o poziţie care sã permitã interacţiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri.
8.7.2. Pachetele ce conţin substanţe toxice sau substanţe infecţioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
8.7.3. Pachetele ce conţin materiale radioactive vor fi depozitate la bordul aeronavei astfel încât sã fie separate de persoane, animale vii şi filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului OACI - Doc 9284.
8.8. Protejarea şi asigurarea încãrcãturilor cargo de bunuri periculoase
Când bunurile periculoase sunt îmbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja împotriva deteriorãrii şi le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât sã preîntâmpine pe timpul zborului orice deplasare care ar putea modifica orientarea pachetelor. Pentru pachetele conţinând materiale radioactive asigurarea se va face astfel încât sã se asigure cã cerinţele de separare specificate la pct. 8.7.3 sunt îndeplinite în orice moment.
8.9. Încãrcarea la bordul aeronavelor cargo
Cu excepţia cazului în care se specificã altfel în Manualul OACI - Doc 9284, pachetele conţinând bunuri periculoase şi care sunt etichetate cu menţiunea "Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronave cargo) vor fi încãrcate astfel încât un membru al echipajului sau altã persoanã autorizatã sã le poatã vedea, supraveghea, manipula şi atunci când dimensiunile şi greutatea permit, sã le poatã separa de altã încãrcãturã cargo pe timpul zborului.
8.10. Autorizaţii
8.10.1. Operatorii aerieni români pot executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase numai în condiţiile autorizãrii de cãtre autoritatea aeronauticã conform reglementãrilor aplicabile.
8.10.2. Operatorii aerieni strãini pot executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile obţinerii unei aprobãri în conformitate cu legislaţia aplicabilã.

CAP. IX
Furnizarea informaţiilor

9.1. Informarea comandantului aeronavei
Înaintea plecãrii în cursã a aeronavei, operatorul aerian va pune la dispoziţia comandantului aeronavei informaţii scrise (NOTOC) în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284.
9.2. Informaţii şi instrucţiuni pentru membrii echipajului de zbor
Operatorul aerian va amenda manualul operaţional prin introducerea de informaţii pertinente şi sistematizate care sã permitã echipajului sã îşi îndeplineascã responsabilitãţile ce îi revin cu privire la transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiţii normale, cât şi în condiţii de urgenţã.
9.3. Informarea pasagerilor
Autoritatea aeronauticã va supraveghea modul în care operatorul aerian asigurã informarea prealabilã a pasagerilor asupra tipurilor de bunuri interzise sã fie transportate la bord, atât în bagaje, cât şi asupra lor.
9.4. Informarea altor persoane
Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizaţii implicate în transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului propriu şi pregãtirea lui astfel încât acesta sã fie capabil sã îşi îndeplineascã responsabilitãţile ce îi revin cu privire la transportul bunurilor periculoase şi vor elabora instrucţiuni clare şi precise cu privire la mãsurile ce trebuie luate în situaţiile de urgenţã ce implicã bunurile periculoase.
9.5. Informarea autoritãţilor aeroportuare de cãtre comandantul aeronavei
Dacã în timpul zborului apare o situaţie de urgenţã, comandantul aeronavei va informa, cât de repede permite situaţia în cauzã, unitatea de trafic aerian corespunzãtoare în scopul informãrii autoritãţilor aeroportuare asupra oricãror bunuri periculoase aflate la bord, aşa cum este prevãzut în Manualul OACI - Doc 9284.
9.6. Informaţii în cazul unui accident sau incident de avion
9.6.1. Operatorul aeronavei care transportã bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un accident sau incident grav de aviaţie pe teritoriul României trebuie sã furnizeze, fãrã întârziere, serviciilor de urgenţã care intervin în cazul accidentului respectiv toate informaţiile despre bunurile periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea scrisã datã comandantului aeronavei. De asemenea, operatorul trebuie sã furnizeze aceste informaţii cât mai curând posibil cãtre autoritãţile competente ale statului operatorului şi cãtre autoritãţile naţionale competente.
9.6.2. Obligaţia de informare prevãzutã la pct. 9.6.1 se aplicã şi pentru operatorii aerieni români care transportã bunuri periculoase şi care au fost implicaţi într-un accident sau incident grav de aviaţie pe teritoriul altui stat.
9.6.3. Operatorul aeronavei care transportã bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un incident de aviaţie pe teritoriul României trebuie, dacã i se solicitã, sã furnizeze, fãrã întârziere, serviciilor de urgenţã care intervin în cazul incidentului respectiv, precum şi autoritãţilor naţionale competente toate informaţiile despre bunurile periculoase aflate la bord, aşa cum au fost prezentate în informarea scrisã datã comandantului aeronavei.

CAP. X
Elaborarea programelor de pregãtire

Operatorul aerian are obligaţia de a elabora şi menţine la zi programe de pregãtire a personalului propriu privind recunoaşterea, manipularea, restricţiile, mãsurile de protecţie, acţiunile corespunzãtoare transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI - Doc 9284, EU-OPS şi JAR - OPS 3.

CAP. XI
Conformarea cu reglementãrile în vigoare

11.1. Sistemele de inspecţie
Autoritatea aeronauticã asigurã supravegherea operaţiunilor de transport aerian civil de bunuri periculoase prin efectuarea de inspecţii în conformitate cu procedurile proprii aplicabile în domeniu. Inspecţiile vor include atât controlul documentelor însoţitoare şi al încãrcãturii, precum şi al practicilor utilizate de operator.
11.2. Cooperarea dintre state
Autoritatea aeronauticã va coopera cu celelalte autoritãţi competente pentru asigurarea schimbului de informaţii privind violarea reglementãrilor referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase.
11.3. Penalitãţi
În cazul nerespectãrii reglementãrilor în vigoare privind transportul aerian al bunurilor periculoase de cãtre un operator aerian, autoritatea aeronauticã poate, în cazul operatorilor români, revizui şi reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul în cauzã, suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operaţiuni, iar în cazul operatorilor strãini poate restricţiona dreptul acestora de a efectua astfel de operaţiuni în spaţiul aerian al României.
11.4. Transportul bunurilor periculoase prin poştã
Se interzice transportul bunurilor periculoase prin poşta aerianã, cu excepţia cazurilor specificate de Manualul OACI Doc 9284.

CAP. XII
Raportarea accidentelor şi incidentelor care implicã bunurile periculoase

12.1. În scopul prevenirii producerii accidentelor şi incidentelor care implicã bunurile periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analizã a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României.
Raportãrile privind astfel de accidente şi incidente vor fi fãcute în concordanţã cu prevederile detaliate ale Manualului OACI - Doc 9284 şi ale <>Ordonanţei Guvernului României nr. 51/1999 privind investigaţia tehnicã a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12.2. În scopul prevenirii repetãrii situaţiilor în care se depisteazã bunuri periculoase nedeclarate sau greşit declarate la bordul aeronavelor civile, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analizã a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României şi care implicã transportul bunurilor periculoase având originea în sau fiind destinate pentru alt stat.
Raportãrile privind astfel de evenimente de aviaţie vor fi fãcute în concordanţã cu prevederile Reglementãrii aeronautice civile române privind raportarea evenimentelor de aviaţie civilã - RACR-REAC.

CAP. XIII
Securitatea transporturilor de bunuri periculoase

13.1. Prevederi generale
13.1.1. Toate persoanele implicate în activitãţi de transport al bunurilor periculoase trebuie sã ia în considerare cerinţele de securitate privind bunurile periculoase, în conformitate cu responsabilitãţile lor.
13.1.2. Bunurile periculoase vor fi transportate numai de cãtre operatori autorizaţi corespunzãtor, în condiţiile legii.
13.2. Pregãtirea personalului
13.2.1. Programul de pregãtire a personalului implicat în activitãţi de transport al bunurilor periculoase trebuie sã includã elemente de pregãtire privind securitatea aeronauticã.
13.2.2. Pregãtirea privind securitatea aeronauticã prevãzutã la pct. 13.2.1 trebuie sã facã referire la natura riscurilor de securitate, la recunoaşterea şi la metodele de reducere a acestor riscuri, precum şi la mãsuri ce trebuie luate în cazul unei încãlcãri a standardelor de securitate. De asemenea, pregãtirea va include cunoaşterea planurilor de securitate în ceea ce priveşte responsabilitãţile individuale rezultate din aceste planuri.
NOTĂ:
Persoanele care au efectuat pregãtire privind securitatea aeronauticã în conformitate cu cerinţele programului naţional de securitate aeronauticã sau ale altor reglementãri care cuprind elementele de la pct. 13.2.2 nu necesitã o pregãtire adiţionalã în domeniul securitãţii aeronautice.
13.2.3. Pregãtirea prevãzutã la pct. 13.2.1 trebuie sã fie efectuatã sau verificatã la angajarea pe un post care implicã transportul bunurilor periculoase. Pregãtirea recurentã trebuie sã fie efectuatã în cel mult 24 de luni de la pregãtirea precedentã, pentru a se asigura actualizarea nivelului de cunoştinţe.
13.2.4. Înregistrãrile referitoare la programul de pregãtire în domeniul transporturilor de bunuri periculoase, inclusiv în domeniul securitãţii aeronautice, trebuie pãstrate de cãtre angajator şi puse la dispoziţia angajatului la cerere.
13.3. Planurile de securitate pentru transportul bunurilor periculoase
13.3.1. Bunurile periculoase cu un grad ridicat de risc sunt prevãzute la pct. 13.3.3, fiind bunuri care au potenţial de folosire în atacuri teroriste, având ca rezultat pierderi în masã de vieţi omeneşti sau distrugeri în masã.
13.3.2. Operatorii, expeditorii şi alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc trebuie sã adopte, sã implementeze şi sã se conformeze unui plan de securitate care cuprinde cel puţin elementele precizate la pct. 13.3.4.
13.3.3. Lista bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc:
- Clasa 1, Divizia 1.1 - Explozibili;
- Clasa 1, Divizia 1.2 - Explozibili;
- Clasa 1, Divizia 1.3 - Grupul de compatibilitate C explozibili;
- Divizia 2.3 - Gaze toxice (cu excepţia aerosolilor);
- Divizia 6.1 - Substanţe toxice din grupul de împachetare 1, cu excepţia transportului acestora în cantitãţi exceptate;
- Divizia 6.2 - Substanţe infecţioase din Categoria A (cod UN 2814 şi cod UN 2900);
- Clasa 7 - Materiale radioactive în cantitãţi mai mari de 3000 A1 sau 3000 A2 în pachete tip B sau C.
13.3.4. Elementele unui plan de securitate
Un plan de securitate trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) alocarea responsabilitãţilor de securitate tuturor persoanelor competente şi calificate corespunzãtor pentru a-şi îndeplini atribuţiile;
b) înregistrãri ale bunurilor periculoase sau ale tipurilor de bunuri periculoase transportate;
c) analiza operaţiunilor şi evaluarea vulnerabilitãţilor, incluzând transferurile între modalitãţile de transport, depozitarea temporarã în tranzit, manipularea şi distribuţia;
d) declaraţia privind mãsurile referitoare la politicile de pregãtire, practicile de operare, echipamentele şi resursele folosite pentru reducerea riscurilor de securitate;
e) proceduri eficiente şi la zi pentru raportarea şi gestionarea problemelor de securitate (ameninţãri, încãlcãri, incidente);
f) proceduri pentru evaluarea, testarea, analiza periodicã şi menţinerea la zi a planurilor de securitate;
g) mãsuri pentru asigurarea securitãţii informaţiilor de transport conţinute în planul de securitate;
h) mãsuri pentru asigurarea securitãţii distribuirii documentaţiei de transport.
NOTĂ:
Operatorii, expeditorii şi alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase trebuie sã coopereze între ei şi cu autoritãţile competente în vederea asigurãrii schimbului de informaţii referitoare la riscurile de securitate, a aplicãrii mãsurilor corespunzãtoare şi a modului de rãspuns la incidentele privind securitatea.
13.4. Materialele radioactive
Referitor la materialele radioactive, prevederile acestui capitol trebuie luate în considerare astfel încât sã se conformeze cu prevederile Convenţiei asupra protecţiei fizice a materialului nuclear "Convention on the Physical Protection of Nuclear Material" şi IATA INFCIRC/225 (Rev 4).

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016