Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE TEHNICA din 20 octombrie 2003  privind Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARE TEHNICA din 20 octombrie 2003 privind "Metodologia de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor de urbanism pentru zone construite protejate (PUZ)"

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 125 bis din 11 februarie 2004
----------
*) Aprobatã de <>Ordinul nr. 562 din 20 octombrie 2003 , publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004

Imagine
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Imag1)

METODOLOGIA DE ELABORARE ŞI CONŢINUTUL-CADRU AL
DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM PENTRU ZONE
CONSTRUITE PROTEJATE (PUZ)

Preambul
Pentru o lungã perioadã, în România, bunuri imobile de valoare aparţinând patrimoniului cultural naţional, precum şi cadrul natural în care au fost concepute şi au funcţionat, au fost supuse unui regim de exploatare distorsionat, pornind de la neglijare şi degradare, pânã la distrugere.
În momentul de faţã, cauze naturale, dar şi efectul necontrolat al vieţii sociale şi economice ameninţã în continuare bunurile menţionate, fapt ce obligã la acordarea unei atenţii programate şi fundamentate acţiunilor de conservare integratã a acestora. Într-un astfel de context, apare ca indispensabilã identificarea şi delimitarea zonelor construite protejate. Ele reprezintã obiective de interes public, remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, artistic, religios, social, ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural şi au un rol important în pãstrarea memoriei culturale.
În acelaşi timp, este necesarã acceptarea faptului cã intervenţiile în zonele construite protejate trebuie sã urmeze un curs logic, vizând înţelegerea primatului interesului cultural naţional asupra celui conjunctural local. Aceasta presupune corelarea politicilor şi strategiilor naţionale, zonale şi locale referitoare la protecţia şi punerea în valoare a patrimoniului construit şi natural şi la dezvoltarea durabilã, cu politica generalã de dezvoltare spaţialã, respectiv cu acţiunea autoritãţilor publice, a operatorilor economici şi a actorilor sociali. De aceea, în concordanţã cu documente şi legislaţii adoptate şi utilizate pe plan internaţional în legãturã cu protecţia, conservarea şi dezvoltarea ariilor/sectoarelor cu valori de patrimoniu, elaborarea prezentei reglementãri reprezintã demersul de stabilire a unui conţinut cadru minimal şi a unei metodologii de întocmire a documentaţiilor de urbanism pentru zone construite protejate, înglobatoare de monumente, ansambluri şi situri, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate.

PLANUL DE AMENAJARE A TERITORIULUI NAŢIONAL SECŢIUNEA a III-a - ZONE PROTEJATE (ZONE CONSTRUITE)
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea privind PLANUL DE AMENAJARE A TERITORIULUI NAŢIONAL SECŢIUNEA a III-a - ZONE PROTEJATE (ZONE CONSTRUITE), se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Plan)


1. GENERALITĂŢI

1.1. Cadrul normativ

ART. 1
Dintre principalele acte normative specifice sau complementare domeniilor cu implicaţii asupra dezvoltãrii zonelor nominalizate ca zone construite protejate se iau în considerare:
* Codul civil
* <>Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate
* <>Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul
* <>Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificãrile ulterioare
* <>Legea nr. 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei europene a peisajului, adoptatã la Florenţa la 20 octombrie 2000
* <>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile ulterioare
* <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare
* <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare
* <>Legea nr. 54/1998 privind circulaţia juridicã a terenurilor
* <>Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã
* <>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , cu modificãrile ulterioare
* <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare
* <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 378/2001 , cu modificãrile ulterioare
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 47/2000 privind stabilirea unor mãsuri de protecţie a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 564/2001
* <>Ordonanţa Guvernului nr. 47/1994 privind apãrarea împotriva dezastrelor, aprobatã prin <>Legea nr. 124/1995 , cu modificãrile ulterioare
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicatã
* Ghidul cuprinzând precizãri, detalieri şi exemplificãri pentru elaborarea şi aprobarea regulamentelor locale de urbanism de cãtre consiliile locale, aprobat prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului nr. 80/N/1996
* <>Hotãrârea Guvernului nr. 723/2002 privind înfiinţarea Comisiei interministeriale pentru zone construite protejate.
ART. 2
Prevederile prezentei reglementãri tehnice se aplicã, în principal, în cazul elaborãrii, avizãrii şi aprobãrii planurilor urbanistice pentru zonele construite protejate (denumite în continuare PUZCP) şi a regulamentelor urbanistice aferente, în urmãtoarele unitãţi administrativ-teritoriale de bazã:
- oraşe;
- comune.

1.2. Scopuri şi obiective ale planurilor urbanistice pentru zone construite protejate (PUZCP)

ART. 3
În conformitate cu articolul 5 alin. (3) din <>Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a zone protejate, documentaţiile de urbanism şi regulamentele aferente se vor întocmi în scopul: "instituirii zonelor protejate şi vor cuprinde mãsuri necesare de protecţie şi conservare a valorilor de patrimoniu cultural naţional din respectivele zone".
ART. 4
Dupã aprobare, planul urbanistic pentru zona construitã protejatã (PUZCP) şi regulamentul aferent sunt opozabile în justiţie. PUZCP reprezintã o documentaţie urbanisticã ce furnizeazã regulile şi procedurile de instituire, protecţie şi gestionare a zonelor protejate de importanţã naţionalã şi de importanţã localã.
ART. 5
Obiectivele principale ale planurilor urbanistice pentru zone construite protejate sunt:
* evidenţierea rolului de catalizator al zonelor respective pentru dezvoltarea urbanã, teritorialã şi regionalã;
* asigurarea continuitãţii fizice, funcţionale şi spirituale a cadrului construit din localitãţi şi stimularea interesului economic şi cultural pentru utilizarea acestuia;
* protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice, a zonelor arheologice şi a ansamblurilor arhitecturale şi urbanistice deosebite, precum şi a contextului şi caracteristicilor care contureazã semnificaţia lor istoricã.
ART. 6
Documentaţiile şi regulamentele vor avea în vedere:
* stabilirea direcţiilor şi prioritãţilor de dezvoltare logicã a zonelor luate în considerare, raportate la dezvoltãrile localitãţilor în ansamblul lor;
* reglementarea modului de utilizare a terenurilor cuprinse în perimetrele zonelor respective;
* stabilirea condiţiilor de realizare şi conformare a construcţiilor şi amenajãrilor urbanistice pe ariile respective.
ART. 7
Realizarea propunerilor de dezvoltare reglementate prin PUZCP se face, dupã aprobarea documentaţiei, în funcţie de posibilitãţi, din fondurile prevãzute din bugetele unitãţilor teritorial-administrative de bazã, în corelare cu fondurile alocate de la bugetul statului sau din bugetele unor persoane juridice sau fizice.

Braşov
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Brasov)

Târgovişte
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Targov)

1.3. Relaţionarea planului urbanistic pentru zone construite protejate cu alte documentaţii urbanistice

ART. 8
În raport cu logica succesiunii diferitelor documentaţii urbanistice, se iau în considerare urmãtoarele:
=> în planurile urbanistice generale ale localitãţilor se procedeazã la delimitarea primarã a zonelor construite protejate (evidenţiate ca unitãţi teritoriale de referinţã), obligaţia elaborãrii PUZCP fiind înscrisã în regulamentul local de urbanism aferent PUG;
=> planurile urbanistice pentru zone construite protejate (PUZCP) au la bazã planurile de delimitare definitivã a zonelor şi de inventariere a monumentelor istorice;
=> zonele protejate pot conţine sau nu elemente protejate; în momentul instituirii zonelor protejate care conţin monumente istorice, zonele de protecţie ale fiecãrui monument se înglobeazã în acestea;
=> prevederile unui PUZCP aprobat se preiau în planurile urbanistice generale care se reactualizeazã ulterior şi se detaliazã în planuri urbanistice de detaliu (PUD);
=> prevederile PUZCP aprobat suspendã orice prevederi ale altor planuri zonale care cuprind integral sau parţial aceste arii, elaborate anterior declarãrii zonelor construite protejate;
=> documentaţiile pentru zone construite protejate pot determina, anterior proiectelor operaţionale o serie de alte proiecte şi documentaţii pre-operaţionale (de prefezabilitate, tehnice, financiare, de marketing urban, de relotizãri, regrupãri, exproprieri etc).

Brãila - Studiu de renovare a zonei centrale
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea ce reprezintã oraşul "Brãila - Studiu de renovare a zonei centrale", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Braila)

Sighişoara
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sighis)

ART. 9
În perioada de la iniţierea şi pânã la aprobarea PUZCP, toate certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire eliberate vor conţine condiţii tehnice şi economice conforme cu prevederile planului urbanistic general în vigoare al oraşului sau comunei, precum şi precizãri privind valabilitatea lor pânã la finalizarea şi aprobarea PUZCP (dacã perioada respectivã este mai micã decât termenul legal de valabilitate al documentelor eliberate).
În cazul în care planurile urbanistice generale prevãd, pe toatã suprafaţa zonelor construite protejate (delimitate ca unitãţi teritoriale de referinţã) sau pe sectoare ale acestora, interdicţii de construire, atribuirea documentelor necesare autorizãrii construirii se va limita la eliberarea de certificate de urbanism pentru vânzare-cumpãrare, specificarea condiţiilor economice şi tehnice pentru acestea şi eliberarea autorizaţiilor de construire urmând a fi fãcutã dupã aprobarea PUZCP.
Pentru zonele construite protejate de dimensiuni mari se vor stabili, dupã caz, prin consens între beneficiar şi elaborator, necesitãţile de etapizare a elaborãrii şi aprobãrii PUZCP, în vederea asigurãrii dezvoltãrii spaţiale fluente a localitãţii cãreia îi aparţine zona.
ART. 10
În momentul începerii elaborãrii PUZCP, baza de date referitoare la situaţia existentã va include evidenţa tuturor certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate pânã la acea datã. Evidenţa documentelor va fi pusã la dispoziţia elaboratorului de cãtre serviciul de specialitate al Consiliului local al oraşului sau al comunei pe teritoriul cãreia se aflã zona vizatã şi va fi ataşatã ca anexã la piesele scrise ale PUZCP.

1.4. Condiţii de elaborare a planurilor urbanistice pentru zone construite protejate

ART. 11
Întocmirea documentaţiilor urbanistice pentru zone construite protejate impune:
* redactarea pe un suport topografic şi cadastral actualizat;
* o documentare complexã pe teren şi în baze de date pentru întocmirea studiilor de fundamentare (istorice, arheologice, urbanistice, antropologice, arhitecturale, economice, tehnice, etc.);
* elaborarea propunerilor de dezvoltare în conformitate cu programe naţionale şi internaţionale de conservare/valorificare a patrimoniului şi cu programe de dezvoltare localã;
* cooperarea între beneficiar, elaborator, organisme ale administraţiei locale şi centrale interesate, organizaţii non-guvernamentale etc.

Oradea
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Oradea)

Bucureşti
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Bucures)

2. DELIMITAREA ZONELOR CONSTRUITE PROTEJATE

2.1. Tipul şi natura valorilor care trebuie protejate. Definire

ART. 12
Elementele construite protejate de legislaţia românã sunt, în ordinea importanţei:
* monumente istorice:
- monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial cultural (MLPM);
- monumente propuse pentru înscriere în Lista patrimoniului mondial cultural (MpLPM);
- valori de patrimoniu cultural de interes naţional (VPCIN);
- situri arheologice declarate ca zone de interes naţional (SAIN);
- monumente istorice clasate în grupele A şi B (monumente, ansambluri, situri) (MI).
* zone construite protejate
- zona de protecţie a MLPM şi MpLPM (delimitatã conform studiilor de specialitate) (ZPMLPM);
- zone protejate construite de interes naţional (ZPCIN);
- zone protejate construite (ZPC);
- zone de interes arheologic prioritar (delimitate conform studiilor de specialitate pentru SAIN) (ZIAP);
- zone de protecţie ale monumentelor istorice (ZPMI).
ART. 13
Principalele "categorii de bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul României, proprietãţi ale statului român, semnificative pentru cultura şi civilizaţia naţionalã şi universalã" sunt monumentele istorice. Conform <>Legii nr. 422/2001 pentru protejarea monumentelor istorice se stabilesc urmãtoarele categorii de monumente istorice, bunuri imobile situate subteran, suprateran sau subacvatic: monument, ansamblu şi sit. Conform aceleiaşi legi ele se definesc dupã cum urmeazã:
a. Monument: construcţie sau parte de construcţie, împreunã cu instalaţiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioarã sau exterioarã care fac parte integrantã din acesta, precum şi lucrãrile artistice comemorative, funerare, de for public, împreunã cu terenul aferent delimitat topografic, care constituie mãrturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic.
b. Ansamblu: grup coerent din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic ori muzeistic de construcţii urbane sau rurale care împreunã cu terenul aferent formeazã o unitate delimitatã topografic ce constituie o mãrturie cultural-istoricã semnificativã din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic.
c. Sit: teren delimitat topografic, cuprinzând acele creaţii umane în cadrul natural care sunt mãrturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural.
ART. 14
În conformitate cu <>Legea nr. 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei Europene a Peisajului, adoptatã la Florenţa la 20 octombrie 2000 şi semnatã şi de România, se va lua în considerare definiţia peisajului dupã cum urmeazã:
"Peisajul desemneazã o parte de teritoriu perceput ca atare de cãtre populaţie, al cãrui caracter este rezultatul acţiunii şi interacţiunii factorilor naturali şi/sau umani" [cap. I art. 1 lit. a)].
Totodatã, se va lua în considerare cã "protecţia peisajului cuprinde acţiunile de conservare şi menţinere a aspectelor semnificative sau caracteristice ale unui peisaj, justificate prin valoarea sa patrimonialã derivatã din configuraţia naturalã şi/sau de intervenţia umanã" [cap. I art. 1 lit. d)].

Bucureşti
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Bucurest)

Sibiu
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sibiu)

2.2. Zone de protecţie ale monumentelor istorice. Definire.

ART. 15
"Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protecţie prin care se asigurã conservarea integratã a monumentului istoric şi a cadrului sãu construit sau natural." [<>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice]
Zona de protecţie, constituitã ca un teren format din parcele cadastrale situate în jurul monumentului, asigurã perceperea nealteratã a acestuia. În zona de protecţie se instituie servituţile de utilitate publicã şi reglementãrile de construire pentru:
- pãstrarea şi ameliorarea cadrului natural al monumentului prin înlãturarea sau diminuarea factorilor poluanţi de orice naturã;
- pãstrarea şi ameliorarea cadrului arhitectural-urbanistic al monumentului prin aprobarea şi supravegherea construirii;
- pãstrarea şi valorificarea potenţialului arheologic

2.3. Zone protejate. Zone construite protejate. Definire.

ART. 16
Conform <>art. 1 alin (2) din Legea nr. 5/2000 , acestea se definesc dupã cum urmeazã:
"Zone naturale sau construite, delimitate geografic şi/sau topografic, care cuprind valori de patrimoniu natural şi/sau cultural şi sunt declarate ca atare pentru atingerea obiectivelor specifice de conservare a valorilor de patrimoniu."
Tipurile de zone protejate derivã din natura şi gruparea valorilor conţinute, din specificul şi din încadrarea juridicã a acestora:
* determinate de un monument istoric/monument al naturii şi zona de protecţie aferentã;
* determinate de un ansamblu istoric sau sit istoric/arie naturalã sau sit natural şi zona de protecţie aferentã;
* determinate de o sumã de elemente care necesitã protecţie şi se constituie într-o suprafaţã protejatã (centre şi zone istorice urbane sau rurale, cãi de comunicaţie, alte amenajãri valoroase/rezervaţii naturale).
ART. 17
Zonele construite protejate reprezintã zone din teritoriul administrativ al oraşelor şi comunelor în care construcţiile, cadrul natural şi activitãţile umane prezintã calitãţi (istorice) a cãror protejare reprezintã un interes public. Aceste zone se definesc şi se delimiteazã prin studii istorice, arhitecturale, urbanistice, peisagistice, etc. şi prin planuri urbanistice ale zonelor construite protejate, integratoare ale acestora. Ele se instituie prin hotãrâri ale Consiliilor locale şi se protejeazã prin acţiunea acestora şi a celorlalţi protectori legali.
ART. 18
Zonele construite protejate instituite în jurul unor monumente istorice acoperã toate categoriile de monumente, ansambluri şi situri arheologice, istorice, arhitecturale, artistice, peisagistice, indiferent de poziţia lor în teritoriile oraşelor şi comunelor şi de poziţia lor pe teren (la suprafaţa solului, subterane sau subacvatice).
Dupã natura interesului public, aceste zone protejate construite pot fi:
* de interes naţional (dacã sunt generate de un monument istoric clasat în grupa valoricã A ("monumente istorice de valoare naţionalã şi universalã");
* de interes local (dacã sunt generate de un monument istoric clasat în grupa valoricã B ("monumente istorice reprezentative pentru patrimoniul cultural local").
Aceste tipuri de zone protejate se instituie prin hotãrâri ale Consiliilor Locale, având la bazã documentaţii de urbanism.
În cazul în care asupra unei zone protejate, organisme internaţionale instituie (la propunerea statului român) o protecţie internaţionalã, zona se poate considera de interes internaţional (ex.: UNESCO - Lista patrimoniului mondial, natural şi cultural). Protecţia internaţionalã se poate institui, de asemenea, din oficiu, fãrã consultarea statelor (ex.: UNESCO - Lista monumentelor în pericol).

Cetatea Sighişoarei - Realizarea spaţii publice
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea ce reprezintã "Cetatea Sighişoarei - Realizarea spaţii publice", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Cet_Sigh)

ART. 19
Zonele construite protejate instituite pentru protejarea patrimoniului construit se compun din totalitatea bunurilor imobile care necesitã protecţie, în funcţie de natura obiectului protecţiei pot fi:
* centre istorice;
* zone istorice.
Zonele protejate instituite pentru protejarea patrimoniului urban sau rural nu conţin în mod obligatoriu imobile clasate ca monumente istorice.
Aceste tipuri de zone protejate se stabilesc prin hotãrâri ale Consiliilor judeţene sau locale, având la bazã documentaţii de amenajarea teritoriului (PATJ) sau de urbanism (PUG + RLU) şi se instituie prin Hotãrâri ale Consiliilor locale, pe baza documentaţiilor de urbanism (PUZCP + RLU).

2.4. Delimitarea zonelor construite protejate

ART. 20
În cazul zonei construite protejate instituite în jurul unui monument istoric, aceasta cuprinde monumentul, ansamblul sau situl clasate, împreunã cu zona de protecţie aferentã.
Stabilirea suprafeţelor acestor tipuri de zone are în vedere, în ordine:
- Stabilirea bunurilor de patrimoniu;
- Delimitarea zonelor de protecţie ale bunurilor clasate;
- Delimitarea zonei protejate generate de bunurile clasate ca învãluitoare a tuturor zonelor de protecţie ale bunurilor de patrimoniu clasate.
ART. 21
În cazul zonelor construite protejate instituite pentru protejarea patrimoniului construit, acestea reprezintã suma valorilor grupate care necesitã protecţie.
Stabilirea suprafeţelor acestor tipuri de zone se realizeazã în urmãtoarele etape:
- Studiul istoric general desfãşurat pe o arie mai mare pe care se presupune situarea zonei construite protejate;
- Definirea şi delimitarea zonei construite protejate;
- Studiul istoric zonal conţinând o analizã complexã a elementelor componente şi precizarea valorii lor, precum şi propuneri privind atitudinea faţã de acestea;
- Studiul urbanistic general, specific planurilor urbanistice zonale (conform conţinutului-cadru şi al metodologiei de elaborare a documentaţiilor de urbanism), având ca principal scop determinarea relaţiei zonei protejate cu întregul organism urban;
- Concluzii asupra studiilor anterioare, concretizate în delimitarea definitivã a zonei construite protejate.
ART. 22
Delimitarea zonelor construite protejate se face pe limite existente de parcele şi se recunoaşte în documentaţia scrisã şi desenatã, fie prin menţionarea numerelor poştale sau cadastrale, fie prin menţionarea numelor proprietarilor, fie dupã alte elemente reperabile pe teren (ex.: maluri de ape, linii electrice etc.)

Sibiu
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sibiu_1)

Rimetea Albã
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Rimitea)

3. METODOLOGIE DE ELABORARE A DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM PENTRU ZONE CONSTRUITE PROTEJATE

3.1. Abordarea dezvoltãrii zonelor construite protejate în documentaţiile de urbanism.

ART. 23
O politicã de protejare urbanisticã a valorilor de patrimoniu trebuie sã se reflecte într-o atitudine responsabilã privind delimitarea, declararea, gestionarea şi dezvoltarea zonelor construite protejate. Ea trebuie sã-şi gãseascã mijloacele de exprimare la nivelul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, ca şi al programelor şi proiectelor derivate.
Se impune introducerea unei viziuni strategice asupra dezvoltãrii zonelor luate în considerare, având în vedere rolul lor creativ şi întreprinzãtor. De aceea, la nivelul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi al planurilor urbanistice generale ale localitãţilor se formuleazã politici şi concepte strategice de dezvoltare pentru teritorii sau organisme urbane integratoare şi se iau decizii complexe de planificare teritorialã şi urbanã. În ceea ce priveşte planul urbanistic pentru zona construitã protejatã, acesta trebuie sã reprezinte, în egalã mãsurã, un instrument de control şi unul de dezvoltare. Ca instrument de control, PUZCP se va concretiza în planuri şi regulamente, iar ca instrument de dezvoltare, PUZCP, conceput şi ca plan strategic, va asigura derularea politicilor specifice pânã la transpunerea lor în programe şi proiecte şi previzionarea suportului instituţional, financiar şi uman.

Sibiu
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sibiu_2)

3.2. Etapele de elaborare a PUZCP

ART. 24
De la iniţiere pânã la aprobare, elaborarea planului urbanistic pentru zone construite protejate implicã parcurgerea de etape, dupã cum urmeazã:
* Iniţierea elaborãrii PUZCP - aparţine colectivitãţii locale reprezentate prin Consiliul local, pe baza programului de dezvoltare urbanisticã a localitãţii iniţiat şi aprobat de acesta.
Iniţiativa elaborãrii poate aparţine şi unor organisme ale administraţiei centrale (ministere), în vederea pregãtirii şi, respectiv, integrãrii programului de valorificare a zonelor sus-menţionate în programe (campanii) complexe de revitalizare urbanã, interne sau internaţionale, ca şi unor investitori particulari.
* Informarea populaţiei în legãturã cu iniţiativele de elaborare a PUZCP - se face prin grija iniţiatorului.
Informarea se face prin afişarea informaţiilor sau prin mass-media.
* Desemnarea elaboratorului - se face prin selecţie, conform procedurilor legale.
* Întocmirea contractului - se face de cãtre elaborator, pe baza comenzii emitentului şi conţine obligaţiile pãrţilor semnatare în elaborarea şi aprobarea PUZCP. Se evidenţiazã termenele şi valorile fazelor decontabile şi/sau diferite clauze contractuale.
Dupã semnarea contractului, elaboratorul PUZCP poate încheia, la rândul lui, subcontracte de elaborare cu alte unitãţi de proiectare sau cu persoane fizice specializate în domeniu.
* Consultãrile pe parcurs - reprezintã o condiţie obligatorie în procedura de elaborare pentru PUZCP, prin care specialiştii interesaţi şi colectivitatea localã îşi exprimã punctul de vedere asupra propunerilor enunţate.
* Redactarea pieselor scrise şi desenate în vederea predãrii documentaţiei la beneficiar - se realizeazã conform termenilor din contract.
* Consultarea populaţiei cu privire la propunerile PUZCP - se realizeazã prin grija beneficiarului, în cadrul unor expoziţii sau prin mass-media.
* Acordurile şi avizele asupra PUZCP - se emit de cãtre organele abilitate prin lege şi sunt obligatorii pentru definitivarea şi aprobarea documentaţiei. Acordurile şi avizele se emit fãrã perceperea unor taxe, pânã în 30 de zile de la depunerea cererii. Odatã cu predarea documentaţiilor pentru avize, lucrarea poate fi decontatã, cu obligaţia elaboratorului de a introduce observaţiile din avize şi acorduri, acceptate de cãtre beneficiar.
* Aprobarea PUZCP - se face ulterior obţinerii acordurilor şi avizelor, prin Hotãrârea Consiliului judeţean.

Desene de faţade realizate dupã releveu - elemente de fundamentare pentru regulament PUZCP
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea ce reprezintã "Desene de faţade realizate dupã releveu - elemente de fundamentare pentru regulament PUZCP", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Desene)

3.3. Modul de prezentare al PUZCP

ART. 25
Piesele desenate se vor redacta, pe cât posibil, în culori şi semne convenţionale standardizate. Ele vor putea cuprinde, dupã caz şi alte indicaţii grafice, culori şi simboluri necesare explicitãrii anumitor situaţii sau idei particularizate.
În anexa 4 la prezentul document se prezintã legenda corespunzãtoare planului de reglementãri urbanistice aferent PUZCP. O parte a culorilor şi semnelor convenţionale din legendã care se referã la ilustrarea elementelor ce definesc fondul existent natural şi construit se regãsesc şi în planul de analizã a situaţiei existente şi de evidenţiere a disfuncţionalitãţilor. Acest document grafic se completeazã cu alte indicaţii care susţin o explicitare corespunzãtoare.
Planurile de coordonare a reţelelor tehnico-edilitare şi cele care conţin obiectivele de utilitate publicã se redacteazã în culorile şi semnele convenţionale corespunzãtoare legendelor documentelor grafice aferente conţinutului-cadru al documentaţiilor de urbanism.

3.4. Avizarea PUZCP

ART. 26
Solicitarea avizelor/acordurilor se face în momentul realizãrii unui consens privind propunerile şi reglementãrile din PUZCP între beneficiar şi elaborator.
Avizele-acordurile necesare aprobãrii PUZCP sunt, în general, de douã categorii:
- Avize-acorduri emise de organisme centrale interesate
- Avize-acorduri emise de organisme teritoriale interesate
<> Dintre emitenţii avizelor/acordurilor organismelor centrale interesate se menţioneazã:
* Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
* Ministerul Culturii şi Cultelor
* alte organisme centrale (dupã caz, în funcţie de specificul valorilor incluse)
În timpul elaborãrii documentaţiei este necesarã consultarea periodicã a reprezentanţilor în teritoriu ai instituţiilor ce sunt desemnate în vederea emiterii de avize/acorduri.
<> Dintre emitenţii avizelor/acordurilor organismelor teritoriale interesate se menţioneazã:
* Consiliul local, ca autoritate publicã localã şi gestionar al terenurilor şi garant al respectãrii condiţiilor de conformare şi realizare a construcţiilor;
* Consiliul judeţean, ca autoritate publicã de coordonare a activitãţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism din cadrul judeţului (pentru avizul unic);
* alte organisme teritoriale interesate al cãror aviz/acord, inclus în avizul unic al Consiliului judeţean, se emite pe baza documentaţiei specifice, înaintate în prealabil organismului emitent.

3.5. Aprobarea PUZCP

ART. 27
Pe baza documentaţiei PUZCP definitivate în urma avizelor/acordurilor obţinute, Consiliul judeţean aprobã lucrarea prin votul majoritar al consilierilor. Actul scris de aprobare al PUZCP şi Regulament aferent este Hotãrârea Consiliului judeţean. Se excepteazã de la aceastã regulã PUZCP pentru zonele ce conţin monumente incluse în Lista Patrimoniului Mondial şi care se aflã pe Lista indicativã promovatã de UNESCO, ale cãror documentaţii se aprobã de cãtre Guvernul României.

3.6. Aplicarea şi actualizarea PUZCP

ART. 28
Prin actul de aprobare a planului urbanistic pentru zona construitã protejatã şi a regulamentului aferent se conferã documentaţiei putere de aplicare, constituindu-se ca temei juridic în vederea realizãrii programelor de dezvoltare urbanisticã, precum şi a autorizãrii construcţiilor.
ART. 29
În cazul schimbãrii datelor de temã ce au stat la baza PUZCP aprobat, acesta se actualizeazã, urmând acelaşi circuit de elaborare - avizare - aprobare ca la PUZCP iniţial.

PLAN URBANISTIC ZONAL - ZONĂ PROTEJATĂ CU VALOARE ISTORICĂ - REGLEMENTĂRI

--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Plan_urb)

Sighişoara - Oraşul de Jos
Posibilitãţi de intervenţie
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea ce reprezintã "Sighişoara - Oraşul de Jos - Posibilitãţi de intervenţie", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sigh_oj)

Bucureşti
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Bucur3)

Iaşi
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Iasi_1)

Sibiu
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sibiu_3)

Craiova
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Craiova)

Sibiu
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Sibiu_4)

4. CONŢINUTUL-CADRU AL DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM PENTRU ZONE CONSTRUITE PROTEJATE (PUZCP)

A. PIESE SCRISE

<> Volumul I - Memoriu general
Memoriul va avea urmãtorul conţinut:
* Foaie de gardã, conţinând titlul şi numãrul de contract al lucrãrii, însemnele unitãţii elaboratoare, semnãturi şi data.
* Cuprinsul memoriului:
1. INTRODUCERE
1.1. Date de recunoaştere a documentaţiei
- Denumirea lucrãrii
- Beneficiar
- Proiectant general
- Subproiectanţi, colaboratori
- Data elaborãrii
1.2. Scopul şi obiectivele planului urbanistic pentru zona construitã protejate

2. DELIMITAREA ZONEI CONSTRUITE PROTEJATE
2.1. Justificarea iniţierii demersului de instituire a zonei construite protejate; cadrul legislativ-normativ
2.2. Studiul istoric general (stabilirea evenimentelor, faptelor şi urmãrilor acestora care au condus la configurarea actualã a localitãţii, zonei, construcţiilor) - ANEXA 1, ANEXA 2
2.3. Definirea/delimitarea zonei construite protejate pe baza utilizãrii criteriilor de definire (stabilirea suprafeţei de manifestare a criteriilor (istorice, urbanistice, funcţionale, de vizibilitate, etc.), decelarea calitãţii diferitelor componente ale zonei, delimitarea zonei istorice protejate) - ANEXA 1
2.4. Studiul istoric zonal cu precizarea valorii elementelor componente - ANEXA 3
2.5. Sinteza etapelor parcurse prin stabilirea atitudinii faţã de elementele componente ale zonei - ANEXA 3

3. STUDIU URBANISTIC SPECIFIC PENTRU DOCUMENTAŢII URBANISTICE ZONALE CU CARACTERIZAREA SITUAŢIEI ZONEI ŞI A RELAŢIEI ZONĂ-LOCALITATE
3.1. Prezentarea studiilor şi avizelor anterioare elaborãrii PUZCP
3.2. Analiza încadrãrii zonei în intravilanul oraşului sau comunei, conform PUG:
* încadrare în planul unitãţii administrativ-teritoriale, respectiv al intravilanului existent
* elemente caracteristice rezultate din PUG (populaţie, activitãţi, dotãri, amenajãri, echipare tehnicã)
* propuneri de organizare funcţionalã a zonei conform PUG (inclusiv ponderea zonei în bilanţul teritorial)
* evidenţierea obiectivelor de interes public prevãzute conform PUG
3.3. Disfuncţionalitãţi şi constrângeri existente (naturale, construite, proiectate, etc.)
3.4. Sinteza ierarhizãrii valorice a fondului arhitectural-urbanistic în funcţie de calitatea estetico-ambientalã, funcţionalã şi a potenţialului socio-economic.
3.5. Precizarea limitei zonei construite protejate.

4. ALTE STUDII DE FUNDAMENTARE conţinând propuneri de confirmare sau de modificare a prevederilor PUG în limitele zonei protejate (privind organizarea funcţionalã şi zonificarea pe unitãţi teritoriale de referinţã). Ele constituie, totodatã, baza de stabilire a funcţiunilor care pot fi înlãturate, înlocuite sau adãugate, a condiţiilor de construire (geotehnice, de mediu natural sau de mediu construit), a modului de construire şi a aspectelor derivate (proprietate, fiscalitate, preţuri de vânzare a imobilelor, etc.)
- probleme de trafic şi aspecte conexe (pavaj, semnalizare, etc.)
- probleme de echipãri edilitare
- date demografice şi socio-economice privind: evoluţia populaţiei, structura demograficã şi socio-ocupaţionalã, mobilitatea populaţiei, etc.
- probleme de marketing urban
- probleme de management urban

5. PROPUNERI DE DEZVOLTARE ZONALĂ
5.1. Propuneri privind atitudinea faţã de ţesutul urban cu toate componentele sale (parcelar, tramã stradalã, volume construite, spaţii libere) concretizatã în: protejare, conservare, punere în valoare, demolare, completare, schimbãri de utilizare)
5.2. Propuneri privind rezolvãri ale circulaţiilor carosabile, staţionãrilor, circulaţiilor pietonale (cu menţiunea cã unul din obiectivele esenţiale ale conservãrii calitãţii zonelor protejate constã în menţinerea nealteratã a spaţiilor strãzilor, strãduţelor, pieţelor, piaţetelor şi pasajelor, ameliorarea circulaţiei în astfel de zone fiind fãcutã numai printr-o mai bunã organizare generalã a circulaţiei)
5.3. Propuneri de racordãri ale reţelelor tehnico-edilitare
5.4. Propuneri privind prevederile din regulament, diferenţiate pe unitãţi teritoriale de referinţã şi/sau subdiviziuni ale acestora
5.5. Bilanţ teritorial
5.6. Analize costuri-beneficii (sub aspect economic şi social)
5.7. Propuneri de iniţiere a unor planuri urbanistice de detaliu, programe şi proiecte derivate şi previziuni privind suportul implementãrii lor (cadrul legal, cadrul instituţional, mijloace financiare, resurse umane).

Observaţie: piesele scrise pot fi însoţite de grafice, scheme explicative, diagrame, etc.

Anexe la memoriu
- tema program, avize/acorduri obţinute pe parcurs, etc.
- evidenţa certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate pânã la data începerii elaborãrii PUZCP;
- actul oficial de stabilire a concluziilor consultãrii populaţiei şi anexele justificative.
<> Volumul II - Regulament
Regulamentul reprezintã o piesã de bazã în aplicarea PUZCP ale cãrui prescripţii sunt obligatorii pentru autorizarea realizãrii construcţiilor pe întreaga suprafaţã a zonei.
Regulamentul este structurat dupã cum urmeazã:
I. Dispoziţii generale:
- aria de aplicare a regulamentului
- alte prescripţii complementare care pot acţiona simultan cu regulamentul
- divizarea în unitãţi teritoriale de referinţã (UTR) şi alte subunitãţi (dupã caz)
- alte condiţionãri (avize suplimentare)
- definire POT şi CUT
II. Dispoziţii aplicabile în zonã
- unitatea de referinţã şi caracterul acesteia
<> Natura ocupãrii şi utilizãrii terenului
1. ocuparea şi utilizarea terenului (construcţii existente protejate, construcţii existente neprotejate, spaţii neconstruite protejate)
2. tipuri admise de ocupare şi utilizare
3. tipuri interzise de ocupare şi utilizare
4. condiţionãri diverse (vestigii arheologice probabile) şi protecţii faţã de poluare şi alte riscuri
<> Condiţii de ocupare a terenului
1. caracteristici ale parcelelor (formã, mãrime, dimensiuni, declivitãţi)
2. implantarea construcţiilor în raport cu cãile de circulaţie
3. implantarea construcţiilor în raport cu limitele separatoare ale parcelelor
4. implantarea construcţiilor unele în raport cu altele pe aceeaşi parcelã
5. POT
6. înãlţimea construcţiilor
7. aspectul exterior al clãdirilor
8. accese şi circulaţii
9. staţionãri şi pavaje
10. echipare cu reţele tehnico-edilitare
11. spaţii libere şi spaţii plantate
12. spaţii amenajate cu rolul de a proteja, a securiza, a izola sau a racorda zona sau subzona PUZ-ului faţã de vecinãtãţi agresive.
<> Posibilitãţi maxime de utilizare a terenului
1. CUT admis
2. condiţii de depãşire a CUT
Anexe
* Lista amplasamentelor rezervate pentru obiective de utilitate publicã
- instituţii de interes general
- echipamente publice
- spaţii verzi publice
- strãzi şi pietonale
* Lista servituţilor
- monumente istorice
- perimetre arheologice
- interdicţii diverse (de acces, de reţele, etc.)
- perturbãri electromagnetice datorate transmisiilor radioelectrice
* Lista certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate pânã la data începerii elaborãrii PUZCP

B. PIESE DESENATE

1. Plan de încadrare a zonei construite protejate în intravilanul oraşului sau comunei (extras din PUG aprobat). Scara uzualã: 1:5.000, 1:10.000, 1:15.000. Pentru municipii sau oraşe mari se poate utiliza şi scara 1:25.000.
2. Plan de analizã a situaţiei existente şi de evidenţiere a disfuncţionalitãţilor, elaborat pe suport topografic şi cadastral actualizat. Scara uzualã 1:1.000, 1:2.000
Pot fi asociate mai multe planşe de analizã la aceeaşi scarã sau la o scarã care sã permitã includerea lor şi în piesele scrise. Planşele pot conţine: evidenţierea datelor semnificative rezultate din documente istorice, planuri şi hãrţi istorice din toate epocile, din proiecte de arhitecturã şi din documentaţii de urbanism, imagini interioare din construcţii, desfãşurãri de siluete şi secţiuni caracteristice prin zona propusã spre protejare, planuri şi secţiuni pentru stabilirea direcţiilor şi conurilor de vizibilitate spre monumente sau peisaje culturale, imagini fotografice, analize de funcţiuni, etc.).
3. Plan de reglementãri urbanistice. Scara uzualã identicã cu cea a planşei privind situaţia existentã.
Redactarea se face în conformitate cu legenda anexatã. Planşa evidenţiazã:
- limita zonei protejate şi delimitãrile unitãţilor teritoriale de referinţã;
- limitele zonelor de protecţie ale monumentelor istorice;
- categorii de intervenţii propuse asupra construcţiilor (monumente clasate care se protejeazã şi se restaureazã, clãdiri cu valoare arhitecturalã şi ambientalã care nu se modificã, construcţii care pot fi modificate pentru ameliorare şi construcţii a cãror demolare este necesarã pentru asanarea zonei sau pentru realizarea unor operaţiuni de amenajãri publice sau private);
- aliniamente, retrageri de la aliniamente;
- alinieri;
- edificabilul parcelelor;
- spaţii publice: strãzi, piaţete, scuaruri, pieţe, circulaţii pietonale (existente care se amenajeazã şi/sau propuse a se realiza);
- amplasamente rezervate pentru noi lucrãri şi amenajãri publice;
- spaţii plantate (existente şi/sau propuse);
- curţi şi grãdini private neconstruibile;
- specificãri privind condiţii de realizare a unor volume sau a unor faţade.
4. Plan de circulaţie. Scara uzualã identicã cu cea a planşei privind situaţia existentã.
5. Plan coordonare reţele tehnico-edilitare. Scara uzualã identicã cu cea a planşei de reglementãri urbanistice. Se redacteazã pe suportul planşei de reglementãri urbanistice şi cuprinde reţele de:
- alimentare cu apã
- canalizare
- alimentare cu energie electricã şi telecomunicaţii
- alimentare cu cãldurã
- alimentare cu gaz
În cazul unor zone cu densitãţi mari de reţele se pot realiza mai multe planuri, cu gruparea tipurilor de reţele.
6. Plan conţinând obiective de utilitate publicã, proprietatea asupra terenurilor şi mişcarea terenurilor. Scara uzualã identicã cu cea a planşei de reglementãri urbanistice. Se redacteazã pe suportul planşei de reglementãri urbanistice şi evidenţiazã:
- tipuri de proprietate asupra terenurilor
- circulaţia juridicã a terenurilor
- obiective de utilitate publicã propuse.

5. CONŢINUTUL-CADRU AL DOCUMENTAŢIILOR PENTRU AVIZE/ACORDURI (PLANURI URBANISTICE PENTRU ZONE CONSTRUITE PROTEJATE)

5.1. Documentaţii pentru avize/acorduri din partea organismelor centrale interesate
* Documentaţii pentru avizul MTCT
Solicitarea avizului MTCT se face de cãtre beneficiarul PUZCP prin depunerea într-un exemplar integral a PUZCP, inclusiv studiile de fundamentare şi avizele/acordurile obţinute.
În urma analizãrii documentaţiei, MTCT poate emite aviz favorabil, aviz cu recomandãri sau condiţii, sau poate restitui documentaţia pentru completãri.
Pãrţile scrise şi desenate reţinute de MTCT la emiterea avizului se completeazã de cãtre elaboratorul PUZCP.
* Documentaţii pentru avizul Ministerului Culturii şi Cultelor
Avizul Ministerului Culturii şi Cultelor se solicitã de cãtre beneficiarul PUZCP prin depunerea într-un exemplar complet a PUZCP, inclusiv studiile de fundamentare.
Dupã analizarea documentaţiei, Ministerul Culturii şi Cultelor poate emite aviz favorabil, aviz cu recomandãri sau condiţii sau poate restitui documentaţia pentru completãri.
* Documentaţii pentru avizele altor organisme centrale interesate
Acestea se elaboreazã dupã caz şi se înainteazã cãtre:
- Regii autonome (pentru gospodãrirea apelor, pentru exploatarea unor resurse ale subsolului, etc.)
- Alte organisme (dupã caz Ministerul Apãrãrii Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Sãnãtãţii, etc.)
5.2. Documentaţii pentru avize/acorduri din partea organismelor teritoriale interesate
* Documentaţii pentru avizul Consiliului local
Avizul Consiliului local se emite pe baza documentaţiei definitive predate.
* Documentaţii pentru avizul unic al Consiliului judeţean
Documentaţiile reprezintã exemplarul complet al PUZCP (înaintat de cãtre beneficiar odatã cu cererea de emitere a avizului cãtre compartimentul de coordonare a activitãţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism) şi a extraselor din PUZCP, înaintate în prealabil cãtre organismele teritoriale interesate precum:
- gestionarul surselor de apã potabilã, al reţelelor de aducţiune şi distribuţie, precum şi al reţelelor de canalizare
- gestionarul reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice
- gestionarul reţelelor de telecomunicaţii
- gestionarul surselor de alimentare cu cãldurã
- gestionarul reţelelor de alimentare cu gaze naturale
- agenţia judeţeanã pentru protecţia mediului
- inspectoratul judeţean pentru sãnãtate publicã
- grupul pompierilor militari
- comisia regionalã pentru protecţia patrimoniului istoric şi cultural
- alte instituţii judeţene (dupã caz).

Oradea
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Oradea1)

Iaşi
--------------
NOTĂ(CTCE)
Imaginea se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginea asociatã - Iasi)


ANEXA 1

CONŢINUTUL STUDIULUI ISTORIC GENERAL








METODOLOGIE PRIVIND CADRUL CONTINUT AL STUDIILOR ISTORICE DE │
FUNDAMENTARE A DOCUMENTATIILOR DE URBANISM │

A. MEMORIU GENERAL │

I. NOTA METODICA GENERALA │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Descrierea obiectivelor si limitelor studiului │
2. Descrierea metodei si directiilor de cercetare │
3. Evidentierea surselor documentare, iconografice, cartografice │
s.a. │
4. Prezentarea echipei de cercetare dupa specialitate │
5. Prezentarea critica a bibliografiei generale. │

II. ANALIZA DEZVOLTARII TERITORIULUI ADMINISTRATIV SI A │
LOCALITATILOR │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Istoricul teritoriului administrativ si al localitatilor │
componente │
2. Evenimente istorice in teritoriul administrativ │
3. Prezente arheologice in teritoriul administrativ │
4. Evolutia statutului administrativ, militar, functional al │
localitatii │
5. Evolutia structurii etnice si apartenentei religioase a │
populatiei │
6. Evolutia ocupatiilor populatiei; ocupatii traditionale │
persistente │
7. Evolutia teritoriului administrativ si intravilan │
8. Evolutia reglementarilor edilitare si urbanistice │
9. Evolutia tramei stradale si a parcelarului │
10. Evolutia fondului construit; tipologia si caracteristicile │
acestuia; amenajari │
11. Operatiuni urbanistice importante (parcelari, demolari, │
trasari de artere de circulatie noi, lucrari hidrotehnice, │
amenajare de suprafete plantate s.a.) │
12. Concluzii referitoare la vechimea constructiilor si │
amenajarilor urbane (strazi, plantatii, piete) si la evolutia │
urbanistica a localitatii │

III. IDENTIFICAREA VALORILOR DE PATRIMONIU CONSTRUIT │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Identificarea constructiilor valoroase │
2. Identificarea amenajarilor valoroase │
3. Identificarea spatiilor si perspectivelor valoroase │
4. Date semnificative referitoare la constructii si amenajari │
5. Concluzii referitoare la elementele care necesita protectie │
si la natura acestora │

IV. DEFINIREA SI DELIMITAREA ZONELOR ISTORICE DE REFERINTA │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Definirea zonelor istorice de referinta - nota metodica │Zona istorica de
│referinta:
a. Descrierea metodei de definire a zonelor istorice de │Zona din teritoriul
referinta │administrativ care se
b. Criterii de definire/delimitare a zonelor istorice de │defineste si delimiteaza
referinta │prin studiul istoric
c. Delimitarea zonelor istorice de referinta │general si care prezinta
d. Piese scrise si desenate explicative │caracteristici coerente din
2. Zonele istorice de referinta din teritoriul administrativ │punct de vedere urbanistic,
a. Listarea zonelor istorice de referinta, dupa │arhitectural si istoric
caracteristicile acestora │care vor fi preluate in
b. Schema cu evidentierea zonelor istorice de referinta │modul de dezvoltare viitor
(limite, tipuri) │al teritoriului.

V. DEFINIREA SI DELIMITAREA ZONELOR CONSTRUITE PROTEJATE │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Sinteza dezvoltarii urbanistice a teritoriului administrativ │
2. Sinteza dezvoltarii urbanistice a localitatilor componente │
3. Definirea zonelor construite protejate - nota metodica │
a. Descrierea metodei de definire a zonelor construite │
protejate │
b. Criterii de definire/delimitare a zonelor construite │
protejate │
c. Definirea zonelor construite protejate, dupa tip si grad de │
protectie │
d. Descrierea naturii si calitatii zonelor construite protejate│
e. Piese scrise si desenate explicative │
4. Zonele construite protejate din teritoriul administrativ │
a. Listare dupa tip si grad de protectie: │
a.1. Zone construite protejate de interes national: │Zona construita protejata:
* Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imobile │Zona din teritoriul
inscrise ca valori de patrimoniu cultural de interes │administrativ care se
national in <>Legea nr. 5/2000 , anexa II; │defineste si delimiteaza
* Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imobile │prin studiul istoric
clasate ca monument istoric (inscrise in Lista monumentelor │general si a carei
istorice in oricare dintre capitolele sale) si avand │protejare - justificata de
categoria valorica A; │prezenta unor valori
* Definite pe teritoriul unor UATB "cu concentrare de valori│istorice, arhitecturale,
de patrimoniu cultural de interes national" inscrise in │urbanistice, peisagere -
Legea 5/2000, anexa III. │reprezinta un interes
* Combinatie a cazurilor enuntate mai sus. │public.

Nota: │Categorii valorice:
Definirea si delimitarea zonelor protejate de interes │- Categoria A: zone
national, descrisa in Legea 5/2000 are ca principal scop │construite protejate de
protejarea valorilor clasate si ca efect eliminarea zonelor │interes national
de protectie arbitrare ale acestora. In mod similar, zonelor│- Categoria B: zone
de protectie arbitrare ale monumentelor istorice de │construite protejate de
categorie A, dupa definire si delimitare conform Legii │interes local
nr. 422/2001, li se substituie respectivul perimetru de │
protectie care este, dupa natura, o zona protejata de │
interes national. In cazul in care in perimetrul protejat se│
gasesc monumente istorice de categorie B, a caror protectie │
se asigura prin reglementarile aferente perimetrului │
protejat, acesta se substituie zonei lor de protectie. In │
cazul in care protectia nu se asigura in totalitate, │
imobilele care nu sunt incluse in perimetrul protejat, dar │
care necesita protectie, vor fi incluse intr-o zona │
protejata de interes local. │

a.2. Zone construite protejate de interes local: │
* Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imobile │
clasate ca monument istoric (inscrise in Lista monumentelor │
istorice in oricare dintre capitolele sale) si avand │
categoria valorica B; │
* Definite pentru protejarea unor valori depistate sau │
confirmate prin studiul istoric general, care nu beneficiaza│
de statutul de monument istoric. Acestea pot fi diferentiate│
dupa gradul de protectie si elementele la care se refera. │

Nota: │
* Zonele construite protejate de interes national sau local │
pot fi diferite dupa natura elementelor protejate si gradul │
de protectie; aceasta diferentiere va fi stabilita prin │
PUG + RLU. │
* Delimitarea se realizeaza pe limite de proprietate sau │
limite arbitrare (caz in care se definesc cu precizie). │
Delimitarea zonelor construite protejate se suprapune peste │
delimitarea zonelor istorice de referinta. In interiorul │
zonelor istorice protejate vor fi preluate elementele de │
reglementare definite pentru zonele istorice de referinta cu│
care se suprapun. │

a.3. Zone de protectie arbitrare ale monumentelor istorice │
izolate (raze), atunci cand nu se procedeaza la definirea si│
delimitarea acestora. │
b. Bilant teritorial │
c. Schema cu evidentierea zonelor construite protejate (limite,│
tipuri) │
d. Propuneri de includere a unor imobile in Lista monumentelor │
istorice │
e. Elemente de gestiune si reglementare care decurg din SIG │
(obligativitatea elaborarii unuia sau mai multor PUZ + R │
pentru perimetrele protejate; conditii administrative si │
tehnice speciale pentru construire in perimetrul protejat); │
f. Proceduri administrative care decurg din legislatia in │
vigoare (avize prealabile autorizarii construirii sau │
desfiintarii si elaborarii de documentatii de urbanism de │
tip PUD, PUZ) │
5. Potentialul de dezvoltare a zonelor construite protejate │
(operatiuni de reabilitare a fondului construit existent, │
interventii noi permise in tesutul urban preexistent, metode de│
incurajare a construirii de catre APL) │

B. PIESE DESENATE SI ANEXE │
I. Planuri istorice: │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Harti si reprezentari iconografice ale localitatii │
2. Planuri ale unor parti de localitate │
3. Planurile succesive ale localitatii la scari comparabile, │
inclusiv cel actual, cu precizarea autorului, sursei si a │
scarii de redactare │

II. Planuri de lucru: │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Evolutia teritoriului localitatilor │
2. Evolutia tramei stradale │
3. Operatiuni urbanistice importante │
4. Planul evenimentelor istorice notabile din teritoriul │
administrativ │
5. Planuri pe criterii de definire/delimitare a zonelor istorice │
de referinta │
6. Planuri pe criterii de definire/delimitare a zonelor construite│
protejate │

III. Planuri operationale: │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Plan cu evidentierea zonelor istorice de referinta │
2. Plan cu evidentierea siturilor arheologice cunoscute, │
cercetate, reperate, presupuse │
3. Plan cu evidentierea imobilelor protejate pe liste, categorii │
si categorii valorice │
4. Plan cu evidentierea zonelor care necesita cercetare │
arheologica prealabila construirii │
5. Plan cu evidentierea limitelor si componentei zonelor istorice │
protejate │
6. Plan cu evidentierea zonelor istorice protejate care necesita │
plan urbanistic zonal si regulament specific pentru definirea │
modului de construire │

IV. Anexe: │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┤
1. Fise documentare: documente istorice semnificative; acte │
administrative, printre care regulamente anterioare, │
autorizatii de construire s.a.; fotografii si alte surse │
iconografice; alte elemente de interes istoric; extrase ale │
studiilor si cercetarilor realizate anterior │
2. Fise de evaluare ale constructiilor si amenajarilor │
3. Fise ale zonelor istorice de referinta, care vor cuprinde: │
a. Descrierea precisa a limitelor │
b. Principale caracteristici │
c. Elemente care trebuie preluate in modul de dezvoltare viitor│
al teritoriului (functiuni dominante, utilizari ale │
terenului, trama stradala, forma si dimensiuni ale │
parcelelor, mod, grad de ocupare a terenului, regim de │
inaltime, regim de construire) si descrierea modului de │
preluare a acestor elemente. │
4. Fisele zonelor istorice protejate, care vor cuprinde: │
a. Descrierea precisa a limitelor; suprafata protejata │
b. Principale caracteristici care necesita protectie │
c. Tipul de protectie a imobilelor si spatiilor publice din │
interiorul acesteia: │
- imobile clasate cu titlul de monumente istorice: adresa, │
categorie tipologica, valorica, cod in Lista monumentelor │
istorice; regim de protectie special (VPCIN, MLPM) │
- imobile identificate cu titlul de valoare locala de │
patrimoniu construit: adresa, natura, caracteristici, │
recomandari privind interventiile │
- alte elemente protejate (plantatii interioare, │
imprejmuiri, decoratii) │
- spatii publice protejate (sau componente ale acestora: │
statui, plantatii) │
d. Elemente care trebuie preluate in modul de dezvoltare viitor│
al teritoriului (sinteza pentru suprafata zonei protejate a │
elementelor de directionare a deciziei urbanistice care │
decurg din studierea zonelor istorice de referinta si din │
studierea potentialului de dezvoltare a acesteia) │
5. Lista imobilelor clasate in diferitele liste si corelarea │
dintre acestea (Lista monumentelor istorice, Lista valorilor de│
patrimoniu cultural de interes national anexata Legii │
nr. 5/2000, anexa II, Lista monumentelor istorice inscrise in │
Lista patrimoniului mondial din Romania, Lista siturilor │
arheologice de interes arheologic prioritar, Lista imobilelor │
cu valoare locala de patrimoniu construit identificate prin │
SIG) │
6. Fisa istorica a localitatii, care va fi inclusa in memoriul │
general al PUG (anexa 2) │
───────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 2


FIŞA ISTORICĂ A LOCALITĂŢII - ataşatã PUG







METODOLOGIE PRIVIND CADRUL CONTINUT AL STUDIILOR ISTORICE DE │
FUNDAMENTARE A DOCUMENTATIILOR DE URBANISM │
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ELABORATOR │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│FISA ISTORICA │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. TERITORIUL ADMINISTRATIV │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Forma actuala din data/actul normativ: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Situatii anterioare formei actuale: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Unitati administrative din care a facut parte teritoriul │
│ administrativ actual: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Denumiri succesive ale unitatii administrative (limba romana, │
│ alte limbi): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Localitati contopite: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Localitati disparute: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Alte denumiri istorice in teritoriul administrativ: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Fapte istorice notorii in teritoriul administrativ: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. Drumuri istorice, vaduri, poduri: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Data construirii cailor ferate, statiilor c.f.: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│II. LOCALITATILE │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Statutul administrativ actual din data/actul normativ: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Atestarea documentara a localitatilor: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Denumiri succesive ale localitatilor (limba romana, alte │
│ limbi): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Modul de formare al localitatilor (crestere normala, crestere │
│ prin aporturi de populatie, crestere prin improprietarire, │
│ crestere prin industrializare s.a): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Monumente istorice/pozitie lista/categoria: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Situri arheologice declarate zone de interes prioritar: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Alte constructii cu valoare istorica locala: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Denumiri istorice in localitati: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. Fapte istorice notorii in localitate: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Distrugeri ale localitatilor/constructiilor (incendii, │
│ cutremure, inundatii, asedii s.a): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Operatiuni urbanistice de amploare care s-au desfasurat in │
│ localitati: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│12. Cartiere istorice si parti istorice din localitati: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│A. MEMORIU GENERAL │
│ │
│I. NOTA METODICA GENERALA │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. Descrierea obiectivelor si limitelor studiului │
│ 2. Descrierea metodei si directiilor de cercetare │
│ 3. Evidentierea surselor documentare, iconografice, cartografice │
│ s.a. │
│ 4. Prezentarea echipei de cercetare dupa specialitate │
│ 5. Prezentarea critica a bibliografiei generale │
│ 6. Prezentarea studiilor anterioare pe care se bazeaza cercetarea│
│ │
│II. ANALIZA EVOLUTIEI SI CARACTERISTICILOR TERITORIULUI STUDIAT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Analiza evolutiei teritoriului studiat: │
│ a. Istoricul teritoriului studiat in raport cu localitatea in │
│ care se situeaza │
│ b. Evolutia structurii etnice, a ocupatiilor populatiei, a │
│ caracterului functional │
│ c. Evolutia reglementarilor edilitare si urbanistice │
│ d. Evolutia tramei stradale si a parcelarului │
│ e. Evolutia fondului construit │
│ f. Concluzii referitoare la evolutia teritoriului studiat │
│2. Date istorice importante, evenimente istorice in teritoriul │
│ studiat │
│3. Prezente arheologice in teritoriul studiat │
│4. Monumente istorice, valori de patrimoniu cultural de interes │
│ national, situri arheologice in teritoriul studiat │
│5. Analiza caracteristicilor tesutului urban │
│ a. Analiza tramei stradale: vechime, caracteristici (forma, │
│ dimensiuni, utilizari) │
│ b. Analiza parcelarului: vechime, caracteristici (forma, │
│ dimensiuni, utilizari) │
│ c. Analiza fondului construit (vechime, stil, decoratii, │
│ alcatuire constructiva) │
│ d. Analiza legaturilor dintre acestea (lungimea aliniamentelor,│
│ mod si grad de ocupare a parcelelor, retrageri fata de │
│ aliniament, accese in cladiri s.a.) │
│ e. Analiza caracteristicilor functionale │
│ f. Concluzii referitoare la caracteristicile tesutului urban │
│ │
│III. ZONE SI SUBZONE ISTORICE DE REFERINTA │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤Zona istorica de
│ │referinta:
│1. Prezentarea caracteristicilor zonelor istorice de referinta - │Zona din teritoriul
│ definite prin PUG - de pe teritoriul studiat si a prevederilor │administrativ care se
│ care se refera la acestea │defineste si delimitea-
│2. Definirea si delimitarea subzonelor istorice de referinta, in │za prin studiul istoric
│ functie de modul de dezvoltare si de caracteristicile tesutului│general si care prezinta
│ urban │caracteristici coerente
│3. Zonele si subzonele istorice de referinta din teritoriul │din punct de vedere
│ studiat │urbanistic, arhitectural
│ a. Listarea zonelor istorice de referinta, dupa │si istoric care vor fi
│ caracteristicile acestora │preluate in modul de
│ b. Schema cu evidentierea subzonelor istorice de referinta │dezvoltare viitor al
│ (limite, tipuri) │teritoriului la nivelul
│4. Definirea tipului de protectie necesar fiecarei subzone, in │PUG + RLU.
│ functie de caracteristicile acesteia │Subzona istorica de
│5. Definirea modului si gradului de dezvoltare posibil al fiecarei│referinta:
│ subzone │Zona din teritoriul
│ │administrativ care se
│ │defineste si delimiteaza
│ │Prin studiul istoric
│ │zonal in cadrul unei
│ │zone istorice de refe-
│ │rinta si care prezinta
│ │caracteristici coerente
│ │din punct de vedere
│ │urbanistic, arhitectural
│ │si istoric care vor fi
│ │preluate in modul de
│ │dezvoltare viitor al
│ │teritoriului la nivelul
│ │PUZ + RLU.
│IV. IDENTIFICAREA VALORILOR DE PATRIMONIU CONSTRUIT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Identificarea constructiilor valoroase │
│2. Identificarea amenajarilor valoroase │
│3. Identificarea spatiilor si perspectivelor valoroase │
│4. Date semnificative referitoare la constructii si amenajari │
│5. Concluzii referitoare la elementele care necesita protectie si │
│ la natura protectiei │
│ │
│V. STABILIREA MODULUI DE CONSTRUIRE IN TERITORIUL STUDIAT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Stabilirea elementelor protejate si a metodelor de protectie │
│ ale acestora │
│ a. Descrierea metodei de selectare a elementelor protejate │
│ b. Caracteristici ale elementelor protejate si stabilirea │
│ modului de protectie │
│ c. Elemente protejate, dupa tip, grad de protectie, interventii│
│ permise │
│ │
│ Nota: │
│ Tipul elementelor protejate se refera la trama stradala, │
│ parcelar si fond construit, precum si la functiunile cladirilor│
│ si utilizarea terenului, dupa caz: profile de strazi; plantatii│
│ si alte amenajari a spatiilor publice; forma, dimensiuni ale │
│ parcelelor; mod si grad de ocupare a parcelelor; constructii, │
│ parti de constructii, gabarite ale constructiilor, alcatuirea │
│ fronturilor catre strada ale cladirilor, ritmul golurilor; │
│ functiuni istorice sau traditionale, utilizari traditionale ale│
│ terenului; suprafete plantate s.a. │
│ │
│2. Elemente protejate din perimetrul PUZ │
│ a. Listare dupa tip, grad de protectie si interventii permise: │
│ a.1. Imobile protejate cu titlul de monumente istorice │
│ (inclusiv mentionarea regimului de protectie special: │
│ VPCIN, MLPM) │
│ a.2. Imobile protejate prin apartenenta la zone de protectie│
│ ale m.i. │
│ a.3. Imobile protejate prin PUZ + R │
│ a.4. Spatii publice protejate (sau componente ale acestora: │
│ statui, plantatii) │
│ a.5. Alte elemente protejate (plantatii interioare, │
│ imprejmuiri, decoratii) │
│ b. Propuneri de includere a unor imobile in Lista monumentelor │
│ istorice │
│ c. Elemente de gestiune si reglementare care decurg din SIZ │
│ (conditii generale care trebuie preluate in PUZ + RLU, │
│ obligativitatea elaborarii de studii istorice prealabile │
│ construirii/desfiintarii pentru anumite imobile; propuneri │
│ de punere in valoare a teritoriului pentru uzul │
│ administratiei publice locale) │
│3. Analiza potentialului de dezvoltare a fiecarei subzone │
│ (cresteri posibile ale gradului de ocupare a parcelelor si │
│ modul in care se poate obtine, imbunatatirea fondului │
│ construit) │
│4. Stabilirea modului de construire permis in teritoriul studiat │
│ pentru toate imobilele, in functie de obiectivele de punere in │
│ valoare a elementelor protejate si de obiectivele de dezvoltare│
│ ale teritoriului │
│ │
│B. PIESE DESENATE SI ANEXE │
│ │
│I. Planuri istorice: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. Harti si reprezentari iconografice ale localitatii │
│ 2. Planurile succesive ale teritoriului studiat la scari │
│ comparabile, inclusiv cel actual, cu precizarea autorului, │
│ sursei si a scarii de redactare │
│ │
│II. Planuri de lucru: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤Observatii:
│ 1. Evolutia tramei stradale si a parcelarului │Studiul istoric zonal se
│ 2. Evolutia fondului construit │realizeaza prealabil PUZ
│ 3. Caracteristicile tramei stradale si a parcelarului │+RLU si este obligato-
│ 4. Caracteristicile fondului construit │riu in urmatoarele cazuri:
│ 5. Planuri pe criterii de definire/delimitare a subzonelor │(1) in cazul unui PUZ + RLU
│ istorice de referinta │realizat in UATB in care
│ 6. Planuri pe criterii de stabilire a elementelor protejate │sunt definite si delimitate
│ │zonele construite
│III. Planuri operationale: │protejate:
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤(a) pentru definirea
│ 1. Plan cu evidentierea zonelor si subzonelor istorice de │modului de construire
│ referinta │intr-una sau mai multe zone
│ 2. Plan cu evidentierea siturilor arheologice cunoscute, │construite protejate;
│ cercetate, reperate, presupuse │(b) pentru definirea si
│ 3. Plan cu evidentierea imobilelor protejate pe liste, categorii │delimitarea zonelor de
│ si categorii valorice │protectie ale monumentelor
│ 4. Plan cu evidentierea zonelor care necesita cercetare │istorice care nu sunt
│ arheologica prealabila construirii │continute in zonele
│ 5. Plan cu evidentierea imobilelor protejate dupa categoriile de │construite protejate;
│ interventii permise │(c) pentru orice teritoriu
│6. Plan cu evidentierea potentialului de dezvoltare a teritoriului│continut in zonele
│ dupa gradul de dezvoltare si modul de construire permise │protejate construite sau
│7. Plan cu evidentierea zonelor din teritoriul studiat care │zonele de protectie ale
│ necesita PUZ + RLU pentru definirea modului de construire (in │unui monument istoric
│ cazul teritoriilor de mari dimensiuni) │exterior acestora, precum
│ │si pentru stabilirea
│ │modului de construire in
│ │aceste zone;
│ │(d) pentru orice teritoriu
│ │pentru care PUG + RLU
│ │aprobat o cere.
│ │(2) In cazul unui PUZ + RLU
│ │realizat in UATB in care nu
│ │sunt definite si delimitate
│ │zonele construite
│ │protejate:
│ │(a) pentru definirea si
│ │delimitarea zonelor de
│ │protectie ale monumentelor
│ │istorice precum si pentru
│ │stabilirea modului de
│ │construire in aceste zone;
│ │(b) pentru cazurile in care
│ │PUZ + RLU necesita aviz al
│ │MCC si/sau MLPTL, conform
│ │legii;
│ │(c) pentru orice teritoriu
│ │pentru care PUG + RLU
│ │aprobat o cere;
│ │(d) pentru cazurile in care
│ │administratia publica
│ │locala considera necesar
│ │(zone centrale, zone cu un
│ │anumit specific, zone cu
│ │calitati urbanistice
│ │deosebite).
│ │In alte cazuri decat cele
│ │enuntate la pct. (1) si
│ │(2), problema istorica la
│ │nivelul PUZ + RLU va fi
│ │tratata conform exigentelor
│ │Ghidului de elaborare a
│ │documentatiilor de urbanism
│ │de tip PUG, PUZ, aprobat
│ │prin OMLPTL.
│IV. Anexe: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. Fise documentare: documente istorice semnificative; acte │
│ administrative, printre care regulamente anterioare, │
│ autorizatii de construire s.a.; fotografii si alte surse │
│ iconografice; alte elemente de interes istoric; extrase ale │
│ studiilor si cercetarilor realizate anterior │
│ 2. Fise de evaluare ale constructiilor si amenajarilor │
│ 3. Fise ale zonelor si subzonelor istorice de referinta, care vor│
│ cuprinde: │
│ a. Descrierea precisa a limitelor │
│ b. Principale caracteristici │
│ c. Elemente care trebuie preluate in PUZ + RLU (functiuni │
│ dominante, utilizari ale terenului, trama stradala, forma si│
│ dimensiuni ale parcelelor, mod, grad de ocupare a terenului,│
│ regim de inaltime, regim de construire) si descrierea │
│ modului de preluare a acestor elemente. │
│ 4. Fisele elementelor protejate, care vor cuprinde: │
│ a. Descrierea precisa a imobilelor (adresa, referinte │
│ cadastrale, plan, fotografii) │
│ b. Datarea componentelor, informatii istorice semnificative │
│ c. Principale caracteristici morfologice │
│ d. Regimul juridic de protectie │
│ e. Descrierea precisa a elementelor protejate (cladiri, corpuri│
│ de cladiri, alte elemente) │
│ f. Utilizari permise, permise cu conditionari, interzise │
│ g. Interventii permise, permise cu conditionari, interzise │
│ h. Conditii speciale de construire/desfiintare │
│ Fisele spatiilor publice si a celorlalte elemente protejate se│
│ vor realiza similar │
│ 5. Lista imobilelor clasate in diferitele liste si corelarea │
│ dintre acestea (Lista monumentelor istorice, Lista valorilor │
│ de patrimoniu cultural de interes national anexata Legii │
│ nr. 5/2000, anexa II, Lista monumentelor istorice inscrise in │
│ Lista patrimoniului mondial din Romania, Lista siturilor │
│ arheologice de interes arheologic prioritar, Lista imobilelor │
│ cu valoare locala de patrimoniu construit identificate prin │
│ SIG/SIZ). │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 4


REGLEMENTĂRI PLAN URBANISTIC ZONĂ CONSTRUITĂ PROTEJATĂ

LEGENDĂ PIESE DESENATE



┌─────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Imagine*)│LIMITA ZONA CONSTRUITA PROTEJATA │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│LIMITA ZONA DE PROTECTIE A UNUI MONUMENT ISTORIC │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│LIMITA DE SUBZONA SAU DE SECTOR (U.T.R.) │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│CONSTRUCTII SAU FRAGMENTE/FATADE ALE UNOR CONSTRUCTII CLASATE CA │
│ │MONUMENTE ISTORICE │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│CONSTRUCTII SAU FRAGMENTE DE CONSTRUCTII EXISTENTE CU CALITATI │
│ │AMBIENTALE, CARE NU SE POT MODIFICA │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│CONSTRUCTII EXISTENTE CARE POT FI MODIFICATE PENTRU AMELIORARE │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│CONSTRUCTII EXISTENTE A CAROR DEMOLARE ESTE IMPUSA PENTRU ASANAREA │
│ │ZONEI SAU PENTRU REALIZAREA UNOR AMENAJARI PUBLICE SAU PRIVATE │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│SPATIU VERDE PUBLIC CARE SE MENTINE CA ATARE SAU SE REAMENAJEAZA │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│SPATIU VERDE PUBLIC PROPUS │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│PLANTATIE DE ALINIAMENT PROPUSA │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│AMPLASAMENT REZERVAT PENTRU REALIZAREA UNUI OBIECTIV DE │
│ │INTERES PUBLIC │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│AMPLASAMENT PENTRU PARCAJ PUBLIC PROPUS │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│TRASEU PIETONAL EXISTENT CARE SE CONSERVA SAU SE REAMENAJEAZA │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│TRASEU PIETONAL PROPUS │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│ALINIAMENT │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│CONDITIONARI DE REALIZARE A FATADELOR │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│ALINIERE │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│EDIFICABILUL PARCELEI │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Imagine*)│ARIE PE CARE SE PROPUNE REALIZAREA UNUI PUD │
└─────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


--------------
NOTĂ(CTCE)
*) Imaginile din tabel se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004. - (A se vedea imaginile asociate - Anexa4)

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016