Manual de inventariere
Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE TEHNICA*) din 15 februarie 2005  normativ pentru intretinerea si repararea strazilor, indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)*)    EMITENT:    MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI    PUBLICAT ÎN:   MONITORUL OFICIAL nr. 439 bis din 24 mai 2005    Twitter Facebook

REGLEMENTARE TEHNICA*) din 15 februarie 2005 normativ pentru intretinerea si repararea strazilor, indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)*)

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 439 bis din 24 mai 2005


____________
Ghid complet pentru uzul practicienilor in drept

Cum sa rezolvati rapid problemele generate de Dreptul Familiei respectand reglementarile noilor Coduri - civil si de procedura civila

>> DETALII CLICK AICI

*) Aprobata prin <>Ordinul nr. 198/15.02.2005 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 24 mai 2005.

CAP. 1
GENERALITATI

SECŢIUNEA 1
Obiectul normativului

ART. 1
(1) In conformitate cu <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, administrarea drumurilor publice are ca obiect proiectarea, construirea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea drumurilor.
In conformitate cu <>art. 1.2. din Ordinul nr. 49/1998 al Ministrului Transporturilor, strazile sunt drumuri publice.
(2) Intretinerea si reparatia instalatiilor si echiparilor care nu constituie lucrari rutiere - cum sunt iluminatul public, semafoarele, retelele tehnico-edilitare, calea de tramvai, instalatiile de ceasuri publice, salubritatea, etc. se efectueaza corespunzator reglementarilor tehnice ale acestor lucrari si nu fac obiectul prezentului normativ.
(3) Activitatea de prevenire si remediere a defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne se va desfasura in conformitate cu prevederile normativului AND 547. Efectuarea operatiilor respective nu este detaliata in prezentul normativ.

SECŢIUNEA 2
Scopul normativului

ART. 2
Normativul are urmatoarele obiective:
(1) clasificarea lucrarilor rutiere de intretinere si reparatie ale strazilor;
(2) reglementarea periodicitatii executiei acestor lucrari;
(3) evidentierea categoriilor de operatii necesare sporirii sigurantei circulatiei.

SECŢIUNEA 3
Domeniul de aplicare al normativului

ART. 3
Normativul se aplica:
(1) pentru elementele componente ale strazilor situate in teritoriul intravilan al localitatilor, stabilit ca atare in planurile urbanistice; elementele componente ale strazilor sunt enumerate la cap. 1.5;
(2) pentru strazile situate in afara teritoriului intravilan, cand acestea asigura legaturi la zone construite - trupuri - apartinatoare localitatii.
ART. 4
Normativul se poate aplica, la dorinta proprietarilor si pentru drumurile private inchise circulatiei publice.
ART. 5
Normativul nu se aplica strazilor din orase si localitati rurale care coincid cu traseul unor drumuri clasificate si care sunt gestionate de administratorul drumului respectiv.

SECŢIUNEA 4
Definitii

ART. 6
In intelesul prezentului normativ, principalele notiuni utilizate sunt definite astfel:
(1) "Ampriza strazii":
a) spatiul amenajat ocupat de toate elementele constructive ale strazii inclusiv terenul sistematizat pe verticala, situat intre constructiile sau gardurile laterale strazii, care marcheaza limita de proprietate;
b) in cazul cand strada nu este marginita de garduri sau cladiri, prin ampriza strazii se intelege suprafata de teren afectata de terasamente.
(2) "Durata normala de functionare a strazii" - durata de utilizare in conditii normale de exploatare, exprimata in ani, de la darea in circulatie a strazii pana la introducerea sa in prima reparatie capitala sau intre doua reparatii capitale.
Prin utilizare in conditii normale de exploatare se intelege functionarea strazii in conditiile de trafic preconizate in momentul constructiei sau modernizarii acesteia precum si efectuarea la timp si corespunzator normelor tehnice, a lucrarilor de intretinere si de reparatii.
(3) "Lucrari de intretinere" - totalitatea activitatilor de interventie ce se executa in tot timpul anului, determinate de uzura sau degradarea strazilor in conditii normale de exploatare, activitati ce au ca scop asigurarea conditiilor tehnice necesare desfasurarii circulatiei rutiere in siguranta precum si mentinerea patrimoniului public stradal in stare permanenta de curatenie si aspect estetic corespunzator.
(4) "Lucrari de reparatii" - totalitatea lucrarilor fizice de interventie care au ca scop compensarea partiala sau totala a uzurii fizice si morale a strazii produsa ca urmare a exploatarii normale sau a actiunii agentilor de mediu.
(5) "Interventii de urgenta" - acele lucrari necesare in cazul avariilor la retelele edilitare sau ca urmare a calamitatilor naturale sau a accidentelor.

SECŢIUNEA 5
Elementele componente ale strazilor

ART. 7
Elementele componente ale strazilor sunt:
(1) Caile circulabile si incadrarile lor:
a) partea carosabila destinata circulatiei vehiculelor, incluzand zona intersectiilor;
b) calea pentru tramvai;
c) piste de ciclisti;
d) trotuare si refugii pentru pietoni;
(2) Platformele pentru parcaje.
(3) Statiile mijloacelor de transport in comun.
(4) Lucrarile de arta: poduri, pasaje, podete, pasaje subterane, pasarele, ziduri de sprijin, etc.
(5) Echipamentele si constructiile necesare dirijarii si sigurantei circulatiei:
a) indicatoare rutiere;
b) marcaje rutiere;
c) iluminare;
d) semafoare pentru dirijarea circulatiei;
e) glisiere de siguranta, parapete;
f) stalpi de dirijare;
g) refugii la trecerile de pietoni, etc.
(6) Spatiile verzi aferente strazii:
a) fasii pentru separarea partii carosabile de trotuare sau de pista de ciclisti;
b) zona verde mediana care separa sensurile de circulatie;
c) insule verzi pentru dirijarea traficului in zona intersectiilor;
d) spatii verzi intre trotuare si constructiile sau gardurile laterale.
(7) Instalatiile tehnico-edilitare si de iluminat public amplasate in ampriza strazii:
a) sisteme de colectare si dirijare a apelor meteorice, guri de scurgere la canalizarea subterana;
b) capace si rame pentru caminele de vizitare ale instalatiilor;
c) guri de aerisire;
d) stalpi pentru iluminarea strazii, etc.
(8) Amenajarile specifice transportului in comun:
a) stalpi pentru reteaua de contact a transportului cu tractiune electrica;
b) calea de tramvai amenajata denivelat - cale proprie - sau inglobata la nivelul suprafetei carosabile si racordarea intre acestea;
c) peroane denivelate de statie, etc.
(9) Mobilierul stradal:
a) cosuri de gunoi;
b) garduri de protectie;
c) banci, chioscuri;
d) panouri de afisaj;
e) fantani arteziene, bazine ornamentale, instalatii de apa potabila;
f) statui;
g) ceasuri publice;
h) radioficare;
i) grupuri sanitare publice, etc.

SECŢIUNEA 6
Materiale folosite la intretinerea si repararea strazilor

ART. 8
Materialele utilizate pentru activitatea de intretinere si reparare a strazilor sunt aceleasi cu cele folosite pentru lucrarile de constructie sau reabilitare a drumurilor si sunt explicitate in normele tehnice specifice diverselor categorii de lucrari.
Principalele materiale utilizate sunt indicate in:
- SR 174 pentru imbracaminti bituminoase;
- SR 183 pentru imbracaminti din beton de ciment rutier;
- SR 7970 pentru straturi din anrobate bituminoase;
- STAS 6400 pentru straturi de baza si de fundatie;
- NE 012 pentru betoane turnate monolit;
- NE 013 pentru elemente prefabricate din beton;
- SR 662 pentru produse de balastiera;
- SR 667 pentru produse din piatra concasata.

CAP. 2
DURATA NORMALA DE FUNCTIONARE A STRAZILOR

ART. 9
Durata normala de functionare pentru partea carosabila, trotuare si piste pentru ciclisti este prezentata in tabelul 1 in functie de tipul de imbracaminte rutiera si de intensitatea medie zilnica anuala a traficului.
Durata normala de functionare a podurilor si podetelor este prezentata in tabelul 2 in functie de tipul podului sau podetului si diferentiat pe infrastructura si suprastructura.
ART. 10
Durata normala de functionare variaza in functie de diversi factori: clima, trafic, structura rutiera, calitatea executiei, etc. In tabelele 1 si 2 sunt prezentate durate medii acceptate ca valoare normala.
ART. 11
(1) Durata normala de functionare se stabileste considerandu-se ca prin proiectare se prevad toate elementele si constructiile aferente care asigura stabilitatea si capacitatea de circulatie si portanta a strazii.
(2) La alegerea structurilor rutiere si dimensionarea acestora, elemente care determina in mod direct durata normala de functionare a strazilor, se va tine seama de normele si reglementarile tehnice de proiectare specifice.
ART. 12
Duratele normale de functionare a diverselor structuri rutiere stabilite in raport cu elementele mentionate mai sus, pot fi reduse, dupa caz, daca dupa darea in circulatie ca strada noua sau dupa reparatie capitala, au intervenit cresteri ale traficului sau modificari in structura acestuia, altele decat cele avute in vedere la proiectare. In acest caz se vor executa lucrari de reparatii capitale la strazile respective inainte de expirarea duratei normale de functionare.
ART. 13
Se considera ca durata normala de functionare este expirata si in situatiile in care strazile au capacitatea de circulatie depasita, necesitand largiri, benzi suplimentare de circulatie, reorganizarea circulatiei sau modernizari, chiar daca din punct de vedere al structurilor rutiere, durata de functionare nu a expirat.
ART. 14
(1) Durata initiala de functionare sau intre doua reparatii capitale va putea fi prelungita in cazul in care starea tehnica, capacitatea portanta si capacitatea de circulatie a strazii se mentin in limitele admisibile prevazute in reglementarile tehnice in vigoare la data expirarii duratei normale de functionare.
(2) Timpul de prelungire sau scurtare a duratei normale de functionare se determina prin observatii si masurari directe ale traficului, ale starii tehnice, ale capacitatii portante si capacitatii de circulatie in raport cu evolutia traficului.
ART. 15
Pentru mentinerea starii de viabilitate a strazii in intervalul duratei normale de functionare (initiala sau intre doua reparatii capitale), se executa lucrari de intretinere si reparatii curente.

Tabelul 1
Durata normala de functionare pentru partea carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti si parcaje


Font 9*
┌────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ Intensitatea medie zilnica anuala de trafic │
│ │ │ in vehicule fizice*) │
│ │ ├────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│Nr. │ Tipul de imbracaminte │ sub │ 751 - │ 3.501 - │ 8.001 - │peste │
│crt.│ │ 750 │ 3.500 │ 8.000 │ 16.000 │16.000│
│ │ ├────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│ │ │ Durata normala de functionare in ani │
│ │ │ - durata initiala sau intre doua reparatii │
│ │ │ capitale │
├────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┤
│ PARTEA CAROSABILA │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│A. Strazi modernizate │
├────┬───────────────────────────────────┬────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│ 1. │ Pavaje din piatra cioplita │ 30 │ 25 │ 18 │ 12 │ 10 │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 2. │ Beton de ciment │ 30 │ 25 │ 15 │ 10 │ 10 │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 3. │ Imbracaminti bituminoase pe beton │ 20 │ 15 │ 12 │ 8 │ 8 │
│ │ de ciment │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 4. │Imbracaminti bituminoase pe piatra │ 15 │ 12 │ 10 │ - │ - │
│ │sparta sau alte materiale granulare│ │ │ │ │ │
├────┴───────────────────────────────────┴────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│B. Strazi cu imbracaminti din: │
├────┬───────────────────────────────────┬────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│ 5. │ Covoare asfaltice pe macadam sau │ 12 │ 8 │ - │ - │ - │
│ │ pietruiri │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 6. │ Macadam penetrat sau semipenetrat │ 10 │ 6 │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 7. │ Pavaje din bolovani de rau sau │ 8 │ 4 │ - │ - │ - │
│ │ piatra bruta │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 8. │ Macadam │ 2 │ - │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 9. │ Pietruiri │ 1 │ - │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│10. │ Pamant stabilizat │ 1 │ - │ - │ - │ - │
├────┴───────────────────────────────────┴────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│ TROTUARE, PISTE PENTRU CICLISTI │
├────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┤
│11. │ Imbracaminti bituminoase, dale │ 20-30 │
│ │ beton, beton monolit │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│12. │Pavaje din bolovani de rau, piatra │ 5-15 │
│ │ bruta, pietruiri │ │
├────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┤
│ PARCAJE │
├────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┤
│13. │ Imbracaminte din beton de ciment │ 25-30 │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│14. │ Imbracaminte bituminoasa │ 12-15 │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│15. │ Pavaje din piatra cioplita sau │ 20-25 │
│ │ pavele prefabricate din beton │ │
└────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┘


----------
*) Pe arterele rutiere la care ponderea traficului greu este mare si conduce la incadrarea strazii la clasa de trafic foarte greu sau exceptional, perioadele mentionate in tabel se vor reduce tinand cont de starea tehnica a structurii rutiere.

Tabelul 2
Durata normala de functionare a podurilor si podetelor




┌────┬─────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ │ Durata normala de functionare in ani │
│crt.│ Tipul podului sau podetului │ - initiala sau intre doua │
│ │ │ reparatii capitale - │
│ │ ├───────────────────────┬───────────────────┤
│ │ │ Infrastructura │ Suprastructura │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 1. │Poduri si podete din lemn, din care: │ │ │
│ │ - din lemn de brad │ 8 │ 4 │
│ │ - din lemn de brad cu infrastructura │ 16 │ 4 │
│ │ din stejar │ │ │
│ │ - din lemn de stejar │ 16 │ 8 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 2. │Poduri si podete mixte cu infrastructura │ │ │
│ │din zidarie si suprastructura din lemn │ │ │
│ │din care: │ │ │
│ │ - cu suprastructura din brad │ 30-50 │ 4 │
│ │ - cu suprastructura din stejar │ 30-50 │ 9 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 3. │Poduri metalice │ 30-50 │ 30-50 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 4. │Poduri si podete din beton, zidarie sau │ │ │
│ │piatra, din care: │ │ │
│ │ - cu suprastructura din beton │ 30-50 │ 30-50 │
│ │ - cu suprastructura din zidarie │ 30-50 │ 30-50 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 5. │Poduri cu suprastructuri compuse sau │ │ │
│ │realizate cu solutii deosebite (hobane, │ 30-50 │ 30-50 │
│ │etc.) │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────┴───────────────────────┴───────────────────┘



CAP. 3
MASURI GENERALE DE URMARIRE A STARII TEHNICE A STRAZILOR

ART. 16
In scopul mentinerii retelei stradale in buna stare de exploatare si de siguranta a circulatiei este necesara urmarirea permanenta a comportarii cailor circulabile pentru depistarea zonelor unde trebuie sa se intervina operativ cu lucrari de remediere sau cu reparatii mai ample care trebuie planificate.
Se mentioneaza in mod deosebit necesitatea investigarii starii tehnice a strazilor in perioada de trecere spre sezonul rece - lunile septembrie si octombrie - precum si in perioada de trecere de la sezonul rece la sezonul cu temperaturi ridicate - lunile martie si aprilie. In cazul constatarii unor situatii care pot determina degradari ale structurii rutiere in perioada urmatoare investigatiilor, se vor lua de urgenta masuri de prevenire a degradarilor, prin lucrari de intretinere sau reparatii chiar daca acestea suplimenteaza frecventa lucrarilor prevazute in anexele 1 si 2.
In categoria masurilor generale de urmarire se evidentiaza:
(1) Revizii curente si interventii operative pentru inlaturarea defectiunilor caii in stare incipienta, executate de echipe mobile precum si revizii periodice sau speciale.
(2) Instalarea, intretinerea si supravegherea mijloacelor de inregistrare automata a traficului precum si organizarea periodica a recensamintelor si anchetelor de circulatie pe arterele principale.
(3) Determinarea periodica prin masuratori la intervale de 2 ani, a planeitatii si denivelarilor suprafetelor carosabile si compararea cu prevederile din normele tehnice referitoare la abaterile admisibile in sens longitudinal si transversal.
(4) Determinari efectuate la intervale de 2 ani privind capacitatea portanta a structurilor rutiere pentru arterele principale prin masuratori de deflectometrie sau deflectografie si efectuarea de sondaje pentru determinarea grosimii si calitatii straturilor rutiere si a influentei apelor de suprafata sau subterana asupra acestora.
(5) Aplicarea unui sistem de monitorizare a starii tehnice a structurii rutiere pentru gestiunea si planificarea lucrarilor de intretinere si reparatii. Starea tehnica a strazii se cuantifica si se clasifica in conformitate cu prevederile normativului AND 540.
(6) Intocmirea si completarea la zi a cartii tehnice a strazilor, care trebuie caracteristice lucrarilor de reparatii periodice. In acest sens se va constitui o banca de date tehnice care va fi actualizata la fiecare interventie asupra strazilor.

CAP. 4
TIPURI DE DEFECTIUNI CE INTERVIN LA DIVERSELE COMPONENTE ALE STRAZILOR

ART. 17
Diversele tipuri de defectiuni sunt prezentate detaliat cu definitia si masurile de prevenire si remediere, in normativul AND 547 intitulat "Normativ pentru prevenirea si remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne".
Tipurile de defectiuni sunt enumerate in continuare in functie de principalele parti componente ale strazilor si de straturile rutiere la care se manifesta.

SECŢIUNEA 1
Terasamente

ART. 18
Principalele defectiuni ale terasamentelor sunt:
(1) Burdusiri datorita fenomenului de inghet-dezghet.
(2) Tasarea inegala a umpluturilor insuficient compactate cu ocazia pozarii sau repararii de conducte tehnico-edilitare in corpul strazii.
(3) Degradarea taluzurilor prin eroziuni sau alunecari provocate de factori atmosferici.
(4) Degradari datorate infiltrarii apelor de suprafata in corpul strazii sau nivelului ridicat al apelor freatice.

SECŢIUNEA 2
Partea carosabila

ART. 19
Defectiunile partii carosabile sunt diferentiate dupa tipul imbracamintei rutiere.
(1) Strazi modernizate avand ca imbracaminte pavaje din piatra cioplita, beton de ciment sau straturi asfaltice.
Pentru aceasta categorie de strazi, tipurile de defectiuni inclusiv masurile de remediere sunt prezentate detaliat in Normativul AND indicativ 547.
(2) Strazi cu imbracaminti semipermanente alcatuite din pavaje de bolovani sau piatra bruta, macadam penetrat sau semipenetrat si covoare asfaltice pe macadam sau pe pietruiri:
a) uzura mare si neuniforma datorita calitatii eterogene a bolovanilor;
b) spargerea unor bolovani sau a blocurilor de piatra bruta;
c) stabilitate redusa a elementelor pavajului;
d) denivelari pronuntate ale suprafetei de rulare;
e) suprafata permeabila si alunecoasa;
f) decolmatarea rosturilor.
(3) Strazi cu imbracaminti provizorii alcatuite din macadam, pietruiri sau din pamant stabilizat:
a) gropi cu dezagregarea structurii materialului din strat;
b) fagase longitudinale, denivelari;
c) aglomerarea catre margini a granulelor dislocate prin circulatie;
d) uzura neuniforma, praf, noroi.
Pentru categoriile de strazi de la pct. 1, 2 si 3 pot aparea si defectiuni datorate pozarii de conducte sub carosabil si repararea necorespunzatoare a acestuia.

SECŢIUNEA 3
Trotuare, alei pietonale, piste pentru ciclisti

ART. 20
Defectiunile acestor elemente constructive apar la imbracaminte si la fundatie.
Pot aparea si defectiuni care afecteaza intreaga structura datorita:
- pozarii de conducte sub trotuar si repararea acestuia fara realizarea compactarii optime a umpluturii din transee;
- traversarea trotuarelor de catre autovehicule cu tonaj mare;
- radacinilor de copaci;
- neetanseitatii imbracamintei si actiunii fenomenului de inghet-dezghet.
(1) Principalele defectiuni ale trotuarelor cu imbracaminti bituminoase sunt:
a) fisuri si crapaturi, praguri, gropi, denivelari;
b) suprafata siroita sau exudata;
c) formari de amprente sau umflaturi.
(2) Principalele defectiuni ale imbracamintilor din placi de beton sunt:
a) tasari inegale, scufundari sau inclinari de placi;
b) craparea sau sfaramarea placilor, ruperi de colturi si muchii;
c) uzura mai avansata a unor placi cu beton mai slab;
d) decolmatari de rosturi, etc.

SECŢIUNEA 4
Borduri

ART. 21
Principalele defectiuni care se constata la marginea trotuarelor sunt:
(1) borduri tasate, inclinate sau rasturnate;
(2) sparturi si rupturi ale bordurilor;
(3) rosturi netratate.

SECŢIUNEA 5
Poduri, pasaje si podete

ART. 22
Data fiind complexitatea acestor componente ale strazilor, in prezentul normativ se prezinta numai principalele tipuri de defectiuni care fac de regula, obiectul activitatii de intretinere si reparatii curente.
(1) Poduri din lemn:
a) slabirea strangerii buloanelor sau deplasarea penelor;
b) degradarea anumitor componente ale suprastructurii sau a caii pe pod;
c) lipsa ignifugarii elementelor din lemn.
(2) Poduri si pasaje din zidarie, beton, beton armat sau beton precomprimat:
a) degradarea tencuielii sau a stratului de acoperire a armaturilor;
b) degradarea rosturilor de dilatatie si a celor dintre elementele zidariei;
c) infundarea gurilor de scurgere;
d) degradari ale caii pe pod, hidroizolatiei, parapetelui, trotuarelor;
e) degradari ale casiurilor, sferturilor de con, aripilor, scarilor de acces.
(3) Poduri metalice:
a) desprinderea vopselei pe anumite suprafete si ruginirea;
b) deformarea unor elemente ca urmare a lovirii de catre vehicule;
c) degradarea sudurilor sau niturilor.
(4) Podete:
a) spargeri ale coronamentelor;
b) colmatarea camerelor de cadere sau degradarea peretilor acestora;
c) colmatarea sectiunii podetelor in special dupa viituri;
d) degradari ale pereelor etc.

SECŢIUNEA 6
Spatii de stationare

ART. 23
Spatiile de stationare includ parcajele si statiile de transport public de calatori.
Pentru aceste suprafete se produc aceleasi tipuri de defectiuni ca si pentru partea carosabila, dar cu intensitate mult mai accentuata datorita sarcinilor statice produse in majoritatea cazurilor, de vehicule grele.

SECŢIUNEA 7
Santuri, rigole, canalizare pluviala

ART. 24
Principalele defectiuni ale dispozitivelor de scurgere a apelor: santuri, rigole, lucrari de canalizare pluviala sunt:
(1) infundarea si astuparea gurilor de canalizare;
(2) colmatarea rigolelor, lipsa pantelor de scurgere, infundarea podetelor;
(3) ruperea pereului si dalelor de captusire a santurilor sau rigolelor;
(4) dezvoltarea vegetatiei in rosturi si crapaturi.

CAP. 5
CLASIFICAREA SI PERIODICITATEA LUCRARILOR DE INTRETINERE SI REPARATII

ART. 25
In scopul mentinerii starii tehnice corespunzatoare a strazilor, este necesara executarea periodica a lucrarilor de intretinere si reparatii de diferite categorii.
Aceste lucrari trebuie realizate la intervale adecvate, in conditii tehnice si economice corespunzatoare, care sa asigure confortul si siguranta circulatiei, pentru toate categoriile de vehicule reglementate prin lege.
ART. 26
Lucrarile de intretinere si reparatii trebuie sa satisfaca atat cerintele traficului actual, cat si ale traficului de la finele duratei normale de functionare.
ART. 27
Lucrarile de intretinere si reparatie a strazilor se clasifica astfel:
- lucrari de intretinere (L.I.);
- lucrari de reparatii curente (R.C.);
- lucrari de reparatii capitale (R.K.);
- interventii accidentale (I.A.).
ART. 28
Lucrarile de intretinere (L.I.) - au caracter permanent executandu-se in tot cursul anului pe intreaga retea stradala a unei localitati in scopul mentinerii tuturor elementelor componente ale strazii in conditii tehnice corespunzatoare desfasurarii continue si fara pericol a circulatiei. Lucrarile de intretinere includ si operatiile pentru asigurarea curateniei si esteticii strazii, precum si activitatea de combaterea poleiului si indepartarea zapezii.
ART. 29
Lucrarile de reparatii curente (R.C.) - se executa periodic in scopul compensarii partiale sau totale a uzurii sau degradarii elementelor componente ale strazii, spre a fi repuse in functiune in conditii normale de exploatare si siguranta a circulatiei. Lucrarile de reparatii curente asigura, dupa caz, imbunatatirea, repararea sau chiar inlocuirea elementelor care au suferit deteriorari, in cazul in care nu mai pot fi remediate prin lucrari de intretinere.
ART. 30
Lucrarile de reparatii capitale (R.K.) - reprezinta complexul de lucrari care se executa la intervale mai mari de timp - la sfarsitul unei durate normale de functionare - in scopul compensarii totale a uzurii fizice si morale a strazii. Reparatiile capitale vor asigura caracteristicile tehnice necesare elementelor componente ale strazilor corespunzator cresterii traficului pe durata normala de functionare ulterioara reparatiei capitale.
In cadrul lucrarilor de reparatii capitale se cuprinde si refacerea la parametrii initiali sau la un nivel tehnic superior, a strazilor desfacute cu ocazia introducerii de instalatii tehnico-edilitare subterane.
ART. 31
Interventii accidentale (I.A.) - sunt generate de cauze neprevazute si ca urmare sunt lucrari neplanificate.
Din aceasta categorie de reparatii fac parte: eliminarea degradarilor provocate de accidente de circulatie, burdusiri aparute pe suprafetele carosabile datorita fenomenului inghet-dezghet, restabilirea urgenta a circulatiei intrerupta de calamitati naturale (inundatii, cutremure, alunecari de teren, etc.), interventiile la retelele edilitare.
Lucrarile de interventii accidentale se realizeaza din punct de vedere tehnic in mod asemanator cu lucrarile de reparatii capitale sau reparatii curente.

CAP. 6
LUCRARI DE INTRETINERE (L.I.)

ART. 32
Lucrarile de intretinere se clasifica astfel:
(1) Lucrari privind siguranta circulatiei;
(2) Lucrari privind caile circulabile;
(3) Lucrari privind lucrarile de arta: poduri, pasaje, podete, ziduri de sprijin, etc.;
(4) Lucrari privind spatiile verzi.

SECŢIUNEA 1
Intretinerea echipamentelor si constructiilor pentru dirijarea si siguranta circulatiei

ART. 33
Intretinerea echipamentelor si constructiilor pentru dirijarea si pentru siguranta circulatiei constituie o activitate permanenta care consta, in principal, din:
(1) Confectionarea, instalarea sau inlocuirea stalpilor si a indicatoarelor de dirijare a circulatiei, a portalelor si consolelor, precum si a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru de pe caile circulabile;
(2) Inlocuirea foliilor reflectorizante degradate sau a panourilor vopsite cu panouri cu folie reflectorizanta;
(3) Revopsirea indicatoarelor de circulatie si a stalpilor acestora, a portalelor sau altor mijloace de dirijare a circulatiei;
(4) Spalarea periodica sau ori de cate ori este nevoie, a stalpilor si panourilor indicatoarelor de circulatie, a oglinzilor parabolice, a portalelor, a indicatoarelor reflectorizante si a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru pentru a fi in permanenta curate si lizibile;
(5) Repararea, inlocuirea, vopsirea si spalarea parapetelor pentru pietoni si vehicule precum si a glisierelor de siguranta.
(6) Intretinerea marcajului orizontal de pe strazile modernizate, prin vopsiri la intervale de timp reglementate in functie de tipul de vopsea sau refacerea izolata a marcajului, de cate ori este nevoie, pe sectoare unde s-a degradat;
(7) Indepartarea obstacolelor care reduc vizibilitatea indicatoarelor si semafoarelor pentru dirijarea circulatiei, datorita dezvoltarii necontrolate a vegetatiei, amplasarii unor panouri, chioscuri, etc.;
(8) Controlul starii tehnice si functionalitatii lucrarilor de siguranta circulatiei;
(9) Efectuarea operatiilor de combatere a poleiului si de inlaturare a zapezii de pe caile circulabile.

SECŢIUNEA 2
Intretinerea cailor circulabile

ART. 34
La intretinerea cailor circulabile, in cazul imbracamintilor rutiere moderne, se va tine cont de prevederile "Normativului pentru prevenirea si remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne" - indicativ AND 547.
Activitatea de intretinere a cailor circulabile consta, in principal, din:
(1) Repararea degradarilor din inghet-dezghet (burdusiri izolate) pentru imbunatatirea conditiilor de circulatie;
(2) Intretinerea pavajelor din piatra cioplita comportand decolmatarea rosturilor si refacerea locala a bitumarii acestora, inlocuiri de pavele rotunjite prin uzura pe suprafete izolate, etc.;
(3) Intretinerea imbracamintilor din beton de ciment constand din: desfundarea, curatirea si colmatarea rosturilor, a fisurilor si a crapaturilor cu mastic bituminos, curatirea rosturilor cu mastic in exces, etc.;
(4) Intretinerea imbracamintilor bituminoase prin efectuarea de plombari, badijonari, colmatarea crapaturilor, inlaturarea denivelarilor locale, etc.;
(5) Asternerea de criblura sau nisip pe suprafetele slefuite (lunecoase) ale imbracamintilor asfaltice cu bitum in exces;
(6) Intretinerea tratamentelor bituminoase efectuate in cadrul reparatiilor curente, prin reasternerea criblurii indepartata de trafic;
(7) Curatirea si repararea locala a pavajelor de bolovani de rau sau piatra bruta;
(8) Intretinerea strazilor pietruite cu materiale pietroase pentru compensarea uzurii precum si astuparea gropilor si a fagaselor;
(9) Scarificarea si reprofilarea pietruirilor cu sau fara adaus de materiale pietroase;
(10) Impermeabilizari ale pietruirilor existente si stropiri pentru combaterea prafului;
(11) Astuparea gropilor si fagaselor cu materiale locale la strazile din pamant, taierea damburilor izolate, reprofilarea platformei in vederea asigurarii conditiilor de circulatie si de evacuare a apelor;
(12) Aprovizionarea si asternerea de nisip sau balast la strazile din pamant;
(13) Intretinerea si repararea cailor circulabile la intersectiile de strazi;
(14) Intretinerea cailor circulabile la locurile de parcare inclusiv a dotarilor aferente acestora, a benzilor de stationare, a platformelor statiilor de transport in comun, statiilor de taximetre, etc. in functie de tipul imbracamintilor si tipul defectiunilor;
(15) Repararea imbracamintei si a structurii rutiere din dreptul traversarilor de conducte pe sub strazi, al racordurilor si bransamentelor, a degradarilor izolate generate de lucrari privind conducte tehnico-edilitare si in cazul interventiilor accidentale. La efectuarea reparatiilor se va tine cont de componenta structurii rutiere existente pentru a se realiza o buna legatura intre structura existenta si cea noua;
(16) Intretinerea trotuarelor si pistelor de ciclisti, pentru eliminarea defectiunilor imbracamintei modernizate (imbracaminte bituminoasa, dale de beton, beton monolit) dupa caz, prin plombari, badijonari, colmatarea rosturilor si crapaturilor, etc.;
(17) Intretinerea trotuarelor si pistelor de ciclisti cu imbracaminti semipermanente sau provizorii (bolovani de rau, piatra bruta, pietruiri, balastari) corespunzator categoriei de defectiuni;
(18) Intretinerea bordurilor pentru aducerea lor in stare de buna functionare;
(19) Intretinerea lucrarilor edilitare de pe partile circulabile, curatirea noroiului, desfundarea gurilor de scurgere, inlocuirea gratarelor rupte, capace, camine, etc.;
(20) Intretinerea santurilor, rigolelor sau a canalelor deschise de scurgerea apelor, decolmatarea lor, asigurarea pantelor transversale si longitudinale, desfundarea podetelor, etc.;
(21) Taierea, reprofilarea sau completarea acostamentelor strazilor;
(22) Intretinerea terasamentelor deteriorate local prin operatii de reprofilare, taluzare, politura, brazduire, precum si a lucrarilor de sistematizare pe verticala din zona strazii;
(23) Intretinerea lucrarilor de drenaj, a umpluturilor drenante, a caminelor de vizitare, etc.

SECTIUNEA 3
Intretinerea lucrarilor de arta: poduri, pasaje, podete, ziduri de sprijin, etc.

ART. 35
Intretinerea lucrarilor de arta consta in principal din:
(1) la lucrarile din lemn:
a) strangerea butoanelor si baterea penelor;
b) impregnarea cu substante antiseptice si ignifuge.
(2) la lucrarile din zidarie, beton, beton armat sau beton precomprimat:
a) reparatii de tencuieli;
b) curatarea rosturilor degradate si umplerea lor cu mortar;
c) curatarea banchetelor si ungerea aparatelor de reazem;
d) curatarea caii de noroi si gunoaie si desfundarea gurilor de scurgere;
e) completari izolate de terasamente la calea de rulare sau la rampe;
f) reparatii la parapete, trotuare si guri de scurgere;
g) reparatii locale ale hidroizolatiei si ale rosturilor de dilatatie;
h) reparatii izolate la coronamentele podetelor, la camerele de cadere si la pereuri;
i) desfundarea si decolmatarea podetelor;
j) reparatii pe suprafete izolate la casiuri, sferturi de con, aripi si scari de acces.
(3) la lucrarile din metal:
a) intretinerea vopselei prin completari pe suprafete izolate;
b) indreptarea elementelor deformate;
c) curatarea nodurilor, a aparatelor de reazem si a celorlalte accesorii;
d) degajarea gunoaielor din jurul montantilor si a diagonalelor;
e) revopsirea parapetelor.
(4) la albiile raurilor traversate pe poduri:
a) inlaturarea din albii a depunerilor de aluviuni si a vegetatiei care impiedica scurgerea apei;
b) curatarea de plutitori blocati in zona infrastructurii podurilor;
c) spargerea ghetii si dirijarea sloiurilor;
d) reparatii izolate la praguri de fund si la apararile de mal.

SECŢIUNEA 4
Intretinerea spatiilor verzi

ART. 36
Intretinerea spatiilor verzi consta in principal, in:
(1) Taierea de crengi pentru asigurarea vizibilitatii asupra indicatoarelor de circulatie si a semafoarelor;
(2) Intretinerea gardurilor de protectie a zonelor verzi aferente strazilor;
(3) Cosirea ierbii de pe acostamente, taluzuri, santuri in zona strazilor;
(4) Taierea si starpirea buruienilor, lastarisului si maracinilor;
(5) Eliminarea vegetatiei mai inalta de 20 cm de pe insulele de dirijare a traficului la intersectii;
(6) Intretinerea spatiilor verzi ale intersectiilor in conditiile asigurarii vizibilitatii necesare in functie de tipul amenajarii intersectiei;
(7) Combaterea bolilor si daunatorilor plantelor prin mijloace mecanice si chimice;
(8) Taieri pentru regenerarea coroanei la arbori;
(9) Saparea si udarea plantatiei tinere si a zonelor verzi;
(10) Taierea sau defrisarea vegetatiei uscate, inestetice, atinse de boli sau care a depasit durata de exploatare;
(11) Intretinerea pepinierelor.

SECŢIUNEA 5
Periodicitatea lucrarilor de intretinere

ART. 37
Periodicitatea efectuarii lucrarilor de intretinere la strazi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelasi sector de strada. Aceasta perioada se incadreaza in interiorul ciclului de reparatii curente si respectiv de reparatii capitale.
ART. 38
Elementele principale care determina periodicitatea efectuarii lucrarilor de intretinere sunt: intensitatea traficului si structura acestuia, tipul de lucrari asupra caruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa aparitiei degradarilor datorita circulatiei si factorilor naturali, etc.
ART. 39
Periodicitatea normata a lucrarilor de intretinere pentru siguranta circulatiei, caile circulabile ale strazii, lucrarile de arta si spatiile verzi, este prezentata in anexa 1.
Perioada dintre doua lucrari succesive de intretinere poate fi majorata daca lucrarile se prezinta in buna stare de functionare.
ART. 40
Periodicitatea lucrarilor pentru intretinerea instalatiei de iluminat public, a semafoarelor pentru dirijarea circulatiei, a retelelor tehnico-edilitare supra si subterane, a instalatiilor de contori, ceasuri publice sau radioficare, precum si a salubrizarii strazilor - cuprinzand maturarea si spalarea strazii, colectarea si evacuarea gunoaielor -, se stabileste corespunzator prevederilor specifice acestor lucrari care, nefiind din categoria celor rutiere, nu fac obiectul acestui normativ.
De asemenea, intretinerea viabilitatii strazii in timpul iernii prin indepartarea zapezii de pe caile carosabile si combaterea lunecusului sunt lucrari a caror periodicitate nu poate fi predeterminata, ele devenind necesare in functie de factorii atmosferici.

CAP. 7
LUCRARI DE REPARATII CURENTE (R.C.)

ART. 41
Lucrarile de reparatii curente se clasifica astfel:
(1) Lucrari privind siguranta circulatiei;
(2) Lucrari privind caile circulabile;
(3) Lucrari privind lucrarile de arta: poduri, pasaje, podete, ziduri de sprijin etc.;
(4) Lucrari privind spatiile verzi.
ART. 42
In cadrul lucrarilor de reparatii curente mai sunt cuprinse si o serie de activitati specifice determinarii caracteristicilor tehnice ale strazilor si ale traficului, capacitatii portante a structurilor rutiere si starii de viabilitate a cailor circulabile.
Simultan cu efectuarea reparatiilor curente, se pot realiza si lucrari noi pentru completari de echipari sau extinderi locale ale acestora justificate de imbunatatirea conditiilor de functionare ale strazilor.

SECŢIUNEA 1
Reparatii curente privind echipamentele si constructiile pentru dirijarea si siguranta circulatiei

ART. 43
Reparatiile curente aferente echipamentelor si constructiilor pentru dirijarea si siguranta circulatiei constau in:
(1) Executarea marcajelor orizontale pe sectoare intregi de strazi, la intersectii si la parcaje organizate.
(2) Executarea si montarea de indicatoare de circulatie pe sectoare de artere ce asigura tranzitul prin localitati: panouri de orientare, de presemnalizare a directiilor, portale, etc., precum si a mijloacelor de semnalizare de pe caile circulabile.
(3) Procurarea si instalarea de semafoare electrice in intersectiile unde traficul impune aceasta echipare.
(4) Lucrari pentru imbunatatirea vizibilitatii in intersectii si pentru eliminarea punctelor sau zonelor periculoase prin rectificari locale ale geometriei strazii in plan, in profil in lung si transversal.
(5) Lucrari rutiere specifice: tratamente antiderapante, instalari de parapete de protectie pentru pietoni montate la bordura.
(6) Repararea, inlocuirea, vopsirea si spalarea parapetelor pentru pietoni, a glisierelor de siguranta, a stalpilor de ghidare sau a separatoarelor de sensuri de circulatie.

SECŢIUNEA 2
Reparatii curente privind caile circulabile

ART. 44
Reparatiile curente aferente cailor circulabile constau in:
(1) Repararea operativa - in vederea restabilirii de urgenta a circulatiei - a portiunilor de strada distruse de calamitati naturale sau alte cauze.
(2) Repararea completa pe suprafete intinse a partii carosabile degradata de inghet-dezghet (burdusiri), precum si executarea unor lucrari de prevenire a aparitiei acestor degradari.
(3) Reparatii de pavaje din piatra cioplita degradate pe suprafete intinse, bitumarea rosturilor.
(4) Executarea de pavaje din piatra cioplita pe portiuni izolate in vederea imbunatatirii conditiilor de circulatie la statii de transport in comun, parcaje, intrari in intersectii, statii de alimentare cu carburanti, etc.
(5) Refacerea dalelor degradate sau distruse ale imbracamintilor din beton de ciment.
(6) Reparatii curente ale imbracamintilor din beton de ciment, inlocuirea izolata a structurii rutiere distruse, injectari, repozari de dale tasate sau deplasate, colmatarea rosturilor si a crapaturilor, etc.
(7) Executarea de covoare asfaltice de grosime redusa (max. 4 cm) pe sectoare de strazi la care aplicarea tratamentelor bituminoase de suprafata nu asigura compensarea uzurii.
(8) Executarea de imbracaminti bituminoase din doua straturi - legatura si uzura - peste imbracaminti existente, respectiv pe:
- pavaje din piatra, betoane de ciment sau imbracaminti bituminoase;
- imbracaminti asfaltice usoare inclusiv mortare asfaltice sau macadamuri penetrate;
- pietruiri existente, completate cu material pietros pentru imbunatatirea planeitatii, inclusiv rectificari in plan si in profil longitudinal.
Grosimea straturilor se stabileste prin calcule de dimensionare.
Nota: In cazul adoptarii solutiilor de reparatii indicate la paragrafele (7) si (8) se va analiza si posibilitatea reciclarii imbracamintilor existente.
(9) Executarea tratamentelor bituminoase simple, duble, sau duble invers pe:
- suprafete bituminoase;
- macadamuri si straturi stabilizate;
- beton de ciment;
(10) Executarea de tratamente bituminoase antiderapante.
(11) Repararea pavajelor existente din bolovani de rau, de piatra bruta si din piatra cioplita.
(12) Executarea de pavaje din bolovani de rau sau de piatra bruta pe strazile pietruite.
(13) Executarea de stabilizari complexe cu: var, ciment, materiale bituminoase, produse chimice etc., cu sau fara adaos de material pietros la:
- pietruirile existente;
- strazile din pamant.
(14) Scarificari, reprofilari si cilindrari ale pietruirilor existente cu adaos de material pietros.
(15) Lucrari de terasamente executate la strazile de pamant pentru corectarea traseului in plan, profil in lung si profil transversal, asternerea si cilindrarea de material pietros pe strada precum si pentru sistematizarea pe verticala a zonei adiacente.
(16) Repararea imbracamintilor degradate in zona liniilor de tramvai respectiv la racordarea partii carosabile cu sinele.
(17) Repararea imbracamintilor rutiere in zona pasajelor la acelasi nivel cu calea ferata.
(18) Repararea si inlocuirea elementelor degradate ale retelelor tehnico-edilitare de la suprafata partilor circulabile ca de exemplu aducerea la cota a caminelor de vizitare, inlocuirea de rame si capace distruse, etc.
(19) Executarea de peroane pentru calatori la statiile de tramvai, precum si alveole in partea carosabila pentru statiile de autobuze si troleibuze.
(20) Repararea suprafetelor carosabile degradate la locurile de parcare si stationare.
(21) Inlocuirea integrala a bordurilor uzate si degradate cu borduri noi, inclusiv refacerea fundatiei acestora.
(22) Refaceri de trotuare si piste de ciclisti cu imbracaminti moderne: bituminoase, din dale prefabricate de beton sau din beton monolit.
(23) Refaceri de trotuare si piste de ciclisti executate cu imbracaminti semipermanente sau provizorii cum sunt pavaje din bolovani de rau sau piatra bruta, pietruiri, balastari, etc. precum si imbunatatirea starii tehnice prin asternerea de covoare asfaltice, executia de dale prefabricate din beton sau din beton monolit.
(24) Repararea, reprofilarea, stabilizarea si impermeabilizarea acostamentelor inclusiv executarea de benzi de incadrare a partii carosabile pe acostamente cand strada are profil de sosea.
(25) Repararea de santuri si rigole inclusiv lucrari de pereere si pavare a acestora cand este cazul.
(26) Executarea de parapeti de protectie de diferite categorii pe sectoare intregi de strada.
(27) Reparatii si amenajari pentru corectii de torenti, aparari de maluri, canale de evacuare, etc.
(28) Refacerea tronsoanelor colmatate ale drenurilor si completari de drenuri longitudinale sau transversale.
(29) Largiri de strazi prin crearea de benzi carosabile suplimentare, corespunzator solicitarii traficului si conditiilor locale.
(30) Reamenajari si modernizari de intersectii de strazi la acelasi nivel prin creerea de benzi carosabile de selectare, stocare, virare, insule de dirijare, etc.
(31) Executarea de trotuare si piste de ciclisti la strazile cu trafic intens.
(32) Executarea de locuri de parcare si stationare inclusiv dotarile acestora.
(33) Executarea de variante locale de strazi pentru evitarea pasajelor la nivel cu calea ferata sau a unor puncte cu restrictii de gabarit.
(34) Lucrari de desfiintare a variantelor de strazi nefunctionale cu recuperarea materialelor rutiere si redarea in circuitul agricol sau pentru alte folosinte.
(35) Eliminarea refularilor si a valuririlor imbracamintei in statiile mijloacelor de transport in comun si la semafoare.

SECŢIUNEA 3
Reparatii curente privind lucrarile de arta: poduri, podete, ziduri de sprijin, etc.

ART. 45
Reparatiile curente aferente lucrarilor de arta constau in:
(1) Executarea de podete pentru scurgerea apelor;
(2) Definitivari ale podetelor, in cazul cand acestea sunt incomplet realizate;
(3) Inlocuirea elementelor degradate la suprastructuri;
(4) Consolidarea infrastructurilor;
(5) Consolidarea provizorie la poduri in vederea efectuarii unor transporturi agabaritice;
(6) Realizarea unor variante provizorii de circulatie pe timpul lucrului la poduri sau pasaje;
(7) Demolari si desfiintari de poduri;
(8) Captarea izvoarelor de pe zona strazilor si executarea de lucrari de amenajare a evacuarii apelor;
(9) Lucrari de aparare a strazilor impotriva inundatiilor si eroziunilor, corectii locale ale albiilor, santuri de garda, etc.
(10) Repararea, refacerea, respectiv executarea de ziduri de sprijin sau de captusire;
(11) Repararea rampelor la pasaje denivelate si executarea de bretele suplimentare la pasaje denivelate sau alte lucrari rutiere justificate de trafic.

SECŢIUNEA 4
Reparatii curente privind spatiile verzi

ART. 46
Reparatiile curente aferente spatiilor verzi constau in:
(1) Executarea lucrarilor de spatii verzi pentru consolidari de suprafata a taluzurilor cum sunt: inierbari, brazduiri, plantatii, cleionaje, etc.;
(2) Executarea de plantatii pe zonele libere ale strazilor;
(3) Amenajari de spatii verzi in zona strazilor cum sunt: fasii longitudinale, insule verzi la intersectii, etc.

SECŢIUNEA 5
Activitati pentru urmarirea starii tehnice a strazilor si a caracteristicilor traficului

ART. 47
Principalele activitati desfasurate in scopul urmaririi starii tehnice a strazilor si evaluarii traficului sunt:
(1) Efectuarea de sondaje, masuratori de trafic efectuate automat cu contori sau manual si anchete de circulatie origine/destinatie inclusiv operatiile de pregatire a acestor actiuni si de prelucrare statistica a datelor inregistrate;
(2) Determinari privind pantele, denivelarile, planeitatea si rugozitatea suprafetelor circulabile;
(3) Determinari privind capacitatea portanta a structurilor rutiere;
(4) Elaborarea unui sistem de monitorizare a starii tehnice a structurii rutiere, care sa includa investigatii de teren referitoare la capacitatea portanta a strazii si la degradarile structurii precum si studii tehnico-economice in care, pe baza prelucrarii datelor din teren, se vor programa lucrarile de intretinere si reparatii;
(5) Intocmirea de studii si cercetari referitoare la perfectionarea metodelor de intretinere si reparatie a strazilor;
(6) Intocmirea si completarea la zi a cartii tehnice a strazilor si a bancii de date tehnice unde se vor prezenta indicii de stare tehnica a strazii determinati in conformitate cu normativul AND 540.

SECŢIUNEA 6
Periodicitatea lucrarilor de reparatii curente

ART. 48
Periodicitatea efectuarii lucrarilor de reparatii curente la strazi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelasi sector de strada, in interiorul ciclului de reparatii capitale.
ART. 49
Elementele principale care determina periodicitatea efectuarii lucrarilor sunt: marimea intensitatii traficului si structura acestuia, tipul sau genul de lucrari asupra caruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa aparitiei degradarilor datorita circulatiei, factorilor naturali sau a altor cauze.
ART. 50
Periodicitatea normata a executiei lucrarilor de reparatii curente este prezentata in anexa 2.

CAP. 8
LUCRARI DE REPARATII CAPITALE (R.K.)

ART. 51
Reparatiile capitale se efectueaza de regula dupa consumarea duratei normale de functionare in conformitate cu prevederile capitolului 2.
ART. 52
Lucrarile de reparatii capitale a cailor circulabile reprezinta refaceri complete ale suprastructurii respectiv a infrastructurii strazii precum si extinderi de lucrari in vederea cresterii capacitatii de circulatie, a fluentei si sigurantei traficului.
In corelare cu aceste lucrari se pot realiza lucrari de echipare pentru transportul in comun, instalatii tehnico-edilitare sau pentru dirijarea traficului. Lucrarile de reparatii capitale asigura cresterea gradului de dotare a strazii.
ART. 53
Lucrarile de reparatii capitale se clasifica astfel:
(1) reparatii privind siguranta circulatiei;
(2) reparatii privind caile circulabile;
(3) reparatii privind lucrarile de arta;
(4) reparatii privind spatiile verzi;

SECŢIUNEA 1
Reparatii capitale privind echipamentele si constructiile pentru dirijarea si siguranta circulatiei

ART. 54
Lucrarile de reparatii capitale privind echipamentele si constructiile pentru dirijarea si siguranta circulatiei constau in:
(1) Inlocuirea sistemelor de semafoare uzate fizic sau moral de la intersectiile arterelor magistrale, inclusiv inlocuirea cablajelor si echipamentelor;
(2) Modernizarea sistemului de semnalizare si dirijare a circulatiei prin introducerea de echipamente cu performante superioare (de ex. automate de dirijare pe baza de self-control comanda);
(3) Executarea si instalarea de sisteme de semafoare cu functionare coordonata la intersectii succesive ale arterelor magistrale (unda verde) inclusiv amenajarile rutiere pe care le implica aceasta echipare;
(4) Executarea de lucrari cu scopul reducerii vitezei de circulatie in zonele cu potential ridicat de producere a accidentelor sau in zonele rezidentiale cu regim de viteza redus (sub 30 km/ora); astfel de lucrari pot fi: benzi denivelate, benzi producatoare de zgomot, dispozitive cu afisaj dinamic pentru indicarea vitezei practicate, sicanari, obturari, canalizari ale traficului, etc.

SECŢIUNEA 2
Reparatii capitale privind caile circulabile

ART. 55
Lucrarile de reparatii capitale privind caile circulabile constau in:
(1) Corectarea traseului strazii in totalitate sau partial, in sectoarele critice, cuprinzand imbunatatiri in planul de situatie, profilul in lung si profilurile transversale pentru sistematizarea elementelor geometrice corespunzator categoriei strazii. In cadrul acestor lucrari de reparatii capitale se cuprinde ansamblul lucrarilor rutiere de infrastructura si suprastructura executate in corelare cu echiparile tehnico-edilitare aferente.
(2) Lucrarile de reparatii capitale privind sectoare de strazi cu terasamente slabe, deformabile, expuse la degradari din inghet-dezghet sau actiunea distructiva a apelor. Se prevad, dupa caz, lucrari de consolidare a terasamentelor, ziduri de sprijin, sisteme de drenaje, amenajari de taluzuri, etc., inclusiv refacerea structurilor rutiere afectate si a lucrarilor de sistematizare pe verticala.
In cadrul acestor lucrari se va analiza si posibilitatea reciclarii imbracamintilor rutiere existente.
(3) Refacerea integrala a structurii rutiere, respectiv imbracaminte, strat de baza, fundatie (cand este cazul), incadrari trotuare, pista ciclisti (daca este cazul) realizate pentru intreaga strada sau pe sectoare distincte delimitate de doua intersectii principale.
(4) Reamenajarea de intersectii principale si piete de circulatie cuprinzand refacerea lucrarilor de suprastructura si infrastructura stradala, lucrari noi de extindere, amenajari principale pentru circulatia pietonilor (tuneluri) etc.;
(5) Amenajarea variantelor ocolitoare;
(6) Lucrari de reparatii capitale pentru esplanade si alei pietonale, trotuare, traversari la acelasi nivel sau la niveluri diferite - tuneluri, pasarele - inclusiv lucrarile de protectie a circulatiei pietonilor cum sunt: parapete, glisiere de siguranta, etc.;
(7) Reparatii sau lucrari noi privind aparari de maluri, rectificari de cursuri de apa sau corectii locale de torenti care afecteaza rezistenta si functionalitatea strazilor, inclusiv amenajari de podete si alte lucrari pentru colectarea si evacuarea apelor de suprafata;
(8) Lucrari de reparatii capitale ale strazii efectuate in corelare cu lucrari noi sau de reparatii capitale ale caii de transport in comun si lucrari specifice acestora.
(9) Lucrari de reparatii capitale ale strazii efectuate in corelare cu lucrari noi sau reparatii de retele tehnico-edilitare inclusiv pozarea acestora in canale vizitabile, cu realizarea de racorduri, bransamente, camine, guri de scurgere, etc.

SECŢIUNEA 3
Reparatii capitale privind lucrarile de arta

ART. 56
Lucrarile de reparatii capitale privind lucrarile de arta constau in:
(1) Consolidarea si reabilitarea podurilor, pasajelor, podetelor, zidurilor de sprijin, etc.
(2) Definitivarea podurilor a caror structura existenta este provizorie.
(3) Largirea podurilor sau podetelor.
(4) Ridicarea clasei de incarcare.

SECŢIUNEA 4
Reparatii capitale privind spatiile verzi

ART. 57
Lucrarile de reparatii capitale privind spatiile verzi constau in:
(1) Amenajari de plantatii de aliniament cu arbori si arbusti pe fasiile libere de pe partile laterale ale strazii, de acord cu principiile legate de siguranta circulatiei;
(2) Amenajari de grupe de arbori si arbusti pe zonele libere laterale spatiilor circulabile, in corelare cu lucrarile de sistematizare verticala a acestor zone.

CAP. 9
PLANIFICAREA LUCRARILOR DE INTRETINERE SI REPARATII ALE STRAZILOR

ART. 58
Executarea lucrarilor de intretinere si reparatii ale strazilor se realizeaza cu respectarea urmatoarelor principii de baza:
(1) evitarea dispersarii fondurilor alocate;
(2) crearea unor legaturi continue intre diferite zone ale localitatii prin asigurarea unei retele corespunzatoare de strazi organizata astfel incat sa faca fata cerintelor de transport atat din punct de vedere functional cat si tehnic;
(3) acordarea prioritatii in planificarea lucrarilor pentru arterele magistrale de circulatie precum si pentru traseele de strazi importante din punct de vedere economic si social;
(4) acordarea prioritatii in sensul executarii in prima urgenta a lucrarilor accidentale rezultate ca urmare a calamitatilor naturale, pentru restabilirea circulatiei;
(5) alegerea solutiei optime de reparatie pe baza analizei comparative a diferitelor rezolvari tehnice si economice, astfel incat sa se obtina eficienta maxima a utilizarii fondurilor disponibile;
(6) respectarea normelor tehnice specifice fiecarei activitati.
ART. 59
Din punct de vedere tehnic si economic, volumul si costul reparatiilor cresc apreciabil de la lucrarile de intretinere (minime) la reparatii curente (medii) si la cele capitale (cele mai costisitoare), iar cele trei categorii de lucrari se interconditioneaza.
Intarzierea executarii lucrarilor de intretinere grabeste executarea reparatiilor curente si mareste volumul si costul lucrarilor de reparatii capitale.
ART. 60
Volumul lucrarilor de reparatii si fondurile necesare se stabilesc pe baza de documentatii tehnico-economice, respectiv proiecte elaborate in raport cu starea tehnica si functionalitatea strazilor, tinand seama de compozitia si intensitatea traficului actual si in perspectiva. In acest scop se vor efectua periodic, la intervale de 5 ani, recensaminte si anchete de circulatie si anual masuratori tehnice cum sunt: relevee, revizii, controale cantitative sau calitative si se va tine la zi evidenta privind comportarea strazii in exploatare. Documentatia tehnica pentru executia lucrarilor se va intocmi cu respectarea standardelor si a normelor specifice precum si a cadrului de continut pentru proiectele de drumuri si strazi.
ART. 61
Propunerile privind programele de perspectiva se intocmesc in functie de realizarile din perioada precedenta celei planificate si de notele de fundamentare elaborate in acest scop.
Programele de perspectiva pentru lucrarile de intretinere si reparatii cuprind volumele globale si costurile totale cu justificarea prevederilor pe baza avantajelor functionale, economice si sociale realizabile, precum si evidentierea pierderilor care s-ar produce in lipsa executarii lucrarilor respective. Programele anuale pentru aceste lucrari se defalca din programul de perspectiva in ordinea urgentei de realizat.
Prin aplicarea unui sistem de monitorizare a structurilor rutiere pot fi descrise diferite strategii in definirea politicii de intretinere si refacere a strazilor, tinand cont de aplicarea eficienta a investitiilor.
Lucrarile de reparatii capitale se nominalizeaza separat in programe pentru fiecare obiect, pe baza de indicatori globali.
ART. 62
Programarea lucrarilor de intretinere si reparatii se face avandu-se in vedere urmatoarele:
(1) pentru lucrari de intretinere se vor efectua evaluari globale tinandu-se seama de lucrarile similare realizate in anii precedenti, respectiv volumele de lucrari si preturile medii realizate pe categorii de operatii, inclusiv modificarile survenite privind conditiile de executie, preturile materialelor si transporturilor;
(2) pentru lucrarile de reparatii curente si reparatii capitale, detalierea se face pe baza devizelor si a proiectelor de executie intocmite in prealabil;
(3) pentru lucrarile accidentale documentatiile de decontare se pot intocmi ulterior executiei pe baza proceselor verbale de constatare, a dispozitiilor de santier, a situatiilor de lucrari si volumelor de lucrari efectiv realizate;
ART. 63
Propunerile de plan pentru lucrarile de intretinere si reparatii se fac de catre administratorii strazilor respective.
ART. 64
Cheltuielile necesare pentru intretinerea si reparatia arterelor de circulatie din localitati se finanteaza din bugetele locale precum si din alte resurse prevazute de legislatia in vigoare.
ART. 65
Lucrari de reparatii curente sau de reparatii capitale nu se pot propune pentru strazi noi sau pentru care s-au executat recent R.C. sau R.K., respectiv pentru intervale de timp mai reduse decat durata normala de functionare stabilita conform capitolului 2.
Se excepteaza situatiile in care dupa efectuarea lucrarilor de R.C. sau R.K., apar elemente neprevazute care determina evolutii ale traficului diferite de prognozele initiale.

CAP. 10
PROIECTAREA, AVIZAREA SI APROBAREA DOCUMENTATIILOR TEHNICO-ECONOMICE PENTRU LUCRARILE DE INTRETINERE SI REPARATII ALE STRAZILOR

ART. 66
Documentatia tehnico-economica pentru lucrarile de intretinere si reparatii ale strazilor se elaboreaza de regula in fazele normale de proiectare - studiu de fezabilitate, proiect tehnic si detalii de executie - corespunzator categoriei de reparatie, a gradului de detaliere, a specificului si amploarei lucrarii.
Stabilirea listei lucrarilor care trebuie proiectate se face prin defalcarea din programele multianuale care au fost elaborate pe baza datelor furnizate de sistemul de monitorizare a structurilor rutiere.
Elaborarea documentatiei se efectueaza astfel:
(1) pentru lucrari de intretinere (L.I.), de catre serviciile tehnice ale administratorului strazii;
(2) pentru lucrari de reparatii curente (R.C.), avand complexitate redusa, de catre serviciile tehnice ale administratorului strazii, iar pentru lucrarile de reparatii de complexitate si volum mare de catre compartimentele de proiectare ale administratorilor sau de catre unitati de proiectare specializate;
(3) pentru lucrarile de reparatii capitale (R.K.) de catre compartimentele de proiectare ale administratorilor strazilor, sau dupa caz, de catre unitati de proiectare de specialitate;
(4) pentru lucrari accidentale (I.A.) cu caracter urgent si operativ ce trebuie executate imediat pentru restabilirea circulatiei (cum sunt: prevenirea si combaterea efectului inundatiilor, cutremurelor sau alte calamitati), documentatia tehnico-economica se poate elabora pe parcursul executiei in aceleasi conditii ca pentru lucrarile de reparatii curente. Aceste documentatii se elaboreaza pe baza actelor de constatare intocmite la fata locului de comisia tehnica convocata in acest scop de organul care administreaza strada.
ART. 67
Avizarea documentatiei tehnico-economice pentru lucrarile de intretinere si reparatii a strazilor se face de catre comisiile tehnice ale administratorilor acestora si in functie de specificul lucrarilor, de alte autoritati, conform prevederilor legale.
Aprobarea documentatiilor se face de catre organul de conducere al administratorului strazii.

CAP. 11
ELEMENTE PRIVIND ORGANIZAREA, EXECUTIA SI RECEPTIA LUCRARILOR

ART. 68
In vederea realizarii coordonate, integrale si in conditii tehnico-economice corespunzatoare a lucrarilor de intretinere si reparatii ale strazilor se vor intocmi programe anuale pentru organizarea executiei. Acestea se intocmesc in primele sase luni ale anului care precede executia lucrarilor, prin defalcare din programul de perspectiva.
ART. 69
Coordonarea elaborarii documentatiilor tehnico-economice si a executiei lucrarilor de intretinere si reparatii a strazilor se realizeaza de catre serviciile tehnice ale administratorilor strazilor.
La baza intocmirii programelor vor sta tabelele cu situatia strazilor pe care trebuie executate reparatiile mentionate in ordinea dictata de urgente si importanta lucrarilor.
Stabilirea ordinei de prioritate pentru lucrarile de intretinere si reparatii se va face pe baza informatiilor primite in urma aplicarii unui sistem de monitorizare a structurii rutiere, care va include testarea portantei structurii, examinarea vizuala a starii tehnice si determinarea duratei de viata reziduala.
ART. 70
La organizarea executiei lucrarilor se vor avea in vedere urmatoarele criterii:
(1) se va da prioritate reparatiei strazilor in stare rea, intens solicitate de trafic, in ordinea categoriei tehnice a acestora;
(2) pentru lucrarile de reparatii curente sau capitale care se executa pe intreaga lungime a strazii, in cazul unor volume mari de lucrari, se va organiza lucrul in 2 sau 3 schimburi prin prevederea executiei in flux continuu, cu procedee tehnologice cat mai eficiente, utilaje multifunctionale si consumuri de energie reduse;
(3) se va prevedea de regula, executia lucrarilor pe jumatate din latimea partii carosabile, astfel incat pe cealalta jumatate a strazii sa se poata circula in ambele sensuri sau intr-un singur sens, dar in acest caz trebuie amenajate variante provizorii de circulatie pentru celalalt sens;
(4) in toate situatiile se va da importanta deosebita semnalizarilor rutiere pentru circulatia curenta si pentru avertizarea punctelor de lucru in vederea evitarii confuziilor si accidentelor, atat ziua cat si noaptea;
(5) cand circulatia trebuie deviata pe o ruta ocolitoare, aceasta va fi aleasa dupa o analiza atenta a traseului, a latimii partii carosabile, a capacitatii portante a structurii rutiere a strazii, asigurandu-se parcursuri minime.
ART. 71
Lucrarile rutiere de intretinere si reparatii a strazilor se realizeaza cu aplicarea procedeelor tehnologice specifice in functie de natura si solutia aplicata conform prevederilor din standardele si normativele pentru executia drumurilor.
ART. 72
La stabilirea procedeului si tehnologiei de reparatie a strazii se vor avea in vedere urmatoarele criterii:
(1) tehnologia executarii lucrarilor va asigura o cat mai mare productivitate si nivelul calitativ sau nivelul de performanta solicitate prin documentatia tehnica;
(2) utilajele trebuie sa fie adecvate volumelor de lucrari si se va recurge la munca manuala numai in cazul volumelor mici si dispersate;
(3) solutia tehnica prevazuta pentru repararea imbracamintei strazii va trebui astfel aleasa incat sa asigure mentinerea corespunzatoare a starii tehnice a imbracamintei inconjuratoare locurilor reparate;
(4) reparatiile vor fi realizate la cota caii, de regula in straturi cu grosimi uniforme astfel incat sa nu se formeze praguri sau depresiuni;
(5) executia reparatiilor imbracamintilor bituminoase va asigura o buna aderenta a mixturilor asfaltice fata de imbracamintea bituminoasa veche;
(6) reparatia partilor carosabile va trebui sa asigure realizarea unei bune suprafete de circulatie ca planeitate, rugozitate, pante transversale si longitudinale, etc.;
(7) reparatia portiunilor degradate ale caii se va efectua folosind materiale si sisteme constructive similare acelora din restul strazii, solutiile tehnice fiind stabilite de proiectant de comun acord cu Administratorul Strazilor;
(8) materialele provenite din desfacerea structurii rutiere existente vor fi triate in vederea reutilizarii;
(9) suprafata care trebuie reparata nu se va limita strict la suprafata degradata ci va ingloba si fasiile adiacente slabite sau desprinse.
ART. 73
Programele de organizare a lucrarilor vor preciza:
(1) amplasarea, categoria si volumul lucrarii;
(2) cantitatile de materiale de aprovizionat;
(3) lucrarile de pozare sau de reparare a conductelor tehnico-edilitare sau alte echipari tehnice ale strazii (ex.: iluminat public, semaforizare, etc.) ce trebuie sa preceada lucrarile de reparatie ale strazii;
(4) masurile de siguranta circulatiei si rutele ocolitoare pentru efectuarea circulatiei pe durata executarii lucrarilor de reparatii.
ART. 74
Receptia lucrarilor de R.C., R.K. si L.A. se efectueaza conform reglementarilor legale, atat pe parcursul realizarii obiectivului pentru lucrarile ascunse, pe masura terminarii acestora, cat si la terminarea completa a lucrarii si dupa expirarea perioadei de garantie.

CAP. 12
PROTECTIA MUNCII

ART. 75
La executia lucrarilor de intretinere, reparatii curente, reparatii capitale si interventii accidentale, ce fac obiectul prezentului normativ, se vor asigura de catre unitatile executante toate masurile de protectia muncii stabilite in standardele si normativele specifice in vigoare pentru diferitele categorii de lucrari, avand in vedere in special "Normele de protectia muncii pentru lucrari de intretinere si reparatii drumuri" aprobate de M.T.Tc. cu ordinul nr. 9/1982 .
ART. 76
Semnalizarea rutiera a punctelor de lucru la lucrarile de intretinere si reparare a strazilor, precum si asigurarea circulatiei pe timpul executiei lucrarilor se vor face in conformitate cu "Normele metodologice privind conditiile de inchidere a circulatiei si de instituire a restrictiilor de circulatie in vederea executarii de lucrari in zona drumului public si/sau pentru protejarea drumului" - emise de Ministerul de Interne si Ministerul Transporturilor in octombrie 2000.

CAP. 13
DISPOZITII FINALE

ART. 77
Prevederile din tabelele anexa ale normativului in legatura cu lucrari de intretinere si reparatii ale strazilor nu sunt limitative putandu-se realiza, in cazuri justificate tehnic si economic, variante de solutii cu tehnologii adecvate conditiilor locale, cu respectarea normelor de executie pentru asigurarea calitatii lucrarilor.
ART. 78
In afara perioadelor normate prevazute in tabelele anexa, lucrarile de intretinere sau reparatii curente se vor executa imediat ce se constata aparitia unei defectiuni a strazii care afecteaza buna desfasurare a circulatiei auto.
ART. 79
Concomitent cu lucrarile de reparatii capitale se pot realiza pe sectoare diferite ale aceleiasi strazi si reparatii curente, iar in mod similar, concomitent cu lucrarile de reparatii curente se pot executa si lucrari de intretinere.
ART. 80
Organizarea si realizarea intretinerii si reparatiei strazilor se vor corela cu celelalte lucrari specifice pentru echipare si instalatii din ampriza strazii si se vor realiza conform reglementarilor tehnice prevazute in standardele si normativele de drumuri pentru fiecare categorie de lucrari (terasamente, consolidari, fundatii si substraturi, strat de baza, imbracaminti, incadrari, trotuare, etc.).
ART. 81
In cadrul lucrarilor de intretinere si reparatii se pot realiza si extinderi de echipari rutiere pentru satisfacerea unor noi conditii functionale generate de dezvoltarea urbanistica si de intensificarea circulatiei.
ART. 82
Administratorul strazilor sau drumurilor de tranzit prin localitati va urmari comportarea acestora sub trafic si in conformitate cu prevederile tehnice legale va interveni pentru asigurarea conditiilor de circulatie normala atat la perioadele normate pentru intretinerea si reparatia strazilor precum si ori de cate ori apar necesare astfel de lucrari.
ART. 83
Documentatia tehnico-economica privind lucrarile de reparatie capitala a strazilor se va elabora in concordanta cu planurile de urbanism (PUG, PUZ, PUD) si studiul de organizarea circulatiei din localitate, fiind insotita de acordul organelor locale de politie rutiera.
ART. 84
Administratorii instalatiilor subterane sunt obligati sa asigure integritatea si refacerea caii de rulare a strazii in cazurile cand intervin la instalatii sau cand se produc degradari ale strazilor din diverse cauze ale instalatiilor subterane. Executarea lucrarilor de reparatii se efectueaza de catre firme specializate si pe baza unei documentatii de specialitate avizata de administratorul strazii.

CAP. 14
DOCUMENTE DE REFERINTA

ART. 85
In cuprinsul prezentului normativ se fac referiri la prevederi care se regasesc in urmatoarele documente:
(1) <>Legea nr. 82/1998 - Lege pentru aprobarea <>Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor;
(2) <>Legea nr. 10/1995 - Lege privind calitatea in constructii;
(3) <>Legea nr. 50/1991 , republicata - Lege privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor;
(4) <>H.G. nr. 766/1997 , Anexa nr. 4 - Hotarare de Guvern pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii - Regulament privind urmarirea comportarii in exploatare, interventiile in timp si postutilizarea constructiilor;
(5) Ord. MT nr. 47/1998 - Norme tehnice privind amplasarea lucrarilor edilitare, a stalpilor pentru instalatii si a pomilor in localitatile urbane si rurale
(6) Ord. MT nr. 49/1998 - Norme tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor in localitati urbane
(7) Ord. MT nr. 50/1998 - Norme tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile rurale
(8) Ord. MT nr. 346/2000 - Nomenclatorul lucrarilor si serviciilor de intretinere si reparatii aferente drumurilor publice;
(9) Ord. MLPAT nr. 57/N/1999 - Normativ privind urmarirea comportarii in timp a constructiilor, P 130-99;
(10) Norme metodologice privind conditiile de inchidere a circulatiei si de instituire a restrictiilor de circulatie in vederea executarii de lucrari in zona drumului public si/sau pentru protejarea drumului - aprobate prin ordin comun de Ministerul de Interne si Ministerul Transporturilor in octombrie 2000;
(11) SR 4032/1-2001 - Lucrari de drumuri. Terminologie;
(12) STAS 5626-92 - Poduri. Terminologie;
(13) SR 174/1-2002 - Lucrari de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Conditii tehnice de calitate;
(14) SR 174/2-1997 - Lucrari de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Conditii tehnice pentru prepararea si punerea in opera a mixturilor asfaltice si receptia imbracamintilor executate;
(15) SR 183/1-95 - Lucrari de drumuri, imbracaminti din beton de ciment executate in cofraje fixe. Conditii tehnice generale de calitate;
(16) STAS 599-87 - Tratamente bituminoase;
(17) AND 525-2000 - Instructie privind protectia drumurilor publice pe timp de iarna, combaterea lunecusului si a inzapezirii;
(18) AND 547-1999 - Normativ pentru prevenirea si remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne;
(19) AND 554-2002 - Normativ privind intretinerea si repararea drumurilor publice;
(20) AND 567-2002 - Instructie privind modul de interventie in cazul dezastrelor produse de fenomene meteorologice periculoase la drumurile publice;
(21) AND 504-1993 - Instructie privind revizia drumurilor publice;
(22) CD 99-2001 - Instructiuni tehnice privind repararea si intretinerea podurilor, podetelor de sosea din beton, beton armat, beton precomprimat si zidarie de piatra;
(23) AND 514-2000 - Regulament privind efectuarea receptiilor lucrarilor de intretinere si reparatii curente la drumurile publice;
(24) AND 532-1997 - Normativ privind reciclarea la rece a imbracamintilor rutiere;
(25) AND 522-2002 - Instructiuni pentru stabilirea starii tehnice a unui pod;
(26) AND 540-2003 - Normativ pentru evaluarea starii de degradare a imbracamintei pentru structuri rutiere suple si semirigide;
(27) Cod de practica pentru executarea lucrarilor din beton, beton armat si beton precomprimat - indicativ NE 012-99;
(28) Cod de practica pentru executia elementelor prefabricate din beton, beton armat si beton precomprimat - indicativ NE 013-2002.

-----------

Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email




Tags: Monitorul Oficial, Acte Monitorul Oficial, Reglementari, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, REGLEMENTARE TEHNICA*) din 15 februarie 2005

Comentarii



Nume
Email
Comentariu

Maximum 3000 caractere.
Cod securitate:
Cod de securitate
Fii primul care comenteaza.
Cautare document
Club Juridic
Ghid practic pentru procedura partajului judiciar
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5