Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE TEHNICĂ din 19 mai 2015  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGLEMENTARE TEHNICĂ din 19 mai 2015 "Procedură pentru inspecţia tehnică a echipamentelor pentru transportul şi punerea în operă a betonului", indicativ PCC 023 - 2015

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE ŞI ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 459 bis din 25 iunie 2015
──────────
    *) Aprobată de ORDIN nr. 986 din 19 mai 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, 459 din 25 iunie 2015.
──────────

                                    CUPRINS

    CAPITOLUL I - Obiect, conţinut, domeniu de aplicare, documente de referinţă, definiţii, documente rezultate în urma procesului de inspecţie tehnică
    I.1. Obiective
    I.2. Conţinut
    I.3. Domeniul de aplicare
    I.4. Documente de referinţă
    I.5. Definiţii
    I.6. Documente rezultate în procesul de inspecţie tehnică

    CAPITOLUL II - Concept procedural, organizarea inspecţiei tehnice
    II.1. Conceptul procedural al inspecţiei tehnice
    II.2. Organizarea inspecţiei tehnice

    
CAPITOLUL III - Verificarea stării tehnice a instalaţiei, Măsurarea/determinarea parametrilor tehnici şi tehnologici, Verificarea îndeplinirii principalelor cerinţe de securitate şi mediu, Activităţile operaţionale desfăşurate la inspecţia tehnică
    III. 1. Verificarea stării tehnice a maşinilor
    III.2. Activităţile operaţionale desfăşurate la inspecţia tehnică a autobetonierelor şi autobasculantelor cu bena specială pentru beton
       III.2.1. Inspecţia privind starea tehnică a autobetonierelor şi autobasculantelor cu bena specială pentru beton
       III.2.2. Inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor.
       III.2.3. Inspecţia tehnică a grupului de acţionare a tobei
       III.2.4. Inspecţia tehnică a instalaţiei hidraulice de acţionare a tobei
       III.2.5. Inspecţia tehnică a instalaţiei de apă
       III.2.6. Inspecţia tehnică a echipamentului de lucru
       III.2.7. Inspecţia tehnică a postului de conducere
       III.2.8. Inspecţia privind parametrii tehnici şi tehnologici - măsurarea şi determinarea parametrilor principali
       III.2.9. Rezultatele inspecţiei tehnice
    III.3. Activităţile operaţionale desfăşurate la inspecţia tehnică a pompelor şi autopompelor de beton
       III.3.1. Inspecţia privind starea tehnică a pompelor şi autopompelor de beton
       III.3.2. Inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor
       III.3.3. Inspecţia tehnică a grupului de acţionare diesel - hidraulic sau electro - hidraulic
       III.3.4. Inspecta tehnică a echipamentului de lucru
       III.3.5. Inspecţia tehnică a postului de conducere
       III.3.6. Inspecţia privind parametrii tehnici şi tehnologici - măsurarea şi determinarea parametrilor principali
    III.3.7. Rezultatele inspecţiei

    Anexa 1 - Raport de inspecţie tehnică (model)
    Anexa 2 - Anexa la Raport de inspecţie tehnică (conţinut)
    Anexa 3 - Performanţele tehnice şi tehnologice ale autobetonierelor şi autobasculantelor cu benă specială pentru beton
    Anexa 4 - Performanţele tehnice şi tehnologice ale pompelor şi autopompelor de beton
    Anexa 5 - Verificarea cerinţelor de securitate specifice echipamentelor de transport şi punere în operă a betonului
    Anexa 6 - Referinţe tehnice şi legislative


    CAP. I
    Obiect, conţinut, domeniu de aplicare, cerinţe de securitate şi protecţia mediului, definiţii, documente rezultate în urma procesului de inspecţie

    Obiectul lucrării constă în elaborarea unei proceduri de inspecţie tehnică a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului, respectiv autobetoniere, autobasculantele cu benă specială pentru beton, pompe şi autopompe de beton, care stabileşte verificările ce trebuie efectuate, având în vedere toţi factorii care influenţează calitatea betonului, astfel încât să se asigure nivelul de calitate al betonului impus de reglementările tehnice în domeniu.
    Procedura constituie un document tehnic de referinţă cu rol de ghidare, în vederea realizării inspecţiei tehnice a maşinilor şi utilajelor pentru construcţii aflate în exploatare

    I.1. OBIECTIVE

    I.1.1. Elaborarea unei proceduri operaţionale pentru evaluarea capabilităţii tehnice a echipamentelor (maşinilor) pentru transportul şi punerea în operă a betonului.
    I.1.2. Stabilirea "nivelului de performanţă de prag" la echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a betonului, astfel încât să existe garanţia obţinerii unor betoane la un nivel de calitate acceptat şi predictibil.
    I.1.3. Corelarea "valorilor de prag" ale echipamentelor (maşinilor) pentru transportul şi punerea în operă a betonului la nivelul solicitat privind menţinerea pe durata transportului şi la punerea în operă a calităţii betonului preparat în centrala de beton.
    I.1.4. Asigurarea menţinerii parametrilor de lucru la "niveluri de prag" pe întreaga durată de viaţă a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului.

    I.2. CONŢINUT
    Procedura de inspecţie tehnică conţine metode de analiză şi evaluare, după cum urmează:
    - verificarea capabilităţii funcţionale şi tehnologice a echipamentelor (maşinilor) de a transporta şi a pune în operă betonul la nivelul de calitate impus şi în condiţii de eficienţă ridicată;
    - verificarea respectării cerinţelor tehnologice impuse procesului de transport şi punere în operă a betonului şi în special de menţinere a calităţii betonului preparat în centrale de betoane;
    - verificarea existenţei şi a modului de aplicare a unui sistem de mentenanţă sigur şi stabil, care să asigure menţinerea performanţelor tehnologice ale echipamentelor (maşinilor) de a transporta şi a pune în operă betonul;
    - stabilirea unor niveluri de prag minime sau maxime pentru principalii parametri ai echipamentului (maşinii) de transport şi punere în operă a betonului şi compararea acestora cu valorile determinate în cadrul inspecţiei;
    - verificări privind îndeplinirea de către echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a cerinţelor de bază privind securitatea şi protecţia mediului.

    I.3. DOMENIU DE APLICARE
    Procedura de inspecţie tehnică se referă la echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a betonului având ca scop efectuarea unitară a inspecţiilor de evaluare a stării tehnice şi a capabilităţii acestora de a efectua lucrări de calitate.
    Procedura de inspecţie tehnică se adresează operatorilor economici în scopul verificării, menţinerii şi evaluării capabilităţii echipamentelor tehnologice pentru construcţii aflate în exploatare la nivelul de performanţă specificat în documentaţia tehnică a maşinii.
    Procedura de inspecţie tehnică conţine reguli operaţionale de analiză şi evaluare cu finalizare printr-un document denumit "Raport de inspecţie tehnică".
    Inspecţia tehnică poate fi efectuată de entităţi care respectă cerinţele din SR EN ISO CEI 17020:2012 - Evaluarea conformităţii. Cerinţe pentru funcţionarea diferitelor tipuri de organisme care efectuează inspecţii.

    I.4. CERINŢE DE SECURITATE ŞI PROTECŢIA MEDIULUI - a se vedea Anexa 5

    I.5. DEFINIŢII
    ● Inspecţia tehnică - un proces complex în care se realizează examinarea unui proiect al unui produs, examinarea unui produs, a unui serviciu, a unui proces sau al unei fabrici şi stabilirea conformităţii lor cu cerinţele specifice sau, pe baza unei judecăţi profesionale, cu cerinţele generale.
    ● Inspecţia operaţională - proces de evaluare a conformităţii prin observare şi judecare, însoţite după caz, de măsurare, de încercare, sau de comparare cu un calibru.
    ● Valoarea de prag - valoarea maximă sau minimă a unei mărimi asociate unei caracteristici tehnice sau tehnologice a unui echipament (determinată după un anumit procedeu de măsurare), permiţând compararea mărimii cu altele de aceeaşi natură şi peste, sau sub care, nu se poate trece. Valorile de prag se pot exprima prin valori absolute şi relative. Valorile de prag pot fi cu sau fără abateri.
    ● Nivel tehnic de capabilitate - însuşire a unui echipament de a fi capabil să execute operaţii tehnologice la un nivel de performanţă stabilit, cu respectarea cerinţelor de calitate şi a cerinţelor esenţiale de securitate şi sănătate în muncă care îi sunt aplicabile.
    ● Nivel parametric de prag - valoarea maximă sau minimă a unui parametru peste, sau sub care, nivelul tehnic de capabilitate al unui echipament tehnologic este necorespunzător.
    ● Maşină - echipament de transport şi punere în operă a betonului.
    ● Autobetonieră - unitate de amestecare a betonului montată de obicei pe un şasiu autopropulsat, capabilă să amestece şi să livreze un beton omogen.
    ● Malaxor/cuvă agitatoare - echipament montat de obicei pe un şasiu autopropulsat şi capabil să conserve un beton proaspăt omogen în timpul transportului.
    ● Bena (buncăr de transport) - echipament utilizat pentru transportul betonului fără agitare, de exemplu, camion cu benă basculantă sau buncăr de transport.
    ● Beton - material format prin amestecarea cimentului, nisipului, pietrişului şi apei cu sau fără aditivi şi adaosuri şi ale cărui proprietăţi se dezvoltă prin hidratarea cimentului.
    ● Beton proaspăt - beton complet amestecat ce se află în stare fluidă, gata pentru punerea în operă şi compactarea prin vibrare.
    ● Amestec - cantitatea de beton proaspăt produs într-un singur ciclu de amestecare discontinuă, sau cantitatea descărcată în timp de 1 minut de un malaxor cu funcţionare continuă.
    ● Şarja - cantitatea de beton transportată într-un vehicul şi conţinând unul sau mai multe amestecuri.
    ● Lucrabilitate - proprietatea betonului proaspăt (cu păstrarea omogenităţii) de a asigura umplerea cofrajelor şi înglobarea armăturilor. Se apreciază pe baza consistenţei betonului determinate prin metode specifice: tasare, grad de compactare şi răspândire.
    ● Verificare - examinarea dovezilor obiective de asigurare a cerinţelor specificate, prin precizări procedurale, în vederea confirmării conformităţii.

    I.6. DOCUMENTE REZULTATE ÎN PROCESUL DE INSPECŢIE TEHNICĂ
    În cadrul procesului de inspecţie tehnică se va întocmi un dosar, care va cuprinde, următoarele documente:
    ■ Documentul prin care se solicită inspecţia tehnică (cerere, notă de comandă, etc.);
    ■ Documente de referinţă:
      - documentaţia tehnică a maşinii (caracteristici tehnice şi tehnologice, componente şi măsuri de sănătate şi securitate, mentenanţa maşinii);
      - standarde/norme/specificaţii tehnice pentru produs, standarde/norme/specificaţii tehnice pentru proces;
      - procedura operaţională a organismului de inspecţie, etc.;
    ■ Înregistrările realizate în procesul de inspecţie;
    ■ Documentul final: Raport de inspecţie tehnică rezultat în urma procesului de inspecţie tehnică şi care se elaborează în două exemplare, dintre care unul va fi înaintat beneficiarului, iar celălalt va fi arhivat la organismul de inspecţie pentru un interval de timp (ani) stabilit prin procedurile sistemului calităţii. Datele obligatorii înscrise în Raportul de inspecţie tehnică sunt prezentate în ANEXA 1 şi ANEXA 2 la prezenta procedură.

    CAP. II
    Concept procedural, organizarea inspecţiei tehnice

    II.1. CONCEPTUL PROCEDURAL AL INSPECŢIEI TEHNICE

    Procedura de inspecţie tehnică este concepută astfel încât să poată fi verificate următoarele aspecte:
    a) Starea tehnică a echipamentului (maşinii) de transport şi punere în operă a betonului
    Inspecţia stării tehnice va cuprinde:
      - examinarea vizuală a maşinii în staţionare;
      - examinarea vizuală a maşinii la funcţionarea în gol;
      - examinarea vizuală a maşinii la funcţionarea în sarcină.
    Examinarea maşinii constă în efectuarea următoarelor activităţi:
      - inspecţia şasiului şi a capotajelor;
      - inspecţia grupului de acţionare (motorul diesel);
      - inspecţia transmisiei;
      - inspecţia instalaţiei hidraulice;
      - inspecţia sistemului de deplasare;
      - inspecţia echipamentului de lucru;
      - inspecţia postului de conducere.
    b) Parametrii tehnici şi tehnologici ai echipamentelor de transport şi punere în operă a betonului
    Măsurarea şi determinarea principalilor parametri, stabilirea valorilor de prag, stabilirea abaterilor parametrilor tehnici şi tehnologici.
    c) Îndeplinirea cerinţelor de securitate şi mediu
    d) Stabilirea rezultatelor inspecţiei tehnice
    În Anexa la Raportul de inspecţie, la punctul D, se precizează dacă cerinţele din procedura de inspecţie tehnică stabilite pentru maşină (utilaj, echipament, subansamblu etc.) sunt îndeplinite, în vederea demonstrării capabilităţii acesteia de a răspunde cerinţelor tehnice şi tehnologice pentru realizarea unor lucrări de calitate care să răspundă cerinţelor esenţiale prevăzute în directive, standarde, normative, specificaţii tehnice etc.

    II.2. ORGANIZAREA INSPECŢIEI TEHNICE
    Inspecţia tehnică cuprinde următoarele etape:
    a. Prezentarea echipei de inspecţie conducerii societăţii solicitante sau reprezentantului acesteia, în calitate de beneficiar al inspecţiei tehnice, ce deţine maşina (echipamentul) de transport şi punere în operă a betonului.
    b. Efectuarea instructajului introductiv general echipei de inspecţie tehnică, de către persoana desemnată de beneficiar, conform dispoziţiilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare.
    c. Desfăşurarea inspecţiei tehnice în prezenţa persoanei împuternicite de conducerea societăţii solicitante (beneficiar).
    d. Semnarea angajamentului deontologic de către membrii echipei de inspecţie, înaintea începerii inspecţiei tehnice propriu-zise, în prezenţa persoanei împuternicite de către beneficiar. Verificarea dosarului de produs referitor la documentele depuse de beneficiar (cerere, chestionar de autoevaluare şi documentaţia tehnică - în limba română). Verificarea îndeplinirii condiţiilor contractuale (contract semnat, avans plătit etc.).
    e. Informarea în manieră succintă a beneficiarului de către şeful echipei de inspecţie tehnică cu privire la modalitatea de desfăşurare a inspecţiei tehnice, a obiectivelor urmărite în cadrul inspecţiei şi prezentarea conţinutului Raportului de inspecţie tehnică.
    f. Consemnarea în raportul de inspecţie tehnică, pe parcursul sau la sfârşitul activităţii de inspecţie, a rezultatelor constatate de către echipă, prin notare cu conform şi/sau neconform.
    g. Completarea cu rezultatele măsurărilor şi cu valorile determinate prin calcul efectuate de către echipa de inspecţie în Raportul de inspecţie tehnică.
    h. Prezentarea concluziilor inspecţiei tehnice şi semnarea Raportului de inspecţie tehnică de către membrii echipei de inspecţie.

    CAP. III
    Verificarea stării tehnice a maşinilor, Măsurarea/determinarea parametrilor tehnici şi/sau tehnologici, Verificarea îndeplinirii principalelor cerinţe de securitate şi mediu, Activităţile operaţionale desfăşurate la inspecţia tehnică

    III.1. VERIFICAREA STĂRII TEHNICE A MAŞINILOR
    Pentru verificarea stării tehnice a maşinilor, acestea trebuie să fie complet echipate conform documentaţiei tehnice după cum urmează:

    A. Autobetonierele şi autobasculantele cu benă specială pentru beton trebuie să aibă în compunere următoarele:
    - şasiu/autoşasiu;
    - şasiu suplimentar şi capotaje;
    - grup de acţionare electro-hidraulic sau diesel-hidraulic;
    - verificare grup de acţionare a tobei;
    - instalaţie hidraulică de acţionare a tobei/a arborelui agitator/a benei (basculare);
    - sistem de deplasare;
    - instalaţia hidraulică a benei (malaxare şi/sau basculare);
    - echipament de lucru (tobă cu sistem de malaxare/bena specială pentru beton, pâlnie de încărcare, mecanism de descărcare, instalaţie de apă);
    - benă specială pentru beton;
    - cabină şi post de conducere cu aparatură de control, monitorizare de proces de lucru (acolo unde este cazul), monitorizare parametri funcţionali ai maşinii şi semnalizare.
    Pentru verificarea stării tehnice a autobetonierelor şi autobasculantelor cu benă specială pentru beton se desfăşoară următoarele activităţi:
    a. evaluarea funcţională prin examinarea vizuală a utilajului în staţionare a subansamblurilor principale funcţionale şi tehnologice, cum sunt:
    - grupul de acţionare a tobei sau benei basculante, transmisia, instalaţia hidraulică, şasiul suplimentar, instalaţia de apă:
    - echipamentul de lucru: (toba/bena basculantă cu sistemul de malaxare, pâlnia de încărcare, mecanismul de descărcare);
    - postul de conducere cu aparatura de comandă şi monitorizare a procesului tehnologic.
    b. verificarea funcţională şi tehnologică a întregului echipament în gol şi în sarcină
    - verificarea capabilităţii tehnologice în frontul de lucru şi a atingerii parametrilor de prag;
    - măsurarea/determinarea principalilor parametri şi evaluarea acestora în raport cu valorile din cartea tehnică şi "valorile de prag" stabilite, pentru:
      . turaţia tobei;
      . înălţimea la pâlnia de încărcare;
      . înălţimea maximă la jgheabul de descărcare;
      . timpul minim de descărcare;
      . turaţia melcului agitator.
    - verificări privind mentenanţa echipamentului tehnologic (documente de evidenţă a stării tehnice). Programul de mentenanţă trebuie să cuprindă:
      . graficul anual al lucrărilor de diagnoză şi mentenanţă preventivă;
      . măsurile operaţionale de înlocuire rapidă a componentelor defecte;
      . operaţiile de mentenanţă adoptate, în mod special, pentru asigurarea menţinerii parametrilor funcţionali iniţiali, ce determină direct capabilitatea tehnologică de lucru.
      . înregistrări privind operaţiile de mentenanţă efectuate (fişa de evidenţă).
    c. verificarea îndeplinirii principalelor cerinţe de securitate a muncii şi a mediului (vezi şi Anexa 4, informativă)
    . cerinţe de securitate
        ● sistem de iluminare;
        ● organe de comandă (marcare, manevrabilitate, răspuns la comenzi);
        ● verificare protectori (apărători, capace, limitatori, sistem electric, etc.);
        ● verificarea dotărilor şi starea sistemelor de protecţie la reducerea zgomotului;
        ● verificarea dispozitivelor de semnalizare şi a marcajelor;
        ● măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă.
      . cerinţe de mediu
        ● inexistenţa pierderilor de carburanţi, lubrifianţi şi ulei hidraulic.

    B. Pompele şi autopompele de beton trebuie să aibă în compunere următoarele:
    - şasiu/autoşasiu;
    - şasiu suplimentar şi capotaje;
    - grup de acţionare electro-hidraulic sau diesel-hidraulic;
    - instalaţie hidraulică;
    - echipament de lucru: pompă de beton (cilindri, placă de distribuţie şi pistoane); buncăr de alimentare cu beton, sistem de distribuţie a betonului (conducte metalice, furtune, braţ), instalaţie de spălare;
    - cabină şi post de conducere cu aparatură de control, monitorizare de proces de lucru (acolo unde este cazul), monitorizare parametri funcţionali ai maşinii şi semnalizare.
    Pentru verificarea stării tehnice a pompelor şi autopompelor de beton se desfăşoară următoarele activităţi:
    a. evaluarea funcţională prin examinarea vizuală a utilajului în staţionare a subansamblurilor principale funcţionale şi tehnologice, cum sunt:
      - grup de acţionare electro-hidraulic sau diesel-hidraulic, instalaţie hidraulică, şasiu/autoşasiu;
      - echipamentul de lucru: pompa de beton (cilindrii, placa de distribuţie şi pistoanele); buncăr de alimentare cu beton, sistemul de distribuţie a betonului (conducte metalice, furtune, braţ), instalaţie de spălare;
      - postul de conducere cu aparatura de comandă şi monitorizare a procesului tehnologic.
    b. verificarea funcţională şi tehnologică a întregului echipament în gol şi în sarcină
      - verificarea capabilităţii tehnologice în frontul de lucru şi a atingerii parametrilor de prag;
      - măsurarea/determinarea principalilor parametri şi evaluarea acestora în raport cu valorile din cartea tehnică şi "valorile de prag" stabilite, pentru:
       . presiunea de pompare a betonului;
       . înălţimea maximă;
       . deschiderea maximă;
       . diametrul interior al conductei;
       . productivitatea tehnică;
      - verificări privind mentenanţa echipamentului tehnologic (documente de evidenţă a stării tehnice). Programul de mentenanţă trebuie să cuprindă:
       . graficul anual al lucrărilor de diagnoză şi mentenanţă preventivă;
       . măsurile operaţionale de înlocuire rapidă a componentelor defecte;
       . operaţiile de mentenanţă adoptate, în mod special, pentru asigurarea conservării parametrilor funcţionali iniţiali, ce determină direct capabilitatea tehnologică de lucru;
       . înregistrări privind operaţiile de mentenanţă efectuate (fişa de evidenţă).
    c. verificarea îndeplinirii principalelor cerinţe de securitate a muncii şi a mediului (vezi Anexa 4, informativă)
    . cerinţe de securitate
       ● sistem de iluminare;
       ● organe de comandă (marcare, manevrabilitate, răspuns la comenzi);
       ● verificare protectori (apărători, capace, limitatori, sistem electric, etc.);
       ● existenţa şi verificarea dispozitivelor de calare;
       ● verificarea dotărilor şi starea sistemelor de protecţie la reducerea zgomotului;
       ● verificarea dispozitivelor de semnalizare şi a marcajelor;
       ● măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă.
    . cerinţe de mediu.
       ● inexistenţa pierderilor de carburanţi, lubrifianţi şi ulei hidraulic.

    III.2. ACTIVITĂŢILE OPERAŢIONALE DESFĂŞURATE LA INSPECŢIA TEHNICĂ A AUTOBETONIERELOR ŞI AUTOBASCULANTELOR CU BENĂ SPECIALĂ PENTRU BETON

    III.2.1. Inspecţia privind starea tehnică generală a autobetonierelor şi autobasculantelor cu benă specială pentru beton
    Activităţile operaţionale desfăşurate la inspecţia tehnică generală a autobetonierelor şi autobasculantelor cu benă specială pentru beton vor cuprinde următoarele:
    - examinarea vizuală a maşinii în staţionare;
    - examinarea vizuală a funcţionării maşinii, în gol;
    - examinarea vizuală a funcţionării maşinii, în sarcină.
    La funcţionarea în gol şi în sarcină, maşina va fi comandată numai de operatorul titular, iar inspectorii se vor situa în cabină sau în afara razei de acţiune a acesteia.
    La subansamblele/piesele supuse inspecţiei, prezentate în Anexa la Raportul de inspecţie tehnică (ANEXA 2) se examinează starea şi funcţionalitatea, unde este cazul.
    Când subansamblul inspectat tehnic din cadrul maşinii este conform, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică, rezultatul final este conformitate.
    Dacă la un subansamblu se inspectează atât starea tehnică, cât şi funcţionalitatea şi una dintre acestea este neconformă, rezultatul final este neconformitate. În Anexa la Raport de inspecţie tehnică se precizează, în funcţie de caz, "starea neconformă" sau "funcţionalitate neconformă".
    Ca documente de referinţă se vor utiliza: cartea tehnică, CP 012/1 - 2007, SR EN 953 + A1:2009.

    III.2.2. Inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - la construcţia metalică nu sunt admise deformaţii, modificări, deteriorări sau uzuri pronunţate;
    - elementele de amortizare să fie complete, nefisurate, fără deformaţii remanente exagerate;
    - la cordoanele de sudură nu sunt admise crăpături;
    - articulaţiile trebuie să lucreze uşor şi să aibă ungătoare;
    - îmbinările demontabile să fie complete şi să fie bine strânse;
    - dispozitivul de blocare să fie complet, cu toate elementele de siguranţă şi să nu aibă fisuri;
    - capotajele trebuie să fie complete şi să nu aibă deformaţii sau uzuri pronunţate (coroziune);
    - părţile vopsite ale maşinii nu trebuie să aibă pete de oxizi.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.3. Inspecţia tehnică a grupului de acţionare a tobei sau benei basculante
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a grupului de acţionare a tobei sau benei basculante trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - grupul de acţionare să fie complet, să aibă plăcuţe de inscripţionare complete şi capotaje etanşe;
    - motorul trebuie să aibă o pornire uşoară la rece şi să funcţioneze uniform, fără zgomote şi vibraţii anormale;
    - sistemul de alimentare cu combustibil, sistemul de ungere, sistemul de răcire, sistemul de aspiraţie a aerului, sistemul de evacuare a gazelor trebuie să fie complete şi să funcţioneze la parametrii indicaţi în cartea maşinii;
    - verificarea prinderii grupului de acţionare la şasiul suplimentar;
    - verificarea dispozitivului de cuplare-decuplare a pompei hidraulice.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.4. Inspecţia tehnică a instalaţiei hidraulice de acţionare a tobei sau benei basculante
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a instalaţiei hidraulice de acţionare a tobei sau benei basculante trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - pompa şi motorul hidraulic trebuie să răspundă prompt la comenzi şi să nu existe pierderi de ulei în instalaţia hidraulică;
    - aparatajul de comandă şi control trebuie să fie complet şi în funcţiune;
    - racordurile hidraulice să nu fie deteriorate şi să nu prezinte pierderi de ulei;
    - furtunurile sau conductele metalice să nu prezinte urme de îmbătrânire sau uzură.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.5. Inspecţia tehnică a instalaţiei de apă
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică instalaţiei de apă trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - rezervorul de apă, cu o capacitate suficientă acoperirii necesarului de apă, să fie complet (capac gură umplere, indicator de nivel, etc.) şi să nu piardă apă;
    - dozatorul de apă trebuie să fie în funcţiune, menţinut curat şi cu capac de protecţie transparent;
    - instalaţia de spălare sub presiune trebuie să fie completă (robineţi, pompă, furtun nedeteriorat, braţ cu ventil şi duză) şi să permită spălarea pe toată lungimea maşinii.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.6. Inspecţia tehnică a echipamentului de lucru (toba/bena basculantă cu sistemul de malaxare, pâlnia de încărcare, mecanismul de descărcare)
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a echipamentului de lucru presupun următoarele:
    a) inspecţia tehnică a tobei/benei basculante - cerinţe:
      - toba/bena basculantă nu trebuie să prezinte deformaţii, modificări, deteriorări sau uzuri pronunţate, depuneri de beton întărit;
      - calea de rulare nu trebuie să prezinte uzuri pronunţate şi praguri;
      - rolele de sprijin să nu fie uzate sau deformate şi să nu aibă jocuri radiale în lagăre;
      - capacele de vizitare (golire în caz de avarie) trebuie să fie neblocate, etanşe şi să nu permită scurgerea laptelui de ciment;
      - toba/bena basculantă trebuie să asigure descărcarea completă a betonului.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.
    b) inspecţia tehnică a pâlniei de încărcare - cerinţe:
      - pâlnia de încărcare nu trebuie să prezinte deformaţii, modificări, uzuri pronunţate, depuneri de beton întărit şi trebuie să aibă protecţie anticorozivă pe suprafeţele care nu vin în contact cu betonul.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.
    c) inspecţia tehnică a mecanismului de descărcare - cerinţe:
      - jghiaburile de bază şi cele suplimentare detaşabile nu trebuie să prezinte deformaţii, modificări, deteriorări, uzuri pronunţate sau depuneri de beton;
      - dispozitivul de manevrare jgheab trebuie să răspundă prompt la comenzi.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.7. Inspecţia tehnică a postului de conducere
    Activităţile operaţionale la inspecţia postului de conducere trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - scările şi scaunul să fie cele prevăzute de producător şi în bună stare;
    - platforma de comandă să nu fie blocată cu piese de schimb sau alte materiale;
    - butoanele şi manetele de comandă să fie uşor identificabile, să nu prezinte urme de deteriorare şi să răspundă prompt la acţionare
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.2.8. Inspecţia tehnică privind parametrii tehnici şi tehnologici - Măsurarea şi determinarea parametrilor principali.
    Pentru a vedea dacă maşina şi-a păstrat capabilitatea tehnologică, se măsoară şi se determină parametrii de mai jos.
    Valorile măsurate şi incertitudinile de măsurare se consemnează în Anexa la Raportul de inspecţie tehnică. În cazul în care "valoarea măsurată + incertitudinea de măsurare" depăşeşte limita admisă, responsabilitatea utilizării echipamentului tehnologic revine beneficiarului. Evaluarea se face având ca document de referinţă cartea tehnică (proiectul) sau alte acte normative.

    ● Turaţia tobei
    Se determină turaţia în gol (la turaţia nominală a motorului termic) prin măsurarea cu cronometrul a timpului (t) în care toba execută un nr. (R) de rotaţii complete.
    Turaţia (n) se determină cu relaţia:

    n (rot/min) = R (rot) / t (min)

    Pentru o determinare cât mai exactă a turaţiei se alege R ≥ 20 rot.
    Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 5% (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, aceasta se consideră conformă.

    ● Timpul de descărcare
    Se măsoară cu cronometrul timpul de descărcare şi se compară cu valoarea din cartea tehnică.
    Dacă timpul efectiv de descărcare variază cu până la ± 5% (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, acesta se consideră conform.

    ● Unghiul de basculare al benei
    Se măsoară cu ajutorul nivelei de unghi şi se determină ca diferenţa între unghiul de basculare maxim şi unghiul de basculare minim. Se verifică conformitatea lui cu cartea tehnică.

    ● Înălţimea la pâlnia de încărcare
    Înălţimea la pâlnia de încărcare este distanţa de la planul orizontal, pe care se află autobetoniera sau autobasculanta, la marginea de sus a pâlniei de încărcare.
    Se verifică conformitatea ei cu cartea tehnică. Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 20 mm (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, aceasta se consideră conformă.

    ● Înălţimea maximă la jghiabul de descărcare
    Înălţimea maximă la jghiabul de descărcare este distanţa de la planul orizontal, pe care se află autobetoniera sau autobasculanta, la marginea inferioară a primului jgheab de descărcare. Se verifică conformitatea ei cu cartea tehnică.
    Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 20 mm (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, aceasta se consideră conformă.

    ● Turaţia melcului agitator (la autotransportoarele cu benă)
    Se determină turaţia în gol prin măsurarea cu cronometrul a timpului (t) în care melcul execută un număr (R) de rotaţii complete.
    Turaţia (n) se determină cu relaţia:

    n (rot/min) = R (rot) / t (min)

    Pentru o determinare cât mai exactă a turaţiei se alege R ≥ 20 rot.
    Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 5% (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, aceasta se consideră conformă.

    ● Măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă
    Documentele de referinţă utilizate pentru determinarea nivelurilor acustice sunt următoarele: SR EN ISO 3744, SR EN ISO 3745, SR EN ISO 3746, SR EN ISO 3747.
    Măsurarea se efectuează utilizând dozimetrul de zgomot, astfel:
    - microfonul se amplasează pe înălţime la nivelul urechii operatorului, acesta stând, după caz, pe scaun sau în picioare, în faţa pupitrului de comandă;
    - se fac câte trei măsurări de o parte şi de alta a operatorului;
    - se calculează nivelul de zgomot global continuu echivalent stânga "Lech.s" ca medie aritmetică a celor trei valori măsurate la urechea stângă;
    - se calculează nivelul de zgomot global continuu echivalent dreapta "Lech.d" ca medie aritmetică a celor trei valori măsurate la urechea dreaptă.
    În ANEXA 2 se menţionează valoarea zgomotului mediu echivalent "Lmediu.echiv" obţinut cu relaţia:

                      L(echiv.s) + L(echiv.d)
    L(mediu.echiv) = -------------------------, în dB(A).
                                 2


    III.2.9. REZULTATELE INSPECŢIEI TEHNICE
    În urma activităţilor operaţionale la inspecţia tehnică se precizează dacă cerinţele din procedură sunt/nu sunt îndeplinite.
    În cadrul inspecţiei tehnice se constată eventualele neconformităţi şi se dispune înlăturarea acestora, stabilindu-se măsuri de remediere, cu termene şi responsabilităţi. Constatarea eliminării neconformităţilor se consemnează în Anexa la Raportul de inspecţie tehnică.

    III.3. ACTIVITĂŢILE OPERAŢIONALE DESFĂŞURATE LA INSPECŢIA TEHNICĂ A POMPELOR ŞI AUTOPOMPELOR DE BETON

    III.3.1. Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică generală a pompelor şi autopompelor de beton
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică generală a pompelor şi autopompelor de beton vor cuprinde următoarele:
    - examinarea vizuală a maşinii în staţionare;
    - examinarea vizuală a funcţionării maşinii, în gol;
    - examinarea vizuală a funcţionării maşinii, în sarcină.
    La funcţionarea în gol şi în sarcină, maşina va fi comandată numai de operatorul titular, iar inspectorii se vor situa în cabină sau în afara razei de acţiune a acestuia.
    La subansamblele/piesele instalaţiei supuse inspecţiei tehnice, prezentate în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se examinează starea şi funcţionalitatea, unde este cazul.
    Când subansamblul inspectat tehnic din cadrul maşinii este conform, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică, rezultatul final este conformitate.
    Dacă la un subansamblu din cadrul instalaţiei se inspectează atât starea tehnică, cât şi funcţionalitatea şi una dintre acestea este neconformă, rezultatul final este neconformitate. În Anexa la Raport de inspecţie tehnică se precizează, în funcţie de caz, "starea neconformă" sau "funcţionalitate neconformă".
    Ca documente de referinţă se vor utiliza: cartea tehnică, CP 012/1 - 2007, SR EN 953 + A1:2009.

    III.3.2. Inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a şasiului suplimentar şi a capotajelor trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - construcţia metalică nu trebuie să prezinte deformaţii, modificări, deteriorări sau uzuri pronunţate;
    - elementele de amortizare să fie complete, nefisurate, fără deformaţii remanente exagerate;
    - cordoanele de sudură nu trebuie să prezinte crăpături;
    - articulaţiile trebuie să lucreze uşor şi să aibă ungătoare;
    - îmbinările demontabile să fie complete şi să fie bine strânse;
    - calajele să nu prezinte urme de deteriorare şi să poată fi acţionate (glisate/rotiţe) cu uşurinţă;
    - dispozitivul de blocare să fie complet, cu toate elementele de siguranţă şi să nu prezinte fisuri;
    - capotajele trebuie să fie complete şi să nu prezinte deformaţii sau uzuri pronunţate (coroziune);
    - părţile vopsite ale maşinii nu trebuie să prezinte pete de oxizi.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.3.3. Inspecţia tehnică a grupului de acţionare diesel-hidraulic sau electro-hidraulic
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a grupului de acţionare diesel-hidraulic sau electro-hidraulic trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - grupul de acţionare să fie complet, să aibă plăcuţe de inscripţionare complete şi capotaje etanşe;
    - motorul trebuie să aibă o pornire uşoară la rece şi să funcţioneze uniform, fără zgomote şi vibraţii anormale;
    - sistemul de alimentare cu combustibil, sistemul de ungere, sistemul de răcire, sistemul de aspiraţie a aerului, sistemul de evacuare a gazelor trebuie să fie complete şi să funcţioneze la parametrii indicaţi în cartea maşinii;
    - motorul electric trebuie să fie bine fixat la şasiu şi la centura de împământare; şi de pe motor nu trebuie să lipsească capacele ventilatorului şi cutiei de borne;
    - pompele şi motoarele hidraulice trebuie să răspundă prompt la comenzi şi să nu existe pierderi de ulei în instalaţia hidraulică;
    - aparatajul de comandă şi control trebuie să fie complet şi în funcţiune;
    - racordurile hidraulice să fie complete şi cu filetele nedeteriorate;
    - furtunele sau conductele metalice nu trebuie să prezinte urme de îmbătrânire sau uzură.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.3.4. Inspecţia tehnică a echipamentului de lucru: pompa de beton (cilindri, placă de distribuţie şi pistoane), buncăr de alimentare cu beton, sistemul de distribuţie a betonului (conducte metalice, furtune, braţ), instalaţie de spălare
    a) Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a buncărului de alimentare cu beton trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - cuva buncărului nu trebuie să fie deformată, spartă ori crăpată, să nu prezinte depuneri de beton întărit, iar buşonul de golire să fie etanş;
    - grătarul de deasupra buncărului nu trebuie să fie spart sau excesiv de uzat şi rezemarea să fie stabilă;
    - agitatorul cu palete să fie complet, să nu aibă uzura pronunţată a paletelor şi să funcţioneze la turaţia nominală.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.
    b) Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a pompei de beton trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - cămăşile cilindrilor de aspirare - refulare beton nu trebuie să se mişte în carcasele lor şi nu trebuie să prezinte uzuri exagerate în zona frontală, de aspiraţie.
    - pistoanele pentru aspirare - refulare beton trebuie să culiseze uşor fără zgomote anormale (vibraţii ori lovituri);
    - mecanismul de admisie şi refulare a betonului, placă de distribuţie în/din cilindri nu trebuie să aibă uzură excesivă care să permită pierderea laptelui de ciment în cursa de refulare şi trebuie să fie bine sincronizat cu mişcarea celor două pistoane.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.
    c) Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a sistemului de distribuţie a betonului trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - braţul articulat să se destindă/plieze cu uşurinţă, să se rotească pe tot domeniul de lucru prevăzut de producător şi să nu prezinte uzură pronunţată în articulaţii;
    - conductele metalice să nu fie deformate (mai ales la capete), excesiv de uzate ori crăpate;
    - colierele de îmbinare a conductelor să fie complete (cu garnituri), nedeformate, nefisurate şi bine strânse;
    - furtunul de la capătul braţului (conductei) să nu fie deformat ori spart.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.
    d) Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a instalaţiei de spălare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - rezervorul de apă prevăzut cu capace, robinet de golire şi indicator de nivel;
    - conductele necrăpate şi cu robineţii în stare de funcţionare;
    - bilele şi bureţii de spălare trebuie să existe în dotare şi să nu fie deteriorate;
    - instalaţia de spălare sub presiune trebuie să fie completă (pompă - furtun - braţ cu duză şi ventil) şi să permită spălarea pe toată lungimea maşinii.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.3.5. Inspecţia tehnică a postului de conducere
    Activităţile operaţionale la inspecţia tehnică a postului de conducere trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    - scările şi scaunul să fie cele prevăzute de producător şi în bună stare;
    - platforma de comandă să nu fie blocată cu piese de schimb sau alte materiale;
    - butoanele şi manetele de comandă să fie uşor identificabile, să nu prezinte urme de deteriorare şi să răspundă prompt la acţionare.
    Dacă aceste cerinţe nu sunt respectate, în Anexa la Raport de inspecţie tehnică se consemnează neconformitate.

    III.3.6. Inspecţia tehnică privind parametrii tehnici şi tehnologici - Măsurarea şi determinarea parametrilor principali
    Pentru a vedea dacă maşina şi-a păstrat capabilitatea tehnologică, se măsoară şi se determină parametrii de mai jos.
    Valorile măsurate şi incertitudinile de măsurare se consemnează în Anexa la Raportul de inspecţie tehnică. În cazul în care "valoarea măsurată + incertitudinea de măsurare" depăşeşte limita admisă, responsabilitatea utilizării echipamentului tehnologic revine beneficiarului. Evaluarea se face având ca document de referinţă cartea tehnică (proiectul) sau alte acte normative.
    ● Diametrul interior al conductei
    Valoarea măsurată poate să varieze cu până la ± 1 mm (inclusiv) faţă de valoarea indicată în cartea tehnică. Ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, se acordă conformitate.
    ● Turaţia agitatorului din buncărul de beton
    Se determină turaţia în gol (la turaţia nominală a motorului termic) prin măsurare cu cronometrul a timpului (t) în care arborele agitatorului execută un nr. (R) de rotaţii complete. Turaţia (n) se determină cu relaţia:

    n (rot/min) = R (rot) / t (min)

    Pentru o determinare cât mai exactă a turaţiei se alege R ≥ 20 rot.
    Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 5% (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, aceasta se consideră conformă.
    ● Înălţimea la grătarul buncărului
    Înălţimea la grătarul buncărului este distanţa de la planul orizontal, pe care se află autopompa (pompa), la marginea de sus a buncărului de alimentare. Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 25 mm (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, aceasta se consideră conformă.
    ● Presiunea în instalaţia de pompare a betonului;
    Presiunea în instalaţia de pompare a betonului şi respectiv în instalaţia de acţionare a braţului distribuitor se măsoară cu ajutorul manometrului de echipa de inspecţie. Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 2% faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, aceasta se consideră conformă.
    ● Lungimea maximă şi înălţimea maximă de pompare;
    Se măsoară lungimea desfăşurată a braţului (pe orizontală) şi înălţimea maximă cu braţul desfăşurat (pe verticală) folosind o ruletă de lungime corespunzătoare şi o sârmă de oţel flexibilă pe care se stabilesc reperele între care se efectuează măsurarea. Dacă valoarea găsită variază cu până la ± 100 mm (inclusiv) faţă de valoarea din cartea tehnică, ţinând seama şi de incertitudinea de măsurare, aceasta se consideră conformă.
    ● Productivitatea tehnică
    Productivitatea tehnică Q [mc/h] se determină prin calcul, cu relaţia: Q = Q(p)D^2/D(c)^2, în care:
    Q(p) - debitul pompei hidraulice [mc/h]
    D - diametrul cilindrului de pompare
    D(c) - diametrul cilindrului hidraulic
    ● Măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă
    Documentele de referinţă utilizate pentru determinarea nivelurilor acustice sunt următoarele: SR EN ISO 3744, SR EN ISO 3745, SR EN ISO 3746, SR EN ISO 3747
    Măsurarea se efectuează utilizând dozimetrul de zgomot, astfel:
    - microfonul se amplasează pe înălţime la nivelul urechii operatorului, acesta stând, după caz, pe scaun sau în picioare, în faţa pupitrului de comandă;
    - se fac câte trei măsurări de o parte şi de alta a operatorului;
    - se calculează nivelul de zgomot global continuu echivalent stânga "Lech.s" ca medie aritmetică a celor trei valori măsurate la urechea stângă;
    - se calculează nivelul de zgomot global continuu echivalent dreapta "Lech.d" ca medie aritmetică a celor trei valori măsurate la urechea dreaptă.
    În ANEXA 2 se menţionează valoarea zgomotului mediu echivalent "Lmediu.echiv" obţinut cu relaţia:


                       L(echiv.s) + L(echiv.d)
     L(mediu.echiv) = ------------------------, în dB(A).
                                  2



    III.3.7. REZULTATELE INSPECŢIEI TEHNICE
    În urma activităţilor operaţionale la inspecţia tehnică se precizează dacă cerinţele din procedură sunt/nu sunt îndeplinite.
    În cadrul inspecţiei tehnice se constată eventualele neconformităţi şi se dispune înlăturarea acestora, stabilindu-se măsuri de remediere, cu termene şi responsabilităţi. Constatarea eliminării neconformităţilor se consemnează în Anexa la Raportul de inspecţie tehnică.


    ANEXA 1

                         Raportul de inspecţie tehnică
                a echipamentelor de transport şi punere în operă
                 a betonului (autobetoniere, autobasculante cu
              benă specială de beton, pompe şi autopompe de beton)


    Raportul de inspecţie tehnică trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
    1. Date de identificare a organismului de inspecţie (denumire şi adresă)
    2. Numărul şi data emiterii Raportului de inspecţie tehnică
    3. Denumirea şi date de identificare a maşinii de inspectat (model, tip, serie, an de fabricaţie)
    4. Date de identificare a firmei deţinătoare a maşinii (denumire, adresă), numărul şi data contractului pentru inspecţie
    5. Date de identificare a firmei producătoare (denumire, adresă)
    6. Documente de referinţă utilizate în cadrul inspecţiei
    7. Identificarea metodelor şi procedurilor utilizate
    8. Locul şi data inspecţiei, cât şi data limită a următoarei inspecţii
    9. Durata normală de funcţionare a maşinii (conform H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea "Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe")
    10. Durata de funcţionare consumată
    11. Data ultimei revizii tehnice a maşinii inspectate, din Fişa de evidenţă a lucrărilor de mentenanţă
    12. Rezultatele inspecţiei, conform Anexei la Raportul de inspecţie tehnică.


    ANEXA 2

                     Anexa la Raportul de inspecţie tehnică
               a echipamentelor de transport şi punere în operă a
           betonului (autobetoniere, autobasculante cu benă specială
                     de beton, pompe şi autopompe de beton)

    Anexa la Raportul de inspecţie tehnică trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:

    A. Verificarea documentelor tehnice aferente echipamentelor de transport şi punere în operă a betonului, respectiv autobetoniere, autobasculante cu benă specială pentru beton, pompe şi autopompe de beton

    a. Cartea tehnică;
    b. Fişa tehnică a maşinii privind: durata de utilizare, condiţiile de utilizare, reparaţii şi revizii tehnice, eventuale modificări (modernizări);
    c. Certificat de conformitate de la producător cu referinţe la: Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1029/2008 privind condiţiile introducerii pe piaţă a maşinilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    d. Marcajul CE privind conformitatea de securitate europeană.

    B. Verificarea de conformitate a stării tehnice şi de securitate

    1. Verificarea de conformitate a stării tehnice şi de securitate a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului, respectiv autobetoniere şi autobasculante cu benă specială pentru beton
    a. Ansamblul şasiu suplimentar şi capotaje (structură metalică, suduri, elemente de fixare, îmbinări demontabile şi nedemontabile, capotaje, vopsitorie etc);
    b. Grupul de acţionare a tobei/benei basculante (motor auxiliar şi motor de pornire, sisteme de reglare, sisteme de ungere, răcire, prinderea la şasiul suplimentar, etc.);
    c. Instalaţia hidraulică de acţionare a tobei/benei basculante (grup de pompare, aparatură de comandă şi control, motoare hidraulice, racorduri, conducte şi cuple hidraulice, etc.);
    d. Instalaţia de apă (rezervorul de apă, dozatorul, instalaţia de spălare sub presiune);
    e. Echipament de lucru (toba cu sistemul de malaxare/melcul agitator, pâlnia de încărcare, mecanismul de descărcare, melcul agitator);
    f. Postul de conducere (acces, scaun, pupitru de comandă, etc).

    2. Verificarea de conformitate a stării tehnice şi de securitate a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului, respectiv pompe şi autopompe de beton
    a. Ansamblul şasiu suplimentar şi capotaje (structură metalică, suduri, elemente de fixare, îmbinări demontabile şi nedemontabile, dispozitive de remorcare, calaje, capotaje, vopsitorie);
    b. Grupul de acţionare diesel-hidraulic sau electro-hidraulic (motor diesel şi motor de pornire, sisteme de reglare, sisteme de ungere, răcire, prinderea la şasiul suplimentar, etc.);
    c. Echipament de lucru: pompa de beton; buncăr de alimentare cu beton, sistemul de distribuţie a betonului, instalaţie de spălare:
    - buncăr alimentare beton (cuva, grătar, agitator);
    - pompa de beton (cilindrii şi pistoane pentru beton, mecanismul de admisie şi refulare - beton);
    - sistemul de distribuţie a betonului (conducte metalice, furtune, braţ);
    - instalaţia de apă (rezervorul de apă, conducte, bile şi bureţi de spălare, instalaţia de spălare sub presiune);
    d. Postul de conducere (acces, scaun, pupitru de comandă, etc.).

    C. Inspecţii operaţionale de conformitate şi securitate

    1. Parametrii tehnici şi tehnologici ai autobetonierelor şi autobasculantelor cu bena specială pentru beton
    Performanţele tehnico-funcţionale care se vor măsura/determina şi evalua sunt prezentate în ANEXA 3.
    a. Turaţia tobei;
    b. Timpul minim de descărcare;
    c. Înălţimea la pâlnia de încărcare;
    d. Înălţimea maximă la jgheabul de descărcare;
    e. Turaţia melcului agitator;
    f. Nivelul de zgomot la postul de comandă;
    g. Volumul util al tobei.

    2. Parametrii tehnici şi tehnologici ai pompelor şi autopompelor
    Performanţele tehnico-funcţionale care se vor măsura/determina şi evalua sunt prezentate în ANEXA 4.
    a. Diametrul interior al conductei;
    b. Turaţia agitatorului din buncărul de beton;
    c. Înălţimea la grătarul buncărului;
    d. Presiunea în instalaţia de pompare a betonului;
    e. Presiunea în instalaţia de acţionare braţ;
    f. Lungimea maximă de pompare;
    g. Înălţimea maximă de pompare;
    h. Nivelul de zgomot la postul de comandă;
    i. Productivitatea tehnică.

    3. Parametrii de securitate ai autobetonierelor şi autobasculantelor cu benă specială pentru beton (vezi şi ANEXA 5, informativă)
    a. Cerinţe de securitate:
    - sistem de iluminare;
    - organe de comandă (marcare, manevrabilitate, răspuns la comenzi);
    - verificare protectori (apărători, capace, limitatori, sistemul electric, etc.);
    - existenţa şi verificarea dispozitivelor de calare;
    - verificarea dotărilor şi starea sistemelor de protecţie la reducerea zgomotului;
    - verificarea dispozitivelor de semnalizare şi a marcajelor;
    - măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă.
    b. Cerinţe de mediu:
    - inexistenţa pierderilor de carburanţi, lubrifianţi şi ulei hidraulic.
    4. Parametrii de securitate ai pompelor şi autopompelor (vezi şi ANEXA 5, informativă)
    a. Cerinţe de securitate:
    - sistem de iluminare;
    - sisteme speciale de prindere pentru încărcare şi transport;
    - organe de comandă (marcare, manevrabilitate, răspuns la comenzi);
    - verificare protectori (apărători, capace, limitatori, integritatea sistemului electric, etc.);
    - verificarea dotărilor şi starea sistemelor de protecţie la reducerea zgomotului, protecţie la incendiu, protecţie la temperaturi ridicate;
    - verificarea dispozitivelor de semnalizare şi a marcajelor;
    - măsurarea nivelului de zgomot la postul de comandă.
    b. Cerinţe de mediu:
    - inexistenţa pierderilor de carburanţi, lubrifianţi şi ulei hydraulic.
    5. Calculul incertitudinii de măsurare.

    D. Rezultatele inspecţiei echipamentelor de transport şi punere în operă a betonului.

    E. Domeniul de utilizare a echipamentelor de transport şi punere în operă a betonului.

    F. Numele şi semnătura responsabilului de inspecţie.


    ANEXA 3

             PERFORMANŢELE TEHNICO-FUNCŢIONALE ALE AUTOBETONIERELOR
               ŞI AUTOBASCULANTELOR CU BENA SPECIALĂ PENTRU BETON


┌──────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Transportul şi│ A. CAPABILITATEA ECHIPAMENTELOR TEHNOLOGICE │
│ punerea în ├──────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────┤
│ operă a │ Performanţe (cerinţe) │ Performanţe funcţionale şi tehnologice │ Componente cu influenţă determinantă │
│ betonului │ de execuţie a lucrării │ ale echipamentelor │ asupra performanţelor │
│ │ │ │ │
├──────────────┼────────────────┬─────────────┼─────────────┬─────────────┬──────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ Denumirea │ Parametri │ Nivel de │ Denumire │ Modul de │Valori de prag│ │
│echipamentelor│ │ prag şi │ │ verificare │ (Abateri) │ │
│ tehnologice │ │ abateri │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├──────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┬──────┬──────┬─────┬─────┬──────┬──────┤
│Autobetoniere │Caracteristicile│Conform │ │ │ │Grup │Insta-│Insta-│Echi-│Echi-│Echi- │Sistem│
│şi autobas- │betonului la │CP012/1-2007 │ │ │ │de │laţie │laţia │pa- │pa- │pament│ de │
│culante cu │descărcare │ │ │ │ │acţi-│hidra-│de apă│ment │ment │ de │coman-│
│benă specială │pe şantier: │ │ │ │ │onare│ulică │ │de │de │lucru:│dă │
│pentru beton │- consistenţa; │ │ │ │ │toba │de │ │lu- │lu- │meca- │ │
│ │- conţinut de │ │ │ │ │ │acţio-│ │cru: │cru: │nismul│ │
│ │ciment; │ │ │ │ │ │nare a│ │toba │pâl- │de │ │
│ │- raport apă/ │ │ │ │ │ │tobei │ │ │nia │des- │ │
│ │ciment; │ │ │ │ │ │ │ │ │de │căr- │ │
│ │- conţinut de │ │ │ │ │ │ │ │ │în- │care │ │
│ │aer; │ │ │ │ │ │ │ │ │căr- │ │ │
│ │- rezistenţa la │ │ │ │ │ │ │ │ │care │ │ │
│ │compresiune; │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │- rezistenţa la │ │Turaţia tobei│măsurare │Valorile indi-│ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │penetrarea apei.│ │(maximă, │ │cate în cartea│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │minimă) │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 5% │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Timpul minim │măsurare │Valoare indi- │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │de descărcare│ │cată în cartea│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │(la turaţia │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │maximă) │ │± 10% │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Înălţimea la │măsurare │Valoare indi- │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │pâlnia de │ │cată în cartea│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │încărcare │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 15% │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Înălţimea │măsurare │Valoare indi- │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │maximă la │ │cată în cartea│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │pâlnia de │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │descărcare │ │± 15% │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Turaţia mel- │măsurare │Valorile indi-│ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │cului │ │cate în cartea│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │agitator │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 5% │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Nivel de │măsurare │85 dB(A) │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │zgomot │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Omogenitatea │Verificare │Cerinţe │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │betonului la │omogenitate │CP 012/1-2007:│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │utilizarea ca│prin încerca-│tab.11 şi 18 -│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │autoagitator │rea mai │consistenţă, │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │multor probe │Tab.14 │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │din aceeaşi │(rezistenţa la│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │şarjă │compres) │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┤
│ │ │ │Omogenitatea │Verificare │Cerinţe │ X │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │betonului la │omogenitate │CP 012/1-2007:│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │utilizarea │prin încerca-│tab.11 şi 18 -│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ca malaxor │rea mai │consistenţă, │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │multor probe │Tab.14 │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │din aceeaşi │(rezistenţa │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │şarjă │la compres) │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴────────────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴──────────────┴─────┴──────┴──────┴─────┴─────┴──────┴──────┘




    ANEXA 4

                       PERFORMANŢELE TEHNICO-FUNCŢIONALE
                          ALE POMPELOR ŞI AUTOPOMPELOR


┌──────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Transportul şi│ CAPABILITATEA ECHIPAMENTELOR TEHNOLOGICE │
│ punerea în ├──────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────┤
│ operă a │ Performanţe (cerinţe) │ Performanţe funcţionale şi tehnologice │ Componente cu influenţă determinantă │
│ betonului │ de execuţie a lucrării │ ale echipamentelor │ asupra performanţelor │
│ │ │ │ │
├──────────────┼────────────────┬─────────────┼─────────────┬─────────────┬──────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ Denumirea │ Parametri │ Nivel de │ Denumire │ Modul de │Valori de prag│ │
│echipamentelor│ │ prag şi │ │ verificare │ (Abateri) │ │
│ tehnologice │ │ abateri │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├──────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┬───────┬───────┬────────┬───────┬──────┤
│Pompe şi auto-│Caracteristicile│Conform │ │ │ │Grup │Echip. │Echip. │Echip. │Insta- │Postul│
│pompe de beton│betonului la │CP012/1- │ │ │ │acţi-│de │de │de │laţia │de │
│ │descărcare pe │2007*^2 │ │ │ │onare│lucru: │lucru: │lucru: │de apă │condu-│
│ │şantier: │ │ │ │ │die- │buncăr │pompă │sistem │ │cere │
│ │- consistenţa; │ │ │ │ │sel -│alimen-│de │de │ │ │
│ │- conţinut de │ │ │ │ │el. │tare │beton │distri- │ │ │
│ │ciment; │ │ │ │ │sau │beton │ │buţie │ │ │
│ │- raport apă/ │ │ │ │ │die- │ │ │beton │ │ │
│ │ciment; │ │ │ │ │sel- │ │ │ │ │ │
│ │- conţinut de │ │ │ │ │hidr.│ │ │ │ │ │
│ │aer; │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │- rezistenţa la │ │Diametrul │măsurare │Valorile │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │compresiune; │ │interior al │ │indicate în │ │ │ │ │ │ │
│ │- rezistenţa la │ │conductei │ │cartea │ │ │ │ │ │ │
│ │penetrarea apei.│ │ │ │tehnică │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 1 mm │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Turaţia │măsurare │Valoare │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │agitatorului │ │indicată în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │din buncărul │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │de beton │ │± 5% │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Înălţimea la │măsurare │Valoare │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │gratarul │ │indicată în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │buncărului │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 25 mm │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Presiunea în │măsurare │Valoare │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │instalaţia de│ │indicată în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │pompare a │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │betonului │ │± 2% │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Presiunea în │măsurare │Valorile │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │instalaţia de│ │indicate în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │acţionare │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │braţ │ │± 2% │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Lungimea │măsurare │Valorile │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │maximă de │ │indicate în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │pompare │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 100 mm │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Înălţimea │măsurare │Valorile │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │maximă de │ │indicate în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │pompare │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │± 100 mm │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Nivel de │măsurare │85 dB(A) │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │zgomot │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├─────────────┼─────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────┼────────┼───────┼──────┤
│ │ │ │Productivi- │Calcul │Valorile │ X │ X │ X │ X │ X │ X │
│ │ │ │tatea tehnică│ │indicate în │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │Q [mc/h] │ │cartea tehnică│ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴────────────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴──────────────┴─────┴───────┴───────┴────────┴───────┴──────┘



    ANEXA 5
(INFORMATIVĂ)

                  CERINŢE DE SECURITATE ŞI PROTECŢIA MEDIULUI

    1. Verificarea cerinţelor de securitate şi a măsurilor de protecţie a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului.
    Verificările de securitate pentru echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a betonului au ca scop eliminarea/reducerea riscurilor (pericolelor) şi cuprind:
    - verificarea executării maşinii conform proiectului prin măsurători, inspecţie, teste funcţionale (inclusiv pentru dispozitivele de securitate), informaţii asupra maşinii privind utilizarea în siguranţă, mentenanţă, inspecţia;
    - verificarea stabilităţii, atât prin calcul, cât şi prin testare la sarcina maximă multiplicată cu factorul de siguranţă de 1,25.
    1.1. Verificări comune tuturor maşinilor:
    - verificări ale instalaţiilor hidraulice sau pneumatice;
    - verificarea instalaţiilor electrice;
    - verificarea măsurilor de protecţie contra alunecării (platforme, căi de acces, pasarele din tablă striată);
    - verificarea existenţei sistemelor de oprire de urgenţă, care trebuie să asigure oprirea tuturor funcţiilor maşinii în cel mai scurt timp, prevenirea repornirii automate a maşinii;
    - verificarea măsurilor de protecţie contra pericolelor termice (dispozitive de protecţie, izolaţie termică) pentru a preveni depăşirea temperaturilor admise ale suprafeţelor pentru un timp de contact de 10 secunde;
    - verificarea respectării cerinţelor ergonomice;
    - verificarea măsurilor de siguranţă la întreruperea alimentării cu energie şi la defectarea sistemelor de comandă.
    1.2. Verificări specifice pompelor de beton mobile şi staţionare;
    1.3. Verificări specifice maşinilor de transport beton;
    1.4. Verificări specifice braţelor distribuitoare la maşini mobile şi staţionare pentru punerea în operă a betonului;
    1.5. Verificări specifice conductelor de alimentare.

    2. Verificarea existenţei marcajelor şi anume:
    a) Pentru pompe de beton şi maşini de transport beton trebuie să existe o placă de identificare, care trebuie să cuprindă numele şi adresa producătorului, anul de fabricaţie, tipul, seria, marcajul CE, presiunea maximă în instalaţia hidraulică, presiunea maximă în conducta de transport, puterea motorului (la maşini cu acţionare electrică);
    b) Pentru braţul distribuitor trebuie să existe o placă de identificare, care trebuie să cuprindă numele şi adresa producătorului, anul de fabricaţie, tipul, seria, marcajul CE, presiunea maximă în instalaţia hidraulică, diametrul maxim al conductei de transport, lungimea maximă a furtunului pentru punerea în operă a betonului, reacţiunile maxime pe calaje.
    De asemenea, pe braţul distribuitor trebuie instalate plăci de avertizare care să interzică utilizarea ca macara, precum şi plăci care să indice distanţa de siguranţă până la liniile de înaltă tensiune.

    3. Verificarea îndeplinirii cerinţelor privind protecţia mediului
    Echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a betonului trebuie să asigure şi încadrarea sub limitele admise de poluare a mediului cu reziduri ce rezultă din procesul tehnologic (resturi de beton, apă de spălare), pulberi, pierderi de ulei hidraulic, ulei de transmisie etc., gaze de eşapament (la maşinile cu motor cu ardere internă), respectându-se Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    Pentru îndeplinirea cerinţelor de mai sus se impune rezolvarea următoarelor probleme:
    - Reducerea emisiilor de praf la încărcarea malaxorului cu ciment.
    - Utilizarea unor sisteme eficiente de etanşare a conductelor de transport beton.
    - Reducerea pierderilor de beton la încărcarea buncărului pompei cu material.
    - Dotarea cu aparate care să asigure controlul bunei funcţionări a echipamentului (controlul presiunii).
    - Controlul calităţii materialului (beton) înainte de încărcarea în buncărul pompei pentru evitarea formării blocajelor pe conductele de transport.
    - Executarea spălării pompelor şi a conductelor cu dirijarea apei de spălare în bazine de decantare special amenajate.
    - Întreţinerea şi reglarea corespunzătoare a motoarelor diesel pentru reducerea emisiilor de fum şi a componentelor nocive din gazele de eşapament.

    4. Verificarea îndeplinirii cerinţelor de capabilitate
    Echipamentele (maşinile) de transport şi punere în operă a betonului trebuie să fie capabile să realizeze transportul prin conducte şi punerea în operă a acestor materiale cu productivitatea indicată în documentaţie şi fără a se produce efecte negative asupra calităţii materialelor. Pentru aceasta, parametrii constructivi, tehnici şi tehnologici trebuie să corespundă cu indicaţiile din cartea tehnică şi cu prevederile reglementărilor tehnice din domeniu. De exemplu, pentru maşini mobile cu pompă şi braţ distribuitor, trebuie verificate următoarele caracteristici:
    - presiunea maximă în instalaţia hidraulică a pompei şi a braţului distribuitor;
    - presiunea maximă în conducta de transport;
    - raza maximă măsurată din axul de rotire a braţului;
    - diametrul maxim al conductei de transport;
    - diametrul şi lungimea furtunului pentru punerea în operă a betonului;
    - distanţa de la axa de rotire la calaje (în faţă, în spate şi lateral);
    - reacţiunile maxime pe calaje.
    Pentru menţinerea capabilităţii tehnologice a echipamentelor (maşinilor) de transport şi punere în operă a betonului, este important să se realizeze şi controlul proceselor de mentenanţă. Se va verifica executarea tuturor lucrărilor de reparaţie şi întreţinere în conformitate cu instrucţiunile de reglare, întreţinere şi reparaţii.


    ANEXA 6

                        REFERINŢE TEHNICE ŞI LEGISLATIVE

    Referinţele datate au fost luate în considerare la data elaborării prezentei reglementări tehnice.
    La data utilizării reglementării tehnice se va consulta ultima formă în vigoare a referinţelor legislative şi tehnice.

    5.1. Legislaţie

┌───┬──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│Nr.│ Denumire │ Publicaţia │
├───┼──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 1 │Legea nr. 10/1995 privind calitatea în│Monitorul Oficial al României │
│ │construcţii, cu modificările │nr. 12, Partea I, din 24.01.1995 │
│ │ulterioare │ │
├───┼──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 2 │Legea securităţii şi sănătăţii în │Monitorul Oficial al României, │
│ │muncă nr. 319/2006 │Partea I, nr. 646 din 26.07.2006 │
├───┼──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 3 │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │Monitorul Oficial al României, │
│ │nr. 195/2005 privind protecţia │Partea I, nr. 1196 din 30.12.2005│
│ │mediului, cu modificările şi │ │
│ │completările ulterioare, aprobată cu │ │
│ │modificări şi completări prin │ │
│ │Legea nr. 265/2006, cu modificările şi│ │
│ │completările ulterioare. │ │
├───┼──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 4 │Hotărârea Guvernului nr. 1756/2006 │Monitorul Oficial al României, │
│ │privind limitarea nivelului emisiilor │Partea I, nr. 48 din 22.01.2007 │
│ │de zgomot în mediu produs de │ │
│ │echipamente destinate utilizării în │ │
│ │exteriorul clădirilor │ │
├───┼──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 5 │Hotărârea Guvernului nr. 2139/2004 │Monitorul Oficial al României, │
│ │pentru aprobarea Catalogului privind │Partea I, nr. 46 │
│ │clasificarea şi duratele normale de │din 13 ianuarie 2005 │
│ │funcţionare a mijloacelor fixe, cu │ │
│ │modificările ulterioare │ │
└───┴──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────┘



    5.2. Standarde

┌───┬───────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│Nr.│ Indicativul standardului │ Denumire │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 1 │SR EN 12001:2012 │Maşini pentru transportat, pulverizat şi │
│ │ │punere în operă a betonului şi mortarului│
│ │ │Cerinţe de securitate │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 2 │SR EN 953+A1:2009 │Securitatea maşinilor. Protectori. │
│ │ │Cerinţe generale pentru proiectarea şi │
│ │ │construcţia protectorilor ficşi şi mobili│
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 3 │SR EN ISO 11201:2010 │Acustica. Zgomotul emis de maşini şi │
│ │ │echipamente. Determinarea nivelurilor de │
│ │ │presiune acustică al emisiei la locul de │
│ │ │muncă şi în alte poziţii precizate, în │
│ │ │condiţii apropiate de cele ale unui câmp │
│ │ │liber deasupra unui plan reflectant, cu │
│ │ │corecţii de mediu neglijabile │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 4 │STAS 12574-87 │Aer din zonele protejate. Condiţii de │
│ │ │calitate │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 5.│SR EN ISO/CEI 17020:2012 │Evaluarea conformităţii. Cerinţe pentru │
│ │ │funcţionarea diferitelor tipuri de │
│ │ │organisme care efectuează inspecţii. │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 6.│SR EN ISO 3744:2011 │Acustică. Determinarea nivelurilor de │
│ │ │putere acustică şi a nivelurilor de │
│ │ │energie acustică ale surselor de zgomot │
│ │ │utilizând presiunea acustică. Metode │
│ │ │tehnice în condiţii apropiate de cele ale│
│ │ │unui câmp liber deasupra unui plan │
│ │ │reflectant │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 7.│SR EN ISO 3745:2012 │Acustică. Determinarea nivelurilor de │
│ │ │putere acustică şi a nivelurilor de │
│ │ │energie acustică ale surselor de zgomot │
│ │ │utilizând presiunea acustică. Metode │
│ │ │exacte pentru camere anecoice şi camere │
│ │ │semianecoice │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 8.│SR EN ISO 3746:2011 │Acustică. Determinarea nivelurilor de │
│ │ │putere acustică şi a nivelurilor de │
│ │ │energie acustică ale surselor de zgomot │
│ │ │utilizând presiunea acustică. Metodă de │
│ │ │control care utilizează o suprafaţă de │
│ │ │măsurare înconjurătoare, deasupra unui │
│ │ │plan reflectant │
├───┼───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ 9.│SR EN ISO 3747:2011 │Acustică. Determinarea nivelurilor de │
│ │ │putere acustică şi a nivelurilor de │
│ │ │energie acustică ale surselor de zgomot │
│ │ │utilizând presiunea acustică. Metode │
│ │ │tehnice/de control pentru utilizare în │
│ │ │situ într-un mediu reverberant │
└───┴───────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┘



    5.3. Reglementări tehnice

┌────┬────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│Nr. │ │ │
│crt.│ Reglementare tehnică │ Publicaţia │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ 1. │Condiţiile tehnice privind protecţia │Monitorul Oficial al │
│ │atmosferică şi Normele metodologice privind │României, Partea I, nr. 190 │
│ │determinarea emisiilor de poluanţi │din 10.08.1993 │
│ │atmosferici produşi de surse staţionare │ │
│ │aprobate prin Ordinul ministrului apelor, │ │
│ │pădurilor şi protecţiei mediului │ │
│ │nr. 462/1993 │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ 2. │Reglementare privind evaluarea poluării │Monitorul Oficial al │
│ │mediului aprobată prin Ordinul ministrului │României, Partea I, │
│ │apelor, pădurilor şi protecţiei mediului │nr. 303 bis din 06.11.1997 │
│ │nr. 756/1997 │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ 3. │Normativ pentru producerea betonului şi │Monitorul Oficial al │
│ │executarea lucrărilor din beton, beton armat│României, nr. 374 │
│ │şi beton precomprimat - Partea 1: Producerea│din 16/05/2008 │
│ │betonului - indicativ NE 012/1-2007 aprobat │ │
│ │prin Ordinul ministrului dezvoltării, │ │
│ │lucrărilor publice şi locuinţelor │ │
│ │nr. 577/2008 │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ 4. │Normativ pentru producerea şi executarea │Monitorul Oficial al │
│ │lucrărilor din beton, beton armat şi beton │României, nr. 853 │
│ │precomprimat, Partea 2: Executarea │din 20.12.2010 │
│ │lucrărilor din beton, indicativ │ │
│ │NE 012/2 - 2010 aprobat prin Ordinul │ │
│ │ministrului dezvoltării regionale şi │ │
│ │turismului nr. 2514/2010 │ │
└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────┘



                                       ------

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016