Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 9 iunie 2005  privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, editia 02/2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARE AERONAUTICA CIVILA ROMANA din 9 iunie 2005 privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, editia 02/2005

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 592 din 8 iulie 2005

ART. 1
Scop
Prezenta reglementare se aplicã aeroporturilor din România.
ART. 2
Definiţii
În accepţiunea prezentei reglementãri:
a) slot înseamnã permisiunea datã de un coordonator în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri pentru utilizarea tuturor elementelor infrastructurii aeroportuare necesare pentru operarea unui serviciu aerian pe un aeroport coordonat la o datã şi orã specificate, în scopul aterizãrii sau decolãrii, alocate de un coordonator în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri;
b) nou-admis înseamnã:
(i) un transportator aerian care solicitã, ca parte a unei serii de sloturi, un slot pe un aeroport în orice zi, în cazul în care, dacã solicitarea transportatorului ar fi acceptatã, acesta ar deţine în total mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi; sau
(ii) un transportator aerian care solicitã o serie de sloturi pentru un serviciu aerian de pasageri, regulat şi fãrã escalã, între douã aeroporturi din România unde cel mult alţi 2 transportatori aerieni opereazã în aceeaşi zi acelaşi serviciu aerian regulat şi fãrã escalã între aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, în cazul în care, dacã solicitarea transportatorului aerian ar fi acceptatã, acesta ar deţine totuşi mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi pentru acel serviciu fãrã escalã; sau
(iii) un transportator aerian care solicitã o serie de sloturi pe un aeroport pentru un serviciu aerian de pasageri, regulat şi fãrã escalã, între acel aeroport şi un aeroport de interes local unde nici un alt transportator aerian nu opereazã în aceeaşi zi acelaşi serviciu aerian regulat şi fãrã escalã între aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, în cazul în care, dacã solicitarea transportatorului aerian ar fi acceptatã, acesta ar deţine totuşi mai puţin de 5 sloturi pe acel aeroport în acea zi pentru acel serviciu fãrã escalã.
Un transportator aerian care deţine mai mult de 5% din totalul sloturilor disponibile în ziua respectivã pe un anumit aeroport sau mai mult de 4% din totalul sloturilor disponibile în ziua respectivã pe un sistem de aeroporturi din care face parte acel aeroport nu va fi considerat ca nou-admis pe acel aeroport.
c) serviciu aerian direct înseamnã un serviciu aerian între douã aeroporturi, inclusiv escalele, cu aceeaşi aeronavã şi acelaşi numãr de zbor;
d) perioadã de programare înseamnã fie sezonul de varã, fie de iarnã, astfel cum este el utilizat în programele de zbor ale transportatorilor aerieni;
e) transportator aerian român înseamnã un transportator aerian cu o licenţã de transport aerian valabilã, eliberatã de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998 pentru aprobarea Reglementãrii privind acordarea licenţei de transport aerian, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 4 iunie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) (i) transportator aerian înseamnã un prestator de transport aerian cu o licenţã de transport aerian sau echivalentul acesteia valabilã cel puţin pânã la 31 ianuarie pentru urmãtorul sezon de varã sau cel puţin pânã la 31 august pentru urmãtorul sezon de iarnã. În aplicarea prevederilor art. 4, 8, 9 şi 12, definiţia transportatorului aerian va include de asemenea şi operatorii de aviaţie de afaceri, atunci când aceştia opereazã conform unui program regulat; în aplicarea prevederilor art. 7 şi 15, definiţia transportatorului aerian va include de asemenea toţi operatorii de aeronave civile;
(ii) grup de transportatori aerieni înseamnã 2 sau mai mulţi transportatori aerieni care efectueazã împreunã operaţiuni comune, operaţiuni de francizã sau code-sharing în scopul operãrii unui serviciu aerian specific;
g) aeroport coordonat înseamnã orice aeroport unde, pentru a putea ateriza sau decola, unui transportator aerian sau oricãrui alt operator de aeronave trebuie sã îi fie alocat un slot de cãtre un coordonator, cu excepţia zborurilor de stat, a aterizãrilor de urgenţã şi a zborurilor umanitare;
h) sistem de aeroporturi înseamnã douã sau mai multe aeroporturi grupate împreunã şi deservind acelaşi oraş ori aceeaşi regiune; lista cuprinzând sistemele de aeroporturi se stabileşte de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
i) aeroport cu programe de operare facilitate înseamnã un aeroport unde existã potenţial de apariţie a limitãrilor de capacitate în anumite perioade ale zilei, sãptãmânii sau anului, rezolvabile prin cooperare voluntarã între transportatorii aerieni şi unde a fost numit un facilitator de programe de operare în scopul facilitãrii operãrii transportatorilor aerieni existenţi sau a celor care intenţioneazã sã opereze pe acel aeroport;
j) administrator al aeroportului înseamnã o entitate care, în legãturã cu alte activitãţi sau fãrã legãturã cu acestea, are sarcina, în conformitate cu legislaţia ori cu reglementãrile naţionale, administrãrii şi conducerii facilitãţilor aeroportuare şi a coordonãrii şi controlului activitãţii diverşilor operatori prezenţi în cadrul aeroportului sau al sistemului de aeroporturi respectiv;
k) serie de sloturi înseamnã cel puţin 5 sloturi care au fost solicitate pentru aceeaşi perioadã de timp din aceeaşi zi a sãptãmânii, în mod regulat în acelaşi sezon de operare, şi care sunt alocate în acest mod sau, dacã nu este posibil, sunt alocate aproximativ la aceeaşi perioadã de timp;
l) aviaţie de afaceri înseamnã acel sector al aviaţiei generale care priveşte operarea sau utilizarea unor aeronave de cãtre agenţi economici pentru transportul de pasageri ori bunuri ca mijloc de asistenţã pentru desfãşurarea obiectului lor de activitate, în cazul în care aeronavele sunt operate pentru scopuri considerate în general ca nefiind contractabile de cãtre public şi sunt pilotate de cãtre persoane care deţin cel puţin o licenţã valabilã de pilot comercial pentru zbor instrumental;
m) parametrii de coordonare înseamnã exprimarea, în termeni operaţionali, a întregii capacitãţi disponibile pentru alocarea sloturilor pe un aeroport în timpul fiecãrei perioade de coordonare, reflectând toţi factorii tehnici, operaţionali şi de mediu care afecteazã performanţele infrastructurii aeroportuare şi a diferitelor sale subsisteme.
ART. 3
Condiţii pentru coordonarea aeroportului
1. a) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu are obligaţia de a desemna un aeroport ca fiind cu programe de operare facilitate sau coordonat, în alte condiţii decât cele prevãzute în prezentul articol.
b) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu va desemna un aeroport ca fiind coordonat decât în conformitate cu prevederile paragrafului 3.
2. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate totuşi sã desemneze orice aeroport ca fiind cu planuri facilitate, cu condiţia respectãrii principiilor de transparenţã, neutralitate şi nediscriminare.
3. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura efectuarea de cãtre administratorul aerportului sau de cãtre orice alt organ competent a unei analize temeinice a capacitãţii unui aeroport fãrã statut de desemnare ori cu programe de operare facilitate, atunci când considerã necesar, sau în decurs de 6 luni, dacã:
(i) transportatorii aerieni care efectueazã mai mult de jumãtate din operaţiunile de pe un aerport sau administratorul aeroportului au înaintat o solicitare scrisã prin care oricare dintre aceştia considerã capacitatea ca fiind insuficientã pentru operaţiunile actuale ori planificate în anumite perioade de timp; sau
(ii) un aeroport în mod particular este în realitate accesibil numai pentru transportatorii aerieni cãrora li s-au alocat sloturi sau unde transportatorii aerieni şi în mod special nou-admişii întâmpinã dificultãţi majore în asigurarea posibilitãţii de aterizare şi decolare pe aeroportul respectiv.
Aceastã analizã, bazatã pe metode general recunoscute, va evidenţia orice limitare de capacitate, având în vedere constrângerile de mediu pe aeroportul respectiv. Analiza va lua în considerare posibilitãţile de depãşire a acestor limitãri de capacitate prin intermediul unei infrastructuri noi sau modificarea celei existente, a schimbãrilor operaţionale sau prin orice alte modificãri, precum şi durata de timp preconizatã pentru rezolvarea problemelor. Analiza va fi actualizatã dacã a fost invocat paragraful 5 sau dacã au apãrut modificãri pe aeroport care influenţeazã în mod semnificativ capacitatea sa şi utilizarea acesteia. Atât analiza, cât şi metoda prin care aceasta a fost efectuatã vor fi puse la dispoziţie pãrţilor care au solicitat analiza şi, la cerere, altor pãrţi interesate.
4. Pe baza analizei, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se va consulta asupra situaţiei capacitãţii aeroportului cu administratorul aeroportului, cu transportatorii aerieni care utilizeazã în mod regulat aeroportul, cu organizaţiile care îi reprezintã, cu reprezentanţii operatorilor de aviaţie generalã care utilizeazã în mod regulat aeroportul, precum şi cu furnizorul de servicii de trafic aerian.
5. În situaţia în care limitãrile de capacitate apar cel puţin pe o perioadã de programare, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va desemna aeroportul ca fiind coordonat pentru perioadele respective numai dacã:
a) limitãrile de capacitate sunt de aşa naturã încât nu se pot evita întârzieri semnificative pe acel aeroport; şi
b) nu existã posibilitatea de rezolvare a acestor probleme în termen scurt.
6. Prin derogare de la prevederile paragrafului 5, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în situaţii excepţionale, poate desemna ca fiind coordonate aeroporturile afectate pe perioada respectivã.
7. Atunci când se ajunge la o capacitate suficientã pentru operaţiunile existente sau planificate pe un aeroport coordonat, desemnarea acestuia ca aeroport coordonat va fi suspendatã.
ART. 4
Facilitatorul de programe de operare şi coordonatorul
1. Pentru un aeroport desemnat ca fiind cu programe de operare facilitate sau coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura numirea, dupã caz, a unei persoane fizice ori juridice calificate, în calitate de facilitator de programe de operare sau coordonator al aeroportului, dupã consultarea în prealabil a transportatorilor aerieni care utilizeazã aeroportul în mod regulat, a organizaţiilor lor reprezentantive şi a administratorului aeroportului, precum şi a comitetului de coordonare, dacã un astfel de comitet existã. Acelaşi facilitator de programe de operare sau coordonator poate fi numit pentru mai multe aeroporturi.
2. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura:
a) faptul cã, pe un aeroport cu programe de operare facilitate, facilitatorul de programe de operare acţioneazã conform prevederilor prezentei reglementãri, în manierã independentã, neutrã, nediscriminatorie şi transparentã;
b) independenţa coordonatorului pe un aeroport coordonat, prin separarea din punct de vedere funcţional a coordonatorului de orice parte individualã interesatã. Sistemul de finanţare a activitãţilor coordonatorului va fi de aşa naturã încât sã garanteze statutul de independent al acestuia;
c) faptul cã orice coordonator acţioneazã conform prevederilor prezentei reglementãri, în manierã neutrã, nediscriminatorie şi transparentã.
3. Facilitatorul de programe de operare şi coordonatorul vor participa la conferinţele internaţionale ale transportatorilor aerieni de coordonare a orarelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
4. Facilitatorul de programe de operare va consilia transportatorii aerieni şi va recomanda perioade alternative de sosire şi/sau plecare atunci când este posibil sã se producã limitãri de capacitate.
5. Coordonatorul va fi singura persoanã responsabilã de alocarea sloturilor. Acesta va aloca sloturile în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri şi va lua mãsuri pentru ca, în cazuri de urgenţã, sã poatã fi alocate sloturi şi în afara orelor normale de lucru.
6. Facilitatorul de programe de operare va monitoriza modul în care operaţiunile transportatorilor aerieni respectã programele de operare ce le-au fost recomandate. Coordonatorul va monitoriza modul în care operaţiunile transportatorilor aerieni respectã sloturile ce le-au fost alocate. Aceste verificãri de conformare se vor efectua în cooperare cu administratorul aeroportului şi cu furnizorul de servicii de trafic aerian şi vor lua în considerare timpul, precum şi alţi parametri relevanţi legaţi de aeroportul în cauzã. La cerere, coordonatorul va prezenta Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului un raport anual de activitate privind, în mod special, aplicarea prevederilor art. 9 şi 15, precum şi orice reclamaţii privind aplicarea prevederilor art. 8 şi 12, înaintate comitetului de coordonare, şi mãsurile luate pentru soluţionarea lor.
7. Toţi facilitatorii de programe de operare şi coordonatorii vor coopera în scopul detectãrii inconsecvenţelor existente în programele de operare.
8. La cerere şi într-un interval de timp rezonabil, coordonatorul va pune la dispoziţie, în mod gratuit, pãrţilor interesate şi îndeosebi membrilor sau observatorilor din comitetul de coordonare, în formã scrisã sau în orice altã formã uşor accesibilã, urmãtoarele informaţii:
a) sloturile istorice pe linii aeriene, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni de pe aeroport;
b) sloturile solicitate iniţial de fiecare transportator aerian, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni;
c) toate sloturile alocate, precum şi cererile existente de sloturi, listate individual pentru fiecare transportator aerian, în ordine cronologicã, aferente tuturor transportatorilor aerieni;
d) sloturile rãmase disponibile;
e) detalii complete privind criteriile utilizate la alocarea sloturilor.
9. Informaţiile menţionate la paragraful 8 vor fi puse la dispoziţie cel mai târziu la deschiderea conferinţelor relevante de coordonare a orarelor, iar atunci când este necesar, în timpul conferinţelor sau dupã aceste conferinţe. La cerere, coordonatorul va furniza aceste informaţii în formã sinteticã. Un tarif legat de costuri poate fi solicitat pentru furnizarea acestor informaţii sintetice.
10. În cazul în care sunt disponibile standarde de prezentare a informaţiilor privind programele de operare, relevante şi general acceptate, facilitatorul de programe de operare, coordonatorul şi transportatorii aerieni le vor aplica, cu condiţia ca ele sã fie conforme cu legislaţia în vigoare.
ART. 5
Comitetul de coordonare
1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura înfiinţarea unui comitet de coordonare. Acelaşi comitet de coordonare poate fi numit pentru mai multe aeroporturi. Participarea în acest comitet va fi deschisã cel puţin transportatorilor aerieni care utilizeazã în mod frecvent aeroportul sau aeroporturile respective şi organizaţiilor lor reprezentative, administratorului aeroportului respectiv, reprezentanţilor furnizorului de servicii de trafic aerian şi reprezentanţilor aviaţiei generale care utilizeazã în mod frecvent aeroportul.
Sarcinile comitetului de coordonare vor fi:
a) sã facã propuneri sau recomandãri coordonatorului şi/sau Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului privind:
- posibilitãţile de creştere a capacitãţii aeroportului, determinate în conformitate cu prevederile art. 3, sau de îmbunãtãţire a utilizãrii acestuia;
- parametrii de coordonare determinaţi în conformitate cu prevederile art. 6;
- metodele de monitorizare a utilizãrii sloturilor alocate;
- liniile directoare locale pentru alocarea sloturilor sau monitorizarea utilizãrii sloturilor alocate, luând în considerare, printre altele, posibile probleme de mediu, astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5;
- îmbunãtãţirea condiţiilor de trafic predominante pe aeroportul respectiv;
- problemele grave cu care se confruntã nou-veniţii, astfel cum este stipulat de prevederile art. 12 paragraful 8;
- toate problemele referitoare la capacitatea aeroportului;
b) sã medieze între pãrţile interesate referitor la reclamaţiile privind alocarea sloturilor, astfel cum este stipulat de prevederile art. 13.
2. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi coordonatorul vor fi invitaţi la adunãrile comitetului de coordonare în calitate de observatori.
3. Comitetul de coordonare îşi va întocmi propriul regulament de funcţionare, care va cuprinde, printre altele, procedurile de participare, alegeri, frecvenţa întâlnirilor şi limba folositã în cadrul întâlnirilor. Orice membru al comitetului de coordonare poate propune linii directoare locale, astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5. La cererea coordonatorului, comitetul de coordonare va discuta liniile directoare locale propuse pentru alocarea sloturilor, precum şi pe cele propuse pentru monitorizarea utilizãrii sloturilor. Un raport al discuţiilor din cadrul comitetului de coordonare se va înainta Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu indicarea punctelor de vedere exprimate în cadrul comitetului.
ART. 6
Parametrii de coordonare
1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va asigura determinarea bianualã a parametrilor pentru alocarea de sloturi, având în vedere toate constrângerile tehnice, operaţionale şi de mediu relevante, precum şi orice schimbãri aduse acestora.
Aceastã acţiune se va baza pe o analizã obiectivã a posibilitãţilor de procesare a traficului aerian, avându-se în vedere diferitele tipuri de trafic de pe aeroport, posibilele limitãri în utilizarea spaţiului aerian care pot apãrea în timpul perioadei de coordonare şi situaţia capacitãţii.
Parametrii vor fi comunicaţi coordonatorului aeroportului din timp, înainte ca alocarea iniţialã de sloturi sã aibã loc în scopul desfãşurãrii conferinţelor de coordonare a orarelor.
2. În situaţia în care acţiunea prevãzutã la paragraful 1 nu are loc, coordonatorul va defini intervalele de timp de coordonare relevante, dupã consultarea comitetului de coordonare şi conform capacitãţii stabilite.
3. Determinarea parametrilor şi a metodologiei utilizate, precum şi orice schimbare adusã acestora vor fi discutate în detaliu în cadrul comitetului de coordonare, în scopul creşterii capacitãţii şi a numãrului de sloturi disponibile pentru alocare, înaintea luãrii deciziei finale privind parametrii de alocare a sloturilor. La cerere, toate documentele relevante se vor pune la dispoziţie pãrţilor interesate.
ART. 7
Informaţii pentru facilitatorii de programe de operare şi coordonatori
1. Transportatorii aerieni care opereazã sau intenţioneazã sã opereze pe un aeroport cu programe de operare facilitate sau coordonat trebuie sã prezinte, dupã caz, facilitatorului de programe de operare sau coordonatorului toate informaţiile relevante solicitate de aceştia. Toate informaţiile solicitate vor fi furnizate în formatul şi în perioada de timp specificate de facilitatorul de programe de operare sau de coordonator. În mod special, un transportator aerian va informa coordonatorul la momentul cererii de alocare, dacã beneficiazã de statutul de nou-admis conform prevederilor art. 2 lit. b), cu privire la sloturile cerute.
Pe toate aeroporturile fãrã un statut de desemnare, administratorul aeroportului va furniza, atunci când un coordonator solicitã acest lucru, orice informaţie pe care o deţine privind serviciile planificate ale transportatorilor aerieni.
2. În cazul în care un transportator aerian nu furnizeazã informaţiile prevãzute la paragraful 1, cu excepţia cazului în care demonstreazã în mod satisfãcãtor cã existã circumstanţe atenuante, sau furnizeazã informaţii false ori greşite, coordonatorul nu va lua în considerare solicitarea sau solicitãrile de alocare de sloturi fãcute de transportatorul aerian la care se referã informaţiile incomplete, false sau eronate. Coordonatorul va oferi trasportatorului aerian în cauzã posibilitatea de a-şi prezenta propriile observaţii.
3. Facilitatorul de programe de operare sau coordonatorul, administratorul aeroportului şi furnizorul de servicii de trafic aerian îşi vor pune la dispoziţie reciproc toate informaţiile necesare în scopul exercitãrii atribuţiilor ce le revin, inclusiv informaţii de zbor şi privind sloturile.
ART. 8
Procesul de alocare a sloturilor
1. Din rezerva de sloturi se alocã transportatorilor solicitanţi serii de sloturi constând în aprobãri de utilizare a infrastructurii aeroportuare în scopul aterizãrii sau decolãrii, pentru perioda de programare pentru care au fost solicitate, la expirarea acesteia ele trebuind sã fie returnate în rezerva de sloturi, în conformitate cu prevederile art. 12.
2. Fãrã a prejudicia prevederile art. 7, 9, 11, art. 12 paragraful 1 şi ale art. 15, paragraful 1 al prezentului articol nu se aplicã atunci când sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
- o serie de sloturi a fost utilizatã de cãtre un transportator aerian pentru operarea de servicii aeriene regulate şi neregulate cu program prestabilit; şi
- acel transportator aerian poate demonstra în mod satisfãcãtor coordonatorului cã a utilizat seria de sloturi în cauzã, conform aprobãrii date de coordonator, cel puţin 80% din timp, pe perioada de programare pentru care a fost alocatã.
În acest caz, transportatorul aerian are dreptul de a obţine aceeaşi serie de sloturi în urmãtoarea perioadã echivalentã de programare, dacã solicitã acest lucru în perioada de timp stipulatã la art. 7 paragraful 1.
3. Fãrã a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 2, în cazul în care nu pot fi satisfãcute toate cererile de sloturi conform solicitãrilor transportatorilor aerieni în cauzã, vor avea prioritate serviciile aeriene comerciale şi, în particular, cele regulate şi cele neregulate cu program prestabilit. În cazul solicitãrilor similare pentru aceeaşi categorie de servicii, vor avea prioritate operaţiunile ce se desfãşoarã pe durata întregului an.
4. Modificarea unei serii de sloturi, înainte de alocarea sloturilor disponibile în rezerva de sloturi menţionatã la art. 12 cãtre ceilalţi transportatori aerieni solicitanţi, se poate face numai în scopuri operaţionale sau dacã alocarea de sloturi cãtre transportatorii aerieni ar fi îmbunãtãţitã în comparaţie cu cererile iniţiale. Modificarea intrã în vigoare numai dupã confirmarea datã de coordonator.
5. Coordonatorul va avea în vedere şi reguli şi linii directoare suplimentare stabilite de industria de transport aerian internaţionalã sau naţionalã, precum şi liniile directoare locale propuse de comitetul de coordonare şi aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu condiţia ca aceste reguli şi linii directoare sã nu afecteze statutul independent al coordonatorului, sã fie conforme cu legislaţia în vigoare şi sã aibã ca scop îmbunãtãţirea utilizãrii eficiente a capacitãţii aeroportului.
6. Dacã un slot solicitat nu poate fi acordat, coordonatorul va informa transportatorul aerian solicitant despre motivele neacordãrii slotului şi îi va indica slotul alternativ disponibil cel mai apropiat de solicitarea iniţialã.
7. Coordonatorul trebuie sã încerce ca, pe lângã alocarea planificatã de sloturi pentru perioada de programare, sã satisfacã solicitãri de alocare singulare, primite în termen scurt, pentru orice tip de operaţiuni de aviaţie, inclusiv aviaţia generalã. În acest scop se pot utiliza sloturile disponibile în rezerva de sloturi menţionatã la art. 12, dupã distribuirea cãtre transportatorii aerieni solicitanţi, precum şi sloturile devenite disponibile pe termen scurt.
ART. 9
Mobilitatea sloturilor
1. Sloturile pot fi:
a) transferate de un transportator aerian de pe o rutã sau tip de serviciu pe altã rutã sau tip de serviciu operat de acelaşi transportator aerian;
b) transferate:
(i) între companii-mamã şi sucursale şi între sucursale ale aceleiaşi companii-mamã;
(ii) ca parte a preluãrii controlului asupra capitalului unui transportator aerian;
(iii) în cazul preluãrii totale sau parţiale, atunci când sloturile sunt direct legate de transportatorul aerian care este preluat;
c) schimbate, unul câte unul, între transportatorii aerieni.
2. Transferurile sau schimburile menţionate la paragraful 1 vor fi notificate coordonatorului şi nu vor avea efect înainte de confirmarea acestuia. Coordonatorul va refuza confirmarea transferurilor sau a schimburilor dacã acestea nu sunt conforme cu prevederile prezentei reglementãri şi în situaţia în care coordonatorul nu este sigur cã:
a) operaţiunile aeroportuare nu vor fi prejudiciate, luând în considerare toate constrângerile tehnice, operaţionale şi de mediu;
b) sunt respectate limitãrile impuse conform art. 11;
c) un transfer de sloturi nu cade sub incidenţa paragrafului 3.
3. a) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b), nu pot fi transferate în baza prevederilor paragrafului 1 lit. b) al prezentului articol pe o duratã de douã perioade de programare echivalente, cu excepţia unei preluãri legal autorizate a activitãţilor ca urmare a procedurii de faliment.
b) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b) (ii) şi (iii), nu pot fi transferate pe o altã rutã în baza prevederilor paragrafului 1 lit. a) al prezentului articol pe o duratã de douã perioade de programare echivalente, decât dacã nou-admisul ar fi tratat cu aceeaşi prioritate pe noua rutã ca şi pe ruta iniţialã.
c) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit. b), nu pot fi schimbate în baza prevederilor paragrafului 1 lit. c) al prezentului articol pe o duratã de douã perioade de programare echivalente, decât în scopul îmbunãtãţirii sloturilor alocate pentru aceste servicii în comparaţie cu cererea iniţialã.
ART. 10
Excluderea cererilor de compensare
Dreptul de a obţine o serie de sloturi, menţionat la art. 8 paragraful 2, nu dã dreptul înaintãrii de solicitãri de compensare ca urmare a oricãrei limitãri, restricţionãri sau eliminãri impuse în conformitate cu legislaţia în vigoare. Prezenta reglementare nu limiteazã dreptul autoritãţilor publice de a solicita transferul sloturilor între transportatorii aerieni şi de a direcţiona modul în care acestea sunt alocate în conformitate cu legislaţia naţionalã în domeniul concurenţei. Aceste transferuri pot avea loc numai fãrã compensare monetarã.
ART. 11
Obligaţiile de serviciu public
1. Pe o rutã pe care a fost impusã obligaţia de serviciu public, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 491/2004 privind obligaţia de serviciu public pe rute aeriene interne, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate rezerva, pe un aeroport coordonat, sloturile necesare operãrii pe ruta respectivã. Dacã solturile rezervate pe ruta respectivã nu sunt utilizate, ele se vor disponibiliza pentru orice transportator aerian interesat în operarea pe acea rutã conform obligaţiilor de serviciu public, cu respectarea prevederilor paragrafului 2. Dacã nici un alt transportator aerian nu este interesat de operarea rutei, iar Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nu declanşeazã procedura de licitaţie conform prevederilor <>art. 6 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 491/2004 , sloturile fie vor fi rezervate pentru o altã rutã supusã obligaţiilor de serviciu public, fie vor fi restituite rezervei de sloturi.
2. Procedura de licitaţie stabilitã la <>art. 6 din Legea nr. 491/2004 se va aplica pentru utilizarea sloturilor menţionate la pct. 1 în situaţia în care mai mulţi transportatori aerieni români sunt interesaţi în deservirea rutei şi nu au putut sã obţinã sloturile la o orã diferenţã înainte sau dupã ora solicitatã coordonatorului.
ART. 12
Rezerva de sloturi
1. Coordonatorul va crea o rezervã de sloturi care va conţine toate sloturile nealocate în baza art. 8 paragrafele 2 şi 4. Toate sloturile noi rezultate în urma aplicãrii prevederilor art. 3 paragraful 3 vor fi incluse în rezerva de sloturi.
2. O serie de sloturi care a fost alocatã unui transportator aerian pentru operarea unui serviciu aerian regulat sau neregulat cu program prestabilit nu va da dreptul acelui transportator aerian la aceeaşi serie de sloturi în perioada de programare urmãtoare echivalentã, dacã acesta nu poate demonstra în mod satisfãcãtor coordonatorului cã sloturile au fost utilizate de cãtre acel transportator aerian, conform aprobãrii date de coordonator, cel puţin 80% din timp, pe perioada de programare pentru care au fost alocate.
3. Sloturile alocate unui transportator aerian înainte de 31 ianuarie pentru urmãtorul sezon de varã sau înainte de 31 august pentru urmãtorul sezon de iarnã, dar care au fost returnate coordonatorului pentru realocare înaintea acestor date, nu vor fi luate în considerare în scopul calculãrii gradului de utilizare.
4. Dacã gradul de utilizare de 80% a seriei de sloturi nu poate fi demonstrat, toate sloturile care formeazã acea serie se vor include în rezerva de sloturi dacã neutilizarea nu se poate justifica pe baza oricãruia dintre motivele urmãtoare:
a) circumstanţe neprevãzute şi inevitabile în afara controlului transportatorului aerian care conduc la:
- menţinerea la sol a tipului de aeronavã utilizat în general pentru serviciul aerian respectiv;
- închiderea unui aeroport sau a unui spaţiu aerian;
- dereglarea gravã a operaţiunilor pe aeroporturile respective, inclusiv a seriilor de sloturi pe alte aeroporturi care au legãturã cu rutele, afectate de aceste dereglãri, pe o duratã substanţialã a perioadei de programare relevantã;
b) întreruperea serviciilor aeriene datoratã unei acţiuni intenţionate menite sã afecteze aceste servicii, care face practic şi/sau tehnic imposibil ca transportatorul aerian sã îşi desfãşoare operaţiunile conform planificãrii;
c) suspendarea temporarã a licenţei de transport aerian de cãtre autoritatea competentã pânã la reorganizarea financiarã a transportatorului aerian, în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) proceduri judiciare privind aplicarea art. 11 pentru rute pe care au fost impuse obligaţii de serviciu public în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 491/2004 , având ca rezultat suspendarea temporarã a operãrii acestor rute.
5. Fãrã a prejudicia prevederile art. 8 paragraful 2, sloturile incluse în rezerva de sloturi vor fi distribuite transportatorilor aerieni care le solicitã. O cotã de 50% din aceste sloturi va fi mai întâi alocatã nou-admişilor, cu excepţia cazului în care solicitãrile din partea nou-admişilor sunt sub 50%. Coordonatorul va trata obiectiv cererile nou-admişilor şi ale altor transportatori, conform perioadelor de coordonare ale fiecãrei zile de programare.
În ceea ce priveşte cererile nou-admişilor, vor avea prioritate transportatorii aerieni care solicitã statutul de nou-admis în baza art. 2 lit. b) (i) şi (ii) sau a art. 2 lit. b) (i) şi (iii).
6. Un nou-admis cãruia i s-a oferit o serie de sloturi la douã ore diferenţã înainte sau dupã ora solicitatã şi care nu a acceptat aceastã ofertã nu se va mai bucura de statutul de nou-admis pe acea perioadã de programare.
7. În cazul serviciilor operate de un grup de transportatori aerieni, numai un singur transportator aerian participant poate cere sloturile necesare. Transportatorul aerian care opereazã un astfel de serviciu îşi asumã responsabilitatea pentru îndeplinirea criteriilor de operare impuse în vederea menţinerii dreptului istoric prevãzut la art. 8 paragraful 2.
Sloturile alocate unui transportator aerian pot fi utilizate de alţi transportatori aerieni participanţi la o operaţiune comunã cu acesta, în condiţiile în care codul de desemnare al transportatorului aerian cãruia i s-au alocat sloturile rãmâne pe zborul comun, în scopul coordonãrii şi monitorizãrii. În cazul întreruperii unor astfel de operaţiuni, sloturile utilizate în acest fel îi vor rãmâne transportatorului aerian cãruia i-au fost alocate iniţial. Transportatorii aerieni implicaţi în operaţiuni comune vor informa coordonatorii asupra detaliilor acestor operaţiuni înainte de începerea acestora.
8. În situaţia în care continuã sã existe probleme serioase pentru nou-admişi, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va dispune convocarea comitetului de coordonare al respectivului aeroport. Scopul convocãrii va fi analizarea posibilitãţilor de remediere a situaţiei. La respectiva şedinţã vor participa şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 13
Reclamaţii şi drepturi la apel
Fãrã a prejudicia drepturile la apel prevãzute de legislaţia naţionalã specificã, reclamaţiile privind aplicarea art. 7 paragraful 2, art. 8, 9, 12, art. 15 paragraful 1-5 vor fi înaintate comitetului de coordonare. În cel mult o lunã de la primire, comitetul de coordonare va analiza reclamaţia şi, dacã este posibil, va face propuneri coordonatorului în sensul rezolvãrii problemei. Dacã reclamaţia nu a fost soluţionatã, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate, în decurs de alte douã luni, sã asigure medierea de cãtre o organizaţie reprezentativã a transportatorilor aerieni sau a aeroporturilor ori de cãtre o terţã parte.
ART. 14
Relaţiile cu terţe state
În situaţia în care, în ceea ce priveşte alocarea şi utilizarea sloturilor pe aeroporturi, un alt stat:
a) nu garanteazã transportatorilor aerieni români un tratament comparabil celui garantat prin prezenta reglementare transportatorilor aerieni din ţara respectivã; sau
b) nu garanteazã transportatorilor aerieni români, de facto, tratament naţional; sau
c) garanteazã transportatorilor aerieni din terţe ţãri un tratament preferenţial faţã de cel acordat transportatorilor aerieni români,
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va lua mãsuri, inclusiv de suspendare, în totalitate sau parţialã, a obligaţiilor ce decurg din prevederile prezentei reglementãri în ceea ce priveşte transportatorii aerieni din acel stat, în scopul remedierii tratamentului discriminatoriu aplicat de statul în cauzã.
ART. 15
Aplicare
1. Un plan de zbor al unui transportator aerian poate fi respins de autoritãţile competente de management al traficului aerian dacã transportatorul aerian intenţioneazã sã aterizeze sau sã decoleze la/de pe un aeroport coordonat, în decursul perioadelor în care acesta este coordonat, fãrã sã deţinã un slot alocat de cãtre coordonator.
2. Coordonatorul va retrage seria de sloturi alocate provizoriu unui transportator aerian aflat în proces de înfiinţare şi le va include în rezerva de sloturi la 31 ianuarie pentru sezonul de varã urmãtor sau la 31 august pentru sezonul de iarnã urmãtor, dacã solicitantul nu deţine o licenţã de operare sau echivalentul acesteia la acea datã ori dacã nu se menţioneazã de cãtre autoritatea competentã de licenţiere cã este probabil sã i se emitã o licenţã de operare sau echivalentul acesteia înainte de începerea perioadei de programare relevante.
3. Coordonatorul va retrage şi va include în rezerva de sloturi o serie de sloturi ale unui transportator aerian, obţinute de acesta în urma unui schimb efectuat în baza art. 9 paragraful 1 lit. c), dacã aceasta nu a fost utilizatã aşa cum s-a intenţionat.
4. Transportatorii aerieni care în mod repetat şi intenţionat opereazã servicii aeriene la momente semnificativ diferite faţã de slotul alocat ca parte a unei serii de sloturi sau care utilizeazã sloturi într-un mod semnificativ diferit faţã de cel indicat la momentul alocãrii, cauzând în acest mod prejudicii aeroportului sau operaţiunilor de trafic aerian, îşi vor pierde statutul prevãzut la art. 8 paragraful 2. Coordonatorul poate decide sã retragã acelui transportator aerian seria de sloturi în cauzã pentru restul perioadei de programare şi sã o includã în rezerva de sloturi, dupã ce a audiat transportatorul aerian respectiv şi dupã ce a emis o unicã atenţionare.
5. a) Fãrã a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, dacã gradul de utilizare de 80%, astfel cum este definit la art. 8 paragraful 2, nu poate fi atins de cãtre un transportator aerian, coordonatorul poate decide retragerea acelui transportator aerian a seriei de sloturi în cauzã pentru restul perioadei de programare şi includerea acesteia în rezerva de sloturi, dupã ce a audiat transportatorul aerian respectiv.
b) Fãrã a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, dacã dupã o perioadã de timp corespunzãtoare unei cote de 20% din perioada de valabilitate a seriei nu s-a utilizat nici un slot din acea serie de sloturi, coordonatorul va include seria de sloturi respectivã în rezerva de sloturi pentru restul perioadei de programare, dupã ce a audiat transportatorul aerian respectiv.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016