Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARE AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ din 7 octombrie 2025  privind licenţierea unor categorii de personal aeronautic civil navigant RACR-LPN5, ediţia 4/2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGLEMENTARE AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ din 7 octombrie 2025 privind licenţierea unor categorii de personal aeronautic civil navigant RACR-LPN5, ediţia 4/2025

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1000 din 30 octombrie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.909 din 7 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1000 din 30 octombrie 2025.
──────────

    RACR-LPN5 Capitolul 1. Definiţii
    În sensul prezentei reglementări, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) acceptare - lipsa oricărei obiecţii din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române, denumită în continuare AACR, din punctul de vedere al îndeplinirii scopului propus;
    b) autorizare - confirmare oficială dată printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice civile române prin care se atestă capacitatea deţinătorului unei licenţe de personal aeronautic civil navigant de a desfăşura activităţile aeronautice civile menţionate în acest document;
    c) calificare - menţiunea înscrisă într-o licenţă care stabileşte anumite condiţii speciale, privilegii sau limitări referitoare la respectiva licenţă;
    d) categorie (de aeronavă) - clasificarea aeronavelor în funcţie de caracteristicile de bază specificate (de exemplu: avion, elicopter, planor, balon liber);
    e) licenţă - actul scris emis de AACR în conformitate cu cerinţele reglementării JAR-FCL, prin care se acordă deţinătorului dreptul de a desfăşura activităţile aeronautice specificate în cuprinsul lui, în conformitate cu reglementările naţionale în vigoare;
    f) privilegiu (al unui deţinător de licenţă) - drept conferit ca urmare a deţinerii unei licenţe, calificări şi autorizări;
    g) test de îndemânare - demonstraţia de îndemânare pentru emiterea unei licenţe sau calificări, incluzând şi examinarea orală pe care examinatorul o poate cere;
    h) tip (de aeronavă) - orice aeronavă cu acelaşi proiect de bază, incluzând toate modificările aduse acesteia, cu excepţia acelor modificări care atrag o schimbare în manevrare, în caracteristicile de zbor sau a componenţei echipajului de conducere.


    RACR-LPN5 Capitolul 2. Reguli generale
    RACR-LPN5 2.0. Scopul şi aplicabilitatea
    1. Prezenta reglementare stabileşte modul de organizare a examinării şi cerinţele pentru licenţierea următoarelor categorii de personal aeronautic civil navigant:
    a) mecanici naviganţi;
    b) ingineri de recepţie şi control mijloace aeronave;
    c) ingineri de recepţie şi control mijloace de protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţii, denumite în continuare mijloace PNA-Tc.

    2. Prevederile RACR-LPN5 stabilesc cerinţe privind examinarea, instruirea, testarea şi în vederea emiterii, revalidării, reînnoirii şi validării de licenţe, calificări şi autorizări, pentru categoriile de personal aeronautic civil navigant enumerate la pct. 1, precum şi condiţiile de obţinere a autorizaţiilor speciale de control tehnic în zbor al aeronavelor.

    RACR-LPN5 2.1. Emiterea licenţelor
    1. AACR emite următoarele tipuri de licenţe:
    a) licenţă de mecanic navigant, conform prevederilor cap. 3;
    b) licenţă de inginer de recepţie şi control aeronave, conform prevederilor cap. 4;
    c) licenţă de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc, conform prevederilor cap. 5.

    2. Emiterea unei licenţe de tipul celor specificate la pct. 1 se efectuează numai dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru cel puţin o calificare de bază pentru care se face dovada cunoştinţelor teoretice şi a îndemânării, conform prevederilor prezentei reglementări.
    3. Modificarea datelor cu caracter personal ale deţinătorului licenţei, precum şi pierderea, distrugerea sau deteriorarea licenţei atrag eliberarea altui document de certificare.

    RACR-LPN5 2.2. Drepturile deţinătorului de licenţă
    1. Licenţă şi calificare - o persoană poate exercita funcţia de membru al echipajului de zbor al unei aeronave civile înmatriculate în România numai dacă deţine o licenţă şi o calificare şi/sau, în condiţiile specificate la paragraful RACR-LPN5 2.9, o autorizare, valide, emise în conformitate cu reglementările naţionale în vigoare şi corespunzătoare funcţiei respective la bord. O persoană care îndeplineşte cerinţele prevăzute de reglementările în vigoare va avea dreptul de:
    a) obţinere a calificării iniţiale şi a licenţei;
    b) obţinere a calificărilor suplimentare/tip (variantă);
    c) revalidare a calificărilor deţinute (procedeu administrativ efectuat în perioada de valabilitate a unei calificări sau autorizări);
    d) reînnoire a calificării deţinute, în urma expirării termenului de valabilitate (procedeu prin care se reînnoiesc privilegiile unei licenţe, calificări ori autorizări expirate);
    e) obţinere/revalidare a autorizărilor speciale.

    2. Exercitarea privilegiilor - deţinătorul unei licenţe şi calificări valide nu poate exercita alte privilegii decât cele acordate de acea licenţă şi calificare.

    RACR-LPN5 2.3. Acceptarea licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor emise de autorităţile aeronautice civile ale altor state
    1. Acceptarea licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor emise de alte state pentru personalul aeronautic civil navigant specificat la paragraful RACR-LPN5 2.0 pct. 1 reprezintă un act de recunoaştere sau validare de către România, prin AACR, a unei licenţe emise de un alt stat, împreună cu privilegiile şi certificatele asociate licenţei respective, în scopul operării aeronavelor civile înmatriculate în România, şi are loc numai în baza unei cereri adresate AACR de către operatorul aerian. Cererea trebuie să conţină în mod explicit scopul folosirii personalului aeronautic civil navigant şi aria de competenţă solicitată. La cererea de acceptare se anexează, în original şi copie, documentele de atestare a calificării în scopul verificării autenticităţii, iar acceptarea se poate concretiza inclusiv prin emiterea unei licenţe de către AACR, licenţă care nu va depăşi perioada de valabilitate a licenţei originale.
    2. AACR poate cere confirmarea valabilităţii (termene/tip sau clasă/restricţii etc.) licenţei/autorizaţiei/certificatului de la autoritatea aeronautică civilă emitentă şi, dacă este necesar, programul de pregătire executat anterior operării tipului respectiv de aeronavă.
    3. Certificatul de validare este emis în urma promovării unei examinări teoretice la disciplinele „Legislaţie aeronautică“, „Limba engleză“ şi „Proceduri operaţionale“, precum şi a unei examinări practice în zbor pe aeronave înmatriculate în România, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.
    4. Certificatul de validare nu are un termen de valabilitate mai mare decât termenul de valabilitate al licenţei/calificării/ autorizării/certificatului original şi nu mai mult de un an.
    5. Certificatele de absolvire a unor cursuri de instruire emise de organizaţii de instruire din alte state sunt recunoscute numai în condiţiile acceptării prealabile a programului de instruire şi autorizării mijloacelor specifice de către AACR.
    6. Specimenul certificatului de validare este stabilit de AACR, prin procedurile emise în aplicarea prezentei reglementări.
    7. În cazul în care între România şi un alt stat există un tratat bilateral de recunoaştere reciprocă a licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor, acestea vor fi acceptate direct, fără altă formalitate, în conformitate cu prevederile tratatului respectiv.
    8. În cazul în care AACR emite, ca urmare a constatării echivalenţei cerinţelor, o licenţă, în baza unei licenţe emise de alt stat, licenţa astfel emisă de AACR va avea specificat, la rubrica (XIII) - Menţiuni speciale, următoarea menţiune: „Emisă pe baza licenţei eliberate de statul .......(denumirea statului).......“.

    RACR-LPN5 2.4. Recunoaşterea experienţei de zbor
    1. Timpul de zbor care poate fi echivalat pentru obţinerea unei licenţe sau calificări trebuie să fi fost efectuat pe o aeronavă din acelaşi tip ori clasă pentru care este solicitată licenţa sau calificarea pentru categoriile de personal menţionate la paragraful RACR-LPN5 2.0 pct. 1, respectiv acelaşi tip de echipament specific de inspecţie şi verificare din zbor a funcţionării mijloacelor PNA-Tc aflat în exploatarea AACR la momentul solicitării licenţei, pentru categoria de personal menţionată la paragraful RACR-LPN5 2.0 pct. 1 lit. c).
    2. Unui solicitant al unei licenţe sau calificări îi este recunoscută toată experienţa de zbor dobândită în zborurile de instruire, sub supraveghere, dacă acestea au fost efectuate în cadrul unei organizaţii autorizate sau acceptate de AACR.

    RACR-LPN5 2.5. Înregistrarea timpului de zbor
    Detalii ale tuturor zborurilor efectuate în calitate de membru al echipajului de zbor trebuie înregistrate de solicitant şi certificate de responsabilul pentru operaţiuni de zbor al operatorului aerian.

    RACR-LPN5 2.6. Valabilitatea licenţelor şi a calificărilor
    1. Un deţinător al unei licenţe emise în conformitate cu prezenta reglementare poate exercita privilegiile conferite de această licenţă sau calificare numai dacă acesta îşi menţine competenţa prin îndeplinirea cerinţelor relevante din prezenta reglementare.
    2. Valabilitatea licenţei este determinată de valabilitatea calificărilor înscrise în aceasta şi de valabilitatea certificatului de aptitudine medicală.
    3. Pentru fiecare licenţă de personal aeronautic specificată la paragraful RACR-LPN5 2.0 pct. 1, termenele de valabilitate ale calificărilor şi condiţiile pentru revalidare sunt menţionate la capitolele specifice din prezenta reglementare.
    4. Perioada de valabilitate a licenţei se consideră de la data emiterii. În cazul revalidării, noua valabilitate se consideră de la data la care licenţa urma să expire, dacă verificarea practică a fost efectuată cu mai puţin de 90 de zile calendaristice înainte de această dată; dacă verificarea practică se efectuează cu mai mult de 90 de zile calendaristice înainte de data expirării valabilităţii licenţei, perioada nouă de valabilitate se acordă de la data examinării practice.
    5. În perioada de valabilitate, licenţa va putea fi reemisă de AACR în următoarele situaţii:
    a) după acordarea iniţială sau reînnoirea unei calificări;
    b) când paragraful XII din licenţă este completat şi nu mai există spaţiu disponibil;
    c) din motive administrative;
    d) schimbarea datelor personale/pierdere sau furt, în baza unei cereri adresate AACR la care se anexează documentele justificative necesare.

    6. În cazul reemiterii licenţei, calificările deţinute, valide sau expirate vor fi transferate de AACR în noua licenţă.

    RACR-LPN5 2.7. Aptitudinea medicală
    1. Aptitudine
    a) Deţinătorul unui certificat medical trebuie să fie apt fizic şi psihic pentru a exercita în siguranţă privilegiile licenţei respective.

    2. Cerinţe pentru certificatul medical
    a) O persoană poate solicita sau exercita privilegiile conferite de o licenţă numai dacă posedă un certificat medical, în termen de valabilitate. Clasa corespunzătoare a certificatului medical este prevăzută în prezenta reglementare la capitolele specifice fiecărui tip de licenţă.

    3. Rezoluţia aeromedicală
    a) După terminarea examinării solicitantul trebuie să fie informat dacă este declarat apt sau inapt medical. Examinatorul medical autorizat trebuie să informeze solicitantul în legătură cu orice condiţii (medicale, operaţionale sau de alt tip) care ar putea restricţiona instruirea în zbor şi/sau privilegiile licenţei.

    4. Diminuarea aptitudinilor medicale
    a) Deţinătorii de licenţă nu pot exercita privilegiile licenţei pe care o deţin şi ale calificărilor sau autorizărilor asociate în cazurile în care se constată o diminuare a aptitudinilor medicale care ar putea să îi facă incapabili să exercite, în condiţii de siguranţă, aceste privilegii.


    RACR-LPN5 2.8. Calificări/Autorizări
    1. Calificări de clasă şi tip
    a) Deţinătorul unei licenţe de tipul celor specificate la paragraful RACR-LPN5 2.0 pct. 1 poate îndeplini o funcţie la bordul unei aeronave numai dacă deţine o calificare corespunzătoare, excepţie făcând cazul în care este testat pentru evaluarea îndemânării sau se află în pregătire în zbor, situaţie în care trebuie să deţină un atestat care să certifice încheierea cu succes a pregătirii teoretice şi practice la sol. Atunci când există o restricţie care limitează privilegiile deţinătorului, aceasta va fi ataşată licenţei.
    b) Calificările de tip
    (i) Calificările de tip de aeronavă care se înscriu în licenţele specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1 lit. a) sunt în conformitate cu cele stabilite pentru personalul navigant, piloţi. Acestea sunt aplicabile doar pentru exercitarea privilegiilor unei licenţe de mecanic navigant.

    c) Calificările necesare pentru inginerii de recepţie şi control
    (i) Licenţa de inginer de recepţie şi control, de tipul celei specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1 lit. b), se poate emite pentru o clasă sau un tip de aeronavă. Calificările de clasă/tip de aeronavă care se înscriu în licenţă sunt în conformitate cu cele stabilite pentru personalul navigant, piloţi. În funcţie de complexitatea tipului de aeronavă, AACR poate emite şi licenţe pentru specialităţile celulă-motor-instalaţii electrice sau instalaţii electrice-avionică.
    (ii) Licenţa de inginer de recepţie şi control, de tipul celei specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1 lit. c), se poate emite pentru unul sau mai multe tipuri de echipamente PNA-Tc. Tipurile de echipamente PNATc se înscriu în licenţă.
    (iii) Numărul calificărilor de tip deţinute
    - Prezenta reglementare nu limitează numărul calificărilor care pot fi deţinute la un moment dat de un mecanic navigant sau de un inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc.
    – Posesorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control aeronave poate solicita şi obţine calificări adiţionale, în condiţiile prezentei reglementări, pentru maximum 5 clase/tipuri de aeronavă.


    d) Limitări şi restricţii
    (i) Calificarea poate fi emisă, după caz, cu limitarea sau restrângerea drepturilor de exercitare a funcţiei la bord; în cazul în care există o limitare sau o restrângere, aceasta este specificată în licenţă.


    2. Deţinătorul unei licenţe specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1 are dreptul să efectueze instruirea unui solicitant în scopul obţinerii unei licenţe de tipul celor specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1 numai dacă acesta deţine în termen de valabilitate licenţa şi calificarea corespunzătoare celei pentru care urmează să facă instruirea.
    3. În scopul examinării practice a personalului aeronautic care solicită obţinerea unei licenţe prevăzute la paragraful RACR-LPN5 2.1 pct. 1, AACR desemnează şi autorizează ca examinatori, responsabili cu efectuarea testului practic în vederea obţinerii, reînnoirii, revalidării unei licenţe sau a unei calificări ori autorizări asociate licenţei deţinute, inspectori ai AACR sau angajaţi/persoane fizice contractuale ai operatorilor de aeronave care deţin în licenţă, în termen de valabilitate, o calificare cel puţin egală cu licenţa şi calificarea pentru care este autorizat să efectueze testarea îndemânării şi/sau verificarea competenţei, conform privilegiilor acordate. În acest caz, acesta va fi adiţionat echipajului de bază.

    RACR-LPN5 2.9. Calificări şi/sau autorizări suplimentare
    1. Deţinătorul unei licenţe specificate la paragraful RACR-LPN5 2.1 care solicită obţinerea unei calificări şi/sau autorizări suplimentare trebuie să dovedească îndeplinirea cerinţelor privind cunoştinţele teoretice şi îndemânarea, aşa cum este prevăzut pentru fiecare calificare şi autorizare acordată, în condiţiile specificate în prezenta reglementare.

    RACR-LPN5 2.10. Aprobarea/Acceptarea cursurilor de pregătire
    1. Orice curs solicitat, în ţară sau străinătate, de categoriile de personal menţionate în paragraful RACR-LPN5 2.0 trebuie aprobat/acceptat de către AACR, înaintea desfăşurării acestuia, indiferent dacă respectivul curs are loc prin intermediul unei pregătiri teoretice/practice la fabricantul aeronavei.
    2. Valabilitatea cursurilor de pregătire este de 36 de luni de la data promovării cursului.

    RACR-LPN5 2.11. Examinarea cunoştinţelor teoretice
    1. Examinarea cunoştinţelor teoretice se desfăşoară în conformitate cu procedurile de aeronautică civilă privind examinarea teoretică, emise de AACR.
    2. Disciplinele de examinare teoretică pentru obţinerea, reînnoirea, revalidarea licenţei şi a calificărilor/autorizaţiilor sunt stabilite astfel:
    a) licenţa de mecanic navigant, la paragrafele RACR-LPN5 3.0 şi 3.7;
    b) licenţa de inginer de recepţie şi control mijloace aeronave, la paragrafele RACR-LPN5 4.0 şi 4.7;
    c) licenţa de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc, la paragrafele RACR-LPN5 5.0 şi 5.7.

    3. Examinarea teoretică în vederea revalidării licenţei şi a calificărilor asociate se efectuează în ultimele 90 de zile calendaristice de valabilitate a acestora.
    4. Cererile-tip pentru examinarea teoretică, adresate AACR, sunt stabilite de aceasta prin proceduri de aeronautică civilă, respectând prevederile prezentei reglementări.
    5. Pentru solicitanţii de altă cetăţenie, examinările se efectuează, după caz, în limba engleză sau în limba română.
    6. Un solicitant trebuie să furnizeze AACR dovezi acceptabile referitoare la îndeplinirea condiţiilor pentru examinare, în conformitate cu prezenta reglementare.
    7. Personalul aeronautic civil navigant care nu promovează mai mult de 50% din totalul de discipline susţinute în cadrul unei examinări va susţine reexaminarea integrală.
    8. Personalului aeronautic civil navigant care nu obţine calificativul „promovat“ la una sau mai multe discipline de examinare pentru revalidarea licenţei i se suspendă cu efect imediat valabilitatea licenţei.
    9. Reexaminările pentru disciplinele la care nu s-a obţinut baremul de promovare se desfăşoară după minimum 15 zile de la data susţinerii examenului teoretic anterior. Numărul maxim de reexaminări acceptate este de 3 (trei); în acest caz, solicitantul va fi admis la o nouă examinare în urma promovării unui curs suplimentar stabilit de AACR în funcţie de situaţie.

    RACR-LPN5 2.12. Examinarea practică
    1. Înaintea examinării practice în zbor (test de îndemânare sau verificare a competenţei), solicitantul trebuie să fi efectuat întregul program de instruire corespunzător şi să fi promovat examinarea teoretică.
    2. Cererile-tip pentru examinarea practică adresate AACR sunt stabilite prin proceduri de aeronautică civilă şi în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.
    3. Examinările practice se efectuează numai după înregistrarea cererilor completate, semnate de cei în drept şi însoţite de documentele care atestă plata tarifelor legale corespunzătoare şi de documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor din prezenta reglementare, referitoare la identitate, studii, pregătire de specialitate, instruire/examinare teoretică, instruire practică.
    4. Testarea îndemânării pentru obţinerea de calificări de clasă/tip, reînnoirea licenţei şi verificarea competenţei pentru revalidare se va efectua pentru fiecare clasă şi/sau tip de aeronavă şi pentru fiecare funcţie care urmează a fi exercitată la bord.
    5. Orice secţiune din formularul corespunzător testării îndemânării/verificării de competenţă trebuie efectuată în mod satisfăcător în cele 6 luni de la data depunerii cererii pentru obţinerea, reînnoirea sau revalidarea calificării.
    6. Rezultatele examinării practice se înscriu în raportul de examinare practică.

    RACR-LPN5 2.13. Tarifare
    1. Pentru examinarea teoretică şi examinarea practică în vederea acordării licenţelor, a calificărilor de clasă/tip, a calificărilor superioare şi a autorizărilor suplimentare sau pentru revalidarea calificărilor de clasă/tip, AACR percepe tarife în conformitate cu nomenclatorul de tarife aprobat şi ţinând seama de reglementările specifice în vigoare.
    2. Plata tarifelor legale corespunzătoare trebuie efectuată la depunerea cererii de examinare teoretică şi/sau practică sau anterior depunerii acesteia. Cererile pentru care nu se depun la timp şi complet tarifele legale corespunzătoare vor fi reprogramate.

    RACR-LPN5 2.14. Formularul de licenţă
    1. Conţinutul actului - Numărul de ordine al rubricii este întotdeauna tipărit pe aceeaşi linie cu titlul rubricii. Rubricile de la I la XI sunt rubrici permanente, iar rubricile de la XII la XIV sunt rubrici variabile care vor fi înscrise pe o parte separată/anexă la formularul principal. Partea separată sau anexa este clar identificată ca parte a licenţei propriu-zise. Actul se tipăreşte în română. Actul conţine:
    a) rubrici permanente:
    (i) statul emitent al licenţei;
    (ii) titlul licenţei;
    (iii) numărul de înregistrare care începe cu codul poştal al statului de emitere, urmat de un cod de numere în cifre arabe şi/sau de litere din alfabetul latin;
    (iv) numele deţinătorului (în alfabetul latin);
    (v) domiciliul deţinătorului;
    (vi) cetăţenia deţinătorului;
    (vii) semnătura deţinătorului;
    (viii) autoritatea emitentă;
    (ix) termenul de valabilitate al licenţei şi autorizările pentru privilegiile acordate;
    (x) semnătura funcţionarului care a emis licenţa şi data emiterii;
    (xi) ştampila/sigiliul AACR;

    b) rubrici variabile (pe formular anexat):
    (i) calificări - de clasă, tip etc., cu data de expirare a calificării; privilegiile pentru radiotelefonie (R/T) pot apărea pe formularul de licenţă sau pe un certificat separat;
    (ii) menţiuni - înscrisuri speciale referitoare la limitări şi privilegii;
    (iii) orice alte detalii cerute de AACR.


    2. Hârtia folosită pentru licenţă este de culoare albă şi trebuie să împiedice sau să evidenţieze clar orice modificări sau ştersături. Rubricile se completează de personalul de specialitate al AACR.

    RACR-LPN5 Capitolul 3. Mecanic navigant
    RACR-LPN5 3.0. Condiţii generale
    1. Pentru a obţine licenţa de mecanic navigant, un solicitant trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să aibă vârsta de minimum 18 ani;
    b) să fie absolvent de liceu cu diplomă de bacalaureat;
    c) să fie absolvent al unor cursuri de instruire teoretică şi practică în zbor la o organizaţie de pregătire autorizată de AACR;
    d) să satisfacă cerinţele de la paragraful RACR-LPN5 3.5 privind aptitudinea medicală;
    e) să fi promovat examinarea teoretică la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 3.1;
    f) să fi promovat examinarea practică în zbor, în conformitate cu prevederile paragrafului RACR-LPN5 3.4.


    RACR-LPN5 3.1. Cunoştinţe aeronautice
    1. Pentru a obţine licenţa de mecanic navigant, solicitantul trebuie să efectueze un program aprobat de instruire teoretică, care să cuprindă cel puţin următoarele discipline:
    a) Legislaţie aeronautică:
    (i) reguli şi reglementări relevante pentru deţinătorul unei licenţe de mecanic navigant, inclusiv regulile şi reglementările privind operarea aeronavelor civile, relevante pentru deţinătorul unei licenţe de mecanic navigant;

    b) Cunoaşterea generală a aeronavei:
    (i) principii de bază pentru sisteme de propulsie, motoare cu turbină şi/sau cu piston, caracteristici ale combustibililor, sistemelor de combustibil, incluzând şi automatica sistemului de combustibil, lubrifianţi şi sisteme de lubrifiere, sisteme de injecţie şi postcombustie, funcţionarea şi operarea sistemelor de pornire şi aprindere ale motoarelor;
    (ii) principii de operare, proceduri de handling şi limitări de operare ale sistemelor de propulsie, efectele condiţiilor atmosferice asupra performanţelor motoarelor;
    (iii) celule, sisteme de comandă a zborului, structuri, trenul de aterizare, frâne, sisteme antiderapaj, coroziune şi rezistenţă la oboseală, identificarea defectelor şi deteriorărilor structurale;
    (iv) sisteme de protecţie contra ploii şi givrajului;
    (v) sisteme de presurizare, condiţionare şi oxigen;
    (vi) sisteme hidraulice şi pneumatice;
    (vii) teoria de bază a electricităţii, sisteme electrice c.c. (curent continuu) şi c.a. (curent alternativ), sisteme de cablaj ale aeronavei, izolare şi ecranare;
    (viii) principii de operare a aparatelor de bord, busolelor, pilotului automat, echipamentului de radiocomunicaţii, mijloacelor de navigaţie radar şi radio, sistemului de control al zborului;
    (ix) restricţii şi limitări în exploatare, sisteme de protecţie, detectare, înăbuşire şi stingere a focului;
    (x) folosirea şi verificările de funcţionalitate a echipamentelor şi sistemelor aeronavei respective;

    c) Performanţe de zbor şi planificarea zborului:
    (i) efectul încărcării şi distribuţia maselor la bordul aeronavei, caracteristici şi performanţe ale zborului;
    (ii) folosirea şi aplicarea în practică a datelor de performanţă, inclusiv pentru zborul de croazieră;

    d) Performanţe şi limite umane:
    (i) performanţe şi limite umane relevante pentru mecanicul navigant;

    e) Proceduri operaţionale:
    (i) principii de întreţinere, proceduri de întreţinere şi de aeronavigabilitate, raportarea defectelor, verificări înainte de zbor, măsuri de precauţie la alimentarea cu combustibil şi folosirea surselor de aerodrom, echipamentul instalat şi sistemele cabinei, utilizarea MEL (Minimum Equipment List); documente relevante pentru mecanicul navigant şi completarea lor;
    (ii) proceduri normale, anormale şi proceduri în caz de urgenţă;
    (iii) proceduri operaţionale pentru transportul mărfurilor; transportul bunurilor periculoase; evidenţe şi raportări;
    (iv) noţiuni elementare de navigaţie, principii de operare ale sistemelor de navigaţie;
    (v) aspecte operaţionale de meteorologie;

    f) Aerodinamică (principiile zborului):
    (i) principiile zborului;

    g) Radiotelefonie:
    (i) proceduri de radiotelefonie şi frazeologia standard.



    RACR-LPN5 3.2. Experienţa de zbor
    1. Solicitantul trebuie să execute minimum 100 de ore de zbor de pregătire, îndeplinind funcţia de mecanic navigant.
    2. În cazul în care solicitantul are experienţă de zbor ca pilot, AACR stabileşte dacă această experienţă de zbor poate fi acceptată şi, după caz, poate reduce în mod corespunzător cerinţa privind experienţa de zbor totală, în funcţie de îndeplinirea cerinţelor din prezentul capitol.

    RACR-LPN5 3.3. Instruirea în zbor
    1. Solicitantul trebuie să efectueze instruire în zbor cu un instructor acceptat de AACR. Instructorul trebuie să se asigure că solicitantul a dobândit experienţa de zbor operaţională, la nivelul de performanţă solicitat pentru mecanic navigant, cel puţin în următoarele domenii:
    a) proceduri normale:
    (i) verificări înainte de zbor;
    (ii) proceduri de alimentare şi de gestionare a combustibilului;
    (iii) verificarea documentelor de întreţinere;
    (iv) proceduri normale pentru toate fazele zborului;
    (v) folosirea listei de verificări ale sistemelor pentru proceduri normale;
    (vi) coordonarea în echipaj şi proceduri în cazul în care un membru al echipajului se află/este în incapacitatea de a îndeplini funcţiile la bord;
    (vii) raportări în cazul fiecărui zbor normal sau consemnarea defecţiunilor constatate;

    b) proceduri anormale:
    (i) recunoaşterea funcţionării anormale a sistemelor aeronavei;
    (ii) utilizarea procedurilor anormale şi alternative;
    (iii) raportări şi evidenţe;

    c) proceduri de urgenţă:
    (i) recunoaşterea apariţiei situaţiei de urgenţă;
    (ii) aplicarea procedurilor de urgenţă corespunzătoare;
    (iii) folosirea listei de verificări ale sistemelor pentru proceduri de urgenţă;
    (iv) raportări şi evidenţe.



    RACR-LPN5 3.4. Îndemânarea
    1. Solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea sa de a executa, ca mecanic navigant, procedurile şi manevrele descrise în paragraful RACR-LPN5 3.3, în conformitate cu privilegiile acordate deţinătorului licenţei de mecanic navigant, precum şi capacitatea:
    a) de a utiliza sistemele avionului în conformitate cu performanţele şi limitările aeronavei;
    b) de analiză şi abilităţi în executarea funcţiei de mecanic navigant;
    c) de a aplica cunoştinţele de aviaţie;
    d) de a îndeplini toate sarcinile ca membru al echipajului în mod corespunzător;
    e) de a menţine permanent o comunicare eficientă cu ceilalţi membri ai echipajului.

    2. Examinarea practică trebuie efectuată în zbor necomercial, cu efectuarea a minimum două aterizări.

    RACR-LPN5 3.5. Aptitudinea medicală
    1. Solicitantul trebuie să deţină un certificat medical clasa a 2-a, în termen de valabilitate.

    RACR-LPN5 3.6. Privilegiile deţinătorului licenţei de mecanic navigant şi condiţiile în care acestea pot fi exercitate
    1. În urma îndeplinirii cerinţelor specificate în prezentul capitol, deţinătorul unei licenţe de mecanic navigant are dreptul să exercite funcţia de mecanic navigant pe tipurile de aeronave pentru care deţine o calificare validă.

    RACR-LPN5 3.7. Emiterea licenţelor; termene de valabilitate
    1. Emiterea licenţei iniţiale se efectuează în condiţiile prevăzute în prezentul capitol. Termenul de valabilitate pentru calificările de tip este de 12 luni de la data promovării examinării practice prevăzute la paragraful RACR-LPN5 3.0 lit. f).
    2. Revalidarea licenţei se efectuează în urma unei examinări teoretice la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 3.1 pct. 1 lit. a), c) şi e) şi a examinării practice în zbor conform paragrafului RACR-LPN5 3.4, efectuate în intervalul ultimelor 3 luni de valabilitate. Experienţa de zbor minimă pentru revalidare este de 10 ore de zbor în ultimele 12 luni. În cazul în care solicitantul nu deţine experienţa minimă de zbor pentru revalidare va fi examinat teoretic şi practic la nivelul prevăzut pentru reînnoirea calificării.
    3. Pentru reînnoirea calificării de tip se efectuează examinarea teoretică la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 3.1 pct. 1 lit. a)-c) şi e)-g), precum şi o examinare practică în zbor conform paragrafului RACR-LPN5 3.4. După o întrerupere mai mare de 90 de zile calendaristice, activitatea poate fi reluată după efectuarea unui zbor cu un instructor cu calificare pe tipul respectiv de aeronavă. După o întrerupere mai mare de 6 luni, activitatea poate fi reluată după efectuarea unei examinări practice pe simulator sau în zbor care să conţină minimum două aterizări. Înaintea examinării pentru reînnoirea calificării de tip este necesară efectuarea unui program, aprobat de AACR, de împrospătare a cunoştinţelor teoretice şi de reantrenare practică. La stabilirea programului se va ţine seama de durata de întrerupere.

    RACR-LPN5 Capitolul 4. Inginer de recepţie şi control aeronave
    RACR-LPN5 4.0. Condiţii generale
    1. Pentru a obţine licenţa de inginer de recepţie şi control aeronave, un solicitant trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să aibă vârsta de minimum 28 de ani;
    b) să deţină diplomă universitară, inginer cu profil electronic sau inginerie aerospaţială;
    c) să promoveze un curs de cunoaştere pentru tipul de aeronavă pentru care solicită licenţa de inginer de recepţie şi control, curs organizat de organizaţii de pregătire autorizate Part-147, de producătorul aeronavei sau de AACR; pentru primul tip de aeronavă pentru care se solicită licenţa, nivelul cursului trebuie să fie echivalent cu nivelul 3 prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 1.321/2014, anexa III, apendicele III, iar pentru tipurile ulterioare se acceptă un curs echivalent cu nivelul 1 prevăzut în acelaşi regulament;
    d) să deţină un certificat de aptitudine medicală aeronautică clasa a II-a, în termen de valabilitate;
    e) să deţină o experienţă de minimum 5 ani în întreţinerea, proiectarea, fabricarea sau în supravegherea unei organizaţii de întreţinere, proiectare ori fabricare a aeronavelor de tipul sau din categoria pentru care solicită licenţa şi calificarea;
    f) să fi parcurs un program de pregătire teoretică şi practică organizat de AACR sau în cadrul unei organizaţii autorizate de AACR pentru un astfel de curs;
    g) să fi promovat examinarea teoretică şi practică la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 4.1 şi examinarea practică prevăzută la paragraful RACR-LPN5 4.4.


    RACR-LPN5 4.1. Pregătire teoretică
    1. Pentru a obţine licenţa de inginer de recepţie şi control aeronave, solicitantul trebuie să parcurgă un program de instruire teoretică şi practică care să cuprindă următoarele discipline:
    a) Legislaţie aeronautică, prin care să obţină cunoştinţe cu privire la regulile aerului, servicii şi proceduri de trafic aerian, proceduri privind organizarea şi efectuarea zborurilor tehnice, reglementări specifice privind proiectarea şi operarea aeronavelor;
    b) Cunoaşterea generală a aeronavei (în cazul personalului care deţine licenţă de personal tehnic aeronautic ce include calificarea pentru tipul respectiv de aeronavă, cunoaşterea generală a aeronavei nu mai este necesară), prin care să obţină cunoştinţe cu privire la operarea şi funcţionarea sistemelor de propulsie, ale sistemelor şi aparatelor de bord ale aeronavei, restricţii în operarea aeronavei şi sistemelor de propulsie, informaţii relevante privind exploatarea aeronavei, prevăzute în manualul de zbor şi în documentaţia de întreţinere, folosirea şi verificarea funcţionării echipamentelor şi sistemelor aeronavei respective, conţinutul şi utilizarea manualului de zbor specific tipului de aeronavă, proceduri şi programul de întreţinere a celulei, sistemelor şi sistemelor de propulsie ale aeronavei respective, aparatelor de bord, instalaţiilor şi sistemelor de bord, echipamentelor de bord pentru căutare şi salvare;
    c) Performanţe de zbor şi planificarea zborului, prin care să obţină cunoştinţe cu privire la efectele încărcării şi distribuţiei maselor la bordul aeronavei, caracteristici şi performanţe ale zborului, calcule de greutate şi centraj, calculul şi aplicarea în practică a datelor de decolare, aterizare şi a altor date de zbor, planificarea preliminară şi pe rută a zborului;
    d) Performanţe şi limitări umane, prin care să obţină cunoştinţe relevante pentru inginerul de recepţie şi control;
    e) Aerodinamică (principiile zborului), prin care să obţină cunoştinţe cu privire la aerodinamica aplicabilă aeronavelor pentru care solicită licenţa.


    RACR-LPN5 4.2. Experienţa de zbor
    1. Evidenţa tuturor zborurilor efectuate ca inginer de recepţie şi control în pregătire, care este adiţionat echipajului de bază, trebuie înregistrată de solicitant într-un „Carnet de zbor“.
    2. În scopul îndeplinirii cerinţelor relevante prevăzute în prezenta reglementare, AACR poate recunoaşte unui solicitant al licenţei de inginer de recepţie şi control cunoştinţele, experienţa şi îndemânarea dobândite în activitatea de zbor efectuată într-o organizaţie de fabricaţie, reparaţie sau întreţinere a aeronavelor.
    3. Pentru a obţine licenţa de inginer de recepţie şi control aeronave, solicitantul trebuie să acumuleze o experienţă minimă de zbor de 20 de ore, în minimum 10 inspecţii de navigabilitate.
    4. Pentru a obţine o calificare de tip sau o categorie de aeronavă suplimentară, solicitantul trebuie să acumuleze o experienţă minimă pe tip ori clasă de 3 ore de zbor în inspecţii de navigabilitate. Prin clasă de aeronave se înţelege aeronavele care au o construcţie similară, instalaţii de forţă similare şi echipamente de bord cu o complexitate similară.

    RACR-LPN5 4.3. Instruirea în zbor
    1. Solicitantul efectuează instruirea pe aeronave cu un inginer de recepţie şi control autorizat în scopul efectuării instruirii. În anumite situaţii, instruirea se poate face cu un pilot calificat corespunzător (pilot recepţie şi control sau pilot deţinător de autorizaţie de control tehnic sau alt document acceptat de AACR). Acesta trebuie să se asigure că solicitantul a dobândit experienţa de zbor operaţională, la nivelul de performanţă cerut pentru inginer de recepţie şi control, cel puţin în următoarele domenii:
    a) operaţiuni premergătoare zborului, incluzând determinarea greutăţii şi controlul documentelor de întreţinere ale aeronavei;
    b) proceduri normale:
    (i) verificarea aeronavei la sol, înaintea zborului;
    (ii) proceduri normale pentru toate fazele zborului;
    (iii) coordonarea în echipaj şi proceduri în cazul în care un membru al echipajului de conducere se află/este în incapacitatea de a îndeplini funcţiile la bord;
    (iv) raportarea defectelor;

    c) proceduri anormale, precum recunoaşterea funcţionării anormale a sistemelor aeronavei;
    d) proceduri de urgenţă, precum recunoaşterea apariţiei situaţiei de urgenţă;
    e) proceduri de testare a aeronavelor în zbor.


    RACR-LPN5 4.4. Examinarea
    1. Examinarea în vederea obţinerii licenţei de inginer de recepţie şi control constă în examinare teoretică şi practică.
    2. Examinările, atât teoretică, cât şi practică, au loc doar după înregistrarea cererilor însoţite de documentele care atestă plata tarifelor legale corespunzătoare şi de documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prezentei reglementări referitoare la identitate, studii, pregătire de specialitate, instruire teoretică, instruire practică.
    3. Rezultatele examinărilor se înscriu în rapoartele corespunzătoare fiecărei instruiri.
    4. Baremul de promovare a examenelor teoretice este de 75%.
    5. Reexaminările pentru disciplinele la care solicitantul nu a promovat se desfăşoară după minimum 15 zile de la data susţinerii examenului teoretic anterior.
    6. Examinarea practică pentru obţinerea de calificări de clasă/tip, calificări de instructor sau pentru reînnoirea licenţei existente se va efectua pentru fiecare clasă şi/sau tip de aeronavă.
    7. Pentru obţinerea licenţei de recepţie şi control pentru aeronave, solicitantul, sub supravegherea unui examinator autorizat de AACR, trebuie:
    a) să exerseze practica de recepţie şi control în zbor, manevrele şi procedurile care sunt necesare la recepţia şi controlul în zbor ale aeronavelor cu ocazia efectuării inspecţiilor de navigabilitate;
    b) să execute un program de pregătire în zbor care să includă demonstrarea metodelor şi procedurilor de recepţie şi control;
    c) să dovedească capacitatea de a înregistra datele de zbor şi de a executa satisfăcător în întregime programul de control aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă, dacă echipamentul aeronavei nu permite înregistrarea automată a acestor date.

    8. Rezultatele examinării practice (promovat/nepromovat) se înscriu în raportul de examinare practică.
    9. Personalului care nu obţine calificativul „promovat“ la una sau mai multe discipline de examinare pentru obţinerea/ revalidarea/reînnoirea licenţei nu i se acordă ori i se suspendă, după caz, cu efect imediat, valabilitatea licenţei de zbor.
    10. Examinările teoretice şi practice se fac de către inspectori AACR cu calificare pe tipul respectiv de aeronavă, special desemnaţi în acest scop, sau de către un inspector de zbor al AACR calificat corespunzător (pilot recepţie şi control sau pilot deţinător de autorizaţie de control tehnic sau alt document acceptat de AACR) sau de către angajaţi ori persoane fizice contractuale ale operatorilor care deţin o licenţă şi o calificare cel puţin egale cu licenţa sau calificarea pentru care sunt autorizate să efectueze testarea îndemânării şi/sau verificarea competenţei, desemnate de AACR în acest scop.

    RACR-LPN5 4.5. Aptitudinea medicală
    1. Solicitantul trebuie să deţină un certificat medical clasa a II-a, în termen de valabilitate.
    2. Deţinătorii de licenţă nu pot exercita privilegiile licenţei pe care o deţin şi ale calificărilor sau autorizărilor asociate în cazurile în care se constată o diminuare a aptitudinilor medicale care ar putea să îi facă incapabili să exercite, în condiţii de siguranţă, aceste privilegii.

    RACR-LPN5 4.6. Privilegiile deţinătorului licenţei de recepţie şi control şi condiţiile de exercitare a acestora
    1. În urma îndeplinirii cerinţelor specificate în prezentul capitol, deţinătorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control aeronave are dreptul să ateste navigabilitatea aeronavelor civile ca urmare a inspecţiilor de navigabilitate, în conformitate cu reglementările aplicabile.
    2. Emiterea unei licenţe de inginer de recepţie şi control se efectuează numai dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru cel puţin o calificare de bază pentru care se face dovada cunoştinţelor teoretice şi a îndemânării, conform cerinţelor prezentei reglementări.
    3. Deţinătorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control poate îndeplini această funcţie la bordul unei aeronave numai dacă deţine o licenţă validă pentru tipul respectiv de aeronavă, excepţie făcând cazul când se află la bordul aeronavei pentru a fi testat pentru evaluarea îndemânării sau se află în programul de pregătire.
    4. Prezenta reglementare nu limitează numărul calificărilor care pot fi deţinute la un moment dat de un inginer de recepţie şi control.
    5. Pentru variante de aeronavă, programele de instruire necesită instruire suplimentară pe echipamente de antrenament corespunzătoare sau aeronavă.
    6. Deţinătorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control aeronave răspunde în totalitate pentru temeinicia prelungirii sau suspendării valabilităţii certificatului de navigabilitate al aeronavei civile inspectate.
    7. Inginerul de recepţie şi control trebuie să ateste funcţionarea echipamentelor speciale montate pe aeronavă pentru operări speciale. Verificarea acestor echipamente se face în conformitate cu procedurile stabilite de AACR.

    RACR-LPN5 4.7. Emiterea licenţelor; termene de valabilitate
    1. Emiterea licenţei iniţiale se efectuează de AACR în urma calificării pe clasă/tip de aeronave în condiţiile prevăzute la paragraful RACR-LPN5 4.0. Termenul de valabilitate este de maximum 24 de luni începând cu data promovării examinărilor teoretice prevăzute la paragraful RACR-LPN5 4.0.
    2. Revalidarea licenţei se efectuează în urma unei examinări teoretice la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 4.1 pct. 1 lit. a) şi c) şi a examinării practice conform prevederilor paragrafului RACR-LPN5 4.4 pct. 2. Termenul de valabilitate al revalidării licenţei este de 24 de luni de la data promovării examenelor teoretice. Experienţa de zbor pentru revalidare este de minimum 10 ore în ultimele 12 luni. În cazul în care solicitantul nu deţine experienţa minimă de zbor pentru revalidare, acesta va fi examinat teoretic şi practic la nivelul prevăzut pentru reînnoirea calificării.
    3. Reînnoirea calificării de clasă/tip se efectuează după promovarea examinării teoretice la toate disciplinele de la paragraful RACR-LPN5 4.1 şi verificarea practică în zbor conform paragrafului RACR-LPN5 4.4 pct. 2 şi 3. Dacă perioada de expirare a licenţei a depăşit 2 ani, înaintea examinărilor este necesar ca solicitantul să parcurgă un program de împrospătare a cunoştinţelor teoretice şi de reantrenare practică, aprobat de AACR, sub supravegherea unui inginer de recepţie şi control sau a unui inspector de zbor al AACR calificat corespunzător (pilot recepţie şi control sau pilot deţinător de autorizaţie de control tehnic sau alt document acceptat de AACR) sau a unor angajaţi ai operatorilor care deţin o licenţă şi o calificare cel puţin egală cu licenţa sau calificarea pentru care este autorizat să efectueze testarea îndemânării şi/sau verificarea competenţei, desemnaţi de AACR în acest scop.
    4. În situaţia specială reprezentată de efectuarea unor zboruri nereglementate, AACR poate emite o autorizare specială scrisă în locul emiterii unei calificări propriu-zise pentru inginerul de recepţie şi control. Valabilitatea acestei autorizări este limitată la durata necesară pentru desfăşurarea operaţiunii respective, dar poate fi prelungită până la finalizarea ei sau până la obţinerea unei licenţe de recepţie şi control pentru tipul respectiv de aeronavă.

    RACR-LPN5 Capitolul 5. Inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc
    RACR-LPN5 5.0. Condiţii generale
    1. Pentru a obţine licenţa de inginer recepţie şi control mijloace PNA-Tc, un solicitant trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să deţină diplomă universitară ca inginer cu profil electronic sau inginerie aerospaţială, cu specialitatea în domeniul radiocomunicaţii, navigaţie aeriană sau aparatură de bord;
    b) să promoveze cursurile de operare şi întreţinere pentru echipamentul specific de inspecţie şi verificare din zbor a funcţionării mijloacelor PNA-Tc, ce urmează a fi exploatat, organizate de producătorul echipamentului sau de AACR;
    c) să deţină o experienţă de minimum un an în întreţinerea sau supravegherea de siguranţă a mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită licenţa şi calificarea;
    d) să aibă vârsta de minimum 24 de ani;
    e) să satisfacă cerinţele de la paragraful RACR-LPN5 5.5 privind aptitudinea medicală;
    f) să deţină certificat general de operator radio în serviciul mobil aeronautic şi serviciul mobil aeronautic prin satelit;
    g) să îndeplinească cerinţele de la paragrafele RACR-LPN5 5.2 şi 5.3;
    h) să fi promovat examinarea teoretică la disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 5.1 şi să îndeplinească condiţiile stipulate la paragraful RACR-LPN5 5.4.


    RACR-LPN5 5.1. Cunoştinţe aeronautice
    1. Pentru a obţine licenţa de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc pentru inspecţia şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc, solicitantul trebuie să parcurgă un program de instruire teoretică care să cuprindă următoarele discipline:
    a) Legislaţie aeronautică:
    (i) reguli şi reglementări relevante pentru deţinătorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc; Codul aerian; Regulile aerului;

    b) Cunoaşterea generală a mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită calificarea de verificare din zbor (funcţionare, emisie semnal, compunere semnal în spaţiu);
    c) Cunoaşterea echipamentului specific de inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită calificarea de verificare din zbor:
    (i) principii de funcţionare, recepţie semnal, operare şi întreţinere pentru toate sistemele constitutive;
    (ii) proceduri specifice de verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită calificarea de verificare din zbor;
    (iii) parametrii măsuraţi şi toleranţe admise de reglementările specific aplicabile.


    2. Pregătirea teoretică este asigurată de un inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc (cu experienţă în acest domeniu de activitate de minimum un an), se aprobă de AACR şi se desfăşoară sub supravegherea unui inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc.

    RACR-LPN5 5.2. Experienţa de zbor
    1. Pentru a obţine licenţa de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc pentru inspecţia şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc, solicitantul trebuie să acumuleze o experienţă de minimum 6 verificări efective din zbor, repartizate, prin programul de pregătire aprobat de AACR, în mod echilibrat şi corespunzător mijloacelor PNA-Tc de rută şi de apropiere pentru care solicită calificarea.
    2. Pentru extinderea licenţei de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc cu calificarea inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc de apropiere, solicitantul trebuie să deţină calificarea de inspecţie şi verificare din zbor pentru cel puţin două tipuri de mijloace PNA-Tc de rută şi o experienţă de minimum 50 de ore de zbor în acest domeniu de activitate şi să acumuleze experienţa de zbor menţionată la pct. 1 de mai sus, pentru mijloacele de apropiere pentru care solicită calificarea.

    RACR-LPN5 5.3. Instruirea în zbor
    1. Solicitantul trebuie să efectueze o instruire în zbor pentru inspecţia şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită calificarea cu un inginer recepţie şi control mijloace PNATc cu experienţă în acest domeniu de activitate de minimum un an. Acesta trebuie să se asigure în zbor că solicitantul a dobândit cunoştinţe şi abilităţi operaţionale şi tehnice suficiente, la nivelul de performanţă solicitat, cel puţin în următoarele domenii:
    a) operaţiuni premergătoare zborului (informarea deţinătorilor mijloacelor PNA-Tc, pregătirea misiunii de verificare din zbor, pregătirea echipamentului de inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc);
    b) calibrarea receptoarelor echipamentului de inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc;
    c) operarea echipamentului de inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc;
    d) evaluarea parametrilor măsuraţi ai mijloacelor PNA-Tc pentru care solicită calificarea, în timpul misiunilor de verificare din zbor;
    e) aplicarea procedurilor specifice pentru inspecţia şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc, pentru verificările periodice din zbor şi verificările din zbor în vederea autorizării;
    f) proceduri speciale şi ordinea lor de aplicare în cazul în care sunt necesare reglaje la mijloacele PNA-Tc;
    g) proceduri de intervenţie la echipamentul de inspecţie şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc în timpul zborului, în momentul apariţiei unei defecţiuni.


    RACR-LPN5 5.4. Îndemânarea
    1. Pentru obţinerea licenţei de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc, solicitantul, sub supravegherea unui examinator deţinător de licenţă de inginer recepţie şi control mijloace PNA-Tc în termen de valabilitate, cu experienţă în acest domeniu de activitate de minimum un an, trebuie să demonstreze pe parcursul examinării practice în zbor că are capacitatea:
    a) de a opera echipamentul de inspecţie şi verificare din zbor a mijloacelor PNA-Tc;
    b) de a executa procedurile necesare pentru inspecţia şi verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc;
    c) de a evalua parametrii măsuraţi, precum şi de a stabili şi solicita efectuarea reglajelor necesare mijloacelor PNA-Tc;
    d) de a evalua şi stabili starea de funcţionare a mijloacelor PNA-Tc pentru care a efectuat verificarea din zbor.

    2. Examinarea practică în zbor se efectuează numai după promovarea examinării teoretice.

    RACR-LPN5 5.5. Aptitudinea medicală
    1. Solicitantul trebuie să deţină un certificat medical clasa a 2-a (care să ateste aptitudinea medicală aeronautică), în termen de valabilitate.

    RACR-LPN5 5.6. Privilegiile deţinătorului licenţei de recepţie şi control mijloace PNA-Tc şi condiţiile în care acestea pot fi exercitate
    1. În urma îndeplinirii cerinţelor specificate în prezentul capitol, deţinătorul unei licenţe de inginer de recepţie şi control mijloace PNA-Tc are dreptul să ateste starea de funcţionare a mijloacelor PNA-Tc în funcţie de rezultatul analizei parametrilor măsuraţi, conform reglementărilor specifice aplicabile.

    RACR-LPN5 5.7. Emiterea licenţelor şi termene de valabilitate
    1. Emiterea licenţei iniţiale se efectuează de AACR în condiţiile prevăzute în prezentul capitol. Termenul de valabilitate este de maximum 24 de luni începând cu data promovării examinării practice în zbor, efectuată în conformitate cu paragraful RACR-LPN5 5.4.
    2. Revalidarea licenţei se efectuează în urma unei examinări teoretice la disciplina de la paragraful RACR-LPN5 5.1 pct. 1 lit. c) şi a examinării practice în zbor în conformitate cu paragraful RACR-LPN5 5.4. Termenul de valabilitate a revalidării licenţei este de 24 de luni de la data promovării examinării practice în zbor. Experienţa de zbor necesară pentru revalidare este de minimum 50 de ore în ultimele 12 luni. În cazul în care solicitantul nu deţine experienţa minimă de zbor pentru revalidare, acesta va fi examinat teoretic şi practic la nivelul prevăzut pentru reînnoirea calificării.
    3. Reînnoirea licenţei se efectuează după promovarea examinării teoretice la toate disciplinele prevăzute la paragraful RACR-LPN5 5.1 şi a examinării practice în zbor în conformitate cu paragraful RACR-LPN5 5.4. Dacă perioada de expirare a licenţei a depăşit 2 ani, înaintea examinărilor este necesar ca solicitantul să parcurgă un program de împrospătare a cunoştinţelor teoretice şi de reantrenare practică în zbor, aprobat de AACR.

    RACR-LPN5 5.8. Limitarea, suspendarea, revocarea
    1. AACR poate să limiteze, să suspende, să revoce privilegiile rezultate în urma deţinerii unei licenţe sau autorizări, pentru orice licenţă, calificare, autorizare, aprobare ori certificat care a fost emis în conformitate cu cerinţele prezentei reglementări, dacă deţinătorul licenţei/autorizării/certificatului nu mai îndeplineşte cerinţele prezentei reglementări, care stau la baza emiterii licenţei/autorizării/certificatului.
    2. Măsura limitării, suspendării sau revocării se ia de către AACR printr-o decizie scrisă care conţine motivele de fapt şi de drept pentru care se decide această măsură, căreia i se anexează raportul motivat în fapt şi în drept, întocmit de structura de specialitate din cadrul AACR.
    3. În cazul suspendării sau al revocării de către AACR a unei/unui licenţe, certificat, calificări sau autorizaţii, titularii trebuie să înapoieze AACR, în maximum 5 zile de la data la care au fost informaţi, respectivele documente în original, fie prin depunere directă la registratura AACR, fie prin poştă cu scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.
    4. Decizia de suspendare, revocare sau limitare este act administrativ care poate fi contestat conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    5. Deţinătorul actului suspendat nu poate solicita schimbarea autorităţii competente până la data la care suspendarea este ridicată.
    6. În cazul unei investigaţii în curs, care se bazează pe dovezi de neconformitate, titularul licenţei nu poate solicita imediat schimbarea autorităţii competente. AACR va aloca timp suficient pentru a investiga cazul şi pentru a ajunge la o concluzie dacă certificatul medical sau licenţa, certificatul, calificarea sau autorizaţia, asociate acestora, trebuie să fie sau nu suspendate sau revocate înainte ca titularul licenţei să poată solicita schimbarea autorităţii competente.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016