Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTĂRI AERONAUTICE CIVILE ROMÂNE din 25 martie 2019  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGLEMENTĂRI AERONAUTICE CIVILE ROMÂNE din 25 martie 2019 "Limitări privind timpul de muncă şi cerinţe de odihnă pentru personalul aeronautic civil navigant" RACR-LTMO, ediţia 3/2019

EMITENT: Ministerul Transporturilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 295 din 17 aprilie 2019
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 663 din 25 martie 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 295 din 17 aprilie 2019.
──────────

    PREAMBUL
    (1) Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian civil, prin acte normative interne din domeniu, precum şi prin prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.
    (2) În conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementări aeronautice civile române, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care desfăşoară activităţi în zonele supuse servituţilor de aeronautică civilă.
    (3) Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) este autoritate delegată de Ministerul Transporturilor pentru asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice civile naţionale, precum şi pentru supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care furnizează servicii sau produse pentru aviaţia civilă din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei civile.
    (4) Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile şi recomandările Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.
    (5) În vederea îndeplinirii obligaţiilor României de stat membru al Uniunii Europene şi de conformare cu legislaţia comunitară în domeniul aviaţiei civile, România trebuie să aplice prevederile Regulamentului (UE) 965/2012 al Comisiei de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare. Conform articolului 8 al Regulamentului (UE) 965/2012, limitările timpului de muncă şi odihnă al personalului navigant implicat în operaţiunile aeriene, aplicabil în statele membre ale Uniunii, sunt stabilite atât prin cerinţe la nivel european, cât şi prin cerinţe la nivel naţional.
    CAP. 1
    Scop şi aplicabilitate
    1.1. Scop
    Prezenta reglementare stabileşte cerinţele privind limite ale timpului de muncă şi de odihnă pentru personalul aeronautic civil navigant implicat în operaţiuni aeriene în acord cu prevederile Codului aerian civil, în limitele prevăzute de art. 8 al Regulamentului (UE) 965/2012.

    1.2. Aplicabilitate
    Prezenta reglementare este structurată pe două secţiuni, în funcţie de clasificarea aeronavelor şi tipul operaţiunilor aeriene în care sunt implicate, după cum urmează:
    1. Secţiunea 1 se aplică operaţiunilor de tipul:
    a) operaţiuni de transport aerian comercial efectuate cu elicoptere;
    b) operaţiuni de lucru aerian (operaţiuni comerciale specializate);
    c) operaţiuni de aviaţie generală (operaţiuni necomerciale, inclusiv operaţiuni necomerciale specializate);
    d) zboruri şcoală.

    2. Secţiunea a 2-a se aplică pentru operaţiuni de transport aerian comercial, cu avioane, de tipul:
    a) operaţiuni de taxi aerian;
    b) operaţiuni de servicii medicale de urgenţă;
    c) operaţiuni cu un singur pilot, în acord cu dispoziţiile art. 8(4) din Regulamentul (CEE) nr. 3.922/91 referitoare la următoarele articolele din subpartea Q a anexei III: OPS 1.1105 pct. 1.1 şi 6; OPS 1.1110 pct. 1.3 şi 1.4.1; OPS 1.1115; şi OPS 1.1125 pct. 1.3, 1.4 şi 2.1.



    1.3. Documente de referinţă
    a) Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare;
    c) Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului Comisiei (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 965/2012;
    d) Regulamentul (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CEE) nr. 3.922/2012.

    CAP. 2
    Definiţii
    Definiţii
    (1) În sensul prezentei reglementări, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) OPS 1.xxxx - articol din anexa III, subpartea Q, din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care România a adoptat sau a menţinut dispoziţii proprii până la instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici;
    b) operator - persoană fizică sau juridică angajată în operarea aeronavelor;
    c) perioadă de serviciu pentru zbor (FDP) - perioada de timp în care o persoană operează într-o aeronavă ca membru al echipajului. FDP începe în momentul în care un membru al echipajului se prezintă în vederea începerii unui serviciu care cuprinde un zbor sau o serie de zboruri; aceasta se termină la sfârşitul ultimului zbor unde acesta este membru al echipajului aflat în serviciu;
    d) serviciu întrerupt - o perioadă de serviciu pentru zbor care conţine o pauză;
    e) timp-bloc - timpul scurs din momentul în care o aeronavă se pune în mişcare pentru prima dată din locul de parcare în vederea decolării până în momentul în care aceasta se opreşte în poziţia desemnată pentru parcare şi are toate motoarele oprite.

    (2) Termenii bază de reşedinţă, echipaj de zbor majorat, fereastră de reducere circadiană, membru al echipajului aflat în serviciu, noapte locală, pauză, perioadă de rezervă, poziţionare, spaţiu de cazare, spaţiu de cazare adecvat, perioadă de odihnă, perioadă de serviciu, zi izolată fără perioadă de serviciu şi zi locală au înţelesurile prevăzute în Regulamentul (UE) 965/2012.
    SECŢIUNEA 1

    CAP. 3
    Prevederi generale
    3.1. Responsabilităţile operatorului
    3.1.1. Operatorul trebuie să desemneze o bază de reşedinţă pentru fiecare membru al echipajului.
    3.1.2. Orice operator trebuie să stabilească scheme privind perioada de serviciu, perioada de serviciu pentru zbor, precum şi perioada de odihnă a membrilor echipajului.
    3.1.3. Orice operator trebuie să se asigure că în planificarea zborurilor sale:
    a) sunt respectate limitările privind perioada de serviciu, perioada de serviciu pentru zbor, precum şi perioada de odihnă a personalului aeronautic civil navigant, stabilite în conformitate cu prevederile acestei reglementări şi cu oricare alte prevederi legale aplicabile;
    b) zborurile sunt planificate astfel încât să se încheie în interiorul perioadelor de timp admise pentru perioada de serviciu pentru zbor, ţinându-se cont de timpul necesar pregătirii zborului, zborul propriu-zis şi perioada de timp necesară pentru formalităţile de după încheierea zborului;
    c) programul de serviciu al membrilor echipajului trebuie să fie întocmit şi publicat cu suficient timp în avans pentru a permite acestora să îşi organizeze perioada de odihnă.

    3.1.4. Operatorul trebuie să considere un timp de notificare minim pentru fiecare membru al echipajului şi va ţine seama de timpul rezonabil necesar pentru pregătirea plecării la serviciu şi de timpul necesar deplasării membrului echipajului de la domiciliu sau de la locul unde membrul echipajului se află în perioada de rezervă la locul unde trebuie să se prezinte pentru serviciu.
    3.1.5. La întocmirea planificării privind perioada de serviciu pentru zbor şi perioada de odihnă, operatorii trebuie să ţină cont de efectele suprasolicitării/oboselii acumulate prin executarea ciclică a perioadei de serviciu pentru zbor maxime/perioada de odihnă minimă, prin alternarea timpilor pentru perioadele de serviciu de zi cu cele de noapte, precum şi a frecvenţei acestora asupra membrilor echipajului.
    3.1.6. Operatorul trebuie să stabilească zile libere şi să notifice despre aceasta, în avans, membrii echipajului.
    3.1.7. Operatorul trebuie să se asigure că perioada de odihnă alocată membrilor echipajului este suficientă pentru a trece peste efectele serviciului anterior şi pentru a fi odihniţi până la începerea următoarei perioade de serviciu, pentru a opera la un nivel de eficienţă şi siguranţă satisfăcător, indiferent de circumstanţe.
    3.1.8. Operatorul trebuie să se asigure că planificarea perioadei de serviciu pentru zbor este făcută astfel încât să se evite starea de oboseală.
    3.1.9. Exceptările de la limitele stabilite în această reglementare, solicitate de operator şi aprobate de AACR, trebuie însoţite de aplicarea unor măsuri compensatorii corespunzătoare pentru membrii echipajului.

    3.2. Responsabilităţile membrilor echipajului
    3.2.1. Niciun membru al echipajului nu trebuie să opereze o aeronavă dacă se simte obosit sau dacă este conştient că starea fizică sau psihică nu îi permite să îşi îndeplinească atribuţiile la standardele cerute, prin aceasta putând pune în pericol siguranţa zborului.
    3.2.2. Membrii echipajului trebuie să folosească facilităţile de odihnă oferite, să îşi planifice şi să folosească corespunzător perioada de odihnă.

    3.3. Responsabilităţile AACR
    AACR poate acorda exceptări de la limitele stabilite în această reglementare în condiţiile în care se execută operaţiuni speciale care nu corespund prevederilor general valabile din reglementările aplicabile ori în scopul nevoilor operaţionale urgente specifice ale operatorului, dar numai după ce părţile participante la operaţiune au stabilit de comun acord condiţiile de desfăşurare a acestora.
    Astfel:
    a) o exceptare se poate acorda pentru o perioadă de maximum 3 luni şi poate fi prelungită o singură dată;
    b) o exceptare admisă de la prevederile prezente trebuie ca prin măsurile suplimentare luate de operator să asigure un nivel echivalent de siguranţă a zborului;
    c) orice operator care solicită o exceptare de la prevederile prezentei reglementări trebuie să demonstreze AACR că solicitarea de exceptare produce un nivel echivalent de siguranţă a operării. Aceste exceptări vor fi însoţite de măsuri de diminuare a riscurilor, dacă este cazul;
    d) în evaluarea unor astfel de solicitări, AACR are în vedere practicile şi recomandările general agreate de organismele de aviaţie civilă.


    CAP. 4
    Limite ale perioadei de serviciu pentru zbor
    4.1. Prevederile prezentului capitol nu se aplică operaţiunilor de zbor cu un singur pilot, serviciilor medicale de urgenţă, operaţiunilor de lucru aerian şi zborurilor-şcoală, care sunt tratate la cap. 12, 13 şi 14 ale prezentei reglementări.
    4.2. Orice operator trebuie să prevadă înainte de începerea zborului un timp de pregătire suficient care să asigure în mod realist timpul necesar pentru pregătirea zborului şi pentru îndeplinirea îndatoririlor privind siguranţa zborului, aşa cum au fost aprobate de AACR.
    4.3. Limite zilnice
    4.3.1. Într-o perioadă de 24 de ore consecutive perioada de serviciu pentru zbor este de maximum 13 ore.
    4.3.2. Limita zilnică va fi redusă cu câte 30 de minute pentru fiecare sector, începând cu al treilea sector, dar nu mai mult de două ore.
    4.3.3. Limite datorate ferestrei de reducere circadiană:
    a) în situaţia în care perioada de serviciu pentru zbor începe în fereastra de reducere circadiană sau conţine în totalitate o fereastră de reducere circadiană, limitele maxime prevăzute la pct. 4.4.1 şi, după caz, la pct. 4.4.2 vor fi reduse cu valoarea integrală din perioada de serviciu pentru zbor cuprinsă în fereastra de reducere circadiană, reducerea fiind de minimum o oră, dar nu mai mult de două ore;
    b) în situaţia în care perioada de serviciu pentru zbor se termină într-o fereastră de reducere circadiană limitele maxime prevăzute la pct. 4.4.1 şi, după caz, la pct. 4.4.2 vor fi reduse cu 50% din perioada de serviciu pentru zbor cuprinsă în fereastra de reducere circadiană.


    4.4. Limite zilnice extinse
    4.4.1. Limita maximă a perioadei de serviciu pentru zbor, stabilită la pct. 4.3, poate fi extinsă cu până la o oră în condiţiile impuse de situaţii operaţionale neprevăzute. Astfel:
    a) nu sunt permise extinderi ale perioadei de serviciu pentru zborurile care includ 6 sectoare sau mai mult;
    b) în situaţia în care perioada de serviciu pentru zbor intersectează fereastra de reducere circadiană cu până la două ore, este admisă extinderea pentru zborul care include maximum 4 sectoare;
    c) în situaţia în care perioada de serviciu pentru zbor intersectează fereastra de reducere circadiană cu mai mult de două ore, este admisă extinderea pentru zborul care include maximum două sectoare;
    d) în orice perioadă de 7 zile consecutive, numărul maxim de extinderi este limitat la două extinderi;
    e) dacă perioada de serviciu pentru zbor este planificată să includă o extindere, timpii de odihnă minimi de dinainte şi de după zbor sunt majoraţi cu câte două ore sau numai perioada de odihnă după zbor este majorată cu 4 ore. Dacă extinderile sunt folosite pentru perioade de serviciu pentru zbor consecutive, suma timpilor de odihnă de dinainte şi de după zbor între cele două operaţiuni trebuie să fie cel puţin egală cu suma celor două perioade de serviciu pentru zbor;
    f) în situaţia în care perioada de serviciu pentru zbor care include o extindere începe între orele 22,00 şi 4,59, operatorul va limita perioada de serviciu pentru zbor la 11 ore şi 45 de minute.

    4.4.2. Pentru echipajul de cabină însărcinat să îşi desfăşoare activitatea la bordul aeronavei pe întreaga durată a zborului sau pe timpul mai multor zboruri consecutive, perioada de serviciu pentru zbor poate fi extinsă numai cu diferenţa dintre timpii de raportare ai echipajului de cabină şi cei ai echipajului de zbor, dar nu mai mult decât perioada de serviciu pentru zbor zilnic extinsă aplicabilă.

    4.5. Limite zilnice extinse cu serviciu întrerupt
    4.5.1. Limita zilnică maximă a perioadei de serviciu pentru zbor (FDP), stabilită la pct. 4.3, poate fi extinsă în cazul executării unui serviciu întrerupt cu următoarele condiţii:
    a) perioada de întrerupere la sol din cadrul FDP trebuie să aibă o durată de cel puţin 3 ore consecutive;
    b) în orice perioadă de 7 zile consecutive se folosesc maximum două extinderi ale FDP;
    c) după efectuarea perioadei de întrerupere se admite efectuarea a maximum două sectoare.

    4.5.2. FDP poate fi extins cu maximum 50% din întrerupere excluzând din aceasta o perioadă de timp de minimum 30 de minute, care cuprinde:
    a) perioada de timp utilizată pentru îndatoririle de serviciu corespunzătoare activităţilor necesare după şi înainte de zbor;
    b) perioada de timp necesară transferului personalului navigant la şi de la locul de cazare.
    Operatorul trebuie să specifice în manualul operaţional timpii efectivi alocaţi pentru aceste situaţii, luând în considerare tipul de aeronavă, tipul de operaţiune şi condiţiile de pe aeroportul la care se face întreruperea.


    4.5.3. Operatorul trebuie să asigure echipajului spaţiu de cazare adecvat dacă întreruperea este mai mare de 6 ore sau intersectează fereastra de reducere circadiană. În toate celelalte cazuri:
    a) este asigurat spaţiul de cazare; şi
    b) nicio depăşire a perioadei de întrerupere peste 6 ore sau nicio suprapunere cu fereastra de reducere circadiană nu este luată în considerare pentru extinderea FDP.

    4.5.4. Extinderea FDP în cazul utilizării unui echipaj majorat se face exclusiv conform prevederilor cap. 7.

    4.6. Eficacitatea operaţională
    Planificarea zborurilor trebuie să permită realizarea zborurilor în conformitate cu perioada de serviciu pentru zbor maximă permisă. Pentru a realiza acest lucru, operatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru a modifica programul zborurilor sau planificarea echipajului cel puţin acolo unde operarea efectivă conduce la depăşirea FDP la mai mult de 33% din numărul de operări pe o rută dată într-un sezon.

    4.7. Poziţionarea
    4.7.1. Perioada de timp petrecută pentru poziţionare este considerată ca fiind perioadă de serviciu.
    4.7.2. Dacă o poziţionare este urmată de o perioadă de serviciu pentru zbor, atunci poziţionarea se include în perioada de serviciu pentru zbor fără a fi considerată un sector.
    4.7.3. Un sector de poziţionare care urmează imediat după un sector operaţional va fi luat în calcul pentru determinarea perioadei minime de odihnă, aşa cum este definită în cap. 6.

    CAP. 5
    Limite cumulative privind perioada de serviciu pentru zbor şi perioada de serviciu
    5.1. Limitări cumulative ale timpilor-bloc
    Orice operator trebuie să se asigure că timpul-bloc total executat al zborurilor pentru care un membru al echipajului este utilizat ca membru al echipajului aflat în serviciu nu depăşeşte:
    a) 900 de ore de timp - bloc într-un an calendaristic;
    b) 1.000 de ore de timp - bloc pe durata oricăror 12 luni calendaristice consecutive;
    c) 100 de ore de timp - bloc în oricare 28 de zile consecutive.


    5.2. Cumularea perioadei de serviciu
    Orice operator trebuie să se asigure că perioada totală de serviciu efectuată de un membru al echipajului nu depăşeşte:
    a) 60 de ore de timp - bloc în oricare 7 zile consecutive;
    b) 110 ore de timp - bloc în oricare 14 zile consecutive;
    c) 190 de ore de timp - bloc în oricare 28 de zile consecutive, iar timpul total de muncă anual executat al membrilor echipajului nu depăşeşte 2.000 de ore într-un an calendaristic.


    CAP. 6
    Perioada de odihnă
    6.1. Perioada de odihnă minimă
    6.1.1. Perioada de odihnă minimă, care trebuie să i se acorde unui membru al echipajului înainte de începerea unei perioade de serviciu pentru zbor de la baza de reşedinţă, trebuie să fie cel puţin la fel de lungă ca perioada de serviciu pentru zbor anterioară sau de 12 ore, oricare dintre acestea este mai mare.
    6.1.2. Perioada de odihnă minimă, care trebuie să i se acorde unui membru al echipajului înainte de începerea unui serviciu pentru zbor dintr-o locaţie diferită de baza de reşedinţă, trebuie să fie cel puţin la fel de lungă ca perioada de serviciu pentru zbor anterioară sau de 10 ore, oricare dintre acestea este mai mare, cu condiţia ca operatorul să asigure membrului echipajului minimum 8 ore de somn neîntrerupt, luând în considerare timpul în plus faţă de timpul alocat călătoriei, precum şi timpul necesar pentru alte necesităţi fiziologice; responsabilitatea privind folosirea perioadei de odihnă revine membrului echipajului.
    6.1.3. Perioada de odihnă minimă stabilită la pct. 6.2.1 şi 6.2.2 trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul 22:00-8:00, ora locală, dacă diferenţa dintre locul unde a fost efectuată perioada de odihnă anterioară şi perioada de odihnă actuală este mai mare de 3 fusuri orare.
    6.1.4. AACR poate să acorde exceptări privind reducerea perioadei de odihnă minime.
    6.1.5. În susţinerea solicitării pentru exceptare, operatorii aerieni vor demonstra AACR, prin experienţă operaţională proprie şi rezultate ştiinţifice în domeniu, că reducerea perioadei de odihnă minime nu va aduce prejudicii siguranţei zborului.

    6.2. Timpi de odihnă
    6.2.1. Regimurile de specificare a timpului de zbor precizează perioadele recurente de recuperare şi de odihnă prelungite care să compenseze oboseala acumulată. Perioada minimă de recuperare şi de odihnă prelungită este de 36 de ore, incluzând două nopţi locale, şi, în orice caz, timpul scurs între sfârşitul unei perioade recurente de recuperare şi de odihnă prelungite şi începutul următoarei astfel de perioade nu depăşeşte 168 de ore. Perioada recurentă de recuperare şi de odihnă prelungită se extinde până la două zile locale de două ori pe lună.
    6.2.2. Orice operator trebuie să se asigure că membrii echipajului beneficiază în fiecare an calendaristic de zile libere de orice sarcini, în conformitate cu prevederile art. 7 lit. b) din Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 43/393/2003 privind limitarea timpului de muncă pentru personalul aeronautic civil navigant şi stabilirea unor drepturi ale acestuia, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, prevederile Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. 7
    Perioada de serviciu pentru zbor extinsă - echipaj majorat
    7.1. Echipaj de zbor majorat
    7.1.1. Limitele maxime ale perioadei de serviciu pentru zbor specificate la cap. 4 pot fi extinse, cu acordul AACR, prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, în următoarele condiţii:
    a) prevederile cap. 4 din prezenta reglementare nu sunt aplicabile;
    b) până la 16 ore, dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
    c) până la 18 ore, dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
    d) numărul maxim de sectoare se limitează la două;
    e) perioada de odihnă minimă care urmează unei perioade de serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.

    7.1.2. În cazul în care operatorul extinde perioada de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecărui membru al echipajului de zbor majorat, prin rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe timpul zborului.

    7.2. Echipaj de cabină
    Limitele maxime ale perioadei de serviciu pentru zbor specificate la cap. 4 pot fi extinse, prin folosirea unui echipaj de cabină majorat, în următoarele condiţii:
    a) prevederile cap. 4 nu sunt aplicabile;
    b) extinderea perioadei de serviciu pentru zbor pentru un membru al echipajului de cabină care are asigurată posibilitatea odihnei în timpul zborului se poate face cu jumătate din perioada petrecută la odihnă în timpul zborului, dar nu mai mult de 3 ore;
    c) operatorul se obligă să asigure membrilor echipajului de cabină, pe durata părăsirii postului, un număr corespunzător de spaţii amenajate, astfel încât aceştia să se poată odihni în timpul zborului;
    d) în orice moment al desfăşurării misiunii de zbor, echipajul de cabină care are atribuţiuni operaţionale la bord este cel puţin la nivelul echipajului minim aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;
    e) numărul necesar de însoţitori de bord şi programul de serviciu şi odihnă în timpul zborului se stabilesc de către operator ţinând cont de numărul minim de însoţitori de bord pe tipul respectiv de aeronavă, numărul de strapontine, facilităţile de odihnă în timpul zborului în spaţiile special amenajate, specificul operării etc.


    CAP. 8
    Competenţa pilotului comandant
    8.1. În cazul apariţiei unor situaţii neprevăzute în timpul zborului propriu-zis, care începe la ora raportării, limitările privind timpul de muncă, perioada de serviciu pentru zbor şi perioada de odihnă prevăzute anterior pot fi extinse prin decizia pilotului comandant. Orice astfel de extindere trebuie să fie iniţiată de pilotul comandant numai după consultarea membrilor echipajului şi trebuie să respecte următoarele cerinţe:
    8.1.1. Perioada de serviciu pentru zbor admisă conform prevederilor cap. 4 poate fi majorată cu maximum două ore, cu excepţia existenţei unui echipaj de zbor majorat, situaţie în care perioada de serviciu pentru zbor poate fi majorată cu maximum 3 ore.
    8.1.2. Dacă pe sectorul final al unei perioade de serviciu pentru zbor apar, după decolare, situaţii neprevăzute care conduc la o depăşire a majorării permise conform paragrafului anterior, zborul poate continua până la destinaţie sau până la aerodromul de rezervă.
    8.1.3. Perioada de odihnă poate fi redusă, dar nu la mai puţin decât perioada de odihnă minimă acceptată conform prevederilor cap. 6.

    8.2. În cazul apariţiei unor situaţii speciale care ar putea conduce la o oboseală excesivă a membrilor echipajului, pilotul comandant trebuie, după consultarea cu aceştia, să reducă perioada de serviciu pentru zbor propriu-zisă şi/sau să majoreze perioada de odihnă astfel încât să fie eliminate orice circumstanţe care ar putea pune în pericol siguranţa zborului.
    8.3. Orice operator trebuie să stabilească proceduri prin care să se asigure că:
    8.3.1. Pilotul comandant prezintă un raport operatorului ori de câte ori perioada de serviciu pentru zbor este extinsă sau perioada de odihnă minimă este redusă, prin decizia sa, în operaţiunile de zbor desfăşurate; şi
    8.3.2. Ori de câte ori extinderea perioadei de serviciu pentru zbor sau reducerea perioadei de odihnă prin exercitarea competenţelor pilotului comandant depăşeşte o oră, o copie a raportului său, la care operatorul trebuie să adauge propriile comentarii şi cu specificarea măsurilor compensatorii luate în cazul respectiv, trebuie trimisă AACR nu mai târziu de 28 de zile de la data producerii evenimentului. În anexele A şi B, care fac parte integrantă din prezenta reglementare, sunt prezentate specimene de rapoarte privind exercitarea competenţelor pilotului comandant.
    8.3.3. Manualul pentru operaţiuni al operatorului trebuie să cuprindă prevederi adresate pilotului comandant referitoare la limitele până la care, precum şi condiţiile în care îşi poate exercita competenţa privind extinderea perioadei de serviciu pentru zbor şi, respectiv, reducerea perioadei de odihnă.

    CAP. 9
    Perioada de rezervă
    9.1. Perioada de rezervă trebuie să fie planificată, ciclică şi notificată în avans de către operator persoanelor direct interesate.
    9.2. Începutul şi sfârşitul perioadei de rezervă trebuie să fie definite şi notificate în avans de către operator persoanelor direct interesate.
    9.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă trebuie să fie stabilit de către operator.
    9.4. Perioada de rezervă la aeroport
    9.4.1. Un membru al echipajului este în serviciu de rezervă la aeroport din momentul prezentării la aeroport până la terminarea perioadei de rezervă planificate şi notificate.
    9.4.2. Perioada de rezervă la aeroport este socotită integral ca perioadă de serviciu în cadrul limitelor cumulative.
    9.4.3. Perioada de rezervă la aeroport trebuie să fie urmată cel puţin de o perioadă de odihnă minimă.
    9.4.4. Pe durata efectuării perioadei de rezervă la aeroport, operatorul trebuie să îi asigure membrului echipajului un loc de staţionare liniştit şi confortabil, inaccesibil publicului.
    9.4.5. Orice perioadă de serviciu la aeroport se contabilizează integral ca perioadă de serviciu, iar FDP se contabilizează integral începând din momentul prezentării pentru începerea serviciului la aeroport.

    9.5. Perioada de rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă
    9.5.1. Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, timpul de rezervă efectiv consumat este considerat 100% în cadrul limitelor cumulative ale timpului de muncă; perioada de rezervă efectivă consumată plus perioada de serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore, din care perioada de serviciu pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.
    9.5.2. Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervă se socoteşte pentru limitele cumulative ale timpului de muncă.

    9.6. Disponibilitatea voluntară
    Timpul petrecut în asigurarea disponibilităţii voluntare poate să fie sau poate să nu fie considerat de operator în cadrul limitelor cumulative ale perioadei de serviciu.

    CAP. 10
    Alimentaţia
    Orice membru al echipajului trebuie să aibă posibilitatea să se alimenteze şi să se hidrateze pentru a evita tot ceea ce ar putea fi în detrimentul performanţei sale, în special când perioada zilnică de zbor depăşeşte şase ore.
    CAP. 11
    Înregistrări privind perioada de serviciu pentru zbor, perioada de serviciu şi perioada de odihnă
    11.1. Operatorul trebuie să înregistreze şi să păstreze, pentru o perioadă de minimum 24 de luni, evidenţe suficient de detaliate şi exacte ale membrilor echipajului cu privire la:
    a) timpii-bloc zilnici şi cumulaţi;
    b) perioadele de serviciu pentru zbor, cu menţionarea începutului, terminării şi duratei fiecărui serviciu pentru zbor;
    c) perioadele de serviciu zilnice şi lunare cumulate;
    d) perioadele de odihnă şi numărul de zile libere de orice sarcini de serviciu.
    Copii ale acestor înregistrări vor fi puse la dispoziţia membrilor echipajului şi AACR, la cerere.

    11.2. Fiecare membru al echipajului trebuie să păstreze înregistrări individuale şi evidenţe corespunzătoare, cu privire la:
    a) timpii-bloc;
    b) perioadele de serviciu pentru zbor;
    c) perioadele de serviciu;
    d) perioadele de odihnă şi zile locale libere de orice sarcini de serviciu.
    Aceste înregistrări trebuie să fie prezentate oricărui alt operator la care urmează să lucreze, înainte de planificarea unui serviciu pentru zbor.

    11.3. Înregistrările trebuie să fie păstrate pentru întreaga activitate desfăşurată în ultimele 24 de luni sau mai mult, dacă acest lucru este cerut de acte normative aplicabile.
    11.4. Orice operator trebuie să păstreze pentru cel puţin o durată de 12 luni toate rapoartele de extindere a timpilor de serviciu pentru zbor, timpilor-bloc şi privind reducerea perioadelor de odihnă, întocmite de piloţii comandanţi.
    CAP. 12
    Limite speciale ale perioadei de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, pentru operaţiuni cu avioane
    12.1. Perioada de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipaj sunt limitate, în funcţie de ora locală la care începe operaţiunea, după cum urmează:

┌───────────┬──────────────────┬──────────────────┐
│Ora locală │ │Avion cu 2 piloţi │
│la care │Avion cu un singur│pentru operaţiuni │
│începe │pilot │specializate, │
│operaţiunea│ │comerciale sau │
│ │ │necomerciale │
├───────────┼────────┬─────────┼────────┬─────────┤
│ │Perioadă│ │Perioadă│ │
│ │de │ │de │ │
│ │serviciu│Timp-bloc│serviciu│Timp-bloc│
│ │pentru │(ore) │pentru │(ore) │
│ │zbor │ │zbor │ │
│ │(ore) │ │(ore) │ │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│06,00-06,59│9 │6 │10 │7 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│07,00-07,59│10 │7 │11 │8 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│08,00-13,59│10 │7 │12 │8 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│14,00-01,59│9 │6 │10 │7 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│02,00-05,59│8 │5 │9 │6 │
└───────────┴────────┴─────────┴────────┴─────────┘


    12.2. Membrii echipajului care efectuează zboruri repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri-navetă şi zboruri-şcoală cu o medie de 10 sau mai multe aterizări pe oră şi zboruri în misiuni aviochimice, indiferent de numărul de aterizări pe oră, trebuie să facă o pauză la sol, în exteriorul avionului de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
    12.3. În cazul în care anumite operaţiuni sunt executate în condiţii de activitate întreruptă, fără a se asigura facilităţi corespunzătoare pentru odihnă, limitările de perioadă de serviciu pentru zbor şi, respectiv, de timp-bloc aplicabile sunt cele corespunzătoare condiţiilor mai restrictive.
    12.4. Limitele admise nu trebuie să depăşească limitele prevăzute la pct. 12.1, dar, în funcţie de condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
    12.5. În interesul creşterii siguranţei şi eficienţei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza perioada de serviciu pentru zbor întrerupt dacă dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurării odihnei echipajului. Durata întreruperii perioadei de serviciu pentru zbor nu va fi mai mică de 3 ore. În aceste condiţii, perioada de serviciu pentru zbor va putea fi majorată cu maximum 3 ore şi timpul de zbor cu două ore, într-o zi.
    CAP. 13
    Limite speciale ale perioadei de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, pentru operaţiuni cu elicoptere
    13.1. Perioada de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipajul care execută operaţiuni cu elicoptere sunt limitate, în funcţie de ora locală la care începe operaţiunea, după cum urmează:

┌───────────┬──────────────────┬──────────────────┐
│Ora locală │ │ │
│la care │Elicoptere cu un │Elicoptere cu 2 │
│începe │singur pilot │piloţi │
│operaţiunea│ │ │
├───────────┼────────┬─────────┼────────┬─────────┤
│ │Perioadă│ │Perioadă│ │
│ │de │ │de │ │
│ │serviciu│Timp-bloc│serviciu│Timp-bloc│
│ │pentru │(ore) │pentru │(ore) │
│ │zbor │ │zbor │ │
│ │(ore) │ │(ore) │ │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│06,00-06,59│9 │6 │10 │7 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│07,00-07,59│10 │7 │11 │8 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│08,00-13,59│10 │7 │12 │8 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│14,00-01,59│9 │6 │10 │7 │
├───────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│02,00-05,59│8 │5 │9 │6 │
└───────────┴────────┴─────────┴────────┴─────────┘


    13.2. Membrii echipajului care efectuează zboruri repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri la platforme de foraj, zboruri-navetă şi zboruri-şcoală cu o medie de 10 sau mai multe aterizări pe oră şi zboruri în misiuni aviochimice, indiferent de numărul de aterizări pe oră, trebuie să facă o pauză la sol, în exteriorul elicopterului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
    13.3. În condiţiile executării unor misiuni complexe transport de încărcături suspendate, operaţiuni cu macaraua etc., operatorul va preciza perioada maximă continuă a operaţiunii, în acord cu o evaluare a riscului de oboseală.
    13.4. Limitele admise nu vor depăşi limitele prevăzute la pct. 13.1, dar, în funcţie de natura şi condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
    13.5. După fiecare 3 ore de operare la platformele de foraj, în condiţii meteo combinate - vizuale/instrumentale - sau numai instrumentale, operatorul va asigura echipajului un timp de odihnă de 60 de minute, liber de orice sarcini de serviciu.
    13.6. În interesul creşterii siguranţei şi eficientei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza perioada de serviciu pentru zbor întrerupt dacă dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurării odihnei echipajului. Durata întreruperii perioadei de serviciu pentru zbor nu va fi mai mică de 3 ore. În aceste condiţii, perioada de serviciu pentru zbor va putea fi majorată cu maximum două ore şi timpul de zbor cu o oră, într-o zi.
    SECŢIUNEA a 2-a

    Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din CEE 3.922/91, aplicabile operaţiunilor cu avioane încadrate la transport aerian comercial de tipul: taxi aerian, servicii medicale de urgenţă şi operaţiuni cu un singur pilot
    CAP. 14

    Perioada de serviciu pentru zbor zilnică extinsă (serviciu întrerupt), în acord cu OPS 1.1105 - alineatele 1.1 şi 6
    14.1. Perioada de serviciu pentru zbor zilnică maximă pentru operaţiunile de servicii medicale de urgenţă şi operaţiunile cu un singur pilot, efectuate cu avioane, este stabilită în acord cu prevederile cap. 12 din secţiunea 1.
    14.2. La cererea operatorilor aerieni, AACR autorizează extinderea FDP:
    a) pentru operaţiunile de taxi aerian - aşa cum este stabilit la OPS 1.1105 (1.3), (1.4) şi (1.5);
    b) pentru operaţiunile de servicii medicale de urgenţă şi operaţiunile cu un singur pilot, efectuate cu avioane - aşa cum este stabilit la pct. 14.1; în cazul executării unui serviciu întrerupt, în următoarele condiţii:
    (i) perioada de întrerupere la sol din cadrul FDP trebuie să aibă o durată de cel puţin 3 ore consecutive;
    (ii) în orice perioadă de 7 zile consecutive se folosesc maximum două extinderi ale FDP;
    (iii) după efectuarea perioadei de întrerupere se admite efectuarea a maximum două sectoare


    14.3. FDP poate fi extins cu maximum 50% din întrerupere, excluzând din aceasta o perioadă de timp de minimum 30 de minute, care cuprinde:
    a) perioada de timp utilizată pentru îndatoririle de serviciu corespunzătoare activităţilor necesare după şi înainte de zbor;
    b) perioada de timp necesară transferului personalului navigant la şi de la locul de cazare.
    Operatorul trebuie să specifice în manualul operaţional timpii efectivi alocaţi pentru aceste situaţii, luând în considerare tipul de aeronavă, tipul de operaţiune şi condiţiile de pe aeroportul la care se face întreruperea.

    14.4. Operatorul trebuie să asigure echipajului spaţiu de cazare adecvat dacă întreruperea este mai mare de 6 ore sau intersectează fereastra de reducere circadiană. În toate celelalte cazuri:
    a) este asigurat spaţiu de cazare; şi
    b) orice depăşire a perioadei de întrerupere peste 6 ore sau orice suprapunere cu fereastra de reducere circadiană nu este luată în considerare pentru extinderea FDP.

    14.5. Extinderea FDP în cazul utilizării unui echipaj majorat se face exclusiv conform prevederilor cap. 16.
    14.6. La solicitarea unui operator aerian, în condiţiile respectării prevederilor din OPS 1.1090 (6.1), AACR poate acorda exceptări de la prevederile acestui capitol. Pentru a obţine extinderi, în alte condiţii decât cele stabilite de AACR prin cerinţe specifice, operatorii trebuie să demonstreze acesteia, folosind experienţa operaţională şi ţinând cont de alţi factori relevanţi, cum ar fi cunoştinţele ştiinţifice actuale, că cererea lor de extindere a perioadei de serviciu pentru zbor zilnice permite asigurarea unui nivel echivalent de siguranţă.
    CAP. 15

    Perioada de odihnă în acord cu OPS 1.1110, alineatele 1.3 şi 1.4.1
    15.1. Perioada de odihnă minimă stabilită la paragrafele OPS 1.1110 (1.1) şi (1.2) trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00, ora locală, dacă diferenţa de fus orar dintre locurile unde au fost efectuate perioada de odihnă anterioară şi perioada de odihnă actuală este mai mare de 3 fusuri orare.
    15.2. AACR poate să acorde exceptări privind reducerea perioadei de odihnă, în acord cu o evaluare a riscului de oboseală realizată în acest scop de către operator.
    CAP. 16

    Prelungirea perioadei de serviciu pentru zbor datorită odihnei în timpul zborului, în acord cu OPS 1.1105
    16.1. Echipaj de zbor majorat
    16.1.1. Limitele maxime ale perioadei de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, cu acordul AACR, prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, în următoarele condiţii:
    a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la CEE 3.922/91 nu sunt aplicabile;
    b) până la 16 ore dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
    c) până la 18 ore dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
    d) numărul maxim de sectoare se limitează la 3;
    e) timpul de odihnă minim care urmează unei perioade de serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.

    16.1.2. În cazul în care operatorul extinde perioada de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecărui membru al unui echipaj de zbor majorat, pe durata părăsirii postului, prin rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe timpul zborului.

    16.2. Echipaj de cabină
    Limitele maxime ale perioadei de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, prin folosirea unui echipaj de cabină majorat, în următoarele condiţii:
    a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la CEE 3.922/91 nu sunt aplicabile;
    b) extinderea perioadei de serviciu pentru zbor pentru un membru al echipajului de cabină care are asigurată posibilitatea odihnei în timpul zborului se poate face cu jumătate din perioada petrecută la odihnă în timpul zborului, dar nu mai mult de 3 ore;
    c) operatorul se obligă să asigure membrilor echipajului de cabină, pe durata părăsirii postului, un număr corespunzător de spaţii amenajate, astfel încât aceştia să se poată odihni în timpul zborului;
    d) în orice moment al desfăşurării misiunii de zbor, echipajul de cabină care are atribuţii operaţionale la bord este cel puţin la nivelul echipajului minim aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;
    e) numărul necesar de însoţitori de bord şi programul de serviciu şi odihnă în timpul zborului se stabilesc de către operatorul aerian ţinând cont de numărul minim de însoţitori de bord pe tipul respectiv de aeronavă, numărul de strapontine, facilităţile de odihnă în timpul zborului în spaţiile special amenajate, specificul operării etc.


    CAP. 17

    Perioadă de rezervă, în acord cu OPS 1.1125 punctul 2.1
    17.1. Rezerva la aeroport
    17.1.2. Atunci când serviciul de rezervă se efectuează la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din perioada de rezervă efectiv consumată se consideră perioadă de serviciu pentru zbor; perioada de serviciu pentru zbor totală rezultată va fi luată în calcul la stabilirea timpului de odihnă.
    17.1.3. În situaţia când perioada de rezervă la aeroport nu este urmată de efectuarea unei misiuni de zbor, aceasta se consideră timp de serviciu şi trebuie urmată de o perioadă de odihnă, conform OPS 1.1110, înainte de efectuarea unei alte misiuni de zbor.

    17.2. Alte forme de rezervă (inclusiv rezervă la hotel)
    17.2.1. Perioada de rezervă trebuie să fie planificată şi notificată în avans de către operator.
    17.2.2. Începutul şi sfârşitul perioadei de rezervă trebuie să fie definite şi notificate în avans de către operator.
    17.2.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă trebuie să fie stabilit de către operator, în condiţiile respectării limitărilor de timp de serviciu, perioadă de serviciu pentru zbor şi timp de odihnă.
    17.2.4. Perioada de rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă
    17.2.4.1. Atunci când serviciul de rezervă este efectuat acasă/la hotel/la reşedinţă şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, timpul de rezervă efectiv consumat este considerat în întregime timp de serviciu; timpul de rezervă efectiv consumat plus perioada de serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore, din care perioada de serviciu pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.
    17.2.4.2. Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervă se socoteşte timp de serviciu.


    ANEXA A

    la RACR-LTMO
    RAPORT
    de utilizare a competenţelor comandantului
    - extinderi ale timpului de serviciu pentru zbor -

    Partea A

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Operatorul: │Tipul aeronavei: │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Zborul: │Comandant: │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Data: │ │
└───────────────┴──────────────────────┘


    Partea B
    Detalii asupra zborului

┌────────────────────────┬─────────────┐
│2. Odihnă asigurată timp│ │
│de 8 ore în intervalul │Da/Nu │
│22,00-8,00, ora locală │ │
├────────────────────────┼──────┬──────┤
│3. Perioada de odihnă │ │ │
│anterioară (minimum │ │ │
│egală cu durata │Ore │Minute│
│perioadei de serviciu │ │ │
│pentru zbor anterior) │ │ │
├────────────────────────┼──────┼──────┤
│4. Perioada de serviciu │ │ │
│pentru zbor permisă │ │ │
│conform cap. 3 din │ │ │
│RACR-LTMO │ │ │
├────────────────────────┼──────┼──────┤
│5. Serviciu întrerupt: │ │ │
├────────────────────────┼──────┼──────┤
│6. Timpul petrecut în │ │ │
│afara cabinei de echipaj│scaun │ │
│de către un membru al │cuşetă│ │
│echipajului de conducere│ │ │
│majorat │ │ │
├────────────────────────┼──────┼──────┤
│6*) Valoarea perioadei │ │ │
│de serviciu pentru zbor │ │ │
│extins. │ │ │
└────────────────────────┴──────┴──────┘

    *) Nu este permisă extinderea timpului de serviciu pentru zbor simultan cu majorarea acestuia.

┌─────────────────────────────────────────────────────┐
│Detaliile voiajului │
├──────────────────────────────┬──────────────────────┤
│Program (plan) │Real │
├───────────┬───────┬───┬──────┼───────────┬───┬──────┤
│ │Locaţie│UTC│Ora │ │UTC│Ora │
│ │ │ │locală│ │ │locală│
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Începutul │ │ │ │Serviciul a│ │ │
│serviciului│ │ │ │început │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Plecare │ │ │ │Plecare │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Sosire │ │ │ │Sosire │ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│Terminarea │ │ │ │Terminarea │ │ │
│serviciului│ │ │ │serviciului│ │ │
├───────────┼───────┼───┼──────┼───────────┼───┼──────┤
│ │ │ │ │Perioada de│ │ │
│ │ │ │ │serviciu │ │ │
│ │ │ │ │pentru zbor│ │ │
│ │ │ │ │real │ │ │
└───────────┴───────┴───┴──────┴───────────┴───┴──────┘

    Exercitarea competenţelor comandantului ......... ore ........... minute
    Maximum de ore de zbor permise .......................... în 28 de zile/1 an. Ore realizate ............

    Partea C
    Raportul comandantului
    Semnătura comandantului
    Data ......................
    Observaţiile operatorului/Măsuri luate:

┌──────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    Director pentru operaţiuni de zbor al operatorului
    Numele ..................
    Semnătura .............
    Data .......................
    Înaintat la AACR
    la data: .........................

    ANEXA B

    la RACR-LTMO
    RAPORT
    de utilizare a competenţelor comandantului
    - reducerea timpului de odihnă -
    NOTĂ:
    Toţi timpii vor fi menţionaţi ca grupuri de 6 cifre dată/timp, exprimaţi în UTC şi ora locală.


    Partea A

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Operatorul: │Tipul aeronavei: │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Zborul: │Comandant: │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Data: │ │
└───────────────┴──────────────────────┘


    Partea B

┌───────────────────────────────┬──────┐
│Ultimul serviciu pentru zbor a │UTC/ │
│început la: │Local │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Ultimul serviciu pentru zbor │UTC/ │
│s-a terminat la: │Local │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Odihna necesară conform │Ore │
│RACR-LTM │ │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Următoarea disponibilitate │UTC/ │
│calculată │Local │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Începerea următorului serviciu │UTC/ │
│pentru zbor: │Local │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Odihna redusă cu: │Ore │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Echipajul afectat: │ │
└───────────────────────────────┴──────┘

    Semnătura comandantului
    ...................................
    Data ..................
    Observaţiile operatorului/măsuri luate:

┌──────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    Director pentru operaţiuni de zbor al operatorului
    Numele ................
    Semnătura .............
    Data ..................
    Înaintat la AACR
    la data: ....................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016