Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROGRAMUL STRATEGIC din 29 noiembrie 2006  privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROGRAMUL STRATEGIC din 29 noiembrie 2006 privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006
PROGRAMUL STRATEGIC din 29 noiembrie 2006
privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006

CAP. I
Descrierea programului

Programul este implementat pe teritoriul României, definit ca zona infectata, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la mãsurile pentru controlul pestei porcine clasice, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi luând în considerare urmãtoarele:
a) pesta porcina clasica trebuie consideratã endemica la porcii domestici din anumite zone din România;
b) legislaţia Uniunii Europene ce reglementeazã "pesta porcina clasica endemica" este prevãzutã în anexa la Decizia Consiliului 90/424/CEE ;
c) în anumite zone din România exista populaţie de mistreti;
d) Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care aproba un manual de diagnostic stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor şi criterii pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CEE , conţin principalele mãsuri privind controlul şi eradicarea pestei porcine clasice.

CAP. II
Obiectivele Programului

1. Obiectivele Programului sunt urmãtoarele:
a) monitorizarea privind pesta porcina clasica la porcinele domestice şi la mistreti;
b) aplicarea vaccinarii de urgenta a porcilor domestici din exploatatiile profesionale şi neprofesionale;
c) aplicarea rapida şi eficienta a mãsurilor de control şi eradicare a bolii;
d) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relatie cu pesta porcina clasica;
e) stabilirea mãsurilor de control şi eradicare a bolii;
f) stabilirea fondurilor necesare realizãrii acţiunilor din cadrul Programului;
g) aplicarea vaccinarii de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor.
2. Pe parcursul implementarii Programului, autoritatea competenta urmãreşte în principal:
a) rezultatele investigatiilor epidemiologice efectuate cu privire la transmiterea pestei porcine clasice şi la distribuţia geograficã a bolii;
b) existenta celor doua sisteme diferite de creştere a porcinelor:
(i) sistemul de creştere de tip nonprofesional, care cuprinde exploatatia nonprofesionala pentru consum familial, exploatatia nonprofesionala-microferma comercialã şi exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune;
(ii) sistemul de creştere de tip profesional, în care se încadreazã exploatatia profesionalã comercialã de porcine autorizata sanitar-veterinar;
c) prezenta populaţiei de mistreti şi de porcine semisalbatice;
d) existenta obstacolelor majore, naturale sau artificiale, ce pot limita miscarea mistretilor;
e) controlul miscarii porcinelor, al pieţelor agroalimentare şi al targurilor de animale vii.
3. Monitorizarea pestei porcine clasice
Monitorizarea pestei porcine clasice la porcine domestice şi la mistreti trebuie sa se realizeze pe toatã durata implementarii Programului pe teritoriul României.
4. Vaccinarea de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor
Zona identificata pentru vaccinarea de urgenta a mistretilor este, din motive epidemiologice, consideratã zona infectata. În acest sens, în aceasta zona trebuie sa fie prelevate probe de la mistretii impuscati sau gasiti morţi, acestea urmând sa fie examinate prin examene de laborator pentru pesta porcina clasica.
În baza art. 20 din Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , în cazul vaccinarii de urgenta a mistretilor impotriva pestei porcine clasice Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa transmitã Comisiei Europene un plan care sa descrie situaţia epidemiologica în legatura cu aceasta boala şi sa indice metodele de imunizare orala utilizate.
5. Vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionale
Pentru exploatatiile profesionale comerciale, vaccinul utilizat trebuie sa fie un vaccin marker, în conformitate cu art. 19 alin. (11) din Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE . Costurile manoperei de vaccinare sunt suportate de proprietarii exploataţiilor profesionale comerciale de porcine. Utilizarea acestui tip de vaccin permite comercializarea carnii proaspete provenite de la porcinele astfel vaccinate numai pe teritoriul României, în conformitate cu mãsurile de protecţie adecvate.
În conformitate cu Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Decizia Consiliului 2001/89/CEE , toţi porcii vaccinati cu un vaccin marker trebuie sa fie marcati şi înregistraţi în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar unde se efectueazã vaccinarea.
Pentru exploatatiile nonprofesionale vaccinul utilizat trebuie sa fie un vaccin convenţional viu atenuat.
Porcinele astfel vaccinate trebuie sa fie marcate diferit de porcinele vaccinate cu vaccin marker şi înregistrate corespunzãtor.
6. Aplicarea procedurii de stamping-out efectivelor de porcine infectate
Confirmarea pestei porcine clasice la porcinele domestice impune uciderea porcinelor din exploatatiile infectate şi a porcinelor din exploatatiile de contact. Mãsurile ce trebuie aplicate în acest caz sunt precizate de legislaţia specifica în vigoare şi de planul de contingenta pentru pesta porcina clasica, ce urmeazã a fi aprobat prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
7. Populaţia-tinta
7.1. Porcinele ţinute în exploataţii
România are aproximativ 5,3 milioane de porcine domestice şi 1,9 milioane de deţinãtori de porcine domestice.
Aproximativ 1,1 milioane de porcine domestice se regãsesc în 278 de exploataţii profesionale comerciale autorizate, cu urmãtoarea structura:
a) 117.493 de scroafe;
b) 2.444 de vieri;
c) 174.849 de purcei sugari;
d) 370.985 de porcine tineret;
e) 421.845 de porcine la ingrasare.
Aproximativ 4,6 milioane de porcine domestice sunt crescute în aproximativ 1,9 milioane exploataţii nonprofesionale sau în libertate, în scopul consumului familial sau pentru comercializare pe piata localã.
7.2. Mistreti
Populaţia de mistreti din România este estimatã la aproximativ 57.000 de animale, iar plafonul de vanatoare pentru anul 2007 urmeazã a fi stabilit prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, în baza unei medii anuale de 16.000 de animale.
7.3. În Delta Dunãrii
În Delta Dunãrii exista o populaţie de porcine semisalbatice ce trebuie sa fie supusã vaccinarii orale.
8. Programul de vaccinare se aplica în perioada 1 decembrie 2006 - 31 decembrie 2007.
Scopul tuturor mãsurilor aplicate şi, implicit, al programului de vaccinare este de a eradica pesta porcina clasica înainte de anul 2010.
În funcţie de rezultatele Programului, urmeazã sa se stabileascã, în anul 2007, mãsurile suplimentare ce trebuie implementate pentru continuarea politicii de eradicare.
9. Beneficiile Programului
Beneficiile Programului sunt urmãtoarele:
a) programele de supraveghere ce urmeazã a fi aplicate în abatoare şi în exploatatiile de animale previn rãspândirea virusului prin miscarea porcinelor vii şi comercializarea produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea;
b) faciliteazã obţinerea datelor epidemiologice ce sunt utilizate pentru perfectarea planurilor de vaccinare şi punerea în aplicare a mãsurilor de prevenire a transmiterii virusului de la mistreti la porcinele ţinute în exploataţii;
c) eradicarea pestei porcine clasice la porcinele ţinute în exploataţii reduce costurile de producţie şi face posibil accesul la comerţul internaţional cu porcine vii, produse şi subproduse obţinute din acestea.

CAP. III
Prevederi specifice ale Programului

1. Durata mãsurilor din program
Durata programului de eradicare: 4 ani şi o luna
Durata planului de vaccinare de urgenta: un an şi o luna.
2. Desemnarea autoritãţilor responsabile pentru implementarea Programului
Autoritatea centrala responsabilã de elaborarea, monitorizarea şi controlul implementarii Programului este Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor.
Autoritãţile responsabile pentru implementarea Programului sunt direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Alte autoritãţi implicate în implementarea Programului sunt:
1. Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
2. inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vanatoare;
3. Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animala din subordinea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
4. Ministerul Finanţelor Publice;
5. Ministerul Administraţiei şi Internelor;
6. Ministerul Apãrãrii Naţionale;
7. Ministerul Afacerilor Externe;
8. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Nationala a Penitenciarelor;
9. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei;
10. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
3. Delimitarea zonelor în care se implementeaza Programul
Pentru porcinele domestice Programul se aplica în exploatatiile profesionale şi nonprofesionale existente pe teritoriul României.
Pentru mistreti, Programul se aplica în cadrul celor 2.151 de fonduri de vanatoare, zona de vaccinare delimitandu-se pe o suprafata de 63.000 kmp.
4. Descrierea generalã a costurilor Programului
Finanţarea Programului urmeazã a fi suportatã din bugetul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor. Fondurile necesare pentru acordarea de despãgubiri proprietarilor de animale moarte, tãiate sau ucise sunt suportate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
5. Supravegherea privind pesta porcina clasica
Supravegherea privind pesta porcina clasica se realizeazã în baza Programului, a acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor transmisibile ale animalelor, al celor transmisibile de la animale la om, pentru protecţia animalelor şi protecţia mediului.
Supravegherea privind pesta porcina clasica prin examene de laborator se realizeazã conform manualului de diagnostic din structura Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica.
6. Estimarea populaţiei de mistreti ce urmeazã a fi vaccinata
Estimarea populaţiei de mistreti ce urmeazã a fi vaccinata se efectueazã ţinându-se cont de numãrul şi suprafeţele fondurilor de vanatoare şi de numãrul de mistreti existent în aceste fonduri. În baza acestei estimari se calculeazã necesarul de momeli vaccinale ce urmeazã a fi achiziţionate şi livrate fiecãrui judeţ pentru imunizarea orala de urgenta a mistretilor.
La baza evaluãrii a fost luatã în calcul ultima catagrafie a mistretilor existenţi pe teritoriul României.
7. Monitorizarea efectivelor de porcine supuse vaccinarii de urgenta
7.1. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar
Monitorizarea efectivelor de porcine în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se realizeazã prin examene clinice şi de laborator.
În acest sens, se realizeazã examinarea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar, de doua ori pe an, la interval de 6 luni. Numãrul minim de porcine ce urmeazã sa fie examinat trebuie sa asigure o prevalenta de 10% şi 95% confidenta, conform normelor metodologice aprobate prin ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator urmeazã a fi elaborata de cãtre Laboratorul Naţional de Referinta pentru Diagnostic şi Sãnãtate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sãnãtate Animala şi aprobatã prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
Obiective pentru testarea porcinelor în ferme comerciale:
Numãrul de exploataţii supuse testarilor menţionate anterior, precum şi numãrul testelor ce urmeazã a fi realizate pentru diferite categorii de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se stabilesc pe baza datelor existente.
7.2. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale
Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale se realizeazã prin examene clinice şi de laborator.
În acest sens, supravegherea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile menţionate anterior se realizeazã de doua ori pe an, la interval de 6 luni şi înaintea vaccinarii de urgenta impotriva pestei porcine clasice.
Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator se elaboreazã de cãtre Laboratorul Naţional de Referinta pentru Diagnostic şi Sãnãtate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sãnãtate Animala şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
În vederea evaluãrii cat mai exacte a situaţiei epidemiologice în relatie cu pesta porcina clasica la mistreti, în sezonul de vanatoare 2006/2007 trebuie sa fie prelevate probe de la toţi mistretii vanati sau gasiti morţi, în scopul efectuãrii examenelor de laborator.
În zona geograficã din care se preleveaza probe de la mistreti trebuie sa se ia în considerare prezenta mistretilor în aceasta zona şi a barierelor naturale şi artificiale ce pot limita miscarea mistretilor. Când aceste circumstanţe nu sunt întrunite sau când zonele identificate sunt de dimensiuni mari, zonele de prelevare a probelor nu trebuie sa fie mai mari de 200 kmp.
În cazul zonelor cu o densitate mare de mistreti şi când acţiunile de vanatoare se realizeazã cu regularitate, prelevarea de probe se va face ţinându-se cont de structura de varsta a efectivului de mistreti din zona, astfel: aproximativ 50% din probe trebuie sa fie prelevate de la categoria de varsta cuprinsã între 3 luni şi un an, 35%, de la categoria 1-2 ani şi 15%, de la categoria de peste 2 ani.
În zonele în care densitatea mistretilor este scãzutã se preleveaza probe de la cel puţin 32 de mistreti.
Toate probele trimise la laborator vor fi însoţite de o nota în care sunt menţionate varsta animalului, locul de vanatoare şi sexul acestuia.
Planul cifric privind numãrul probelor ce urmeazã a fi prelevate de la mistreti, în funcţie de categoria de varsta a acestora, urmeazã a fi stabilit de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor şi de cãtre direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza ultimei catagrafii a mistretilor, realizatã de instituţiile cu atribuţii în acest sens, subordonate Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016