──────
la program
──────────
AUTORITĂŢILE ŞI INSTITUŢIILE PUBLICE
cu atribuţii şi responsabilitãţi în aplicarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România în anul 2008
I.1. Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, în vederea aplicãrii şi monitorizarii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) controleazã aplicarea corectã şi în termenele stabilite a prevederilor programului;
b) stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari oficiali;
c) stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari de liberã practicã împuterniciţi pentru efectuarea acţiunilor din program;
d) organizeazã, coordoneazã, gestioneazã şi controleazã activitatea privind identificarea şi înregistrarea porcinelor;
e) organizeazã şi controleazã activitãţile sanitar-veterinare efectuate de medicii veterinari de liberã practicã împuterniciţi pentru aplicarea prevederilor programului;
f) asigurã personalul necesar pentru activitãţile de control şi eradicare a bolii;
g) asigurã fondurile necesare destinate achiziţionãrii tuturor tipurilor de vaccin antipestos porcin utilizate la vaccinarea de urgenţã a porcinelor domestice şi sãlbatice pentru anul 2008;
h) întocmeşte documentaţia necesarã pentru obţinerea statusului de ţarã sau zonã liberã ori oficial liberã de pestã porcinã clasicã şi dispune aplicarea mãsurilor pentru menţinerea acestui status;
i) realizeazã zonarea şi regionalizarea teritoriului României în relaţie cu pesta porcinã clasicã.
I.2. Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animalã, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) stabileşte strategia laboratoarelor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, cu privire la diagnosticul pestei porcine clasice;
b) coordoneazã activitatea de diagnostic de laborator al pestei porcine clasice;
c) întocmeşte rapoartele epidemiologice, bazate pe interpretarea rezultatelor privind pesta porcinã clasicã;
d) coopereazã cu laboratorul comunitar de referinţã pentru pesta porcinã clasicã.
I.3. Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) autorizeazã produsele medicinale imunologice contra pestei porcine clasice pentru comercializare în România;
b) efectueazã controlul calitãţii seriilor de vaccin contra pestei porcine clasice, în conformitate cu prevederile Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, aprobat anual prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
c) furnizeazã informaţii cu privire la produsele medicinale imunologice autorizate în România contra pestei porcine clasice.
I.4. Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, coordoneazã şi controleazã aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri. Atribuţiile şi responsabilitãţile direcţiilor sanitarveterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu privire la aplicarea şi monitorizarea programului se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
II.1. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) asigurã sumele necesare acordãrii de despãgubiri proprietarilor de porcine, în condiţiile legii, în limita bugetului alocat;
b) înregistreazã în baza de date exploataţiile comerciale industriale de porcine, prin intermediul direcţiilor agricole şi pentru dezvoltare ruralã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) asigurã reducerea populaţiei de mistreţi prin efectuarea vânãtorilor sezoniere aprobate suplimentar cotei aprobate;
d) stabileşte criteriile pe baza cãrora sunt alocate compensaţiile destinate activitãţilor de eradicare a bolii;
e) asigurã, în maximum 60 de zile de la data înregistrãrii la direcţia pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, a documentaţiei aprobate de direcţia sanitar-veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, potrivit legii, sumele compensatorii pentru proprietarii ale cãror animale au fost ucise ca urmare a aplicãrii programului, în conformitate cu prevederile legislaţiei europene în vigoare cu privire la sumele compensatorii acordate de Comisia Europeanã şi cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare;
f) asigurã funcţionarea sistemului de colectare, transport şi neutralizare a cadavrelor, produselor şi subproduselor din carne de porcine domestice şi sãlbatice;
g) asigurã aplicarea unui management corespunzãtor al politicii de creştere a animalelor pentru reducerea riscului apariţiei şi rãspândirii bolilor animalelor;
h) instruieşte proprietarii de animale pentru implementarea mãsurilor de biosecuritate necesare prevenirii apariţiei şi rãspândirii bolilor animalelor;
i) asigurã, prin disponibilizarea resurselor umane şi a mijloacelor materiale, supravegherea, profilaxia şi combaterea bolilor majore ale animalelor sãlbatice;
j) decide, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii Publice, asupra condiţiilor de creştere a animalelor în oraşe şi municipii.
II.2. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin Direcţia generalã de control silvic şi cinegetic, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) controleazã, în limita competenţelor, îndeplinirea mãsurilor stabilite de Centrul Naţional de Combatere a Bolilor;
b) monitorizeazã cooperarea dintre medicii veterinari oficiali şi gestionarii fondurilor de vânãtoare;
c) verificã modul în care s-a realizat cota de recoltã aprobatã, precum şi situaţia suplimentãrii cotelor;
d) monitorizeazã şi controleazã implementarea mãsurilor care revin gestionarilor fondurilor de vânãtoare, conform programului.
II.3. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) monitorizeazã şi controleazã implementarea mãsurilor care revin gestionarilor fondurilor de vânãtoare, conform programului;
b) coopereazã cu direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea implementãrii programului;
c) pune la dispoziţia direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, efectivele de mistreţi;
d) monitorizeazã şi evalueazã densitatea populaţiei de mistreţi din fondul cinegetic al României.
III. Ministerul Economiei şi Finanţelor, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, acţioneazã, prin Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, la punctele de trecere a frontierei de stat a României, pentru informarea cãlãtorilor cu privire la unele restricţii sanitarveterinare dispuse ca urmare a evoluţiei pestei porcine clasice.
IV. Ministerul Afacerilor Externe, în vederea aplicãrii şi monitorizãrii programului, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) transmite, prin canalele de comunicare proprii, cãtre statele membre ale Uniunii Europene şi cãtre organismele internaţionale interesate, situaţia epidemiologicã din România şi mãsurile dispuse de Centrul Naţional de Combatere a Bolilor şi de Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor;
b) se informeazã, prin canalele de comunicare proprii, cu privire la situaţia epidemiologicã internaţionalã referitoare la evoluţia bolilor majore ale animalelor, în special din ţãrile vecine şi din cele cu care România are relaţii comerciale, şi transmite cãtre Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ministerele implicate orice evoluţie care afecteazã sãnãtatea animalelor din România sau din sfera de interes comercial a României.
____________