Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROGRAMUL SOCIAL din 23 decembrie 2003  pentru perioada 2003-2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROGRAMUL SOCIAL din 23 decembrie 2003 pentru perioada 2003-2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 20 ianuarie 2004

I. Importanţa programului social
Guvernul României îşi propune adoptarea unui program social cuprinzãtor pentru perioada 2003-2004, pentru a da rãspuns necesitãţilor şi preocupãrilor celor mai largi categorii ale populaţiei, în vederea îndeplinirii şi în al patrulea an a prevederilor Programului de guvernare pentru perioada 2001-2004.
Scopul Programului social pentru perioada 2003-2004 este consolidarea politicii sociale a Guvernului, precum şi promovarea solidaritãţii sociale. Orientarea spre eficienţã economicã trebuie conjugatã cu preocuparea pentru dimensiunea umanã a progresu lui, pentru cã mecanismele pieţei concurenţiale nu pot rezolva contradicţiile pe care le genereazã, ele trebuind sã fie corelate cu interesele sociale şi cu nevoia de a asigura securitatea existenţei umane. Astfel, o politicã socialã viabilã trebuie sã asigure un nivel al protecţiei sociale corespunzãtor cerinţelor unui trai decent. În acest scop, Programul social pentru perioada 2003-2004 angajeazã resursele financiare şi instituţionale disponibile atât la nivel naţional, cât şi la nivel local.
Adoptarea Programului social pentru perioada 2003-2004 vine în concordanţã cu actuala reconstrucţie a întregului sistem de politicã socialã, cu opţiunea social-democratã, precum şi cu modelul social european conturat cu tot mai multã claritate. Planul naţional antisãrãcie şi promovare a incluziunii sociale, ale cãrui prioritãţi pentru perioada 2002-2004 vizând absorbţia excluziunii sociale severe şi a stãrii de sãrãcie se regãsesc în planul de acţiuni al actualului program social, oferã o abordare si stematicã atât la nivel de principiu, cât şi la nivel practic a problemei grave a sãrãciei din societatea româneascã. Politica socialã deplaseazã astfel accentul de la soluţii punctuale la o reconstrucţie socialã globalã a unei societãţi prospere economic, active, competente, coezive şi solidare.
Politica socialã promovatã de Guvern urmãreşte asigurarea unui nivel corespunzãtor de protecţie socialã, servicii sociale cât mai accesibile întregii populaţii, şanse reale pentru toţi cetãţenii şi garanţia exercitãrii de cãtre aceştia a drepturilor fundamentale şi sociale, pe baza unei mai bune coordonãri a programelor specifice.
Guvernul porneşte de la premisa cã, pentru a susţine creşterea productivitãţii şi pentru a facilita adaptarea la marile schimbãri impuse de reformã, sunt necesare politici sociale şi de ocupare a forţei de muncã eficiente.
În Programul social pentru perioada 2003-2004 Guvernul României aplicã în continuare principiul de bazã al politicii sociale comunitare, "consolidarea rolului politicii sociale ca factor productiv", considerând cã cea mai mare parte a cheltuielilor sociale destinate educaţiei, sãnãtãţii şi sprijinirii familiei semnificã o investiţie în resursele umane, cu efecte economice pozitive.
Programul social pentru perioada 2003-2004 cuprinde cheltuieli sociale care respectã atât angajamentele luate prin Programul de guvernare pe perioada 2001-2004, cât şi principiile directoare ale politicii sociale europene, care au ca obiectiv politic principal consolidarea coeziunii sociale. Guvernul României înţelege sã mobilizeze resurse suplimentare pentru cheltuieli sociale şi în concordanţã cu necesitatea atingerii ţintelor macroeconomice propuse în Programul de guvernare pe perioada 2001-2004, precum şi în acordurile încheiate cu instituţiile financiare internaţionale.
II. Obiectivele programului social
Conform mãsurilor propuse în actualul program social, familiile cu venituri reduse vor beneficia şi în iarna 2003-2004 de ajutoare pentru plata încãlzirii locuinţei, intenţia Guvernului fiind de reducere a gradului de îndatorare a familiilor. Familiile cu venituri reduse vor primi alocaţii familiale complementare şi cele monoparentale, alocaţii de susţinere de la data de 1 ianuarie 2004, dupã ce copiii din familiile defavorizate au beneficiat de rechizite gratuite la începutul anului şcolar 2003-2004. Va continua şi se va extinde programul prin care toţi copiii beneficiazã de produse lactate şi de panificaţie pe durata anului şcolar, mãsura vizând copiii din grãdiniţele cu program normal de 4 ore şi din clasele I-IV.
În preocuparea pentru protecţia socialã a persoanelor vârstnice, Guvernul va continua procesul de recorelare şi de indexare a pensiilor în raport cu rata inflaţiei, iar de la data de 1 ianuarie 2004 va acorda pentru agricultori pensii în cuantum dublu faţã de pensiile din decembrie 2000. În continuare este necesarã asigurarea fondurilor pentru acordarea medicamentelor în regim gratuit şi compensat.
Pentru sprijinirea producãtorilor agricoli, Guvernul a decis acordarea în anul agricol 2003-2004 a unui sprijin direct de 2 milioane lei/ha producãtorilor agricoli pentru suprafeţele de teren arabil de pânã la 5 ha inclusiv.
În acelaşi timp acţiunile Programului social pentru perioada 2003-2004 asigurã continuarea şi încheierea cu cele mai bune rezultate a negocierilor pentru integrarea României în Uniunea Europeanã.
Cele cinci obiective ale programului social sunt: 1. protecţia socialã a familiei; 2. realizarea de locuinţe cu caracter social; 3. îmbunãtãţirea şi extinderea accesului populaţiei la utilitãţile sociale; 4. reducerea impactului social al restructurãrii economice; 5. ameliorarea stãrii de sãnãtate a populaţiei.
Aceste obiective vizeazã:
a) protecţia socialã a familiei, în special a categoriilor vulnerabile şi defavorizate:
- acordarea alocaţiei de stat pentru copii;
- acordarea alocaţiei familiale complementare şi a celei de susţinere pentru familiile monoparentale, de la data de 1 ianuarie 2004, diferenţiat pe tranşe de venit şi în funcţie de numãrul copiilor;
- asigurarea gratuitã de produse lactate şi de panificaţie pentru copiii din clasele I-IV şi din grãdiniţele cu program normal de 4 ore;
- acordarea de burse unor studenţi din mediul rural;
- acordarea de burse pentru continuarea studiilor, în vederea prevenirii şi combaterii marginalizãrii sociale;
- recorelarea şi indexarea pensiilor;
- dublarea pensiilor agricultorilor de la data de 1 ianuarie 2004;
- distribuirea pentru pensionari a tichetelor de cãlãtorie pe calea feratã, cu mijloace auto şi fluviale, cu reducere de 50%;
- acordarea pentru pensionari a biletelor de tratament subvenţionate de la bugetul asigurãrilor sociale de stat;
- derularea de programe naţionale de sãnãtate, pentru ameliorarea indicatorilor mortalitãţii infantile, mortalitãţii materne, natalitãţii, incidenţei anemiei la copii, bolilor cu transmitere sexualã sau prin alte forme de transmisie (sifilis, hepatitã, SIDA, tuberculozã), bolilor cardiovasculare;
- programe cu finanţare internaţionalã;
- diminuarea bazei impozabile pentru calculul impozitului pe venitul persoanei fizice, în funcţie de situaţia proprie şi de numãrul persoanelor aflate în întreţinerea contribuabilului, acordarea de deduceri suplimentare pentru persoanele aflate în întreţinere;
- neimpunerea indemnizaţiei de maternitate şi pentru creşterea copilului, acordatã conform legii;
- actualizarea la inflaţie a baremului de impunere şi a sumelor fixe şi recalcularea impozitului pe veniturile realizate în anul 2003;
- neimpunerea sumelor reprezentând burse primite de persoanele care urmeazã orice formã de şcolarizare sau perfecţionare în cadru instituţionalizat;
- deductibilitatea din venitul anual global a contribuţiilor la schemele facultative de pensii ocupaţionale, în limita echivalentului în lei a 200 euro pe an;
b) ameliorarea condiţiilor de viaţã şi de locuire:
- asigurarea populaţiei cu energie electricã, termicã şi gaze naturale, precum şi cu produse agroalimentare în perioada toamnã-iarnã;
- acordarea de ajutoare pentru încãlzirea locuinţelor pe timp de iarnã, diferenţiat în funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie;
- realizarea de locuinţe sociale, de locuinţe pentru tineri destinate închirierii;
- atribuirea de terenuri pentru tineri, în vederea construirii de locuinţe;
- racordarea de noi familii la sisteme centralizate de alimentare cu apã potabilã;
- reabilitarea locuinţei de domiciliu, susţinutã prin deducerea din venitul anual global a unei sume în limita a 15 milioane lei anual;
- deductibilitatea din venitul anual global a primelor de asigurare pentru locuinţa de domiciliu, în limita echivalentului în lei a 200 euro pe an;
- scutiri la plata impozitului pe clãdiri, impozitului pe teren, a taxei pentru eliberarea autorizaţiilor de funcţionare pentru activitãţi economice şi viza anualã a acestora în cazul persoanelor invalide de gradul I şi II;
- acordarea de competenţe consiliilor locale în vederea scutirii la plata impozitelor pe clãdiri şi impozitului pe teren sau reducerea acestora pentru persoanele ale cãror venituri lunare sunt mai mici decât salariul minim pe economie ori constau în exclusivitate din ajutor social şi/sau pensie de asistenţã socialã;
- scutirea de la plata impozitului pe clãdiri, pe toatã perioada de rambursare a creditului obţinut pentru reabilitare termicã, precum şi de la plata taxei pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru lucrãrile de reabilitare termicã, în cazul persoanelor fizice care reabiliteazã sau modernizeazã termic clãdirile de locuit pe care le deţin în proprietate;
c) îmbunãtãţirea condiţiilor sociale în contextul restructurãrii economice:
- creşterea în termeni reali a salariilor nete în anul 2004;
- crearea de noi locuri de muncã, prin stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncã a şomerilor, prin acordarea de servicii de consultanţã şi asistenţã pentru începerea unei activitãţi independente sau prin mãsuri active de stimulare a mobilitãţii forţei de muncã;
- acordarea de credite şi stimulente financiare pentru dezvoltarea de noi afaceri şi extinderea celor existente;
- organizarea burselor locurilor de muncã;
- acordarea a 2 milioane lei/ha producãtorilor agricoli pentru suprafeţe de teren arabil de pânã la 5 ha inclusiv;
d) susţinerea acţiunilor şi factorilor care determinã coeziunea socialã:
- creşterea calitãţii serviciilor oferite copiilor şi pãrinţilor acestora, astfel încât acestea sã rãspundã mai bine nevoilor specifice;
- crearea de centre medico-sociale şi de adãposturi pentru nevoile persoanelor aflate în situaţie de risc: persoane cu nevoi speciale, persoane fãrã adãpost şi victime ale violenţei în familie;
- creşterea accesului la asistenţã medicalã pentru segmentele de populaţie defavorizate;
- creşterea ponderii intervenţiilor preventive, a asistenţei medicale primare şi ambulatorii de specialitate;
- indexarea venitului minim lunar garantat;
- deductibilitatea din venitul anual global a contribuţiilor pentru asigurãrile private de sãnãtate, în limita echivalentului în lei a 200 euro pe an;
- reducerea cotei de taxã pe valoarea adãugatã pentru medicamente de la 19% la 9% începând cu data de 1 ianuarie 2004;
- integrarea în muncã a persoanelor cu nevoi speciale şi implementarea planurilor individuale ale acestora;
- finanţarea unor lucrãri de întretinere, construcţie şi reparaţie la clãdirile instituţiilor de asistenţã socialã în perioada 2003-2004;
e) corelarea permanentã a politicilor economice cu cele sociale, în vederea realizãrii unor progrese armonizate cu prevederile Agendei pentru politica socialã, adoptatã de Consiliul European la reuniunea din decembrie 2000 de la Nisa. Prin îndeplinirea mãsurilor prevãzute în Programul social pentru perioada 2003-2004, se vor ameliora indicatorii structurali de coeziune şi de calitate a angajãrii forţei de muncã.
Guvernul este preocupat ca politica socialã promovatã sã fie durabilã, viabilã şi în acord cu cerinţele unor categorii largi ale populaţiei, astfel încât sã se coreleze cu realizãrile reformei economice. Programul social pentru perioada 2003-2004 rãspunde acestor cerinţe.



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016