Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
_______________ *) Aprobate prin <>Ordinul nr. 10 din 12 ianuarie 2005 , Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 18 ianuarie 2005 II/1. PROGRAM COMUNITAR DE SANATATE PUBLICA Institutia coordonatoare a programului: - Ministerul Sanatatii - Directia Generala de Sanatate Publica si Inspectia Sanitara de Stat Coordonarea tehnica: - Institutul de Sanatate Publica Bucuresti - Centrul National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) pentru subprogramele 1.1, 1.2 si 1.3, in colaborare cu Institutul Clinic de Boli Infectioase «Prof. dr. Matei Bals» (1.2) si Institutul de Pneumoftiziologie «Prof. dr. Marius Nasta» (1.3) - Institutul de Sanatate Publica Bucuresti pentru subprogramul 1.4 prin Secretariatul Planului National de Actiuni pentru Sanatate in relatie cu Mediul si subprogramul 1.5 prin Centrul de Informare, Educare si comunicare in Sanatate (CNIECS) - Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucuresti (subprogramul 1.6)
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│INDICATORI │ 2005│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori fizici │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar actiuni specifice de monitorizare si evaluare a efectelor │ │
│factorilor de risc pentru starea de sanatate (inclusiv studii) │ 1250│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar doze de vaccin achizitionate │9,000,000│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar de actiuni de supraveghere si control a bolilor │ │
│transmisibile │ 800│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar donari │ 420,000│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Numar de campanii de informare, educare si alte actiuni specifice │ 400│
│de promovare a sanatatii │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori de eficienta │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/campanie informare, educare, comunicare si alte actiuni │ 70,000│
│specifice de promovare a sanatatii │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/actiune specifica de monitorizare si evaluare a │ │
│efectelor factorilor de risc pentru starea de sanatate │ 48,000│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/doza vaccin │ 38│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/actiune de supraveghere si control a bolilor │ │
│transmisibile │ 134,570│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cost mediu/unitate sange total │ 1,250│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Indicatori de rezultate │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Acoperirea vaccinala (%) │ 96│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Scaderea morbiditatii specifice prin boli transmisibile in │ │
│populatia generala (%) │ 1│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│Cresterea numarului de donari de sange (%) │ 3│
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘
SUBPROGRAMUL NR. 1.1. - SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL BOLILOR TRANSMISIBILE Obiectivul 1: - Realizarea imunizarilor conform calendarului national de vaccinare Activitati: Achizitionarea vaccinurilor si a materialelor sanitare necesare administrarii acestora Distributia vaccinurilor la nivel local Realizarea imunizarilor conform calendarului de vaccinari Identificarea comunitatilor cu acces dificil la serviciile de sanatate si organizarea de campanii suplimentare de vaccinare pentru acestea Realizarea de studii de prevalenta/imunogenicitate/eficienta vaccinala organizate de CNSCBT Supravegherea reactiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) Realizarea anchetelor bianuale de estimare a acoperirii vaccinale Administrarea vaccinurilor in conditii de siguranta maxima prin utilizarea la nivel national, conform cerintelor OMS, a seringilor autoblocante Continuarea distributiei carnetelor de vaccinare si informarea cadrelor medicale si a mamelor cu privire la modul de utilizare al acestora. Pregatirea personalului medical si a mediatorilor sanitari cu privire la modul de realizare si raportare a vaccinarilor Activitati desfasurate de CNSCBT: Monitorizarea si evaluarea la nivel national a derularii programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Coordonarea metodologica a programului Fundamentarea stiintifica a introducerii de noi vaccinuri prin derularea de studii Raportarea catre Ministerul Sanatatii a indicatorilor anuali si efectuarea de propuneri de imbunatatire a desfasurarii programului Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultate - anual Acoperirea vaccinala la nivelul diferitelor categorii de populatie (%) - 96
Indicatori fizici - trimestrial
- Numar doze de vaccin achizitionate
centralizat*) 9 milioane doze/an
- Numar doze de vaccin achizitionate local 30 mii doze/an
- Numar activitati desfasurate 425/an
Indicatori de eficienta - trimestrial
Cost mediu/doza vaccin achizitionat
centralizat*) 38 mii lei
Cost mediu/doza vaccin achizitionat local 200 mii lei
Cost mediu/activitate 2.000 mii lei
___________
*) nu se raporteaza de catre directiile de sanatate publica judetene.
Calendarul de vaccinare in anul 2004**)
┌───────────────────────────────────────────┬─────────────────┬────────────────┐
│ Varsta recomandata │ Vaccin │ Comentarii │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│Primele 24 de ore │Hep B │In maternitate │
│4-7 zile │BCG │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│2 luni │DTP - Hep B, VPO,│Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│4 luni │DTP, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│6 luni │DTP - Hep B, VPO,│Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│12 luni │DTP, VPO │Simultan │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│12-15 luni │RRO │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│30-35 luni │DTP │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│7 ani (in cls. I) │DT, RRO │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│9 ani (in cls. III-a) │VPO │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│14 ani (in cls. VIII-a) │DT, Rub***) │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│18 ani (in cls. XII-a) │Hep B │Campanii scolare│
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────┤
│Studenti anul I, respectiv elevi anul I de │Hep B │Campanii scolare│
│la Facultatile de Medicina si Stomatologie,│ │ │
│respectiv scoli sanitare postliceale │ │ │
└───────────────────────────────────────────┴─────────────────┴───────────────-┘
____________
**) toate vaccinurile si materialele sanitare utilizate in calendar se
achizitioneaza centralizat, cu exceptia DTP-VPI sau/si VPI
***) numai fetele
DTP Vaccin diftero-tetano-pertussis
DT Vaccin diftero-tetanic pediatric (se utilizeaza pana la varsta de 14
ani)
VPO Vaccin polio oral (pentru copii institutionalizati si copii care au
contraindicatii pentru VPO se va utiliza VPI = vaccin polio
inactivat sau combinat DTP-VPI)
Hep B Vaccin hepatitic B
DTP-Hep B Vaccin diftero-tetano-pertussis-hepatita B
RRO Vaccin rujeolic-rubeolic-oreion
BCG Vaccin de tip Calmette Guerin
Rub Vaccin rubeolic
Pentru administrarea tuturor vaccinurilor mentionate se vor utiliza seringi autoblocante. Obiectiv 2: Supravegherea principalelor boli infectioase in vederea identificarii si diagnosticarii precoce a pericolului aparitiei unor epidemii si instituirea masurilor adecvate de control Activitati derulate la nivelul directiilor de sanatate publica judetene: Supravegherea bolilor transmisibile prevazute in reglementarile legale in vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea si raportarea datelor epidemiologice la ISP regional si CNSCBT) Vaccinarea grupelor la risc de imbolnavire/de transmitere a unor boli transmisibile (vaccinare antigripala, antirubeolica in vederea prevenirii transmiterii nozocomiale a infectiei rubeolice de la nou-nascutul cu sindrom rubeolic congenital, antitifoidica, antidizenterica, antihepatitica A/B, etc.) Vaccinarea diftero-tetanica a gravidelor conform reglementarilor in vigoare Efectuarea dozei de rapel diftero-tetanica la 10 ani incepand cu varsta de 24 de ani, in functie de resursele financiare existente Supravegherea bolilor transmisibile considerate probleme de sanatate publica locala sub coordonarea institutului de sanatate publica regional, inclusiv imunizari in situatii epidemiologice deosebite Instituirea si aplicarea masurile de prevenire si control al focarului de boala transmisibila (depistarea, tratamentul profilactic si/sau vaccinarea contactilor, raportare, dezinfectie, dezinsectie, deratizare, ancheta epidemiologica etc.), in colaborare cu reteaua de asistenta primara Asigurarea activitatii epidemiologice in situatii de urgenta provocate de calamitati naturale (inundatii, cutremure, etc.) de catre Directia de Sanatate Publica judeteana, in colaborare cu reteaua de asistenta medicala primara si de specialitate si cu administratia publica locala, conform practicilor epidemiologice curente Instituirea si aplicarea masurile de control al focarului de infectie nosocomiala dupa anuntarea acestuia de catre unitatea in care evolueaza Organizarea unor sesiuni de instruire a personalului din serviciile de prevenire si control al infectiilor nosocomiale din unitatile sanitare Actiuni speciale de depistare activa si prevenire a bolilor transmisibile in comunitati la risc Organizarea de instruiri ale personalului medico-sanitar si a mediatorilor sanitari cu privire la prevenirea, depistarea, raportarea si controlul bolilor transmisibile Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru interventie in caz de focar/epidemie de boala transmisibila Controlul intern si extern de calitate pentru laboratoarele din unitatile de sanatate publica Continuarea activitatilor de laborator in vederea acreditarii Supravegherea rezistentei la antibiotice Achizitia unui pachet software, avizat de Ministerul Sanatatii, destinat sistemului de supraveghere a bolilor transmisibile si asigurarea conexiunii la internet pentru responsabilii cu supravegherea bolilor transmisibile din cadrul directiilor de sanatate publica. NOTA: Diagnosticul etiologic al bolilor transmisibile se asigura din fondurile alocate subprogramului in masura in care acestea sunt identificate ca prioritati de sanatate publica, iar resursele financiare o permit. Toate vaccinurile si materialele sanitare necesare activitatilor derulate in cadrul obiectivului 2 se achizitioneaza la nivel local, cu exceptia vaccinului gripal si a celui rubeolic destinat prevenirii transmiterii nozocomiale a infectiei rubeolice de la nou-nascutul cu sindrom rubeolic congenital. Activitati derulate la nivelul institutelor de sanatate publica regionale: Supravegherea bolilor transmisibile prevazute in reglementarile legale in vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea si raportarea datelor epidemiologice la CNSCBT) Identificarea si supravegherea bolile transmisibile considerate probleme de sanatate publica locala/regionala Colaborarea in instituirea si aplicarea masurile de prevenire si control al focarului de boala transmisibila, inclusiv infectie nososcomiala, la solicitarea directiilor de sanatate publica judetene Efectuarea de catre institutele de sanatate publica a unor studii epidemiologice in domeniul bolilor transmisibile, cu acordul CNSCBT Derularea activitatilor de laborator in vederea acreditarii Organizarea unor sesiuni de instruire a personalului din directiile de sanatate publica judetene pe probleme de supravegherea bolilor transmisibile si progrte publica Controlul intern si extern de calitate pentru laboratoarele din unitatile de sanatate publica Continuarea activitatilor de laborator in vederea acreditarii Achizitia unui pachet software, avizat de Ministerul Sanatatii, destinat sistemului de supraveghere a bolilor transmisibile si asigurarea conexiunii la internet pentru responsabilii cu supravegherea bolilor transmisibile din cadrul institutelor de sanatate publica. Activitati desfasurate de Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologic si Imunologie "Cantacuzino": Supravegherea microbiologica a unor boli transmisibile (viroze respiratorii, enterovirusuri, etc.) Supravegherea rezistentei la antibiotice Participarea, in colaborare cu CNSCBT la investigarea focarelor/epidemiilor, inclusiv infectii nosocomiale Asigurarea diagnosticului si/sau confirmarii diagnosticului pentru bolile transmisibile la solicitarea CNSCBT, a institutelor de sanatate publica si a directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti Activitati desfasurate de CNSCBT: Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Asigura coordonarea metodologica a programului Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national Raporteaza Ministerului Sanatatii indicatorii anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului Indicatori de evaluare a obiectivului Indicatori de rezultat - anual - Scaderea cu 1% a incidentei cazurilor de boli infectioase in populatia generala la 100.000 locuitori (cu exceptia cazurilor de TBC si HIV/SIDA) Indicatori fizici - trimestrial - Numar activitati de supraveghere si control al bolilor transmisibile - 800/an Indicatori de eficienta - trimestrial - Cost mediu/activitati de supraveghere - 134.570 mii lei Obiectiv 3: Controlul infectiilor cu transmitere sexuala (ITS) Activitati: Testarea serologica gratuita a gravidelor de catre directiile de sanatate publica in vederea depistarii infectiei luetice. Promovarea de catre directiile de sanatate publica a activitatii de testare serologica gratuita a gravidelor. Consilierea gratuita a tuturor gravidelor care se prezinta la directiile de sanatate publica in vederea testarii serologice pentru sifilis. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru tratamentul specific gratuit, prioritar, la gravidele cu serologii luetice reactive obtinute in cadrul activitatilor de testare intreprinse de catre directiile de sanatate publica. Efectuarea investigatiei epidemiologice pentru cazurile raportate de sifilis congenital la nou-nascutul viu Instituirea tratamentului specific corect al nou-nascutului viu cu sifilis congenital. Asigurarea diagnosticului serologic al infectiei luetice pentru persoanele care nu sunt asigurate. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru administrarea tratamentului specific antiluetic corect la contactii de sifilis identificati. Asigurarea medicamentelor si materialelor necesare pentru administrarea tratamentului specific antiluetic corect persoanelor bolnave de sifilis care nu sunt asigurate. Desfasurarea activitatilor din cabinetul judetean dermato-venerologie in scopul realizarii capacitatii de transmitere electronica, catre directia de sanatate publica, a formularelor prevazute in sistemul de raportare Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultate - semestrial - Dublarea numarului de gravide testate serologic gratuit in cadrul directiilor de sanatate publica pentru sifilis - Reducerea la o valoare de 20 0/0000 a incidentei sifilisului congenital al nou-nascutului viu/100.000 nou-nascuti vii - Asigurarea diagnosticului serologic si al tratamentului specific antiluetic la un procent de 80% din totalul persoanele neasigurate bolnave de sifilis - Asigurarea, pentru toate cabinetele de dermato-venerologie judetene si a municipiului Bucuresti, a conditiilor de transmitere electronica, catre directiile de sanatate publica, a formularelor utilizate in sistemul de raportare. Indicatori fizici - trimestrial - Numar actiuni de promovare a testarii gratuite a gravidelor - 42 - Numar gravide testate serologic gratuit pentru sifilis in laboratorul directiei de sanatate publica, din care cate cu serologie reactiva - 50.000 - Numar gravide cu serologie reactiva care beneficiaza de tratament corect gratuit - 2.000 - Numar cupluri (mama - nou-nascut viu cu VDRL calitativ reactiv) testate VDRL cantitativ pentru depistarea sifilisului congenital al nou-nascutului viu - 2.000 - Numar cazuri de sifilis congenital al nou-nascutului viu raportate - 40 - Numar cazuri de sifilis congenital al nou-nascutului viu raportate care beneficiaza de investigatie epidemiologica si tratament specific corect - 40 - Numar persoane diagnosticate cu infectie luetica si neasigurate - 4.000 - Numar persoane diagnosticate cu infectie luetica si neasigurate care efectueaza tratament specific corect - 3.500 - Numar contacti de sifilis identificati care efectueaza tratament specific corect - 30.000 - Numar cabinete de dermato-venerologie judetene care indeplinesc cerintele transmiterii electronice a formularelor de raportare catre directiile de sanatate publica - 43 (41 in judete si 2 in municipiul Bucuresti) Indicatori de eficienta - anual - Cost mediu/test depistare sifilis la gravida - 60 mii lei - Cost mediu actiune de promovare a testarii gratuite a gravidei - 10.000 mii lei - Cost mediu tratament antiluetic al gravidei - 100 mii lei - Cost mediu/test VDRL cantitativ pentru depistare sifilis congenital - 130 mii lei - Cost mediu test serologic pentru diagnosticul infectiei luetice la persoana neasigurata - 130 mii lei - Cost mediu tratament antiluetic/persoana infectata neasigurata - 100 mii lei - Cost mediu tratament antiluetic/contact identificat - 50 mii lei - Cost mediu pentru asigurarea in cabinetul judetean dermato-venerologie a conditiilor de transmitere electronica catre directia de sanatate publica a informatiilor existente in formularele utilizate in cadrul sistemului de raportare - 80.000 mii lei Activitati desfasurate de CNSCBT: Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Asigura coordonarea metodologica a programului Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national Raporteaza Ministerului Sanatatii indicatorii anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului Obiectiv 4: Supravegherea si controlul infectiilor nosocomiale in unitati sanitare sentinela Programul de supraveghere a infectiilor nosocomiale se va desfasura in spitale judetene sau clinici universitare de unde vor fi selectate sectii de chirurgie generala, sectii de neonatologie si sectii de terapie intensiva Modul de selectare al tipurilor de infectii supravegheate, al sectiilor si spitalele, organizarea, derularea si evaluarea programul sunt descrise in metodologiei de supraveghere care va fi transmisa directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti. Raportarea de rutina, trimestriala, pe categorii de infectii si sectii, a infectiilor nososcomiale se va desfasura conform legislatiei in vigoare pentru toate unitatile sanitare cu paturi de la nivel national. Toate unitatile sanitare vor respecta si implementa normele de supraveghere si control a infectiilor nosocomiale, conform <>ordinului ministrului sanatatii nr. 994/2004 . Activitati desfasurate de unitatile sanitare selectate: Medicul sef al compartimentului de prevenire si control al infectiilor nosocomiale organizeaza sistemul de supraveghere la nivelul unitatii: desemnarea echipei de lucru, definirea atributiilor membrilor echipei, instruirea personalului medico-sanitar din sectiile selectate cu privire la obiectivele programului, protocoale de lucru, formularele utilizate, circuitul informational, indicatori de evaluare Depisteaza cazurile de infectie nosocomiala conform definitiilor de caz din <>Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 994/2004 , pentru tipurile de infectii selectate Recolteaza probele biologice pentru examenul bacteriologic, conform protocolului Completeaza fisele de supraveghere/fisa cazului de infectie nosocomiala Trimite fisele de supraveghere/fisa cazului de infectie nosocomiala, saptamanal la DSP Realizeaza investigatiile de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) de la cazurile de infectie nosocomiala la ISP si IC, prin intermediul DSP Raporteaza lunar la DSP indicatorii de evaluare din metodologie * In situatia in care spitalul nu are capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice: - In judetele unde se afla ISP acesta asigura diagnosticul de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) la IC - In celelalte judete laboratorul DSP asigura diagnosticul de laborator si trimite tulpinile izolate (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) la ISP regional si IC Activitati desfasurate de DSP: Desemneaza din compartimentul/biroul de epidemiologie persoana care asigura suport tehnic profesional pentru organizarea si functionarea programului Instruieste personalul medico-sanitar din unitatea sanitara cu paturi, respectiv sectiile selectate Verifica si valideaza datele din fisele primite Completeaza si trimite lunar la Isp regional, baza de date (format unic EPI DATA/EPIINFO) Asigura diagnosticul de laborator pentru unitatile sanitare sentinela care nu au capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice, in judetele in care acesta nu este asigurat de ISP Asigura trimiterea probelor la ISP si IC (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) Monitorizeaza si evalueaza trimestrial derularea programului in unitatea/unitatile selectata utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Comunica trimestrial unitatilor sanitare sentinela rezultatele analizelor epidemiologice efectuate Activitati desfasurate de ISP: Verifica si valideaza datele din fisele primite Completeaza si trimite lunar la CNSCBT, baza de date (format unic EPI DATA/EPIINFO) Sprijina tehnic si metodologic DSP si/sau unitatile sentinela Monitorizeaza si evalueaza trimestrial la nivel regional derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Comunica trimestrial la DSP rezultatele analizei epidemiologice efectuate la nivel regional Asigura diagnosticul de laborator pentru unitatile sanitare sentinela care nu au capacitatea de laborator pentru investigatii bacteriologice, in cazul in care acestea sunt situate pe teritoriul aceluiasi judet cu ISP Asigura identificarea si caracterizarea preliminara a tulpinilor primite de la unitatile sanitare sentinela ISP regional colaboreaza cu INCDMI Cantacuzino - Centrele Nationale de referinta si asigura trimiterea tulpinilor (numai pentru microorganismele specificate in metodologie) pentru caracterizare completa si realizarea bancii de izolate la nivel national Activitati desfasurate de CNSCBT: Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie, asigura diseminarea informatiilor obtinute in urma analizelor epidemiologice efectuate la nivel national, trimestrial, catre directiile si institutele de sanatate publica Indicatori Fizici: - Nr. cazuri IN depistate - 5000 - Nr. cazuri IN investigate cu laboratorul - 5000 De eficienta: - Cost mediu/actiunea de depistare a unui caz IN - 500 mii lei - Cost mediu/actiunea de investigare cu laboratorul a unui caz IN - 2000 mii lei De rezultat: - Incidenta anuala a IN la 100 pacienti externati, pe tipuri de infectii si pe sectii - 5% NOTA: In cazul in care in judetul in care functioneaza unitatea sanitara din sistemul sentinela nu exista capacitate de laborator pentru investigarea infectiilor cu anaerobi, probele biologice destinate acestor investigatii se recolteaza si se introduc direct in sisteme de transport speciale pentru anaerobi, conform protocolului si se trimit direct la Laboratorul de referinta pentru anaerobi din INCDIM Cantacuzino. Indicatorii subprogramului 1.1 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la CNSCBT indicatorii raportati de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire) Natura cheltuielilor subprogramului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin, dupa caz, precum si cheltuieli de personal aferente structurilor de medicina muncii si medicina sportiva - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective SUBPROGRAMUL NR. 1.2. - Supravegherea si controlul infectiei HIV/SIDA Obiective: Monitorizarea evolutiei infectiei HIV/SIDA Reducerea transmiterii materno-fetale a infectiei HIV Prelungirea perioadei de viata prin depistarea precoce a infectiei HIV/SIDA Limitarea transmiterii prin depistare precoce, includerea in supravegherea activa si consiliere Introducerea supravegherii de generatia a doua in cadrul activitatilor curente de monitorizare a evolutiei infectiei HIV/SIDA Estimarea prevalentei HIV in populatia generala si in subpopulatiile la risc Activitati: Depistarea infectiei cu transmitere verticala (mama - fat) Depistarea infectiei HIV/SIDA in grupele de risc, conform legislatiei in vigoare Depistarea infectiei HIV/SIDA prin testare voluntara, cu consiliere pre si post testare Asigurarea testelor de diagnostic, eligibilitate la tratament si monitorizarea acestuia Activitati de consiliere pre si post testare (asigurarea de materiale informative, prezervative, etc.) Instituirea unui sistem sentinela pentru testarea gravidelor in maternitati, a bolnavilor cu ITS in clinicile dermato-venerologie, a bolnavilor de tuberculoza in clinicile de pneumoftiziologie Monitorizarea eficientei sistemului de supraveghere epidemiologica Activitati desfasurate de CNSCBT: Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Asigura coordonarea metodologica a programului Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national Raporteaza Ministerului Sanatatii indicatorii anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultate: anual Cresterea cu 25% a numarului de femei gravide testate HIV in vederea asigurarii profilaxiei transmiterii verticale Cresterea cu 50% a numarului activitatilor de consiliere a persoanelor testate HIV Indicatori fizici: trimestrial - numar teste de diagnostic achizitionate centralizat:*) - numar teste pentru monitorizarea tratamentului achizitionate centralizat:*) - numar total persoane testate HIV: 250000 ● numar gravide testate HIV pentru prevenirea transmiterii verticale: 100000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive); ● numar persoane testate HIV din grupele de risc conform legislatiei in vigoare: 75000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive); ● numar persoane din alte categorii testate HIV (testare voluntara, testarea pacientilor cu TBC): 75000 (se va raporta si numarul de cazuri pozitive) - numar contacti identificati la un caz confirmat cu infectie HIV, din care numar contacti testati: - numar persoane consiliate: 100000 - numar persoane raportate cu expunere accidentala profesionala: 200 Indicatori de eficienta: trimestrial - cost mediu/test diagnostic: 22,5 mii lei*) - cost mediu/test pt. monitorizarea tratamentului: CD4/CD8: 1000 mii lei, test pentru incarcatura virala: 3200 mii lei - cost mediu/persoana consiliata: 50 mii lei - cost mediu/persoana testata: 50 mii lei (nu se include costul testului)___________ *) nu se raporteaza de catre DSPJ Natura cheltuielilor subprogramului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin, dupa caz, precum si cheltuieli de personal aferente structurilor de medicina muncii si medicina sportiva - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective Indicatorii subprogramului 1.2 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la CNSCBT indicatorii raportati de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire) SUBPROGRAMUL NR. 1.3. - SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL TUBERCULOZEI Pentru coordonarea la nivel local a subprogramului, se desemneaza un coordonator din cadrul directiei de sanatate publica implicat in supravegherea epidemiologica si unul de specialitate din cadrul retelei de pneumoftiziologie, care colaboreaza pentru realizarea subprogramului la nivel local. Obiective: Monitorizarea evolutiei tuberculozei Depistarea activa a cazurilor noi de TBC la simptomatici si grupele de risc, inclusiv contacti Activitati: Controlul simptomaticilor pentru depistarea cazurilor de tuberculoza. Controlul activ al contactilor si altor grupe la risc de contractare a acestei infectii in vederea depistarii cazurilor de tuberculoza. Pregatirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului Chimioprofilaxia persoanelor la risc Supravegherea epidemiologica si controlul focarelor de tuberculoza Indicatori de evaluare: Indicatori fizici - trimestrial: - Numarul contactilor examinati (4 contacti/1 caz TBC inregistrat): 120.000 - Numarul suspecti examinati (10 suspecti/1 caz TBC inregistrat): 300.000 - Numarul cazuri care beneficiaza de chimioprofilaxie: 70.000 - Numar intradermoreactii la PPD efectuate: 300.000 Indicatori de eficienta - trimestrial: - Cost mediu depistare activa bolnav cu TBC prin controlul contactilor si ai altor grupe la risc - 500 mii lei - Cost mediu depistare a bolnavului cu TBC prin controlul simptomaticilor - 500 mii lei - Cost mediu/tratament chimioprofilactic - 185 mii lei - Cost mediu intradermoreactie la PPD - 10 mii lei Indicatori de rezultate - anual Procentul contactilor examinati din totalul contactilor inregistrati > 80% Procentul bolnavilor depistati din suspecti examinati: 10% Procentul persoane chimioprofilactizate din cele indicate pentru chimioprofilaxie > 90% Activitati desfasurate de CNSCBT in colaborare cu Institutul Marius Nasta: Monitorizeaza si evalueaza la nivel national derularea programului utilizand indicatorii de evaluare din metodologie Asigura coordonarea metodologica a programului Dezvolta si implementeaza metodologii noi de supraveghere in vederea eficientizarii sistemului national Raporteaza Ministerului Sanatatii indicatorii anuali si face propuneri de imbunatatire a derularii programului Natura cheltuielilor subprogramului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin, dupa caz, precum si cheltuieli de personal aferente structurilor de medicina muncii si medicina sportiva - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective Se vor evidentia nominal la nivelul ambulatoriului de specialitate cazurile investigate cu scop profilactic Indicatorii subprogramului 1.3 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la CNSCBT indicatorii raportati de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire) SUBPROGRAMUL NR. 1.4. - EVALUAREA STARII DE SANATATE SI A FACTORILOR DE RISC Activitati derulate la nivelul directiilor de sanatate publica judetene: Obiectiv 1: Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc din mediul de viata Activitati Instruire si formare profesionala Implementarea sistemului calitatii si acreditarea laboratoarelor Supravegherea sanatatii in relatia cu calitatea apei potabile Supravegherea epidemiilor hidrice Supravegherea cazurilor de methemoglobinemie acuta infantila generate de apa din fantana Supravegherea sanatatii in relatie cu calitatea apei de imbaiere Supravegherea calitatii aerului si a indicatorilor de sanatate in relatie cu aceasta; Monitorizarea si inspectia produselor cosmetice Monitorizarea intoxicatiilor neprofesionale cu pesticide Monitorizarea radioactivitatii apei potabile si alimentului Monitorizarea starii de sanatate in relatie cu expunerea profesionala la radiatii ionizante Supravegherea starii de sanatate a populatiei din jurul obiectivelor nucleare majore si profilaxia efectelor cu iod stabil Monitorizarea protectiei radiologice a pacientului in radiologia diagnostica Monitorizarea si inspectia modului de gestionare a deseurilor medicale Supravegherea starii de sanatate a populatiei in raport cu calitatea habitatului uman si a poluarii sonore urbane Activitati de inspectie si control privind actiunea factorilor de risc din mediu Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale Obiectiv 2: Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc alimentari Activitati Instruire si formare profesionala Monitorizarea si inspectia calitatii nutritive si contaminarii microbiologice a alimentelor de origine animala si nonanimala Monitorizarea si inspectia materialelor in contact cu alimentul Monitorizarea si inspectia aditivilor alimentari Monitorizarea si inspectia substantelor aromatizante Monitorizarea si inspectia alimentelor tratate cu radiatii Monitorizarea si inspectia suplimentelor alimentare Monitorizarea si inspectia alimentelor cu destinatie nutritionala speciala Monitorizarea si inspectia alimentelor pentru evaluarea contaminarii chimice - indicatorii GEMS FOOD Monitorizarea si inspectia evaluarea nivelului de iod din sarea iodata pentru consumul uman Monitorizarea toxiinfectiilor alimentare Monitorizarea si inspectia alimentelor modificate genetic Evaluarea starii de nutritie a populatiei Activitati de inspectie si control privind actiunea factorilor de risc din mediu Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale Obiectiv 3: Evaluarea starii de sanatate a copiilor si tinerilor din colectivitati in relatie cu factorii din mediul de viata si activitate Activitati Instruire si formare profesionala Monitorizarea si inspectia conditiilor de mediu din unitatile pentru copii si tineri Monitorizarea si inspectia conditiilor igienico-sanitare din tabere si colonii Evaluarea capacitatii de adaptare a elevilor la activitatea scolara pentru depistarea sindromului de suprasolicitare Identificarea si cuantificarea riscului specific pentru sanatate generate de comportamentele cu risc (droguri, fumat, alcool, comportament alimentar, etc.) Monitorizarea dezvoltarii fizice a copiilor si adolescentilor si tinerilor Monitorizarea starii de sanatate a copiilor si tinerilor Activitati de inspectie si control privind actiunea factorilor de risc din mediu Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale Obiectiv 4: Protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc ocupationali Activitati Instruire si formare profesionala Monitorizarea si inspectia factorilor de risc ocupationali Cercetarea caracterului de profesionalitate a cazurilor de boala in vederea declararii bolilor profesionale Actiuni de comunicare de risc si informare asupra riscului profesional Monitorizarea incidentei bolilor profesionale si a absenteismului medical prin boala profesionala Armonizare legislativa, formare profesionala in domeniul medicinii muncii Activitati de inspectie si control privind actiunea factorilor de risc din mediu Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale Obiectivul 5: Monitorizarea starii de sanatate si supraveghere demografica Activitati Instruire si formare profesionala Identificarea inegalitatilor in starea de sanatate a populatiei Elaborarea Raportului starii de sanatate a comunitatii Alte actiuni destinate rezolvarii prioritatilor locale Activitati derulate la nivelul institutelor de sanatate publica regionale: Elaborarea metodologiilor de monitorizare si inspectie pe domenii specifice Instruirea personalului structurilor teritoriale pentru aplicarea metodologiei Coordonarea metodologica a activitatilor de monitorizare si control pe domenii specifice, analiza datelor colectate si elaborarea rapoartelor nationale Controlul implementarii metodologiilor in teritoriul arondat Valorificarea rezultatelor rapoartelor nationale Acreditarea si constituirea laboratoarelor regionale Efectuarea de studii si cercetari in domeniul starii de sanatate in relatie cu factorii de risc din mediul de viata si de munca Monitorizarea si raportarea indeplinirii planurilor de implementare specifice pentru integrarea europeana Instruire de specialitate si formare profesionala Elaborarea de proiecte de acte normative in domeniul specific Achizitia de iod stabil in vederea iodoprofilaxiei persoanelor expuse la radiatii ionizante Indicatori de evaluare a subprogramului Indicatori fizici - Numar de actiuni specifice (inclusiv studii) de monitorizare, inspectie si evaluare a efectelor factorilor de risc de mediu pentru starea de sanatate - 1250 - Numar de actiuni de inspectie si control - 200000 Indicatori de eficienta - - Cost mediu/actiune de monitorizare inspectie si evaluare a efectelor factorilor de risc de mediu pentru starea de sanatate - 22.160 mii lei - Cost mediu/actiune de inspectie si control = 45 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin, dupa caz, precum si cheltuieli de personal aferente structurilor de medicina muncii si medicina sportiva - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective Indicatorii subprogramului 1.4 vor fi raportati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti institutului de sanatate publica regional. Institutele de sanatate publica vor analiza situatia derularii subprogramului la nivel regional si vor raporta la ISPB - Secretariatul Planului National de Actiuni pentru Sanatate in relatie cu Mediul - indicatorii raportati de catre directiile arondate impreuna cu rezultatele analizei derularii subprogramului (realizari, dificultati, propuneri de imbunatatire) SUBPROGRAMUL NR. 1.5. - PROMOVAREA SANATATII SI EDUCATIA PENTRU SANATATE Obiectiv 1: Dezvoltarea atitudinilor si comportamentelor favorabile sanatatii prin metode de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate Activitati: Desfasurarea de campanii de informare, educare si comunicare in concordanta cu problemele de sanatate publica identificate la nivel national si local si in concordanta cu recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii (Calendarul Sanatatii) precum si de alte activitati specifice de promovare a sanatatii, dupa cum urmeaza: 1. Armonizare legislativa in domeniul promovarii sanatatii si educatiei pentru sanatate 2. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala de Lupta impotriva Tuberculozei*) 3. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala a Sanatatii; Ziua Nationala a Sanatatii*) 4. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala fara Tutun*) 5. Campanie IEC pentru Ziua Internationala impotriva Abuzului de Droguri si a Traficului Ilicit*) 6. Campanie IEC pentru Ziua Nationala fara Tutun*) 7. Campanie IEC pentru Ziua Mondiala Anti-SIDA*) 8. Campanie IEC pentru promovarea unui stil de viata sanatos*) 9. Campanii IEC pentru valorificarea rezultatelor celorlalte subprograme de sanatate publica 10. Formare si educatie continua pentru personalul care desfasoara activitati de promovare a sanatatii si de educatie pentru sanatate (personalul din reteaua nationala de promovare a sanatatii, medici, psihologi, asistenti sociali sau medicali, cadre didactice, consilieri scolari etc.) si a personalului pentru centrele de renuntare la fumat, cursuri de formare de formatori etc. 11. Formarea mediatorilor sanitari sau a formatorilor din programele de educatie pentru sanatate dezvoltate in cadrul diferitelor comunitati 12. Elaborarea metodologiei de raportare a activitatilor specifice de promovarea sanatatii 13. Desfasurarea de programe de promovarea sanatatii cu parteneri externi 14. Evaluarea nivelului de cunostinte, atitudini si comportamente nefavorabile sanatatii populatiei (fumat, alcool, droguri, alimentatie, etc.) 15. Realizarea de studii calitative privind atitudini si comportamente in randul populatiei generale si al diverselor grupuri populationale la nivel local si regional folosite ca baza pentru realizarea campaniilor IEC, ca si de evaluarea impactului acestora la nivel local si regional***)___________ *) Desfasurarea de campanii IEC pentru celebrarea acestor zile este obligatorie **) Desfasurarea celorlalte campanii IEC in alte domenii ca si a celorlalte actiuni mentionate se va organiza in mod optional, in functie de bugetul alocat pentru fiecare directie de sanatate publica ***) Activitatile mentionate la pct. 15 fac obiectul contractului incheiat intre Ministerul Sanatatii si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti. Activitatile prevazute in tabelul de mai sus, vor fi coordonate in mod direct de Directia Generala de Sanatate Publica si Inspectia Sanitara de Stat a Ministerului Sanatatii. Nu intra in sarcina Directiilor de Sanatate Publica Judetene. Activitatile prevazute in tabelul de mai sus fac parte din componenta 5 - Sanatate Publica si controlul bolilor, Subcomponenta 1 - Sanatate Publica din Proiectul privind Reforma Sectorului Sanitar finantat din imprumutul BIRD 4568 RO, fiind coordonate conform ordinului ministrului sanatatii si familiei nr. 196/03.04.2001 . Indicatori de evaluare Indicatori fizici: - Numar de campanii de informare, educare si comunicare (IEC) - 300- Numar total de alte actiuni specifice de promovarea sanatatii - 250 Indicatori de eficienta - semestrial*): - cost mediu/campanie IEC - 40.000 mii lei - cost mediu/actiuni specifice de promovarea sanatatii - 25.000 mii lei___________ *) costurile medii transmise semestrial au valoare estimativa, urmand ca la raportarea anuala sa se calculeze costul mediu final al anului 2004. Obiectiv 2: Scaderea prevalentei afectiunilor orodentare si a tulburarilor cranio-mandibulare (tem) Activitati: Realizarea de studii nationale privind prevalenta cariei dentare si a tulburarilor cranio-mandibulare la grupele de cu risc Indicatori de evaluare: Indicatori fizici: - Numar studii nationale privind prevalenta cariei dentare si a TCM la grupele de varsta cu risc - 1 (raportare anuala) Indicatori de eficienta: - Cost mediu/studiu national (prevalenta TCM) - 700.000 mii lei (raportare anuala) Natura cheltuielilor subprogramului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (ISP, DSP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin, dupa caz, precum si cheltuieli de personal aferente structurilor de medicina muncii si medicina sportiva - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective Indicatorii subprogramului 1.5 vor fi raportati atat de catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti precum si de catre institutele de sanatate publica regionale catre ISPB - Centrului National de Informare, Educare, Comunicare in Sanatate, impreuna cu rapoartele privind campaniile de informare, educare, comunicare desfasurate si rezultatele studiilor, efectuate in randul populatiei generale SUBPROGRAMUL NR. 1.6. - HEMATOLOGIE SI SECURITATE TRANSFUZIONALA Obiective Asigurarea unei securitati transfuzionale maxime Realizarea autosuficientei in sange, produse derivate labile si stabile de sange Activitati Colectarea de sange si componente sanguine; Controlul imunohematologic, biologic si bacteriologic al sangelui; Stocarea, transportul si distributia sangelui si componentelor sanguine derivate; Promovarea donarii benevole si nerenumerate si mentinerea donatorilor recrutati Indicatori de evaluare Indicatori de rezultate - anual Cresterea numarului de donari de sange % - 3 Indicatori fizici - trimestrial Numar donari/unitati recoltate si testate pe an - 420.000 donari Indicatori de eficienta - trimestrial Cost mediu/unitate de sange recoltata si testata - 1.800.000 lei Natura cheltuielilor Cheltuieli materiale si servicii Cheltuieli de capital, in cadrul bugetului aprobat Ministerului Sanatatii II/2. PROGRAM DE PREVENIRE SI CONTROL AL BOLILOR NETRANSMISIBILE Institutia coordonatoare a programului: Ministerul Sanatatii - Directia generala de asistenta medicala
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Indicatori fizici │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│● Numar de actiuni de screening │ 3│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Numar de campanii de informare, educare si comunicare │ 2│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Numar de interventii specifice pentru monitorizarea si controlul │ 15│
│ bolilor netransmisibile │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Numar studii de prevalenta pentru boli cu morbiditate │ │
│ crescuta │ 2│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│Indicatori de eficienta: │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│● Cost mediu/screening (mii lei) │31.700.000│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Cost mediu/campanie de informare, educare si comunicare (mii lei)│ 3.000.000│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Cost mediu/interventie specifica pentru monitorizarea si │12.125.000│
│ controlul bolilor netransmisibile (mii lei) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Cost mediu/studiu de prevalenta pentru boli cu morbiditate │ │
│ crescuta (mii lei) │14.000.000│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Indicatori de rezultate: │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Mortalitatea specifica prin cancer la 100000 locuitori │ 195│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Mortalitatea specifica prin cardiopatii ischemice la 100000 │ │
│ locuitori │ 155│
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘
SUBPROGRAMUL NR. 2.1. - PREVENIREA SI COMBATEREA BOLILOR CARDIOVASCULARE Obiective - Cunoasterea ponderii factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare prin studiu descriptiv - Tratamentul cu pace makeri a bradiaritmiilor simptomatice cu risc vital inclusiv a sindromului de nod sinusal bolnav, forma bradi-tahiaritmica Activitati - Studiu descriptiv privind ponderea factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare - Depistarea activa si diagnosticul neinvaziv al persoanelor cu bradiaritmiile mentionate - Proceduri de cardiologie interventionala: implantare de pace makeri SSI, VDD sau DDD in raport cu profilul clinic si electrofiziologic al aritmiei si cu starea clinica a pacientului (cu morbiditati cardiovasculare relevante) Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - Scaderea mortalitatii specifice prin cardiopatii ischemice - 150 decese/100.000 locuitori - Scaderea mortalitatii specifice (moarte subita) la pacientii implantati - Remisiunea insuficientei cardiace cronice, insuficientei renale si a manifestarilor neurologice Indicatori fizici numar studii - 1 numar pace makeri implantati/an - 1090 Indicatori de eficienta Cost studiu - 1.000.000 mii lei Cost mediu/pace maker - 33.000 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.2. - PREVENTIE SI CONTROL IN PATOLOGIA ONCOLOGICA Obiective: Diagnosticarea in stadii incipiente, O, I, II, a cazurilor de tumori maligne (col uterin, glanda mamara, prostata si cancer colo-rectal) Activitati: - Screening pentru cancerul de col uterin in judetele Bacau, Maramures, Dambovita, Dolj, Constanta, Gorj, Iasi, Ilfov, Satu Mare, Mures, Bihor, Timis, Sibiu, Suceava si municipiul Bucuresti, Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului Bucuresti si institutele oncologice din Bucuresti si Cluj-Napoca; - Screening pentru cancerul glandei mamare in judetele Constanta, Dambovita, Dolj, Iasi, Timis, Mures, si prin institutele oncologice din Bucuresti si Cluj-Napoca. - Screening pentru cancerul colo-rectal in judetele Cluj, Bucuresti, Dolj, Constanta, Timis, Mures, Institutul clinic Fundeni si Institutul oncologic Cluj, Institutul de Gastroenterologie si hepatologie Iasi. - Screening pentru cancerul de prostata in Institutul Clinic Fundeni, Institutul Clinic de Urologie si Transplant Renal Cluj-Napoca Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultat: - scaderea mortalitatii specifice - 197/100.000 de locuitori - cresterea ponderii diagnosticarii precoce prin screening - 3% Indicatori fizici: - numar teste screening cancer col - 17174 - numar teste screening cancer mamar - 3428 - numar teste hemocult pentru depistare precoce - cancer colo-rectal - 31100 - numar investigatii colonoscopice pentru depistare precoce - cancer colo-rectal - 8960 - numar teste screening cancer prostata - 889 Indicatori de eficienta: - cost mediu/screening cancer col - 315.000 lei - cost mediu/screening cancer mamar - 350.000 lei - cost mediu/teste hemocult pentru depistare precoce - cancer colo-rectal - 90.000 lei - cost mediu/investigatie colonoscopica cancer colo-rectal - 475.000 lei - cost mediu/screening cancer prostata - 225.000 lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective SUBPROGRAMUL NR. 2.3. - PREVENTIE SI DIAGNOSTIC PRECOCE IN BOLILE NEUROLOGICE Obiective Obiectiv nr. 1 - Recuperarea functiei auditive prin utilizarea protezelor implantabile (implant cohlear si proteze auditive BAHA) Obiectiv nr. 2 - Prevenirea complicatiilor leziunilor vasculare cerebro-vertebrale prin tehnici de abord endovascular (embolizari, angioplastii, aplicari de stent-uri, etc.). Activitati - Reabilitarea auditiva prin implant cohlear si proteze BAHA - Crearea Registrului national al bolnavilor cu patologia auzului - protezare auditiva/patologia osului temporal - Depistarea precoce si diagnosticul minim invaziv al malformatiilor vasculare cerebro-vertebrale si al anevrismelor arterio-venoase; - Proceduri de neuro-radiologie interventionala: embolizarea cu spirale detasabile GDC a anevrismelor cerebrale, embolizarea cu microparticule a malformatiilor vasculare cerebrale, aplicarea de stent-uri pentru tratamentul leziunilor arteriale la pacientii care din motive clinice nu pot beneficia de metodele de abord chirurgical conventional. Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - reducerea cu 3% a pacientilor cu deficienta totala de auz - scaderea mortalitatii specifice prin hemoragie a pacientilor cu leziuni vasculare cu 10%. Indicatori fizici - numar implanturi cohleare - 18 - numar dispozitive BAHA implantate - 38 - numar de anevrisme cerebrale embolizate: 40/an; - numar de malformatii vasculare cerebrale embolizate: 46/an; - numar de stent-uri vasculare cerebrale aplicate: 5/an; - numar de embolizari in patologia tumorala: 145/an; - numar de stent-uri carotidiene: 35/an; - numar de vertebro-plastii percutane: 90/an Indicatori de eficienta - cost mediu/implant cohlear - 800.000 mii lei - cost mediu/proteza BAHA - 140.000 mii lei - cost mediu/anevrism cerebral embolizat: 221.200 mii lei - cost mediu/malformatie vasculara cerebrala embolizata: 70.471 mii lei - cost mediu/stent vascular cerebral aplicat: 145.724 mii lei - cost mediu/embolizari in patologia tumorala: 32.000 mii lei - cost mediu/stent-uri carotidiene: 100.000 mii lei - cost mediu/vertebro-plastii [][][][] percutane: 16.000 mii lei - cost registru - 1.000.000 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.4. - PREVENTIE SI CONTROL IN DIABET SI ALTE BOLI DE NUTRITIE Obiective: - Asigurarea automonitorizarii la 5% din totalul pacientilor tratati cu insulina (5% DZ tip 1, 100% diabet gestational, 6% DZ tip 2 insulino-tratat) - Asigurarea accesului la tratamente speciale (pompe de insulina) pentru cazuri stabilite de catre comisii de specialisti desemnate - Depistarea complicatiilor microvasculare (retinopatie, nefropatie si neuropatie) si macrovasculare (cardiopatie ischemica, boala cerebro-vasculara, arteriopatie cronica obliteranta a membrelor inferioare) - Depistarea diabetului zaharat tip 2 (prin determinarea unei glicemii bazale) la rudele de gradul I ale persoanelor cu DZ tip 2, gravide, si a altor persoane la risc - Crearea si managementul Registrului national de diabet Activitati: - Automonitorizarea pacientilor cu diabet zaharat tip 1 si a femeilor cu diabet gestational - Automonitorizarea pentru a pacientilor cu diabet zaharat tip 2 insulino-tratat - Tratament prin perfuzie subcutanata continua cu insulina (pompe de insulina) - Evaluarea periodica pentru depistarea complicatiilor [][][][]microvasculare (retinopatie, nefropatie si neuropatie) si macrovasculare (cardiopatie ischemica, boala cerebro-vasculara, arteriopatie cronica obliteranta a membrelor inf.) - Screening-ul a pentru diabet zaharat tip 2 (prin determinarea unei glicemii bazale) la rudele de gradul I ale persoanelor cu DZ tip 2, gravide si a altor persoane la risc - Crearea si managementul Registrului Nacuonal de Diabet Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultat: Scaderea sub 10% a procentului de hipoglicemii care au necesitat asistenta medicala din totalul pacientilor tratati Scaderea sub 15% a procentului de acidocetoze din totalul pacientilor tratati Indicatori fizici: - numar pacienti automonitorizati cu diabet zaharat tip 1 si a femeilor cu diabet gestational 3.100 - numar pacienti cu diabet zaharat tip 2 insulino-tratat - 850 - numar pacienti cu pompe de insulina 100 (70 asigurare consumabile pentru beneficiari in anul 2004 si 30 beneficiari cazuri noi stabilite de catre comisii de specialisti desemnate care vor fi decontate trimestrial in anul 2005) - numar pacienti evaluate periodic pentru depistarea complicatiilor microvasculare (retinopatie, nefropatie, si neuropatie) si macrovasculare (cardiopatie ischemica, boala cerebro-vasculara, arteriopatie cronica obliteranta a membrelor inf.) dintre diabetici insulino-tratati - 200.000 - numar persoane, rudele de gradul I ale persoanelor cu DZ tip 2, gravide si a altor persoane la risc (prin determinarea unei glicemii bazale) - 2007 judet (8.400/tara) Indicatori de eficienta: - cost mediu/pacient automonitorizat cu diabet zaharat tip 1 si a femeilor cu diabet gestational - 6.600 mii lei - cost mediu/pacient automonitorizat cu diabet zaharat tip 2 insulino-tratat - 3.300 mii lei - cost mediu/pacient evaluat periodic pentru depistarea complicatiilor microvasculare (retinopatie, nefropatie, si neuropatie) si macrovasculare (cardiopatie ischemica, boala cerebro-vasculara, arteriopatie cronica obliteranta a membrelor inf.) dintre diabetici insulino-tratati va fi sustinut prin investigatiile decontate de CNAS - cost mediu/an persoana pentru diabet zaharat tip 2 (prin determinarea unei glicemii bazale) la rudele de gradul I ale persoanelor cu DZ tip 2 si la gravide 22.000 lei - cost mediu/an persoana cu pompe instalate 102.000 mii lei - fonduri alocate pentru pompele instalate in 2003 si 2004 - cost mediu/an persoana instalare pompa 119.000 mii lei - la cazuri stabilite de catre comisii desemnate de specialisti - care vor fi decontate trimestrial - cost mediu Registru national 500.000 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.5. - PROFILAXIE IN PATOLOGIA PSIHIATRICA SI PSIHOSOCIALA Obiective: - Scurtarea duratei de evolutie a episoadelor acute de boala cu 10% - Recuperarea capacitatii de autoingrijire si de efectuare a unor activitati utilitar-gospodaresti la peste 50% din bolnavi Activitati: - Terapia ocupationala si ergoterapia - Reabilitarea centrelor de ergoterapie - Campanie de informare, educare, comunicare Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultat: - reducerea duratei de spitalizare cu 10% - reducerea procentului de bolnavi dependenti socio-familial cu 25% Indicatori fizici: - numar de bolnavi inclusi in activitati de ergoterapie si terapie ocupationala - 2.912 Indicatori de eficienta: - cost mediu/bolnav inclus in activitati de ergoterapie si terapie ocupationala - 4.000 mii lei - cost reabilitare centre de ergoterapie - 3.500.000 mii lei - cost campanie de informare, educare si comunicare - 1 miliarde lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (MS) Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective SUBPROGRAMUL NR. 2.6. - PREVENTIE IN PATOLOGIA NEFROLOGICA SI DIALIZA RENALA Obiectiv: Realizarea unei evidente complete a bolnavilor cu afectiuni renale cronice din Romania Activitati: Operarea Registrului national al bolnavilor cu insuficienta renala Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - procent pacienti cu insuficienta renala inclusi in registru - peste 90% din totalul pacientilor cu insuficienta renala. Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective SUBPROGRAMUL NR. 2.7. - PREVENTIE SI CONTROL AL HEMOFILIEI SI TALASEMIEI Obiective - Diagnosticarea bolnavilor cu hemofilie si talasemie, cu actualizarea periodica a Registrului National de Hemofilie si Talasemie - Preventia manifestarilor clinice si a complicatiilor bolii, la bolnavii cu varsta cuprinsa intre 1-18 ani - Consilierea genetica a familiilor afectate, vizandu-se profilaxia primara a bolii; - Cresterea sperantei de viata si a calitatii vietii bolnavilor cu hemofilie si talasemie. Activitati - Inregistrarea tuturor bolnavilor si raportarea cazurilor recent diagnosticate, cu alcatuirea unui registru national, care sa ofere criterii obiective privind dimensiunea problemei si a distributiei ei teritoriale; - Preventia secundara a accidentelor hemoragice la bolnavii cu hemofilie severa cu varsta cuprinsa intre 1-18 ani, prin administrare de F VIII/F IX; - Monitorizarea clinico-biologica a bolnavilor, in conformitate cu recomandarile Comisiei de Experti a Comunitatii Europene: ● o data pe an in absenta complicatiilor; ● multianual in functie de necesitati, pentru cazurile cu complicatii. Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - scaderea numarului de accidente hemoragice la pacientii cu hemofilie - 25% - cresterea numarului pacientilor hemofilici cu artropatii invalidante recuperate si/sau ameliorate/an - 10% - scaderea mortalitatii prin hemofilie cu 25% Indicatori fizici - numar de pacienti cu hemofilie monitorizati - 600 - numar pacienti cu talasemie majora monitorizati - 150 Indicatori de eficienta - cost mediu/pacient cu hemofilie monitorizat - 3.000 mii lei - cost mediu/pacient cu talasemie majora monitorizat - 3.000 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.8. - PREVENTIE IN PATOLOGIA ENDOCRINA Obiective - Cresterea calitatii vietii la climacterium si profilaxia osteoporozei - Scaderea morbiditatii prin gusa datorata carentei de iod si a complicatiilor sale - Cunoasterea caracteristicilor epidemiologice ale pacientilor cu tumori tiroidiene Activitati - Monitorizarea femeilor cu risc pentru fracturi osteoporotice - Depistarea activa, diagnosticarea si prevenirea complicatiilor gusii endemice la copii scolari 6-12 ani si gravide - Preventia si depistarea precoce a complicatiilor gusei si cancerului tiroidian - Realizarea registrului national al tumorilor tiroidiene Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat cresterea incidentei specifice a hipotiroidismului prin depistare activa 1% scaderea incidentei complicatiilor datorate osteoporozei 1% Indicatori fizici numarul de copii sau femei gravide investigate - 1.500 numar femei gravide cu disfunctie tiroidiana investigate - 1.700 numar de examene screening pentru osteoporoza la femei la menopauza - 650 Indicatori de eficienta Cost mediu/investigatie copil sau gravida 265.000 lei Cost mediu/investigatie pentru osteoporoza 1.000.000 lei Cost mediu/investigatie gravida cu disfunctie tiroidiana 950.000 lei Registrul national al tumorilor tiroidiene 1.000.000 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.9. - PREVENTIE IN ORTOPEDIE SI TRAUMATOLOGIE Obiective - Prevenirea diformitatilor de coloana vertebrala si a complicatiilor cardiorespiratorii ulterioare - Continuarea Registrului national de endoprotezare (RNE) Activitati - Asigurarea cu materiale sanitare specifice instrumentatiei segmentare de coloana - Continuarea Registrului national de endoprotezare - Monitorizarea pacientilor cu patologie deformanta preexistenta sau dobandita a coloanei vertebrale operate pentru evitarea cronicizarii si prevenirea insuficientei cardiorespiratorii - Monitorizarea pacientilor endoprotezati Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - Raportarea obligatorie (catre RNE) a cazurilor rezolvate prin endoprotezare la nivelul Registrului National de Endoprotezare conform fiselor de urmarire - Raportarea obligatorie (catre RNE) a cazurilor rezolvate prin implantarea instrumentatiei segmentare de coloana si evaluarea acestei cazuistici rezolvate chirurgical clinico-functional (probe functionale respiratorii, durere, nivel de activitate) pre si postoperator si radiologie (gradul corectiei curburilor coloanei si lipsa evolutiei acestora. Indicatori fizici - numarul de pacienti cu implant segmentar de coloana - 236 Indicatori de eficienta - cost RNE - 500.000 mii lei - cost mediu/pacient cu implantare segmentara de coloana - 61.500 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.10. - REABILITAREA SERVICIILOR DE URGENTA PRESPITALICEASCA Obiective - Eficientizarea timpului maxim de ajungere la cazurile de urgenta majora - Dezvoltarea serviciului de ambulanta aeriana Activitati - Formarea continua a personalului - Actiuni de pregatire pentru interventie in caz de dezastre - Transportul cazurilor speciale de neonatologie - Mentenanta dispecerate si asigurare truse de urgenta pentru centrele de permanenta - Achizitionarea de autosanitare - Reparatii aeronave Indicatori Indicatori de rezultat - cresterea nivelului de pregatire pentru interventii la dezastre - procent de teritoriu acoperit de telecomunicatii - 100% Indicatori fizici - numar de persoane formate in cadrul programului REMSSY - 265 - numar autosanitare achizitionate - 102 Indicatori de eficienta - cost mediu/persoana/traning REMSSY - 15.000 mii lei - cost total autosanitare achizitionate - 48.000.000 mii lei - cost reparare aeronave - 2,0 miliarde lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.11. - PREVENTIE GERIATRICA/GERONTOLOGICA SI PROTECTIA VARSTNICULUI, PROFILAXIE SI RECUPERARE BALNEO-FIZIO-CLIMATOLOGICA Obiective: - Preventia imbatranirii precoce - Cresterea sperantei de viata si a calitatii, confortului vietii varstnicului - Imbunatatirea asistentei de recuperare pentru afectiunile cu morbiditate crescuta in spitalele si sectiile de recuperare adulti si copii Activitati: - Screening al grupei de populatie cu varsta de peste 60 de ani, pentru prevenirea fenomenului de ateroscleroza si a tulburarilor cognitive - Prevenirea escarelor si complicatiilor - Ameliorarea bazelor de tratament si a metodologiei de recuperare in serviciile de copii, adulti si geriatrie Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultat: - Reducerea cu 1% a mortalitatii specifice la grupa de varsta > 60 ani - Reducerea cu 40% a aparitiei escarelor sau a complicatiilor la varstnicii monitorizati Indicatori fizici: - Numar persoane varstnice evaluate, testate = 1200 - Numar persoane varstnice monitorizate - 300 - Amenajari si amenajari speciale pentru cazuri severe Indicatori de eficienta: - Cost mediu/persoana in varsta, evaluata, testata - 1000 mii lei - Cost mediu/persoana in varsta, monitorizata - 1000 mii lei - Cost ameliorarea bazelor de tratament si amenajari speciale pentru cazuri severe 700000 lei Natura cheltuielilor subprogramului Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.12. - TRANSPLANT DE ORGANE SI TESUTURI Obiective - Asigurarea supleerii fiziologice a organelor aflate in insuficienta cronica ireversibila si inlocuirea tesuturilor nefunctionale, prin transplant de organe (renal, hepatic, cord, pancreas) si tesuturi (medular, cornee, os, piele etc). Activitati - Testarea imunologica si virusologica a potentialilor donatori - Coordonarea activitatii de transplant (coordonarea prelevarii organelor si tesuturilor de la donator cadavru, deplasarea echipelor operatorii, in vederea efectuarii procedurilor de transplant, organizarea actiunilor de instruire a coordonatorilor locali, sprijin logistic pentru crearea retelei nationale de coordonare, facilitati pentru familiile donatorilor, mijloace de comunicare, plata coordonatorului de transplant) - Mentinerea in conditii fiziologice a donatorilor aflati in moarte cerebrala (inclusiv testarea acestora) - Managementul Registrului National de Transplant si inscrierea pacientilor noi pe listele de asteptare - Monitorizarea pacientilor transplantati Indicatori de evaluare Indicatori de rezultat - procent de pacienti recuperati pe tip de transplant - 100% Indicatori fizici - numar testari efectuate la donatori vii: 1000 - numar diagnosticari morti cerebrale si mentenanta in conditii fiziologice a donatorilor-cadavru (inclusiv testare): 70 - numar actiuni de coordonare: 700 - numar transplanturi efectuate pe tipuri: ● transplant renal - 158 (Bucuresti - 70, Cluj - 70, Iasi - 14, Timisoara - 4); ● transplant hepatic - 20 (Bucuresti); ● transplant cord - 20 (Bucuresti - 12, Tg. Mures - 8); ● transplant pancreas (Constanta - 5, Cluj - 5); ● transplant medular - 45 (Timisoara - 15, Tg. Mures - 15, Bucuresti - 15); ● transplant cornee - 300; ● transplant os - 300; ● transplant piele - 2000 - numar pacienti transplantati monitorizati: 300 Indicatori de eficienta - cost mediu/testare donatori - 20.000 mii lei - cost mediu/mentinere in conditii fiziologice a donatorilor in moarte cerebrala si testarea acestora - 80.000 mii lei - cost mediu/actiune coordonare - 1.400 mii lei - cost mediu/pacient transplantat monitorizat - 2.500 mii lei Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.13. - TRATAMENTUL TOXICODEPENDENTELOR Obiective - Asigurarea tratamentului de susbstitutie cu metadona pentru adulti, a tratamentului tip postcura in regim de internare sau ambulator, asigurarea posibilitatii testarii rapide a prezentei drogurilor sau metabolitilor acestora in urina pacientilor, in toate unitatile medicale de profil. Activitati - Tratamentul de susbstitutie cu metadona pentru adulti - Terapii de reabilitare, resocializare (terapia ocupationala si ergoterapia) - Achizitionarea de teste rapide pentru evidentierea prezentei drogurilor sau metabolitilor acestora in urina pacientilor, in toate unitatile medicale de profil Indicatori de evaluare Indicatori fizici - Nr. pacienti in tratament de substitutie cu metadona - 1200 - Nr. pacienti tratati in postcura - 600 - Nr. teste pt. depistarea prezentei drogurilor in urina pacientilor achizitionate - 4800 Indicatori de eficienta - cost mediu pe pacient in tratament de mentinere pe metadona - 1.163 mii lei - cost mediu pe pacient in tratament tip postcura - 4.376 mii lei - cost mediu pe test rapid depistare a drogurilor in urina - 100 mii lei Indicatorii de rezultat - procent de pacienti recuperati - 20% din numarul total de persoane toxicodependente Natura cheltuielilor subprogramului: Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective. SUBPROGRAMUL NR. 2.14. - TRATAMENT IN STRAINATATE Obiective: Rezolvarea situatiei medicale a unor bolnavi care nu pot fi tratati in tara Activitati: Asigurarea investigatiilor de inalta performanta pentru precizare de diagnostic, a tratamentului medico-chirurgical si a transplantului de organe si tesuturi in strainatate pentru anumite categorii de bolnavi care prezinta afectiuni ce nu pot fi tratate in tara, pe baza recomandarii comisiilor teritoriale, respectiv ale Ministerului Sanatatii. Indicatori de evaluare: Indicatori de rezultat: - procent pacienti recuperati - 90% din totalul pacientilor inclusi in program. Natura cheltuielilor Cheltuieli materiale si servicii II/3. PROGRAM DE SANATATE A COPILULUI SI FAMILIEI Institutia coordonatoare a programului: Ministerul Sanatatii - Directia generala de asistenta medicala - Serv. Asistenta mamei si copilului
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Indicatori fizici │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│● Numar interventii de promovare a sanatatii copilului │ 11│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Numar de interventii de promovare a sanatatii reproducerii │ 8│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Numar de campanii informare, educare si comunicare (IEC) │ 4│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│Indicatori de eficienta - in mii lei - │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│● Cost mediu/interventie pentru sanatatea copilului │54.013.500│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Cost mediu/interventie pentru sanatatea reproducerii │28.500.000│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Cost mediu/campanie de informare, educare si comunicare (IEC) │ 1.300.000│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│Indicatori de rezultate: │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│● Mortalitatea infantila (decese sub 1 an la 1.000 nascuti vii) │ 17,0│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│● Mortalitatea materna prin avort (decese materne la 1.000 nascuti │ │
│ vii) │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘
INTERVENTIA NR. 1: CRESTEREA ACCESULUI LA SERVICII DE SANATATEA REPRODUCERII. OBIECTIVUL 1. CONSOLIDAREA ASISTENTEI MEDICALE PRIMARE PENTRU FURNIZAREA SERVICIILOR DE SANATATE A REPRODUCERII Activitati ♦ instruirea si perfectionarea personalului medical din asistenta medicala primara si de specialitate ♦ imbunatatirea comunicarii national-local-furnizori prin intalniri periodice ♦ procurare si distributie de contraceptive ♦ implementarea sistemului informational privind distributia, utilizarea si raportarea consumului de contraceptive, tiparirea si distributia de fise si formulare de contraceptie ♦ monitorizarea si evaluarea programului OBIECTIVUL 2. PROMOVAREA METODELOR MODERNE DE CONTRACEPTIE. Activitati ● activitati de IEC pentru promovarea metodelor moderne de contraceptie si combaterea avortului INTERVENTIA NR. 2: IMBUNATATIREA CALITATII SI EFICIENTEI CONSULTATIEI PRENATALE. OBIECTIVUL 1: DEZVOLTAREA SUPORTULUI INFORMATIONAL PENTRU INREGISTRAREA SERVICIILOR MEDICALE DESTINATE GRAVIDEI SI IMPLEMENTAREA METODOLOGIEI EFECTUARII CONSULTATIEI PRE SI POSTNATALE Activitati ♦ tiparirea si distributia Carnetului Gravidei si Fisei Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei ♦ instruirea personalului medical pentru implementarea Protocolului privind metodologia efectuarii consultatiei prenatale si a consultatiei postnatale, a Carnetului Gravidei si a Fisei Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei ♦ cercetarea utilizarii, monitorizarea si evaluarea serviciilor medicale prenatale ♦ cheltuieli complementare aferente programului Organizatiei Mondiale a Sanatatii "Maternitatea fara risc" in Romania OBIECTIVUL 2. PROMOVAREA CONSULTATIEI PRENATALE. Activitati ● activitati de IEC pentru promovarea consultatiei prenatale INTERVENTIA NR. 3: PROFILAXIA ANEMIEI FERIPRIVE LA GRAVIDA. Activitati ● procurarea si distributia preparatelor de fier la gravida, cu prioritate la cele din categoria de risc ● procurarea cuvelor pentru determinarea hemoglobinei ● monitorizarea prevalentei anemiei la gravida INTERVENTIA NR. 4: PROMOVAREA SANATATII FEMEII SI COPILULUI LA NIVEL COMUNITAR Activitati ● organizarea locala a activitatii de asistenta medicala comunitara, dotarea cu mobilier echipament, instrumentar si materiale sanitare specifice ● elaborarea programei si a materialelor de formare precum si formarea personalului angajat in activitatea de asistenta medicala comunitara ♦ realizarea activitatilor specifice de asistenta medicala comunitara in zonele pilot ♦ monitorizarea si evaluarea programului INTERVENTIA NR. 5: PROFILAXIA SINDROMULUI DE IZOIMUNIZARE RH. Activitati ● procurarea imunoglobulinei specifice si a reactivilor pentru determinari specifice ● vaccinarea antiD a lauzelor Rh negative eligibile ● vaccinarea antiD a femeilor eligibile Rh negative care au avortat INTERVENTIA NR. 6: PROFILAXIA SI TRATAMENTUL TULBURARILOR LEGATE DE MENOPAUZA Activitati ♦ investigarea standardizata a femeii la menopauza ♦ administrarea tratamentului specific pentru prevenirea tulburarilor de menopauza si monitorizarea cazurilor tratate INTERVENTIA NR. 7: PREVENIREA ENCEFALOPATIEI CAUZATE DE FENILCETONURIE SI HIPOTIROIDISM CONGENITAL. Activitati ♦ procurarea de echipamente, materiale specifice, teste specifice, medii de cultura, de laborator etc., alte materiale necesare screening-ului, medicamente si preparate dietetice fara fenilalanina sau sarace in fenilalanina, necesare tratamentului dietetic si medicamentos ♦ recoltarea si efectuarea testelor specifice ♦ dispensarizarea la nivelul tuturor esaloanelor asistentei medicale a copiilor confirmati ♦ evaluarea si monitorizarea programului INTERVENTIA NR. 8: PROFILAXIA MALNUTRITIEI LA PREMATURI Activitati ● procurarea de produse dietetice specifice, produse medicamentoase necesare prevenirii malnutritiei (aminoacizi, solutii lipidice, vitamine, eritropoetina etc.), si a consumabilelor si echipamentelor specifice necesare administrarii acestora; ● procurarea de suplimente nutritive cu destinatie medicala speciala; ● administrarea tratamentului dietetic si medicamentos necesar; monitorizarea pacientilor in tratament. INTERVENTIA NR. 9: PROFILAXIA DISTROFIEI LA SUGAR SI COPIL. OBIECTIVUL 1. PROFILAXIA MORBIDITATII INFANTILE DATORATE DISTROFIEI LA COPII 0-1 AN PRIN ADMINISTRAREA DE LAPTE PRAF Activitati ● procurarea, distributia de lapte praf la copiii 0 - 1 an care nu beneficiaza de lapte matern, conform reglementarilor in vigoare OBIECTIVUL 2. PROMOVAREA ALAPTARII Activitati ● activitati de IEC pentru promovarea alaptarii OBIECTIVUL 3. SUSTINEREA FUNCTIONARII CNPA SI A CENTRELOR REGIONALE PENTRU PROMOVAREA ALAPTARII ● Formarea personalului medical din asistenta primara si de specialitate pentru promovarea alaptarii si consiliere. ● sustinerea incadrarii, organizarii si dotarii cabinetelor regionale de promovarea alaptarii ● consilierea de catre personal specializat a populatiei tinta OBIECTIVUL 4. SUSTINEREA INITIATIVEI "SPITALUL PRIETEN AL COPILULUI" ● Certificarea spitalelor "Prietene ale Copilului" ● Monitorizarea spitalelor certificate ca fiind "Prietene ale Copilului" INTERVENTIA NR. 10: PROFILAXIA RAHITISMULUI CARENTIAL AL COPILULUI. Activitati ● procurarea, distributia si administrarea profilactica a vitaminei D populatiei tinta INTERVENTIA NR. 11: SUPRAVEGHEREA STARII DE SANATATE A COPIILOR SI ADOLESCENTILOR DIN COLECTIVITATI. Activitati ● asigurarea cu medicamente, instrumentar, materiale sanitare, echipamente specifice a cabinetelor scolare/studentesti; asigurarea service-ului echipamentelor din cabinetele medicale scolare ● formarea personalului care lucreaza in cabinetele de Medicina Scolara ● efectuarea serviciilor medicale specifice preventive INTERVENTIA NR. 12: PROFILAXIA ANEMIEI FERIPRIVE LA COPIL. Activitati ● procurarea si distributia preparatelor de fier la copil, cu prioritate la cei din categoria de risc ● procurarea cuvelor pentru determinarea hemoglobinei ● monitorizarea prevalentei anemiei copilului INTERVENTIA NR. 13: PREVENIREA APARITIEI, DEPISTAREA PRECOCE, MONITORIZAREA SI RECUPERAREA DEFICIENTELOR SENZORIALE SI DE DEZVOLTARE NEUROPSIHOMOTORIE LA COPIL PRECUM SI PROFILAXIA EPILEPSIEI REZISTENTA LA TRATAMENT. Activitati ● tratament specific pentru epilepsia recurenta cu Valproat de sodiu, Lamotrigine, si Topiramate ● terapie specifica decontracturanta cu toxina botulinica ● amenajarea spatiilor de diagnostic si recuperare precum si dotari cu echipamente si teste specifice pentru diagnosticul si recuperarea deficitului neuropsihomotor ● formarea medicala continua a medicilor de familie si de specialitate, a cadrelor medii, psihologi, logopezi etc. pentru identificarea precoce a copiilor cu risc, prevenirea deficientelor si recuperarea copiilor cu deficiente neuropsihomotorii ● depistarea precoce a surditatii la nou-nascut. INTERVENTIA NR. 14: PREVENIREA APARITIEI CECITATII LA PREMATURI SI A TULBURARILOR DE REFRACTIE LA COPIL ♦ procurare de echipamente specifice, instrumentar, si efectuarea examinarilor pentru depistarea riscului de cecitate, a ambliopiei si a viciilor de refractie la populatie tinta ♦ aplicarea tratamentului specific ♦ formarea personalului de specialitate pentru activitatile specifice ♦ cheltuieli complementare aferente programului Organizatiei Mondiale a Sanatatii "Prevenirea cecitatii si tulburarilor de vedere" in Romania INTERVENTIA NR. 15: DIAGNOSTICUL PRECOCE, PREVENTIA PRIMARA SI SECUNDARA, MONITORIZAREA SI RECUPERAREA UNOR AFECTIUNI CRONICE LA COPIL. OBIECTIVUL 1. SINDROMUL DE DETRESA RESPIRATORIE LA NOU-NASCUTI OBIECTIVUL 2. ASTMUL BRONSIC LA COPIL OBIECTIVUL 3. SINDROMUL DE MALABSORBTIE SI DIAREEA CRONICA LA COPIL OBIECTIVUL 4. MUCOVISCIDOZA LA COPIL OBIECTIVUL 5. IMUNODEFICIENTELE PRIMARE UMORALE LA COPIL OBIECTIV 6: HEPATITA CRONICA LA COPIL Activitati ● procurare de echipamente, medicamente, produse dietetice specifice ● procurarea de suplimente nutritive cu destinatie medicala speciala ● investigatia paraclinica si de laborator specifica pentru stabilirea diagnosticului si monitorizarii tratamentului ● administrarea tratamentului specific ● consilierea specifica ● elaborarea, editarea, distribuirea de ghiduri de profilaxie si tratament specifice ● realizarea unor baze de date pentru bolnavii cronici INTERVENTIA NR. 16: PROFILAXIA SI DIAGNOSTICUL PRE- SI POST-NATAL AL MALFORMATIILOR SI/SAU AL UNOR AFECTIUNI GENETICE ♦ procurarea echipamentelor, instrumentarului, reactivilor specifici ♦ efectuarea activitatilor specifice de testare, de diagnostic clinic si de laborator a populatiei tinta ♦ realizarea unor baze de date, propuneri pentru organizarea unui sistem informational si a unor registre nationale pentru malformatii si vicii genetice INTERVENTIA NR. 17: REABILITAREA ASISTENTEI MEDICALE DE PEDIATRIE SI PENTRU NOU-NASCUTI OBIECTIVUL 1. REABILITAREA SECTIILOR/COMPARTIMENTE PEDIATRIE, TERAPIE INTENSIVA, STRUCTURI DE PRIMIRI URGENTE ♦ reabilitarea infrastructurii: compartimentari, instalatii electrice, gaze medicale, incalzire, etc., a compartimentelor de pediatrie, terapie intensiva, ATI, structuri de primiri urgente, sali de operatie cu spatiile anexe. ♦ procurare de instrumentar, echipamente specifice pentru investigatii de laborator si paraclinice ♦ activitati de informatizare medicala ♦ activitati de Educatie Medicala Continua ♦ cheltuieli complementare programului «Managementul Integrat al Bolilor Cronice ale Copilului» OBIECTIVUL 2. SUSTINEREA ACTIVITATII DE INGRIJIRE INTENSIVA A NOU-NASCUTILOR ♦ procurare de reactivi, piese de schimb, consumabile, materiale sanitare necesare ingrijirii intensive a nou-nascutilor; asigurarea service-ului echipamentelor necesare ingrijirii intensive a nou-nascutilor. ♦ amenajarea ambulantelor si sustinerea transportului in cazuri speciale pentru nou-nascuti (Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului Bucuresti, Mures, Iasi) INTERVENTIA NR. 18: DEZVOLTAREA SISTEMULUI DE MEDIATORI SANITARI COMUNITARI DIN CADRUL COMUNITATILOR DE RROMI ● implementarea sistemului de mediatori sanitari comunitari in zonele pilot ● asigurare de rechizite, cartele telefonice, abonamente/tichete pentru mijloacele de trasport in comun ● formarea de mediatori sanitari din cadrul comunitatilor de rromi ♦ realizarea activitatilor specifice de mediator sanitar comunitar in zonele pilot INTERVENTIA NR. 19: MANAGEMENTUL PROGRAMULUI DE SANATATE A MAMEI SI COPILULUI. OBIECTIVUL 1. MANAGEMENTUL PROGRAMULUI DE SANATATE A MAMEI SI COPILULUI LA NIVEL CENTRAL. Activitati: ♦ colaboreaza cu coordonatorii nationali si locali a interventiilor si cu institutiile cu responsabilitati in realizarea programului ♦ informeaza Ministerul Sanatatii si alti factori interesati asupra problematicii aparuta in desfasurarea programului ♦ participa la elaborarea Normelor Metodologice ale programului ♦ participa la elaborarea structurii bugetului interventiilor si obiectivelor ♦ organizeaza, impreuna cu DSP sistemul informational si sistemul electronic de colectare interconectare si raportare a datelor si indicatorilor interventiilor ♦ participa la coordonarea tehnica a Programului National 3, impreuna cu Directia Generala Asistenta Medicala - Serviciul Asistenta Mama si Copilul din Ministerul Sanatatii, unitatile sanitare si persoanele cu responsabilitati in implementarea interventiilor in teritoriile stabilite. ♦ participa la monitorizarea activitatilor si indeplinirea obiectivelor interventiilor ♦ participa la evaluarea activitatii din teritoriu si intocmeste rapoartele periodice specifice ♦ informeaza Ministerul Sanatatii - Directia Generala Asistenta Medicala - Serviciul Asistenta Mama si Copilul asupra problemelor aparute in desfasurarea interventiilor si obiectivelor Programului National 3. OBIECTIVUL 2. MANAGEMENTUL PROGRAMULUI DE SANATATE A MAMEI SI COPILULUI LA NIVEL LOCAL. ♦ monitorizeaza, impreuna cu unitatile sanitare si persoanele cu responsabilitati, aplicarea interventiilor si obiectivelor in teritoriile stabilite ♦ evalueaza si monitorizeaza, in teritoriu la nivelul unitatilor sanitare si a comunitatilor, in colaborare cu Comisiile Judetene pentru Sanatatea Femeii, Copilului si Familiei, a modului de implementare a programului ♦ organizarea unei baze de date specifice programului ♦ impreuna cu Unitatea de Management de Program organizeaza si implementeaza sistemul informational si sistemul electronic de colectare, interconectare si raportare a datelor si indicatorilor interventiilor ♦ raporteaza la Unitatea de Management de Program conform normelor metodologice indicatorii interventiilor si obiectivelor din cadrul Programului National 3 Natura cheltuielilor programului: ● Pentru unitatile finantate integral de la bugetul de stat (DSP, ISP, CMP) - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului ● Pentru unitatile finantate integral din venituri proprii (institute, spitale, sanatorii) - Cheltuieli de personal aferente personalului incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp partial de munca, potrivit legii, pentru activitatile prevazute in prezentul ordin - Cheltuieli materiale si servicii necesare realizarii subprogramului - Cheltuieli de capital, cu aprobarea directiei coordonatoare, pe baza justificarii necesitatii acestora pentru realizarea subprogramului, anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei respective II/4. PROGRAM DE ADMINISTRATIE SANITARA SI POLITICI DE SANATATE Natura cheltuielilor programului Cheltuieli de personal Cheltuieli materiale si servicii Subventii de la buget pentru institutii publice Transferuri (cotizatii si contributii la organisme internationale in care sunt incluse si sumele pentru S.N de Cruce Rosie; programe de sanatate; actiuni de sanatate in care sunt incluse si sumele aprobate pentru S.N de Cruce Rosie) Cheltuieli de capital Rambursari de credite externe si plati de dobanzi si comisioane la credite externe ______________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.