Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 709 din 28 august 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 2 septembrie 2025.
──────────
Preambul
Recomandarea privind îmbunătăţirea performanţei de mediu a Guvernului OECD/LEGAL/0283 a fost adoptată de Consiliul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică la 20 februarie 1996, la propunerea Comitetului pentru politica de mediu. Statelor membre li se recomandă să elaboreze şi să aplice documente programatice pentru îmbunătăţirea continuă a performanţei de mediu a activităţii administraţiilor lor publice, prin integrarea consideraţiilor de mediu în toată activitatea, inclusiv în procesele aferente de luare a deciziilor.
În calitate de stat candidat pentru aderarea la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), România depune eforturi pentru a alinia funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor publice la recomandările OCDE, inclusiv la recomandarea prevăzută la primul paragraf. Prin urmare, a fost elaborat prezentul Program naţional privind performanţa de mediu a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice (Program), pentru a dezvolta, într-o primă etapă, capacitatea autorităţilor şi instituţiilor publice de a-şi îmbunătăţi performanţa de mediu şi de a conştientiza importanţa eforturilor în acest sens.
Prin punerea în aplicare a Programului, autorităţile şi instituţiile publice vor optimiza utilizarea, în activitatea curentă, a resurselor de apă, energie şi materiale, urmărind obiectivele indicate mai jos, în special prin măsuri de reducere a consumului, recirculare, reutilizare şi reciclare, pentru aşi îmbunătăţi astfel, începând cu anul 2026 şi până cel mai târziu în anul 2036, performanţa de mediu.
CAP. I
Apă
Obiectiv: reducerea consumului de apă în activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice în vederea atingerii unui consum optim
Conform Programului, consumul optim de apă în clădirile utilizate pentru activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice este mai mic de 6,4 mc/angajat, în echivalent normă întreagă/an.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. activităţi concrete pentru reducerea consumului de apă, inclusiv raportarea imediată a defecţiunilor, evaluarea şi intervenţia, acolo unde este cazul.
Activităţile pot consta în: reutilizarea apei, implementarea de sisteme de colectare şi tratare a apelor provenite de la duşuri, chiuvete şi a apelor pluviale pentru irigarea spaţiilor verzi, spălarea toaletelor sau alte utilizări nepotabile; reciclarea apei, tratarea şi reutilizarea apei uzate provenite din clădire pentru diverse scopuri, în funcţie de calitatea apei şi de necesităţile specifice; instalarea de robinete, filtre de apă potabilă, duşuri şi reductoare de presiune care utilizează eficient apa, întreţinerea regulată a acestor sisteme, instalarea sistemelor de colectare a apei pluviale - dacă este cazul, campanii de conştientizare, instruirea personalului pentru a asigura utilizarea raţională a apei şi altele;
2. elaborarea procedurilor-cadru interne la nivelul fiecărei autorităţi şi instituţii publice pentru monitorizarea consumului de apă.
Acţiuni de monitorizare:
1. monitorizarea consumului total anual de apă per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - mc/ENI/an;
2. monitorizarea consumului total anual de apă pe suprafaţă interioară - mc/mp/an.
Indicatori:
- consum de apă, mc/ENI/an;
– consumul de apă pluvială colectată, mc/ENI/an, dacă este cazul.
Frecvenţa monitorizării: anual.
CAP. II
Energie
Obiectiv: reducerea consumului de energie în activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice concomitent cu creşterea ponderii energiei regenerabile în consumul total de energie, în vederea atingerii unui consum optim
Consumul optim de energie se stabileşte de fiecare autoritate şi instituţie publică în parte, ţinând cont de situaţia efectivă a spaţiilor utilizate pentru desfăşurarea activităţii şi pornind de la valorile totale ale consumurilor de energie măsurate la nivelul anului 2025.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. activităţi concrete de creştere a eficienţei energetice a spaţiilor în care autoritatea sau instituţia publică îşi desfăşoară activitatea prin:
- elaborarea procedurilor-cadru interne la nivelul fiecărei autorităţi şi instituţii publice pentru monitorizarea consumului de energie;
– informarea şi conştientizarea personalului cu privire la obiectivele de mediu, adoptarea de măsuri interne de informare a angajaţilor, desfăşurarea de sesiuni de formare pentru personal şi altele asemenea;
2. creşterea eficienţei energetice a spaţiilor existente, pornind de la:
a) monitorizare - inclusiv pentru fiecare autoritate şi instituţie publică în parte, prin dispozitive de măsurare independente;
b) management al energiei - inclusiv prin montarea, dacă este cazul, a dispozitivelor de autoreglare;
c) promovarea schimbărilor comportamentale, inclusiv raportarea imediată a defecţiunilor, evaluarea şi intervenţia, acolo unde este cazul, prin:
(i) formarea personalului esenţial responsabil cu managementul clădirii şi al energiei în eficienţa energetică; instruirea ar trebui să includă atât sesiuni teoretice, cât şi practice, susţinute de manuale şi ghiduri relevante;
(ii) angajarea întregului personal în acţiuni care influenţează consumul de energie, prin educarea şi creşterea gradului de conştientizare cu privire la consumul responsabil de energie (de exemplu, stingerea luminilor, stabilirea unei temperaturi recomandate la nivelul autorităţii sau instituţiei, setarea corectă a temperaturii în încăperi), cu un accent deosebit pe membrii personalului respectaţi şi influenţi.
Acţiuni de monitorizare
Date de monitorizare privind consumul total anual de energie măsurat, care pot fi colectate la nivelul clădirii/suprafeţei ocupate de o autoritate sau instituţie publică, echipate cu dispozitive de măsurare independente, după caz, holuri, birouri, cantină etc., pe tipuri de surse de energie, precum gaz, electricitate etc., şi pe categorii de utilizare finală - iluminat, încălzire, etc.
Indicatori:
- procent de spaţii dotate cu dispozitive de măsurare independente din totalul spaţiilor administrate;
– consumul total anual de energie finală măsurat, pe zonă sau per angajat, în echivalent normă întreagă - ENI, kWh/mp/an, kWh/ENI/an;
– consumul total de energie din surse regenerabile, exprimat ca valoarea totală a consumului de energie din surse regenerabile, kWh/mp/an, kWh/ENI/an.
Frecvenţa monitorizării: anual.
CAP. III
Deşeuri
Obiectiv: reducerea cantităţii de deşeuri generate ca urmare a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice şi refolosirea sau trimiterea spre reciclare/valorificare a 80% din deşeurile care pot fi refolosite, respectiv reciclate sau valorificate
Obiectiv optim: cantitatea totală de deşeuri generate în spaţiile utilizate în activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice să fie mai mică de 200 kg/angajat, în echivalent normă întreagă/an.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. informarea şi conştientizarea personalului cu privire la obiectivele de mediu;
2. elaborarea unui plan de măsuri privind colectarea selectivă a deşeurilor, în conformitate cu Legea nr. 132/2010 privind colectarea selectivă a deşeurilor în instituţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere în special:
- creşterea ratelor de reciclare şi valorificare a deşeurilor colectate selectiv, prin organizarea colectării selective a deşeurilor în cadrul autorităţii sau instituţiei publice;
– semnarea unui contract de eliminare a deşeurilor colectate selectiv cu un operator autorizat care să preia deşeurile pentru reciclare/valorificare corespunzătoare;
3. strategii adecvate şi implicarea personalului din diferite servicii:
- stabilirea de proceduri şi arhive fără hârtie;
– asigurarea durabilităţii echipamentelor şi consumabilelor - de exemplu, prin achiziţii publice ecologice;
– reutilizarea mobilierului şi echipamentelor de birou - de exemplu, crearea unui inventar electronic de echipamente, mobilier şi articole de papetărie care nu mai sunt necesare, care ar trebui consultat de toate serviciile şi membrii personalului înainte de a cumpăra articole noi, asigurarea curăţării, reparaţiilor şi întreţinerii profesionale ale echipamentelor pentru a prelungi durata de viaţă a acestora;
– încurajarea personalului să folosească pahare reutilizabile în locul celor de unică folosinţă, amplasarea de dozatoare de apă fără pahare de unică folosinţă în locul sticlelor de plastic, la întâlniri sau în spaţii publice;
– conştientizarea şi implicarea întregului personal în acţiuni care influenţează reducerea generării de deşeuri.
Acţiuni de monitorizare
Monitorizarea cantităţilor de deşeuri generate, defalcate pe tip de deşeu, pentru toate tipurile de deşeuri - de exemplu, fracţii colectate separat, deşeuri reziduale, deşeuri periculoase.
Indicatori:
- totalul deşeurilor anuale de birou generate per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - kg/ENI/an;
– cantitatea totală anuală de mobilier de birou, echipamente electrice şi electronice şi articole de papetărie care sunt reutilizate, kg/ENI/an, achiziţii evitate EUR/ENI/an, respectiv casate;
– deşeuri de birou trimise spre reciclare, ca procent din greutatea totală a deşeurilor - %;
– deşeuri de birou reziduale, ca procent din greutatea totală a deşeurilor - %.
Frecvenţa monitorizării: anual.
CAP. IV
Materiale
Obiectiv: reducerea consumului de hârtie şi rechizite de birou ca urmare a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice
Obiectiv optim: consumul de hârtie de birou este mai mic de 15 foi A4/angajat, în echivalent normă întreagă/zi lucrătoare.
Hârtia de birou utilizată este în proporţie de 80% reciclată sau certificată, în conformitate cu o etichetă ecologică ISO de tip I, de exemplu, eticheta ecologică a UE.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. informarea şi creşterea gradului de conştientizare a personalului cu privire la obiectivele de mediu, prin:
- sesiuni de instruire a personalului, educare şi conştientizare cu privire la consumul responsabil de hârtie;
– implementarea şi promovarea procedurilor interne - de exemplu, proceduri fără hârtie, cum ar fi fluxurile de lucru electronice, semnăturile electronice şi arhivele electronice, evitarea tipăririi documentelor pentru întâlniri, a buletinelor informative/rapoartelor, tipărirea implicită faţă-verso pentru a ajuta angajaţii şi publicul să evite utilizarea hârtiei de birou (de exemplu, hârtie pentru copiator/imprimantă) şi a rechizitelor de orice tip, reducând astfel cererea;
2. includerea în contractele de întreţinere a echipamentelor de imprimare, inclusiv a celor închiriate, şi în contractele de servicii a obligaţiei de a prelua cartuşele uzate;
3. utilizarea achiziţiilor publice ecologice pentru a determina opţiuni cu un impact mai scăzut - de exemplu, hârtie de birou mai uşoară, produse mai durabile care pot fi reîncărcate şi alternative cu un impact mai scăzut asupra mediului sau cu toxicitate redusă.
Acţiuni de monitorizare:
1. monitorizarea consumului de hârtie şi rechizite de birou;
2. monitorizarea utilizării hârtiei reciclabile.
Indicatori:
- consumul anual de hârtie de birou per angajat, în echivalent normă întreagă, FTE - coli de hârtie/FTE/zi lucrătoare;
– proporţia de hârtie de birou achiziţionată, certificată ca ecologică, din totalul hârtiei de birou achiziţionate - %;
– costul anual al rechizitelor de birou achiziţionate per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - EUR/ENI/an.
Frecvenţa monitorizării: anual.
CAP. V
Emisii/Deşeuri/Materiale
Obiectivul I: reducerea impactului asupra mediului al organizării de întâlniri şi evenimente necesare în activitatea autorităţii şi instituţiei publice
Toate întâlnirile şi evenimentele sunt organizate ţinând cont de impactul asupra mediului şi luând măsuri pentru reducerea acestuia.
Numărul de întâlniri şi evenimente online este de cel puţin 50% din numărul total de întâlniri şi evenimente organizate de autorităţile şi instituţiile publice.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. introducerea unui sistem de management sustenabil al evenimentelor;
2. selectarea evenimentului sau a locului de întâlnire pe baza criteriilor de mediu - de exemplu, conexiuni bune de transport public, clădire cu impact redus asupra mediului, o locaţie cu un sistem de management de mediu;
3. alegerea produselor şi serviciilor necesare organizării de întâlniri şi evenimente prin aplicarea achiziţiilor publice ecologice şi limitarea articolelor promoţionale şi a conţinutului pachetului de conferinţe - de exemplu, broşuri, unităţi flash USB, insigne;
4. achiziţionarea de servicii de catering sau produse alimentare şi băuturi de la serviciile de catering gestionate intern, prin introducerea de cerinţe de durabilitate, cum ar fi: alimente organice de sezon, asigurarea disponibilităţii opţiunilor vegetariene/vegane şi, dacă este posibil, evitarea utilizării ambalajelor din plastic de unică folosinţă; selectarea furnizorilor de servicii care îşi pot oferi serviciile fără a folosi farfurii, pahare şi tacâmuri din plastic de unică folosinţă şi furnizarea de dozatoare de apă în loc de apă îmbuteliată;
5. generalizarea utilizării echipamentelor şi programelor informatice pentru organizarea de întâlniri şi evenimente online.
Acţiuni de monitorizare:
1. monitorizarea numărului de evenimente organizate, având în vedere criteriile de mediu;
2. monitorizarea numărului de evenimente online organizate.
Indicatori:
- proporţia furnizorilor cu un sistem de management al evenimentelor durabil recunoscut, de exemplu, ISO 20121, sau un sistem de management de mediu - % din totalul evenimentelor;
– proporţia de licitaţii pentru evenimente, care includ, ca parte a criteriilor, o referinţă la un sistem de management al evenimentelor recunoscut, de exemplu, ISO 20121, sau un sistem de management de mediu - % din totalul ofertelor;
– numărul de evenimente organizate prin implementarea serviciilor contractate prin achiziţii publice ecologice;
– numărul de întâlniri şi evenimente organizate, respectiv numărul de întâlniri şi evenimente online organizate.
Frecvenţa monitorizării: anual.
Obiectivul II: reducerea impactului asupra mediului al deplasărilor în interesul serviciului ale personalului autorităţilor şi instituţiilor publice
Pentru toate deplasările în interesul serviciului se ţine cont de impactul asupra mediului şi se iau măsuri pentru reducerea acestuia.
Întâlnirile prin sisteme de videoconferinţă sau audioconferinţă, online, sunt preferate deplasărilor în interesul serviciului, în special în ceea ce priveşte deplasările în interesul serviciului care necesită transport cu avionul.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acţiuni:
1. identificarea nevoilor urgente pentru deplasările în interesul serviciului;
2. reînnoirea parcului auto cu maşini nepoluante;
3. includerea unor criterii stricte de durabilitate în achiziţia de servicii de transport - cerinţă obligatorie pentru compania aeriană de a furniza date privind emisiile de carbon.
Acţiuni de monitorizare:
1. monitorizarea consumului de combustibil;
2. monitorizarea licitaţiilor pentru biletele de avion emise pentru deplasările în interesul serviciului.
Indicatori:
- consumul de combustibil/parcul total de vehicule;
– numărul de maşini nepoluante/parcul total de vehicule;
– proporţia biletelor de avion emise cu specificaţia pentru amprenta de carbon.
Frecvenţa monitorizării: anual.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: