Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.042 din 27 noiembrie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1117 din 4 decembrie 2025.────────── Lista abrevierilor din PSNM APSO - alţi producători de statistici oficiale BM - benchmark revision CAPI - intervievare personală asistată de calculator CAWI - intervievare online asistată de calculator GAMSO - modelul generic de activitate pentru organizaţia statistică GSBPM - modelul generic de activităţi pentru procesele statistice INS - Institutul Naţional de Statistică PSNM - Programul statistic naţional multianual RGA - recensământul general agricol RPL - recensământul populaţiei şi locuinţelor SDSSN - Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic naţional SGG - Secretariatul General al Guvernului SSE - Sistemul statistic european SSN - Sistemul statistic naţional SNDDR - Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a României 1. Scopul PSNM Programul statistic naţional multianual (PSNM) pentru perioada 2025-2027 a fost elaborat ca un instrument de planificare strategică, pentru operaţionalizarea Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic naţional 2022-2027 (SDSSN), pe termen mediu (3 ani). PSNM detaliază acţiunile necesare pentru realizarea obiectivelor specifice şi a celor 5 obiective strategice ale SDSSN 2022-2027. Acţiunile au fost elaborate la nivelul fiecărei măsuri şi pe fiecare domeniu statistic. Prin acţiunile PSNM, Institutul Naţional de Statistică (INS), în calitate de coordonator al Sistemului statistic naţional (SSN), a urmărit să asigure dezvoltarea capacităţii de producţie statistică şi consolidarea structurii şi funcţionalităţii SSN. Priorităţile programului statistic pentru perioada 2025-2027 corespund celor stabilite în strategie şi sunt următoarele: 1. dezvoltarea capacităţii de a furniza datele statistice necesare pentru a fundamenta, monitoriza şi evalua politicile naţionale şi pe cele necesare pentru a implementa reglementările Uniunii Europene conform programelor statistice naţionale şi cele ale Sistemului statistic european (SSE); 2. îmbunătăţirea eficienţei prin colaborarea sistematică în cadrul SSE, respectând în acelaşi timp principiul subsidiarităţii; 3. intensificarea colaborării în cadrul SSE, prin schimb de cunoştinţe, experienţe şi metodologii, precum şi prin schimbul de instrumente, date, servicii şi resurse, ori de câte ori este cazul; 4. îmbunătăţirea capacităţii de producţie a SSN prin standardizarea metodelor (GSBPM/GAMSO), tehnologiei informaţiei, proceselor statistice şi implementarea managementului calităţii; 5. modernizarea instituţională a SSN, dezvoltarea rolului şi a importanţei statisticianului, consolidarea rolului INS de coordonator cu privire la funcţionarea optimă a SSN, asigurarea sustenabilităţii resurselor umane, materiale şi financiare pentru a putea satisface cerinţele tot mai mari ale utilizatorilor de date statistice, producerea de informaţii statistice de înaltă calitate, adaptate la evoluţia societăţii; 6. consolidarea cooperării şi comunicării cu partenerii din cadrul SSN - furnizori, producători şi utilizatori de date statistice - pentru a reduce sarcina de răspuns, pentru a recunoaşte rolul şi importanţa statisticilor oficiale, pentru a răspunde mai bine cerinţelor societăţii şi pentru a permite o mai bună prioritizare a activităţilor; 7. transformarea INS într-un centru nodal pentru integrarea surselor de date administrative în procesul statistic, ca sprijin pentru: a) reducerea sarcinii de răspuns la cercetările statistice şi a sarcinii administrative; b) creşterea acoperirii statistice a structurilor regionale şi a zonelor geografice mici; c) acoperirea noilor cerinţe statistice în domenii precum globalizarea, migraţia şi dezvoltarea sustenabilă; 8. consolidarea capacităţii INS şi a direcţiilor statistice regionale şi judeţene în vederea creşterii calităţii datelor colectate şi pentru a răspunde mai bine cerinţelor de date statistice ale comunităţilor locale. 2. Evaluarea Programului statistic naţional multianual 2022-2024 Evaluarea realizărilor obţinute în perioada 2022-2024, pe de o parte, şi a dificultăţilor, disfuncţionalităţilor şi eventualelor rămâneri în urmă, pe de altă parte, constituie un element important pentru definirea acţiunilor efective pentru cea de-a doua parte a elementelor strategice cuprinse în Programul multianual pentru perioada rămasă, respectiv 2025-2027. Având în vedere faptul că acţiunile prevăzute în cadrul SDSSN 2022-2027 au un grad mare de complexitate, iar implementarea lor este prevăzută a se realiza pe toată perioada acoperită de strategie, mare parte din acţiunile PSNM 2022-2024 se continuă şi în perioada 2025-2027. Acţiunile realizate aferente perioadei 2022-2024 sunt următoarele: • Măsura 1.1.1. Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online - Responsabil: Direcţia de afaceri europene, cooperare internaţională şi comunicare () Referitor la posibilitatea introducerii unui modul HTML pentru comunicatele de presă: - Au fost identificate domeniile în care pot fi grupate comunicatele de presă. Aceste domenii sunt deja implementate pe site-ul www.insse.ro. – Au fost identificate o serie de posibile şabloane pentru crearea comunicatelor de presă prin analizarea practicilor altor institute de statistică la nivel european (exemple: Ţările de Jos, Polonia, Franţa, Germania - foloseşte şabloanele cele mai adecvate site-ului INS). Acţiunea de creare a unui design grafic pentru şabloanele respective, raportat la actuala configuraţie a site-ului INS, nu a avut rezultate, nefiind identificată posibilitatea creării unor astfel de generatoare în interiorul Direcţiei de comunicare. Prin urmare, se recomandă externalizarea serviciului respectiv. () Referitor la posibilitatea introducerii unui modul „blog“ cu teme de interes statistic: - Au fost identificate şi implementate domeniile de interes pe website-ul INS, aferente secţiunilor blogului. Domeniile de interes au fost grupate pe mai multe teme, astfel încât navigarea pe articolele blogului să poată fi cât mai facilă. Domeniile de interes sunt: statistică economică, agricultură, comerţ, turism, PIB, inflaţie, statistica socială: şomaj, condiţii de viaţă, sănătate, statistica demografică, populaţie. – Acţiunea de creare a unor şabloane grafice compatibile cu actuala structură tehnică a site-ului INS nu a avut rezultate, nefiind identificată posibilitatea creării unor astfel de şabloane în interiorul Direcţiei de comunicare. Prin urmare, se recomandă externalizarea serviciului respectiv • Măsura 1.1.2. Identificarea, monitorizarea şi analizarea dezinformărilor derivate din utilizarea sau înţelegerea greşită a indicatorilor statistici - Responsabil: Direcţia de afaceri europene, cooperare internaţională şi comunicare () Au apărut în presă peste 100.000 de articole referitoare la INS. Principalele teme dezbătute au fost următoarele: evoluţia PIB, inflaţia, şomajul, pensia medie şi numărul de pensionari, câştigul salarial, producţia agricolă, mişcarea naturală a populaţiei, turismul, schimburile comerciale. A avut loc permanent o monitorizare zilnică a articolelor apărute în presă care privesc INS, atât din presa centrală, cât şi locală. Aceste articole legate de INS au fost transmise către conducerea Direcţiei de comunicare/Direcţiei de diseminare date statistice şi comunicare şi către conducerea INS. Articole de dezinformare au fost identificate în special în prima parte a perioadei analizate, în timpul desfăşurării Recensământului populaţiei şi locuinţelor runda 2021 (RPL2021). Numărul acestora a fost unul extrem de mic, iar intervenţia promptă a INS pe toate canalele media a blocat propagarea acestora, astfel că imaginea INS nu a avut de suferit. Ulterior, dezinformările au fost punctuale şi au avut la bază interpretarea greşită a unor date statistice din partea unor jurnalişti, dar acestea nu au afectat imaginea instituţiei. • Măsura 1.2.1. Îmbunătăţirea disponibilităţii şi accesibilităţii produselor şi serviciilor statistice - Responsabil: Direcţia de afaceri europene, cooperare internaţională şi comunicare () Ca urmare a apariţiei unei noi posibilităţi de comunicare oferite de aplicaţia WhatsApp, a fost identificată posibilitatea creării unui canal oficial de WhatsApp al INS. Prin urmare, au fost formulate propuneri privind crearea canalului de WhatsApp şi tipurile de informaţii care ar trebui transmise prin intermediul acestuia. În plus, au fost identificate resursele şi persoanele care pot gestiona acest canal şi au fost continuate testele pe canalul oficial de WhatsApp, în vederea stabilirii celei mai bune metode de transmitere a informaţiilor. () Proiectul Competiţia europeană de statistică 2024-2025 s-a desfăşurat cu succes în perioada septembrie 2024 şi august 2025, într-o bună colaborare cu Ministerul Educaţiei. • Măsura 1.2.2. Îmbogăţirea în conţinut a bazelor de date: TEMPO, baza de metadate şi e-DEMOS - Responsabil: Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () Numărul de matrici stocate în baza de date a crescut cu 608 şi numărul noilor valori de indicatori stocaţi în baza de date a crescut cu 5.916.798. De asemenea, sunt 22 de activităţi stocate în baza de date. Procentul de date/metadate procesate la sfârşitul anului 2024 a crescut cu 9,27% faţă de 2023. • Măsura 1.2.3. Realizarea unei biblioteci digitale cu publicaţiile INS la standarde europene - Responsabil: Direcţia generală de management al resurselor () A fost realizată selecţia documentelor pe domenii în vederea identificării acelora care necesită o atenţie sporită; listele de catalog au fost organizate în funcţie de periodicitate şi au fost stabilite condiţiile de scanare. De asemenea, viitoarele capacităţi de stocare au fost documentate şi auditate (prin testare). O partiţie de 20 T a fost atribuită pe serverele INS în mod special pentru testarea diferitelor moduri de scanare (rezoluţii diferite, color/alb/negru, cu OCR, fără OCR, cu introducere bibliofilică, cotă, ş.a.m.d.). Au fost demarate discuţii pentru încheierea de posibile protocoale de colaborare. • Măsura 1.3.1. Diseminarea de materiale informative în scopul consolidării relaţiilor cu mass-media - Responsabil: Direcţia de afaceri europene, cooperare internaţională şi comunicare () S-a urmărit în permanenţă (zilnic) agenda publică şi s-au identificat informaţiile statistice relevante pentru mass-media, pe lângă comunicatele de presă transmise conform Calendarului comunicatelor de presă. () Alegerea celui mai bun canal mediatic este o activitate care se desfăşoară constant, dat fiind faptul că tehnologia este într-o continuă dezvoltare. Identificarea celui mai bun canal mediatic pentru diseminarea informaţiilor s-a făcut în funcţie de numărul de aprecieri sau comentarii referitoare la postarea identică făcută pe mai multe canale media. Beneficiarii au fost jurnaliştii acreditaţi la INS, alţi reprezentanţi mass-media, dar şi alţi utilizatori de date statistice. Informaţiile (produse statistice din toate domeniile) au fost diseminate în felul următor: prin postări pe social media, prin comunicate de presă (diseminate conform calendarului anual) şi publicaţii statistice transmise mass-mediei şi publicate online. Au fost publicate 588 de postări pe Facebook şi Instagram şi 528 de postări pe X. De asemenea, toate solicitările de informaţii statistice primite din partea presei au fost rezolvate în regim de celeritate. () Cu privire la cel mai bun limbaj de comunicare în funcţie de canal şi publicul-ţintă, acesta se stabileşte adecvat şi adaptat specificului canalului media pe care s-a făcut comunicarea şi poate varia de la o comunicare scrisă la cea bazată pe pictograme sau scurte clipuri video explicative. Rezultatele INS privind evaluarea evoluţiei economice şi sociale a ţării sunt preluate şi utilizate de jurnalişti şi analişti ca atare, fără a fi puse la îndoială. Este de menţionat şi creşterea gradului de încredere reflectat în chestionarele privind satisfacţia utilizatorilor. • Măsura 1.3.2. Organizarea de sesiuni de comunicare şi întâlniri tematice pentru a cunoaşte şi înţelege statisticile oficiale - pe diversele grupuri de părţi interesate (sectorul public, politic, de afaceri, public larg etc.) - Responsabil: Direcţia de afaceri europene, cooperare internaţională şi comunicare () S-a realizat identificarea informaţiilor de interes pentru actorii relevanţi din exteriorul INS, fiind comunicate în cadrul unor evenimente dedicate. Au fost organizate întâlniri cu studenţii, întâlniri individuale cu jurnaliştii acreditaţi, precum şi o sesiune de discuţii în cadrul „Săptămânii datelor deschise“. În total au fost organizate 48 de sesiuni de informare şi comunicare. Reprezentaţii Direcţiei de comunicare/Direcţiei de diseminare date statistice şi comunicare au participat şi la alte acţiuni de promovare a indicatorilor statistici sau de prezentare a datelor RPL2021. De asemenea, aceştia au participat şi la organizarea şi promovarea primei ediţii a Competiţiei europene de statistică în România. () Cel mai adecvat mod de comunicare a rămas cel prin comunicate de presă, dar s-au avut în vedere şi întâlniri faţă în faţă cu utilizatorii în cadrul meselor rotunde, conferinţelor şi al altor evenimente. Principalii beneficiari au fost utilizatorii şi reprezentanţii instituţiilor publice, dar şi reprezentanţi ai mass-mediei, persoane din mediul educaţional şi academic, vectori de imagine publică şi personalităţi de prim rang din mediul politic şi asociativ etc. • Măsura 2.1.1. Organizarea şi eficientizarea producţiei statistice pe domenii statistice - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială, Direcţia de conturi naţionale, Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () În cadrul INS, toate lucrările statistice au fost realizate în conformitate cu termenele din PSNA. () Toate lucrările statistice sunt diseminate inclusiv prin comunicate de presă trimestriale şi anuale, cu excepţia următoarelor domenii: statistica populaţiei şi demografiei 50% (dintre cele 5 cercetări realizate, 4 sunt diseminate şi prin comunicat de presă lunar) şi statistica sănătăţii 50% (dintre cele 4 lucrări realizate, 2 sunt diseminate şi prin comunicat de presă). () Toate termenele de realizare a lucrărilor statistice au fost respectate de către APSO. • Măsura 3.1.1. Identificarea surselor de date complementare/auxiliare, care pot fi accesate şi utilizate/implementate în procesul de producţie statistică pe baza modelelor statistice avansate) - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială () Au fost identificate produsele/grupele de produse pentru care achiziţiile online au o pondere considerabilă din totalul achiziţiilor, au fost analizate metodele de acces la aceste surse de date şi au fost implementate proceduri software pentru colectarea acestor date. Cu această ocazie, au fost identificate două noi surse de date: date referitoare la preţurile unor produse/servicii colectate prin tehnici de webscraping, respectiv date de teledetecţie obţinute de la sistemul de sateliţi. De asemenea, au fost identificate domeniile unde pot fi utilizate, de exemplu, statistica preţurilor pentru datele obţinute prin webscraping pentru a fi incluse în datele colectate online pentru IPC, respectiv statistici de mediu sau în domeniul agrar pentru datele obţinute prin teledetecţie. Sfera de acoperire a datelor culese prin tehnica webscraping din mediul online şi a datelor obţinute prin teledetecţie este naţională. () A fost identificată o nouă sursă alternativă de date în cadrul grantului nr. 101132744 - 2022-IT-TSS-METH-TOO, respectiv Google Maps Popular Times, care poate fi utilizată ca sursă auxiliară de date pentru calibrarea datelor din reţelele de telefonie mobilă sau identificarea de hot-spots dintr-o anumită zonă. Sfera de acoperire a datelor Google Maps Popular Times este naţională. A fost analizată metoda de acces la această sursă de date şi au fost implementate proceduri software pentru a facilita accesul. De asemenea, au fost identificate domeniile unde aceasta poate fi folosită, respectiv drept sursă auxiliară de date pentru calibrarea datelor din reţelele de telefonie mobilă sau identificarea de hot-spots dintr-o anumită zonă. • Măsura 3.1.2. Introducerea de metode şi modele statistice avansate - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială () A fost identificată metoda culegerii datelor din mediul online folosind tehnicile de webscraping, în vederea implementării comerţului online în calculul indicilor preţurilor de consum (IPC), au fost proiectate scripturile pentru fiecare website în parte, iar această metodă a fost integrată utilizând limbajul Python. () A fost dezvoltat un indice experimental al preţurilor din mediul online utilizând sistemul R, precum şi un indicator experimental - indicele de vegetaţie urbană -, rezultatele fiind publicate pe site-ul INS la secţiunea Statistici experimentale şi în Revista Română de Statistică (publicaţiile „Cercetare asupra evoluţiei preţurilor culese din mediul online“ ce utilizează o sursă de date auxiliară şi „Urban Green Index estimation based on data collected by remote sensing for Romanian cities“). () A fost demarată trecerea de la programe Visual Fox şi SAS la programe R pentru procesele de validare a datelor pentru cercetările statistice în gospodării, cercetarea din domeniul forţei de muncă (AMIGO) fiind deja realizată exclusiv în R, iar aplicarea în cercetarea statistică din domeniul venit şi condiţii de viaţă (ACAV) este în dezvoltare. () S-a realizat trecerea de la programe SAS la programe R, cu ajutorul pachetelor ReGenesees şi Icarus, pentru procesele de extindere a rezultatelor tuturor cercetărilor statistice în gospodării, pentru gestionarea bazei de sondaj EMZOT ce serveşte drept cadru de eşantionare al acestor cercetări, precum şi trecerea în R a metodelor de calcul al indicatorilor de calitate. • Măsura 3.2.1. Implementarea metodelor moderne de colectare a datelor (CAPI/CAWI) în cercetările statistice în gospodării eligibile - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială () A fost elaborat inventarul cercetărilor statistice eligibile pentru colectarea prin CAPI/CAWI care conţine următoarele cercetări: ancheta asupra calităţii vieţii (ACAV), ancheta privind accesul populaţiei la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor (TIC), ancheta bugetelor de familie (ABF), ancheta de sănătate prin interviu (SANPOP), ancheta privind utilizarea timpului (TUS), ancheta forţei de muncă în gospodării (AMIGO), ancheta privind educaţia adulţilor (AEDA), cererea turistică a rezidenţilor (ACTR). Dintre acestea, 6 sunt deja implementate, respectiv: TIC şi AMIGO din anul 2018, SANPOP din anul 2019, ACAV din anul 2021, AEDA din anul 2022 şi TUS din anul 2024. Urmează implementarea colectării prin metoda CAPI pentru anchetele ABF (2026) şi ACTR (2027). • Măsura 3.2.2. Definirea unor fluxuri de lucru şi algoritmi de calcul în vederea construirii de indicatori statistici utilizând surse administrative de date - Responsabili: Direcţia generală de demografie şi statistică socială, Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () Fluxul de lucru privind construirea statisticilor demografice s-a îmbunătăţit prin trecerea de la colectarea datelor pe baza buletinelor statistice în format hârtie completate de oficiile de stare civilă la preluarea graduală (în funcţie de nivelul de operaţionalizare la nivelul sursei primare) de date exclusiv din surse administrative din Sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă administrat de Direcţia generală pentru evidenţa persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. () Gradul de utilizare a surselor administrative este de 83,64% (127 de surse administrative folosite). () Elaborarea manualului privind construirea indicatorilor statistici utilizând surse administrative şi a instrumentului de analiză a utilităţii noilor surse de date administrative • Măsura 3.2.3. Intensificarea utilizării metodelor electronice de obţinere a datelor statistice în cercetările statistice în întreprinderi - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială, Direcţia de conturi naţionale, Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () Cercetările statistice pentru care colectarea electronică se realizează în proporţie de minimum 50% din eşantion reprezintă 50% din totalul cercetărilor statistice în întreprinderi. • Măsura 3.2.4. Actualizarea bazei de date cu informaţii geospaţiale - GeoDAB (Geo Database of Buildings) pentru a creşte volumul informaţiilor geocodate - Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială () Colaborarea cu autorităţile locale în vederea geocodării tuturor clădirilor (cu locuinţe sau fără), monumentelor, obiectivelor culturale, de agreement etc. a continuat. În acest sens au fost identificate 55.979 de locuinţe. • Măsura 3.2.5. Modernizarea statisticilor agricole - Responsabil: Direcţia generală de statistică economică () Recensământul general agricol runda 2020 (RGA2020) a fost finalizat, datele fiind colectate pentru prima dată exclusiv în format electronic, prin metoda CAPI (instrumentar statistic CAPI dezvoltat în cadrul proiectului CONRENA); datele au fost diseminate conform calendarului de termene stabilit. () Pentru Ancheta structurală în agricultură 2023 a fost proiectat instrumentarul statistic specific colectării de date prin metoda CAPI (ca parte a sustenabilităţii proiectului CONRENA), a fost finalizată colectarea datelor şi datele au fost diseminate conform calendarului de termene stabilit. • Măsura 3.2.6. Actualizarea setului de indicatori naţionali în vederea implementării Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă a României 2030 (SNDDR 2030) în conformitate cu Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă şi cu indicatorii europeni - Responsabil: Direcţia generală de statistică economică () A fost stabilit setul de indicatori de dezvoltare durabilă, a fost creată baza de date pe domenii, au fost încheiate 29 de convenţii de colaborare cu instituţiile implicate şi au fost elaborate următoarele publicaţii: Indicatori naţionali pentru dezvoltare durabilă Orizont 2030, Indicatori naţionali pentru dezvoltare durabilă Orizont 2030 (sinteză), Progress Report 2030 HORIZON Summary, broşura cu indicatorii teritoriali şi broşura privind ODD 13 - Acţiuni în domeniul schimbărilor climatice. () În perioada de sustenabilitate a proiectului au fost realizate următoarele acţiuni, care vor continua şi în PSNM 2025-2027: - colaborarea cu instituţiile furnizoare de date şi informaţii şi cu direcţiile interne INS în vederea organizării şi realizării colectării datelor pentru indicatorii de dezvoltare durabilă realizaţi în cadrul proiectului „România Durabilă“; – furnizarea datelor şi metadatelor pentru baza de date TEMPO (domeniul H) şi actualizarea profilului de calitate pentru indicatorii de dezvoltare durabilă. • Măsura 3.3.1. Îmbunătăţirea şi creşterea vizibilităţii calităţii produselor statistice - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială, Direcţia de conturi naţionale, Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () În 2024 procentul de cercetări statistice pentru care se realizează rapoarte de calitate a ajuns la 72%. • Măsura 3.3.2. Standardizarea proceselor de colectare, prelucrare şi diseminare a datelor statistice - Responsabil: Direcţia generală de gestionare şi diseminare a datelor statistice () Nivelul de maturitate al implementării GSBPM este următorul: nivelul 3 - activităţi, nivelul 1 - metode, nivelul 1 - informaţii, nivelul 2 - aplicaţii. • Măsura 3.3.3. Implementarea de noi metode/metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile şi de calitate - Responsabili: Direcţia generală de statistică economică, Direcţia generală de demografie şi statistică socială, Direcţia conturi naţionale () Au fost transmise la Eurostat următoarele seturi de date privind: - conturile forestiere, contul subvenţii şi transferuri similare de mediu; – statistica structurală de întreprindere (întreprinderi, instituţii bancare, societăţi de asigurare-reasigurare, fonduri de pensii private) şi statistica societăţii informaţionale în întreprinderi [în structura şi conform noilor cerinţe impuse de Regulamentul (UE) 2019/2.152, Regulamentul (UE) 2020/1.197, Regulamentul anual de implementare a cercetării din domeniul societăţii informaţionale]; – statistica industriei, statistica energiei, statistica construcţiilor şi investiţiilor, statistica comerţului interior, statistica turismului, transporturilor rutiere, feroviare, maritime, căilor navigabile interioare şi aeriene, statistica serviciilor prestate populaţiei şi întreprinderilor, statistica cercetării-dezvoltării şi inovării; – cercetările statistice selective în gospodăriile populaţiei, domeniile forţă de muncă (AMIGO), venituri şi condiţii de viaţă (ACAV), sănătate (SANPOP), educaţie şi formare (AEDA), utilizarea tehnologiilor informaţiilor şi comunicaţiilor (TIC), utilizarea timpului (TUS), consum (ABF). Rapoartele privind calitatea datelor se transmit conform prevederilor regulamentelor europene specifice fiecărei cercetări şi periodicităţii acestora. () A fost finalizată BM (benchmark revision) 2024 a seriilor de conturi naţionale, datele revizuite pe baza tabelelor standard actualizate conform cerinţelor Regulamentului (UE) 2023/734 fiind transmise la Eurostat. Domeniul statisticii salariilor şi educaţiei continuă adaptarea la noile cerinţe metodologice reglementate conform standardelor internaţionale (Eurostat, OECD) şi dezvoltă metode de exploatare a datelor din sursele administrative existente, în vederea combinării acestora cu datele din sursele statistice existente, în scopul reducerii sarcinii de răspuns, dar şi al asigurării comparabilităţii şi calităţii rezultatelor. () Ponderea cercetărilor statistice armonizate cu regulamentele europene este de 100%. • Măsura 4.1.1. Modernizarea aplicaţiilor IT - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () În 2024 au fost actualizate 8 dintre cele 10 aplicaţii, ponderea aplicaţiilor actualizate în numărul total de aplicaţii IT inventariate fiind de 80%. • Măsura 4.1.2. Crearea de module standardizate în vederea reutilizării acestora pentru chestionare şi lucrări similare - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () În domeniul statisticii sociale, cercetările statistice în gospodării pentru care sunt utilizate chestionare CAPI au standardizate secţiunile privind variabilele referitoare la: locuinţă, componenţa gospodăriei, caracteristicile demosociogeografice, în funcţie de prevederile regulamentelor europene. De asemenea, chestionarele CAPI au standardizate modulele de bază ale fiecărei cercetări (module care în general nu se modifică de la un an la altul sau de la o anchetă la alta, depinzând de periodicitatea fiecărei cercetări). Toate aceste standardizări permit, pentru fiecare cercetare statistică în parte, reutilizarea segmentelor de chestionar în proiectarea noilor anchete statistice. • Măsura 4.1.3. Îmbunătăţirea şi reînnoirea abilităţilor în mediul digital pentru a oferi răspunsuri eficiente la apariţia noilor tehnologii - Responsabil: Direcţia generală de management al resurselor () În anul 2024 au fost susţinute 10 cursuri şi 7 instruiri interne (cu un total de 188 de participanţi), printre care se află următoarele programe de formare digitală: - cursuri bugetate: Microsoft MS 55342A - Supporting and Troubleshooting, Excel avansat; – cursuri gratuite: Managementul în contextul digitalizării administraţiei publice, Leadership şi talent management în contextul noilor tehnologii şi al transformărilor digitale, Comunicarea în contextul digitalizării administraţiei publice, Financiar în contextul digitalizării administraţiei publice, Back office în contextul digitalizării administraţiei publice; – instruiri interne: Instruire internă R - nivelurile începător şi mediu. • Măsura 4.2.1. Inventarierea bazelor de date şi a elementelor necesare construirii depozitului de date şi utilizării tehnologiei cloud - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () Au fost inventariate 19 baze de date: TEMPO încărcare, TEMPO diseminare, REGIS, CENSUS, RPL, RGA, ESOP, SURSE, INTRASTAT, EDEMOS, GEPRODROM, SENIN, metadate producţie, metadate diseminare, Bex, Pfind, Baza de date a populaţiei, Baza de date cu fenomene demografice, EMZOT. • Măsura 4.2.2. Implementarea unei soluţii Disaster Recovery într-o locaţie diferită - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () Această măsură se continuă în PSNM 2025-2027. • Măsura 4.2.3. Crearea unei biblioteci digitale cu cărţi vechi rare, existente în arhiva INS - Responsabil: Direcţia generală de management al resurselor () La sfârşitul perioadei evaluate au fost efectuate următoarele acţiuni: documentare, analiză fond de carte, ierarhizare, descriere, structură site, tipuri de baze de date etc. În semestrul al II-lea a fost alocată partiţie de 20 T, locală în serverele INS. De asemenea, personalul a fost instruit şi a început scanarea de producţie. • Măsura 5.1.1. Îmbunătăţirea managementului resurselor umane şi adaptarea la nevoile instituţiei - Responsabil: Direcţia generală de management al resurselor () În fiecare an a fost efectuat şi fundamentat calculul necesarului la titlul 10 „Cheltuieli de personal“. () Au fost îndeplinite solicitări de transfer şi au fost iniţiate şi finalizate mai multe concursuri de angajare (comunicate către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici) care au rezultat în 121 de posturi ocupate la INS. Astfel, în 2024, 47% din posturile vacante au fost ocupate. () Planul de pregătire profesională a fost actualizat anual, luându-se în calcul solicitările din partea DG/D/DTS privind necesarul de formare profesională. Planul anual de pregătire profesională se află în monitorizare continuă. () Au fost susţinute 67 de cursuri externe şi instruiri interne la care au participat 1.510 persoane. • Măsura 5.1.2. Măsuri de creştere a investiţiilor - Responsabil: Direcţia generală de management al resurselor () Au fost realizate diligenţele necesare ocupării posturilor vacante din cadrul structurii de achiziţii, ceea ce a condus la ocuparea în totalitate a posturilor vacante astfel încât personalul de achiziţii a finalizat toate achiziţiile repartizate, necesare investiţiilor propuse şi bugetate anual. • Măsura 5.2.1. Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () Sistemul electronic de management al documentelor este prevăzut în cadrul proiectului „Date şi Informaţii Statistice Tehnologizate de Interes Naţional pentru Cunoaştere şi Transparenţă“ DISTINCT (cofinanţat din Fondul european de dezvoltare regională prin Programul Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare 2021-2027). • Măsura 5.2.2. Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv a microdatelor) şi a documentelor din cadrul INS - Responsabil: Direcţia de proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT () Această măsură se continuă în PSNM 2025-2027. • Măsura 5.2.3. Implementarea condiţiilor de telemuncă - Responsabili: Direcţia de administrare a sistemului informatic statistic şi inginerie de sistem ○ Activitatea de telemuncă este reglementată şi se implementează la nivelul INS, angajaţii având posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă la cerere, folosindu-se VPN-urile facilitate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. La sfârşitul anului 2024 existau aproximativ 100 de conexiuni VPN alocate în cadrul INS şi DTS, care permiteau lucrul în regim de telemuncă. • Măsura 5.2.4. Consolidarea structurii şi funcţionării coordonate a Sistemului statistic naţional - Responsabil: Comisia de analiză şi, dacă este cazul, de revizuire a proiectului de lege privind statistica oficială în România, în conformitate cu propunerile şi observaţiile formulate de către autorităţi şi instituţii publice avizatoare/entităţi consultate asupra proiectului de act normativ () Proiectul de lege se află în curs de revizuire ca urmare a observaţiilor primite de la instituţiile avizatoare. 3. Acţiuni aferente perioadei 2025-2027 în sprijinul implementării măsurilor şi obţinerii rezultatelor PSNM operaţionalizează SDSSN 2022-2027, punând în convergenţă viziunea SSN cu obiectivele strategice şi obiectivele specifice, iar acţiunile care alcătuiesc programul multianual sprijină implementarea măsurilor în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse. Structura PSNM este direct legată de cea a strategiei şi de defalcarea suplimentară a măsurilor, respectiv de fiecare obiectiv strategic. Obiectiv strategic 1: Îmbunătăţirea promovării culturii statistice şi a produselor şi serviciilor statistice În cadrul acestui obiectiv strategic vor fi implementate cele mai adecvate instrumente de diseminare şi comunicare, suficient de flexibile pentru a satisface nevoile divergente şi în continuă schimbare ale utilizatorilor, atât la nivel naţional, cât şi la nivel local, adaptabile la tehnologiile emergente şi pentru a oferi îndrumare într-o lume a revoluţiei datelor. Acţiuni de întreprins în vederea operaţionalizării obiectivului strategic 1 la nivelul fiecărei măsuri:
┌──────────────────────────────────────┐
│Obiectiv strategic 1. Îmbunătăţirea │
│promovării culturii statistice şi a │
│produselor şi serviciilor statistice │
├──────────────────────────────────────┤
│Obiectiv specific 1.1. Îmbunătăţirea │
│şi diversificarea comunicării │
│statistice │
├──────────────────┬───────────────────┤
│Măsuri │Acţiuni │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │1.1.1.1. │
│ │Posibilitatea │
│ │introducerii unui │
│ │modul HTML pentru │
│ │comunicatele de │
│ │presă: │
│ │1.1.1.1.1. Crearea │
│ │unuia sau a mai │
│ │multor şabloane │
│ │pentru fiecare │
│ │comunicat de presă │
│ │1.1.1.1.2. Crearea │
│ │unui generator de │
│ │şabloane pentru │
│ │comunicatele de │
│ │presă │
│ │1.1.1.1.3. │
│ │Realizarea unei │
│ │interfeţe grafice │
│ │capabile să │
│ │gestioneze lucrul │
│ │cu comunicatele de │
│ │presă │
│ │1.1.1.1.4. │
│ │Realizarea şi │
│ │aplicarea testelor │
│ │de User Experience │
│ │cu personalul care │
│ │se ocupă de │
│ │scrierea/redactarea│
│ │comunicatului de │
│ │presă │
│ │1.1.1.1.5. │
│ │Realizarea şi │
│ │aplicarea testelor │
│ │de User Experience │
│ │pe front-end │
│ │1.1.1.1.6. │
│ │Stabilirea │
│ │drepturilor de │
│ │acces pentru │
│ │diferite categorii │
│ │de utilizatori care│
│M1.1.1. │participă la │
│Implementarea de │utilizarea │
│noi instrumente de│modulului │
│comunicare pentru │(administrator, │
│extinderea în │utilizator cu drept│
│mediul online │de citire/scriere/ │
│Responsabil: │semnare/anulare/ │
│Direcţia de │modificare conţinut│
│afaceri europene, │comunicat) │
│cooperare │1.1.1.2. │
│internaţională şi │Posibilitatea │
│comunicare │introducerii unui │
│ │modul „blog“ cu │
│ │teme de interes │
│ │statistic: │
│ │1.1.1.2.1. Crearea │
│ │unuia sau a mai │
│ │multor şabloane │
│ │pentru fiecare temă│
│ │1.1.1.2.2. Crearea │
│ │unui generator de │
│ │şabloane │
│ │1.1.1.2.3. │
│ │Realizarea unei │
│ │interfeţe grafice │
│ │capabile să asigure│
│ │funcţionalitatea │
│ │blogului │
│ │1.1.1.2.4. │
│ │Realizarea şi │
│ │aplicarea testelor │
│ │de User Experience │
│ │cu personalul ce se│
│ │ocupă de scrierea │
│ │articolelor │
│ │1.1.1.2.5. │
│ │Realizarea şi │
│ │aplicarea testelor │
│ │de User Experience │
│ │pe front-end │
│ │1.1.1.2.6. │
│ │Stabilirea │
│ │drepturilor de │
│ │acces pentru │
│ │diferite categorii │
│ │de utilizatori care│
│ │participă la │
│ │utilizarea │
│ │modulului │
│ │(administrator, │
│ │utilizator cu drept│
│ │de citire/scriere/ │
│ │semnare/anulare/ │
│ │modificare conţinut│
│ │articol) │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │1.1.2.1. │
│ │Avertizarea │
│ │timpurie a oricăror│
│ │dezinformări │
│ │derivate din │
│M1.1.2. │utilizarea şi │
│Identificarea, │înţelegerea greşită│
│monitorizarea şi │a indicatorilor │
│analizarea │statistici: │
│dezinformărilor │1.1.2.1.1. │
│derivate din │Studierea │
│utilizarea sau │permanentă a │
│înţelegerea │agendei publice │
│greşită a │1.1.2.1.2. │
│indicatorilor │Identificarea │
│statistici │dezinformărilor │
│Responsabil: │statistice de pe │
│Direcţia de │agenda publică │
│afaceri europene, │1.1.2.1.3. │
│cooperare │Formularea de │
│internaţională şi │propuneri de │
│comunicare │remediere a │
│ │situaţiilor │
│ │comunicaţionale │
│ │cauzate de │
│ │răspândirea de │
│ │dezinformări │
├──────────────────┴───────────────────┤
│Obiectiv specific 1.2. Îmbunătăţirea │
│diseminării informaţiilor statistice │
│şi a accesului utilizatorilor la date │
│statistice şi metadate │
├──────────────────┬───────────────────┤
│ │1.2.1.1. │
│M1.2.1. │Implementarea │
│Îmbunătăţirea │noilor metode │
│disponibilităţii │utilizate pentru │
│şi accesibilităţii│diseminarea │
│produselor şi │statisticilor │
│serviciilor │oficiale │
│statistice │1.2.1.2. Realizarea│
│Responsabil: │unui documentar cu │
│Direcţia de │periodicitate │
│afaceri europene, │lunară intitulat │
│cooperare │„Barometrul │
│internaţională şi │societăţii │
│comunicare │româneşti în date │
│ │statistice“ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │1.2.2.1. TEMPO: │
│ │gestionarea │
│ │matricilor şi a │
│M1.2.2. │metadatelor │
│Îmbogăţirea în │aferente şi │
│conţinut a bazelor│încărcarea de noi │
│de date: TEMPO şi │matrici şi metadate│
│baza de metadate │corespunzătoare │
│Responsabil: │1.2.2.2. Baza de │
│Direcţia generală │metadate: │
│de gestionare şi │gestionarea │
│diseminare a │activităţilor │
│datelor statistice│statistice │
│ │existente în baza │
│ │de date şi crearea │
│ │de noi activităţi │
│ │statistice │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │1.2.3.1. O selecţie│
│ │riguroasă a │
│ │documentelor, cu │
│ │scopul de a │
│ │identifica acele │
│ │documente care, │
│ │având în vedere │
│M1.2.3. Realizarea│vechimea şi starea │
│unei biblioteci │lor de conservare, │
│digitale cu │necesită o atenţie │
│publicaţii INS la │specială, devenind │
│standarde europene│prioritare │
│Responsabil: │conservarea lor şi │
│Direcţia generală │copierea digitală │
│de management al │1.2.3.2. Analiza │
│resurselor │modului în care se │
│ │va realiza │
│ │digitalizarea │
│ │1.2.3.3. Punerea la│
│ │dispoziţia │
│ │utilizatorilor a │
│ │bibliotecii │
│ │digitale pentru │
│ │consultare │
├──────────────────┴───────────────────┤
│Obiectiv specific 1.3. Promovarea │
│culturii statistice │
├──────────────────┬───────────────────┤
│ │1.3.1.1. │
│ │Consolidarea │
│ │relaţiilor cu │
│ │mass-media prin │
│ │simplificarea │
│ │limbajului │
│ │statistic şi │
│ │prezentarea şi │
│ │expunerea │
│M1.3.1. │informaţiei │
│Diseminarea de │statistice într-un │
│materiale │format accesibil: │
│informative în │1.3.1.1.1. │
│scopul │Identificarea │
│consolidării │informaţiei │
│relaţiilor cu │statistice │
│mass-media │considerate │
│Responsabil: │necesară pentru a │
│Direcţia de │fi transmisă pe │
│afaceri europene, │canalele mediatice │
│cooperare │1.3.1.1.2. Alegerea│
│internaţională şi │celui mai bun canal│
│comunicare │mediatic, în │
│ │funcţie de │
│ │beneficiarul │
│ │informaţiei │
│ │1.3.1.1.3. Alegerea│
│ │celui mai potrivit │
│ │limbaj de │
│ │comunicare în │
│ │funcţie de canalul │
│ │mediatic şi de │
│ │publicul-ţintă │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │1.3.2.1. │
│M1.3.2. │Consolidarea │
│Organizarea de │relaţiilor cu │
│sesiuni de │părţile interesate │
│comunicare, │prin simplificarea │
│întâlniri tematice│limbajului │
│pentru a cunoaşte │statistic şi │
│şi înţelege │prezentarea │
│statisticile │informaţiilor │
│oficiale - pe │statistice într-un │
│diversele grupuri │format simplificat:│
│de părţi │1.3.2.1.1. │
│interesate │Identificarea │
│(sectorul public, │informaţiilor │
│politic, de │statistice │
│afaceri, public │considerate │
│larg etc.) │interesante pentru │
│Responsabil: │a fi transmise │
│Direcţia de │părţilor interesate│
│afaceri europene, │1.3.2.1.2. Alegerea│
│cooperare │celui mai adecvat │
│internaţională şi │mod de comunicare │
│comunicare │în funcţie de │
│ │beneficiarul │
│ │informaţiei │
└──────────────────┴───────────────────┘
Obiectiv strategic 2: Consolidarea Sistemului statistic naţional SSN are în vedere o mai bună organizare şi eficientizare a producţiei statistice pe domenii statistice în cadrul INS şi, de asemenea, în cadrul altor producători de statistici oficiale, pentru a consolida producţia statistică. Acţiuni necesare în vederea operaţionalizării obiectivului strategic 2 la nivelul fiecărei măsuri:
┌──────────────────────────────────────┐
│Obiectiv strategic 2. Consolidarea │
│Sistemului statistic naţional │
├──────────────────────────────────────┤
│Obiectiv specific 2.1. Consolidarea │
│producţiei statistice realizate de INS│
├─────────────────────┬────────────────┤
│Măsuri │Acţiuni │
├─────────────────────┼────────────────┤
│M2.1.1. Organizarea │2.1.1.1. │
│şi eficientizarea │Identificarea │
│producţiei statistice│nevoilor │
│pe domenii statistice│2.1.1.2. │
│Responsabili: │Proiectare │
│Direcţia generală de │2.1.1.3. │
│statistică economică,│Dezvoltare │
│Direcţia generală de │2.1.1.4. │
│demografie şi │Colectare │
│statistică socială, │2.1.1.5. │
│Direcţia de conturi │Procesare │
│naţionale, Direcţia │2.1.1.6. Analiză│
│generală de │2.1.1.7. │
│gestionare şi │Diseminare şi │
│diseminare a datelor │vizualizare │
│statistice │2.1.1.8. │
│ │Evaluare │
├─────────────────────┴────────────────┤
│Obiectiv specific 2.2. Consolidarea │
│producţiei statistice realizate de │
│alţi producători de statistici │
│oficiale │
├─────────────────────┬────────────────┤
│ │2.2.1.1. │
│ │Diseminarea │
│ │statisticilor │
│M2.2.1. Organizarea │produse în │
│şi eficientizarea │conformitate cu │
│producţiei statistice│termenele │
│Responsabil: APSO │stabilite în │
│ │programele │
│ │statistice │
│ │naţionale anuale│
└─────────────────────┴────────────────┘
Obiectiv strategic 3: Modernizarea produselor şi serviciilor statistice SSN şi INS au în vedere menţinerea şi creşterea constantă a încrederii utilizatorilor în statistici. Pentru a asigura acest rezultat pe termen lung vor fi puse în aplicare instrumente moderne şi eficiente pentru a îmbunătăţi producţia statistică, colectarea datelor statistice, standardizarea GSBPM până la nivelul 4 de maturitate şi pentru a dezvolta registre şi baze de date statistice. Acţiuni necesare în vederea operaţionalizării obiectivului strategic 3 la nivelul fiecărei măsuri:
┌──────────────────────────────────────┐
│Obiectiv strategic 3. Modernizarea │
│produselor şi serviciilor statistice │
├──────────────────────────────────────┤
│Obiectiv specific 3.1. Inovarea │
│procesului de producţie statistică │
├─────────────────┬────────────────────┤
│Măsuri │Acţiuni │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │3.1.2.1. Integrarea │
│ │tehnologiilor │
│M3.1.2. │geospaţiale şi │
│Introducerea de │automatizării în │
│metode şi modele │procesul statistic │
│statistice │oficial pentru │
│avansate │domeniul populaţiei │
│Responsabili: │(pilot) - │
│Direcţia generală│Dezvoltarea de │
│de statistică │soluţii pentru │
│economică, │reprezentarea GIS a │
│Direcţia generală│datelor statistice │
│de demografie şi │privind populaţia, │
│statistică │analiză geospaţială │
│socială │şi automatizarea │
│ │fluxurilor │
│ │statistice │
├─────────────────┴────────────────────┤
│Obiectiv specific 3.2. Îmbunătăţirea │
│metodelor de obţinere a produselor şi │
│serviciilor statistice (inclusiv prin │
│surse administrative) │
├─────────────────┬────────────────────┤
│M3.2.1. │ │
│Implementarea │ │
│metodelor moderne│3.2.1.1. Proiectarea│
│de colectare a │instrumentarului │
│datelor (CAPI/ │statistic specific │
│CAWI) în │CAPI/CAWI │
│cercetările │3.2.1.2. Elaborarea │
│statistice în │instrucţiunilor de │
│gospodării, │colectare şi a │
│eligibile │instruirilor │
│Responsabili: │specifice │
│Direcţia generală│3.2.1.3. Colectarea │
│de statistică │propriu-zisă şi │
│economică, │asistenţă pe │
│Direcţia generală│parcursul colectării│
│de demografie şi │ │
│statistică │ │
│socială │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│M3.2.2. Definirea│ │
│unor fluxuri de │3.2.2.1. Realizarea │
│lucru şi │unui inventar al │
│algoritmi de │cercetărilor │
│calcul în vederea│statistice eligibile│
│construirii de │pentru utilizarea │
│indicatori │surselor de date │
│statistici, │administrative │
│utilizând surse │3.2.2.2. Analizarea │
│administrative de│surselor de date │
│date │administrative │
│Responsabili: │disponibile, în │
│Direcţia generală│corelaţie cu nevoia │
│de demografie şi │statistică │
│statistică │3.2.2.3. Construirea│
│socială, Direcţia│fluxului propriu-zis│
│generală de │de prelucrare a │
│gestionare şi │datelor pentru │
│diseminare a │fiecare cercetare │
│datelor │eligibilă │
│statistice │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│M3.2.3. │ │
│Intensificarea │ │
│utilizării │ │
│metodelor │3.2.3.1. Realizarea │
│electronice de │unui inventar al │
│obţinere a │cercetărilor │
│datelor │statistice pentru │
│statistice în │colectare │
│cercetările │electronică pentru │
│statistice în │minimum 50% din │
│întreprinderi │eşantion │
│Responsabili: │3.2.3.2. Proiectarea│
│Direcţia generală│instrumentarului │
│de statistică │statistic specific │
│economică, │3.2.3.3. Elaborarea │
│Direcţia generală│instrucţiunilor de │
│de demografie şi │colectare şi a │
│statistică │instruirilor │
│socială, Direcţia│specifice │
│generală de │3.2.3.4. Colectarea │
│gestionare şi │propriu-zisă şi │
│diseminare a │asistenţa pe │
│datelor │parcursul colectării│
│statistice, │ │
│Direcţia de │ │
│conturi naţionale│ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │3.2.4.1. │
│ │Identificarea │
│M3.2.4. │instituţiilor │
│Actualizarea │centrale sau locale │
│bazei de date cu │care deţin astfel de│
│informaţii │informaţii │
│geospaţiale - │3.2.4.2. Importul │
│GeoDAB (Geo │informaţiilor │
│Database of │existente │
│Buildings) pentru│3.2.4.3. Colaborarea│
│a creşte volumul │cu autorităţile │
│informaţiilor │locale în sensul de │
│geocodate │a ajuta la │
│Responsabil: │geocodarea tuturor │
│Direcţia generală│clădirilor (cu │
│de demografie şi │locuinţe sau fără), │
│statistică │monumentelor, │
│socială │obiectivelor │
│ │culturale, de │
│ │agrement etc. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │3.2.5.1. Proiectarea│
│ │instrumentarului │
│ │statistic specific │
│M3.2.5. │CAPI pentru ASA 2026│
│Modernizarea │3.2.5.2. Elaborarea │
│statisticilor │instrucţiunilor de │
│agricole │colectare şi │
│Responsabil: │instruirilor │
│Direcţia generală│specifice pentru │
│de statistică │ASA2026 │
│economică │3.2.5.3. Colectarea │
│ │propriu-zisă şi │
│ │asistenţa pe │
│ │parcursul colectării│
│ │ASA2026 │
├─────────────────┼────────────────────┤
│M3.2.6. │ │
│Actualizarea │ │
│setului de │3.2.6.1. │
│indicatori │Actualizarea setului│
│naţionali în │de indicatori de │
│vederea │dezvoltare durabilă │
│implementării │pentru monitorizarea│
│SNDDR 2030 în │implementării │
│conformitate cu │Strategiei naţionale│
│Agenda 2030 │de dezvoltare │
│pentru dezvoltare│durabilă a României │
│durabilă şi cu │2030 şi continuarea │
│indicatorii │asigurării │
│europeni │sustenabilităţii │
│Responsabil: │proiectului „România│
│Direcţia generală│durabilă“ │
│de statistică │ │
│economică │ │
├─────────────────┴────────────────────┤
│Obiectiv specific 3.3. Îmbunătăţirea │
│calităţii statisticilor oficiale şi │
│standardizarea proceselor statistice │
├─────────────────┬────────────────────┤
│M3.3.1. │ │
│Îmbunătăţirea şi │3.3.1.1. Elaborarea │
│creşterea │de rapoarte de │
│vizibilităţii │calitate în │
│calităţii │conformitate cu │
│produselor │cerinţele europene │
│statistice │pentru cercetările │
│Responsabili: │statistice pentru │
│Direcţia generală│care există │
│de statistică │reglementări │
│economică, │europene pe fiecare │
│Direcţia generală│domeniu statistic │
│de demografie şi │3.3.1.2. Elaborarea │
│statistică │de rapoarte de │
│socială, Direcţia│calitate pentru │
│generală de │cercetările │
│gestionare şi │statistice pentru │
│diseminare a │care nu există │
│datelor │reglementări │
│statistice, │europene pe fiecare │
│Direcţia de │domeniu statistic │
│conturi naţionale│ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│M3.3.2. │ │
│Standardizarea │ │
│proceselor de │ │
│colectare, │ │
│prelucrare şi │ │
│diseminare a │ │
│datelor │3.3.2.1. │
│statistice │Implementarea GSBPM │
│Responsabil: │ │
│Direcţia generală│ │
│de gestionare şi │ │
│diseminare a │ │
│datelor │ │
│statistice │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│M3.3.3. │ │
│Implementarea de │ │
│noi metode/ │ │
│metodologii │ │
│reglementate de │3.3.3.1. │
│reglementările │Implementarea de noi│
│europene pentru │metode/metodologii │
│producerea de │reglementate de │
│statistici │reglementările │
│comparabile şi de│europene pentru │
│calitate │producerea de │
│Responsabili: │statistici │
│Direcţia generală│comparabile şi de │
│de statistică │calitate pentru │
│economică, │fiecare domeniu │
│Direcţia generală│statistic în parte │
│de demografie şi │ │
│statistică │ │
│socială, Direcţia│ │
│conturi naţionale│ │
└─────────────────┴────────────────────┘
Obiectiv strategic 4: Dezvoltarea sistemelor şi serviciilor IT Dezvoltarea sistemelor şi serviciilor IT va sprijini producţia statistică şi reprezintă calea pe care SSN intenţionează să o urmeze în vederea implementării obiectivelor de modernizare şi inovare tehnologică, respectiv pe baza unei infrastructuri flexibile, pentru a facilita eficienţa proceselor pe care le deservesc, în virtutea faptului că TIC reprezintă factorul-cheie în atingerea obiectivelor stabilite prin strategie. Acţiuni necesare în vederea operaţionalizării obiectivului strategic 4 la nivelul fiecărei măsuri:
┌──────────────────────────────────────┐
│Obiectiv strategic 4. Dezvoltarea │
│sistemelor şi serviciilor IT │
├──────────────────────────────────────┤
│Obiectiv specific 4.1. Adoptarea unor │
│limbaje de programare moderne şi │
│standardizarea proceselor IT │
├────────────────┬─────────────────────┤
│Măsuri │Acţiuni │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │4.1.1.1. │
│M4.1.1. │Identificarea │
│Modernizarea │aplicaţiilor IT şi a │
│aplicaţiilor IT │tehnologiilor │
│Responsabil: │utilizate │
│Direcţia de │4.1.1.2. Rescrierea │
│proiectare şi │aplicaţiilor IT │
│întreţinere a │identificate ca │
│aplicaţiilor IT │utilizând tehnologii │
│ │şi limbaje de │
│ │programare învechite │
├────────────────┼─────────────────────┤
│M4.1.2. Crearea │ │
│de module │4.1.2.1. │
│standardizate în│Identificarea │
│vederea │aplicaţiilor IT şi a │
│reutilizării │tehnologiilor │
│acestora pentru │utilizate │
│chestionare şi │4.1.2.2. Rescrierea │
│lucrări similare│aplicaţiilor IT │
│Responsabil: │identificate ca │
│Direcţia de │utilizând tehnologii │
│proiectare şi │şi limbaje de │
│întreţinere a │programare învechite │
│aplicaţiilor IT │ │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │4.1.3.1. Dezvoltarea │
│ │infrastructurii INS │
│M4.1.3. │(săli, dotări) în │
│Îmbunătăţirea şi│vederea asigurării │
│reînnoirea │condiţiilor pentru │
│abilităţilor în │perfecţionarea │
│mediul digital │angajaţilor │
│pentru a oferi │4.1.3.2. Actualizarea│
│răspunsuri │planului anual de │
│eficiente la │pregătire │
│apariţia noilor │profesională în │
│tehnologii │concordanţă cu │
│Responsabil: │digitalizarea │
│Direcţia │instituţiei │
│generală de │4.1.3.3. │
│management al │Diversificarea │
│resurselor │metodelor de formare │
│ │profesională, cu │
│ │accent pe │
│ │participarea online │
├────────────────┴─────────────────────┤
│Obiectiv specific 4.2. Migrarea │
│aplicaţiilor existente în cloud │
├────────────────┬─────────────────────┤
│ │4.2.1.1. │
│M4.2.1. │Identificarea │
│Inventarierea │tehnologiilor şi a │
│bazelor de date │mediilor de stocare │
│şi a elementelor│(în prezent, datele │
│necesare │sunt stocate atât în │
│construirii │baze de date │
│depozitului de │relaţionale, cât şi │
│date şi │sub formă de fişiere │
│utilizării │stocate local: dbf, │
│tehnologiei │csv, xls etc.) │
│cloud*) │4.2.1.2. │
│Responsabil: │Standardizarea │
│Direcţia de │tehnologiilor şi a │
│proiectare şi │mediilor de stocare │
│întreţinere a │folosite pentru │
│aplicaţiilor IT │utilizarea │
│ │tehnologiei cloud │
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │4.2.2.1. │
│ │Identificarea │
│ │nevoilor şi │
│ │pregătirea │
│M4.2.2. │specificaţiilor │
│Implementarea │tehnice │
│unei soluţii │4.2.2.2. │
│Disaster │Achiziţionarea unei │
│Recovery într-o │soluţii Disaster │
│locaţie diferită│Recovery (hardware/ │
│Responsabil: │software) │
│Direcţia de │4.2.2.3. │
│proiectare şi │Implementarea │
│întreţinere a │soluţiei într-o │
│aplicaţiilor IT │locaţie teritorială a│
│ │INS (preferabil din │
│ │zona Transilvaniei) │
│ │4.2.2.4. Instruirea │
│ │personalului implicat│
├────────────────┼─────────────────────┤
│ │4.2.3.1. │
│ │Identificarea │
│ │nevoilor şi │
│M4.2.3. Crearea │pregătirea │
│unei biblioteci │specificaţiilor │
│digitale cu │tehnice │
│cărţi vechi │4.2.3.2. Realizarea │
│rare, existente │achiziţiei unei │
│în arhiva INS │soluţii de bibliotecă│
│Responsabil: │digitală (hardware/ │
│Direcţia │software) │
│generală de │4.2.3.3. │
│management al │Implementarea │
│resurselor │soluţiei în cadrul │
│ │sediului central al │
│ │INS │
│ │4.2.3.4. Instruirea │
│ │personalului implicat│
└────────────────┴─────────────────────┘
*) Utilizarea tehnologiei cloud depinde de operaţionalizarea acestui tip de tehnologie la nivel guvernamental. Obiectiv strategic 5: Îmbunătăţirea cadrului instituţional şi a capacităţii administrative Rezultatele pe termen lung ale obiectivului strategic 5 vizează îmbunătăţirea guvernanţei publice a INS şi SSN. Pentru a pune în aplicare toate politicile propuse în acest document strategic, SSN trebuie să implementeze instrumente de bună practică, cum ar fi managementul modern al resurselor umane, bugetarea bazată pe performanţă/dovezi, managementul proiectelor/produselor statistice etc. Pe termen lung, INS urmăreşte o mai bună integrare a proceselor şi adaptarea structurii organizaţionale pentru a răspunde provocărilor anului 2030, revoluţiei datelor şi agendei de dezvoltare. Acţiuni necesare în vederea operaţionalizării obiectivului strategic 5 la nivelul fiecărei măsuri:
┌──────────────────────────────────────┐
│Obiectiv strategic 5. Îmbunătăţirea │
│cadrului instituţional şi a │
│capacităţii administrative │
├──────────────────────────────────────┤
│Obiectiv specific 5.1. Dezvoltarea │
│capacităţii administrative a INS │
│pentru a sprijini modernizarea │
│produselor şi serviciilor statistice │
├──────────────────┬───────────────────┤
│Măsuri │Acţiuni │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │5.1.1.1. Solicitare│
│ │către SGG a │
│ │fondurilor necesare│
│ │pentru ocuparea │
│ │posturilor vacante │
│ │5.1.1.2. │
│ │Diversificarea │
│ │metodelor de │
│ │ocupare a │
│ │posturilor vacante │
│ │5.1.1.3. │
│ │Colaborarea cu │
│ │direcţiile generale│
│ │/direcţiile în │
│ │vederea │
│ │îndeplinirii │
│ │cerinţelor pentru │
│ │ocuparea posturilor│
│ │vacante │
│ │5.1.1.4. │
│ │Dezvoltarea │
│ │infrastructurii INS│
│ │(săli, dotări) în │
│ │vederea asigurării │
│M5.1.1. │condiţiilor pentru │
│Îmbunătăţirea │dezvoltarea │
│managementului │profesională a │
│resurselor umane │angajaţilor │
│şi adaptarea la │5.1.1.5. │
│nevoile │Actualizarea │
│organizaţiei │planului anual de │
│Responsabil: │formare │
│Direcţia generală │profesională în │
│de management al │conformitate cu │
│resurselor │nevoile │
│ │personalului şi ale│
│ │instituţiei │
│ │5.1.1.6. │
│ │Diversificarea │
│ │metodelor de │
│ │formare │
│ │profesională, cu │
│ │accent pe │
│ │participarea online│
│ │5.1.1.7 Elaborarea │
│ │şi implementarea │
│ │unei strategii de │
│ │resurse umane care │
│ │să includă │
│ │redefinirea │
│ │statutului │
│ │statisticianului, │
│ │ţinând seama de │
│ │importanţa │
│ │statisticii │
│ │oficiale şi de │
│ │dinamica │
│ │informaţiilor din │
│ │societate │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │5.1.2.1. Iniţierea │
│ │achiziţiilor │
│ │publice necesare │
│ │pentru investiţii │
│ │în primul semestru │
│ │al exerciţiului │
│ │bugetar în care │
│ │este planificată │
│ │investiţia, în │
│ │măsura existenţei │
│ │personalului │
│ │specializat în │
│ │achiziţii publice │
│ │şi a existenţei │
│ │fondurilor bugetare│
│ │repartizate/ │
│ │aprobate de către │
│ │ordonatorul │
│ │principal de │
│M5.1.2. Măsuri de │credite prin │
│creştere a │trimestrializarea │
│investiţiilor │anuală │
│Responsabil: │5.1.2.2. │
│Direcţia generală │Redimensionarea │
│de management al │Serviciului de │
│resurselor │achiziţii publice │
│ │în funcţie de │
│ │volumul de │
│ │achiziţii necesare │
│ │realizării │
│ │investiţiilor, │
│ │cumulat cu │
│ │achiziţiile curente│
│ │5.1.2.3. │
│ │Continuarea │
│ │procedurilor pentru│
│ │ocuparea integrală │
│ │a posturilor │
│ │vacante existente │
│ │în cadrul │
│ │Serviciului de │
│ │achiziţii publice │
│ │care prin │
│ │reorganizare a fost│
│ │redus la nivel de │
│ │compartiment │
├──────────────────┴───────────────────┤
│Obiectiv specific 5.2. Optimizarea │
│managementului performanţei │
├──────────────────┬───────────────────┤
│ │5.2.1.1. │
│ │Identificarea │
│ │nevoilor şi │
│ │pregătirea │
│M5.2.1. │documentaţiei │
│Implementarea unui│aferente │
│sistem electronic │5.2.1.2. Realizarea│
│de management al │achiziţiei unei │
│circuitului intern│soluţii de │
│al documentelor │management al │
│Responsabil: │documentelor │
│Direcţia de │(hardware/software)│
│proiectare şi │5.2.1.3. │
│întreţinere a │Implementarea │
│aplicaţiilor IT │soluţiei în cadrul │
│ │sediului central al│
│ │INS │
│ │5.2.1.4. Instruirea│
│ │personalului │
│ │implicat │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │5.2.2.1. │
│ │Identificarea │
│ │nevoilor şi │
│M5.2.2. │pregătirea │
│Implementarea unui│documentaţiei │
│sistem electronic │aferente │
│de arhivare a │5.2.2.2. Realizarea│
│bazelor de date │achiziţiei unei │
│(inclusiv a │soluţii de backup │
│microdatelor) şi a│centralizat al │
│documentelor din │bazei de date │
│cadrul INS │(hardware/software)│
│Responsabil: │5.2.2.3. │
│Direcţia de │Implementarea │
│proiectare şi │soluţiei în cadrul │
│întreţinere a │sediului central al│
│aplicaţiilor IT │INS │
│ │5.2.2.4. Instruirea│
│ │personalului │
│ │implicat │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │5.2.3.1. Realizarea│
│ │achiziţiei unei │
│ │soluţii de acces în│
│M5.2.3. │reţeaua INS pentru │
│Implementarea │personalul care │
│condiţiilor de │lucrează la │
│telemuncă │distanţă - │
│Responsabili: │telemuncă (hardware│
│Direcţia de │/software pentru │
│administrare a │angajaţii INS) │
│sistemului │5.2.3.2. │
│informatic │Implementarea │
│statistic şi │soluţiei în cadrul │
│inginerie de │sediului central al│
│sistem │INS │
│ │5.2.3.3. Instruirea│
│ │personalului │
│ │implicat │
├──────────────────┼───────────────────┤
│M5.2.4. │ │
│Consolidarea │ │
│structurii şi │ │
│funcţionării │ │
│coordonate a │ │
│Sistemului │ │
│statistic naţional│ │
│Responsabil: │ │
│Comisia de analiză│ │
│şi, dacă este │ │
│cazul, de │ │
│revizuire a │ │
│proiectului de │5.2.4.1. │
│lege privind │Actualizarea │
│statistica │legislaţiei │
│oficială în │statistice │
│România, în │ │
│conformitate cu │ │
│propunerile şi │ │
│observaţiile │ │
│formulate de către│ │
│autorităţi şi │ │
│instituţii publice│ │
│avizatoare/ │ │
│entităţi │ │
│consultate asupra │ │
│proiectului de act│ │
│normativ │ │
└──────────────────┴───────────────────┘
4. Proceduri de monitorizare şi evaluare Cadrul de monitorizare şi evaluare: Pentru monitorizarea şi evaluarea indicatorilor de performanţă se va folosi un instrument de lucru ce va include toţi indicatorii de performanţă aferenţi măsurilor din PSNM, termenele de realizare, precum şi responsabilii cu actualizarea anuală a valorilor indicatorilor. În acest sens, INS va monitoriza şi evalua progresul anual al indicatorilor conform celor prevăzute în tabelul nr. 1. Raportare: INS va elabora un raport anual privind progresul în implementarea măsurilor. Tabelul nr. 1: Indicatori şi obiective de realizare ale PSNM 2025-2027
┌───────────────┬───────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬────────────┐
│Obiectiv │Indicatori de │Ţintă 2024 │Realizat │Ţintă 2027 │Instituţia │
│specific │rezultat │ │2022-2024 │ │responsabilă│
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │I.1.1. Ponderea│ │ │ │ │
│ │dezinformărilor│ │ │ │ │
│ │asupra cărora │ │ │ │ │
│1.1. │s-a intervenit │ │ │ │ │
│Îmbunătăţirea │cu succes din │ │ │ │ │
│şi │punct de vedere│50% │100% │100% │INS │
│diversificarea │comunicaţional │ │ │ │ │
│comunicării │din totalul │ │ │ │ │
│statistice │dezinformărilor│ │ │ │ │
│ │de ordin │ │ │ │ │
│ │statistic din │ │ │ │ │
│ │spaţiul public │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│1.2. │ │ │ │ │ │
│Îmbunătăţirea │I.1.2. Gradul │ │ │ │ │
│diseminării │de implementare│ │ │ │ │
│informaţiilor │a noilor metode│ │ │ │ │
│statistice şi a│utilizate în │70% │50% │90% │INS │
│accesului │diseminarea │ │ │ │ │
│utilizatorilor │statisticilor │ │ │ │ │
│la date │oficiale │ │ │ │ │
│statistice şi │ │ │ │ │ │
│metadate │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │I.1.3. │ │ │ │ │
│ │Procentul de │ │ │ │ │
│1.3. Promovarea│utilizatori │ │ │ │ │
│culturii │satisfăcuţi de │90% │90% │95% │INS │
│statistice │diseminarea │ │ │ │ │
│ │statisticilor │ │ │ │ │
│ │oficiale │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│2.1. │I 2.1. Gradul │ │ │ │ │
│Consolidarea │de consolidare │ │ │ │ │
│producţiei │a producţiei │97% │100% │99% │INS │
│statistice │statistice de │ │ │ │ │
│realizată de │INS │ │ │ │ │
│INS │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│2.2. │I.2.2. Gradul │ │ │ │ │
│Consolidarea │de consolidare │ │ │ │ │
│producţiei │a producţiei │ │ │ │ │
│statistice │statistice │ │ │ │ │
│realizată de │realizată de │98% │100% │100% │APSO │
│alţi │alţi │ │ │ │ │
│producători de │producători de │ │ │ │ │
│statistici │statistici │ │ │ │ │
│oficiale │oficiale │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │I.3. Gradul │ │ │ │ │
│3.1. Inovarea │(procentul) de │ │ │ │ │
│procesului de │implementare a │35% │52% │55,5% │INS │
│producţie │modelelor │ │ │ │ │
│statistică │statistice │ │ │ │ │
│ │avansate │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │I3.2.a. Gradul │ │ │ │ │
│3.2. │de utilizare a │ │ │ │ │
│Îmbunătăţirea │surselor │ │ │ │ │
│metodelor de │administrative │ │ │ │ │
│obţinere a │I.3.2.b. │ │ │ │ │
│produselor şi │Ponderea │75% │83,64% │85% │ │
│serviciilor │cercetărilor │63% │50% │79% │INS │
│statistice │statistice │ │ │ │ │
│(inclusiv prin │pentru care │ │ │ │ │
│surse │colectarea se │ │ │ │ │
│administrative)│face electronic│ │ │ │ │
│ │în proporţie de│ │ │ │ │
│ │cel puţin 50% │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │ │dimensiunea│dimensiunea│dimensiunea│ │
│ │I.3.3. Nivelul │activităţi:│activităţi:│activităţi:│ │
│3.3. │de maturitate │- nivel 4 │- nivel 3 │- nivel 4 │ │
│Îmbunătăţirea │GSBPM │dimensiunea│dimensiunea│dimensiunea│ │
│calităţii │corespunzător │metode: │metode: │metode: │ │
│statisticilor │dimensiunilor │- nivelul 2│- nivelul 1│- nivelul 4│INS │
│oficiale şi │activităţi/ │dimensiunea│dimensiunea│dimensiunea│ │
│standardizarea │metode/ │informaţii:│informaţii:│informaţii:│ │
│proceselor │informaţii/ │- nivelul 2│- nivelul 1│- nivelul 4│ │
│statistice │aplicaţii │dimensiunea│dimensiunea│dimensiunea│ │
│ │ │aplicaţii: │aplicaţii: │aplicaţii: │ │
│ │ │- nivelul 2│- nivelul 2│- nivelul 4│ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│4.1. Adoptarea │I.4.1. Ponderea│ │ │ │ │
│unor limbaje de│aplicaţiilor │ │ │ │ │
│programare │actualizate în │50% │80% │100% │INS │
│moderne şi │numărul total │ │ │ │ │
│standardizarea │de aplicaţii IT│ │ │ │ │
│proceselor IT │inventariate │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│4.2. Migrarea │I.4.2. Gradul │ │ │ │ │
│aplicaţiilor │centrului de │ │ │ │ │
│existente în │date clonate │50% │0% │100% │INS │
│cloud │într-o locaţie │ │ │ │ │
│ │diferită │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│5.1. │I.5.1. Gradul │ │ │ │ │
│Dezvoltarea │de participare │ │ │ │ │
│capacităţii │a personalului │ │ │ │ │
│administrative │la programele │ │ │ │ │
│a INS pentru a │de formare │75% │70% │90% │INS │
│sprijini │profesională │ │ │ │ │
│modernizarea │organizate în │ │ │ │ │
│produselor şi │condiţiile │ │ │ │ │
│serviciilor │legii │ │ │ │ │
│statistice │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│ │I.5.2.a. Gradul│ │ │ │ │
│ │de implementare│ │ │ │ │
│ │a sistemului │ │ │ │ │
│5.2. │electronic de │ │ │ │ │
│Optimizarea │management al │100% │0% │100% │INS │
│managementului │documentelor │100% │25% │100% │ │
│performanţei │I.5.2.b. Gradul│ │ │ │ │
│ │de implementare│ │ │ │ │
│ │a condiţiilor │ │ │ │ │
│ │de telemuncă │ │ │ │ │
└───────────────┴───────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴────────────┘
5. Implicaţii bugetare şi surse de finanţare Finanţarea PSNM este inclusă în estimarea SDSSN 2022-2027. Activităţile recurente pentru întreaga perioadă a PSNM 2025-2027 sunt finanţate din bugetul de stat şi reprezintă 871.296 mii de lei. Nucleul de activităţi necesar pentru inovare şi digitalizare va fi asigurat în mare parte din fonduri europene nerambursabile. Tabelul nr. 2: Finanţarea PSNM
┌──────────────┬───────┬───────┬───────┬─────────┐
│ │ │ │ │– mii lei│
│ │ │ │ │- │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │2025*) │2026 │2027 │Total │
│Bugetul anual │ │ │ │2025-2027│
│de stat al INS├───────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │277.931│290.438│302.927│871.296 │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│1. │ │ │ │ │
│Îmbunătăţirea │ │ │ │ │
│promovării │ │ │ │ │
│culturii │10.784 │11.269 │11.754 │33.807 │
│statistice şi │ │ │ │ │
│a produselor │ │ │ │ │
│şi serviciilor│ │ │ │ │
│statistice │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│2. │ │ │ │ │
│Consolidarea │ │ │ │ │
│Sistemului │227.070│237.288│247.491│711.849 │
│statistic │ │ │ │ │
│naţional │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│3. │ │ │ │ │
│Modernizarea │ │ │ │ │
│produselor şi │4.391 │4.589 │4.786 │13.766 │
│serviciilor │ │ │ │ │
│statistice │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│4. Dezvoltarea│ │ │ │ │
│sistemelor şi │19.733 │20.621 │21.508 │61.862 │
│serviciilor IT│ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┼─────────┤
│5. │ │ │ │ │
│Îmbunătăţirea │ │ │ │ │
│cadrului │ │ │ │ │
│instituţional │15.953 │16.671 │17.388 │50.012 │
│şi a │ │ │ │ │
│capacităţii │ │ │ │ │
│administrative│ │ │ │ │
└──────────────┴───────┴───────┴───────┴─────────┘
*) Fondurile aferente anului 2025 sunt cuprinse în Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.