Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROGRAM din 27 noiembrie 2001  special pentru integrarea socioprofesionala a strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROGRAM din 27 noiembrie 2001 special pentru integrarea socioprofesionala a strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 18 decembrie 2001

ART. 1
(1) Prin integrare socioprofesionala, in sensul prezentului program, se intelege totalitatea masurilor intreprinse de autoritatile romane competente si de organizatiile neguvernamentale care desfasoara activitati in acest domeniu, in vederea dobandirii de catre persoanele care au obtinut statutul de refugiat, cu acordul acestora, a unui loc in societatea romaneasca, precum si a aptitudinilor si posibilitatilor de intretinere prin mijloace proprii, cu respectarea drepturilor si libertatilor acestora prevazute de lege.
(2) Includerea refugiatilor in programele de integrare socioprofesionala se face la cererea expresa a acestora.
ART. 2
Integrarea socioprofesionala presupune adoptarea unor masuri ce vizeaza:
a) acomodarea culturala;
b) invatarea limbii romane;
c) accesul la sistemul national de invatamant din Romania;
d) accesul la sistemul de asigurari sociale de sanatate;
e) accesul liber pe piata fortei de munca si la sistemul de asigurari sociale;
f) dreptul de cazare.
ART. 3
Acomodarea culturala se realizeaza prin participarea refugiatilor la actiunile organizate de Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului de Interne, in colaborare cu organizatiile neguvernamentale agreate, care au ca scop familiarizarea refugiatilor cu traditiile, obiceiurile si cu specificul societatii romanesti.
ART. 4
(1) Accesul la invatamantul prescolar si invatamantul obligatoriu al copiilor strainilor care au dobandit statutul de refugiat in Romania se va realiza fara perceperea de taxe de scolarizare, in conformitate cu legile statului roman in vigoare.
(2) Autoritatile romane competente vor lua toate masurile necesare pentru a asigura formarea initiala si continua a profesorilor care predau limba romana ca limba oficiala a Romaniei, tinand seama de specificul cultural al copiilor la care se face referire la alin. (1).
(3) Persoanele adulte care au dobandit statutul de refugiat in Romania pot beneficia, la cerere, de acces la cursurile de invatare a limbii romane organizate de Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, in colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(4) Durata si programa cursurilor de invatare a limbii romane, pe categorii de varsta, se stabilesc de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(5) Atestarea nivelului de cunoastere a limbii romane pentru persoanele care au urmat cursurile de invatare in acest sens se face la cerere si in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
ART. 5
(1) Refugiatii au dreptul la invatamant primar si gimnazial, in conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani, precum si la celelalte forme de invatamant, in aceleasi conditii stabilite pentru cetatenii straini.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii stabileste, in baza actelor de studii prezentate de persoanele care au statut de refugiat in Romania, in conditiile prevazute la art. 4, nivelul de scolarizare al fiecarui solicitant.
(3) In lipsa actelor de studii Ministerul Educatiei si Cercetarii va stabili metodologia de verificare globala a cunostintelor, in conformitate cu normele legale in vigoare, si va stabili nivelul de pregatire si anul de studii pentru fiecare solicitant.
ART. 6
(1) Refugiatii care realizeaza venituri beneficiaza de asigurari sociale de sanatate in conditiile stabilite de lege, cu plata contributiei pentru asigurari sociale de sanatate.
(2) Refugiatii care nu realizeaza venituri beneficiaza de asigurari sociale de sanatate fara plata contributiei pentru asigurari sociale de sanatate, in conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani.
(3) Refugiatii beneficiaza de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor alin. (1) si in perioada in care primesc ajutorul rambursabil prevazut la <>art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania.
ART. 7
(1) In vederea asigurarii protectiei sociale si a accesului liber pe piata fortei de munca, refugiatul care, din motive obiective, este lipsit de mijloacele de existenta necesare beneficiaza, la cerere, de:
a) ajutorul rambursabil prevazut la <>art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 ;
b) ajutor social, in conditiile legii, dupa expirarea perioadei prevazute la <>art. 23 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 ;
c) acces liber la programele de pregatire, reconversie profesionala si consiliere in vederea ocuparii unui loc de munca, precum si la orice alte forme de protectie, in conditiile legii.
(2) Refugiatii beneficiaza de acces liber pe piata fortei de munca, in conditiile stabilite de lege.
(3) Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, impreuna cu organizatiile neguvernamentale agreate, in functie de fondurile disponibile, pot organiza activitati de consiliere a refugiatilor in vederea ocuparii unui loc de munca.
ART. 8
(1) Refugiatii care nu au mijloace de intretinere pot beneficia, la cerere, de cazare in spatiile special destinate acestui scop, care apartin Ministerului de Interne. Autoritatile locale, in cadrul unor programe derulate in comun de acestea cu Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, si cu organizatiile neguvernamentale agreate pot pune la dispozitie spatii de cazare cu aceasta destinatie. In acest sens Ministerul de Interne, prin Oficiul National pentru Refugiati, poate incheia protocoale sau conventii de colaborare cu autoritatile locale si organizatiile neguvernamentale agreate.
(2) Cazarea in spatiile apartinand Ministerului de Interne sau puse la dispozitie de autoritatile locale se face pe baza platii unei chirii stabilite potrivit legii pentru spatiile de locuit apartinand statului.
(3) Perioada maxima pentru care se poate caza o persoana in conditiile prevazute la alin. (2) este de un an.
(4) In cazul incapacitatii de munca, al unei boli cronice grave, al unei familii monoparentale cu mai multi copii sau al batranilor, perioada pentru care se asigura cazarea se prelungeste pana la incetarea situatiei respective.
(5) Minorii neinsotiti care au dobandit statutul de refugiat beneficiaza de cazare gratuita in spatiile de cazare prevazute la alin. (1).
(6) Ministerul de Interne repartizeaza spatiul de locuit in functie de posibilitatile existente.
ART. 9
(1) Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului de Interne va coordona intreaga activitate de integrare a refugiatilor, sens in care:
a) comunica pana la data de 1 decembrie a fiecarui an sau trimestrial, dupa caz, Ministerului Educatiei si Cercetarii numarul preconizat de locuri pentru cursurile de invatare a limbii romane prevazute la art. 4;
b) comunica in termenul prevazut la lit. a), Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, numarul de persoane estimat pentru accesul la programele de pregatire si reconversie profesionala;
c) impreuna cu organizatiile neguvernamentale agreate, intocmeste programe speciale de integrare socioprofesionala pentru strainii care au dobandit statutul de refugiat, in anumite zone ale tarii, pe care le deruleaza in cooperare cu autoritatile locale si cu organizatiile neguvernamentale;
d) urmareste modul de derulare a programelor de integrare socioprofesionala pentru strainii care au dobandit statutul de refugiat si, anual, propune Guvernului Romaniei masurile necesare de imbunatatire a acestor activitati;
e) anual face propuneri de includere in bugetul Ministerului de Interne a sumelor necesare pentru buna desfasurare a programelor de integrare socioprofesionala pentru strainii care au dobandit statutul de refugiat.
(2) In scopul indeplinirii acestor atributii schema Oficiului National pentru Refugiati se suplimenteaza cu doua posturi de ofiter, prin redistribuire de la alte unitati ale Ministerului de Interne.
ART. 10
(1) Fondurile necesare actiunilor prevazute la art. 1 se asigura in conditiile stabilite de lege pentru cetatenii romani.
(2) Se abiliteaza Ministerul Finantelor Publice sa execute corectiile bugetare in structura bugetului anual al Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului de Interne prin includerea sumelor cu aceste destinatii, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministerelor respective.
ART. 11
Refugiatii inscrisi in programele de integrare socioprofesionala au urmatoarele obligatii:
a) sa participe in mod regulat la activitatile stabilite prin aceste programe;
b) sa manifeste interes si sa depuna eforturi pentru parcurgerea tuturor etapelor programului;
c) sa respecte normele de disciplina si conduita prevazute in regulamentele interne ale centrelor de cazare si cele stabilite de conducatorii cursurilor.
ART. 12
(1) Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 11 poate atrage excluderea refugiatului din programul de integrare socioprofesionala.
(2) Refuzul refugiatului de a accepta un spatiu de cazare dintre cele ale Ministerului de Interne sau dintre cele puse la dispozitie de autoritatile locale cu aceasta destinatie atrage exonerarea de raspundere a autoritatilor romane in ceea ce priveste asigurarea unei locuinte.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016