Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROGRAM DE PROTECTIE SI GESTIUNE din 8 decembrie 2010  pentru monumentele istorice inscrise in Lista patrimoniului mondial UNESCO    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROGRAM DE PROTECTIE SI GESTIUNE din 8 decembrie 2010 pentru monumentele istorice inscrise in Lista patrimoniului mondial UNESCO

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 5 ianuarie 2011

    Cuprins
   Capitolul I - Obiective generale ale Programului de protecţie şi gestiune a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO
   Capitolul II - Descrierea şi înţelegerea semnificaţiei valorii universale a monumentelor istorice înscrise pe Lista patrimoniului mondial UNESCO
   Capitolul III - Evaluarea mãsurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor înscrise pe Lista patrimoniului mondial UNESCO
   Capitolul IV - Sistemul de management al monumentelor
   Capitolul V - Monitorizarea Programului de protecţie şi gestiune a monumentelor înscrise pe Lista patrimoniului mondial UNESCO

    CAP. I
    Obiective generale ale Programului de protecţie şi gestiune a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO

    ART. 1
    Programul de protecţie şi gestiune reprezintã cadrul general pentru toate monumentele din România înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO, denumite în continuare monumente, acesta urmând sã fie adaptat la situaţia specificã fiecãrui monument şi detaliat pentru fiecare parte componentã a acestora.
    ART. 2
    Obiectivele generale ale Programului de gestiune şi protecţie a monumentelor istorice sunt:
    a) creşterea participãrii comunitãţilor locale la pãstrarea valorilor universale a monumentelor, prin implementarea planurilor anuale de gestiune şi protecţie, precum şi a acţiunilor prevãzute de acestea la nivel local, naţional şi internaţional;
    b) îmbunãtãţirea accesului publicului, precum şi încurajarea populaţiei şi a comunitãţilor, prin implicarea autoritãţilor locale, în vederea conştientizãrii şi înţelegerii importanţei şi valorii universale a monumentelor;
    c) responsabilizarea autoritãţilor cu atribuţii în domeniu, prin implicarea autoritãţilor judeţene şi locale în administrarea, pãstrarea, revitalizarea socialã şi economicã a monumentelor prin promovarea şi susţinerea unor politici cu efecte durabile şi adecvate în plan local.

    CAP. II
    Descrierea şi înţelegerea semnificaţiei valorii universale a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO

    ART. 3
    Descrierea în vederea înţelegerii semnificaţiei valorii universale a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO cuprinde urmãtoarele elemente:
    a) codul UNESCO şi codul din Lista monumentelor istorice;
    b) localizarea - informaţii legate de topografie şi coordonatele geografice;
    c) proprietarul/administratorul/titularul altor drepturi reale;
    d) descrierea monumentelor;
    e) inventarierea şi documentarea tuturor componentelor monumentelor, la standarde internaţionale, potrivit ghidului operaţional UNESCO;
    f) realizarea cadastrului, stabilirea şi reactualizarea zonelor de protecţie şi a zonelor protejate;
    g) argumentarea criteriilor pentru care monumentul respectiv a fost înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO şi explicitarea semnificaţiei valorii universale a monumentului;
    h) informaţii culturale, arheologice, antropologice, etnografice, istorice, de istoria a artei, arhitecturale, tehnologice, ştiinţifice;
    i) informaţii legate de mediu - climã, geologie, hidrologie, seismologie etc.;
    j) elemente valoroase ale peisajului natural.

    CAP. III
    Evaluarea mãsurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO

    ART. 4
    Evaluarea mãsurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO se va realiza prin:
    a) evaluarea mãsurilor administrative şi de întreţinere a monumentului prin acţiuni de pazã, protecţie, semnalizare;
    b) stabilirea zonei de protecţie şi/sau eventuala ei reactualizare şi a unui regulament de urbanism, care va conţine stabilirea condiţiilor de intervenţie asupra monumentelor;
    c) verificarea de cãtre reprezentanţii direcţiei judeţene de culturã şi patrimoniu naţional şi de coordonatorii pentru fiecare monument a legalitãţii avizelor şi autorizaţiilor eliberate pentru orice fel de intervenţii asupra acestor monumente;
    d) verificarea legalitãţii intervenţiilor asupra monumentului şi a construcţiilor din zona de protecţie a acestuia.
    ART. 5
    Evaluarea stãrii de conservare a monumentelor şi identificarea problemelor cu care acestea se confruntã se realizeazã prin:
    a) identificarea unor factori de risc care au afectat obiectivul în trecut;
    b) evaluarea stãrii de conservare a clãdirilor, construcţiilor şi a altor componente ale monumentului;
    c) descrierea calitativã şi cantitativã a lucrãrilor de restaurare, consolidare şi reabilitare efectuate;
    d) evaluarea prioritãţilor pe termen scurt şi mediu;
    e) evaluarea acţiunii factorilor de risc natural*1) sau economic, social, dezvoltare urbanisticã, intervenţii inadecvate;
__________
    *1) <>Legea nr. 575/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a V-a - Zone de risc natural identificã zone de risc natural. Riscurile luate în considerare pentru a defini ariile de risc natural sunt seismul, alunecãrile de teren, inundaţiile.

    f) analizarea modului de întreţinere a monumentelor de cãtre proprietari;
    g) existenţa unor disfuncţii administrative şi financiare;
    h) evaluarea stãrii de conservare a peisajului cultural.
    ART. 6
    Evaluarea accesului publicului la monumentele înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO şi a problemelor turismului cultural se va realiza prin:
    a) analizarea infrastructurii care permite accesul publicului la monumentele UNESCO - existenţa unei autostrãzi, a unui drum naţional, judeţean sau comunal;
    b) analiza existenţei posibilitãţilor de parcare, cazare, pazã, precum şi a altor facilitãţi;
    c) existenţa muzeelor de sit, a punctelor de informare, a panourilor de semnalizare, precum şi a traducerii informaţiilor în limbi strãine.
    ART. 7
    Evaluarea vulnerabilitãţilor existente pentru monumentele înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO se realizeazã prin:
    a) identificarea cauzelor vulnerabilitãţilor;
    b) evaluarea riscurilor şi impactului vulnerabilitãţilor asupra monumentelor;
    c) identificarea factorilor naturali şi umani care pot constitui cauze de vulnerabilitate şi care ameninţã integritatea şi autenticitatea monumentelor;
    d) crearea unui program pentru identificarea, diminuarea şi eliminarea vulnerabilitãţilor care sã conţinã prioritãţile anuale de intervenţie în scopul eliminãrii riscurilor naturale, umane etc.

    CAP. IV
    Sistemul de management al monumentelor

    ART. 8
    (1) Gestionarea monumentelor se va realiza prin implementarea unui sistem de management care va avea drept obiectiv principal protecţia monumentelor în integritatea şi totalitatea lor, în concordanţã cu legislaţia României şi cu ghidul operaţional UNESCO.
    (2) Sistemul de management se va baza pe:
    a) adoptarea unui protocol încheiat între autoritãţile publice locale, judeţene, centrale, comunitatea localã, cu precizarea responsabilitãţilor fiecãrei pãrţi;
    b) adoptarea unui plan de acţiuni care sã cuprindã acţiunile, instituţiile responsabile, obligaţiile, termenele de realizare şi fondurile alocate.
    ART. 9
    (1) Pentru fiecare monument înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO va fi numit de cãtre Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional un coordonator al monumentului, care va fi retribuit de cãtre consiliul judeţean în a cãrui razã teritorialã face parte monumentul.
    (2) Coordonatorul monumentului va monitoriza sistemul de management şi modul de implementare a planului de acţiuni, asigurându-se cã activitãţile conexe vor fi monitorizate de cãtre autoritãţile locale şi judeţene.
    ART. 10
    (1) Pentru fiecare monument înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO va fi creat un Comitet de organizare UNESCO (COU), din care vor face parte:
    a) un reprezentant al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional;
    b) un reprezentant al direcţiei judeţene de culturã şi patrimoniu naţional;
    c) un reprezentant al consiliului judeţean;
    d) un reprezentant al structurii specializate din cadrul Poliţiei Române;
    e) un reprezentant al comunitãţii locale;
    f) coordonatorul monumentului, numit de Consiliul judeţean.
    (2) COU are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) elaborarea unei strategii de întreţinere a monumentelor şi de prevenire a posibililor factori de ameninţare a integritãţii acestora;
    b) elaborarea planului de protecţie, a planului de conservare, a planului de întreţinere, precum şi a planului de reabilitare, promovare şi punere în valoare a monumentului;
    c) raportarea periodicã a stãrii de conservare a monumentelor, a problemelor generale sau specifice constatate în urma inspecţiilor de monitorizare;
    d) organizarea unor dezbateri publice prin care sã se atragã atenţia asupra importanţei pãstrãrii în bune condiţii a monumentului şi a mãsurilor avute în vedere pentru îmbunãtãţirea stãrii lui de conservare, a promovãrii şi a punerii sale în valoare.
    ART. 11
    Planul de protecţie cuprinde mãsurile necesare pentru protejarea monumentelor:
    a) asigurarea pazei permanente a monumentelor de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sprijinul autoritãţilor judeţene şi locale pe raza cãrora se aflã monumentul;
    b) realizarea de inspecţii de monitorizare periodice de cãtre Comitetul de organizare UNESCO cu privire la lucrãrile de întreţinere a monumentului de cel puţin douã ori pe an;
    c) monitorizarea îndeplinirii de cãtre autoritãţile locale a obligaţiei de a semnala şi sancţiona, dupã caz, acele planuri, investiţii, proiecte imobiliare care aduc atingere monumentelor şi a zonelor de protecţie.
    ART. 12
    (1) Planul de conservare cuprinde mãsurile necesare pentru asigurarea pãstrãrii autenticitãţii monumentului şi a integritãţii resurselor culturale din zona de protecţie a acestuia prin:
    a) realizarea de lucrãri de întreţinere;
    b) realizarea de lucrãri de reparaţii, consolidare şi restaurare totalã sau parţialã;
    c) realizarea de lucrãri de protecţie.
    (2) Toate intervenţiile asupra monumentelor vor fi fãcute numai în condiţiile existenţei:
    a) unei analize a condiţiilor de realizare a intervenţiei, pe baza analizei proceselor de planificare şi dezvoltare urbanã şi a oportunitãţilor şi a riscurilor în vederea garantãrii unei dezvoltãri urbanistice echilibrate care sã asigure integrarea, valorificarea şi dezvoltarea durabilã;
    b) unor studii istorice şi urbanistice amãnunţite, conţinând examinarea întregului ansamblu al contextului spaţial şi a asigurãrii echilibrului dintre nou şi vechi pe baza respectãrii autenticitãţii şi integritãţii structurilor şi monumentelor istorice pornind de la o bunã cunoaştere a istoriei locului.
    ART. 13
    (1) Planul de întreţinere cuprinde mãsurile necesare pentru asigurarea integritãţii monumentelor şi se elaboreazã de cãtre specialiştii din COU, precum şi alţi specialişti, pe baza concluziilor inspecţiilor de monitorizare efectuate la aceste monumente.
    (2) Planul de întreţinere vizeazã:
    a) indicarea tuturor posibilelor surse de ameninţare la adresa monumentelor;
    b) planificarea şi programarea tuturor studiilor de cercetare şi de fezabilitate necesare (planuri, proiecte, studii istorice), precum şi a dezbaterilor publice*2), în scopul aducerii la cunoştinţa comunitãţilor locale a acestor acţiuni;
_________
    *2) Trebuie exploatatã oportunitatea de înţelegere a valorii universale a monumentului din punctul de vedere al comunitãţii locale, din punct de vedere social, educaţional, social, estetic. Explicarea poate ajuta la înţelegerea mai bunã a tot ceea ce se doreşte sã se obţinã şi sã se îmbunãtãţeascã atunci când este vorba de conservarea monumentului.

    c) planificarea şi programarea lucrãrilor de conservare şi restaurare ţinând cont de implicaţiile sociale şi economice, de problemele legate de regimul juridic, numãrul mare de vizitatori şi de nevoia unui mai bun acces al publicului larg;
    d) stabilirea unui program minimal al lucrãrilor de întreţinere;
    e) aplicarea principiilor conservãrii integrate prin concilierea obiectivelor conservãrii monumentelor istorice cu cele ale politicii de urbanism;
    f) planificarea monitorizãrii lucrãrilor de conservare - restaurare pentru fiecare obiectiv în parte, conform anexei B din <>Hotãrârea Guvernului nr. 493/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind monitorizarea monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial şi a Metodologiei privind elaborarea şi conţinutul-cadru al planurilor de protecţie şi gestiune a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial.
    (3) Planul de întreţinere va avea în vedere urmãtorii factori:
    a) creşterea demograficã;
    b) creşterea factorilor de poluare, de poluare fonicã şi atmosfericã;
    c) dezvoltarea urbanã;
    d) pãstrarea autenticitãţii materialelor şi a tehnicilor de construcţie;
    e) respectarea autenticitãţii arhitecturii, a mesajului artistic şi funcţional, a aspectului comemorativ, punându-se accentul în centrele istorice pe pãstrarea întregului context istoric şi a tratãrii centrului istoric în ansamblu;
    f) pãstrarea resurselor culturale in situ, menţinerea relaţiei dintre sit şi zona înconjurãtoare prin planificare teritorialã controlatã şi conservare integratã.
    ART. 14
    (1) Planul de reabilitare, promovare şi punere în valoare a monumentelor are în vedere integrarea acestora în mediul urban, prin implementarea unor programe de reabilitare, cu sprijinul autoritãţilor locale şi vizeazã:
    a) elaborarea anualã a necesarului de fonduri pentru finanţarea lucrãrilor de conservare, consolidare şi restaurare a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO, prin Planul Naţional de Restaurare al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, în acord cu prioritãţile determinate de starea de conservare a acestora;
    b) elaborarea anualã a necesarului de fonduri de la bugetele locale pentru finanţarea pazei şi prevenirii acţiunilor ilegale, a lucrãrilor de reparaţii şi a celor de întreţinere curentã, a lucrãrilor necesare pentru punerea în valoare şi a organizãrii de evenimente culturale şi ştiinţifice despre monumentele înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    c) organizarea de acţiuni pentru încurajarea turismului naţional şi internaţional prin proiecte propuse de cãtre COU şi agreate de cãtre Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional sau realizate de alte ministere ori instituţii interesate.
    (2) Pentru realizarea planului de reabilitare, promovare şi punere în valoare a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO pot fi utilizate fonduri ce rezultã din:
    a) încheierea de parteneriate public-privat, în condiţiile legii, prin atragerea persoanelor juridice de drept privat în promovarea imaginii monumentelor din România înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    b) obţinerea de venituri, potrivit legii (taxe de vizitare, taxe de timbru etc.);
    c) finanţarea externã prin elaborarea unor programe europene şi internaţionale pentru punerea în valoare a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO de cãtre pãrţile interesate.

    CAP. V
    Monitorizarea Programului de gestiune şi protecţie a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO

    ART. 15
    Analizarea progreselor realizate prin punerea în aplicare a Programului de gestiune şi protecţie a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO se realizeazã pe baza unor indicatori de monitorizare.
    ART. 16
    Pentru evaluarea stãrii de conservare se au în vedere urmãtorii indicatori de monitorizare:
    a) numãrul de obiective care aparţin monumentului înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO, supuse riscurilor;
    b) numãrul şi rezultatele inventarierii monumentelor istorice;
    c) condiţiile îndeplinite de conservare a monumentului înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    d) numãrul şi dimensiunea impactului activitãţilor de planificare urbanisticã şi pentru controlul asupra dezvoltãrii urbanistice în zona de protecţie a monumentului.
    ART. 17
    Pentru evaluarea mãsurilor de promovare şi punerea în valoare a monumentelor se considerã urmãtorii indicatori de monitorizare:
    a) numãrul de proiecte naţionale - expoziţii, materiale publicitare şi alte produse culturale prin care se promoveazã monumentul înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO, realizate anual;
    b) numãrul de proiecte internaţionale prin care este valorificatã imaginea monumentul înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    c) numãrul de proiecte naţionale şi internaţionale puse în aplicare anual/multianual în legãturã cu monumentul înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    d) numãrul proiectelor aflate în derulare;
    e) parteneriatele încheiate cu alte ministere în vederea stabilirii unor programe comune pentru integrarea acestor monumente în trasee culturale tematice naţionale sau internaţionale.
    ART. 18
    Pentru evaluarea impactului turistic se au în vedere urmãtorii indicatori de monitorizare:
    a) numãrul de vizitatori anual;
    b) numãrul muzeelor de sit;
    c) numãrul de evenimente organizate în monumentele înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO;
    d) numãrul vizitelor educaţionale;
    e) numãrul de acţiuni şi evenimente culturale care implicã comunitatea localã.
    ART. 19
    Anual se va realiza o evaluare cu privire la implementarea Programului de protecţie şi gestiune a monumentelor înscrise în Lista patrimoniului mondial UNESCO, care va sta la baza revizuirii sau modificãrii obiectivelor, dupã caz.

                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016