Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURILE, STANDARDELE SI METODOLOGIA din 28 iunie 2010  de acreditare a spitalelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURILE, STANDARDELE SI METODOLOGIA din 28 iunie 2010 de acreditare a spitalelor

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 467 din 7 iulie 2010


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În înţelesul prezentei anexe, termenii şi noţiunile folosite au urmãtoarele semnificaţii:
a) acreditare - evaluare externã şi independentã realizatã de persoane special pregãtite pentru aceasta - evaluatorii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, care se finalizeazã cu încadrarea spitalelor în categorii de acreditare. Acreditarea priveşte spitalul în întregul lui, ca organizaţie, analiza este globalã şi descrie funcţionarea instituţiei prin gradientul cu care aceasta este conformã sau se apropie de standardele de calitate prestabilite;
b) referinţã - grupare de standarde, criterii şi modalitãţi de verificare a criteriilor, având toate semnificaţie şi finalitate comunã;
c) standard - defineşte aşteptãrile privind performanţa, structura şi procesele dintr-un spital. Standardul reprezintã valoarea calitãţii vizate sau cãtre care se tinde, în ceea ce priveşte asigurarea îngrijirilor, tratamentelor şi serviciilor de calitate, sigure şi compliante pentru fiecare pacient;
d) criteriu - informaţie suplimentarã, detaliu sau circumstanţã legatã de un standard, care evidenţiazã nivelul de calitate atins pentru un anumit standard.
ART. 2
Procedurile şi metodologia de acreditare a spitalelor respectã urmãtoarele fundamente şi principii:
a) transparenţã şi deschidere - principiu prin care se realizeazã o informare continuã şi eficientã asupra procesului de acreditare, o comunicare directã cu beneficiarii acreditãrii în toate etapele procesului de evaluare, inclusiv în elaborarea formei finale a raportului de acreditare;
b) respectarea prevederilor general acceptate privind nediscriminarea între pacienţi, respectarea demnitãţii umane, principiile eticii şi deontologiei medicale, grija faţã de sãnãtatea pacientului;
c) promovarea eficienţei şi eficacitãţii - prin evaluarea calitãţii, integrarea prioritãţilor de sãnãtate publicã în standardele de acreditare, monitorizarea şi promovarea prin standarde a dezvoltãrii instituţionale a spitalelor, abordãri multidisciplinare şi intersectoriale, optimizarea procesului decizional, eficacitatea utilizãrii fondurilor;
d) liberul acces al pacienţilor la serviciile medicale oferite de spitale;
e) coerenţã, evoluţie şi dinamism - asigurarea prin standarde a unei dinamici şi îmbunãtãţiri continue a calitãţii serviciilor medicale spitaliceşti, incluzând întreg ansamblul de activitãţi cu caracter logistic, tehnic şi medical;
f) obiectivitatea, confidenţialitatea, integritatea şi profesionalismul evaluatorilor;
g) protecţia mediului - prin standarde specifice de monitorizare a factorilor de mediu în relaţie cu serviciile medicale furnizate de cãtre spitale şi prin controlul aplicãrii reglementãrilor referitoare la calitatea factorilor de mediu.
ART. 3
Premergãtor începerii procesului de acreditare va avea loc simularea activitãţii de evaluare la nivelul a 4 spitalepilot. (Propuneri: Institutul Naţional de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice "Prof. Dr. N. Paulescu", Spitalul Municipal de Urgenţã Caransebeş, Spitalul Clinic de Nefrologie "Dr. Carol Davila", Spitalul Comunal Cãlineşti, judeţul Argeş).

CAP. II
Procedurile de acreditare

ART. 4
Procesul de acreditare are urmãtoarele etape principale:
a) înscrierea spitalului în procedura de acreditare la Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, prin formular-tip, ce cuprinde principalele date referitoare la instituţia ce urmeazã a fi acreditatã, pe parcursul unei perioade de 30 de zile calendaristice;
b) identificarea de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor a resurselor umane necesare vizitei de evaluare şi planificarea vizitelor de evaluare;
c) transmiterea de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor a informaţiilor şi materialelor referitoare la procesul de acreditare şi vizita de evaluare cãtre spitalele înscrise în procesul de acreditare, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la momentul înregistrãrii solicitãrii de acreditare;
d) transmiterea fişei de autoevaluare completatã de cãtre spital la Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de data vizitei de evaluare, aceasta reprezentând premisa pentru declanşarea vizitei de evaluare în vederea acreditãrii;
e) constituirea şi aprobarea comisiei de evaluare în vederea acreditãrii în funcţie de specificul spitalului, potrivit prevederilor legale;
f) transmiterea de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor a informaţiilor cu privire la componenţa comisiei de evaluare şi la perioada desfãşurãrii vizitei, spre ştiinţã, spitalului ce urmeazã a fi evaluat;
g) analiza fişei de autoevaluare a spitalului de cãtre comisia de evaluare constituitã, stabilirea obiectivelor şi detaliilor vizitei şi comunicarea acestora în scris spitalului şi conducerii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
h) vizita propriu-zisã a spitalului de cãtre comisia de evaluare;
i) redactarea proiectului de raport de evaluare de cãtre membrii comisiei de evaluare şi transmiterea cãtre spitalul evaluat;
j) formularea de obiecţii în scris, în maximum 5 zile lucrãtoare, privind unele aspecte ale proiectului de raport de evaluare, de cãtre spital, dacã este cazul;
k) analizarea obiecţiilor şi punctelor de vedere remise de cãtre spital şi elaborarea de cãtre comisia de evaluare a raportului de evaluare;
l) înaintarea raportului de evaluare Unitãţii de analizã şi acreditare din cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în vederea elaborãrii raportului de acreditare, şi cãtre spital pentru luare la cunoştinţã;
m) elaborarea raportului de acreditare de cãtre Unitatea de analizã şi acreditare pe baza raportului de evaluare;
n) emiterea hotãrârii privind acreditarea spitalului, în baza raportului de acreditare, de cãtre organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
ART. 5
În termen de 15 zile calendaristice de la comunicarea hotãrârii privind tipul de acreditare/neacreditare, spitalul poate contesta hotãrârea la preşedintele organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
ART. 6
Certificatul de acreditare se elibereazã spitalelor care au obţinut acreditarea, în termen de maximum 30 de zile de la comunicarea hotãrârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.

CAP. III
Standarde de calitate pentru acreditarea spitalelor


┌────────────┬───────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Referinţã 1 │MSO │ MANAGEMENTUL STRATEGIC AL ORGANIZAŢIEI │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MSO. 1 │Planul strategic al instituţiei este bazat pe nevoile de │
│ │ │îngrijire şi prevenţie ale pacienţilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MSO. 2 │Organizarea instituţiei asigurã luarea deciziilor în mod │
│ │ │optim │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MSO. 3 │Strategia de comunicare internã şi externã a instituţiei │
│ │ │este viabilã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MSO. 4 │Activitatea instituţiei se sprijinã pe previziunile │
│ │ │bugetare │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │MSO. 5 │Instituţia are mecanisme de supraveghere a gestiunii sale│
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │MSO. 6 │Colaborarea secţiilor şi departamentelor instituţiei │
│ │ │conduce la creşterea calitãţii serviciilor pe perioada │
│ │ │de spitalizare │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │MSO. 7 │Sectoarele de activitate sunt implicate în realizarea │
│ │ │obiectivelor de calitate ale instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │MSO. 8 │Controlul resurselor se face la nivel organizaţional şi │
│ │ │sectorial │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │MSO. 9 │Proiectele şi obiectivele instituţionale strategice, │
│ │ │sectoriale şi generale sunt evaluate periodic │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 2 │MOI │MANAGEMENTUL OPERAŢIONAL AL INFORMAŢIILOR │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MOI. 1 │Sistemul de informaţii corespunde necesitãţilor │
│ │ │instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MOI. 2 │Gestionarea informaţiilor respectã confidenţialitatea şi │
│ │ │securitatea datelor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MOI. 3 │Instituţia realizeazã culegerea şi prelucrarea │
│ │ │informaţiilor medicale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MOI. 4 │Sistemul de informaţii este evaluat constant │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 3 │MRU │MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MRU. 1 │Managementul resurselor umane este corespunzãtor │
│ │ │specificului instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MRU. 2 │Politica de resurse umane este adaptatã evoluţiei │
│ │ │instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MRU. 3 │Politica de angajare este adaptatã necesitãţilor │
│ │ │instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MRU. 4 │Politica pentru noii angajaţi urmãreşte integrarea │
│ │ │organizaţionalã a acestora │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │MRU. 5 │Comunicarea intraorganizaţionalã este integratã în │
│ │ │politica de management a resurselor umane │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │MRU. 6 │Evaluarea periodicã a personalului este îndeplinitã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │MRU. 7 │Nivelul de competenţã a personalului este îmbunãtãţit │
│ │ │prin formare continuã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │MRU. 8 │Administrarea datelor personale ale angajaţilor permite │
│ │ │pãstrarea confidenţialitãţii şi securitãţii informaţiilor│
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │MRU. 9 │Instituţia îmbunãtãţeşte continuu condiţiile de muncã │
│ │ │ale personalului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 10 │MRU. 10│Managementul de resurse umane este evaluat │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 4 │MMI │MANAGEMENTUL MEDIULUI DE ÎNGRIJIRE │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MMI. 1 │Aprovizionarea sectoarelor de activitate este asiguratã │
│ │ │continuu │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MMI. 2 │Instituţia asigurã securitatea şi întreţinerea │
│ │ │echipamentelor, instalaţiilor şi a clãdirilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MMI. 3 │Regulile de igienã a alimentaţiei sunt respectate şi se │
│ │ │asigurã meniuri echilibrate │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MMI. 4 │Calitatea, igiena şi circuitul lenjeriei sunt asigurate │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │MMI. 5 │Instituţia asigurã securitatea şi igiena spaţiilor şi │
│ │ │echipamentelor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │MMI. 6 │Circuitele de transport specifice sunt organizate şi │
│ │ │coordonate │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │MMI. 7 │Managementul deşeurilor respectã principiile de igienã │
│ │ │şi protecţie a persoanelor şi a mediului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │MMI. 8 │Instituţia asigurã mãsuri pentru siguranţa pacienţilor │
│ │ │şi a bunurilor acestora, precum şi ale personalului │
│ │ │propriu │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │MMI. 9 │Instituţia ia mãsuri pentru asigurarea securitãţii │
│ │ │persoanelor printr-un plan de prevenire a incendiilor şi │
│ │ │de evacuare │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 10 │MMI. 10│Calitatea mediului de îngrijire a pacientului este │
│ │ │ evaluatã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 5 │MCS │MANAGEMENTUL CALITĂŢII SERVICIILOR │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MCS. 1 │În planul strategic, instituţia are o politicã de │
│ │ │calitate pe care o susţine │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MCS. 2 │Politica de calitate se bazeazã pe nevoile pacienţilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MCS. 3 │Instituţia are o politicã pentru eficientizarea │
│ │ │serviciilor medicale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MCS. 4 │Instituţia are programe de monitorizare şi evaluare a │
│ │ │serviciilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 6 │DPC │DREPTURILE PACIENTULUI ŞI COMUNICAREA │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │DPC. 1 │Planul strategic al instituţiei are înscrise prevederi │
│ │ │referitoare la drepturile pacientului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │DPC. 2 │Dreptul la îngrijiri medicale este asigurat │
│ │ │nediscriminatoriu │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │DPC. 3 │Pacientul şi aparţinãtorii sunt informaţi cu privire la │
│ │ │condiţiile de spitalizare │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │DPC. 4 │Informarea pacientului se face adaptat nivelului de │
│ │ │înţelegere │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │DPC. 5 │Planul de tratament şi investigaţii este bazat pe │
│ │ │consimţãmântul informat al pacientului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │DPC. 6 │Acordarea îngrijirilor trebuie sã respecte intimitatea │
│ │ │şi demnitatea pacientului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │DPC. 7 │Dreptul pacientului privind confidenţialitatea │
│ │ │informaţiilor şi a vieţii private este respectat │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │DPC. 8 │Pacienţii beneficiazã de toate serviciile medicale şi │
│ │ │paramedicale necesare îngrijirii sãnãtãţii lor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │DPC. 9 │Instituţia are prevãzut un sistem de preluare şi │
│ │ │soluţionare a reclamaţiilor şi/sau plângerilor │
│ │ │pacienţilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 10 │DPC. 10│Politica instituţiei urmãreşte respectarea drepturilor │
│ │ │pacientului, informarea şi educarea lui │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 7 │GDP │GESTIUNEA DATELOR PACIENTULUI │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │GDP. 1 │Instituţia are ca prioritate o politicã integratã de │
│ │ │gestionare a datelor pacientului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │GDP. 2 │Gestionarea datelor pacientului respectã regulile de │
│ │ │confidenţialitate şi anonimat │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │GDP. 3 │Modalitatea de stocare a datelor şi a dosarului │
│ │ │pacientului permite o utilizare facilã a informaţiilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │GDP. 4 │Modul de consemnare a datelor medicale în dosarul │
│ │ │pacientului asigurã o bunã calitate a informaţiei │
│ │ │pentru specialişti │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │GDP. 5 │Accesul la datele medicale din dosarul pacientului este │
│ │ │organizat │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │GDP. 6 │Gestionarea datelor pacientului este evaluatã şi │
│ │ │îmbunãtãţitã continuu │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 8 │MIS │MANAGEMENTUL ÎNGRIJIRILOR DE SĂNĂTATE │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MIS. 1 │Instituţia are o politicã pentru primirea şi luarea în │
│ │ │evidenţã a pacienţilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MIS. 2 │Accesul pacienţilor la servicii este o componentã a │
│ │ │politicii instituţiei │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MIS. 3 │Planul de îngrijire a pacientului se bazeazã pe datele │
│ │ │medicale obţinute la momentul internãrii │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MIS. 4 │Nevoile medicale şi personale ale pacientului sunt luate │
│ │ │în considerare în complexitatea lor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │MIS. 5 │Îngrijirea pacientului este coordonatã în cadrul │
│ │ │sectoarelor clinice de activitate │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │MIS. 6 │Instituţia garanteazã continuitatea îngrijirilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │MIS. 7 │Managementul pacientului cu potenţial chirurgical este │
│ │ │bazat pe comunicare între echipe multidisciplinare │
│ │ │specializate │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │MIS. 8 │Secţiile instituţiei şi farmacia asigurã continuitatea │
│ │ │îngrijirilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │MIS. 9 │Sãlile de operaţie, de naşteri şi serviciul ATI asigurã │
│ │ │continuitatea îngrijirilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 10 │MIS. 10│Laboratoarele de analize medicale clinice şi paraclinice,│
│ │ │precum şi cel de anatomie patologicã asigurã │
│ │ │continuitatea îngrijirilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 11 │MIS. 11│Instituţia a organizat sectoarele de radiodiagnostic, │
│ │ │radioterapie, medicinã nuclearã, explorãri funcţionale, │
│ │ │recuperare medicalã şi fizioterapie │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 12 │MIS. 12│Externarea pacientului este planificatã şi coordonatã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 13 │MIS. 13│Instituţia are proceduri legate de stãri critice sau │
│ │ │deces │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 14 │MIS. 14│Secţiile şi departamentele instituţiei utilizeazã │
│ │ │protocoale de diagnostic şi terapeutice │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 15 │MIS. 15│Secţiile şi departamentele instituţiei evalueazã │
│ │ │practicile profesionale şi performanţele obţinute │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 9 │PGR │PREVENIREA ŞI GESTIUNEA RISCURILOR │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │PGR. 1 │Existã o politicã de prevenire şi gestiune a riscurilor │
│ │ │şi a evenimentelor nedorite │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │PGR. 2 │Existã o politicã de gestionare a riscului generat de │
│ │ │aparatele, instrumentele şi dispozitivele medicale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │PGR. 3 │Existã o politicã de gestionare a riscului pentru mediul │
│ │ │fizic, intern şi extern │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │PGR. 4 │Existã o politicã de securitate şi mentenanţã a │
│ │ │clãdirilor, infrastructurii şi instalaţiilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │PGR. 5 │Existã o politicã privind securitatea patrimoniului │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │PGR. 6 │Existã programe de evaluare şi intervenţie pentru │
│ │ │situaţii de urgenţã, dezastre, catastrofe naturale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 10│MIN │MANAGEMENTUL INFECŢIILOR NOSOCOMIALE │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │MIN. 1 │Instituţia are o politicã de diminuare a riscului │
│ │ │infecţios şi epidemiologic al mediului spitalicesc │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │MIN. 2 │Specialiştii sunt implicaţi în elaborarea programului de │
│ │ │control privind riscul infecţios │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │MIN. 3 │Programul instituţiei referitor la infecţiile nosocomiale│
│ │ │este coordonat │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │MIN. 4 │Acţiunile de prevenire şi educaţie pentru sãnãtate ale │
│ │ │pacienţilor şi vizitatorilor sunt parte componentã a │
│ │ │programului de prevenire şi combatere a infecţiilor │
│ │ │nosocomiale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │MIN. 5 │Prescrierea şi utilizarea antibioticelor este justificatã│
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │MIN. 6 │Instituţia asigurã mãsuri pentru protejarea personalului │
│ │ │împotriva infecţiilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 7 │MIN. 7 │Instituţia se preocupã de sterilizarea, de menţinerea │
│ │ │sterilitãţii şi de dezinfecţia instrumentelor, │
│ │ │dispozitivelor şi aparatelor medicale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 8 │MIN. 8 │Instituţia protejeazã mediul intraspitalicesc │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 9 │MIN. 9 │Instituţia ia mãsuri pentru diminuarea riscului de │
│ │ │infecţii nosocomiale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 10 │MIN.10 │Instituţia face o evaluare constantã a riscului de │
│ │ │infecţie intraspitaliceascã │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Referinţã 11│STT │SIGURANŢA TRANSFUZIEI ŞI TRANSPLANTULUI │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 1 │STT. 1 │Instituţia pune în aplicare legislaţia privind │
│ │ │transfuziile şi transplanturile │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 2 │STT. 2 │Programele specifice de prevenire a riscurilor │
│ │ │transfuzionale şi hemovigilenţã sunt operaţionale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 3 │STT. 3 │Instituţia asigurã securitatea transfuzionalã prin │
│ │ │pregãtirea specialiştilor │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 4 │STT. 4 │Prelevarea de celule, ţesuturi şi organe se face în │
│ │ │conformitate cu legislaţia în vigoare │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 5 │STT. 5 │Instituţia are proceduri pentru prelevare de organe în │
│ │ │cadrul reţelei naţionale │
├────────────┼───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Standard 6 │STT. 6 │Metodologia de transplant este evaluatã şi îmbunãtãţitã │
└────────────┴───────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘


CAP. IV
Metode utilizate pentru acreditarea spitalelor

ART. 7
(1) Evaluarea internã (autoevaluarea) constã în prezentarea unor informaţii generale despre spital, despre serviciile oferite şi indicatorii de performanţã ai acestuia.
(2) Evaluarea externã constã în vizitarea propriu-zisã a spitalului de cãtre comisia de evaluare şi are urmãtoarele etape principale:
a) şedinţa de deschidere, care are drept obiective prezentarea membrilor comisiei de evaluare, respectiv a echipei manageriale a spitalului, prezentarea agendei detaliate a vizitei în spital, prezentarea persoanelor desemnate pentru asigurarea accesului în toate zonele spitalului (pe perioada evaluãrii) şi alte aspecte organizatorice;
b) şedinţa de informare de la începutul fiecãrei zile, organizatã de echipa de evaluatori cu sprijinul conducerii spitalului. Obiectivul acestui tip de întâlnire este de a facilita conducerii spitalului urmãrirea şi înţelegerea la zi a procesului de evaluare şi prezentarea unei informãri de cãtre evaluatori privind vizita din ziua precedentã;
c) activitatea fiecãrui evaluator urmãreşte îndeplinirea obiectivelor specifice care i-au revenit în cadrul comisiei de evaluare şi constã în aprecierea proceselor care au loc în cadrul spitalului, realizându-se prin aplicarea metodelor şi tehnicilor de colectare a datelor. Aceastã activitate are în vedere pacientul, de la primirea şi spitalizarea sa, pânã la îngrijirile, tratamentele şi serviciile pe care le capãtã pe parcursul perioadei de internare, precum şi înscrierea acestora în foaia de observaţie şi în celelalte acte şi înscrisuri medicale, pânã la externare;
d) şedinţa de informare finalã are drept obiectiv prezentarea rezultatelor vizitei de evaluare;
e) pregãtirea proiectului raportului de evaluare începe în timpul vizitei de evaluare, prin întâlniri regulate ale evaluatorilor. Practic, fiecare evaluator compileazã, analizeazã şi organizeazã datele colectate, astfel încât acestea sã poatã fi ulterior integrate în proiectul raportului de evaluare.
ART. 8
Tehnicile şi instrumentele utilizate în timpul vizitei de evaluare a spitalelor sunt:
1. Tehnici de colectare a datelor:
a) verificarea - realizându-se prin comparaţie, examinare, recalculare, punere de acord;
b) observarea directã - constând în urmãrirea la faţa locului a derulãrii unei activitãţi, fãrã ca aceasta sã fie perturbatã de evaluator;
c) focus-grupul - ca tehnicã de cercetare a calitãţii, prin care membrii unui grup de persoane format din reprezentanţi ai spitalului şi membrii comisiei de evaluare, într-un timp limitat, îşi exprimã opiniile referitoare la subiectele avute în discuţie;
d) analiza - constând în identificarea elementelor-cheie ale unui proces şi examinarea acestora pe pãrţi componente;
e) traseul pacientului - ca tehnicã prin care se urmãreşte identificarea experienţelor pacientului în perioada de spitalizare, constând în selectarea unuia sau a mai multor pacienţi, aflat/aflaţi în spital la momentul vizitei, iar evaluatorul îi/le va urmãri traseul de la internare pânã în momentul vizitei de evaluare.
2. Principalele instrumente utilizate pentru acreditarea spitalelor sunt:
a) programul vizitei de evaluare - cuprinzând etapele orare şi obiectivele de îndeplinit ale misiunii de evaluare;
b) minuta de şedinţã - ce cuprinde aspectele importante discutate de evaluatori şi reprezentanţii spitalului evaluat;
c) lista documentelor solicitate - reprezentând înşiruirea documentelor de care evaluatorii au nevoie în timpul procesului de evaluare;
d) chestionarul administrat pacienţilor şi aparţinãtorilor - ca instrument aplicat la nivel individual ce cuprinde un set de întrebãri cu rãspunsuri închise, care se aplicã numai dupã obţinerea consimţãmântului şi dupã ce s-au dat toate asigurãrile în privinţa garantãrii confidenţialitãţii şi anonimatului;
e) chestionarul administrat personalului angajat al spitalului - ca instrument aplicat la nivel individual ce cuprinde un set de întrebãri cu rãspunsuri închise, care se aplicã numai dupã obţinerea consimţãmântului şi dupã ce s-au dat toate asigurãrile în privinţa garantãrii confidenţialitãţii şi anonimatului;
f) listele de verificare - ce vor fi utilizate în vederea eficientizãrii activitãţii evaluatorilor;
g) fişele de identificare şi evidenţiere a disfuncţionalitãţilor privind consemnarea unor stãri de fapt constatate cu ocazia vizitei de evaluare şi care sunt semnate pentru conformitate şi de reprezentantul desemnat al spitalului;
h) fişa de constatare a situaţiilor deosebite - ca un act unilateral întocmit de evaluatori, care este transmisã preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi care atrage dupã sine întreruperea vizitei de evaluare.
ART. 9
Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor va publica pe pagina sa de internet criteriile şi modalitãţile de verificare a respectãrii criteriilor, actualizate şi comunicate constant Ministerului Sãnãtãţii.

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016