Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURILE SI MODALITATILE din 28 iulie 2005  de decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring, barter si cooperare economica internationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURILE SI MODALITATILE din 28 iulie 2005 de decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring, barter si cooperare economica internationala

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 785 din 30 august 2005
Potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 privind reglementarea operaţiunilor de import-export care se deruleazã prin cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã în baza acordurilor comerciale şi de plãţi guvernamentale, republicatã, Guvernul României aprobã negocierea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale şi din aranjamentele tehnico-bancare corespunzãtoare, înregistrate în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã.

CAP. I
Dispoziţii generale

1. Negocierile privind recuperarea şi încasarea drepturilor şi plata obligaţiilor ce decurg din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale şi din aranjamentele tehnico-bancare încheiate în vederea derulãrii acestor acorduri, înregistrate în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, se desfãşoarã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Economiei şi Comerţului şi Ministerul Afacerilor Externe, pe baza mandatului aprobat de Guvern.
2. La elaborarea mandatului cu privire la negocierea recuperãrii şi a încasãrii drepturilor şi a plãţii obligaţiilor pãrţii române, înregistrate în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, se au în vedere ofertele primite de la reprezentanţii autorizaţi ai ţãrilor respective, de la firme şi instituţii financiar-bancare de intermediere, române şi/sau strãine.
Proiectul de mandat va cuprinde propunerile referitoare la condiţiile de recuperare a drepturilor şi de platã a obligaţiilor pãrţii române, referitoare la:
● coeficientul de recuperare/platã: determinat în funcţie de natura obligaţiilor, perioada de recuperare, moneda de platã a obligaţiilor/de încasare a drepturilor şi modalitatea de platã acceptatã de creditor: în devize convertibile şi/sau livrãri de mãrfuri; în cazul reglementãrii la nivel guvernamental pentru ţãrile care beneficiazã de asistenţã financiarã asupra datoriei din partea organismelor internaţionale financiar-bancare, se vor lua în considerare condiţiile de reglementare impuse de Banca Mondialã, Fondul Monetar Internaţional şi Clubul de la Paris;
● perioada de recuperare/platã: încasare/platã imediatã sau eşalonatã;
● modalitatea de recuperare/platã: încasare/platã în devize convertibile, import/export de mãrfuri, executãri de lucrãri, investiţii, prestãri de servicii, cesiune cu titlu oneros;
● valoarea soldului contului de cliring, barter şi cooperare economicã care urmeazã sã fie reglementat (în totalitate sau parţial, cu sau fãrã luarea în considerare a dobânzilor);
● garantarea ducerii la îndeplinire a obligaţiilor asumate prin documentele care urmeazã sã fie încheiate între Guvernul României şi firma/instituţia intermediarã.
3. Reactivarea unor drepturi sau obligaţii ale pãrţii române din conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã se face numai pe bazã de mandat aprobat de Guvern.

CAP. II
Funcţionarea Comisiei interdepartamentale pentru analiza şi avizarea ofertelor privind recuperarea, angajarea, încasarea drepturilor şi plata obligaţiilor

1. Comisia interdepartamentalã pentru analiza şi avizarea ofertelor privind recuperarea, angajarea, încasarea drepturilor şi plata obligaţiilor, denumitã în continuare Comisia, este constituitã în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 , republicatã.
2. Comisia are în componenţa sa un preşedinte şi 8 membri, dintre care 3 membri reprezintã Ministerul Finanţelor Publice, 3 membri, Ministerul Economiei şi Comerţului şi câte un membru, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Membrii Comisiei şi preşedintele acesteia sunt nominalizaţi prin ordin al conducãtorilor instituţiilor abilitate. În funcţia de preşedinte se numeşte un secretar de stat din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, instituţie stabilitã de Guvern ca administrator al acordurilor comerciale şi de plãţi.
3. Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este necesar, la sediul Ministerului Finanţelor Publice.
La şedinţele Comisiei pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţii agenţilor economici şi ai altor instituţii interesate, la şedinţã fiind obligatorie prezenţa reprezentanţilor desemnaţi de conducerile instituţiilor care fac parte din aceasta; în cazul în care prezenţa membrilor nu este posibilã, se va asigura participarea unui alt delegat mandatat, astfel încât la sfârşitul şedinţei, dupã introducerea în material a sugestiilor, propunerilor sau observaţiilor membrilor Comisiei, acesta sã poatã fi semnat.
4. Comisia analizeazã ofertele reprezentanţilor autorizaţi din ţãrile debitoare/creditoare, firmelor şi instituţiilor financiar-bancare române şi/sau strãine, înaintate Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei şi Comerţului sau altor ministere, dupã caz, selecteazã oferta cea mai avantajoasã pentru partea românã şi propune spre aprobare Guvernului proiectul de mandat pentru aprobarea negocierii drepturilor/obligaţiilor ce decurg din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale şi din aranjamentele tehnico-bancare corespunzãtoare, dupã însuşirea acestuia de cãtre conducerea Ministerului Finanţelor Publice, a Ministerului Economiei şi Comerţului şi a Ministerului Afacerilor Externe.
5. Preşedintele Comisiei şi membrii acesteia, în limita mandatului aprobat de Guvern, negociazã acordul, protocolul, minuta, convenţia, contractul sau alt document convenit cu partenerul extern pentru recuperarea drepturilor/plata obligaţiilor pãrţii române.
6. Ministerul Finanţelor Publice, prin preşedintele Comisiei, semneazã convenţiile care se încheie cu agenţii economici importatori desemnaţi în condiţiile prezentelor proceduri, avizate de Direcţia generalã juridicã.
7. Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de administrator al operaţiunilor financiare decurgând din acorduri comerciale şi de plãţi guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, prin preşedintele Comisiei, desemneazã o bancã cu sediul în România, selectatã din ofertele primite, prin care sã se deruleze respectivele operaţiuni.

CAP. III
Administrarea operaţiunilor financiare decurgând din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã

1. Ministerul Finanţelor Publice administreazã operaţiunile financiare decurgând din acordurile comerciale şi de plãţi guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã.
2. Agenţii economici care deruleazã operaţiunile de import/export în contul recuperãrii sumelor cuvenite statului român sau al plãţii sumelor datorate se stabilesc de Ministerul Economiei şi Comerţului, prin licitaţie publicã.
Pentru cazurile deosebite în care operaţiunile de recuperare/platã prin import/export de mãrfuri/servicii implicã o strictã specialitate sau este necesarã confidenţialitatea operaţiunii, Comisia poate desemna agentul economic derulator.
3. Agenţii economici exportatori/importatori au obligaţia sã prezinte Ministerului Finanţelor Publice contractele încheiate cu partenerii externi, cuprinzând sumele de încasare/platã şi graficul de desfãşurare a operaţiunilor respective.
4. Agenţii economici exportatori prezintã la Ministerul Finanţelor Publice documentaţiile de fundamentare a calculaţiilor de preţuri interne privind mãrfurile exportate, semnate de persoanele autorizate, precum şi orice alte documente pentru fundamentarea tuturor elementelor de cheltuieli.
Agenţii economici exportatori depun la Ministerul Finanţelor Publice documentele justificative privind efectuarea operaţiunilor de export de mãrfuri: factura externã, declaraţia vamalã de export, declaraţia de încasare valutarã, documentele de transport.
5. Pe baza documentelor prevãzute la pct. 3 şi 4, Ministerul Finanţelor Publice stabileşte contravaloarea în lei cuvenitã agenţilor economici exportatori.
Decontarea în lei a operaţiunilor de export se face pe baza preţului intern de livrare la export, format în condiţiile legii şi certificat de exportator pe rãspunderea acestuia, având ca limitã maximã preţul extern exprimat în lei la cursul de referinţã din ziua efectuãrii exportului, potrivit documentelor vamale de export.
Decontarea în lei a operaţiunilor de export derulate cu plata eşalonatã pe termen lung se face pe mãsura încasãrii de la extern, confirmatã pe baza documentelor bancare, la cursul de schimb leu/dolar S.U.A. în vigoare la data încasãrii contravalorii exportului respectiv. Aceste prevederi se aplicã operaţiunilor de export derulate în cadrul acordurilor de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã derulate dupã data de 1 ianuarie 1990 şi care nu au fost decontate la intern pânã la data publicãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 87/1997 pentru modificarea <>art. 8 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 59/1994 privind reglementarea operaţiunilor de import-export care se deruleazã prin cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã în baza acordurilor comerciale şi de plãţi guvernamentale, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 24 decembrie 1997.
6. Orice alte cheltuieli efectuate de agenţii economici exportatori la solicitarea beneficiarului extern şi care sunt datorate nerespectãrii prevederilor contractuale de cãtre vânzãtor sunt suportate integral de acesta.
7. Dupã primirea la Ministerul Finanţelor Publice de la banca desemnatã conform cap. II pct. 7 a confirmãrii acceptãrii mãrfii de la cumpãrãtorul extern, Ministerul Finanţelor Publice poate efectua decontarea sumelor datorate agenţilor economici exportatori în condiţiile prevãzute la pct. 5, dar numai dupã încasarea sumelor respective de la banca corespondentã în contul Ministerului Finanţelor Publice.
8. Pe baza documentelor de export, banca desemnatã întocmeşte documentele bancare necesare şi le transmite bãncii externe corespondente, pentru evidenţierea operaţiunii în contul de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, dupã caz.
Banca desemnatã va transmite la Ministerul Finanţelor Publice extrasele de cont împreunã cu documentele justificative de export.
9. Agenţii economici importatori desemnaţi în condiţiile prezentelor proceduri sunt obligaţi sã încheie cu Ministerul Finanţelor Publice convenţii, prin care se stabilesc: termenul de platã, condiţiile şi modalitãţile de platã a contravalorii în lei a importului, precum şi garantarea rambursãrii contravalorii importului.
10. Agenţii economici români/strãini care deruleazã importuri de mãrfuri în vederea recuperãrii drepturilor cuvenite statului român sunt obligaţi sã achite contravaloarea în lei a acestor importuri.
11. Decontarea în lei a mãrfurilor importate se face pe baza valorii stabilite în vamã la cursul de schimb leu/dolar S.U.A. de la data declaraţiei vamale de import.
Agenţii economici români/strãini care efectueazã importul în vederea reexportului sunt obligaţi sã achite contravaloarea în lei a acestuia stabilitã pe baza cursului de schimb leu/dolar S.U.A. în vigoare la data documentului extern de transport terestru/naval/aerian (scrisoare de trãsurã, conosament etc.) sau la data avizului de creditare eliberat de banca derulatoare.
12. Ministerul Finanţelor Publice solicitã agentului economic importator sã garanteze plata integralã a importului printr-o scrisoare de garanţie bancarã emisã de o bancã agreatã de banca desemnatã, având scadenţa la 5 zile dupã termenul de platã stabilit în convenţie.
13. Agenţii economici importatori desemnaţi încheie contracte cu partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordurilor de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã.
14. În funcţie de natura mãrfii importate şi de destinaţia ei pentru reexport, comercializare, investiţii, producţie, precum şi de durata procesului tehnologic de prelucrare, Comisia stabileşte termenul de platã în care agenţii economici depun contravaloarea în lei a mãrfurilor importate, într-un interval care nu poate depãşi 90 de zile de la data declaraţiei vamale de import (data primei declaraţii de import în cazul efectuãrii etapizate a vãmuirii) sau de la data documentului de transport/avizului de creditare în cazul reexportului.
15. Agenţii economici importatori au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la efectuarea formalitãţilor de vãmuire/reexport, sã depunã la Ministerul Finanţelor Publice copii ale declaraţiilor vamale de import sau ale documentelor de transport extern, dupã caz, precum şi documentele justificative privind operaţiunile de import efectuate.
16. Agenţii economici importatori au obligaţia de a vira sumele în lei datorate, stabilite conform pct. 11, în contul Ministerului Finanţelor Publice cu codul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis la Trezoreria operativã centralã, cod de identificare fiscalã atribuit Ministerului Finanţelor Publice pentru astfel de operaţiuni 8609468, la termenele de platã prevãzute în convenţie.
17. Pentru întârzierea în decontarea sumelor datorate conform pct. 11 de agenţii economici importatori faţã de termenele de platã stabilite conform pct. 14, se aplicã dobânzi şi penalitãţi de întârziere conform legislaţiei în vigoare privind neplata la termen a obligaţiilor bugetare, pe perioada dintre data scadenţei şi data plãţii efective a contravalorii în lei a importului.

CAP. IV
Dispoziţii finale

1. Banca desemnatã potrivit cap. II pct. 7 se obligã, contra unui comision, sã efectueze operaţiunile de decontãri cu agenţii economici, cu statul român şi cu reprezentanţii autorizaţi ai statului debitor/creditor.
2. Banca desemnatã conform prevederilor prezentelor proceduri transmite lunar la Ministerul Finanţelor Publice situaţia soldurilor conturilor de cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã, precum şi a importurilor neîncasate în termen de la agenţii economici români.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016