Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
1. Rambursarea taxei pe valoarea adãugatã cãtre persoane impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate sã se înregistreze în scopuri de TVA în România, potrivit dispoziţiilor <>art. 147^2 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 49 din normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adãugatã" din <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se efectueazã potrivit prezentei proceduri. 2. Cererea, însoţitã de documentele prevãzute la pct. 49 alin. (5) din normele aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se depune direct la registratura Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti sau la poştã, prin scrisoare recomandatã. Cererea poate fi depusã şi prin împuternicit desemnat conform <>art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. 3. Documentele justificative, certificatul emis de statul membru în care persoana impozabilã este stabilitã, precum şi declaraţiile în limba strãinã vor fi însoţite de traduceri în limba românã certificate de traducãtori autorizaţi, potrivit prevederilor <>art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. 4.1. De la registraturã, cererea, însoţitã de documentaţie, se repartizeazã Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenţi din cadrul Activitãţii de metodologie şi administrare a veniturilor statului, denumit în continuare compartiment de specialitate, care înregistreazã cererile în Registrul de evidenţã a cererilor de rambursare, organizat potrivit anexei nr. 1a). 4.2. Numãrul de înregistrare în Registrul de evidenţã se utilizeazã ca numãr de referinţã şi se înscrie pe toate documentele referitoare la modul de soluţionare a cererii de rambursare respective. 5. Toate documentele anexate cererii de rambursare se scaneazã şi se arhiveazã în format electronic. 6. La depunerea unei cereri de rambursare, compartimentul de specialitate verificã în evidenţele proprii dacã respectiva persoanã este înregistratã ca plãtitor de impozite, taxe sau contribuţii, potrivit legilor speciale care prevãd înregistrarea directã. 7. Compartimentul de specialitate analizeazã documentaţia depusã de persoana impozabilã, verificând respectarea condiţiilor impuse pentru rambursare, potrivit pct. 49 alin. (1)-(9) din normele aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Rezultatul analizei se consemneazã într-un referat întocmit conform modelului din anexa nr. 1b). 8. În cazul în care existã suspiciuni cu privire la unele facturi, compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul directorului executiv adjunct coordonator, efectuarea unei cercetãri la faţa locului, potrivit <>art. 56 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la persoana impozabilã stabilitã în România care a emis factura respectivã. 9. Pe baza constatãrilor cuprinse în referatul de analizã şi, dupã caz, în procesul-verbal întocmit ca urmare a cercetãrii la faţa locului, compartimentul de specialitate întocmeşte Decizia de rambursare a taxei pe valoarea adãugatã pentru persoanele impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate sã se înregistreze în scopuri de TVA în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 5 la ordin. Decizia se întocmeşte în douã exemplare, se verificã şi se vizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi se înainteazã, împreunã cu documentaţia, referatul de analizã şi, dupã caz, procesul-verbal, spre aprobare directorului executiv adjunct coordonator. Deciziile de rambursare a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificãrii ulterioare, potrivit <>art. 88 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. 10. În baza datelor din evidenţa analiticã pe plãtitor şi a Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adãugatã, compartimentul de specialitate întocmeşte Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate. Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se întocmeşte în 3 exemplare, se semneazã de şeful compartimentului de specialitate şi se aprobã de directorul executiv adjunct coordonator. Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobatã, se transmite, pe bazã de borderou, compartimentului de trezorerie, în vederea efectuãrii compensãrii şi/sau restituirii. 11. Dupã efectuarea compensãrii şi/sau restituirii, compartimentul de trezorerie transmite Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenţi douã exemplare ale Notei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau ale Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzând şi data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau de rambursare. 12. Dupã operarea datelor privind soluţionarea cererii de rambursare în evidenţa specialã, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi arhiveazã dosarul solicitãrii. Dosarul solicitãrii cuprinde: - Cererea solicitantului; - Referatul de analizã; - Procesul-verbal privind rezultatul cercetãrii la faţa locului, dupã caz; - Decizia de rambursare; - Nota privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, cuprinzând data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau de rambursare. 13. Dupã primirea Notei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de trezorerie, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi îl înştiinţeazã pe solicitant despre modul de soluţionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de rambursare a TVA, a Notei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, precum şi a documentaţiei care evidenţiazã taxa a cãrei rambursare a fost solicitatã. Toate documentele se ştampileazã de cãtre compartimentul de specialitate, pentru a nu fi folosite pentru cereri viitoare de rambursare ale respectivei persoane impozabile. ANEXA 1a) EVIDENŢA CERERILOR DE RAMBURSARE A TVA
───┬──────┬──────────┬────────┬────────┬──────┬────────┬─────┬──────────┬──────┐
│ │ │ Codul │Numãrul │ │ │ │ │ │
│ │ │de iden-│şi data │ │ │ │Diferenţe │Data │
│ │Denumirea/│tificare│înregis-│Suma │Decizia │Suma │constatate│efec- │
Nr.│Nr. de│numele si │fiscala │trarii │soli- │orga- │apro-│ fata de │tuarii│
crt│refe- │prenumele │din tara│cererii │citata│nului │bata │ suma │compen│
│rinta │solici- │in care │de ram- │ │fiscal*)│ │solicitata│sarii │
│ │tantului │ este │bursare │ │ │ │ │si/sau│
│ │ │stabilit│a TVA │ │ │ │ │resti-│
│ │ │ │ │ │ │ │ │tuirii│
───┼──────┼──────────┼────────┼────────┼──────┼────────┼─────┼──────────┼──────┤
1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
───┴──────┴──────────┴────────┴────────┴──────┴────────┴─────┴──────────┴──────┘
*) Se va completa cu: A - în cazul cererilor aprobate;
R - în cazul cererilor respinse.
ANEXA 1b)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia Generalã a Finanţelor Publice
a Municipiului Bucureşti
Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi
Nr.
Aprobat,
Conducãtorul unitãţii fiscale/
Director coordonator,
.....................
Avizat,
Şef compartiment specialitate,
..............................
REFERAT PENTRU ANALIZA DOCUMENTARĂ
A. Date de identificare ale persoanei impozabile
Cod de identificare fiscalã ....................................
Denumire .......................................................
Domiciliu fiscal .................................................
B. Analiza documentarã a cererii de rambursare aferentã lunii/perioadei
........ an .........
Au fost analizate urmãtoarele documente:
În urma analizei s-au constatat urmãtoarele:
C. Concluzii
a) Se propune aprobarea rambursãrii în urma analizei documentare []
b) Se transmite pentru efectuarea cercetãrii la faţa locului []
Întocmit,
.............
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.