Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 29 mai 2006  de investigare a accidentelor majore in care sunt implicate substante periculoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 29 mai 2006 de investigare a accidentelor majore in care sunt implicate substante periculoase

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 522 din 16 iunie 2006

1. În urma producerii unui accident major, în timpul cel mai scurt dupã finalizarea intervenţiei echipelor de rãspuns la situaţii de urgenta, secretariatul comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore planifica şi invita membrii şi participanţii acesteia pentru o intalnire în scopul analizarii aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului.
2. Comisia nationala pentru investigarea accidentelor majore se întruneşte numai la cererea unei comisii regionale pentru investigarea accidentelor majore, înscrisã în raportul intermediar sau final, ca urmare a hotãrârii membrilor şi participanţilor acesteia.
3. Atribuţiile Comisiei naţionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:
- stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;
- identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului major;
- stabileşte baza legislativã în vigoare având legatura cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfãşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;
- analizeazã şi solicita, dupã caz, prin secretariat sau prin membrii comisiei, documentele necesare desfãşurãrii analizei cauzelor accidentului major;
- efectueazã expertize speciale, la solicitarea comisiilor regionale pentru investigarea accidentelor majore, pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfãşurãrii accidentelor.
4. Atribuţiile comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:
- stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;
- identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului;
- stabileşte baza legislativã în vigoare având legatura cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfãşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;
- analizeazã şi solicita, dupã caz, prin secretariat sau membrii comisiei, documentele necesare desfãşurãrii analizei cauzelor accidentului;
- efectueazã expertize speciale pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfãşurãrii accidentelor.
5. Obiectivul investigatiei este determinarea cauzelor care au dus la declanşarea accidentului, precum şi a condiţiilor care au contribuit la producerea evenimentului, şi nu de stabilire a vinovatiei sau a rãspunderii.
6. Investigarea se desfãşoarã transparent şi impartial, astfel încât toate pãrţile sa poatã fi ascultate şi sa aibã acces la rezultate.
7. În raportul final al investigarii se vor mentiona obligatoriu acţiunile şi mãsurile necesare pentru evitarea repetarii unui accident similar.
8. Raportul final al investigarii are statut de act administrativ, permitand organismelor abilitate sa-şi îndeplineascã atribuţiile legale.
9. Investigarea cauzelor producerii unui accident da dreptul membrilor comisiei naţionale şi regionale:
- sa aibã acces la locul accidentului, precum şi la obiectivele, instalaţiile, echipamentele şi utilajele implicate;
- sa aibã acces la vizitarea aparatelor de înregistrare a functionarii;
- sa solicite probe şi sa dispunã îndepãrtarea controlatã a (componentelor) instalaţiilor în vederea examinãrii sau analizei;
- sa aibã acces la rezultatele declaraţiilor personalului implicat şi ale altor martori;
- sa aibã acces la orice informaţii relevante sau înregistrãri deţinute de titularul de activitate, operatorii şi/sau terţe persoane fizice ori juridice.
10. Investigarea este realizatã independent de orice ancheta judiciarã.
11. Elementele investigarii sunt:
- înţelegerea a ceea ce s-a întâmplat;
- determinarea motivului (cauzei) accidentului;
- dezvoltarea planurilor pentru acţiuni corective, în scopul prevenirii repetarii accidentelor similare.
12. Procedura de investigare a accidentelor va consta în mod uzual din 3 faze principale:
* înainte de cercetarea pe amplasament:
- organizarea echipei de investigaţii;
- studierea rapoartelor de securitate, a politicilor de prevenire a accidentelor majore, a planurilor de urgenta interna şi a planurilor de urgenta externa;
- intervievarea martorilor oculari (cat mai curând posibil);
- organizarea unui sistem de informare şi urmãrire a evenimentelor;
- organizarea listei de factori care ar fi putut influenta evenimentul;
- dezvoltarea listei preliminare de scenarii;
- coordonarea cu echipa care a rãspuns situaţiei de urgenta pentru a asigura conservarea dovezilor;
- investigaţii în afarã zonei restrictionate;
- organizarea pentru preluarea unui volum mare de date şi informaţii;
* pe timpul cercetãrii pe amplasament:
- contactarea reprezentantului titularului de activitate şi a responsabilului cu problemele de siguranta;
- cercetarea zonei de desfãşurare a accidentului;
- obţinerea de informaţii/dovezi disponibile în sprijinul investigarii; dovezile vor fi adunate înainte de curatarea amplasamentului;
- verificarea, analizarea, fotografierea echipamentelor, instalaţiilor şi a documentelor cu relevanta în determinarea cauzelor accidentului;
- trecerea în revista pe scurt a primelor elemente ale investigarii;
* pe timpul procesului de analiza a datelor şi elaborare a raportului:
- în aceasta faza se cristalizeaza înţelegerea fenomenelor, a cauzelor şi condiţiilor care au fãcut posibila declanşarea evenimentului, a evoluţiei accidentului, precum şi determinarea deficienţelor/punctelor tari ale sistemului de management al urgentelor, ale proceselor şi tehnologiei utilizate;
- activitatea se va concentra asupra: dovezilor, analizei declaraţiilor, probelor prelevate, documentaţiilor, reconstituirii şi analizei, testarii şi simulãrii scenariilor, respectiv acceptãrii şi eliminãrii sistematice a scenariilor;
- se va stabili dacã sunt necesare alte dovezi şi dacã este necesarã implicarea unui expert extern sau a unei echipe de specialişti;
- se vor stabili detaliile desfãşurãrii examinãrii probelor sau privind efectuarea unor eventuale teste.
13. Ca parte a investigatiei, toate scenariile de accidente vor fi identificate pe baza dovezilor disponibile, iar echipa de investigaţii va lua în considerare toate aceste scenarii fãrã a se opri prea devreme la unul în particular.
14. Se vor utiliza modelarea, testele şi alte instrumente adecvate pentru a valida scenariile probabile.
15. Rapoartele privind investigarea accidentelor majore vor fi disponibile într-un interval de timp rezonabil. Dacã intervalul de timp este prea lung se reduce valoarea raportului şi se face mai dificila implementarea recomandãrilor. Raportul va include desfãşurarea cronologicã a faptelor pana la declanşarea accidentului, cu specificarea cauzelor şi recomandãri pentru acţiuni ce trebuie întreprinse. Raportul va argumenta şi ce teorii nu sunt corecte şi de ce.
16. În raport vor fi abordate toate aspectele privind evenimentul, cum ar fi:
- sursa accidentului: depozitare, proces, transfer/transport pe amplasament, altele;
- cauze: eroare umanã, tehnica, uzura, funcţionare defectuoasã, organizare etc.;
- analiza preliminarã a cauzelor care au condus la declanşarea evenimentului (eveniment initiator - primul eveniment în succesiunea acestora care conduce la un accident major şi evenimente asociate - orice alte evenimente care preceda sau succeda evenimentului major şi care au o anumitã relevanta în ceea ce priveşte evoluţia accidentului);
- modul de derulare a accidentului;
- substanţe implicate;
- date privind condiţiile ambientale şi atmosferice;
- tipul de accident;
- efecte imediate pe amplasament şi în afarã acestuia;
- efecte/consecinţe indelungate;
- poluare;
- impactul social şi economic;
- analiza mãsurilor de urgenta luate;
- date privind evaluarea eficientei mãsurilor de apãrare interne şi externe, precum şi concordanta dintre acestea;
- notificarea/raportul de securitate/informarea publicului/inspectiile realizate;
- organizarea şi pregãtirea în caz de accidente;
- analiza informaţiilor înainte de accident;
- analiza impactului dupã accident;
- date privind natura şi extinderea daunelor;
- recomandãri pentru restabilirea ecosistemului;
- evaluarea mãsurilor de eliminare a daunelor materiale produse în afarã instalaţiei;
- evaluarea mãsurilor de eliminare a ecotoxicitatii;
- concluzii privind îmbunãtãţirea securitãţii instalaţiilor, de exemplu: informaţii generale privind impunerea unor limite operationale, încetarea activitãţii;
- mãsuri legale;
- analize postaccident;
- cunoştinţe noi privind:
* proprietãţile substanţelor (informaţii privind materia prima şi auxiliara, produsele intermediare şi finite, datele chimice, fizice şi toxicologice, reactiile chinetice sau termodinamice, datele privind funcţionarea conformã sau neconforma);
* proprietãţile materialelor, construirea şi confecţionarea pãrţilor unei instalaţii (coroziune, obosire, procedura de calcul a lucrãrilor de construcţie, date de ordin fizic în vederea efectuãrii unui calcul);
* modurile de funcţionare a componentelor şi a sistemelor (esecul dispozitivelor, respectiv al sistemelor de securitate);
* esecul sistemelor tehnologice şi organizatorice (cunoştinţe noi privind sistemul de management al securitãţii);
* recunoaşterea accidentului şi evaluarea situaţiei (cunoştinţe de ordin tehnic şi organizatoric privind recunoaşterea şi localizarea accidentelor şi a efectelor accidentelor, metodologia şi tehnica de localizare a emisiilor cauzate de accidente);
* reactii de salvare şi de apãrare (dotare tehnica, tactica, organizare);
* mãsuri tehnice de limitare (de exemplu: instalaţii de stropire, bazin de strangere a apei rezultate în urma stingerii incendiilor);
* comunicare (informarea forţelor de intervenţie şi a terţelor persoane);
* decontaminare (identificarea şi eliminarea emisiilor cauzate de accident).

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016