Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 24 noiembrie 2000  de acordare a unor inlesniri la plata impozitelor, taxelor, contributiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de somaj si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si de Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 24 noiembrie 2000 de acordare a unor inlesniri la plata impozitelor, taxelor, contributiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de somaj si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si de Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 630 din 5 decembrie 2000
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În temeiul art. 82 coroborat cu <>art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 4^1 alin. (2) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Guvernul României, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz, pot acorda înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, precum şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj.
ART. 2
Guvernul României, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã şi organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz, denumite în continuare organe teritoriale, pot acorda:
a) amânãri la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementãrilor legale sau a altor venituri bugetare, contribuţiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente, cu excepţia contribuţiei la pensia suplimentarã şi a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente acestora şi penalitatilor aplicate pentru neplata în termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
b) eşalonãri, care pot începe cu o perioada de graţie de pana la 6 luni, la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementãrilor legale sau a altor venituri bugetare, contribuţiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente, cu excepţia contribuţiei la pensia suplimentarã şi a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente acestora şi penalitatilor aplicate pentru neplata la termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
c) scutiri şi reduceri la plata majorãrilor de întârziere calculate pentru neplata în termen a oricãror obligaţii cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, cu excepţia majorãrilor de întârziere calculate pentru neplata la termen a contribuţiei pentru pensia suplimentarã, precum şi pentru neplata în termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
d) scutiri şi reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii, numai dacã actele normative care reglementeazã venitul bugetar respectiv prevãd expres posibilitatea acordãrii unor asemenea înlesniri la plata;
e) amânãri, eşalonãri, scutiri, reduceri la plata obligaţiilor bugetare, conform prevederilor <>art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia contribuţiei de asigurãri sociale de stat şi a contribuţiei pentru pensia suplimentarã;
f) amânãri sau eşalonãri pentru sumele provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, precum şi scutiri, reduceri, amânãri sau eşalonãri pentru majorãrile de întârziere aferente;
g) amânãri şi eşalonãri la plata sumelor datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi scutiri, reduceri, amânãri sau eşalonãri pentru majorãrile de întârziere aferente.
ART. 3
Înlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi neachitate la termenele legale de plata şi pentru taxele judiciare de timbru care se plãtesc anticipat în conformitate cu reglementãrile în materie.

CAP. 2
Competentele de acordare a înlesnirilor la plata

ART. 4
(1) Sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii, sume datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi alte venituri bugetare şi majorãri de întârziere aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda înlesnirile, precum şi organele competente sa aprobe înlesniri la plata sunt urmãtoarele:



┌───────────────────────────┬──────────────────────────────┬─────────────────┐
│ │ Plafonul sumei totale a │ │
│ │ obligaţiilor bugetare pe │ │
│ │ fiecare plãtitor │ Perioada │
│ │ (milioane lei) │ (ani) │
│ ├──────────┬────────┬──────────┼───────┬─────────┤
│ │Amânãri, │Reduceri│ Reduceri │ │ │
│ │eşalonãri │sau │ sau │ │ │
│ │ │scutiri │ scutiri │ │ │
│ Organul competent │ │pentru │ de │Amânãri│Eşalonãri│
│ │ │majorãri│ impozite │ │ │
│ │ │de │ şi taxe │ │ │
│ │ │intarzi-│ în con- │ │ │
│ │ │ere │ ditiile │ │ │
│ │ │ │ legii │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼──────────┼────────┼──────────┼───────┼─────────┤
│a) Direcţiile generale ale │pana la │ - │pana la │pana la│pana la │
│ finanţelor publice şi │1.000 │ │1.000 │3 luni │2 ani │
│ controlului financiar │ │ │ │ │ │
│ de stat judeţene şi │ │ │ │ │ │
│ administraţiile │ │ │ │ │ │
│ financiare ale │ │ │ │ │ │
│ sectoarelor │ │ │ │ │ │
│ municipiului Bucureşti │ │ │ │ │ │
│b) Direcţia generalã a │pana la │ - │pana la │pana la│pana la │
│ finanţelor publice şi │3.000 │ │3.000 │4 luni │3 ani │
│ controlului financiar │ │ │ │ │ │
│ de stat a municipiului │ │ │ │ │ │
│ Bucureşti │ │ │ │ │ │
│c) Direcţia Generalã a │pana la │ - │ - │pana la│pana la │
│ Vamilor │6.000 │ │ │4 luni │3 ani │
│d) Direcţiile generale de │pana la │ - │ - │pana la│pana la │
│ munca şi protecţie │1.000 │ │ │3 luni │3 ani │
│ socialã teritoriale │ │ │ │ │ │
│e) Agenţiile pentru │pana la │ - │ - │pana la│pana la │
│ ocupare şi formare │1.000 │ │ │3 luni │3 ani │
│ profesionalã judeţene │ │ │ │ │ │
│f) Ministerul Finanţelor, │ │ │ │ │ │
│ prin: │ │ │ │ │ │
│ - Departamentul politica│de la │ - │de la │pana la│pana la │
│ impozitelor şi │1.000, │ │1.000 sau │6 luni │5 ani │
│ administrarea │3.000 sau │ │3.000, │ │ │
│ veniturilor, inclusiv │5.000, │ │dupã caz, │ │ │
│ pentru obligaţiile │dupã caz, │ │pana la │ │ │
│ datorate în vama │pana la │ │100.000 │ │ │
│ │100.000 │ │ │ │ │
│ - Departamentul datorie │pana la │ - │ - │pana la│pana la │
│ publica │100.000 │ │ │6 luni │5 ani │
│g) Ministerul Muncii şi │ │ │ │ │ │
│ Protecţiei Sociale, │ │ │ │ │ │
│ prin: │ │ │ │ │ │
│ - Direcţia programe │de la │ - │ - │pana la│pana la │
│ asigurãri sociale şi │1.000 pana│ │ │6 luni │5 ani │
│ pensii │la 100.000│ │ │ │ │
│h) Agenţia Nationala pentru│ │ │ │ │ │
│ Ocupare şi Formare │ │ │ │ │ │
│ Profesionalã, prin: │ │ │ │ │ │
│ - Direcţia de control │de la │ - │ - │pana la│pana la │
│ │1.000 pana│ │ │6 luni │5 ani │
│ │la 100.000│ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│i) Guvernul României │peste │pentru │ │pana la│pana la │
│ │100.000 │orice │ │6 luni │5 ani │
│ │ │suma │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
└───────────────────────────┴──────────┴────────┴──────────┴───────┴─────────┘


(2) Plafonul cuprinde suma tuturor obligaţiilor ce pot face obiectul unei cereri de înlesniri la plata.
(3) Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti poate acorda înlesniri la plata pentru orice suma mai mica de 3 miliarde lei datoratã de marii contribuabili înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe la Direcţia administrãrii marilor contribuabili, precum şi pentru sume cuprinse între 1 miliard şi 3 miliarde lei, datorate de contribuabilii înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe la administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(4) Înlesnirile la plata, care reprezintã alocari specifice ale schemei de ajutor de stat existente, ce depãşesc plafonul maxim de 100 miliarde lei, se notifica Consiliului Concurentei în vederea autorizãrii lor, potrivit prevederilor <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(5) Guvernul României poate acorda înlesniri la plata pentru plãtitorii care au un volum al datoriilor totale, evidentiate în ultimul bilanţ contabil anual, inclusiv obligaţiile neachitate la bugetul de stat, la bugetul asigurãrilor sociale de stat şi la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, mai mare decât cifra de afaceri evidenţiatã în ultimul bilanţ contabil anual.
(6) Potrivit <>art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Guvernul României poate acorda amânãri, eşalonãri, scutiri, reduceri la plata obligaţiilor bugetare datorate la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni, ca urmare a propunerilor instituţiei publice implicate şi în baza documentaţiei întocmite de creditorii bugetari implicaţi, conform dispoziţiilor legale.
ART. 5
(1) Înlesnirile la plata se soluţioneazã de comisiile ce se constituie în acest scop la toate nivelurile de competenta.
(2) La nivelul Ministerului Finanţelor comisiile sunt departamentale şi au urmãtoarea structura:
a) secretar de stat - preşedinte;
b) secretar de stat - membru;
c) secretar de stat - membru;
d) secretar general adjunct coordonator al departamentului - membru;
e) directorul general al Direcţiei generale a administrãrii veniturilor, pentru impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, neachitate în termen, inclusiv majorãri de întârziere; directorul general al Direcţiei generale politica impozitelor, pentru taxe judiciare de timbru; directorul general al Direcţiei generale datorie publica şi administrarea patrimoniului statului, pentru sume provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorãrile de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi la majorãrile de întârziere aferente acestor sume; sau directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, pentru impozite, taxe şi alte venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv pentru majorãri de întârziere aferente acestora, dupã caz - membru;
f) directorul Direcţiei colectare venituri, directorul Direcţiei impozite indirecte, directorul general adjunct al Direcţiei generale datorie publica şi administrarea patrimoniului statului, dupã caz - membru;
g) directorul general al Direcţiei generale control fiscal - membru.
(3) La nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale comisia are urmãtoarea componenta:
a) ministrul muncii şi protecţiei sociale - preşedinte;
b) secretarul general al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale - membru;
c) directorul Direcţiei programe asigurãri sociale şi pensii - membru;
d) directorul general al Direcţiei generale finanţare protecţie socialã - membru;
e) directorul Direcţiei control buget asigurãri sociale de stat - membru.
(4) La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã comisia are urmãtoarea componenta:
a) preşedintele consiliului de administraţie - preşedinte;
b) directorul general executiv - membru;
c) directorul Direcţiei control - membru;
d) membrii Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã - membri.
(5) Pentru direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, Direcţia Generalã a Vamilor, comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestor organe.
(6) Pentru direcţiile generale de munca şi protecţie socialã teritoriale comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestora.
(7) La nivelul agentiilor pentru ocupare şi formare profesionalã teritoriale comisiile sunt numite prin decizii ale directorilor acestora.
(8) Şeful de serviciu din cadrul direcţiilor menţionate mai sus, competente pentru înaintarea documentaţiilor întocmite în vederea soluţionãrii cererilor de înlesniri la plata, este secretar al comisiei, fãrã drept de vot.
(9) Comisiile se întrunesc sãptãmânal sau ori de câte ori este cazul.
(10) Comisiile sunt legal constituite când sunt prezenţi jumãtate plus unul din numãrul membrilor acestora.
(11) Comisia constituitã la Ministerul Finanţelor poate soluţiona cererile de înlesniri la plata cu jumãtate plus unul din numãrul membrilor prezenţi, din care în mod obligatoriu 2 secretari de stat.
ART. 6
(1) La nivelul Ministerului Finanţelor documentaţia necesarã în vederea aprobãrii înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintã spre aprobare comisiilor constituite în acest scop, de cãtre:
a) Direcţia colectare venituri, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementãrilor legale şi altor venituri datorate bugetului de stat, neachitate în termen, precum şi a majorãrilor de întârziere aferente, altele decât cele prevãzute la lit. b)-d);
b) Direcţia impozite indirecte, pentru înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestãrii serviciului taxabil;
c) Direcţia generalã datorie publica şi administrarea patrimoniului statului, pentru înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorãrile de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi la majorãrile de întârziere aferente acestora;
d) Direcţia Generalã a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv pentru majorãrile de întârziere aferente acestora.
(2) La nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale documentaţia necesarã în vederea aprobãrii înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintã spre aprobare comisiei constituite în acest scop, de cãtre Direcţia programe asigurãri sociale şi pensii.
(3) La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã documentaţia necesarã în vederea aprobãrii înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintã spre aprobare comisiei constituite în acest scop, de cãtre Direcţia de control.
(4) La nivelul Guvernului documentaţia necesarã în vederea aprobãrii inlesnirii la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintã spre aprobare de cãtre comisiile constituite la nivelul Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz.
ART. 7
(1) Plãtitorii care solicita înlesniri la plata pentru impozitul pe salarii sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor mentiona expres în cerere sumele reprezentând impozit pe salarii neachitat în termen, calculat pentru drepturile salariale aferente perioadei de pana la sfârşitul anului 1998, inclusiv pentru luna decembrie, şi separat pentru impozitul pe salarii datorat şi neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, precum şi pentru impozitul pe venituri din salarii datorat şi neachitat începând cu anul 2000.
(2) Guvernul României, Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda înlesniri la plata obligaţiilor restante reprezentând impozit pe salarii datorat pentru anul 1999 numai pentru cota cuvenitã bugetului de stat, iar pentru perioada anterioarã anului 1999, pentru intreaga suma datoratã şi neachitata.
ART. 8
(1) Prin excepţie de la prevederile privind competentele de acordare a înlesnirilor la plata, în cazul impozitului pe venituri din salarii, Direcţia administrarea veniturilor statului din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia administrãrii marilor contribuabili din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti pot aproba amânarea cu cel mult 20 de zile a plãţii acestuia pentru orice suma.
(2) O alta amânare la plata impozitului pe veniturile din salarii nu se poate acorda decât dacã plãtitorul face dovada ca a achitat sumele reprezentând impozitul pe veniturile din salarii aferente perioadelor anterioare, inclusiv majorãrile de întârziere aferente sau majorãrile, dupã caz.

CAP. 3
Procedura de soluţionare

ART. 9
(1) Înlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate, însoţite de documente justificative ale plãtitorilor.
(2) Dosarul privind cererea de înlesniri la plata trebuie sa cuprindã urmãtoarele elemente principale, care se evidenţiazã în ordinea în care sunt nominalizate mai jos sub forma unui opis întocmit de plãtitor şi care constituie prima pagina a dosarului de acordare a înlesnirilor la plata, completat de organul fiscal teritorial cu actele de control întocmite de acesta:
a) elemente de identificare a plãtitorului: denumirea, adresa/sediul, numãrul contului/conturilor de disponibilitati şi unitatea/unitãţile bancarã/bancare la care este/sunt deschis/deschise, numele şi calitatea celor care reprezintã contribuabilul în relaţiile cu terţii;
b) sumele datorate şi neachitate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, dupã caz, pentru care se solicita înlesniri la plata, pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii, sume datorate şi alte obligaţii bugetare;
c) felul înlesnirilor solicitate şi o succintã prezentare a posibilitãţilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
d) în situaţia în care s-au mai depus şi s-au mai aprobat cereri pentru acordarea de înlesniri, conform <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se menţioneazã datele, numerele de înregistrare la organul fiscal competent, precum şi modul în care acestea au fost respectate;
e) copie de pe ultimul bilanţ contabil depus la organul fiscal teritorial, anterior depunerii cererii;
f) situaţia creditelor curente pana la data cererii şi nerambursate;
g) copie de pe ultima balanţa de verificare;
h) copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului, precum şi de pe codul fiscal al agentului economic care solicita înlesniri la plata;
i) programe de restructurare în derulare, aprobate conform reglementãrilor în vigoare;
j) certificat de la oficiul registrului comerţului, din care sa rezulte dacã acţionarul/asociatul sau actionarii principali deţin acţiuni la alte societãţi comerciale şi care sunt acestea;
k) declaraţie pe propria rãspundere a acţionarului/asociatului sau actionarilor principali, dupã caz, din care sa rezulte dacã societãţile comerciale la care deţin acţiuni sunt sau nu sunt profitabile, precum şi o copie de pe ultima balanţa de verificare a acestor societãţi comerciale;
l) situaţia debitorilor conform evidentelor contabile, vechimea acestora, analiza cauzelor neincasarii sumelor datorate de aceştia; situaţia clienţilor neincasati la scadenta, pe fiecare luna în parte; mãsurile de urmãrire întreprinse, numãrul de cazuri şi sumele aflate la instanţele de judecata şi stadiul acestora, precum şi situaţia clienţilor pentru care s-a prescris dreptul de a cere executarea silitã, întocmitã în baza documentelor doveditoare existente la societate în acest sens;
m) situaţia furnizorilor şi a sumelor creditoare din evidentele contabile, realitatea şi vechimea acestora;
n) declaraţie pe propria rãspundere privind existenta sau inexistenta depozitelor bancare;
o) extrase de cont, din care sa rezulte componenta soldului conturilor bancare reflectate în evidentele contabile;
p) situaţia activelor neutilizate;
r) cota de participare a plãtitorului la capitalul social al altor societãţi comerciale, societãţi sau companii naţionale, dupã caz; pe perioada înlesnirilor la plata, pentru cota de participare, obligatoriu se ridica dividendele şi se înregistreazã în evidentele proprii;
s) declaraţie pe propria rãspundere a acţionarului/asociatului sau actionarilor principali, dupã caz, din care sa rezulte ca depozitele bancare ale societãţii pe care o reprezintã, împreunã cu cota de participare a acesteia la capitalul social al altor societãţi comerciale, societãţi sau companii naţionale, dupã caz, nu sunt mai mari de 10% din suma ce face obiectul cererii de înlesniri la plata;
t) datoriile pe care le au asociaţii sau alte societãţi la care aceştia sunt acţionari sau asociaţi, dupã caz, fata de plãtitorul care a solicitat înlesniri la plata;
u) dovada achitãrii taxei de 0,5% din suma solicitatã pentru înlesniri la plata, la trezoreria organului fiscal la care este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe;
v) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.
ART. 10
Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestãrii serviciului sau eliberãrii actului supus taxarii, înlesnirile la plata se acorda pe baza cererilor motivate ale petentilor, însoţite de urmãtoarele documente, în funcţie de obiectul cererii:
a) copia de pe acţiunea în justiţie, certificatã pentru conformitate de cãtre instanta de judecata, însoţitã de un document eliberat de aceasta, din care sa rezulte: pãrţile în proces, obiectul acţiunii, cuantumul taxei sau al diferenţei de taxa judiciarã de timbru datoratã şi numãrul din registrul prevãzut la <>art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) confirmarea organului care elibereazã actul sau care presteazã serviciul supus taxelor judiciare de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum şi asupra obiectului actului sau serviciului taxabil;
c) acte doveditoare ale veniturilor petentilor - persoane fizice, respectiv date privind situaţia economico-financiarã la zi a petentilor persoane juridice, inclusiv disponibilitãţile din conturile bancare;
d) alte acte în sprijinul cererii: certificate de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare la venitul realizat.
ART. 11
(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata pentru creanţele bugetare se depun la organul teritorial în evidenta cãruia se afla plãtitorul, cu excepţia celor prevãzute la art. 19.
(2) La primirea cererii organul teritorial înregistreazã cererea într-un registru special.
(3) Înlesnirile la plata pot fi solicitate şi acordate atât înaintea începerii executãrii silite a debitului, cat şi în timpul derulãrii acesteia.
(4) Organele teritoriale efectueazã controlul legalitãţii, realitãţii, oportunitãţii, necesitãţii şi eficientei cererilor şi documentaţiilor depuse de plãtitor.
ART. 12
(1) Pentru soluţionarea fiecãrei cereri de înlesniri la plata se au în vedere urmãtoarele:
a) criteriile pe baza cãrora se acorda înlesniri la plata;
b) rezultatele verificãrii efectuate de organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz;
c) documentele justificative prezentate de plãtitor;
d) informaţiile cuprinse în evidentele existente la organele teritoriale unde este înregistrat ca plãtitor;
e) notele de constatare întocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii plãtitorului;
f) referatul cuprinzând propunerile de rezolvare ale organului competent;
g) orice alte documente necesare soluţionãrii cererii;
h) prevederile din legile speciale, potrivit cãrora se pot acorda, de la caz la caz, reduceri şi scutiri de impozite şi taxe, prevederile cuprinse în <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Criteriile pe baza cãrora se acorda înlesniri la plata sunt:
1. realizarea unei cifre de afaceri cel puţin la nivelul datoriilor totale evidentiate în ultimul bilanţ anual contabil, inclusiv obligaţiile pentru care se solicita înlesniri la plata;
2. indicatorii economico-financiari rezultaţi din analiza activitãţii plãtitorului, prevãzuţi în lista care face parte integrantã din prezenta hotãrâre, sa se încadreze în limitele eficientei economice;
3. dovada ca neachitarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj la termenele scadente, în condiţiile existenţei disponibilitãţilor bãneşti, nu s-a fãcut cu rea-intenţie;
4. organizarea şi ţinerea la zi a evidentei contabile;
5. depunerea în termen la organele teritoriale a declaratilor de impozite şi taxe şi a bilanţurilor contabile, respectiv a declaraţiei lunare privind obligaţiile de plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat sau a declaraţiei lunare privind obligaţiile de plata cãtre bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, dupã caz.
(3) Rezultatele verificãrii efectuate de organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, se vor referi la:
1. realitatea datelor prezentate în cererea de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare; solicitantii sunt obligaţi sa prezinte toate actele şi explicaţiile necesare în vederea verificãrii;
2. respectarea de cãtre solicitant a reglementãrilor legale în vigoare privind disciplina financiarã, cu menţionarea acestora.
(4) Înlesniri la plata impozitului pe profit nu se pot acorda în situaţia în care plãtitorul a efectuat plati în contul dividendelor repartizate conform legii.
(5) Înlesniri la plata obligaţiilor cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat nu se acorda solicitanţilor care au debite la contribuţia pentru pensia suplimentarã.
(6) Înlesniri la plata obligaţiilor cãtre bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj nu se acorda solicitanţilor care au debite la contribuţia de 1% persoane fizice cãtre fondul sus-menţionat.
(7) Societãţile comerciale care beneficiazã de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat sau la bugetul asigurãrilor sociale de stat, dupã caz, nu achitã dividende actionarilor pe toatã perioada de derulare a inlesnirii.
(8) Conducerile organelor competente sa aprobe înlesniri la plata pot solicita şi alte elemente în scopul analizei şi soluţionãrii cererilor de înlesniri la plata.
(9) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã rãspund de veridicitatea datelor prezentate în actele de control.
ART. 13
(1) Cererile privind acordarea de înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, a cãror rezolvare este de competenta organelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-h), se soluţioneazã de cãtre acestea pe baza dosarelor întocmite de organele de nivel ierarhic inferior, care sunt însoţite în mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de soluţionare a cererii de acordare de înlesniri la plata solicitate de plãtitor.
(2) Acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare este condiţionatã de achitarea obligaţiilor curente la bugetul de stat, la bugetul asigurãrilor sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, dupã caz, la termenele scadente prevãzute de actele normative în vigoare.
(3) Cererile privind acordarea de înlesniri la plata pentru sumele datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, dupã caz, a cãror rezolvare este de competenta Guvernului, se soluţioneazã de acesta, prin hotãrâre, pe baza dosarelor întocmite de Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv de Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz.
(4) Comunicãrile înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare se aduc şi la cunostinta compartimentelor care ţin evidenta pe plãtitor, în vederea evidenţierii, urmãririi şi încasãrii sumelor la termenele de plata aprobate.
ART. 14
(1) Termenele de soluţionare a cererilor prin care se solicita înlesniri la plata sunt urmãtoarele:
a) în cel mult 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii organul teritorial la care s-a depus cererea de înlesnire la plata întocmeşte documentaţia necesarã în vederea soluţionãrii acesteia;
b) în cel mult 15 zile lucrãtoare cererea însoţitã de documentaţie este înaintatã, dupã caz:
- comisiei de analiza şi soluţionare competente;
- organului de nivel superior de competenta, împreunã cu propunerile de soluţionare, dupã analiza în comisiile organizate la nivelul organelor teritoriale;
c) la nivelul Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã cererea este soluţionatã în termen de pana la 30 de zile lucrãtoare de la primirea acesteia împreunã cu documentaţia în forma completa;
d) în cazul în care competenta de soluţionare aparţine Guvernului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la primirea cererii împreunã cu documentaţia în forma completa elaboreazã proiectul de hotãrâre a Guvernului. Proiectul de hotãrâre a Guvernului se elaboreazã pe baza documentaţiei primite şi a propunerilor comisiilor de soluţionare prevãzute la art. 5 şi se înainteazã spre aprobare conform prevederilor legale.
(2) Termenele prevãzute la alin. (1) încep sa curgã de la data la care informaţiile din dosar sunt complete. În cazul în care documentaţia nu este completa organele competente informeazã agenţii economici în cauza despre aceasta situaţie.
ART. 15
De la data comunicãrii aprobãrii cererii de înlesnire la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj se calculeazã majorãri, conform prevederilor legale, pentru fiecare suma achitatã în contul ratelor aprobate, plata acestora efectuandu-se împreunã cu rata respectiva.
ART. 16
(1) Dacã în decursul derulãrii înlesnirilor la plata contribuabilul a efectuat plata unei rate la bugetul de stat, la bugetul asigurãrilor sociale de stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, cu o întârziere de cel mult 10 zile, dar nu mai mult de 5 ori în 12 luni consecutiv, înlesnirea la plata îşi menţine valabilitatea.
(2) Agentul economic beneficiazã de înlesnirea la plata acordatã, cu condiţia ca în termen de pana la 10 zile de la data comunicãrii sa facã dovada ca nu mai are obligaţii neachitate la bugetul de stat, la bugetul asigurãrilor sociale de stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, altele decât cele ce fac obiectul înlesnirilor la plata.
(3) Dacã pe parcursul derulãrii inlesnirii la plata plãtitorul are dificultãţi în achitarea ratelor şi dacã timp de 12 luni consecutiv a achitat atât ratele eşalonate, cat şi obligaţiile curente la bugetul de stat, respectiv la bugetul asigurãrilor sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, printr-o cerere temeinic justificatã poate solicita redimensionarea cuantumului ratelor rãmase de plata fãrã a se depãşi numãrul ratelor aprobate iniţial.
(4) La cererea temeinic justificatã a plãtitorilor aflaţi în proces de privatizare şi care beneficiazã de înlesniri la plata, Guvernul României poate acorda, în temeiul prevederilor <>art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, o noua înlesnire la plata.
(5) Diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi majorãrile de întârziere aferente stabilite prin acte de control ulterior datei aprobãrii inlesnirii la plata pot face obiectul unei noi cereri de înlesnire la plata numai în situaţia în care înlesnirea acordatã anterior este respectata.
(6) În cazul în care se constata, dupã depunerea bilanţului contabil anual, ca sumele eşalonate la plata sunt mai mari decât obligaţiile legal datorate, plãtitorul achitã ratele stabilite prin graficul de eşalonare pana la concurenta sumei rezultate din regularizare.
(7) În situaţia în care se constata, dupã depunerea bilanţului contabil anual, ca sumele eşalonate la plata nu sunt datorate, atunci înlesnirea la plata nu mai are obiect. Obligaţiile bugetare plãtite în plus se vor compensa cu alte obligaţii datorate şi neachitate bugetului de stat. În cazul în care înlesnirea la plata cuprinde şi alte debite eşalonate, precum şi majorãri de întârziere aferente, atunci aceasta se va modifica corespunzãtor numai pentru impozitul constatat ca nedatorat, restul impozitelor, taxelor şi majorãrilor de întârziere aferente rãmânând eşalonate conform aprobãrii comunicate iniţial.
(8) Comisiile soluţioneazã cererile de înlesniri la plata asa cum au fost formulate şi pentru fiecare cerere se emite o decizie motivatã de aprobare sau de respingere, dupã caz.
(9) Comunicarea modului de soluţionare a cererii de înlesniri la plata atât plãtitorului, cat şi organului teritorial în evidenta cãruia este înregistrat este asigurata de direcţia de resort din Ministerul Finanţelor, din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv din Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz, sub semnatura preşedintelui comisiei, respectiv a secretarului de stat coordonator din Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau a preşedintelui Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã, dupã caz.
(10) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã comunica modul de soluţionare a cererilor de înlesniri la plata atât plãtitorului, cat şi organelor teritoriale în evidenta cãrora se afla acesta.
ART. 17
(1) Nerespectarea înlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate, respectiv a termenului de plata, cuantumului, precum şi a condiţiilor stipulate, conduce la pierderea valabilitãţii acestora, la executarea silitã pentru intreaga suma neplatita şi la obligaţia de plata a majorãrilor de întârziere calculate de la data la care termenul şi/sau condiţiile nu au fost respectate. O noua cerere de înlesnire la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectãrii inlesnirii anterioare.
(2) Înlesnirile la plata obligaţiilor fata de bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, respectiv bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, se pot acorda şi cu alte condiţii care se considera stimulative pentru încasarea veniturilor bugetare.
ART. 18
Dacã prin cerere petiţionarul solicita reducerea sau scutirea de plata fie a majorãrilor de întârziere, fie a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, organul competent poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
ART. 19
(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor sume cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, inclusiv majorãrilor de întârziere aferente acestora, se depun la direcţia regionala vamalã în a carei raza teritorialã se afla sediul sau domiciliul contribuabilului.
(2) Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordãrii înlesnirilor la plata.
ART. 20
Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorãrile de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de plãtitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi majorãrile de întârziere aferente acestora sunt prezentate de cãtre persoanele juridice Direcţiei generale datorie publica şi administrarea patrimoniului statului.
ART. 21
Cererile prevãzute la art. 20 sunt fundamentate cu elemente din care sa rezulte situaţia financiarã a plãtitorului cauzele neachitarii obligaţiilor menţionate mai sus, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat urmãtoare. La cerere pot fi anexate şi alte documente care sa stea la baza sustinerii acesteia.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 22
Conducerile organelor abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenta, urmãresc permanent ţinerea evidentei acestor lucrãri, stadiul soluţionãrii, respectarea termenelor şi rãspund de rezolvarea acestora în cadrul reglementãrilor legale şi în termenele stabilite de acestea.
ART. 23
În cazul nerespectãrii prevederilor cuprinse în prezenta procedura se aplica normele legale privind abaterile de la disciplina în munca şi de la îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
ART. 24
Organele care soluţioneazã cereri de înlesniri la plata sunt obligate sa ţinã evidenta separatã a acestora. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor datorate de persoane fizice, respectiv pensionari, veterani de rãzboi, persoane cu handicap, rãniţi în revoluţie, conform prevederilor legilor în vigoare, se tine o evidenta separatã.
ART. 25
Lunar Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Nationala pentru Ocupare şi Formare Profesionalã şi organele lor teritoriale fac cunoscutã prin mass-media lista cuprinzând agenţii economici cãrora li s-au acordat înlesniri la plata.
ART. 26
Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesionalã au obligaţia sa informeze Oficiul Concurentei cu privire la înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare acordate, ce reprezintã ajutoare de stat existente, în vederea inventarierii, monitorizarii şi raportarii ajutoarelor de stat, potrivit dispoziţiilor <>art. 24 din Legea nr. 143/1999 .



LISTA
cuprinzând indicatorii economico-financiari

Indicatori economico-financiari Valori optime




Active circulante buna > 1
1. Lichiditatea globalã = ----------------------- slabã < 1
Datorii totale sub 1 an

Active circulante - stocuri buna > 1
2. Lichiditatea redusã = ----------------------------- slabã < 1
Datorii totale sub 1 an

Profit din exploatare superioarã ratei
3. Rata rentabilitatii = ----------------------------- inflaţiei
economice Total active

Profit net superioarã ratei
4. Rata rentabilitatii = ---------------------- medii a dobânzii
financiare Capitaluri proprii pe piata

Capital propriu buna > 50%
5. Solvabilitatea = ------------------ x 100% medie 30-50%
Total pasive slabã < 30%

Datorii (termen scurt şi lung)
6. Gradul de indatorare = ------------------------------- subunitar
Capitaluri proprii


--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016