Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 2 martie 2001  privind reglementarea abaterilor de energie in raport cu energia contractata de consumatorii eligibili    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 2 martie 2001 privind reglementarea abaterilor de energie in raport cu energia contractata de consumatorii eligibili

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 197 din 19 aprilie 2001


1. Scop

Prezenta procedura are ca scop asigurarea energiei de echilibrare pentru consumatorii eligibili şi modul de plata a acesteia, în vederea stabilirii modului de facturare de cãtre furnizor.

2. Domeniu de aplicare

Procedura este utilizata de furnizor pentru contractarea şi facturarea abaterilor de energie în raport cu energia contractatã de consumatorii eligibili. Aceste abateri pot fi pozitive (energie de completare) sau negative (energie preluatã) şi sunt definite în cadrul glosarului de termeni.

3. Glosar de termeni




● autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul
Energiei - ANRE;

● consumator eligibil - consumatorul de energie electrica care are dreptul
sa îşi aleagã furnizorul şi sa contracteze direct
cu acesta energia necesarã, având acces la reţelele
de transport şi/sau de distribuţie;

● curba de consum - reprezentare grafica sau tabelara a puterilor
înregistrate la interval de 60/45/30/15 minute
pe o durata determinata (uzual - intervalul
de facturare);

● curba de referinta - suma puterilor contractate de beneficiarul energiei
de echilibrare, pe fiecare IBD, cu unul sau mai
mulţi furnizori;

● energie consumatã în - energia electrica corespunzãtoare unui consum la
banda putere contractatã constanta (de exemplu,
10 MW), în toate zilele sãptãmânii;

● energie de completare - diferenţa pozitiva dintre puterea corespunzãtoare
curbei de consum realizate şi suma contractelor
încheiate de consumatorul eligibil cu unul sau mai
mulţi furnizori, pe IBD;

● energie de echilibrare - diferenţa pozitiva sau negativa dintre puterea
pentru consumatorul corespunzãtoare curbei de consum realizate şi suma
eligibil contractelor încheiate de consumatorul eligibil cu
unul sau mai mulţi furnizori, pe IBD;

● energie preluatã - diferenţa negativa dintre puterea corespunzãtoare
curbei de consum realizate şi suma contractelor
încheiate de consumatorul eligibil cu unul sau mai
mulţi furnizori, pe IBD;

● furnizor de energie - persoana juridicã, titular al unei licenţe de
electrica furnizare, care asigura alimentarea cu energie
electrica a unuia sau mai multor consumatori,
pe baza unui contract de furnizare;

● interval baza de - o perioada de o ora, cu începere din prima secunda
decontare (IBD) a orei oficiale a României;

● loc de consum - amplasamentul instalaţiilor de utilizare ale unui
consumator, inclusiv ale subconsumatorilor sãi,
unde se consuma energia electrica sau termica
furnizatã prin una sau mai multe instalaţii de
alimentare.
Un consumator poate avea mai multe locuri de
consum;

● putere contractatã - cea mai mare putere medie cu înregistrare orara
sau pe 15 minute consecutiv, convenitã printr-un
contract sau insumata din mai multe contracte,
pe care consumatorul eligibil are dreptul sa o
absoarba în perioada de consum, pentru fiecare
loc de consum;

● serviciu de - serviciu care consta în exploatarea, întreţinerea,
distribuţie dezvoltarea reţelei de distribuţie, în scopul
transmiterii energiei electrice de la
producãtori/operator de transport/alţi
distribuitori la consumatorii finali,
conform contractelor încheiate, în condiţii
corespunzãtoare de siguranta şi calitate;

● servicii de sistem - servicii asigurate de regula de cãtre producãtori,
(tehnologice) la cererea operatorului de sistem, pentru
menţinerea nivelului de siguranta în funcţionare
al sistemului energetic, precum şi a calitãţii
energiei transportate la parametrii ceruti de
normativele în vigoare;

● serviciu de transport - asigurarea transmiterii unei cantitãţi precizate
al energiei electrice de energie electrica activa între doua sau mai
multe puncte ale SEN, prin reţeaua electrica de
transport şi indeplinind prevederile normativelor
privind siguranta şi calitatea;

● standarde de - normele tehnice, economice şi operationale cu
performanta caracter obligatoriu, referitoare la parametrii
de calitate ai serviciului contractat;

● tarif de distribuţie - sistem de preţuri reglementate, structurate pe
elemente de reţea şi niveluri de tensiune, pentru
serviciul de distribuţie a energiei electrice;

● tarif nodal de - sistem de preţuri reglementate pentru serviciul de
transport transport al energiei electrice, bazate pe costuri
marginale şi diferenţiate pe noduri ale reţelei
electrice de transport;

● tarif pentru - preţ reglementat al serviciului de sistem
operatorul (funcţional) prin care operatorul de sistem îşi
de sistem acoperã cheltuielile de funcţionare, de exploa-
tare şi de dezvoltare, fixe şi variabile;

● tarif pentru - plata lunarã reglementatã, plãtitã de toţi
serviciile participanţii la piata pentru activitatea de
operatorului comercial administrare a pieţei angro de energie electrica;

● transport al energiei - activitatea organizatã pentru transmiterea energiei
electrice electrice de la producãtori pana la
instalaţiile de distribuţie sau la instalaţiile
consumatorilor racordati direct la reţelele de
transport.



4. Documente de referinta

4.1. <>Legea concurentei nr. 21/1996
4.2. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE, cu modificãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2000
4.3. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica, cu modificãrile ulterioare
4.4. <>Hotãrârea Guvernului nr. 982/2000 pentru majorarea gradului de deschidere a pieţei energiei electrice
4.5. Decizia preşedintelui ANRE nr. 67/2000 privind Cartea alba a reglementãrii pentru susţinerea proceselor de liberalizare şi privatizare din sectorul energiei electrice şi termice
4.6. Decizia preşedintelui ANRE nr. 11/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru acreditarea consumatorilor eligibili de energie electrica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 21 mai 1999
4.7. Decizia preşedintelui ANRE nr. 16/1999 pentru aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la consumatorii eligibili, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999
4.8. Decizia preşedintelui ANRE nr. 16/1999 pentru aprobarea Contractului-cadru de transport al energiei electrice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999
4.9. Decizia preşedintelui ANRE nr. 16/1999 pentru aprobarea Contractului-cadru pentru servicii de sistem, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999
4.10. Decizia preşedintelui ANRE nr. 22/1999 pentru aprobarea Codului comercial al pieţei angro de energie electrica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999
4.11. Decizia preşedintelui ANRE nr. 29/1999 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru transportul energiei electrice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 397 din 20 august 1999
4.12. Decizia preşedintelui ANRE nr. 35/1999 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru servicii de sistem, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 19 octombrie 1999
4.13. Decizia preşedintelui ANRE nr. 78/1999 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 14 ianuarie 2000.
4.14. Decizia preşedintelui ANRE nr. 14/2000 privind aprobarea Contractului-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 19 aprilie 2000
4.15. Decizia preşedintelui ANRE nr. 71/1999 pentru aprobarea Metodologiei pentru stabilirea tarifului perceput de operatorul comercial al pieţei angro de energie electrica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 24 decembrie 1999
4.16. Decizia preşedintelui ANRE nr. 34/1999 pentru aprobarea Standardului de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 19 octombrie 1999
4.17. Decizia preşedintelui ANRE nr. 18/1999 pentru aprobarea Regulamentului de programare şi dispecerizare a Sistemului electroenergetic naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999
4.18. Decizia preşedintelui ANRE nr. 75/2000 pentru aprobarea Instrucţiunii privind participarea la piata angro de energie electrica din România
4.19. Decizia preşedintelui ANRE nr. 22/2000 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a neintelegerilor apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice şi termice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 22 august 2000
4.20. Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice Cod ANRE: 33.12.200.0.01.26/08/99
4.21. Decizia preşedintelui ANRE nr. 37/2000 pentru aprobarea Normelor procedurale privind îndrumarea şi controlul respectãrii reglementãrilor emise în domeniul energiei electrice şi termice
4.22. Decizia preşedintelui ANRE nr. 15/1999 pentru aprobarea Regulamentului de mãsurare a cantitãţilor de energie electrica tranzacţionate pe piata angro, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 23 iulie 1999

5. Consideratii generale

5.1. Pentru a echilibra curba de consum realã cu cea contractatã este necesarã încheierea unui contract separat de furnizare a unei energii de echilibrare.
5.2. Furnizorul care livreaza energie electrica şi consumatorilor captivi factureaza energia de completare pentru consumatorii eligibili la tarife de tip binom, alese de cãtre consumator dintre cele reglementate, în vigoare. Zonele orare pentru facturarea energiei de completare la tarifele de tip binom sunt cele aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE.
5.3. Pentru energia de completare furnizorul care nu livreaza energie electrica şi consumatorilor captivi poate negocia preţuri cu consumatorul eligibil, pe IBD.
5.4. Furnizorul asigura cu prioritate energia electrica aferentã contractelor de portofoliu. Energia electrica rãmasã disponibilã dupã asigurarea contractelor de portofoliu poate fi livrata consumatorilor eligibili pe baza de contract, la preţuri negociate, pe IBD.
5.5. Consumatorul eligibil/furnizorul (cu excepţia celui menţionat la pct. 5.2) care încheie contracte pentru transportul/distribuţia energiei electrice de completare achiziţionate va plati serviciile de transport/distribuţie, serviciile de sistem, precum şi serviciile operatorului comercial la tarife reglementate la sfârşitul perioadei de facturare.
5.6. Contoarele de decontare la consumatorul eligibil vor fi dotate obligatoriu cu inregistratoare de curba de sarcina la intervale de cel mult 60 de minute. Mãsurarea şi proprietatea asupra echipamentelor de mãsurare vor fi realizate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
5.7. Factura cãtre consumatorul eligibil va conţine obligatoriu ca anexa curba orara de consum pe tot intervalul de facturare. Dacã se îndeplinesc condiţiile prevãzute la pct. 5.2, este obligatorie înregistrarea curbei de consum la interval de 15 minute.
5.8. Pentru alimentarea cu energie de completare a consumatorului eligibil furnizorul va respecta Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate, în ceea ce priveşte performanţele tehnice.
5.9. Energia electrica reactiva livrata consumatorilor eligibili cu un factor de putere mediu lunar mai mic de 0,92 este asigurata de Societatea Comercialã "Electrica" - S.A. la preţuri reglementate.

6. Facturarea energiei de echilibrare

6.1. Furnizori care alimenteazã şi consumatori captivi
6.1.1. Facturarea energiei de echilibrare se va realiza ca şi în cazul unui consumator captiv, aplicându-se numai tarife de tip binom, conform instrucţiunilor de tarifare emise de Societatea Comercialã "Electrica"-S.A. şi avizate de ANRE.
6.1.2. Furnizorii/consumatorii eligibili care contracteazã energia de echilibrare vor utiliza contractele-cadru de furnizare reglementate de ANRE.
6.1.3. Este interzisã contractarea, în cazul energiei de echilibrare, a unor puteri care prin însumarea cu puterile contractate pe IBD, cu unul sau mai mulţi furnizori licentiati, sa conducã la depãşirea puterii stabilite în avizul de racordare.
6.1.4. Nivelul de referinta pentru stabilirea marimilor de facturare la sfârşitul perioadei de facturare va fi suma puterilor contractate de beneficiarul energiei de echilibrare, pe fiecare IBD, cu unul sau mai mulţi furnizori.
6.1.5. În cazul în care puterea masurata este mai mica decât suma puterilor contractate, energiile se vor solda pe zonele orare aferente tarifului utilizat pentru energia de completare.
6.1.6. Dacã prin operatia de soldare se constata ca pentru o anumitã zona orara, la sfârşitul perioadei de facturare are loc o achiziţie (un transfer) de energie cãtre furnizorul energiei de completare, atunci acesta are obligaţia sa cumpere aceasta energie la preţul energiei corespunzãtor zonei orare respective (reglementat prin tarif), diminuat cu 20%.
6.2. Furnizori care alimenteazã numai consumatori eligibili
6.2.1. În cazul în care puterea consumatã de consumatorul eligibil pe IBD este mai mica decât suma puterilor contractate, furnizorul energiei de completare poate cumpara energia neconsumata de la proprietarul acesteia la un preţ negociat, stipulat în contractul pentru energia de completare.
6.2.2. Dacã furnizorul energiei de completare nu doreşte preluarea acestor cantitãţi de energie, aceasta va fi cumpãratã obligatoriu de cãtre Societatea Comercialã "Electrica"-S.A., la un preţ reprezentând 90% din preţul mediu de achiziţie (producere, transport, servicii de sistem şi operator comercial), pe IBD, respectiv al Societãţii Comerciale "Electrica"-S.A.
6.2.3. În cazul în care puterea consumatã de consumatorul eligibil este mai mare decât suma puterilor contractate, consumatorul eligibil plãteşte furnizorului energiei de completare:




Σ( E(mas,IBD) - Σ E(contr,j,IBD) ) x p(contr,IBD) ,
IBD j

în care:

j = numãrul de furnizori cu care se încheie
contracte de tip "în banda" sau profilate
orar;
E(mas,IBD) = energia masurata pe IBD (kWh)
E(contr,j) = energia contractatã pe IBD cu furnizorul "j"
(kWh)
p(contr,IBD) = preţul negociat şi contractat conform
pct. 5.3. pentru energia de completare pe
IBD (lei/kWh)



7. Soluţionarea neintelegerilor precontractuale

Soluţionarea neintelegerilor precontractuale se face, conform Procedurii de soluţionare a neintelegerilor precontractuale în sectorul energiei electrice şi termice (cod ANRE: 22.5.3.3.7.0/08.02.2000), prin conciliere, de cãtre ANRE, pe baza unui document unilateral sau comun înaintat de pãrţi, care cuprinde neînţelegerile apãrute în cursul negocierilor pentru încheierea contractului. ANRE, în urma analizarii situaţiei şi audierii pãrţilor, va emite o decizie cu caracter obligatoriu.

8. Monitorizare şi control

8.1. Furnizorul energiei de completare/consumatorul eligibil va respecta obligaţiile comune şi specifice privind transferul de date, prevãzute în Instrucţiunea privind participarea la piata angro de energie electrica din România Decizia preşedintelui ANRE nr. 75/2000. Preţul mediu de producere pe sistem se comunica în scris furnizorului energiei de completare, la solicitarea scrisã a acestuia, de cãtre operatorul comercial şi va fi utilizat la decontarea energiei de completare.
8.2. În vederea asigurãrii energiei de echilibrare şi a facturarii corecte a acesteia curba de sarcina a consumatorului eligibil va fi transmisã de cãtre furnizorul care asigura citirea şi facturarea acestuia operatorului comercial, consumatorului eligibil (anexat la factura) şi celorlalţi furnizori de energie electrica aflaţi în relatie contractualã cu respectivul consumator eligibil.
8.3. Furnizorul energiei de completare care livreaza energie electrica şi consumatorilor captivi urmãreşte şi rãspunde în fata ANRE de aplicarea corecta a tarifelor reglementate.
8.4. ANRE efectueazã periodic, prin sondaj, controlul modului de aplicare a prezentei metodologii.
8.5. Abaterile de la aplicarea prezentei metodologii vor fi sancţionate conform art. 22-24 din Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei.
8.6. Consumatorul eligibil este obligat sa transmitã curba de consum contractatã furnizorului energiei de echilibrare, în vederea facturarii corecte a acesteia.
8.7. Energia de echilibrare livrata se va inregistra în cadrul contractelor de portofoliu dacã este furnizatã de Societatea Comercialã "Electrica"-S.A.
8.8. Cantitãţile de energie neconsumate, calculate conform pct. 6.1.5., se vor inregistra în cadrul contractelor de portofoliu.




────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016