Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 18 aprilie 2002  privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 18 aprilie 2002 privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 10 mai 2002

Prezentele proceduri reglementeazã punerea în aplicare a dispoziţiilor <>cap. V - Mãsuri pentru stimularea ocupãrii forţei de munca - din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca, denumita în continuare lege.

CAP. 1
Informarea şi consilierea profesionalã

ART. 1
Beneficiarii serviciilor de informare şi consiliere profesionalã sunt persoanele în cãutarea unui loc de munca aflate în situaţiile prevãzute la art. 16 din lege.
ART. 2
(1) Informarea şi consilierea profesionalã se realizeazã de centrele de informare şi consiliere privind cariera din cadrul agentiilor pentru ocuparea forţei de munca judeţene sau a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii pentru ocuparea forţei de munca.
(2) În cazul în care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca nu au personal suficient pentru acordarea acestor servicii, vor încheia contracte cu furnizori de servicii din sectorul public sau privat, acreditaţi, în condiţiile legii.
(3) Contractarea serviciilor de informare şi consiliere profesionalã se va face în baza selecţiei de oferte, organizatã de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, în condiţiile dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice.
(4) În vederea acordãrii serviciilor prevãzute în contract agenţiile pentru ocuparea forţei de munca vor pune la dispoziţie furnizorului de servicii liste cuprinzând persoanele care şi-au exprimat opţiunea de a fi cuprinse în activitatea de informare şi consiliere profesionalã.
ART. 3
Persoana care oferã informaţii şi acorda consultanţa persoanelor în cãutarea unui loc de munca în legatura cu alegerea carierei, posibilitãţile de formare profesionalã şi ocupare este consilierul de orientare în cariera, denumit în continuare consilier.
ART. 4
Serviciile de informare şi consiliere profesionalã privind cariera pot fi acordate ori de câte ori este necesar, în mod individual sau în grup, şi privesc:
a) furnizarea de informaţii privind piata muncii şi evoluţia ocupatiilor;
b) evaluarea şi autoevaluarea personalitãţii în vederea orientarii profesionale;
c) dezvoltarea abilitatii şi încrederii în sine a persoanelor în cãutarea unui loc de munca, în vederea luãrii de cãtre acestea a deciziei privind propria cariera;
d) instruirea în metode şi tehnici de cãutare a unui loc de munca.
ART. 5
Serviciile de informare şi consiliere profesionalã acordate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca sau de furnizorii de servicii acreditaţi conform legii, cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca au încheiat contracte, sunt finanţate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 6
Plata serviciilor prestate de furnizorii de servicii cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca au încheiat contracte se va face lunar, în baza contractului încheiat, dupã prezentarea de cãtre furnizorul de servicii a Raportului tehnic şi a Raportului financiar, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2.
ART. 7
(1) În vederea acordãrii serviciilor de informare şi consiliere profesionalã persoanele vor depune o cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3.
(2) Persoanele care solicita servicii de informare şi consiliere profesionalã privind cariera sunt luate în evidenta prin înscrierea într-un registru special, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 4.
ART. 8
Serviciile prevãzute la art. 4 lit. a) se realizeazã de cãtre consilier, care oferã persoanei solicitante informaţii privind:
a) locurile de munca vacante aflate în evidenta agenţiei pentru ocuparea forţei de munca;
b) locurile de munca vacante aflate în baza de date a Sistemului electronic de mediere a muncii - SEMM;
c) ocupatiile/meseriile/profesiile cele mai solicitate pe piata forţei de munca;
d) condiţiile impuse de angajatori;
e) gama de servicii oferite de agenţia pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 9
(1) Serviciile de evaluare şi autoevaluare a personalitãţii, prevãzute la art. 4 lit. b), au ca scop stabilirea compatibilitatii dintre nivelul formãrii profesionale, aspiraţiile persoanei şi posibilitãţile de ocupare pe piata forţei de munca.
(2) Consilierul, în funcţie de profilul psihoprofesional al persoanei consiliate, va utiliza instrumente şi tehnici de evaluare a deprinderilor, abilitãţilor şi competentelor profesionale ale persoanelor în cãutarea unui loc de munca, precum: interviul, observatia, chestionarul, bateriile de teste.
(3) Pe baza rezultatelor discuţiilor individuale şi a testarilor efectuate consilierul va stabili pasii pe care persoana consiliata trebuie sa îi urmeze pentru alegerea ocupaţiei/meseriei, cu ajutorul cursurilor de formare profesionalã, ca mãsura activa în vederea încadrãrii în munca.
ART. 10
Serviciile de instruire în metode şi tehnici de cãutare a unui loc de munca, prevãzute la art. 4 lit. d), constau, în principal, în exercitii privind întocmirea unui curriculum vitae, a scrisorii de intenţie, a scrisorii de multumire, simularea unui interviu.
ART. 11
Consilierul, la încheierea perioadei de informare şi consiliere profesionalã, va redacta o recomandare pentru participarea persoanei consiliate la cursuri de formare profesionalã sau la mãsura de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente ori pentru iniţierea unei afaceri.

CAP. 2
Medierea muncii

ART. 12
Potrivit art. 59 alin. (1) din lege, medierea muncii este activitatea prin care se realizeazã punerea în legatura a angajatorilor cu persoanele în cãutarea unui loc de munca, în vederea stabilirii unui raport de munca sau de serviciu.
ART. 13
Beneficiarii serviciilor de mediere a muncii sunt persoanele în cãutarea unui loc de munca aflate în situaţiile prevãzute la art. 16 din lege.
ART. 14
Activitatea de mediere a muncii urmãreşte stabilirea compatibilitatilor sau echivalentelor dintre cerinţele locurilor de munca vacante, comunicate de angajatori şi aflate în baza de date a agentiilor pentru ocuparea forţei de munca, cu pregãtirea profesionalã, aptitudinile şi opţiunile solicitantului de loc de munca.
ART. 15
(1) Serviciile de mediere a muncii pentru persoanele prevãzute la art. 13 constau în:
a) informaţii privind locurile de munca vacante şi condiţiile de ocupare a acestora, prin publicarea, afişarea, organizarea de burse ale locurilor de munca;
b) mediere electronica având ca scop punerea automatã în corespondenta a cererilor şi ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
c) preselecţia candidaţilor corespunzãtor cerinţelor locurilor de munca oferite şi în concordanta cu pregãtirea, aptitudinile, experienta şi cu interesele acestora.
(2) Medierea muncii se poate realiza şi prin Serviciul electronic de mediere a muncii - SEMM, deschis pe Internet. Accesarea programului se face fie prin intermediul agentiilor pentru ocuparea forţei de munca, la sediul acestora, fie direct de la orice unitate PC cu conexiune la Internet.
ART. 16
(1) Serviciile de mediere a muncii se acorda gratuit pentru categoriile de persoane prevãzute la art. 16 lit. a)-d) şi f) din lege.
(2) Serviciile de mediere a muncii, acordate în mod gratuit de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca şi de furnizorii de servicii autorizaţi cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca încheie contracte în condiţiile legii, sunt finanţate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 17
(1) Serviciile de mediere a muncii se pot acorda şi contra cost de cãtre furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditaţi de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca.
(2) Furnizorii de servicii prevãzuţi la alin. (1) vor comunica, în scris, pana la data de 5 a fiecãrei luni, în conformitate cu modelul stabilit în anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 174/2002 , denumite în continuare norme, date privind somerii mediati şi încadraţi în munca, pentru luna expiratã.
ART. 18
(1) Somerii care beneficiazã de indemnizaţii de şomaj în condiţiile prevãzute de lege sunt obligaţi sa participe la serviciile de mediere a muncii la solicitarea agentiilor pentru ocuparea forţei de munca la care sunt înregistraţi.
(2) Persoanele care nu beneficiazã de indemnizaţii de şomaj şi doresc sa participe la servicii de mediere a muncii trebuie sa depunã o cerere, conform anexei nr. 10 la norme, la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca.
(3) În cazul neincadrarii în munca, persoanele prevãzute la alin. (2) vor reînnoi cererea de participare la serviciile de mediere a muncii la 6 luni de la prezentarea la precedenta mediere.
ART. 19
La prima prezentare la mediere se întocmeşte planul individual de mediere conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca.
ART. 20
În cazul în care se identifica locuri de munca potrivite profilului persoanei aflate în cãutarea unui loc de munca, se va elibera dispoziţia de repartizare în vederea prezentãrii la angajator.
ART. 21
(1) Persoana aflatã în cãutarea unui loc de munca, incadrata ca urmare a medierii, va fi scoasa din evidenta agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
(2) Persoana care nu este incadrata în munca rãmâne în evidenta agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 22
La fiecare prezentare la mediere, dacã persoanei în cãutarea unui loc de munca nu i se poate oferi un loc de munca, se va face programarea pentru o noua mediere.

CAP. 3
Formarea profesionalã

ART. 23
În conformitate cu prevederile art. 63 din lege, programele de formare profesionalã a persoanelor în cãutarea unui loc de munca trebuie sa asigure creşterea şi diversificarea competentelor profesionale în scopul realizãrii mobilitatii şi reintegrarii acestora pe piata muncii.
ART. 24
Activitatea de formare profesionalã a persoanelor în cãutarea unui loc de munca se desfãşoarã pe baza planului naţional de formare profesionalã, elaborat anual de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca şi aprobat de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 25
Beneficiarii serviciilor de formare profesionalã sunt persoanele în cãutarea unui loc de munca aflate în situaţiile prevãzute la art. 16 din lege.
ART. 26
(1) Serviciile de formare profesionalã sunt gratuite pentru categoriile de persoane prevãzute la art. 16 lit. a), b), d) şi f) din lege.
(2) Gratuitatea prevãzutã la alin. (1) se acorda o singura data pentru fiecare perioada în care beneficiarul se afla în evidenta ca persoana în cãutarea unui loc de munca.
(3) Persoanele prevãzute la art. 16 lit. c) şi e) din lege, care doresc sa urmeze o forma de formare profesionalã organizatã de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, suporta contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru desfãşurarea cursului.
ART. 27
(1) Au acces la serviciile de formare profesionalã numai persoanele care au fost cuprinse în servicii de informare şi consiliere profesionalã sau de mediere şi au recomandare pentru cursul pe care doresc sa îl urmeze.
(2) La serviciile de formare profesionalã pot fi admise persoane care au absolvit, cu diploma sau certificat de absolvire, învãţãmântul general obligatoriu sau alte studii cerute de cursul respectiv; pentru unele meserii simple directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca poate aproba admiterea şi a unor persoane care nu au absolvit învãţãmântul general obligatoriu, dar poseda cunoştinţe minime necesare însuşirii ocupaţiei sau meseriei, verificate de specialiştii agenţiei pentru ocuparea forţei de munca printr-un test de cunoştinţe.
(3) Beneficiarii de indemnizaţii de şomaj sunt obligaţi sa participe la programele de formare profesionalã oferite şi organizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 28
(1) Formarea profesionalã a persoanelor în cãutarea unui loc de munca se organizeazã de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca prin centrele de formare profesionalã din subordinea acestora, prin centrele regionale de formare profesionalã a adulţilor sau prin furnizori de servicii de formare profesionalã din sectorul public ori privat, autorizaţi în condiţiile legii, denumiţi în continuare furnizori, cu care încheie contracte potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 5.
(2) Agenţiile pentru ocuparea forţei de munca pot acorda, în calitate de unitate organizatoare, asistenta furnizorilor care desfãşoarã programe proprii de formare profesionalã, pe baza de convenţii încheiate cu aceştia.
(3) Asistenta acordatã de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca furnizorilor prevãzuţi la alin. (2) consta în sprijin pentru pregãtirea, desfãşurarea şi organizarea programelor de formare profesionalã, a examenelor de absolvire, în asigurarea formularelor tipizate, a certificatelor de calificare sau, dupã caz, de absolvire şi a altor documente necesare desfãşurãrii programului de formare profesionalã.
(4) Cheltuielile estimative ale unitãţilor organizatoare sunt prevãzute în convenţiile încheiate, iar la finalizarea programelor de formare profesionalã se stabileşte cuantumul acestora, pe baza devizului postcalcul, se aproba de cãtre directorul executiv şi se comunica furnizorului.
(5) Sumele datorate de furnizori se achitã de cãtre aceştia în termen de 5 zile de la data comunicãrii şi se fac venit la bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 29
(1) Selectarea furnizorilor în vederea încheierii contractelor prevãzute la art. 28 alin. (1) se face de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, pentru fiecare ocupaţie sau meserie, prin licitaţie deschisã, în condiţiile prevãzute de legislaţia privind achiziţiile publice şi de art. 38 din norme.
(2) Criteriul pe baza cãruia se atribuie contractul în urma licitaţiei deschise prevãzute la alin. (1) este oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere tehnico-economic.
(3) Dacã în derularea activitãţii de formare profesionalã se constata ca furnizorul care a câştigat licitaţia nu respecta prevederile caietului de sarcini sau alte prevederi ale contractului încheiat, agenţia pentru ocuparea forţei de munca va proceda la rezilierea contractului şi la desemnarea altui furnizor prin repetarea procedurii de licitaţie.
ART. 30
(1) Serviciile de formare profesionalã se organizeazã în vederea ocupãrii, dupã absolvire, a unui numãr cat mai mare din rândul persoanelor în cãutarea unui loc de munca.
(2) Agenţiile pentru ocuparea forţei de munca încheie contracte, dupã caz, cu angajatorii care solicita forta de munca sau cu furnizorii care realizeazã cursurile şi care se angajeazã sa asigure încadrarea în munca a absolvenţilor.
(3) Contractele încheiate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca cu angajatorii, în vederea încadrãrii absolvenţilor cursurilor de formare profesionalã, vor avea conţinutul prevãzut în anexa nr. 6.
(4) La contractele încheiate cu furnizorii care se angajeazã sa faciliteze încadrarea absolvenţilor cursurilor se încheie un act adiţional la contractul prevãzut în anexa nr. 5, cu aceasta clauza, conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
ART. 31
Serviciile de formare profesionalã pentru categoriile de persoane prevãzute la art. 26 alin. (1), organizate de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, se finanţeazã din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 32
(1) Cheltuielile ocazionate de programele de formare profesionalã organizate prin centrele proprii de formare profesionalã pentru persoanele în cãutarea unui loc de munca cuprind:
a) cheltuielile de personal aferente personalului centrului de formare profesionalã, precum şi sumele achitate personalului de specialitate care presteazã activitãţi de predare şi instruire, prin plata cu ora, conform reglementãrilor legale în vigoare;
b) cheltuielile materiale şi prestãrile de servicii cu caracter funcţional, care cuprind cheltuieli pentru documentele de evidenta folosite în activitatea de pregãtire profesionalã, materiale consumabile;
c) cheltuielile pentru întreţinerea şi gospodãrirea salilor de curs sau a altor spaţii unde se desfãşoarã instruirea;
d) cota-parte din cheltuielile de funcţionare: energie electrica, termica şi chirie;
e) cheltuielile pentru publicitate prin presa, radio şi televiziune;
f) cheltuielile pentru rechizite, materiale de instruire şi manuale;
g) cheltuielile pentru echipamente de protecţie;
h) cheltuielile pentru abonamente pe mijloacele de transport în comun;
i) cheltuielile pentru consultaţii medicale, analize medicale şi teste necesare frecventarii cursului.
(2) Cheltuielile privind proiectele de standarde ocupationale, prevãzute la art. 69 alin. (2) din lege, sunt suportate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 33
Plata serviciilor prestate de furnizor se face de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, la finalizarea cursului, pe baza devizului postcalcul întocmit de furnizor şi însoţit de documente justificative pentru cheltuielile efectuate.
ART. 34
(1) Elaborarea programelor de formare profesionalã se poate face pentru ocupaţii sau meserii prevãzute în Clasificarea ocupatiilor din România, pe baza standardelor ocupationale.
(2) Organizarea programelor de formare profesionalã se poate face şi pentru ocupaţii sau meserii neincluse încã în Clasificarea ocupatiilor din România numai cu avizul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 35
(1) Pentru programele de formare profesionalã într-o ocupaţie sau meserie este necesar sa se elaboreze un curriculum al acesteia, care cuprinde planul şi programa de formare profesionalã.
(2) Curriculumul se elaboreazã de furnizori şi se aproba de cãtre Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, în vederea autorizãrii în condiţiile legii.
ART. 36
Curriculumul poate fi adaptat la nevoile locale în limita a 15% în plus sau în minus fata de numãrul total de ore prevãzute în curriculumul standard.
ART. 37
(1) Stabilirea duratei cursurilor de formare profesionalã se face în raport cu complexitatea şi specificul ocupaţiei sau meseriei prevãzute în curriculum.
(2) Durata cursurilor pentru persoanele care beneficiazã în mod gratuit de acestea este de maximum 9 luni.
ART. 38
(1) În cazuri speciale, cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca, agenţiile pentru ocuparea forţei de munca pot organiza cursuri cu o durata mai mare de 9 luni, fãrã a depãşi 24 de luni.
(2) Pentru aprobarea organizãrii de cursuri cu o durata mai mare de 9 luni se va depune la Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca urmãtoarea documentaţie:
a) referat justificativ pentru organizarea cursului cu o durata mai mare de 9 luni;
b) curriculum;
c) numãrul de persoane aflate în cãutarea unui loc de munca, propuse pentru a urma aceasta forma de pregãtire;
d) devizul estimativ al cheltuielilor de pregãtire.
ART. 39
(1) Pentru programele care privesc calificarea unor persoane în ocupaţii sau meserii pentru care poseda cunoştinţe ori deprinderi pratice în domeniul respectiv, durata pregãtirii poate fi redusã pana la jumãtate din durata cursului pentru ocupaţia sau meseria respectiva, cu respectarea proportiei de o treime din totalul orelor de pregãtire pentru partea teoreticã şi de doua treimi din totalul orelor de pregãtire pentru partea practica.
(2) În cazul organizãrii de cursuri cu durata redusã se va proceda la evaluarea cunoştinţelor sau deprinderilor practice ale persoanelor care urmeazã sa fie înscrise la aceste cursuri, prin susţinerea unor teste.
ART. 40
(1) Pentru organizarea programelor de formare profesionalã pentru fiecare ocupaţie sau meserie, directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca emite o dispoziţie, conform modelului prevãzut în anexa nr. 8, prin care numeşte şi responsabilul de curs.
(2) Responsabilul de curs are urmãtoarele sarcini:
A. În cazul în care formarea profesionalã se realizeazã prin centre de formare profesionalã aflate în subordinea agentiilor pentru ocuparea forţei de munca:
a) întocmeşte documentaţia necesarã organizãrii cursului;
b) selectioneaza personalul de predare şi instruire practica;
c) urmãreşte asigurarea mijloacelor audiovizuale şi a materialelor didactice necesare desfãşurãrii cursului;
d) elaboreazã şi urmãreşte programul de pregãtire şi orarul zilnic al cursului.
B. În cazul în care formarea profesionalã se realizeazã prin intermediul furnizorilor de formare profesionalã:
a) verifica documentaţia necesarã organizãrii cursului, prezentatã de furnizorul de formare profesionalã;
b) urmãreşte asigurarea de cãtre furnizorul de formare profesionalã a materialelor didactice, materialelor de protecţie a muncii, a mijloacelor audiovizuale şi a personalului de predare şi de instruire practica;
c) urmãreşte respectarea programului de pregãtire şi a orarului zilnic al cursului;
d) urmãreşte respectarea contractelor cu furnizorii de formare profesionalã.
ART. 41
(1) Pentru înscrierea la cursurile de formare profesionalã persoanele în cãutarea unui loc de munca, dupã ce au obţinut recomandarea centrelor de informare şi consiliere privind cariera sa urmeze cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare, vor prezenta la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca urmãtoarele acte:
a) cerere din partea persoanei pentru tipul de curs organizat, al carei model este prevãzut în anexa nr. 9;
b) certificat de naştere, în original şi în copie;
c) actele de studii eliberate în condiţiile legii, în original şi în copie;
d) actul medical din care sa rezulte starea sãnãtãţii persoanei şi ca aceasta este apta pentru exercitarea meseriei în care doreşte sa se califice;
e) chitanţa de achitare a sumei reprezentând contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru desfãşurarea cursului pentru persoanele prevãzute la art. 16 lit. c) şi e) din lege;
f) actul de identitate, în original şi în copie.
(2) Copiile de pe actele prezentate o data cu originalul se certifica pentru autenticitate de funcţionarul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca şi se pãstreazã la dosar împreunã cu celelalte acte.
(3) Certificarea se face prin înscrierea pe copie a menţiunii "conform cu originalul", urmatã de numele, prenumele şi semnatura funcţionarului şi de data la care s-a fãcut menţiunea.
ART. 42
(1) Cursurile se organizeazã pe grupe constituite din 15-25 de cursanţi.
(2) În cazuri speciale, cu aprobarea directorului executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca, se pot constitui grupe cu cel puţin 5 cursanţi pentru o ocupaţie sau meserie.
(3) În cazul grupelor constituite dintr-un numãr mic de cursanţi disciplinele comune vor fi predate în comun, prin comasarea grupelor.
(4) În cazul în care nu se pot constitui grupe, formarea profesionalã în ocupaţii sau meserii simple, precum şi perfecţionarea profesionalã, cu aprobarea directorului executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca, se pot organiza prin program individual de pregãtire.
ART. 43
(1) Activitatea de calificare într-o meserie cuprinde pregãtirea teoreticã şi instruirea practica ori numai instruirea practica în meserii mai simple.
(2) Pregãtirea teoreticã alterneaza cu instruirea practica, 1-2 zile pe saptamana, comasat sau în 2-3 cicluri, partea teoreticã acoperind maximum 33% din totalul orelor de pregãtire.
(3) Programul de instruire practica se stabileşte în cel mult doua schimburi, în funcţie de programul de lucru al agentului economic la care se desfãşoarã practica.
ART. 44
Pregãtirea teoreticã se realizeazã de cãtre experţi din cadrul centrelor de formare profesionalã, cadre didactice din unitãţi de învãţãmânt şi de alţi specialişti care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul respectiv şi au o buna pregãtire profesionalã şi experienta, denumiţi formatori pentru instruire teoreticã.
ART. 45
(1) Instruirea practica se desfãşoarã în concordanta cu prevederile programelor de pregãtire practica, dupã caz, în secţiile de producţie ale unitãţilor în care persoanele urmeazã sa fie angajate, în alte unitãţi stabilite de organizatori, în centrele de formare profesionalã care funcţioneazã în subordinea agentiilor pentru ocuparea forţei de munca şi în centrele regionale pentru formarea profesionalã a adulţilor.
(2) Instruirea practica se efectueazã de cãtre maiştri sau de alte persoane care conduc formatiile de lucru, conform numãrului de ore stabilit prin programa de instruire practica şi posibilitãţilor agentului economic, denumiţi formatori pentru instruire practica.
(3) În timpul instruirii practice în meserie cursanţii vor lucra potrivit normelor specifice locului de munca.
(4) Formatorii pentru instruire practica rãspund potrivit legii de prelucrarea cãtre cursanţi a Normelor tehnice de securitate a muncii şi a normelor P.S.I. specifice.
ART. 46
Formatorii pentru instruirea teoreticã şi practica a cursanţilor, care nu sunt angajaţi ai agenţiei pentru ocuparea forţei de munca, vor fi angajaţi şi remuneraţi în condiţiile legii.
ART. 47
(1) Activitatea de formare profesionalã se desfãşoarã pe baza programului şi a orarului, prin care se stabilesc, pe cicluri şi sãptãmâni, zilele şi orele de pregãtire teoreticã pe fiecare disciplina din plan şi programul de instruire practica.
(2) Numãrul orelor de pregãtire teoreticã consecutive în cursul unei zile, pentru aceeaşi disciplina, poate fi de maximum 4.
(3) Numãrul total al orelor de pregãtire teoreticã într-o zi nu poate fi mai mare de 6.
(4) Durata unei ore de pregãtire este de 50 de minute, urmatã de o pauza de 10 minute.
(5) Ziua de instruire practica este de maximum 8 ore.
ART. 48
(1) Prezenta cursanţilor se urmãreşte de cãtre formatori, cu ajutorul catalogului.
(2) La instruirea practica efectuatã la agenţii economici se vor întocmi de cãtre maiştri sau de cãtre şefii formatiilor de lucru în cadrul cãrora se desfãşoarã practica fise de pontaj sau un alt sistem de evidenta folosit în unitate.
(3) Prezenta se controleazã de cãtre responsabilii de curs sau de cãtre responsabilii cu practica din partea furnizorului de servicii de formare.
ART. 49
(1) Cursanţii trebuie sa frecventeze cursul conform curriculumului şi orarului stabilit.
(2) Dacã numãrul absentelor nemotivate depãşeşte 10%, cursanţilor li se aplica prevederile art. 37 alin. (5) din norme.
ART. 50
(1) Verificarea cunoştinţelor şi a deprinderilor dobândite de cursanţi se face pe întregul parcurs al pregãtirii teoretice şi al instruirii practice.
(2) Verificarea pregãtirii cursanţilor consta, în funcţie de specificul pregãtirii, în examinari orale, lucrãri scrise, lucrãri practice, proiecte.
(3) Cursanţii care au absentat motivat vor fi examinati şi din materia parcursã pe durata absentarii.
ART. 51
(1) Aprecierea cunoştinţelor şi a deprinderilor la cursurile de calificare, recalificare şi perfecţionare se face cu note de la 1 la 10.
(2) Notele se trec în catalog imediat dupã examinare şi se comunica cursantului.
ART. 52
(1) Examenul de absolvire se susţine în fata unei comisii de examinare numite prin dispoziţie a directorului executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca, al carei model este prevãzut în anexa nr. 10.
(2) Comisia de examinare este compusa din reprezentantul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca, responsabilul cursului, 1-3 specialişti care au realizat instruirea teoreticã şi practica a cursanţilor şi 1-3 specialişti din partea angajatorului.
(3) Reprezentantul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca prevãzut la alin. (2) este preşedintele comisiei.
ART. 53
La examenul de absolvire a cursurilor se prezintã toţi cursanţii care au parcurs tematica prevãzutã în programul de pregãtire şi au promovat cu minimum nota 5 disciplinele din programul de pregãtire, precum şi stagiul de practica.
ART. 54
Examenul de absolvire consta într-o proba teoreticã şi una practica, în cazul calificãrii şi recalificarii, sau, dupã caz, într-o proba teoreticã ori într-o proba teoreticã şi una practica, pentru cursurile de perfecţionare sau specializare.
ART. 55
(1) Desfãşurarea examenului teoretic de absolvire a cursurilor cuprinde urmãtoarele activitãţi:
a) stabilirea de cãtre comisia de examinare a subiectelor din materia cuprinsã în programe;
b) susţinerea subiectelor în scris sau oral ori în ambele moduri;
c) corectarea lucrãrilor de cãtre examinator şi verificarea, dacã este necesar, a lucrãrilor de cãtre comisia de examinare.
(2) Proba practica se susţine în fata comisiei şi nu poate depãşi 8 ore.
ART. 56
(1) Media de promovare la examenul teoretic la fiecare obiect şi, dupã caz, la proba practica este de minimum 5.
(2) Media generalã se calculeazã prin însumarea mediei notelor obţinute la probele teoretice cu media obţinutã la proba practica, iar rezultatul se împarte la 2.
ART. 57
(1) Cursanţii declaraţi respinsi la examenul de absolvire au dreptul la reexaminare în termen de 30 de zile de la data organizãrii examenului, în baza unei cereri adresate directorului executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca şi aprobate de cãtre acesta.
(2) Cursanţii care nu se pot prezenta la examen din motive ce nu le pot fi imputate au dreptul la examinare în termen de 30 de zile de la încetarea motivelor neimputabile care au dus la neprezentare la data organizãrii examenului, în baza unei cereri adresate directorului executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca şi aprobate de cãtre acesta.
ART. 58
(1) Cursanţilor care au promovat examenul de absolvire li se elibereazã, dupã caz, certificat de calificare sau certificat de absolvire, în condiţiile legii.
(2) Certificatele de calificare sau de absolvire prevãzute la alin. (1) se semneazã de cãtre directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca şi de cãtre preşedintele comisiei de examinare.
(3) Normele metodologice privind emiterea, gestionarea şi arhivarea documentelor prevãzute la alin. (1) se aproba prin ordin comun al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii.

CAP. 4
Consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri

ART. 59
Beneficiarii serviciilor de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri sunt, în conformitate cu art. 71 din lege, persoanele în cãutarea unui loc de munca.
ART. 60
(1) Somerii pot beneficia de aceste servicii gratuit, la cerere, o singura data, pentru fiecare perioada în care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj.
(2) Persoanele care nu beneficiazã de indemnizaţie de şomaj pot beneficia de aceste servicii la cerere, contra cost.
ART. 61
(1) Serviciile de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri pot fi furnizate de cãtre specialişti din cadrul agentiilor pentru ocuparea forţei de munca.
(2) În cazul în care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca nu au personal suficient şi specializat, vor încheia contracte cu firme private, organizaţii profesionale, fundaţii sau asociaţii specializate, denumite în continuare furnizori de servicii de consultanţa.
(3) Contractarea serviciilor de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri se va face în baza selecţiei de oferte, organizatã de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, în condiţiile legislaţiei privind achiziţiile publice.
(4) În vederea acordãrii serviciilor menţionate în contract agenţiile pentru ocuparea forţei de munca vor pune la dispoziţie furnizorului de servicii de consultanţa liste cuprinzând persoanele care şi-au exprimat opţiunea de a fi cuprinse în activitati de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri.
ART. 62
(1) Serviciile de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, pentru persoanele prevãzute la art. 60 alin. (1), prestate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca şi de furnizorii de servicii de consultanţa cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca au încheiat contracte, sunt finanţate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
(2) Persoanele prevãzute la art. 60 alin. (2) care doresc sa beneficieze de serviciile de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, organizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, vor achitã contravaloarea acestor servicii, stabilitã prin calculatia întocmitã de compartimentul de specialitate şi aprobatã de directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
(3) Sumele încasate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca în urma prestãrii serviciilor de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri se fac venit la bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 63
Plata serviciilor prestate de furnizorii de servicii de consultanţa se va face lunar, în baza contractului încheiat, dupã prezentarea de cãtre furnizorul de servicii a Raportului tehnic şi Raportului financiar, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2.
ART. 64
În vederea acordãrii serviciilor de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, persoanele în cãutarea unui loc de munca vor depune o cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, conform modelului prevãzut în anexa nr. 11.
ART. 65
(1) Serviciile de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri sunt: servicii de baza şi servicii specializate.
(2) Serviciile de baza cuprind:
a) informare;
b) consultanţa;
c) instruire.
(3) Serviciile specializate se pot acorda individual sau în grup, în funcţie de opţiunile şi nevoile solicitanţilor, dupã cum urmeazã:
a) consultanţa individualã consta, în principal, în: asistenta tehnica în procesul infiintarii unei firme, cum ar fi: elaborarea actului constitutiv, stabilirea obiectului de activitate, înregistrarea persoanei juridice sau persoanei fizice, încheierea de contracte, legalizari de acte, elaborarea planului de afaceri;
b) instruirea antreprenoriala de grup cuprinde instruiri modulare în probleme referitoare la: management, marketing şi tehnici de vânzare, legislaţie, contabilitate şi evidenta primara, întocmirea planurilor de afaceri.
ART. 66
Metodele de lucru care vor fi utilizate, în principal, în acordarea serviciilor pot fi:
a) expunerea teoreticã: predarea noţiunilor generale de management, marketing, tehnici de vânzare, contabilitate şi evidenta primara, legislaţie şi întocmirea planului de afaceri;
b) discuţii individuale sau de grup, în care vor fi supuse studiului teme practice la care individul sau grupul, sub îndrumarea consultantului, va cauta soluţii, brainstorming;
c) studii de caz: exemple de agenţi economici cu domenii diverse de activitate, modul în care au fost demarate şi dezvoltate afacerile;
d) lucrãri individuale periodice: teme de sinteza pentru lucrul acasã;
e) întocmirea de cãtre participantul la serviciile de consultanţa a unor proiecte de plan de afaceri, care îi vor servi acestuia ca instrument necesar în administrarea propriei afaceri şi în relaţiile cu diversi finanţatori;
f) prezentarea unor proiecte de plan de afaceri, care sa constituie model în realizarea propriilor planuri ale beneficiarilor.

CAP. 5
Completarea veniturilor salariale ale angajaţilor

ART. 67
(1) În conformitate cu art. 72 din lege, completarea veniturilor consta în acordarea unei sume lunare neimpozabile, în cuantum de 30% din indemnizaţia de şomaj primitã în luna anterioarã încadrãrii în munca, pana la expirarea perioadei pentru care era îndreptãţit sa primeascã indemnizaţia.
(2) Prin aceasta mãsura se urmãreşte reducerea perioadei de şomaj prin stimularea încadrãrii în munca a şomerilor.
ART. 68
Beneficiarii acestei mãsuri sunt persoanele care primesc indemnizaţie de şomaj şi care se încadreazã în munca înainte de expirarea perioadei pentru care sunt îndreptãţiţi sa primeascã indemnizaţia.
ART. 69
(1) Plata drepturilor prevãzute la art. 72 din lege se va face lunar de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, conform art. 40 din norme, în baza urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 10 la norme;
b) înştiinţarea emisã de angajator privind încadrarea în munca.
(2) Aceste drepturi se vor achitã prin sistemul de plata general utilizat pentru plata drepturilor reprezentând indemnizaţia de şomaj.
(3) Plata acestora se va face titularului sau mandatarului acestuia, stabilit prin procura specialã.
(4) Evidentierea plãţilor reprezentând venituri în completare se va face în baza de date a agentiilor pentru ocuparea forţei de munca, în mod distinct.
(5) Stabilirea drepturilor prevãzute la art. 72 din lege se face prin dispoziţie emisã de cãtre directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 70
(1) Beneficiarul acestor drepturi va depune lunar, pana la data de 15 a fiecãrei luni pentru luna expiratã, la agenţia pentru ocuparea forţei de munca unde se afla în evidenta, dovada emisã de angajator ca a fost încadrat în munca.
(2) Dovada se prezintã fie personal, fie prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(3) În cazul în care beneficiarul nu prezintã dovada prevãzutã la alin. (1), plata drepturilor reprezentând completarea veniturilor salariale se suspenda pana la prezentarea acesteia.
(4) În situaţia în care beneficiarul prezintã ulterior dovada încadrãrii în munca, plata drepturilor se va face o data cu achitarea indemnizaţiilor de şomaj cuvenite şomerilor pentru luna în care beneficiarul a prezentat dovada.
(5) Încetarea dreptului de completare a venitului pentru persoana beneficiara de aceasta mãsura stimulativa se face la data expirãrii perioadei legale pentru care era indreptatita sa primeascã indemnizaţie de şomaj sau la data la care i-a încetat raportul de munca ori de serviciu; directorul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca emite dispoziţie în acest sens.
(6) Drepturile încasate necuvenit se recupereazã prin decizie de imputare emisã de agenţia pentru ocuparea forţei de munca, care constituie titlu executoriu, potrivit legii.
(7) Sumele neîncasate de beneficiar se prescriu la expirarea termenului general de prescripţie de 3 ani, prevãzut de lege.

CAP. 6
Stimularea mobilitatii forţei de munca

ART. 71
Beneficiarii acestei mãsuri sunt numai somerii care primesc indemnizaţie de şomaj.
ART. 72
(1) În cazul în care persoanele prevãzute la art. 71 se încadreazã la o distanta mai mare de 50 km fata de domiciliu, beneficiazã de o prima de încadrare neimpozabila, egala cu doua salarii de baza minime brute pe ţara în vigoare la data acordãrii.
(2) În cazul în care persoanele prevãzute la art. 71 se încadreazã, potrivit legii, într-o alta localitate şi ca urmare a acestui fapt îşi schimba domiciliul, beneficiazã de o prima de instalare egala cu 7 salarii de baza minime brute pe ţara în vigoare la data instalãrii.
(3) Beneficiazã de drepturile prevãzute la alin. (1) şi (2) persoanele care se încadreazã în munca pe o perioada de cel puţin 12 luni.
ART. 73
(1) Drepturile prevãzute la art. 74 şi 75 din lege se acorda la cerere.
(2) Stabilirea şi încetarea drepturilor se fac în baza dispoziţiilor emise de directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 74
Plata drepturilor se asigura din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 75
(1) Persoanele îndreptãţite sa primeascã aceste drepturi vor prezenta la agenţia pentru ocuparea forţei de munca urmãtoarele documente prevãzute la art. 45 din norme:
a) cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 11, respectiv în anexa nr. 12 la norme;
b) actul de identitate, în original şi în copie, care sa ateste domiciliul stabil;
c) dovada încadrãrii în munca printr-un act eliberat de angajator, cu precizarea locului de munca unde persoana urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea;
d) angajament pentru respectarea art. 76 alin. (1) din lege, conform modelului prevãzut în anexa nr. 13 la norme, care va sta la baza emiterii deciziei de imputare pentru recuperarea sumelor necuvenite.
(2) Copia de pe actul de identitate se certifica de cãtre funcţionarul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca pentru conformitate cu originalul, prin înscrierea pe copie a menţiunii "conform cu originalul", urmatã de numele, prenumele şi semnatura funcţionarului şi de data la care s-a fãcut menţiunea, şi se pãstreazã la dosar.
ART. 76
Pentru stabilirea distantei dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care beneficiarul urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea, în vederea acordãrii drepturilor prevãzute la art. 74 din lege, se va utiliza distanta pe ruta cea mai scurta.
ART. 77
Plata primei de încadrare sau de instalare se face prin sistemul de plata general utilizat pentru plata drepturilor reprezentând indemnizaţia de şomaj.
ART. 78
(1) Pentru persoanele care îşi schimba domiciliul în alt judeţ, prevãzute la art. 45 alin. (3) din norme, dosarul care a stat la baza stabilirii şi plãţii drepturilor se va transfera, în original, la agenţia pentru ocuparea forţei de munca în a carei raza îşi stabileşte noul domiciliu, iar la agenţia pentru ocuparea forţei de munca care a stabilit şi a acordat dreptul rãmâne dosarul cu copiile de pe acte.
(2) Agenţiile pentru ocuparea forţei de munca care preiau dosarele persoanelor prevãzute la alin. (1) achitã în continuare drepturile prevãzute de lege şi urmãresc îndeplinirea de cãtre acestea a obligaţiei ce le revine, potrivit legii, de a pãstra raporturile de munca pe o perioada de cel puţin 12 luni.
ART. 79
(1) Lunar, pana la data de 15 a lunii pentru luna expiratã, beneficiarii drepturilor prevãzute la art. 74 şi 75 din lege sunt obligaţi sa prezinte la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca la care sunt înregistraţi dovezile emise de angajator ca sunt încadraţi.
(2) Dovezile se vor prezenta fie personal, fie prin scrisori recomandate cu confirmare de primire.
(3) Beneficiarilor care nu prezintã sau nu transmit dovada menţionatã la alin. (2) li se va cere, în scris, de cãtre agenţia pentru ocuparea forţei de munca sa prezinte aceasta dovada în termen de 15 zile de la data primirii comunicãrii.
(4) Dacã dupã doua astfel de comunicãri persoana nu prezintã actul doveditor, agenţia pentru ocuparea forţei de munca va contacta agentul economic cu care s-a încheiat raportul de munca sau de serviciu, pentru clarificarea statutului acesteia, şi, în funcţie de constatãrile fãcute, se vor adopta mãsuri în conformitate cu prevederile legale.
ART. 80
(1) Dacã raporturile de munca sau de serviciu înceteazã din initiativa sau din motive imputabile angajatului, într-o perioada mai mica de 12 luni de la data încadrãrii în munca, sumele acordate conform art. 74 sau 75 din lege vor fi recuperate prin decizii de imputare.
(2) Motivele imputabile angajatului sunt cele prevãzute la art. 47 din norme.

CAP. 7
Subvenţionarea locurilor de munca

SECŢIUNEA 1
Subvenţionarea cheltuielilor cu forta de munca, efectuate în cadrul realizãrii unor programe care au ca scop ocuparea temporarã a forţei de munca din rândul şomerilor

ART. 81
(1) Subvenţionarea locurilor de munca potrivit art. 78 din lege este forma de stimulare adresatã angajatorilor, prin care se realizeazã finanţarea din bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi din alte surse, alocate conform prevederilor legale, a cheltuielilor cu forta de munca.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) sunt efectuate în cadrul realizãrii programelor care au ca scop ocuparea temporarã a forţei de munca din rândul şomerilor, pentru executarea de lucrãri şi activitãţi de interes pentru comunitatile locale.
ART. 82
Beneficiarii subvenţiilor prevãzute la art. 78 din lege sunt angajatorii care încadreazã persoane neocupate, înregistrate la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, indiferent dacã beneficiazã sau nu de indemnizaţie de şomaj.
ART. 83
Categoriile de servicii care pot fi subvenţionate din sursele prevãzute la art. 78 alin. (1) din lege sunt, în principal:
a) servicii publice;
b) servicii sociale.
ART. 84
(1) Serviciile publice constau, în principal, în lucrãri de:
a) refacere şi întreţinere a infrastructurii;
b) ecologizare;
c) realizare a unor lucrãri edilitare.
(2) Serviciile publice pot fi organizate, cu avizul administraţiei publice locale, de cãtre:
a) autoritãţi publice locale;
b) firme private;
c) organizaţii neguvernamentale.
ART. 85
(1) Serviciile sociale cuprind activitãţi de îngrijire la domiciliu a urmãtoarelor categorii de persoane:
a) copii;
b) bolnavi;
c) persoane varstnice;
d) persoane cu handicap.
(2) Serviciile sociale pot fi organizate, în condiţiile legii, de:
a) autoritãţi publice locale;
b) organizaţii neguvernamentale;
c) alte organisme.
ART. 86
Pentru a putea beneficia de subvenţionarea locurilor de munca din bugetul asigurãrilor pentru şomaj angajatorii care presteazã servicii publice şi servicii sociale trebuie sa facã dovada ca au prevãzut în statut ca obiect de activitate serviciile respective.
ART. 87
(1) Programele de ocupare temporarã a forţei de munca din rândul şomerilor, denumite în continuare programe de ocupare, se întocmesc anual de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca şi se prezintã, pentru aprobare, la consiliile locale comunale, orãşeneşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi la consiliile judeţene, respectiv la Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autoritãţi publice deliberative din localitãţile şi judeţele pentru care acestea au fost elaborate.
(2) Programele de ocupare transmise de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca cuprind numãrul minim de locuri de munca ce pot fi subvenţionate pe o perioada de maximum 12 luni.
(3) O data cu aprobarea programelor de ocupare de cãtre autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) se împuterniceşte primarul sau, dupã caz, preşedintele consiliului judeţean sa repartizeze, în limita numãrului de persoane prevãzute în programul de ocupare, locurile de munca subvenţionate, pe lucrãri şi activitãţi de interes pentru comunitatea localã respectiva, şi sa le atribuie celor care organizeazã aceste servicii.
ART. 88
(1) Angajatorii care doresc sa organizeze servicii de tipul celor prevãzute la art. 78 alin. (2) lit. a) din lege, prin participarea la programele de ocupare, vor depune propunerile lor la primarul localitãţii sau, dupã caz, la preşedintele consiliului judeţean, în scopul obţinerii avizului pentru realizarea serviciilor publice, precum şi al aprobãrii pentru repartizarea unui numãr de locuri de munca subvenţionate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
(2) Propunerile angajatorilor vor conţine în mod expres necesarul de forta de munca structurat pe ocupaţii sau meserii, calificãri şi niveluri de pregãtire.
(3) Primarul sau, dupã caz, preşedintele consiliului judeţean, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, aproba repartizarea locurilor de munca subvenţionate.
ART. 89
Dupã aprobarea data pentru repartizarea numãrului de locuri de munca subvenţionate pe angajatori, primarul sau, dupã caz, preşedintele consiliului judeţean, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, comunica agenţiei pentru ocuparea forţei de munca numãrul de locuri de munca aprobat, pe fiecare angajator, şi durata pe care urmeazã sa fie încadrate în munca persoanele din rândul şomerilor şi solicita subvenţionarea acestora din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 90
(1) În urma primirii comunicãrii şi a solicitãrii de subventionare, prevãzutã la art. 89, agenţiile pentru ocuparea forţei de munca vor media şi vor repartiza someri, în vederea încadrãrii în munca, la angajatorii care au obţinut aprobarea prevãzutã la art. 88 alin. (1), în limita locurilor din programul de ocupare.
(2) Dupã selecţia şi încadrarea în munca a persoanelor repartizate de agenţia pentru ocuparea forţei de munca angajatorul va încheia cu aceasta o convenţie în condiţiile prevãzute la art. 49 alin. (1) din norme.
ART. 91
(1) Subvenţiile locurilor de munca se acorda angajatorului pe o perioada de cel mult 12 luni, în cuantum de 70% din salariul de baza minim brut pe ţara pentru fiecare persoana incadrata cu contract invidual de munca din rândul şomerilor şi proporţional cu timpul efectiv lucrat în fiecare luna.
(2) Subvenţiile prevãzute la alin. (1) se acorda şi pentru perioada în care persoana se afla în concediu de odihna.
(3) Salariul de baza minim brut pe ţara prevãzut la alin. (1) este salariul de baza minim brut pe ţara în vigoare în luna pentru care se face plata.
ART. 92
(1) Pentru finanţarea cheltuielilor cu forta de munca incadrata din rândul şomerilor angajatorii vor depune lunar la primar sau, dupã caz, la preşedintele consiliului judeţean ori la primarul general al municipiului Bucureşti urmãtoarele documente:
a) cerere de finanţare;
b) statele de plata;
c) raport tehnic privind execuţia lucrãrii.
(2) Cererile de finanţare avizate de primar sau, dupã caz, de preşedintele consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, la care se anexeazã şi copii de pe statele de plata şi de pe raportul tehnic privind execuţia lucrãrii, se depun la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, potrivit prevederilor art. 51 din norme.
ART. 93
Virarea sumelor aferente subvenţiilor se face de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca cel mai târziu pana la data de 15 a lunii urmãtoare lunii pentru care se solicita finanţarea.

SECŢIUNEA a 2-a
Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în munca a absolvenţilor instituţiilor de învãţãmânt

ART. 94
(1) Beneficiarii subvenţiilor de la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, prevãzute la art. 80 din lege, sunt angajatorii care încadreazã în munca, pe perioada nedeterminatã, absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt.
(2) Prin instituţiile de învãţãmânt prevãzute la art. 80 din lege se înţelege unitãţile de învãţãmânt pentru învãţãmântul preuniversitar şi instituţiile de învãţãmânt pentru învãţãmântul superior, autorizate sau acreditate, potrivit legii.
ART. 95
La solicitarea angajatorilor care doresc sa încadreze absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt, agenţiile pentru ocuparea forţei de munca vor prezenta liste cu absolvenţi ai ultimei promotii, înregistraţi în evidentele acestora.
ART. 96
(1) Angajatorii care încadreazã în munca absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt în condiţiile art. 80 din lege vor încheia cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca o convenţie, conform modelului prevãzut în anexa nr. 15 la norme.
(2) Convenţia prevãzutã la alin. (1) se încheie anual pentru fiecare promotie de absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt.
ART. 97
În vederea încheierii convenţiei angajatorii vor depune la agenţiile pentru ocuparea forţei de munca urmãtoarele documente:
a) tabel nominal cu absolvenţii instituţiilor de învãţãmânt încadraţi în munca, conform prevederilor art. 80 din lege, conform modelului anexei la anexa nr. 15 la norme;
b) certificate eliberate de organul competent potrivit dispoziţiilor legale, care sa dovedeascã handicapul pentru persoanele prevãzute la art. 80 alin. (2) din lege.
ART. 98
(1) Mãsurile de stimulare prevãzute la art. 80 alin. (1) şi (2) din lege se acorda angajatorilor pe o perioada de 12 luni şi, respectiv, 18 luni de la data încheierii convenţiei prevãzute la art. 96 şi constau în acordarea unei sume lunare reprezentând un salariu de baza minim brut pe ţara şi, respectiv, 1,5 salarii de baza minime brute pe ţara în vigoare în luna pentru care se face plata.
(2) Suma lunarã se acorda angajatorilor proporţional cu timpul efectiv lucrat de absolvenţi în luna respectiva.
(3) Suma lunarã prevãzutã la art. 80 din lege se acorda şi pentru perioada concediului de odihna.
(4) Pentru perioada în care raporturile de munca sau de serviciu ale absolvenţilor sunt suspendate mãsurile de stimulare prevãzute la art. 80 din lege nu se acorda.
ART. 99
(1) Finanţarea subvenţiilor acordate angajatorilor care încadreazã absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt se face în condiţiile şi conform procedurii prevãzute la art. 61 din norme.
(2) Stabilirea şi încetarea drepturilor se fac în baza dispoziţiilor emise de directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de munca.
ART. 100
(1) Angajatorii care încadreazã în munca absolvenţi şi care încheie convenţii cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca sunt obligaţi sa menţinã raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel puţin 3 ani de la data încadrãrii.
(2) Dacã în perioada menţionatã la alin. (1) raporturile de munca sau de serviciu ale absolvenţilor înceteazã din initiativa angajatorului, acesta este obligat sa restituie în totalitate sumele încasate pentru fiecare absolvent plus dobanda aferentã, calculatã la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
(3) În cazul în care raporturile de munca sau de serviciu înceteazã din initiativa sau din motive imputabile angajatului, prevederile alin. (2) nu se aplica.
(4) Motivele imputabile angajatului sunt cele prevãzute la art. 47 din norme.
ART. 101
Angajatorii care încadreazã absolvenţi în temeiul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea şi finanţarea rezidentiatului, stagiaturii şi activitãţii de cercetare medicalã în sectorul sanitar, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 41/2002 , beneficiazã de mãsurile de stimulare prevãzute în aceasta ordonanta de urgenta.
ART. 102
(1) În perioada celor 3 ani prevãzuţi la art. 84 din lege, în care angajatorii beneficiazã de subvenţiile prevãzute la art. 80 din lege, se pot organiza în condiţiile legii, pentru absolvenţii încadraţi, forme de pregãtire profesionalã.
(2) Formele de pregãtire prevãzute la alin. (1) se pot organiza de cãtre angajator sau de cãtre furnizori de servicii de pregãtire profesionalã, autorizaţi în condiţiile legii.
(3) Angajatorii care organizeazã forme de pregãtire profesionalã vor încheia cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca un act adiţional la convenţia prevãzutã la art. 96, conform modelului prevãzut în anexa nr. 17 la norme.
(4) Decontarea cheltuielilor aferente pregãtirii profesionale a absolvenţilor se face la finalizarea cursurilor, în baza urmãtoarelor documente:
a) tabel nominal, conform modelului prezentat în anexa nr. 18 la norme;
b) actul de absolvire a formei de pregãtire profesionalã, în copie;
c) devizul cheltuielilor pe cursant.

SECŢIUNEA a 3-a
Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în munca persoane în varsta de peste 45 de ani sau intretinatori unici de familie, precum şi angajatorilor care au sub 100 de angajaţi şi încadreazã în munca persoane cu handicap

ART. 103
Beneficiazã de subvenţii conform art. 85 din lege:
a) angajatorii care încadreazã pe durata nedeterminatã someri în varsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familie;
b) angajatorii care au sub 100 de angajaţi şi încadreazã pe durata nedeterminatã persoane cu handicap.
ART. 104
La solicitarea angajatorilor care doresc sa încadreze persoane din rândul celor prevãzute la art. 103 agenţiile pentru ocuparea forţei de munca vor prezenta liste cuprinzând persoanele care fac parte din aceste categorii, înregistrate în evidentele proprii.
ART. 105
Pentru acordarea drepturilor prevãzute la art. 85 din lege angajatorii vor încheia cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca o convenţie, conform modelului prezentat în anexa nr. 19 la norme.
ART. 106
Finanţarea subvenţiilor acordate angajatorilor care încadreazã persoane din categoriile prevãzute la art. 85 din lege se face în condiţiile şi conform procedurii prevãzute la art. 61 din norme.
ART. 107
(1) Mãsura de stimulare prevãzutã la art. 85 din lege se acorda angajatorilor pe o perioada de 12 luni de la data încheierii convenţiei şi consta în acordarea unei sume lunare reprezentând un salariu de baza minim brut pe ţara în vigoare în luna pentru care se face plata.
(2) Suma lunarã se acorda angajatorilor proporţional cu timpul efectiv lucrat de persoanele încadrate în baza convenţiei prevãzute la art. 105.
(3) Suma lunarã prevãzutã la art. 85 din lege se acorda şi pentru perioada concediului de odihna.
(4) Pentru perioada în care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor încadrate în baza convenţiei prevãzute la art. 105 sunt suspendate, mãsurile de stimulare nu se acorda.
ART. 108
(1) Angajatorii care încadreazã în munca persoanele menţionate la art. 85 din lege şi care încheie convenţii cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca sunt obligaţi sa menţinã raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel puţin 2 ani de la data încadrãrii.
(2) Dacã în perioada menţionatã la alin. (1) raporturile de munca sau de serviciu înceteazã din initiativa angajatorului, acesta este obligat sa restituie în totalitate sumele încasate.
(3) În cazul în care raporturile de munca sau de serviciu înceteazã din initiativa sau din motive imputabile angajatului, prevederile alin. (2) nu se aplica.

CAP. 8
Acordarea de credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj în condiţii avantajoase

ART. 109
Pot fi beneficiari ai creditelor acordate, în condiţii avantajoase, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj urmãtoarele persoane juridice sau fizice:
a) întreprinderi mici şi mijlocii;
b) unitãţi cooperatiste;
c) asociaţii familiale;
d) persoane fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente;
e) somerii care se obliga sa înfiinţeze întreprinderi mici şi mijlocii, unitãţi cooperatiste, asociaţii familiale.
ART. 110
Condiţiile de acordare şi de rambursare a creditelor, modul de stabilire a garanţiilor, organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor pentru desemnarea bãncilor şi agentiilor autorizate sa acorde credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj se vor stabili prin norme metodologice comune ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi ale Bãncii Naţionale a României, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. 9
Facilitãţi acordate angajatorilor

ART. 111
(1) Beneficiazã de reducerea sumei reprezentând contribuţia de 5% datoratã bugetului asigurãrilor pentru şomaj angajatorii care încadreazã în munca persoane din rândul şomerilor şi pe care le menţin în activitate o perioada de cel puţin 6 luni de la data angajãrii.
(2) De aceeaşi facilitate beneficiazã şi angajatorii care primesc credite în condiţiile art. 86 alin. (1) din lege, numai pentru somerii încadraţi peste nivelul de 50% din locurile de munca nou-create.
ART. 112
(1) Reducerea contribuţiei consta în diminuarea sumei datorate lunar de cãtre angajator cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat, în condiţiile prevãzute la art. 111, din numãrul mediu scriptic de personal încadrat cu contract individual de munca din anul respectiv.
(2) Reducerea se acorda începând din anul fiscal urmãtor, pentru o perioada de 6 luni.
ART. 113
Reducerea sumei reprezentând contribuţia de 5% datoratã bugetului asigurãrilor pentru şomaj, în condiţiile art. 93 din lege, se acorda la cererea angajatorilor, conform modelului prezentat în anexa nr. 21 la norme, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) tabel nominal cu persoanele încadrate în munca din rândul şomerilor, pe care le-a menţinut în activitate o perioada de cel puţin 6 luni, conform modelului prezentat în anexa la anexa nr. 21 la norme;
b) contractele individuale de munca, în copie, ale persoanelor cuprinse în tabelul nominal prevãzut la lit. a).
ART. 114
Calculul reducerii contribuţiei se face de angajator, care îşi asuma rãspunderea pentru datele comunicate, în conformitate cu prevederile art. 62 din norme.
ART. 115
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca verifica, pe baza documentelor prezentate de angajatori, corectitudinea calculelor privind reducerea contribuţiei datorate.

CAP. 10
Controlul asupra respectãrii obligaţiilor asumate de cãtre angajatorii beneficiari de mãsuri de stimulare în baza prevederilor legii

ART. 116
Controlul asupra menţinerii de cãtre angajatori a raporturilor de munca sau de serviciu ale persoanelor încadrate din rândul şomerilor, pentru care s-au acordat subvenţii, credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, precum şi facilitãţi în baza art. 93 din lege, se efectueazã de Serviciul de control mãsuri active din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca.
ART. 117
Controlul asupra finanţãrii mãsurilor de stimulare a angajatorilor se efectueazã de cãtre organele de control contribuţii pentru asigurãri sociale şi Fond pentru plata ajutorului de şomaj ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi ale direcţiilor generale de munca şi solidaritate socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti.

CAP. 11
Dispoziţii finale

ART. 118
Anexele nr. 1-11 fac parte integrantã din prezentele proceduri.


ANEXA 1


────────
la proceduri
──────────────
RAPORT TEHNIC LUNAR

Tipul mãsurii active:
● informare şi consiliere privind cariera;
● consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri.
1. Scurta descriere a serviciilor





┌────┬─────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┬───────┐
│Nr. │ Tipul serviciilor │Obiectivele│Rezultatele│Numãrul│
│crt.│ │serviciilor│asteptate │persoa-│
│ │ │ │ │nelor │
│ │ │ │ │benefi-│
│ │ │ │ │ciare │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────┤
│ I. │Consultanţa şi asistenta pentru începerea│ │ │ │
│ │unei activitãţi independente sau pentru │ │ │ │
│ │iniţierea unei afaceri │ │ │ │
│ │a) Serviciile de baza: │ │ │ │
│ │- consultanţa │ │ │ │
│ │- instruire │ │ │ │
│ │- informare │ │ │ │
│ │b) Serviciile specializate: │ │ │ │
│ │- consultanţa individualã: │ │ │ │
│ │● asistenta tehnica în procesul │ │ │ │
│ │ infiintarii unei firme │ │ │ │
│ │● elaborarea planului de afaceri │ │ │ │
│ │- instruirea antreprenoriala de grup: │ │ │ │
│ │● management, marketing şi tehnici │ │ │ │
│ │ de vânzare │ │ │ │
│ │● legislaţie │ │ │ │
│ │● contabilitate şi evidenta primara │ │ │ │
│ │● întocmirea planurilor de afaceri │ │ │ │
│ │c) alte tipuri de servicii*) │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────┤
│ II.│Informare şi consiliere privind cariera: │ │ │ │
│ │● furnizarea de informaţii privind piata │ │ │ │
│ │ muncii şi evoluţia ocupatiilor │ │ │ │
│ │● evaluarea şi autoevaluarea │ │ │ │
│ │ personalitãţii în vederea orientarii │ │ │ │
│ │ profesionale │ │ │ │
│ │● dezvoltarea abilitatii şi încrederii │ │ │ │
│ │ în sine a persoanelor în cãutarea │ │ │ │
│ │ unui loc de munca, în vederea luãrii │ │ │ │
│ │ de cãtre acestea a deciziei │ │ │ │
│ │ privind propria cariera │ │ │ │
│ │● instruirea în metode şi tehnici de │ │ │ │
│ │ cãutare a unui loc de munca │ │ │ │
│ │● alte tipuri de servicii*) │ │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┴───────┘





────────────
*) Se va completa de cãtre furnizor în funcţie de serviciile oferite în cadrul acestui tip de mãsura activa.

2. Anexe la raportul tehnic, care pot fi:
- programa şi orarul activitãţilor desfãşurate;
- lista cuprinzând persoanele beneficiare ale acestor tipuri de mãsuri;
- fişele de pontaj ale personalului implicat;
- orice alte materiale care pot fi relevante şi pot susţine raportul tehnic.

Observaţii .......................................

Furnizor ..................................
Numele şi prenumele conducatorului unitãţii
(în clar)
Data ........ Ştampila unitãţii






ANEXA 2
────────
la proceduri
──────────────
RAPORT FINANCIAR LUNAR
- lei -
┌─────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Numãrul │ Costul unitar │Valoarea totalã │
│Tipul serviciilor │ de beneficiari │al serviciilor*)│ 3 = 1 x 2 │
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
├─────────────────────────┼──────────────────┼────────────────┼────────────────┤
└─────────────────────────┴──────────────────┴────────────────┴────────────────┘

*) Se va calcula pentru fiecare tip de mãsura activa contractatã.

Furnizor ...........................................
Numele şi prenumele conducatorului unitãţii
(în clar)
Data ............ Ştampila unitãţii




ANEXA 3


────────
la proceduri
────────────
Cãtre
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........../municipiului Bucureşti

Subsemnatul/subsemnata ............, nãscut/nascuta la data de ........, domiciliat/domiciliata în localitatea .........., str. ...... nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ...., judeţul/sectorul ..........., posesor/posesoare al/a actului de identitate ........ seria ..... nr. ......., cod numeric personal ......., solicit înscrierea în evidenta în vederea informãrii şi consilierii profesionale.
Mentionez ca am/nu am beneficiat anterior de indemnizaţie de şomaj şi am fost/nu am fost în evidenta Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ............./municipiului Bucureşti.

Data Semnatura
.................... .....................






ANEXA 4
────────
la proceduri
──────────────

REGISTRU DE EVIDENTA
a persoanelor în cãutarea unui loc de munca, beneficiare ale serviciilor
de informare şi consiliere profesionalã
┌────┬─────────┬─────┬─────┬─────────┬──────┬──────────┬───────────────┬───────┐
│Nr. │Numele şi│Data │Locul│ Pãrinţii│Nr. │Pregãtirea│Meseria în care│ │
│crt.│prenumele│nas- │nas- ├────┬────┤carne-├────┬─────┤se califica, │ │
│ │ │terii│terii│Tata│Mama│lului │Stu-│Mese-│recalifica sau │Obser- │
│ │ │ │ │ │ │de │dii │ria │se perfectio- │vatii │
│ │ │ │ │ │ │somer │ │ │neaza │ │
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
├────┼─────────┼─────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼─────┼───────────────┼───────┤
└────┴─────────┴─────┴─────┴────┴────┴──────┴────┴─────┴───────────────┴───────┘



ANEXA 5


────────
la proceduri
─────────────
CONTRACT
privind formarea profesionalã
Nr. .........../...........

Pãrţile contractante:
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........../municipiului Bucureşti, denumita în continuare organizator, reprezentatã prin .........., având funcţia de director executiv, şi prin ..........., având funcţia de director buget, cu sediul în ......, str. ....... nr. ...., telefon ......., fax ......, e-mail ........, cod fiscal .............., cont trezorerie ........ Persoana juridicã ........, denumita în continuare furnizor, având autorizaţia nr. ......./........., reprezentatã legal prin ......, având funcţia de .........., şi prin ........, având funcţia de ........., cu sediul în .........., str. ........ nr. ....., telefon ......., fax ......., e-mail .........., cod fiscal .........., cont nr. ......, deschis la ..........
Obiectul contractului
Obiectul contractului este prestarea de cãtre furnizor a serviciului de formare profesionalã sub forma de curs de*) ........... în ocupaţia/meseria ..............., cu un numãr de ................ cursanţi, pe durata de ......... sãptãmâni, din care ......... ore pregãtire teoreticã şi ......... ore pregãtire practica.
Durata contractului
Durata contractului este de ........... luni.
Furnizorul va începe derularea contractului cel mai târziu la ........... zile de la data semnãrii şi înregistrãrii lui la organizator.
Valoarea contractului
Organizatorul plãteşte furnizorului contravaloarea serviciului prestat, dupã cum urmeazã:
Valoarea totalã a contractului este de ....... lei, din care ........... lei/cursant.

────────────
*) Se va înscrie: calificare, recalificare, perfecţionare sau specializare.

Obligaţiile pãrţilor*)

────────────
*) Obligaţiile sunt minime, putând fi completate cu acordul pãrţilor.

A. Organizatorul:
- urmãreşte modul în care furnizorul îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale;
- plãteşte furnizorului costul serviciului.
B. Furnizorul:
- presteazã serviciul prevãzut în contract cu profesionalism şi promptitudine;
- asigura resursele umane, materiale, instalaţiile, echipamentele şi altele asemenea, necesare derulãrii activitãţii;
- este responsabil atât de calitatea tuturor operaţiunilor şi metodelor de prestare utilizate, cat şi de calificarea personalului folosit pe toatã durata contractului.
Modificarea, suspendarea şi încetarea contractului
A. Modificarea
Contractul poate fi modificat numai prin acordul de vointa al pãrţilor, prin act adiţional la prezentul contract.
B. Suspendarea
Pãrţile, de comun acord, pot dispune suspendarea pe o durata limitatã a contractului, care va fi facuta în scris, cu ........... zile înainte de data stabilitã pentru suspendare.
C. Încetarea:
a) prin acordul pãrţilor;
b) prin reziliere.
În cazul în care una dintre pãrţile contractante nu îşi respecta obligaţiile asumate prin contract, partea lezata îi pune în vedere sa depunã toate diligenţele pentru executarea corespunzãtoare a clauzelor contractuale.
Dacã partea în culpa, în termen de ........... zile de la primirea notificãrii, nu se conformeazã, partea lezata poate denunta unilateral contractul, reziliindu-l.
Cesiunea
Furnizorul are obligaţia de a nu transfera, total sau parţial, obligaţiile asumate prin contract, fãrã sa obţinã în prealabil acordul scris al organizatorului.
Cesiunea nu va exonera furnizorul de nici o responsabilitate privind garanţia sau orice alte obligaţii asumate prin contract.
Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta.
Forta majorã exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe perioada în care aceasta acţioneazã.
Partea contractantã care, din cauza de forta majorã, nu îşi poate îndeplini, respecta şi exercita obligaţiile contractuale va înştiinţa, în scris, cealaltã parte contractantã, în cel mult 5 zile de la data apariţiei acestei situaţii.
Contractul se considera suspendat pe durata cauzelor care au determinat forta majorã.
Omisiunea de a anunta, în scris, apariţia forţei majore atrage rãspunderea civilã contractualã a partii aflate în aceasta situaţie.
Rãspunderea
Pentru neexecutarea clauzelor prezentului contract partea contractantã vinovata rãspunde potrivit legii.
Soluţionarea litigiilor
Pãrţile contractante vor depune toate diligenţele pentru a rezolva pe cale amiabila neînţelegerile care se pot ivi între ele în legatura cu derularea contractului.
Dacã pãrţile contractante nu reuşesc sa rezolve neînţelegerile pe cale amiabila, se pot adresa instanţei de judecata.
Alte clauze
Orice comunicare între pãrţile contractante, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.

Organizator, Furnizor,
.............. .................

ANEXA 6
────────
la proceduri
────────────

CONTRACT
privind încadrarea în munca a absolvenţilor cursurilor de formare profesionalã
Nr. .........../...............
Pãrţile contractante:
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ............/municipiului Bucureşti, denumita în continuare agenţie, reprezentatã prin ............, având funcţia de director executiv, şi prin .........., având funcţia de director buget, cu sediul în ......., str. ..... nr. ...., telefon ...., fax ...., e-mail ......, cod fiscal .............., cont trezorerie ......................
Persoana juridicã/fizica .............., denumita în continuare angajator, reprezentatã legal prin .........., având funcţia de ........, şi prin ........, având funcţia de ...., cu sediul în ......, str. ..... nr. ....., telefon ......, fax ......., e-mail ........, cod fiscal ..........., cont nr. ........, deschis la ..........
Obiectul contractului
Obiectul contractului este încadrarea în munca de cãtre angajator în ocupaţia/meseria ......... a unui numãr de .......... persoane în cãutarea unui loc de munca, în cel mult ...... zile de la absolvirea de cãtre acestea a cursului de formare profesionalã*) ................ organizat de agenţie.

──────────────
*) Se va înscrie: calificare, recalificare, perfecţionare sau specializare.

Durata contractului
Durata contractului este pana la încadrarea în munca, conform legii, a persoanelor în cãutarea unui loc de munca ce au absolvit cursul de formare profesionalã organizat de agenţie.
Obligaţiile pãrţilor*):
a) agenţia:
- sa asigure angajatorului, în vederea încadrãrii în munca, numãrul persoanelor calificate în meseria solicitatã de acesta;
b) angajatorul:
- sa încadreze în munca, conform legii, în numãrul şi la termenul stabilit prin prezentul contract, persoanele în cãutarea unui loc de munca, calificate de agenţie.
Modificarea, suspendarea şi încetarea contractului
a) Modificarea
Contractul poate fi modificat numai prin acordul de vointa al pãrţilor, prin act adiţional la prezentul contract.
b) Suspendarea
Pãrţile, de comun acord, pot dispune suspendarea pe o durata limitatã a contractului, care va fi facuta în scris, cu ............... zile înainte de data stabilitã pentru suspendare.
c) Încetarea:
a) prin acordul pãrţilor;
b) prin reziliere.
În cazul în care una dintre pãrţile contractante nu îşi respecta obligaţiile asumate prin contract, partea lezata îi pune în vedere sa depunã toate diligenţele pentru executarea corespunzãtoare a clauzelor contractuale.
Dacã partea în culpa, în termen de .......... zile de la primirea notificãrii, nu se conformeazã, partea lezata poate denunta unilateral contractul, reziliindu-l.
Cesiunea
Furnizorul are obligaţia de a nu transfera, total sau parţial, obligaţiile asumate prin contract, fãrã sa obţinã în prealabil acordul scris al organizatorului.
Cesiunea nu va exonera furnizorul de nici o responsabilitate privind îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract.
Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta.
Forta majorã exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe perioada în care aceasta acţioneazã.
Partea contractantã care, din cauza de forta majorã, nu îşi poate respecta şi exercita obligaţiile contractuale va înştiinţa în scris cealaltã parte contractantã, în cel mult 5 zile de la data apariţiei acestei situaţii.
Contractul se considera suspendat pe durata cauzelor care au determinat forta majorã.
Omisiunea de a anunta, în scris, apariţia forţei majore atrage rãspunderea civilã contractualã a partii aflate în aceasta situaţie.
Rãspunderea
Pentru neexecutarea clauzelor prezentului contract angajatorul suporta, pentru fiecare persoana calificatã şi neincadrata în munca, o penalitate de 20% din totalul cheltuielilor efectuate de agenţie în vederea calificãrii persoanei neincadrate în munca.
Soluţionarea litigiilor
Pãrţile contractante vor depune toate diligenţele pentru a rezolva pe cale amiabila neînţelegerile care se pot ivi între ele în legatura cu derularea contractului.
Dacã pãrţile contractante nu reuşesc sa rezolve neînţelegerile pe cale amiabila, se pot adresa instanţei de judecata.
Alte clauze
Orice comunicare între pãrţile contractante, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.

Agenţia, Angajator,
............. ................

────────────
*) Obligaţiile sunt minimale, putând fi completate cu acordul pãrţilor.

ANEXA 7
────────
la proceduri
────────────

ACT ADIŢIONAL
la Contractul nr. ............/.........
încheiat astãzi, .......................

Între Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ......../municipiului Bucureşti, denumita în continuare organizator, reprezentatã prin ......, având funcţia de director executiv, şi prin ........, având funcţia de director buget, şi persoana juridicã/fizica ........, denumita în continuare furnizor, reprezentatã prin ......., având funcţia de ......, şi prin ........, având funcţia de ........, prin care se stabilesc urmãtoarele:
1. Furnizorul se obliga sa încadreze în munca, conform legii, în cel mult .......... zile de la absolvire, un numãr de .............. absolvenţi ai cursului de formare profesionalã, realizat în condiţiile stipulate în Contractul nr. ...../........, încheiat cu organizatorul.
2. Pentru nerespectarea obligaţiei prevãzute la pct. 1 furnizorul va suporta o penalitate reprezentând 20% din cheltuielile suportate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru calificarea persoanei neincadrate în munca.

Organizator, Furnizor,
............. ..............

ANEXA 8
────────
la proceduri
─────────────

AGENŢIA PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCA
A JUDEŢULUI .................../MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
Nr. .........../...........

DISPOZIŢIE
În temeiul prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 76/2001 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 377/2002 pentru aprobarea Procedurilor privind accesul la mãsurile pentru stimularea ocupãrii forţei de munca, modalitãţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora, directorul Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ............./municipiului Bucureşti

Dispune:

1. În perioada ....../..../200...-..../...../200.... se organizeazã cursul de calificare/recalificare/perfecţionare cu ............ persoane [...... persoane prevãzute la <>art. 16 lit. a), b), d) şi f) din Legea nr. 76/2002 , ...... persoane prevãzute la <>art. 16 lit. c) şi e) din Legea nr. 76/2002 ] în meseria/specialitatea/profesia/activitatea ......... .
2. Cursul face parte din planul judeţean de formare profesionalã şi se va desfasura pe baza curriculumului aprobat de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca/Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului .................../municipiului Bucureşti, având un numãr total de ...... ore, din care:
- pregãtire teoreticã: ........ ore, care se va desfasura la ....../(denumirea unitãţii)..........;
- instruire practica: ..... ore, care se va desfasura la ........../(denumirea unitãţii) .
3. Examenul de absolvire va consta în ........... probe, din care ....... teoretice şi ..... practice, şi se va susţine la data de ......../......200..... .
4. Contravaloarea cheltuielilor cursului .............. lei/cursant, reprezentând urmãtoarele cheltuieli: ....................................
5. Salarizarea personalului de predare şi instruire practica, care nu este încadrat la Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ............/municipiului Bucureşti, se va face prin plata cu ora, conform reglementãrilor legale în vigoare.
6. Repartizarea în munca a absolvenţilor se va face de cãtre Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ..................../municipiului Bucureşti pe baza contractelor încheiate cu unitãţile care au solicitat forta de munca sau pe alte locuri vacante aflate în evidenta.
7. Întocmirea şi pãstrarea documentelor de evidenta privind desfãşurarea cursului şi eliberarea certificatului de absolvire revin Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului .............../municipiului Bucureşti.
8. Se numeşte responsabil de curs doamna/domnul .................... .

Director executiv,
...................
(L.S.)

Întocmitã în ......... exemplare, din care ....... exemplare pentru Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ......../municipiului Bucureşti, ...... exemplare pentru ..../(unitatea)..... .

ANEXA 9
────────
la proceduri
──────────────

Cãtre
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........./municipiului Bucureşti

Subsemnatul/Subsemnata ........, nãscut/nascuta la data de ........., domiciliat/domiciliata în localitatea ............, str. ..... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ......, judeţul/sectorul ........, posesor/posesoare al/a actului de identitate ........... seria ........ nr. ........, cod numeric personal ........., solicit luarea în evidenta în vederea înscrierii la un curs de formare profesionalã.
Mentionez ca am/nu am beneficiat anterior de indemnizaţie de şomaj şi am fost/nu am fost în evidenta Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........../municipiului Bucureşti.

Data Semnatura
.......... ...............

ANEXA 10
────────
la proceduri
─────────────

AGENŢIA PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCA
A JUDEŢULUI .................../MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
Nr. ......../..........

DISPOZIŢIE
În temeiul prevederilor art. 52 din Hotãrârea Guvernului nr. 377/2002 pentru aprobarea Procedurilor privind accesul la mãsurile pentru stimularea ocupãrii forţei de munca, modalitãţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora, directorul executiv al Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ......... /municipiului Bucureşti

Dispune:

În vederea sustinerii examenului de absolvire a cursului ........., organizat în baza dispoziţiei directorului executiv al Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ............../municipiului Bucureşti, se constituie urmãtoarea comisie de examinare:
a) ............., reprezentantul agenţiei pentru ocuparea forţei de munca sau şeful centrului de calificare/recalificare/perfecţionare a şomerilor - preşedinte;
b) ..........., responsabilul cursului - membru;
c) ..........., formator ............. - membru;
d) ..........., formator ............. - membru;
e) ..........., formator ............. - membru;
f) ..........., reprezentantul ...../(denumirea unitãţii)...... - membru;
g) ..........., reprezentantul ...../(denumirea unitãţii)...... - membru;
h) ..........., reprezentantul ...../(denumirea unitãţii)...... - membru.

Director executiv,
...................
(L.S.)

Întocmitã în ........... exemplare, din care ......... exemplare pentru Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........../ municipiului Bucureşti, .......... exemplare pentru ..../(unitatea).... .

ANEXA 11
────────
la proceduri
────────────

Cãtre
Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........./municipiului Bucureşti

Subsemnatul/Subsemnata ........., nãscut/nascuta la data de .........., domiciliat/domiciliata în localitatea ............, str. ..... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., judeţul/sectorul .........., posesor/posesoare al/a actului de identitate ......... seria ....... nr. ......, cod numeric personal ........, solicit înscrierea în evidenta în vederea acordãrii de consultanţa şi asistenta pentru începerea unei activitãţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, sub forma de:
- servicii juridice;
- servicii de marketing;
- servicii financiare;
- servicii de management;
- servicii de consultanţa.
Mentionez ca am/nu am beneficiat anterior de indemnizaţie de şomaj şi am fost/nu am fost în evidenta Agenţiei pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ........./municipiului Bucureşti.

Data Semnatura
.......... ...............


────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016