Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 15 octombrie 2004  de abilitare a organismelor elaboratoare de agremente tehnice in constructii P.A.T. 2-2004*    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 15 octombrie 2004 de abilitare a organismelor elaboratoare de agremente tehnice in constructii P.A.T. 2-2004*

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.167 bis din 9 decembrie 2004
___________
*) Aprobata de <>Ordinul nr. 1889 din 15 octombrie 2004 publicat in Monitorul Oficial nr. 1167 din 9 decembrie 2004, Partea I.


1. Prevederi generale
1.1. Prezenta procedura stabileste cadrul institutional, conditiile de abilitare, criteriile de evaluare si metodologia de evaluare si abilitare a organismelor elaboratoare de agremente tehnice in constructii, denumite in continuare organisme elaboratoare de AT, in aplicarea prevederilor Regulamentului privind agrementul tehnic pentru produse, procedee si echipamente noi in constructii cuprins in anexa nr. 5 la <>Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, modificat si completat prin <>Hotararea Guvernului nr. 675/2002 .
1.2. Prevederile prezentei proceduri nu se aplica pentru evaluarea si abilitarea organismelor elaboratoare de agremente tehnice europene, prevazute de <>Hotararea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii.
2. Cadrul institutional si conditiile de abilitare
2.1. Autoritatea competenta in domeniu este Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii, denumit in continuare CTPC, care, conform prevederilor <>art. 3 alin. (2) al HG nr. 622/2004 , inlocuieste Comisia Nationala de Agrement Tehnic in Constructii si preia atributiile si responsabilitatile acesteia, prevazute de <>HG nr. 766/1997 cu modificarile ulterioare.
2.2. Organismele elaboratoare de AT sunt organisme specializate, cu sediul in Romania, abilitate in acest scop de autoritatea competenta.
2.3. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT are ca scop recunoasterea, in urma unei evaluari bazate pe criterii specificate, a competentei acestor organisme de a efectua activitati aferente elaborarii AT in anumite domenii de specialitate, identificate prin grupele specializate de AT.
2.4. Abilitarea se acorda unui organism, la solicitarea acestuia, pentru una sau mai multe grupe specializate de AT, daca in urma evaluarii se constata ca sunt indeplinite criteriile specificate cu referire la domeniile de specialitate respective.
2.5. Abilitarea se acorda pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire. Numarul de prelungiri este nelimitat.
2.6. Pe perioada abilitarii, organismele trebuie sa-si mentina gradul de indeplinire a criteriilor specificate la nivelul admisibil pentru evaluarea initiala si trebuie sa respecte cerintele de functionare prevazute prin Procedura de agrement tehnic in constructii - P.A.T. 1-2004. Pentru verificarea acestor cerinte organismele abilitate sunt supuse monitorizarii permanente exercitata de CTPC.
2.7. Orice modificare ce poate afecta in mod semnificativ indeplinirea criteriilor specificate trebuie adusa la cunostinta CTPC in termen de maximum 5 zile de la producerea acesteia.
2.8. O abilitare acordata poate fi suspendata, anulata, restransa sau extinsa, la cererea organismului abilitat sau la propunerea comisiei de evaluare a CTPC, in functie de gradul de indeplinire a criteriilor specificate pentru evaluarea initiala si/sau a cerintelor de functionare.
2.9. Costurile aferente abilitarii se suporta de organismul solicitant pe baza unui contract de abilitare, incheiat intre acesta si CDCAS - Departamentul "Secretariatul CTPC". Secretariatul CTPC poate subcontracta activitati de audit cu persoane fizice sau juridice care au competenta profesionala corespunzatoare.
2.10. Secretariatul CTPC asigura evidenta la zi a situatiei organismelor elaboratoare de AT, precum si elaborarea periodica a listei cuprinzand denumirile, adresele si domeniile de specialitate ale organismelor abilitate pentru elaborarea de AT. Lista aprobata prin decizie CTPC se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
3. Criterii de evaluare a organismelor elaboratoare de AT in vederea abilitarii
3.1. Clasificarea criteriilor
3.1.1. Criteriile utilizate in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT se clasifica in doua categorii principale:
a) criterii eliminatorii;
b) criterii de evaluare propriu-zise.
3.1.2. Criteriile eliminatorii sunt acele criterii a caror indeplinire este o conditie obligatorie - sine qua non - pentru a fi admise, in continuare, in actiunea de evaluare pentru abilitare.
3.1.3. Criteriile de evaluare propriu-zise sunt acele criterii a caror apreciere (punctare) intra in calculul punctajului de evaluare luat in considerare in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT.
3.2. Criterii eliminatorii
3.2.1. Criteriile eliminatorii se refera la urmatoarele elemente:
a) statutul juridic;
b) obiectul de activitate;
c) organizarea;
d) capabilitatea tehnica;
e) bonitatea financiara;
f) sistemul de management al calitatii (SMC);
g) grupele specializate de AT.
Criteriile de la lit. d), f) si g) includ si aspecte care fac obiectul unor criterii de evaluare.
3.2.2. Statutul juridic. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa fie persoane juridice romane sau asociatii de persoane juridice romane.
Demonstrarea statutului juridic al organismelor respective se face prin prezentarea urmatoarelor documente, in copie:
a) actul constitutiv (hotarare a Guvernului, statutul societatii sau contractul de asociere, dupa caz);
b) Certificatul Unic de Inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului.
3.2.3. Obiectul de activitate al organismelor elaboratoare de AT solicitante trebuie sa cuprinda servicii tehnice in domeniile corespunzatoare profilului grupelor specializate de AT pentru care solicita abilitarea.
Demonstrarea obiectului de activitate trebuie sa rezulte din actul constitutiv si din Certificatul Unic de inregistrare.
3.2.4. Organizarea. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa dispuna de o organizare administrativa si functionala care sa confere independenta de decizie, in afara oricaror interese, si impartialitate in judecarea si instrumentarea solicitarilor de AT. In cazul in care un organism elaborator de AT solicita abilitarea pentru mai multe grupe specializate de AT, in structura sa organizatorica trebuie sa existe un compartiment sau un responsabil de AT pentru a asigura coordonarea procedurala, precum si lucrarile de secretariat si evidenta aferente intregii activitati.
Indeplinirea cerintelor privind organizarea se demonstreaza prin documentele care stabilesc functiile si compartimentele implicate in activitatea de AT, atributiile si responsabilitatile aferente, precum si relatiile intre acestea: organigrama, regulamentul de organizare si functionare (ROF), alte regulamente si proceduri proprii.
3.2.5. Capabilitatea tehnica. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa dispuna de personalul, spatiile, resursele materiale si mijloacele tehnice si logistice necesare pentru desfasurarea adecvata a activitatii de elaborare AT in domeniile de specialitate solicitate.
Capabilitatea tehnica a organismelor elaboratoare de AT se demonstreaza prin urmatorii indicatori, prezentati prin declaratie pe propria raspundere a solicitantului:
a) numarul de personal (total si defalcat pe domeniile de specialitate solicitate) implicat in activitatile aferente elaborarii AT, din care personal cu studii superioare;
b) lista cuprinzand spatiile si dotarile tehnice (echipamente) si logistice (tehnica de calcul, software) existente, alocate pentru desfasurarea activitatilor aferente AT in domeniile de specialitate solicitate;
c) lista incercarilor posibil de efectuat pe domeniile de specialitate solicitate, in laboratoare acreditate sau autorizate.
3.2.6. Bonitatea financiara. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa dispuna de stabilitate si suport financiar adecvat (solvabilitatea organismelor), pentru a permite desfasurarea activitatii de AT fara presiuni exterioare, de orice natura.
Bonitatea financiara a organismelor elaboratoare de AT se demonstreaza prin indicatorii rezultati din ultimul bilant anual si din bugetul pe anul in curs si/sau din alte documente, in ceea ce priveste: cifra de afaceri, profit sau pierderi, finantarea activitatii etc.
3.2.7. Sistemul de management al calitatii. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa dispuna de un sistem propriu de management al calitatii (SMC) functional pentru activitatile aferente AT, realizat in concordanta cu cerintele aplicabile ale standardului SR EN ISO 9001:2000.
3.2.8. Grupele specializate de AT. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa aiba constituita cel putin o grupa specializata de AT.
3.3. Criterii de evaluare propriu-zise
3.3.1. Principalele criterii de evaluare propriu-zise, prin care se determina punctajul de evaluare, in vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante, se refera la urmatoarele elemente:
a) stadiul implementarii si aplicarii SMC;
b) modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii de AT;
c) criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT;
d) nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor de AT;
e) nivelul de informare si documentare;
f) organizarea si functionarea grupelor specializate.
3.3.2. Stadiul implementarii si aplicarii SMC in organismele elaboratoare de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor date si documente:
3.3.2.1. Documente SMC elaborate, cu relevanta pentru activitatile aferente AT:
a) manualul de management al calitatii (MMC);
b) proceduri ale functiilor de sistem PFS (nr. si titluri);
c) proceduri administrative PAD (nr. si titluri);
d) proceduri tehnice specifice PTS (nr. si titluri).
3.3.2.2. Situatia SMC:
a) certificat (in copie);
b) in curs de certificare (prin ce organism);
c) necertificat, dar exista intentia de certificare;
d) evaluat, prin audit extern (prin cine);
e) in curs de evaluare - auditare (prin cine);
f) implementat si aplicat (nr. de auditori interne efectuate);
g) documentat, in curs de implementare;
h) in curs de documentare (elaborare documente).
3.3.2.3. Nivelul de instruire AQ al cadrelor de conducere cu responsabilitati in activitatile aferente AT: numarul de cadre de conducere (directori si sefi de compartimente) din total, care au urmat cursuri AQ organizate de organisme specializate.
3.3.3. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente activitatii AT se evalueaza in functie de numarul de incercari, din cele declarate in lista prevazuta la pct. 3.2.5. lit. c), efectuate in urmatoarele situatii:
a) prin laboratorul propriu sau asociat:
- autorizat;
- acreditat.
b) prin subcontractare cu un laborator extern independent:
- autorizat;
- acreditat.
Evaluarea se face pe baza datelor inscrise in Certificatele de acreditare/autorizare prezentate.
3.3.4. Criterii deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT. Se iau in considerare urmatoarele cerinte:
a) asigurarea obiectivitatii si impartialitatii in executarea activitatii de AT;
b) pastrarea secretului profesional;
c) asigurarea independentei personalului in instrumentarea AT si luarea deciziilor aferente;
d) asigurarea interdictiei de a se acorda consultanta agentilor economici pentru care se instrumenteaza AT si de a accepta avantaje materiale de la acestia.
Evaluarea acestor cerinte se face pe baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
3.3.5. Nivelul de confidentialitate si securitate al activitatii si documentelor de AT se evalueaza pe baza urmatoarelor cerinte:
a) asigurarea confidentialitatii informatiilor vehiculate in cadrul desfasurarii activitatii de AT si a celor cuprinse in documentele elaborate si arhivate;
b) limitarea accesului la documentele din arhiva prin dispozitii scrise ale conducerii organismului elaborator de AT;
c) luarea de masuri pentru ca personalul implicat in activitatea de AT sa nu aiba acces la elementele de secret profesional, care nu-l privesc;
d) limitarea prin masuri specifice a difuzarii elementelor confidentiale catre intreaga masa a personalului din organismul elaborator de AT;
e) luarea de masuri pentru pastrarea in siguranta a documentelor privind activitatea de AT.
Evaluarea acestor cerinte se face pe baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
3.3.6. Nivelul de informare si documentare al organismului elaborator de AT se evalueaza prin natura si volumul surselor respective in domeniile de specialitate aferente AT:
a) banci de date existente in cadrul organismului elaborator de AT;
b) posibilitati de acces la retele de banci de date:
- interne;
- internationale.
c) numarul de titluri de documentatii existente in biblioteca:


- carti * romanesti
* straine
- reviste * romanesti
* straine

din care intrate in ultimii 3 ani:
- carti * romanesti
* straine
- reviste * romanesti
* straine



3.3.7. Organizarea si functionarea grupelor specializate de AT. Grupele specializate se evalueaza concomitent, in cadrul actiunii de abilitare a organismului elaborator de AT. Principalele criterii de evaluare care trebuie indeplinite si demonstrate (prin documente), de catre grupele specializate de AT, in vederea abilitarii organismului, se refera la urmatoarele elemente ale acestor grupe:
a) conducerea, organizarea si functionarea;
b) componenta;
c) calitatea membrilor;
d) realizari in materie de AT.
3.3.7.1. Conducerea, organizarea si functionarea grupelor specializate de AT se demonstreaza prin urmatoarele documente:
a) documentele de desemnare (numire) a conducerii grupei, emise de conducerea organismului elaborator de AT si anume:
- pentru presedintele grupei;
- pentru raportorul grupei;
b) regulamentul de organizare si functionare a grupei specializate;
c) registrul special de procese-verbale ale sedintelor de lucru ale grupei specializate.
3.3.7.2. Componenta grupelor specializate de AT se demonstreaza printr-un document de informare preliminara, semnat de presedintele grupei, care cuprinde lista nominala a membrilor grupei, cu specificarea urmatoarelor date:
- numele si prenumele;
- profesiunea;
- organizatia unde lucreaza;
- categoria profesionala pe care o reprezinta.
3.3.7.3. Calitatea membrilor grupei, se demonstreaza printr-un document semnat de presedintele grupei, specificand urmatoarele date si informatii:
- pregatirea de specialitate (diplome de studii sau cursuri de specialitate, titluri stiintifice, etc.);
- experienta practica in domeniu (vechime in specialitate);
- caracterizare privind respectarea criteriilor deontologice.
La aceasta situatie se vor anexa curriculum vitae pentru presedinte si raportori.
3.4. Verificarea criteriilor
3.4.1. Verificarea gradului de indeplinire de catre organismele elaboratoare de AT a criteriilor de evaluare se face, conform prevederilor din cap. 5, astfel:
a) pentru criteriile eliminatorii, pe baza informatiilor prezentate de organismul solicitant prin Chestionarul de informare si autoevaluare preliminara, prevazut in anexa nr. 2, si a documentatiei asociate acestuia, depuse odata cu solicitarea abilitarii;
b) pentru criteriile de evaluare propriu-zise, pe baza documentelor auditului de abilitare, efectuat de echipa de audit a CTPC.
3.4.2. Punctarea criteriilor de evaluare se face, pe baza indicatiilor din anexa nr. 5, de catre comisia de evaluare a CTPC.
4. Pregatirea procesului de evaluare si abilitare a organismelor elaboratoare de AT
4.1. Pregatirea, in cadrul CTPC, a procesului de abilitare a organismelor elaboratoare de AT, comporta urmatoarele actiuni:
a) stabilirea listei actualizate a domeniilor de specialitate pentru care se organizeaza grupe specializate de AT;
b) infiintarea comisiei de evaluare a organismelor elaboratoare de AT;
c) organizarea uneia sau mai multor echipe de audit.
4.2. Lista actualizata a domeniilor de specialitate, pentru care se organizeaza grupe specializate de AT, se stabileste prin hotarare a CTPC, prin reanalizarea domeniilor in care functioneaza grupele specializate existente si tinand seama de activitatea desfasurata de aceste grupe, de la infiintarea lor pana in prezent, sub aspectele: volumului de activitate pe fiecare domeniu (nr. de AT), rezultatelor obtinute, a calitatii si eficientei agrementelor tehnice instrumentate si acordate. Secretariatul CTPC pune aceasta lista la dispozitia organismelor care isi anunta intentia de a obtine abilitarea.
4.3. Comisia de evaluare a organismelor elaboratoare de AT se infiinteaza prin hotarare a CTPC, fiind alcatuita din 5-7 membri ai CTPC, dintre care este numit un presedinte al comisiei, si un secretar din cadrul personalului Secretariatului CTPC. Comisia de evaluare are ca atributie principala instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
In etapa de pregatire a procesului de evaluare si abilitare, comisia de evaluare avizeaza planificarile intocmite de Secretariatul CTPC privind desfasurarea activitatilor aferente, pe masura primirii solicitarilor de la organismele elaboratoare de AT.
4.4. Organizarea echipelor de audit consta in stabilirea, de catre Secretariatul CTPC, a uneia sau mai multor echipe formate din minimum 3 auditori, dintre care unul este desemnat auditor-sef. Echipele de audit pot fi constituite numai din personalul apartinand Secretariatului CTPC sau prin subcontractare cu persoane fizice sau organisme independente cu competenta profesionala adecvata, in ultimul caz cel putin un membru al echipei facand parte din personalul Secretariatului CTPC. Aceste echipe vor efectua analiza documentatiei preliminare si auditurile de abilitare si de supraveghere la organismele elaboratoare de AT, pe baza unor "Chestionare de audit" intocmite de echipa de audit si avizate de comisia de evaluare.
4.5. Secretariatul CTPC - care functioneaza si ca secretariat al comisiei de evaluare - deschide pentru fiecare organism elaborator de AT solicitant un dosar de abilitare, pe care il pastreaza pe toata durata de valabilitate a abilitarii. Dosarul de abilitare trebuie sa contina toate documentele furnizate de solicitant, cele intocmite de CTPC si structurile sale de lucru (comisia de evaluare, echipa de audit, secretariat), precum si corespondenta aferenta, rezultate in cadrul instrumentarii initiale a abilitarii si pe parcursul valabilitatii acesteia (anexa nr. 6).
4.6. Organismele elaboratoare de AT se inregistreaza de catre Secretariatul CTPC, pe baza cererii de abilitare, ca organisme solicitante, iar dupa obtinerea certificatului de abilitare, ca organisme abilitate.
5. Metodologia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT
5.1. Fazele procesului de abilitare
5.1.1. Procesul de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cuprinde urmatoarele faze:
a) Faza 0: Initierea abilitarii. Informarea si autoevaluarea preliminara;
b) Faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii;
c) Faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de abilitare;
d) Faza 3: Auditul de abilitare;
e) Faza 5: Evaluarea finala si decizia de abilitare;
f) Faza 6: Supravegherea organismelor elaboratoare de AT abilitate.
5.2. Faza 0: Initierea abilitarii. Informarea si autoevaluarea preliminara.
5.2.1. Organismul interesat transmite Secretariatului CTPT o scrisoare de intentie privind obtinerea abilitarii ca organism elaborator de AT.
5.2.2. Secretariatul CTPC transmite in maximum 5 zile o scrisoare de raspuns, prin care i se pun la dispozitia organismului interesat:
a) lista actualizata a grupelor specializate de AT;
b) modelul cererii de abilitare, prevazut in anexa nr. 1;
c) chestionarul de informare si autoevaluare preliminara, prevazut in anexa nr. 2;
d) sistemul de tarifare aferent abilitarii.
5.2.3. Organismul interesat depune la Secretariatul CTPC un dosar continand:
a) cererea de abilitare, completata;
b) chestionarul de informare si autoevaluare preliminar, completat;
c) documentele necesare verificarii criteriilor eliminatorii, prevazute la pct. 3.2.;
d) dovada de plata a sumei aferente pentru initierea abilitarii.
5.3. Faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii
5.3.1. Secretariatul CTPC inregistreaza cererea de abilitare si documentele primite de la fiecare organism in registrul special de evidenta pentru abilitare, si deschide dosarul de abilitare al organismului solicitant. In termen de maximum 3 zile de la inregistrarea cererii, dosarele constituite se pun la dispozitia comisiei de evaluare in vederea verificarii criteriilor eliminatorii.
5.3.2. Comisia de evaluare verifica, direct sau prin echipa de audit, indeplinirea criteriilor eliminatorii (pct. 3.2.) pe baza raspunsurilor din chestionarul de informare si autoevaluare preliminara si a informatiilor continute de celelalte documente primite, consemnand, intr-un Raport de evaluare (RE-1) semnat de toti membrii comisiei, rezultatele verificarii si concluzia privind acceptarea/respingerea in aceasta faza a abilitarii organismului respectiv.
5.3.3. In cazul organismelor solicitante care indeplinesc criteriile eliminatorii, Secretariatul CTPC intocmeste proiectul de contract privind abilitarea si il transmite acestora in termen de maximum 10 zile de la finalizarea Raportului de evaluare (RE-1).
5.3.4. In cazul organismelor solicitante care nu indeplinesc criteriile eliminatorii, procesul de abilitare se stopeaza. Secretariatul CTPC transmite organismelor in cauza o adresa de informare in acest sens, insotita de Raportul de evaluare (RE-1) in copie. Organismele respective pot face contestatie in termen de 15 zile calendaristice de la primirea comunicarii, care se adreseaza plenului CTPC. Modul de rezolvare a contestatiei se stabileste in maximum 30 de zile de la primirea acesteia prin hotarare a CTPC. Dupa eliminarea motivelor de respingere, organismele respinse pot reveni cu o noua cerere de abilitare, reluand procesul din faza 0.
5.3.5. Pentru intocmirea proiectului de contract, Secretariatul CTPC se consulta cu echipa de audit si cu organismul solicitant pentru a stabili de comun acord planificarea actiunilor contractuale aferente fazelor procesului de abilitare.
5.3.6. Organismul solicitant trebuie sa transmita contractul semnat in maximum 30 de zile de la data emiterii. In caz contrar, procesul de abilitare se stopeaza. Organismul poate reveni cu o noua cerere de abilitare, reluand procesul din faza 0.
5.4. Faza 2: Depunerea si analizarea documentatiei. Initierea auditului de abilitare
5.4.1. La termenul stabilit prin contract, organismul solicitant depune la Secretariatul CTPC documentatia completa necesara pentru verificarea criteriilor de evaluare propriu-zise, prevazuta in anexa nr. 7 la punctele III-VII, respectiv:
a) documente privind organizarea si functionarea organismului solicitant pentru activitatea de AT (organigrama, regulamentul de organizare si functionare, fisele posturilor, regulamentul de ordine interioara);
b) documentele aferente SMC propriu (prevazute in anexa nr. 3) aplicabile in activitatea de AT sau documentul de certificare al SMC, dupa caz;
c) documentele privind modul de efectuare a incercarilor de laborator (certificate de acreditare/autorizare pentru laboratorul propriu/asociat/subcontractant, contractul de asociere/subcontractare, alte documente relevante, dupa caz);
d) documente privind organizarea grupelor specializate, competenta profesionala si conditiile deontologice pentru personalul implicat in activitatea de AT (deciziile de numire a conducerii grupelor, componenta grupelor specializate constituite, C.V.-uri pentru presedintele si raportorul grupei, documentele privind calitatea membrilor, dovezi privind semnarea codului deontologic);
e) documente privind elaborarea AT (procedurile de instrumentare a cererilor de AT, contract - tip pentru AT).
5.4.2. Secretariatul CTPC transmite imediat documentatia echipei de audit, care efectueaza in maximum 15 zile analizarea preliminara a documentatiei depuse de organismul solicitant, consemnand intr-o "Fisa de observatii" completitudinea sau, daca e cazul, lipsa unor documente sau informatii. Fisa de observatii este introdusa in dosarul de abilitare, iar daca documentatia nu este completa sau sunt necesare informatii suplimentare, acestea sunt comunicate organismului solicitant, prin Secretariatul CTPC, pentru a fi pregatite si puse la dispozitia echipei de audit in cadrul auditului de abilitare.
5.4.3. Echipa de audit intocmeste "Programul de audit" si "Chestionarul de audit", luand in consideratie, in general, verificarea tuturor cerintelor aferente criteriilor de evaluare propriu-zise si, in special, verificarea acelor aspecte deficitare rezultate din analiza preliminara a documentatiei.
5.4.4. Cu cel putin 15 zile inainte de data planificata pentru auditul de abilitare, comisia de evaluare analizeaza dosarul de abilitare constituit la acest stadiu, programul de audit si chestionarul de audit, stabileste forma finala a celor doua documente de auditare si emite avizul de efectuare a auditului de abilitare.
5.4.5. Secretariatul CTPC transmite organismului solicitant, cu cel putin 10 zile inainte de data planificata pentru auditul de abilitare, programul de audit si componenta echipei de audit. Organismul solicitant poate avea eventuale obiectiuni asupra datei auditului si/sau componentei echipei de audit. Aceste obiectiuni si motivatia lor sunt comunicate Secretariatului CTPC, care le rezolva in mod operativ impreuna cu comisia de evaluare si organismul solicitant.
5.5. Faza 3: Auditul de abilitare
5.5.1. La data planificata, echipa de audit efectueaza auditul de abilitare la sediul solicitantului, conform programului de audit si pe baza chestionarului de audit, prestabilite, cu respectarea cerintelor referitoare la desfasurarea auditului prevazute de standardul SR EN ISO 19011:2003.
5.5.2. In functie de situatia reala intalnita, pentru aprecierea cat mai corecta si completa a gradului de indeplinire a criteriilor de evaluare, echipa de audit poate recurge la intrebari si/sau examinari suplimentare fata de prevederile documentelor prestabilite.
5.5.3. Auditul de abilitare se incheie cu un Raport de audit, in care se consemneaza aspectele pozitive si, daca e cazul, neconformitatile constatate si Rapoartele de actiuni corective deschise, in legatura cu cerintele aferente criteriilor de evaluare, precum si concluzia echipei de audit privind oportunitatea/neoportunitatea efectuarii unui audit de urmarire pentru a se verifica modul de rezolvare a neconformitatilor constatate.
5.5.4. Raportul de audit se intocmeste in 2 exemplare, semnate de ambele parti - echipa de audit si organismul auditat, din care 1 ex. revine organismului auditat si 1 ex, insotit de toate documentele asociate, se depune la dosarul de abilitare.
5.5.5. In cazul in care este prevazuta efectuarea unui audit de urmarire, pregatirea si realizarea acestuia sunt in responsabilitatea directa a echipei de audit in colaborare cu Secretariatul CTPC. Rezultatele auditului de urmarire sunt consemnate intr-un al doilea Raport de audit, intocmit si tratat conform prevederilor de la pct. 5.5.4.
5.5.6. In paralel cu auditul de abilitare, au loc si operatiunile de evaluare a grupelor specializate de AT constituite de organismul solicitant, putandu-se aplica in acest scop unul sau mai multe din urmatoarele procedee:
a) analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei;
b) audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate;
c) interviuri prin sondaj cu membri ai grupei (dupa caz);
d) analizarea prin sondaj a unor AT eliberate de grupa.
5.5.7. Analizarea documentelor prezentate de presedintele grupei specializate are in vedere toate documentele specificate la pct. 3.3.7. Aceasta analiza se refera la aspecte privind legalitatea, forma de prezentare, continutul si veridicitatea documentelor respective si va cuprinde aprecieri asupra calitatii, completitudinii si corectitudinii datelor si informatiilor cuprinse in documente si a respectarii prevederilor din reglementarile aplicabile. Rezultatele analizarii documentelor se consemneaza intr-o Fisa de observatii.
5.5.8. Audierea presedintelui si a raportorului grupei specializate poate avea loc la sediul CTPC sau la sediul organismului solicitant si are ca scop obtinerea de informatii relevante cu privire la conducerea grupei specializate. Continutul audierii se consemneaza intr-un proces-verbal, iar concluziile intr-o Fisa de observatii.
5.5.9. Interviurile cu membri ai grupei specializate se efectueaza cu un numar de 1-3 membri. Interviurile au ca scop identificarea si verificarea datelor personale, precum si cunoasterea modului real de lucru la nivelul membrilor grupei, comparativ cu informatiile cuprinse in documentele primite oficial. Continutul interviurilor se consemneaza intr-un proces-verbal, iar concluziile intr-o Fisa de observatii.
5.5.10. In afara de procedeele de evaluare din prezenta procedura, comisia de evaluare poate aplica si alte procedee, in functie de situatia fiecarei grupe specializate.
5.5.11. Rezultatele obtinute in urma operatiilor de evaluare, efectuate conform procedeelor mentionate, se concretizeaza in Rapoartele de evaluare a grupelor specializate de AT cu propuneri referitoare la:
a) acceptarea fiecarei grupe specializate apreciata ca indeplineste in mod corespunzator criteriile de evaluare;
b) amanarea acceptarii grupelor specializate apreciate ca nu indeplinesc in mod corespunzator, unele din conditiile de evaluare;
c) reorganizarea grupelor specializate care nu indeplinesc majoritatea criteriilor de evaluare.
5.5.12. Rapoartele de evaluare a grupelor specializate de AT se intocmesc in doua exemplare, din care 1 ex. se introduce in dosarul de abilitare si 1 ex. se transmite organismului in curs de abilitare.
5.6. Faza 4: Evaluarea finala si decizia de abilitare
5.6.1. Pentru efectuarea evaluarii finale a organismelor elaboratoare de AT solicitante, comisia de evaluare trebuie sa dispuna de urmatoarele date si elemente reunite in cadrul dosarului de abilitare:
a) documentatia depusa de solicitant, continand cererea de abilitare (anexa nr. 1), chestionarul de informare si autoevaluare preliminara (anexa nr. 2) si celelalte documente justificative pentru criteriile eliminatorii;
b) documentele intocmite de echipa de audit (anexa nr. 4);
c) indicatii privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT, in vederea abilitarii (anexa nr. 5);
d) documente interne ale organismelor solicitante privitoare la desfasurarea procesului de instrumentare si eliberare a AT pentru agenti economici (anexa nr. 7).
5.6.2. In judecarea indeplinirii criteriilor de evaluare, comisia de evaluare acorda punctaje de evaluare, pe baza analizarii Fiselor de observatii, a Rapoartelor de audit si a Rapoartelor de evaluare a grupelor specializate de AT. Pentru acordarea punctelor aferente diferitelor criterii se aplica indicatiile din anexa nr. 5.
5.6.3. Pe baza indicatiilor din anexa nr. 5, membrii comisiei de evaluare acorda, in mod individual, note (puncte) fiecarui criteriu. In urma notarii, fiecare membru evaluator intocmeste o fisa de evaluare conform modelului din anexa nr. 5 tabel 2.
5.6.4. Baremurile de punctare, in vederea abilitarii sunt urmatoarele:
a) punctajul maxim total, care se poate acorda unui organism elaborator de AT este de 100 de puncte;
b) punctajul minim pe care trebuie sa-l obtina un organism elaborator de AT pentru a fi abilitat este de 75 de puncte.
5.6.5. Punctajul final acordat unei organism elaborator de AT rezulta ca medie a punctajelor acordate de fiecare evaluator, conform fiselor de evaluare.
5.6.6. Rezultatele consemnate in fisele de evaluare ale fiecarui organism elaborator de AT sunt dezbatute de catre comisia de evaluare, pe baza analizarii dosarelor de abilitare respective, intocmindu-se Rapoarte de evaluare finala (RE-2) pentru fiecare dosar, cu propunere de admitere/respingere a abilitarii, in functie de punctajele totale obtinute la indeplinirea criteriilor de evaluare.
5.6.7. In cursul evaluarii finale, comisia de evaluare poate solicita lamuriri suplimentare de la organismul elaborator de AT solicitant. Aceste lamuriri se pot referi atat la datele si documentele cuprinse in dosarele de abilitare, cat si la o serie de aspecte care ar putea contribui la formarea unei impresii cat mai exacte a stadiului in care se afla organismele elaboratoare de AT solicitate.
5.6.8. Rapoarte de evaluare finala (RE-2) intocmite de comisia de evaluare, continand propunerile de admitere/respingere a abilitarii, impreuna cu dosarele de abilitare ale organismelor elaboratoare de AT respective, completate cu toate documentele aferente, conform anexei 6, se inainteaza la Secretariatul CTPC pentru a fi supuse aprobarii CTPC.
5.6.9. In urma aprobarii prin hotarare a CTPC a propunerii de admitere a abilitarii, Secretariatul CTPC inregistreaza organismul in Registrul de evidenta a organismelor abilitate si completeaza in 2 exemplare Certificatul de abilitare (anexa nr. 8), care se semneaza de presedintele CTPC. Un exemplar se remite organismului elaborator de AT abilitat, iar celalalt se introduce in dosarul de abilitare al organismului respectiv, ramas in arhiva CTPC.
5.6.10. Respingerea abilitarii unui organism elaborator de AT, cu motivarea deciziei, se notifica organismului respectiv.
5.7. Faza 5: Monitorizarea organismelor elaboratoare de AT abilitate
5.7.1. In perioada de valabilitate a abilitarii se efectueaza audituri periodice de supraveghere la 6, 18, 30, 42 si 54 de luni de la abilitare, avand ca scop verificarea gradului de indeplinire a conditiilor si criteriilor pe baza carora s-a acordat abilitarea.
5.7.2. Auditul de supraveghere se pregateste si se efectueaza in acelasi mod ca si auditul de abilitare, de regula, de catre aceeasi echipa de audit si, eventual, cu simplificarea si restrangerea chestionarului de audit, in functie de situatia reala a fiecarui organism elaborator de AT abilitat.
5.7.3. La aceleasi intervale prevazute la pct. 5.7.1, Secretariatul CTPC intocmeste Rapoarte de monitorizare a activitatii organismului abilitat, prin care prezinta, sub aspect cantitativ si calitativ, activitatea de AT desfasurata de organism prin grupele sale specializate.
5.7.4. Rapoartele auditurilor de supraveghere si Rapoartele de monitorizare a activitatii organismului abilitat sunt analizate de comisia de evaluare, concluziile analizei concretizandu-se in Rapoarte de evaluare de supraveghere ce contin, dupa caz, propuneri de:
a) mentinere a abilitarii acordate initial, daca in activitatea curenta de AT nu au fost identificate deficiente majore si punctajul de evaluare se incadreaza in limita acceptabila;
b) mentinere conditionata a abilitarii acordate initial, daca in activitatea curenta de AT au existat 2 proiecte de agremente tehnice respinse de Secretariatul CTPC si/sau 2 proiecte de agremente tehnice respinse de comisiile tehnice de specialitate si punctajul de evaluare se incadreaza in limita acceptabila, sau daca in activitatea curenta nu au fost identificate deficiente majore dar punctajul de evaluare se situeaza sub limita acceptabila cu maximum 10 puncte;
c) suspendare temporara a abilitarii acordate initial, daca organismul se afla in perioada de suspendare a activitatii de AT, determinata de respingerea a 3 proiecte de agremente tehnice de catre Secretariatul CTPC si/sau comisiile tehnice de specialitate, si punctajul de evaluare se incadreaza in limita acceptabila;
d) restrangere a abilitarii acordate initial, in sensul anularii abilitarii pentru acele grupe de specialitate care nu au functionat corespunzator sau nu mai indeplinesc conditiile de acceptare, daca punctajul de evaluare global se incadreaza in limita acceptabila;
e) anulare totala a abilitarii acordate initial, daca in activitatea curenta de AT au existat cel putin 2 perioade de suspendare si/sau punctajul de evaluare se situeaza sub limita acceptabila.
5.7.5. Propunerile comisiei de evaluare sunt aprobate prin hotarare a CTPC, care este adusa la cunostinta organismului abilitat de catre Secretariatul CTPC.
5.8. Contestatii
5.8.1. Organismele elaboratoare de AT pot face contestatii cu privire la hotararile in legatura cu abilitarea, care trebuie depuse la secretariatul CTPC in termen de 15 zile de la data comunicarii lor.
5.8.2. In vederea solutionarii contestatiilor primite si inregistrate la secretariat, presedintele CTPC desemneaza un membru al CTPC pentru efectuarea in termen de 30 de zile a unei anchete, in conditii de etica profesionala si confidentialitate, cu privire la obiectul contestatiei.
5.8.3. In urma anchetei efectuate, membrul CTPC insarcinat cu aceasta, intocmeste un raport cu propuneri de solutionare pe care il sustine in prima sedinta a CTPC.
5.8.4. CTPC analizeaza raportul si dispune secretariatului emiterea raspunsului catre solicitant si demararea eventualelor actiuni necesare.
5.8.5. In cazul in care organismul care face contestatia nu este satisfacut de raspunsul CTPC, se poate adresa Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in vederea solutionarii de catre acesta, a contestatiei sale.
6. Prelungirea valabilitatii abilitarii organismelor elaboratoare de AT
6.1. Cu 3 luni inainte de expirarea perioadei de abilitare de 5 ani, organismele elaboratoare de AT pot solicita prelungirea abilitarii acordate, depunand la Secretariatul CTPC o cerere de prelungire si o informare cu privire la elementele care au suferit modificari fata de situatia verificata la cel de-al 5-lea audit de supraveghere.
6.2. Secretariatul CTPC inregistreaza cererea de prelungire a abilitarii si deschide o noua sectiune in dosarul de abilitare, referitoare la prelungirea valabilitatii abilitarii, in care se introduc cererea de prelungire si informarea anexata.
6.3. In termen de 5 zile de la primirea cererii, Secretariatul CTPC intocmeste un raport cu privire la situatia organismului abilitat pe perioada abilitarii, din punct de vedere al:
a) activitatii de AT desfasurata de organism prin grupele sale specializate, sub aspect cantitativ si calitativ;
b) rezultatelor celui de-al 5-lea audit de supraveghere.
6.4. Raportul este introdus in dosarul de abilitare, care este transmis comisiei de evaluare in vederea analizarii.
6.5. In cazul in care organismul elaborator de AT si-a desfasurat activitatea in mod corespunzator, a fost supus celui deal 5-lea audit de supraveghere si rezultatele acestuia s-au finalizat cu "mentinerea abilitarii" si nu au survenit modificari semnificative fata de situatia din acel moment, comisia de evaluare poate propune prelungirea valabilitatii abilitarii fara alte verificari suplimentare.
6.6. In cazul organismelor elaboratoare de AT la care au fost identificate probleme in activitatea de AT, nu a avut loc cel de-al 5-lea audit de supraveghere, acest audit s-a finalizat cu "mentinerea conditionata" sau "suspendarea temporara" a abilitarii si/sau au survenit modificari semnificative fata de situatia din acel moment, pentru prelungirea abilitarii se reia procedura de abilitare initiala din faza 3.
6.7. Organismele elaboratoare de AT care au primit decizia de "anulare" a abilitarii pot reveni cu o noua cerere de abilitare, reluand procedura initiala din faza 0.
6.8. Propunerile de prelungire a valabilitatii abilitarii se aproba prin hotarare a CTPC.
6.9. Prelungirea se mentioneaza in Certificatul de abilitare al organismului elaborator de AT.
7. Extinderea, restrangerea, mentinerea conditionata, suspendarea temporara si anularea abilitarii
7.1. Extinderea abilitarii poate fi acordata, la solicitarea organismului abilitat, in cazul in care se infiinteaza grupe specializate neincluse in abilitarea in vigoare. Procedura de extindere a abilitarii se deruleaza conform prevederilor de la pct. 5.5.6. - 5.5.11. Extinderea acordata se mentioneaza intr-o anexa la Certificatul de abilitare, fara a se modifica durata de valabilitate a abilitarii in vigoare.
7.2. Restrangerea abilitarii poate surveni in cazul in care se desfiinteaza grupe specializate incluse in abilitarea in vigoare:
a) la solicitarea organismului abilitat, in functie de propriile motive sau interese;
b) la propunerea comisiei de evaluare, conform pct. 5.7.4. lit. d).
Domeniile de specialitate excluse se mentioneaza intr-o anexa la Certificatul de abilitare, fara a se modifica durata de valabilitate a abilitarii in vigoare.
7.3. Mentinerea conditionata, suspendarea temporara si anularea abilitarii se pot propune de comisia de evaluare in conditiile prevazute la pct. 5.7.4. lit. b), c) si e), precum si in situatii de neonorare la termenele stabilite a obligatiilor de plata ce revin organismului abilitat.
7.4. Anularea abilitarii poate fi aprobata si ca urmare a solicitarii in acest sens a organismului abilitat.
7.5. Mentinerea conditionata sau suspendarea temporara a abilitarii pot fi revocate in baza unor actiuni de reevaluare, ce pot include, dupa caz, examinari si audituri pentru verificarea criteriilor eliminatorii, a criteriilor de evaluare si/sau a agrementelor tehnice elaborate.
7.6. Extinderea, restrangerea, mentinerea conditionata, suspendarea temporara si anularea abilitarii se aproba prin hotarare a CTPC, care se transmite organismului abilitat.
7.7. Modificarile survenite asupra abilitarilor acordate initial sunt inregistrate de Secretariatul CTPC in Registrul de evidenta a organismelor abilitate pentru elaborarea de AT.
8. Atributii si responsabilitati
8.1. Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii
8.1.1. Plenul CTPC:
a) aproba lista actualizata a domeniilor de specialitate pentru care se organizeaza grupe specializate de AT;
b) aproba comisia de evaluare a organismelor elaboratoare de AT si echipa (echipele) de audit;
c) aproba hotararile privind abilitarea initiala si prelungirea valabilitatii, extinderea, restrangerea, mentinerea conditionata, suspendarea temporara si anularea abilitarii initiale;
d) rezolva contestatiile formulate de organismele elaboratoare de AT.
8.1.2. Presedintele CTPC:
a) semneaza Certificatele de abilitare pentru organismele elaboratoare de AT admise, precum si anexele cu mentiuni, si dispune eliberarea certificatelor respective;
b) asigura rezolvarea contestatiilor depuse de organismele elaboratoare de AT sau de grupele specializate la deciziile privind desfasurarea abilitarii;
c) semneaza, in numele CTPC, hotararile in legatura cu abilitarea;
d) rezolva eventualele litigii ivite in procesul de abilitare intre structurile de lucru ale CTPC.
8.1.3. Secretariatul CTPC:
a) pune la dispozitia organismelor interesate lista grupelor specializate si formularele pentru solicitarea abilitarii;
b) asigura secretariatul comisiei de evaluare;
c) completeaza si pastreaza registrele de evidenta pentru abilitare, in care sunt inregistrate cererile de abilitare/prelungire a valabilitatii abilitarii, certificatele de abilitare emise, organismele elaboratoare de AT etc. si elaboreaza lista actualizata la zi a organismelor abilitate;
d) deschide, gestioneaza si arhiveaza dosarele de abilitare, in care se depune documentatia si corespondenta aferenta procesului de abilitare;
e) participa la pregatirea si realizarea auditurilor de abilitare si de supraveghere;
f) intocmeste rapoartele de monitorizare a activitatii organismelor abilitate;
g) asigura legatura dintre CTPC cu celelalte parti implicate in procesul de abilitare (comisia de evaluare, organisme elaboratoare de AT, etc);
h) primeste si inregistreaza contestatiile si transmite modul de rezolvare a acestora catre cei interesati.
8.1.4. Comisia de evaluare:
a) asigura instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, in conformitate cu prezenta procedura;
b) stabileste, impreuna cu echipa de audit, forma finala a programului de audit si a chestionarului de audit si avizeaza efectuarea auditurilor;
c) efectueaza verificarea criteriilor eliminatorii si evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT solicitante;
d) intocmeste rapoartele de evaluare cu propuneri de acceptare/respingere in legatura cu abilitarea;
e) raspunde in fata CTPC de propunerile formulate.
8.1.5. Echipa de audit:
a) analizeaza documentatia SMC;
b) pregateste programele de audit si chestionarele de audit pentru auditurile de abilitare si de supraveghere;
c) propune auditurile de urmarire, dupa caz;
d) intocmeste documentele de audit.
8.2. Organismele elaboratoare de AT
a) depun la secretariatul CTPC cererea de intentie pentru abilitare, indicand domeniile de specialitate pentru care opteaza;
b) depun la secretariatul CTPC cererea de abilitare si chestionarul de informare - autoevaluare preliminara completate, precum si documentatia pentru abilitare;
c) incheie cu secretariatul CTPC contractele de abilitare;
d) asigura conditiile necesare pentru desfasurarea auditurilor de abilitare, urmarire (dupa caz) si supraveghere;
e) intreprind actiunile corective necesare pentru eliminarea neconformitatilor constatate prin rapoartele de audit;
f) asigura respectarea cerintelor stabilite prin documentele aferente procedurii de abilitare si isi asuma responsabilitatea pentru intocmirea corecta si completa a tuturor documentelor depuse in vederea abilitarii;
g) pot depune contestatii, dupa caz, la deciziile CTPC, privind desfasurarea procesului de abilitare.
9. Prevederi finale
9.1. Organismele care, la data aprobarii prezentei proceduri, elaboreaza AT in constructii in baza atestarii acordate anterior de CNATC, vor fi considerate ca organisme abilitate aflate in ultimul an de supraveghere, in stadiul de "mentinere conditionata" a abilitarii.
9.2. Organismele care doresc continuarea activitatii de AT vor solicita prelungirea valabilitatii abilitarii, conform prevederilor de la pct. 6.1, in termen de maximum 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei proceduri.
9.3. In astfel de cazuri nu se va aplica insa procedura de prelungire a valabilitatii abilitarii prevazuta la pct. 6.6., ci procedura de abilitare integrala incepand cu faza 0.
9.4. Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezenta procedura.

ANEXA 1
la P.A.T. 2-2004

CERERE DE ABILITARE
CA ORGANISM ELABORATOR DE AGREMENTE TEHNICE IN CONSTRUCTII


1. Date de identificare
Denumirea organismului solicitant .........................................
Statutul juridic ...............................................
Sediul (adresa): localitatea ................., cod postal ...............,
str. ....................., nr. ....., jud./sectorul .............., telefon
........, fax ........., e-mail .............., cont bancar ...............,
Numele persoanei imputernicite sa reprezinte organismul, in legatura cu
abilitarea .....................................
Functia ........................., telefon ...................
2. Obiectul cererii
Se solicita abilitarea ca organism elaborator de AT in urmatoarele domenii
de specialitate, corespunzatoare grupelor specializate de AT:







┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┐
│ 1: Elemente structurale si fundatii │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 2: Elemente de inchidere, compartimentare, pereti nestructurali, tamplarie si vitraje │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 3: Protectii la foc, termotehnica, acustica, protectii hidrofuge si invelitori │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 4: Finisaje, protectii anticorozive si speciale, tencuieli, placaje si pardoseli │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 5: Produse, procedee si echipamente pentru instalatiile aferente constructiilor, de: │ │
│ incalziri, climatizari, ventilatii, sanitare, gaze, electrice │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 6: Domotica, produse si echipamente inglobate in constructii │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 7: Drumuri, poduri rutiere, porturi si aeroporturi │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 8: Cai ferate, poduri c.f., lucrari de arta si materiale de cale │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 9: Produse, procedee si echipamente pentru irigatii, desecari, drenaje, foraje, │ │
│ alimentari cu apa, recuperari-redari terenuri agricole si amenajari piscicole │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│10: Baraje si acumulari de apa │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│11: Lucrari de gospodarie comunala, alimentari cu apa, canalizari, statii de tratare si│ │
│ de epurare, transport urban si salubritate │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┘





3. Declaratia de acceptare a cerintelor
Subsemnatul, .............................., (conducatorul organismului),
declar ca am luat cunostinta de cerintele si obligatiile rezultate din
Procedura de abilitare a organismelor elaboratoare de agremente tehnice in
constructii, cu care sunt de acord, asumandu-mi intreaga responsabilitate in
respectarea acestor cerinte.
4. Anexe la cerere
Anexez la prezenta cerere urmatoarele documente:

...........................................................................

Conducatorul organismului,
..........................
(nume, prenume, semnatura)
L.S.

Data: ..................




ANEXA 2
la P.A.T. 2-2004

CHESTIONAR
de informare si autoevaluare preliminara a organismului
elaborator de AT ...............................
Nota introductiva

Chestionarul, completat pe proprie raspundere de catre conducerea organismului de AT, reprezinta o informare cu privire la situatia elementelor ce fac obiectul criteriilor de evaluare in vederea abilitarii.
Chestionarul se completeaza de catre fiecare organism elaborator de AT solicitant, care doreste abilitarea privind elaborarea de agremente tehnice.
Raspunsurile la intrebari si datele furnizate trebuie sa fie corecte si sa se refere la situatii reale existente la data completarii chestionarului.
Raspunsurile trebuie sa fie redactate lizibil, concis si la obiect.
In cazul intrebarilor la care se raspunde cu "DA" sau "NU" se bifeaza cu "X" rubrica din dreptul intrebarii.
Eventualele corecturi (modificari) ale textului trebuie sa fie insotite de semnatura persoanei responsabile cu redactarea raspunsurilor.
CTPC si structurile sale de lucru, care instrumenteaza abilitarea organismelor, asigura pastrarea secretului profesional asupra datelor confidentiale din continutului chestionarului.

1. Date generale de identificare


1.1. Denumirea organismului elaborator de AT ..............................
1.2. Statutul juridic (persoana juridica romana):
a) Organizatie functionand dupa modelul regiilor autonome .................
- nr. Hotararii Guvernului de infiintare sau a actului de infiintare ......
- Certificat Unic de Inregistrare la Oficiul National al Registrului
Comertului ..........................
b) Societate comerciala ...................................................
- act juridic de constituire (statut) .....................................
- Certificat Unic de Inregistrare la Oficiul National al Registrului
Comertului .........................
c) Asociatie: .............................................................
- act juridic de constituire (contract de asociere, statut) ...............
- Certificat Unic de Inregistrare la Oficiul National al Registrului
Comertului ............................
1.3. Sediul social: localitatea ..................., cod postal ..........,
str. ............................, nr. ...... judetul/sectorul .............,
telefon .............., fax ............, e-mail ............................
cont nr. ..........................., Banca .................................
1.4. Sediul punctului de lucru*): localitatea ............................,
cod postal ................., str. ............................., nr. ......,
judetul/sectorul ................., telefon ............., fax .............,
e-mail ...................., cont nr. .............., Banca .................
___________
*) Se mentioneaza sediul punctului/punctelor de lucru in care se desfasoara
activitati aferente AT.

1.5. Conducerea organismului:
- director general (nume, prenume, telefon): ..............................
- director executiv (nume, prenume, telefon): .............................
- director tehnic (stiintific) care raspunde de activitatea AT (nume,
prenume, telefon): ......................................
- director economic (nume, prenume, telefon) ..............................
1.6. Persoane imputernicite (nume, functie, telefon), in legatura cu:
a) Activitatea de AT ......................................................
b) Reprezentantul managementului pentru calitate ..........................

2. Obiect de activitate

Domenii, conform actului constitutiv/CUI, corespunzatoare profilului
grupelor specializate de AT, pentru care se cere abilitarea:
nr. 1: ....................................................................
nr. 2: ....................................................................
nr. 3: ....................................................................
nr. 4: ....................................................................
nr. 5: ....................................................................
nr. 6: ....................................................................
nr. 7: ....................................................................
nr. 8: ....................................................................
nr. 9: ....................................................................
nr. 10: ...................................................................
nr. 11: ...................................................................







3. Organizare si functionare


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
crt. DA NU N/A
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.1. Exista o organigrama a organismului, din care sa rezulte
structura organizatorica si compartimentele (functiunile)
corespunzatoare obiectului de activitate?
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.2. Din organigrama rezulta nivelurile de subordonare ierarhica?
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.3. Sunt definite, prin documente aprobate de conducere, atributiile
si responsabilitatile compartimentelor si persoanelor care
conduc, efectueaza sau verifica activitati in legatura cu
procesul de AT?
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.4. Exista un compartiment si/sau o persoana responsabila cu
coordonarea procedurala si evidenta activitatii de AT?
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





4. Capabilitatea tehnica si bonitatea financiara

4.1. Capabilitatea tehnica
a) Total personal .........................................................
din care, personal cu studii superioare ...................................
din care, personal cu studii superioare, autorizat pe post ................
b) Personal cu studii superioare ..........................................
din care, cu specialitate in domenii de AT, total .........................
din care, in domeniul .....................................................
domeniul ..................................................................
domeniul ..................................................................
domeniul ..................................................................
domeniul ..................................................................
domeniul ..................................................................
domeniul ..................................................................

NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea
organismului elaborator de AT solicitant, ale documentelor care stabilesc
organizarea, functiile de conducere si compartimentele implicate sau care au
incidenta asupra activitatii de AT, precum si atributiile si responsabilita-
tile acestora: organigrama, regulamentul de organizare si functionare (ROF),
regulamentul de ordine interioara (ROI), fise de sarcini, etc.

c) Dotarile tehnice si logistice, pentru activitatea in domeniile de
specialitate aferente AT:
- echipamente (se vor nominaliza cele mai importante):

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
- mijloace logistice: tehnica de calcul, software, etc. (se vor nominaliza
cele mai relevante):

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
d) asigurarea incercarilor de laborator in domeniile de specialitate
aferente activitatii de AT:







───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Documente (nr., data si organismul emitent) privind:
Domenii de specialitate ───────────────────────────────────────────────────────────────
Laborator propriu sau asociat Laborator extern (sub contract)
autorizat/acreditat autorizat/acreditat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar, copii certificate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: certificat de autorizare/acreditare pentru laboratorul propriu sau asociat; contract de efectuare incercari prin laborator extern autorizat/acreditat; certificat de autorizare/acreditare pentru laboratorul extern.

4.2. Bonitate financiara:



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Valori in mii lei pentru
──────────────────────────────
Anul precedent Anul in curs
(bilant) (buget)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cifra de afaceri totala Sp
1. Profit (+)/pierderi (-) Lp
5. Obligatii contractuale neonorate, total

NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar, sinteze ale bilantului pe anul
precedent si ale bugetului pe anul in curs.

5. Sistemul de management al calitatii (SMC)

5.1. Documente
a) Documente SMC elaborate:
- manualul de management al calitatii MMC - cod ...........................
- PFS: nr. de proceduri ...................................................
- PAD: nr. de proceduri ...................................................
- PTS: nr. de proceduri ...................................................

NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar, o lista a procedurilor elaborate,
semnata de conducerea organismului elaborator de AT.

5.2. Stadiul implementarii SMC

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
Crt. DA NU N/A
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Sistemul SMC este certificat?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati nr., data
si emitentul certificatului .....................
2. Sistemul este in curs de certificare?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati numele
organismului de certificare .....................
3. Sistemul este necertificat, dar exista intentia de
certificare ..................................
4. Sistemul este evaluat prin audit extern?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati organismul
de evaluare .....................................
5. Sistemul este in curs de evaluare?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati organismul
de evaluare .....................................
6. Sistemul este implementat si aplicat?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati nr. de
audituri interne efectuate in ultimele 12 luni
................
7. Sistemul este documentat si in curs de
implementare .......
8. Sistemul este in curs de documentare (elaborare
documente) .....................................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────







5.3. Structura Manualului de Management al Calitatii - MMC

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Elemente SMC tratate in MMC Nr. paragraf Codul PFS
───────────────────────────────────────────────────────────
Nr. capitolul si paragrafului Denumirea elementelor in MMC SREN ISO 9001:2000
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Se anexeaza la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmatoarelor documente: MMC si PFS.



5.4. Cunoasterea si aplicarea elementelor principale ale SMC

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
Crt. DA NU N/A
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Este definita in scris politica calitatii?
2. Exista un reprezentant al managementului
pentru calitate?
3. Exista un compartiment sau responsabil cu
asigurarea calitatii?
4. Sunt prelucrate si cunoscute prevederile
documentelor SMC, de catre personalul implicat
in activitati care au incidenta asupra calitatii?
5. Se initiaza actiuni care sa permita prevenirea
aparitiei de neconformitati?
6. Se efectueaza audituri interne ale calitatii?
7. Auditurile interne se efectueaza de persoane
independente de domeniile auditate?
8. Sunt identificate si efectuate inregistrari
privind calitatea?
9. Sunt stabilite responsabilitati pentru gestionarea
documentelor?
10. Exista proceduri pentru tinerea sub control,
verificare, analizare si avizarea lucrarilor de
conceptie, inclusiv AT elaborate in cadrul
organismului?
11. Exista un plan anual de instruire a personalului?
12. Cadrele de conducere (directorii, sefii
compartimentelor), au urmat cursuri de instruire
AQ tinute de organisme specializate?
Daca da, a se indica intr-o anexa, urmatoarele
date:
- numele cadrelor de conducere
- cursurile absolvite si nr. certificatelor aferente
- organismele care au eliberat certificatele
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

6. Activitatea de elaborare de AT desfasurata de organismele
elaboratoare de AT in ultimele 12 luni

6.1. Domenii de specialitate, corespunzatoare grupelor specializate de AT
pentru care s-au elaborat AT:
- domeniul ...................................................
- domeniul ...................................................
- domeniul ...................................................
- domeniul ...................................................
- domeniul ...................................................
- domeniul ...................................................
6.2. Numarul total de AT elaborate: ........................
din care pentru domeniile: .................................

(numar)
6.3. Numarul total de AT pentru care s-a efectuat urmarirea comportarii
in exploatare a produselor aferente .........................................
6.4. Numarul total de AT propuse a fi sistate sau anulate .................
6.5. Numarul de cereri de AT nerezolvate in termen ........................
6.6. Modul de asigurare a instruirii personalului implicat in activitatea
de AT. Se vor mentiona documente (inregistrari) aferente, inclusiv referitoare
la asigurarea indeplinirii criteriilor deontologice .........................

7. Modul de efectuare a incercarilor de laborator aferente elaborarii AT
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Incercari efectuate in laboratoare:
───────────────────────────────────
autorizate acreditate variante
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.1. Procent de incercari in laborator propriu sau asociat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.2. Procent de incercari in laboratoare externe
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

8. Indeplinirea criteriilor deontologice de catre personalul C-D, implicat
in activitatea de elaborare de AT

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
Crt. DA NU N/A
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1. Se asigura obiectivitatea si impartialitatea in
executarea activitatilor de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul intern, prin care se prevede aceasta
obligatie ...............
8.2. Se asigura pastrarea secretului profesional?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati documen-
tul intern unde se prevede aceasta obligatie
.........................
8.3. Se asigura independenta personalului C-D, in
instrumentarea AT si luarea deciziilor aferente?
8.4. Este reglementata interdictia personalului C-D
de a acorda consultanta agentilor economici
pentru care se instrumenteaza AT si de a accepta
avantaje materiale de la acestia?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul de reglementare .....................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

9. Asigurarea nivelului de confidentialitate si securitate
al activitatii si documentelor de AT


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
Crt. DA NU N/A
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.1. Se asigura confidentialitatea informatiilor
vehiculate in cursul desfasurarii activitatii
de AT si a celor cuprinse in documentele
aferente elaborate si arhivate?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul intern care le prevede ...........
9.2. Este limitat accesul la documentele din
arhiva, prin dispozitii scrise ale conducerii
organismului?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care contine aceste dispozitii
.................................
9.3. Se iau masuri pentru ca personalul implicat
in activitatea de AT sa nu cunoasca sau sa nu
aiba acces la elementele de secret profesional
care nu-l privesc?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care a instituit aceste masuri
...................................
9.4. Se iau masuri specifice pentru limitarea
difuzarii elementelor confidentiale catre
intreaga masa a personalului din organism?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul privitor la aceste masuri
..........................................
9.5. Exista masuri pentru pastrarea in siguranta
a documentelor privind activitatea de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati
documentul care le prevede ...............
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

10. Nivelul de informare si documentare al organismelor elaboratoare
de AT in domeniile de specialitate aferente

10.1. Banci de date

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Intrebari Raspunsuri Comentarii
Crt. DA NU N/A
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a. Dispune organismul elaborator de AT de banci de
date, in domeniile de specialitate de AT?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati domeniile
AT in care exista banci de date in organism
b. Are organismul elaborator de AT acces la retelele
de banci de date:
- interne?
- internationale?
Daca raspunsul este afirmativ, indicati retelele
respective ............................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

10.2. Documentatii tehnice (biblioteca):

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numar de titluri
─────────────────────────
Total din care procurate
in ultimii 3 ani
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numarul de titluri de documentatii tehnice
existente in biblioteca in domeniile de
specialitate AT: total
din care:
- carti romanesti
- carti straine
- reviste romanesti
- reviste straine
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Anexe la chestionar: ........................................................
(documente anexate, mentionate in notele de subsol
la diferite capitole ale chestionarului)

Declaratia conducerii organismului elaborator de AT
Confirmam prin prezenta declaratie ca acest chestionar a fost completat de
catre persoane imputernicite de conducerea organismului.
Ne asumam raspunderea pentru corectitudinea si realitatea raspunsurilor.

Director general,
.............................

Intocmit: (numele si functia persoanei imputernicite sa completeze
chestionarul) .............................
Data ....................................




ANEXA 3
la P.A.T. 2-2004

LISTA
documentelor sistemului de management al calitatii (SMC)
al organismelor elaboratoare de AT

1. Manualul de management al calitatii (MMC)
2. Proceduri ale functiilor de sistem (PFS)
3. Proceduri administrative (PAD)
4. Proceduri tehnice specifice (PTS)
5. Documente privind audituri interne (plan si rapoarte audit, rapoarte de neconformitati - RNC, rapoarte de actiuni corective - RAC).
6. Documente privind analizarea SMC (procese-verbale, rapoarte)
7. Documente privind evaluarea SMC (audituri externe)


ANEXA 4
la P.A.T. 2-2004

LISTA
documentelor intocmite de echipa de audit

1. Documente privind auditul de abilitare
a) Plan de audit
b) Componenta echipei de audit
c) Chestionar de audit
d) Raport de audit
e) Rapoarte de actiuni corective
f) Proces verbal de sinteza a auditului de abilitare (daca este necesar audit de urmarire, se intocmeste dupa realizarea acestuia)
2. Documente privind auditul de urmarire a neconformitatii
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii
c) Proces verbal de sinteza a auditului de abilitare
3. Documente privind audituri de supraveghere:
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii


ANEXA 5
la P.A.T. 2-2004

INDICATII
privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor
elaboratoare de AT in vederea abilitarii


Tabel 1
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea criteriilor Punctaj maxim
crt. recomandat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Stadiul implementarii si aplicarii SMC 35
2. Modul de asigurare a incercarilor de laborator 30
3. Criterii deontologice pentru personalul implicat in AT 10
4. Nivelul de confidentialitate si securitate al informatiilor
si documentelor 10
5. Surse de informare si documentare 15
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL 100 puncte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Nota:
In cazul unor criterii cu un numar mare de indicatori se recomanda urmatorul procedeu de notare:
- notarea sa se faca separat pentru fiecare indicator, cu note cuprinse intre 0 si nota maxima acordata criteriului respectiv;
- nota (punctajul) finala (intregita) a criteriului, rezulta ca medie a notelor partiale acordate indicatorilor.

Fisa de evaluare


Tabel 2

Evaluator: Numele si prenumele ..............................................
Institutia .......................................................
Profesia .........................................................
Organismul elaborator de AT .................................................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea criteriilor Punctaj acordat
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.
2.
3.
4.
5.
6.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total punctaj:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 6
la P.A.T. 2-2004

CONTINUTUL
dosarului de abilitare pentru organismele de AT solicitante

1. Documentele din Lista documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza organismele elaboratoare de AT (anexa nr. 7)
2. Duplicatul (partea nedetasabila) a Certificatului de abilitare.
3. Documente privind monitorizarea organismului pe perioada abilitarii.
4. Documente privind prelungirea abilitarii.
5. Documente privind tratarea eventualelor contestatii.
6. Toata corespondenta legata de acordarea, mentinerea si prelungirea abilitarii.


ANEXA 7
la P.A.T. 2-2004

LISTA
documentelor pe baza carora CTPC abiliteaza organismele
elaboratoare de AT

I. Documente de initiere a abilitarii
1. Cererea de abilitare a organismului elaborator de AT (anexa nr. 1)
2. Chestionarul de informare si autoevaluare preliminara (anexa nr. 2)
II. Documente de identificare a organismelor elaboratoare de AT
1. Hotararea Guvernului (HG) sau actul juridic de constituire
2. Certificatul Unic de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului
III. Documente privind organizarea si functionarea organismelor elaboratoare de AT
1. Organigrama
2. Regulament de organizare si functionare (ROF)
3. Regulament de ordine interioara (ROI)
IV. Documente ale sistemului propriu de management al calitatii (SMC)
1. Documente conform anexei nr. 3
2. Document de certificare SMC, eliberat de un organism de certificare acreditat (dupa caz)
V. Documente privind asigurarea incercarilor de laborator (dupa caz)
1. Certificat de autorizare/acreditare a laboratorului propriu/asociat/subcontractant.
2. Document privind subcontractarea incercarilor de laborator cu un laborator autorizat/acreditat.
VI. Documente privind pregatirea si competenta profesionala si conditii deontologice pentru personalul, implicat in activitatea de AT
1. Curriculum vitae (pentru presedintele si raportorul grupei).
2. Procese-verbale de instruire si testare.
3. Procese-verbale de interviuri.
4. Dovezi privind semnarea codului deontologic.
VII. Documente privind instrumentarea de catre organisme a agrementelor tehnice in constructii
1. Proceduri tehnice pentru instrumentarea elaborarii, prelungirii valabilitatii si modificarii AT.
2. Contract - tip pentru AT.
3. Tarife pentru AT.
VIII. Documente privind evaluarea si auditarea organismelor elaboratoare de AT
1. Documente elaborate de echipa de audit, conform anexei nr. 4.
2. Documente procedurale si Rapoarte de monitorizare a activitatii organismelor, elaborate de secretariatul CTPC.
3. Fise de evaluare si Rapoarte de evaluare, intocmite de comisia de evaluare.
4. Dovezi pentru achitare de tarife autorizate.


ANEXA 8
la P.A.T. 2-2004


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ROMANIA │
│ MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI │
│ CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII │
│ │
│ CERTIFICAT │
│ Nr. ............. │
│ │
│ CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCTII │
│ │
│ ABILITEAZA │
│ ............................................. │
│ │
│ cu sediul in │
│ ......................................... │
│ │
│ Pentru elaborarea de │
│ AGREMENTE TEHNICE IN CONSTRUCTII │
│ pentru urmatoarele domenii ............. │
│ │
│ Abilitarea s-a acordat ca urmare a raportului comisiei de evaluare │
│ din ....................... │
│ │
│ PRESEDINTE CTPC │
│ (Numele si prenumele) │
│ L.S. │
│ │
│ Data abilitarii initiale: ................... │
│ Data abilitarii curente: .................... │
│ Termen de valabilitate: ..................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016