Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 15 martie 2013  privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 15 martie 2013 privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 142 din 18 martie 2013

    CAP. I
    Cadru general

    1.1. Timbrul de mediu pentru autovehicule, reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, şi de Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 88/2013, denumite în continuare norme metodologice, se calculează de organul fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    1.2. Organul fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală este:
    a) în cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale - organul fiscal la care persoana este înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe;
    b) în cazul persoanelor fizice - organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică îşi are domiciliul fiscal.
    1.3. Organul fiscal competent stabileşte suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule pentru următoarele situaţii reglementate de ordonanţa de urgenţă:
    a) ca urmare a solicitării primului proprietar din România al autovehiculului, care intenţionează să efectueze înscrierea în evidenţele autorităţii competente a dobândirii dreptului său de proprietate asupra autovehiculului respectiv;
    b) ca urmare a reintroducerii în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului;
    c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, dacă pentru acest autovehicul nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1 -214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011, în vigoare în perioada 1 iulie 2008-12 ianuarie 2012, sau taxa pentru emisiile poluante în vigoare în perioada 13 ianuarie 2012-14 martie 2013, prevăzută de Legea nr. 9/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, dacă pentru acest autovehicul sa dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
    1.4. Calcularea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule se face cu ajutorul aplicaţiei informatice-suport realizate şi implementate de Direcţia generală de tehnologia informaţiei.
    1.5. În sensul prezentului ordin, prin conducătorul unităţii fiscale se înţelege, după caz:
    a) directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti;
    c) şeful administraţiei finanţelor publice a municipiului, oraşului sau comunei, şeful administraţiei finanţelor publice a sectoarelor municipiului Bucureşti sau şeful administraţiei finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii.
    1.6. În sensul prezentului ordin, prin conducătorul adjunct al unităţii fiscale se înţelege, după caz:
    a) directorul general adjunct coordonator al activităţii de administrare a veniturilor statului din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv adjunct coordonator al activităţii de administrare a veniturilor statului din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti;
    c) şeful administraţiei adjunct din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale municipiilor, oraşelor sau comunelor, ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau din cadrul administraţiilor finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii, după caz.

    CAP. II
    Stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule

    2.1. Persoana fizică sau juridică ce solicită stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu depune la organul fiscal competent o cerere, completată conform modelului aprobat prin anexa nr. 2 la ordin, însoţită de documentele prevăzute de art. 5 din ordonanţa de urgenţă şi de art. 3 din normele metodologice, în copie şi în original. Documentele în original se restituie contribuabilului, după verificarea conformităţii şi înscrierea pe copiile care rămân la organul fiscal a vizei "conform cu originalul".
    2.2. Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, cererea care conţine elementele necesare calculului sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, completată conform modelului aprobat prin anexa nr. 3 la ordin, se depune la organul fiscal competent. Cererea privind autovehiculele în leasing se depune la organul fiscal competent în format electronic, însoţită de formularul editat.
    2.3. De la registratură, cererea însoţită de documentele depuse se repartizează compartimentului cu atribuţii în domeniul înregistrării fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate, care înregistrează cererile într-o evidenţă specială, organizată potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta procedură.
    2.4. Compartimentul de specialitate analizează informaţiile cuprinse în cerere şi în documentaţia prezentată de contribuabil. Dacă cererea sau documentaţia anexată este incompletă, se notifică solicitantul în vederea corectării sau completării acesteia, aplicându-se corespunzător dispoziţiile art. 70 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală .
    2.5. Compartimentul de specialitate, pe baza documentelor depuse de contribuabil şi a elementelor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi de normele metodologice, procedează la stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi întocmeşte "Referatul privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. Referatul se întocmeşte în două exemplare, se verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează împreună cu documentaţia, spre aprobare, conducătorului adjunct al unităţii fiscale.
    2.6. Valoarea în lei a timbrului de mediu pentru autovehicule se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    2.7. Pe baza referatului prevăzut la pct. 2.5, compartimentul de specialitate întocmeşte proiectul "Deciziei privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, sau, după caz, proiectul "Deciziei privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
    2.8. Deciziile prevăzute la pct. 2.7 se întocmesc în două exemplare, se verifică şi se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează împreună cu documentaţia şi cu referatul, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
    2.9. Calcularea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectuează în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete. Prin excepţie, pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu şi emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectuează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete.
    2.10. Deciziile prevăzute la pct. 2.7 sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală .
    2.11. Un exemplar al deciziilor prevăzute la pct. 2.7 se comunică contribuabilului, în conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
    2.12. Suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule stabilită de organul fiscal prin decizia comunicată contribuabilului se achită în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, iar dovada plăţii se prezintă autorităţii competente pentru înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 din ordonanţa de urgenţă.

    CAP. III
    Calculul sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, în vederea soluţionării cererilor de restituire în condiţiile art. 7, 9 şi 12 din ordonanţa de urgenţă

    3.1. În vederea restituirii sumelor reprezentând valoarea reziduală a timbrului, în condiţiile prevăzute de art. 7 din ordonanţa de urgenţă, compartimentul de specialitate procedează la stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule care ar fi plătit pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional, calculată în baza legislaţiei după care s-a stabilit suma datorată la momentul înmatriculării. Calculul se face în lei, la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat în România, folosindu-se vârsta vehiculului de la momentul scoaterii din parcul auto naţional.
    3.2. În vederea restituirii diferenţei rezultate în urma contestării sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, în condiţiile prevăzute de art. 9 din ordonanţa de urgenţă, compartimentul de specialitate procedează la recalcularea sumei de plată reprezentând timbrul.
    3.3. În vederea restituirii sumelor reprezentând diferenţa între taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule plătită în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008/taxa pe poluare pentru autovehicule, plătită în perioada 1 iulie 2008-12 ianuarie 2012/taxa pentru emisiile poluante, achitată în perioada 13 ianuarie 2012-14 martie 2013, compartimentul de specialitate procedează la calcularea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule.
    3.4. Calcularea sumei reprezentând timbrul în condiţiile pct. 3.1-3.3 se efectuează de compartimentul de specialitate la solicitarea compartimentului cu atribuţii în domeniul colectării creanţelor fiscale. La solicitare se anexează şi documentaţia depusă de contribuabil odată cu cererea de restituire.
    3.5. Pentru stabilirea sumei reprezentând timbrul, compartimentul de specialitate întocmeşte Referatul privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
    3.6. Referatul se întocmeşte în două exemplare, se verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează împreună cu documentaţia, spre aprobare, conducătorului adjunct al unităţii fiscale.
    3.7. În termen de cel mult 5 zile de la primirea solicitării de către compartimentul de specialitate, un exemplar al referatului aprobat împreună cu documentaţia depusă de contribuabil odată cu cererea de restituire se transmite compartimentului cu atribuţii în domeniul colectării creanţelor fiscale, în vederea soluţionării cererilor de restituire, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, iar al doilea exemplar rămâne la compartimentul de specialitate, în vederea arhivării.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale

    Dosarele întocmite pentru soluţionarea solicitărilor contribuabililor, potrivit prevederilor cap. II şi III, se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

    ANEXĂ
    -----
la procedură
------------

                    Evidenţa cererilor de stabilire a sumei
               reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule

 ┌───┬─────────┬────────┬─────────────┬────────────┬──────────┬────────────┐
 │Nr.│Denumirea│Codul de│Nr. şi data │Date de │Obiectul │Cuantumul │
 │crt│solici- │identi- │înregistrării│identificare│cererii**)│timbrului │
 │ │tantului │ficare │cererii de │a autovehi- │ │de mediu │
 │ │ │fiscală │stabilire a │culului*) │ │pentru │
 │ │ │ │timbrului │ │ │autovehicule│
 ├───┼─────────┼────────┼─────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
 │ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
 ├───┼─────────┼────────┼─────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
 │ │ │ │ │ │ │ │
 ├───┼─────────┼────────┼─────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
 │ │ │ │ │ │ │ │
 ├───┼─────────┼────────┼─────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
 │ │ │ │ │ │ │ │
 ├───┼─────────┼────────┼─────────────┼────────────┼──────────┼────────────┤
 │ │ │ │ │ │ │ │
 └───┴─────────┴────────┴─────────────┴────────────┴──────────┴────────────┘

-----
    *) Se completează cu categoria, marca, tipul/varianta, seria şasiului/numărul de identificare, numărul de omologare.
    **) Se completează cu:
    I - solicitare iniţială de stabilire a sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, în vederea înmatriculării de către primul proprietar din România;
    RI - pentru reintroducerea în parcul auto naţional a unui autovehicul scos din parcul auto naţional, pentru care s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului;
    TN - pentru efectuarea transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule/taxa pe poluare pentru autovehicule/taxa pentru emisiile poluante; sau
    TI - pentru efectuarea transcrierii dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat, pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Stoica Mircea
21 Martie 2013
Ce se intampla in conditiile in care am platit taxa de mediu valabila pana la data de 14 martie 2013( plata efectuata in luna februarie 2013) dar nu am reusit sa inmatriculez autoturismul pana la data de 15 martie 2013. Trebuie sa platesc diferenta rezultata in plus potrivit calculului privind Timbrul de mediu?
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016