Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 11 mai 2012  de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 11 mai 2012 de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 356 din 25 mai 2012

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    1. Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA se aplicã de cãtre compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrãrii fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.
    2. Organul fiscal competent este organul fiscal în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal persoana impozabilã ori în evidenţa cãruia aceasta se aflã înregistratã ca plãtitor de impozite şi taxe sau organul fiscal stabilit potrivit art. 36 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite în România conform art. 125^1 alin. (2) din Codul fiscal, dupã caz.
    3. În sensul prezentei proceduri, prin conducãtorul unitãţii fiscale se înţelege, dupã caz:
    a) directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti;
    c) şeful administraţiei finanţelor publice a municipiului, oraşului sau comunei, şeful administraţiei finanţelor publice a sectorului, pentru sectoarele municipiului Bucureşti, ori şeful administraţiei finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii.
    4. În sensul prezentei proceduri, prin conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale se înţelege, dupã caz:
    a) directorul general adjunct coordonator al activitãţii de administrare a veniturilor statului din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv adjunct coordonator al activitãţii de administrare a veniturilor statului din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti;
    c) şeful administraţiei adjunct coordonator al activitãţii de administrare a veniturilor statului din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale municipiilor, oraşelor ori comunelor, din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau din cadrul administraţiilor finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii, dupã caz, ori şeful administraţiei din cadrul unitãţilor fiscale în a cãror structurã aprobatã nu este prevãzut postul de şef administraţie adjunct.
    5. În sensul prezentei proceduri, persoana impozabilã este cea definitã la art. 127 din Codul fiscal.
    6. Prezenta procedurã se aplicã în urmãtoarele situaţii:
    a) pentru înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, din oficiu, potrivit art. 153 alin. (8) sau art. 153^1 alin. (4) din Codul fiscal, a persoanelor impozabile care sunt obligate sã se înregistreze în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile art. 153 alin. (1) lit. b), alin. (2), (4) sau (5) ori ale art. 153^1 alin. (1), dupã caz, din codul fiscal şi care nu solicitã înregistrarea;
    b) pentru înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, din oficiu, potrivit dispoziţiilor art. 153 alin. (9^1) lit. a) din Codul fiscal, a persoanelor impozabile, dacã au încetat situaţiile care au condus la anularea înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, pentru situaţiile prevãzute la art. 153 alin. (9) lit. a) şi b) din Codul fiscal;
    c) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. a) sau art. 153^1 alin. (11), dupã caz, din Codul fiscal, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã a persoanelor impozabile declarate inactive potrivit dispoziţiilor art. 78^1 din Codul de procedurã fiscalã;
    d) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. b) sau art. 153^1 alin. (11), dupã caz, din Codul fiscal, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã a persoanelor impozabile aflate în inactivitate temporarã, înscrisã în registrul comerţului;
    e) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. c) sau art. 153^1 alin. (11), dupã caz, din Codul fiscal, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilã însãşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    f) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. d) din Codul fiscal, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã a persoanelor impozabile pentru care perioada fiscalã este luna sau trimestrul şi care nu au depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxã;
    g) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul fiscal, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, dacã în deconturile de taxã depuse pentru 6 luni consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor care au ca perioadã fiscalã luna calendaristicã, şi pentru douã perioade fiscale consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor impozabile care au ca perioadã fiscalã trimestrul calendaristic, nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrãri de bunuri/prestãri de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare;
    h) pentru anularea înregistrãrii, pentru achiziţii intracomunitare, în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, conform art. 153^1 din Codul fiscal, când persoana respectivã se înregistreazã în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, conform art. 153 din Codul fiscal;
    i) pentru anularea înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã a persoanei care nu era obligatã sã solicite înregistrarea sau nu avea dreptul sã solicite înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.
    7. Dupã înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, respectiv dupã anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, potrivit prezentei proceduri, compartimentul de specialitate procedeazã la actualizarea informaţiilor înscrise în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din codul fiscal sau în Registrul persoanelor impozabile a cãror înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, a fost anulatã, dupã caz.
    8. Dupã anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA în situaţiile prevãzute la pct. 6 lit. c)-i), compartimentul de specialitate aplicã, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, procedura de radiere, din oficiu, din Registrul operatorilor intracomunitari, în cazul persoanelor impozabile care figureazã în acest registru la data anulãrii înregistrãrii în scopuri de TVA.

    CAP. II
    Înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA a persoanelor impozabile

    SECŢIUNEA 1
    Înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA a persoanelor impozabile obligate sã se înregistreze în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã şi care nu solicitã înregistrarea

    1. Când se constatãcã o persoanã impozabilã îndeplineşte condiţiile pentru înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile art. 153 alin. (1) lit. b), alin. (2), (4) sau (5) ori art. 153^1 alin. (1), dupã caz, din Codul fiscal, şi nu a solicitat înregistrarea, organul fiscal notificã respectiva persoanã în vederea înregistrãrii în scopuri de TVA.
    2. Prin excepţie, organul fiscal nu notificã persoana impozabilã în situaţia în care constatarea a fost efectuatã de organele cu atribuţii de inspecţie fiscalã, cu respectarea dispoziţiilor pct. 62 alin. (2) lit. a) din normele metodologice. În aceastã situaţie, Decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, prevãzutã la pct. 8, se emite pe baza deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare şi/sau a raportului de inspecţie fiscalã care cuprind constatãri privind neîndeplinirea obligaţiei de înregistrare în scopuri de TVA.
    3. Notificarea se întocmeşte de compartimentul de specialitate în douã exemplare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2 la ordin, din care un exemplar se comunicã contribuabilului în condiţiile prevãzute de art. 44 din Codul de procedurã fiscalã, iar al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al acestuia.
    4. Dacã în urma notificãrii contribuabilul se prezintã, în termen de 15 zile, şi depune declaraţia de menţiuni în vederea înregistrãrii în scopuri de TVA sau declaraţia de înregistrare potrivit art. 153^1 din Codul fiscal, dupã caz, organul fiscal competent prelucreazã declaraţia şi procedeazã la înregistrarea în scopuri de TVA, conform prevederilor legale în vigoare.
    5. În situaţia prevãzutã la pct. 4, compartimentul de specialitate emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, înregistrarea în scopuri de TVA fiind valabilã începând cu data prevãzutã la pct. 66 alin. (1) lit. a) sau c) ori la pct. 67 alin. (2) din normele metodologice, dupã caz.
    6. Dacã declaraţia de menţiuni sau declaraţia de înregistrare potrivit art. 153^1 din Codul fiscal, dupã caz, se depune dupã începerea procedurii de înregistrare din oficiu, procedura se sisteazã prin referat motivat, înregistrarea în scopuri de TVA efectuându-se în baza declaraţiei de menţiuni a contribuabilului.
    7. În cazul în care contribuabilul prezintã organului fiscal competent documente din care rezultã cã nu are obligaţia de a solicita înregistrarea în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate analizeazã documentaţia depusã şi întocmeşte un referat prin care propune sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, a contribuabilului. Referatul se aprobã de conducãtorul unitãţii fiscale. Sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, se aduce, de îndatã, la cunoştinţa contribuabilului.
    8. În cazul în care contribuabilul nu se prezintã în urma notificãrii, compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrãrii fiscale, în baza datelor deţinute, întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, potrivit modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta procedurã;
    b) proiectul Deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 3 la ordin.
    9. Referatul şi decizia se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, împreunã cu documentaţia pe baza cãreia au fost întocmite, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    10. Decizia se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã, iar al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al contribuabilului.
    11. Împotriva Deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelaşi act normativ.
    12. Data înregistrãrii, din oficiu, în scopuri de TVA este data comunicãrii Deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA.
    13. Dupã comunicarea deciziei, compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrãrii fiscale emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, pe care îl comunicã persoanei impozabile potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã.
    14. Odatã cu înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, se aplicã şi sancţiunile pentru nedepunerea la termenele prevãzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscalã sau de menţiuni, prevãzute de art. 219 din Codul de procedurã fiscalã.
    15. Compartimentul de specialitate transmite, lunar, compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale datele de identificare ale persoanei impozabile înregistrate, din oficiu, în scopuri de TVA, pentru cuprinderea în programul de inspecţie fiscalã. Nu se transmit datele de identificare ale persoanelor impozabile pentru care sunt aplicabile dispoziţiile pct. 2.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, din oficiu, a persoanelor impozabile care au fost reactivate fiscal şi a persoanelor impozabile care au înscris în registrul comerţului menţiuni privind încetarea situaţiei de suspendare temporarã a activitãţii

    1. Potrivit dispoziţiilor art. 153 alin. (9^1 ) lit. a) din Codul fiscal, organul fiscal înregistreazã în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, din oficiu, persoanele impozabile, dacã au încetat situaţiile care au condus la anularea înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã prevãzute la art. 153 alin. (9) lit. a) sau b) din Codul fiscal, dupã caz, respectiv dacã persoanele impozabile inactive fiscal au fost reactivate sau dacã persoanele impozabile au înscris în registrul comerţului menţiuni privind încetarea suspendãrii temporare a activitãţii.
    2. Pentru persoanele impozabile inactive care se reactiveazã fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte, pe baza proiectului Deciziei privind reactivarea persoanei impozabile potrivit procedurii aplicabile în materie, urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile care se reactiveazã, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectul Deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 3 la ordin.
    3. Pentru persoanele impozabile care şi-au înscris în registrul comerţului menţiuni privind încetarea suspendãrii temporare a activitãţii, compartimentul de specialitate întocmeşte, la data primirii informaţiilor de la oficiul registrului comerţului privind înscrierea în registrul comerţului a menţiunii privind încetarea situaţiei de inactivitate temporarã, documentele prevãzute la pct. 2.
    4. Referatul şi decizia prevãzute la pct. 2 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, împreunã cu documentaţia pe baza cãreia au fost întocmite, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    5. Decizia se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã, iar al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al contribuabilului.
    6. Pentru persoanele impozabile inactive care se reactiveazã fiscal, data înregistrãrii, din oficiu, în scopuri de TVA este data reactivãrii, respectiv data comunicãrii deciziei de reactivare, potrivit procedurii aplicabile în materie.
    7. Pentru persoanele impozabile care şi-au înscris în registrul comerţului menţiuni privind încetarea suspendãrii temporare a activitãţii, data înregistrãrii, din oficiu, în scopuri de TVA este data reluãrii activitãţii din menţiunea înscrisã la registrul comerţului.
    8. Dispoziţiile pct. 11 şi 13 din secţiunea 1 se aplicã în mod corespunzãtor.

    CAP. III
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA

    SECŢIUNEA 1
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au fost declarate inactive potrivit dispoziţiilor art. 78^1 din Codul de procedurã fiscalã

    1. Organele fiscale anuleazã, din oficiu, în temeiul dispoziţiilor art. 153 alin. (9) lit. a) sau art. 153^1 alin. (11), dupã caz, din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au fost declarate inactive potrivit dispoziţiilor art. 78^1 din Codul de procedurã fiscalã.
    2. Dupã comunicarea deciziei de declarare în inactivitate, potrivit procedurii aplicabile în materie, compartimentul de specialitate întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune anularea înregistrãrii în scopuri de TVA, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectul Deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin.
    3. Referatul şi decizia se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, împreunã cu o copie a deciziei de declarare în inactivitate, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    4. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este data declarãrii ca inactivã a persoanei impozabile, respectiv data comunicãrii deciziei de declarare în inactivitate, potrivit procedurii aplicabile în materie. Cu aceeaşi datã se anuleazã şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
    5. Decizia privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã, iar al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al contribuabilului.
    6. Împotriva Deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelaşi act normativ.
    7. În cazul contribuabililor declaraţi inactivi ca urmare a unei erori materiale şi pentru care s-a emis decizia de anulare a deciziei de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat prin care propune desfiinţarea actelor emise ca urmare a declarãrii inactivitãţi fiscale şi anularea scoaterii din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
    8. Dupã aprobarea referatului de cãtre conducãtorul unitãţii fiscale, compartimentul de specialitate desfiinţeazã actele întocmite ca urmare a declarãrii inactivitãţi fiscale şi anuleazã scoaterea din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, contribuabilul pãstrându-şi calitatea de persoanã impozabilã înregistratã în scopuri de TVA, inclusiv pe perioada cuprinsã între data comunicãrii deciziei de declarare în inactivitate şi data comunicãrii deciziei de anulare a acesteia.
    9. Compartimentul de specialitate emite un nou certificat de înregistrare în scopuri de TVA, în care se menţine data iniţialã a înregistrãrii în scopuri de TVA din certificatul anterior. Certificatul astfel emis se comunicã persoanei impozabile potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, aflate în inactivitate temporarã, înscrisã în registrul comerţului

    1. În vederea anulãrii înregistrãrii în scopuri de TVA, potrivit dispoziţiilor art. 153 alin. (9) lit. b) sau art. 153^1 alin. (11) din Codul fiscal, dupã caz, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal selecteazã, pe baza informaţiilor transmise de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, persoanele impozabile din sfera de administrare, înregistrate în scopuri de TVA, pentru care a fost înscrisã în registrul comerţului menţiunea privind inactivitatea temporarã.
    2. Compartimentul de specialitate din cadrul fiecãrui organ fiscal competent întocmeşte pentru fiecare persoanã selectatã potrivit pct. 1 urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA şi anularea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectul Deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin.
    3. Documentele prevãzute la pct. 2 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    4. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este data înscrierii în registrul comerţului a menţiunii privind inactivitatea temporarã. Cu aceeaşi datã se anuleazã şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
    5. Dispoziţiile pct. 5 şi 6 din secţiunea 1 se aplicã în mod corespunzãtor.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilã însãşi au fapte înscrise în cazierul fiscal

    1. Organele fiscale anuleazã, din oficiu, în temeiul dispoziţiilor art. 153 alin. (9) lit. c) sau art. 153^1 alin. (11) din Codul fiscal, dupã caz, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilã însãşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    2. Compartimentul de specialitate anuleazã înregistrarea în scopuri de TVA, în condiţiile prezentei secţiuni, dacã persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal, dupã caz, aflate în administrarea organului fiscal şi asociaţii/administratorii acestora, indiferent de domiciliul fiscal al acestora, au înscrise în cazierul fiscal:
    a) infracţiuni de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal; şi/sau
    b) atragerea rãspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilitã prin decizie a organului fiscal competent rãmasã definitivã în sistemul cãilor administrative de atac sau prin hotãrâre judecãtoreascã, dupã caz.
    3. În acest sens, lunar pânã pe data de 10 a fiecãrei luni, compartimentul de specialitate selecteazã cu ajutorul aplicaţiei informatice:
    a) persoanele înregistrate în scopuri de TVA care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natura celor prevãzute la pct. 2;
    b) contribuabilii care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natura celor prevãzute la pct. 2 şi care au calitatea de asociat/administrator la societãţi comerciale înregistrate în scopuri de TVA.
    4. Dupã identificarea persoanelor înregistrate în scopuri de TVA care au fapte de natura celor prevãzute la pct. 2 înscrise în cazierul fiscal sau ai cãror asociaţi/administratori au astfel de fapte înscrise în cazierul fiscal, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune, pentru persoana impozabilã, anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA şi anularea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectul Deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin.
    5. Documentele prevãzute la pct. 4 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    6. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este data comunicãrii Deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, în condiţiile prevãzute de art. 44 din Codul de procedurã fiscalã . Cu aceeaşi datã se anuleazã şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
    7. Dispoziţiile pct. 5 şi 6 din secţiunea 1 se aplicã în mod corespunzãtor.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu au depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxã

    1. Organele fiscale anuleazã, din oficiu, în temeiul art. 153 alin. (9) lit. d) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã a persoanelor impozabile, altele decât cele declarate inactive sau aflate în inactivitate temporarã înscrisã la registrul comerţului, pentru care perioada fiscalã este luna sau trimestrul şi care nu au depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxã.
    2. Identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face la începutul fiecãrui semestru calendaristic, pânã la data de 15 iulie, respectiv 15 ianuarie, pentru semestrul calendaristic anterior.
    3. Pentru identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate selecteazã din aplicaţia informaticã persoanele înregistrate în scopuri de TVA care, în semestrul calendaristic anterior, nu au depus niciun decont - formular (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã" şi întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune, pentru toţi contribuabilii selectaţi, anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin, pentru fiecare contribuabil selectat.
    4. Documentele prevãzute la pct. 3 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    5. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este 1 august, pentru persoanele impozabile care utilizeazã luna sau trimestrul ca perioadã fiscalã pentru TVA şi care, în primul semestru calendaristic al anului, nu au depus niciun decont de TVA.
    6. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este 1 februarie, pentru persoanele impozabile care utilizeazã luna sau trimestrul ca perioadã fiscalã pentru TVA şi care, în cel de-al doilea semestru calendaristic al anului, nu au depus niciun decont de TVA.
    7. Cu data prevãzutã la pct. 5 sau 6, dupã caz, se anuleazã şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
    8. Dispoziţiile pct. 5 şi 6 din secţiunea 1 se aplicã în mod corespunzãtor.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, dacã în deconturile de TVA depuse pentru semestru calendaristic nu au fost evidenţiate operaţiuni, realizate în cursul perioadelor de raportare

    1. Organele fiscale anuleazã, din oficiu, în temeiul art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, dacã în deconturile de taxã depuse pentru 6 luni consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor care au perioada fiscalã luna calendaristicã, şi pentru douã perioade fiscale consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscalã trimestrul calendaristic, nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrãri de bunuri/prestãri de servicii, realizate în cursul acestor perioade de raportare.
    2. Identificarea de cãtre organele fiscale a persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face în lunile iulie şi ianuarie, dupã expirarea termenului de depunere a decontului de TVA aferent ultimei perioade fiscale din semestrul anterior.
    3. Pentru identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate selecteazã din aplicaţia informaticã persoanele înregistrate în scopuri de TVA care utilizeazã luna sau trimestrul ca perioade fiscale pentru TVA şi care, în deconturile de TVA aferente celor 6 luni din semestrul anterior sau celor douã trimestre din semestrul anterior, dupã caz, nu au evidenţiat nicio achiziţie de bunuri/servicii sau livrare de bunuri/prestare de servicii.
    4. Compartimentul de specialitate întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune, pentru toţi contribuabilii selectaţi, anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin, pentru fiecare contribuabil selectat.
    5. Documentele prevãzute la pct. 4 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    6. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este 1 august pentru persoanele care utilizeazã luna sau trimestrul ca perioadã fiscalã şi care, în niciun decont de TVA dintre cele depuse pentru perioada ianuarie-iunie din acelaşi an, nu au declarat achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrãri de bunuri/prestãri de servicii, realizate în cursul acestor perioade de raportare.
    7. Data anulãrii, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA este 1 februarie pentru persoanele care utilizeazã luna sau trimestrul ca perioadã fiscalã şi care, în niciun decont de TVA dintre cele depuse pentru perioada iulie-decembrie din anul calendaristic anterior, nu au declarat achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrãri de bunuri/prestãri de servicii, realizate în cursul acestor perioade de raportare.
    8. Cu data prevãzutã la pct. 6 sau 7, dupã caz, se anuleazã şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
    9. Dispoziţiile pct. 5 şi 6 din secţiunea 1 se aplicã în mod corespunzãtor.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, în situaţia în care persoana înregistratã conform art. 153^1 din codul fiscal se înregistreazã în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, conform art. 153 din Codul fiscal

    1. Organele fiscale anuleazã, din oficiu, în temeiul art. 153^1 alin. (9) lit. a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare, efectuatã în condiţiile art. 153^1 din Codul fiscal, a persoanelor impozabile care se înregistreazã în scopuri de TVA potrivit art. 153 din Codul fiscal.
    2. Anularea din oficiu a înregistrãrii în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare conform art. 153^1 din codul fiscal se aplicã, potrivit prezentei secţiuni, ori de câte ori persoana impozabilã înregistratã potrivit art. 153^1 din codul fiscal se înregistreazã în scopuri de TVA potrivit art. 153 din codul fiscal sau organul fiscal înregistreazã, din oficiu, respectiva persoanã impozabilã în scopuri de TVA, în condiţiile prevãzute de art. 153 din Codul fiscal.
    3. Pentru contribuabilii care au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 153 din codul fiscal sau pentru care s-a emis decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care propune anularea înregistrãrii în scopuri de TVA efectuate conform art. 153^1 din codul fiscal şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA potrivit art. 153^1 din Codul fiscal, existente la dosarul fiscal, potrivit modelului prevãzut în anexã;
    b) proiectul Deciziei de anulare, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, având bifatã cãsuţa corespunzãtoare, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4 la ordin.
    4. Documentele prevãzute la pct. 3 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    5. Dispoziţiile pct. 5 şi 6 din secţiunea 1 sunt aplicabile în mod corespunzãtor.
    6. Dupã emiterea deciziei de anulare, compartimentul de specialitate opereazã în Registrul contribuabililor anularea din oficiu a înregistrãrii în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare şi anuleazã certificatele de înregistrare în scopuri de TVA emise potrivit art. 153^1 din Codul fiscal, existente la dosarul fiscal.
    7. Data anulãrii din oficiu a înregistrãrii în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare este data înregistrãrii în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

    CAP. IV
    Îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA sau anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA

    1. Când se constatã cã persoana impozabilã a fost înregistratã, din oficiu, în scopuri de TVA ca urmare a unei erori materiale sau din eroare materialã a fost anulatã, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile, compartimentul de specialitate întocmeşte urmãtoarele documente:
    a) referatul prin care detaliazã situaţia constatatã şi propune îndreptarea erorii materiale;
    b) proiectul Deciziei pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, prevãzutã în anexa nr. 5 la ordin, prin care se desfiinţeazã documentele întocmite anterior din eroare materialã, cu efect pentru viitor şi pentru trecut.
    2. Documentele prevãzute la pct. 1 se verificã şi se avizeazã de şeful compartimentului de specialitate şi de conducãtorul adjunct al unitãţii fiscale şi se înainteazã, spre aprobare, conducãtorului unitãţii fiscale.
    3. Decizia pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã, iar al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al contribuabilului.
    4. Împotriva Deciziei pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelaşi act normativ.
    5. Dupã emiterea Deciziei pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate opereazã în Registrul contribuabililor efectele îndreptãrii erorii materiale, dupã cum urmeazã:
    a) în situaţia în care persoana impozabilã a fost înregistratã în scopuri de TVA din eroare materialã, se radiazã codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit, persoana pãstrându-şi calitatea de persoanã neînregistratã în scopuri de TVA inclusiv pe perioada cuprinsã între data înregistrãrii în scopuri de TVA şi data comunicãrii Deciziei pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA;
    b) în situaţia în care înregistrarea în scopuri de TVA a persoanei impozabile a fost anulatã din eroare materialã, se menţine data înregistrãrii în scopuri de TVA iniţialã, persoana impozabilã pãstrându-şi calitatea de persoanã înregistratã în scopuri de TVA inclusiv pe perioada cuprinsã între data anulãrii înregistrãrii în scopuri de TVA şi data comunicãrii Deciziei pentru îndreptarea erorilor materiale privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrãrii în scopuri de TVA. În aceastã situaţie se emite un nou certificat de înregistrare în scopuri de TVA, în care se menţine data iniţialã a înregistrãrii în scopuri de TVA din certificatul anterior. Certificatul astfel emis se comunicã persoanei impozabile potrivit art. 44 din Codul de procedurã fiscalã.
    6. În ipoteza în care, la data constatãrii erorii materiale, persoana impozabilã înregistratã, din eroare, în scopuri de TVA este înscrisã în Registrul operatorilor intracomunitari, compartimentul de specialitate aplicã procedura de radiere, din oficiu, din acest registru ca urmare a îndreptãrii erorii materiale.

    ANEXĂ
    la procedurã

    MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
    AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
    Unitatea Fiscalã ...............................
    Nr. .........
                                                    Aprobat


                                                    ───────
                                         Conducãtorul unitãţii fiscale,
                                          ..........................
         Avizat
        ───────
     Şef compartiment specialitate,
    ... ...........................

                               REFERAT
    A. Date de identificare a persoanei impozabile





┌────┬───────────────────┬─────────────────────┬──────────┬────────────────────┐
│Nr. │Denumirea persoanei│Codul de înregistrare│Domiciliul│ Data anulãrii/ │
│crt.│ impozabile │ în scopuri de TVA │ fiscal │ Data înregistrãrii │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼──────────┼────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼──────────┼────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼──────────┼────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────────────┼──────────┼────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴─────────────────────┴──────────┴────────────────────┘



    B. Din analiza urmãtoarelor informaţii şi documente:
    ........................................................................
    ........................................................................
    ........................................................................
    ........................................................................
    ........................................................................

    C. Propunem:
    [] înregistrarea în scopuri de TVA, începând cu data
    .......................................................................;
    [] anularea înregistrãrii în scopuri de TVA, începând cu data
    ...................................................... .

                        Întocmit
                      ...............

                   __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016