Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 6 august 2025  privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 6 august 2025 privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 742 din 8 august 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 5.197 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 742din 8 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta procedură reglementează procesul de reorganizare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat incluse în reţeaua şcolară aferentă anului şcolar 2025-2026 şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026, în acord cu măsurile adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

    ART. 2
    Prin derogare de la prevederile Calendarului activităţilor privind reorganizarea unor unităţi de învăţământ preuniversitar, pentru anul şcolar 2025-2026, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.665/2024, şi de la termenele prevăzute în Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat, evidenţa efectivelor de antepreşcolari/preşcolari şi elevi şcolarizaţi în unităţile de învăţământ particular pentru anul şcolar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.871/2024, cu modificările ulterioare, activităţile prevăzute în prezenta procedură se derulează în luna august 2025.

    ART. 3
    Responsabilitatea implementării prevederilor prezentei proceduri revine conducerii inspectoratelor şcolare, conducerii unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP.

    CAP. II
    Reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat
    ART. 4
    (1) Conducerile inspectoratelor şcolare identifică în reţeaua şcolară aprobată prin hotărâri ale consiliului local/ordin al ministrului educaţiei şi cercetării pentru anul şcolar 2025-2026 unităţile de învăţământ preuniversitar de stat care nu se mai încadrează în prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (1^3) lit. a) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a funcţiona cu personalitate juridică şi care trebuie să intre în proces de reorganizare.
    (2) Procesul de analiză, pentru identificarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat prevăzute la alin. (1), se aplică inclusiv unităţilor de învăţământ pentru care s-a emis ordinul ministrului educaţiei şi cercetării de reorganizare începând cu 1 septembrie 2025, conform prevederilor calendarului aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.665/2024, situaţie în care ordinul deja emis îşi încetează aplicabilitatea. În procesul de analiză şi identificare a unităţilor de învăţământ se iau în considerare efectivele prevăzute în proiectul planului de şcolarizare aferent anului şcolar 2025-2026 sau gradul de realizare a planului de şcolarizare al unităţii de învăţământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani şcolari, precum şi elemente ale strategiei locale de dezvoltare a învăţământului, astfel încât să se asigure funcţionarea cu personalitate juridică.
    (3) Până la data de 11 august 2025, conducerile inspectoratelor şcolare au obligaţia de a stabili, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, printr-un document scris, asumat prin semnătură de părţile implicate, modalităţile de reorganizare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat prevăzute la alin. (1) şi (2), în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (13) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi lista tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat care urmează să intre în proces de reorganizare pentru asigurarea funcţionării acestora cu respectarea prevederilor art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (1^3) lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Colaborarea dintre conducerile inspectoratelor şcolare şi autorităţile administraţiei publice locale poate avea loc în mod formal în cadrul unor şedinţe în care participă reprezentanţi ai părţilor implicate, în format fizic, hibrid sau online.
    (4) Lista prevăzută la alin. (3) se întocmeşte astfel încât, de regulă, unităţile de învăţământ prevăzute în anexa la Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 4.215/296/2019 pentru aprobarea listei liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol, cu modificările ulterioare, să îşi menţină personalitatea juridică.
    (5) Pentru asigurarea grupelor/claselor de aplicaţie, în structura liceelor şi colegiilor pedagogice care nu dispun de acestea, se includ unităţi de învăţământ care şcolarizează nivel antepreşcolar/preşcolar/primar, care trebuie supuse procesului de reorganizare conform alin. (1).
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (1) şi ale art. 7 alin. (1) din Metodologia privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.799/2023, doar pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat incluse în reţeaua şcolară aferentă anului şcolar 2025-2026, pot intra în proces de reorganizare şi unităţi de învăţământ preuniversitar de stat care deţin doar componente organizatorice autorizate să funcţioneze provizoriu, iar procesul de reorganizare poate viza inclusiv structuri şcolare arondate.
    (7) Prin derogare de la prevederile metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.799/2023, pentru anul şcolar 2025-2026, la finalizarea procesului de reorganizare conform prezentei proceduri, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat nu sunt condiţionate de a mai rămâne în structura lor cu cel puţin o componentă organizatorică acreditată de tip nivel, calificare profesională/specializare sau program de studiu.
    (8) Lista unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, însoţită de o notă de fundamentare a modului în care au fost puse în aplicare prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (1^3) lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de documentaţia specifică procesului de reorganizare, se transmite de inspectoratele şcolare la ARACIP şi, spre informare, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, până la data de 11 august 2025.

    ART. 5
    (1) În situaţia în care apar divergenţe între inspectoratele şcolare şi autorităţile administraţiei publice locale în etapa de stabilire a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, conducerile inspectoratelor şcolare au obligaţia de a transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării, până la data de 11 august 2025, lista cu situaţiile divergente privind propunerile de reorganizare pentru anul şcolar 2025-2026, însoţită de un raport detaliat care să cuprindă propunerea argumentată a inspectoratelor şcolare şi propunerea argumentată a autorităţilor administraţiei publice locale în cauză.
    (2) La nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în perioada 11-12 august 2025, se analizează situaţiile divergente prevăzute la alin. (1) şi se decide asupra modului de reorganizare a respectivelor unităţi de învăţământ, comunicat ulterior inspectoratelor şcolare implicate şi ARACIP.
    (3) Până la data de 13 august 2025, ARACIP comunică Ministerului Educaţiei şi Cercetării hotărârea Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat transmise de inspectoratele şcolare, respectiv de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
    (4) Ministerul Educaţiei şi Cercetării comunică inspectoratelor şcolare hotărârea Consiliului ARACIP prevăzută la alin. (3).
    (5) ARACIP comunică inspectoratelor şcolare, până cel târziu la data de 25 august 2025, ordinele ministrului educaţiei şi cercetării prin care s-a aprobat reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică.
    (6) În termen de 2 zile lucrătoare de la primirea ordinelor prevăzute la alin. (5), conducerile inspectoratelor şcolare au obligaţia de a le comunica autorităţilor administraţiei publice locale, în vederea includerii de drept a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat rezultate în urma procesului de reorganizare în reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ. În aceste situaţii nu este necesară emiterea avizului conform de către inspectoratele şcolare.
    (7) Autorităţile administraţiei publice locale/Ministerul Educaţiei şi Cercetării modifică, în concordanţă cu ordinele ministrului educaţiei şi cercetării primite conform alin. (6), hotărârile consiliului local/ordinul ministrului educaţiei şi cercetării privind aprobarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar pentru anul şcolar 2025-2026 de pe raza localităţilor în care s-au reorganizat unităţi de învăţământ potrivit prevederilor prezentei proceduri.
    (8) În baza hotărârilor consiliului local/ordinului ministrului educaţiei şi cercetării privind aprobarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar modificate conform alin. (7), inspectoratele şcolare operează respectivele modificări în modulul Reţea şcolară din aplicaţia informatică Sistemul informatic integrat al învăţământului din România, denumit în continuare SIIIR.
    (9) Luând în considerare intrarea în vigoare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025, pentru anul şcolar 2025-2026, modificările în reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ preuniversitar se finalizează până la data începerii cursurilor anului şcolar 2025-2026.

    ART. 6
    (1) În vederea asigurării încadrării unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personal didactic de predare până la data începerii cursurilor anului şcolar, prin derogare de la prevederile Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.495/2024, pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat care intră în proces de reorganizare conform prezentei proceduri, dispoziţiile prevăzute la art. 30 alin. (1)-(5) din metodologia-cadru aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.495/2024 se aplică în baza hotărârii Consiliului ARACIP, comunicată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării conform art. 5 alin. (4).
    (2) În baza hotărârii Consiliului ARACIP, consiliile de administraţie ale inspectoratelor şcolare stabilesc prin hotărâre:
    a) transferul drepturilor, obligaţiilor şi al personalului de la unitatea de învăţământ absorbită către unitatea de învăţământ cu personalitate juridică absorbantă;
    b) transferul drepturilor, obligaţiilor şi al personalului unităţilor de învăţământ care se contopesc către unitatea de învăţământ cu personalitate juridică nou-înfiinţată;
    c) transferul bazei materiale, cu excepţia terenurilor şi a clădirilor aflate în domeniul public local, de la unitatea de învăţământ care îşi pierde personalitatea juridică către unitatea dobânditoare.

    (3) În îndeplinirea atribuţiilor reglementate la alin. (2), inspectoratele şcolare procedează la:
    a) asigurarea încadrării personalului didactic de predare în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat care s-au reorganizat şi/sau, după caz, soluţionarea reducerilor de activitate, în conformitate cu prevederile metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vigoare;
    b) emiterea deciziilor de repartizare a personalului didactic de predare transferat de la unitatea de învăţământ preuniversitar de stat care îşi pierde personalitatea juridică către unitatea/ unităţile de învăţământ preuniversitar de stat dobânditoare, conform procedurilor stabilite prin metodologiacadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vigoare;
    c) avizarea statelor de personal ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat dobânditoare, avându-se în vedere funcţiile didactice şi administrative rezultate prin transferul personalului unităţii de învăţământ preuniversitar de stat care îşi pierde personalitatea juridică, încadrarea în numărul de posturi şi în bugetul aprobat;
    d) verificarea modului în care unitatea/unităţile de învăţământ preuniversitar de stat dobânditoare a/au procedat la încheierea contractelor individuale de muncă ale personalului transferat de la unitatea de învăţământ preuniversitar de stat care şi-a pierdut personalitatea juridică şi la înregistrarea acestora în registrul general de evidenţă a salariaţilor;
    e) verificarea finalizării procedurilor de radiere din evidenţele autorităţilor fiscale (retragerea CIF-ului) şi de casare/returnare a sigiliilor de către unităţile de învăţământ preuniversitar de stat care îşi pierd personalitatea juridică prin reorganizare;
    f) verificarea preluării de către unitatea/unităţile de învăţământ preuniversitar de stat dobânditoare a arhivei unităţii/unităţilor care îşi pierde/pierd personalitatea juridică prin reorganizare;
    g) desfăşurarea oricăror alte operaţiuni necesare pentru finalizarea procesului de reorganizare a unităţilor de învăţământ.

    (4) Hotărârile/Deciziile inspectoratelor şcolare privind operaţiunile prevăzute la alin. (2) şi (3) se comunică unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat implicate în procesul de reorganizare în cel mult 2 zile lucrătoare de la comunicarea de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a hotărârii Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.
    (5) Transferul personalului didactic auxiliar şi al personalului administrativ de la unitatea de învăţământ preuniversitar de stat care îşi pierde personalitatea juridică la unitatea de învăţământ preuniversitar de stat dobânditoare se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    (6) În situaţia în care se constată diferenţe între prevederile ordinului ministrului educaţiei şi cercetării şi hotărârea Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inspectoratele şcolare revin asupra hotărârilor/deciziilor emise conform alin. (2) şi (4).
    (7) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat reorganizate conform prezentei proceduri au obligaţia de a se supune procesului de evaluare periodică, în termen de cel mult 1 an de la finalizarea procesului de reorganizare.

    CAP. III
    Constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat
    ART. 7
    (1) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică se reanalizează formaţiunile de studiu pe nivel/filieră/profil/limbă de predare şi se dispun măsuri astfel încât funcţionarea acestora să se realizeze cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) După implementarea măsurilor prevăzute la alin. (1) şi după constituirea formaţiunilor de studiu la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, acestea se operează în aplicaţia SIIIR, modulul Plan şcolarizare.

    ART. 8
    (1) În învăţământul preuniversitar, altul decât cel militar/învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale/învăţământul cu predare în limba română organizat în unităţi administrativ-teritoriale în care o minoritate naţională constituie majoritatea populaţiei, formaţiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a şi clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depăşească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), într-o unitate de învăţământ cu personalitate juridică se poate constitui cel mult o formaţiune de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a şi clasa a IX-a pe filieră/profil/an de studiu, cu efective de copii/elevi sub valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Situaţiile excepţionale prevăzute la art. 23 alin. (1^3) lit. b) şi alin. (6) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare unitate de învăţământ preuniversitar de stat, se analizează şi se aprobă în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar.

    ART. 9
    (1) La nivelul fiecărui inspectorat şcolar se desemnează, prin decizie a inspectorului şcolar general, o comisie pentru verificarea funcţionării în anul şcolar 2025-2026 a formaţiunilor de studiu la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Decizia reglementează componenţa nominală a comisiei, precum şi atribuţiile şi modul de raportare a acesteia.
    (2) Responsabilul comisiei prevăzute la alin. (1) are obligaţia de a prezenta în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar orice abatere de la prevederile legale privind constituirea formaţiunilor de studiu la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat. Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar analizează dacă, pentru fiecare unitate de învăţământ preuniversitar de stat, efectivele de elevi se încadrează în prevederile legale şi stabileşte prin hotărâre modificările care se impun în vederea respectării prevederilor legale. În baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, persoana responsabilă cu planul de şcolarizare de la nivelul inspectoratului şcolar operează modificările necesare în aplicaţia SIIIR, modulul Plan de şcolarizare, şi apoi blochează respectivul modul la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016