Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 30 octombrie 2015  privind investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 30 octombrie 2015 privind investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar

EMITENT: CONSILIUL PENTRU SUPRAVEGHEREA ÎN INTERES PUBLIC A PROFESIEI CONTABILE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 916 din 10 decembrie 2015


    ART. 1
    Obiectul procedurii
    Obiectul procedurii îl constituie efectuarea de investigaţii referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar.
    ART. 2
    Sfera de cuprindere a investigaţiilor referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit
    (1) Se supun investigaţiilor toţi auditorii statutari şi toate firmele de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR, care desfăşoară activităţi de audit statutar.
    (2) Investigaţia se desfăşoară în principal asupra auditorilor statutari care semnează rapoartele de audit statutar în nume propriu sau în numele unei firme de audit.
    ART. 3
    Atribuţiile Departamentului monitorizare şi investigaţii
    Departamentul monitorizare şi investigaţii (DMI) desfăşoară:
    a) investigaţii proprii (autosesizări) referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit;
    b) investigaţii derulate în urma sesizărilor primite de la orice persoană interesată, inclusiv autorităţi publice;
    c) investigaţii derulate în urma sesizărilor primite de la Comisia de disciplină a Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, denumit în continuare CSIPPC;
    d) investigaţii derulate în urma sesizărilor primite de la CAFR, conform Acordului de cooperare adoptat prin Decizia preşedintelui Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 51/2015;
    e) investigaţii referitoare la efectuarea auditului statutar, în cooperare cu autorităţile competente din alte state membre;
    f) acţiuni de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor contravenţionale.
    ART. 4
    Resursele umane necesare desfăşurării investigaţiilor referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit
    (1) În cazul în care investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit se organizează ca urmare a autosesizărilor, a sesizărilor primite de la orice persoană interesată sau a sesizărilor primite de la Comisia de disciplină a CSIPPC, acestea se efectuează de către salariaţi din cadrul DMI. O echipă este formată din două persoane, cu posibilitatea cooptării de personal suplimentar din cadrul CSIPPC sau a unuia sau a mai multor experţi din afara CSIPPC în cazul în care se consideră că, pentru desfăşurarea optimă a investigaţiei, sunt necesare cunoştinţe specifice sau în cazul în care personalul propriu este insuficient. Directorul executiv coordonator al CSIPPC desemnează coordonatorul echipei.
    (2) În cazul în care investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit se organizează ca urmare a sesizărilor primite de la CAFR, acestea se efectuează de către o echipă mixtă - denumită Comisie comună de investigaţie - formată atât din inspectori ai DMI, cât şi din reprezentanţi ai CAFR. Echipa DMI se formează din 2 salariaţi ai acestuia, cu posibilitatea cooptării de personal suplimentar din cadrul CSIPPC sau a unuia sau a mai multor experţi din afara instituţiei în cazul în care se consideră că, pentru desfăşurarea optimă a investigaţiei, sunt necesare cunoştinţe specifice sau în cazul în care personalul propriu este insuficient. În funcţie de complexitatea sesizării, Comisia comună de investigaţie poate fi formată din 3 sau 5 membri, coordonarea acesteia fiind asigurată de un reprezentant al CSIPPC.
    (3) Personalul suplimentar, aprobat de conducerea executivă a CSIPPC sau, după caz, de conducerile executive ale celor două autorităţi, nu are drept de decizie în cadrul echipei/Comisiei comune de investigaţie.
    (4) Persoanele implicate în investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit trebuie să respecte confidenţialitatea, precum şi orice alte reglementări aplicabile.
    (5) Personalul suplimentar, experţii cooptaţi în echipa de investigaţie, precum şi reprezentanţii CAFR trebuie să respecte cerinţele prevăzute la alin. (4).
    ART. 5
    Izvorul şi natura sesizărilor investigaţiilor referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar
    (1) Sesizările pot fi îndreptate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit din România care efectuează audit statutar.
    (2) Sesizările pot îmbrăca forma petiţiilor sau reclamaţiilor.
    (3) Investigaţiile proprii se organizează şi se desfăşoară în baza sesizărilor:
    a) formulate din oficiu (DMI);
    b) primite de la Comisia de disciplină a CSIPPC;
    c) primite de la orice persoană interesată, inclusiv autorităţi publice;
    d) primite de la CAFR, conform acordului de cooperare.
    (4) Investigaţiile comune cu CAFR se organizează şi se desfăşoară conform prevederilor Acordului de cooperare privind participarea la investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează auditul statutar, încheiat între CSIPPC şi CAFR, adoptat prin Decizia preşedintelui Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 51/2015.
    (5) Sesizările, cu excepţia celor formulate din oficiu, se depun şi se înregistrează la secretariatul CSIPPC, urmând a fi transmise DMI .
    (6) Sesizările formulate din oficiu se înregistrează la secretariatul CSIPPC.
    (7) Orice sesizare se formulează în scris şi/sau în format electronic şi cuprinde cel puţin următoarele elemente:
    a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care a formulat sesizarea sau denumirea şi sediul persoanei juridice;
    b) numele şi prenumele auditorului statutar sau denumirea şi sediul firmei de audit, a cărui/cărei faptă este sesizată, precum şi sediul profesional al auditorului statutar;
    c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizării;
    d) semnătura autorului sesizării şi data întocmirii acesteia.
    (8) Sesizările care nu cuprind toate elementele prevăzute la alin. (7) nu se iau în considerare şi se clasează.
    ART. 6
    Etapele investigaţiilor referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar
    (1) Investigaţia se organizează şi se desfăşoară după cum urmează:
    a) cercetarea preliminară;
    b) convocarea părţilor şi/sau solicitarea de informaţii, documente;
    c) investigaţia la faţa locului;
    d) întocmirea procesului-verbal al investigaţiei la faţa locului;
    e) întocmirea raportului de investigaţie/notei de constatare.
    (2) În aplicarea alin. (1) lit. a), DMI verifică dacă sesizarea prezintă suficient temei pentru a justifica declanşarea unei investigaţii:
    a) dacă sesizarea nu prezintă suficiente date relevante pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, DMI consemnează rezultatul într-un raport pe care îl comunică autorului în scris, cu precizarea motivelor;
    b) dacă sesizarea prezintă suficiente date relevante, DMI declanşează o investigaţie la faţa locului. Obiectivele investigaţiei la faţa locului sunt propuse de către DMI/Comisia comună de investigaţie şi sunt aprobate de conducerea executivă a CSIPPC/conducerile executive ale CSIPPC şi CAFR, după caz. Dacă, pe parcursul desfăşurării investigaţiei la faţa locului, se constată necesitatea completării obiectivelor, acestea se aprobă de conducerea executivă/conducerile executive ale CSIPPC şi CAFR.
    (3) În aplicarea alin. (1) lit. b), DMI este abilitat să convoace părţile la sediul CSIPPC, să solicite informaţii, documente şi orice alte date care, prin natura lor, contribuie la soluţionarea cazului. Informaţiile şi documentele se pot solicita atât persoanelor interesate care au depus sesizarea, cât şi auditorilor statutari şi firmelor de audit care fac obiectul sesizării. Toate informaţiile şi documentele, în cazul în care nu sunt puse la dispoziţie în original, vor fi transmise sub formă de copii certificate prin sintagma "conform cu originalul".
    (4) În aplicarea alin. (1) lit. c), DMI, prin inspectorii ei, efectuează investigaţii la faţa locului conform art. 8.
    (5) În aplicarea alin. (1) lit. d), investigaţia la faţa locului se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal.
    (6) În aplicarea alin. (1) lit. e), în termen de 45 de zile de la finalizarea investigaţiei la faţa locului, pe baza procesului-verbal, DMI/Comisia comună de investigaţie întocmeşte un raport de investigaţie/notă de constatare.
    ART. 7
    Programarea investigaţiilor la faţa locului referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar
    (1) Auditorii statutari şi firmele de audit care fac obiectul sesizării sunt notificaţi prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire că urmează să fie supuşi investigaţiei la faţa locului.
    (2) Investigaţia la faţa locului poate fi reprogramată de către DMI/Comisia comună de investigaţie, la solicitarea auditorului investigat sau a firmei de audit, o singură dată, pe baza unei motivări justificate.
    (3) Notificarea cuprinde cel puţin următoarele:
    a) descrierea scopului investigaţiei;
    b) principalele reglementări în baza cărora se realizează investigaţia la faţa locului.
    (4) Investigaţia la faţa locului este autorizată de directorul executiv coordonator al CSIPPC.
    ART. 8
    Desfăşurarea investigaţiilor la faţa locului referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit care efectuează audit statutar
    (1) Auditorii statutari şi firmele de audit au obligaţia de:
    a) a permite accesul echipei de investigaţie la toate documentele solicitate, inclusiv cele care sunt supuse confidenţialităţii;
    b) a permite comunicarea cu persoanele care au legătură cu obiectul sesizării;
    c) a colabora cu echipa de investigaţie în vederea îndeplinirii în bune condiţii a obiectivelor investigaţiei;
    d) a pune la dispoziţia echipei de investigaţie documentele şi informaţiile solicitate de aceasta, precum şi copiile acestor documente care vor sta la baza procesului-verbal întocmit cu ocazia investigaţiei la faţa locului;
    e) a furniza puncte de vedere scrise la solicitarea echipei de investigaţie.
    (2) Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) se consemnează în procesul-verbal şi constituie abatere disciplinară.
    (3) Informaţiile şi documentele care stau la baza întocmirii procesului-verbal fac parte din dosarul de investigaţie.
    (4) Auditorul statutar sau firma de audit reclamat/reclamată poate fi asistat/asistată pe parcursul investigaţiei de către o persoană de specialitate, în măsura în care consideră că este necesar.
    ART. 9
    Procesul-verbal al investigaţiei la faţa locului
    (1) Investigaţia la faţa locului se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal ce este semnat pe fiecare pagină şi la sfârşit de către membrii echipei de investigaţie, auditorul statutar sau reprezentantul firmei de audit şi, dacă este cazul, de către orice altă persoană care a participat la investigaţia la faţa locului. Dacă vreuna dintre aceste persoane nu poate sau refuză să semneze procesul-verbal, se face menţiune despre aceasta, precum şi despre motivele imposibilităţii sau refuzului de a semna.
    (2) În cazul dezacordului cu privire la rezultatele investigaţiei la faţa locului, reclamatul (auditorul statutar sau reprezentantul firmei de audit) are posibilitatea să semneze cu obiecţiuni procesul-verbal.
    (3) Procesul-verbal conţine cel puţin următoarele elemente:
    a) numele şi prenumele auditorului statutar sau al reprezentantului/reprezentanţilor firmei de audit reclamat, precum şi adresa;
    b) componenţa echipei DMI/Comisiei comune de investigaţie;
    c) numele şi prenumele persoanelor prezente la investigaţia la faţa locului, inclusiv cele de la lit. a) şi b), precum şi calitatea în care acestea participă;
    d) obiectivele investigaţiei la faţa locului;
    e) aspectele constatate în urma efectuării investigaţiei;
    f) locul de desfăşurare a investigaţiei;
    g) data;
    h) semnăturile.
    ART. 10
    Raportul de investigaţie/nota de constatare
    (1) În termen de 45 de zile de la finalizarea investigaţiei la faţa locului, investigaţiile referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit se finalizează, după caz, prin:
    a) întocmirea unui raport de investigaţie semnat de membrii echipei de investigaţie, atunci când sesizările sunt primite de la Comisia de disciplină a CSIPPC; sau
    b) întocmirea unei note de constatare semnate de membrii echipei de investigaţie, atunci când sesizările sunt formulate din oficiu sau sunt primite de la orice persoană interesată, autorităţi publice sau CAFR.
    (2) Raportul de investigaţie prevăzut la alin. (1) lit. a) se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar rămâne la DMI, iar celălalt exemplar se comunică Comisiei de disciplină a CSIPPC.
    (3) Nota de constatare prevăzută la alin. (1) lit. b) se întocmeşte în două sau trei exemplare, după caz, din care un exemplar rămâne la DMI, celălalt/al doilea exemplar se comunică auditorului statutar sau firmei de audit investigat(e) şi, atunci când este cazul, al treilea exemplar se comunică către CAFR.
    (4) În cazul în care din nota de constatare rezultă aspecte de natură disciplinară săvârşite de auditorul statutar sau firma de audit investigat(e), echipa DMI/Comisia comună de investigaţii sesizează Comisia de disciplină a CSIPPC.
    (5) Raportul de investigaţie/nota de constatare conţine:
    a) aspectele sesizate;
    b) acţiunile întreprinse;
    c) susţinerile părţilor (reclamat şi reclamant);
    d) probele administrate;
    e) concluziile cu privire la existenţa sau inexistenţa unei abateri disciplinare;
    f) propuneri sau recomandări.
    ART. 11
    Dispoziţii finale
    Prezenta procedură intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                               ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016