Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 29 mai 2023  de punere în aplicare, în Ministerul Apărării Naţionale, a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 178/2022 privind sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte de colaborare susţinute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 29 mai 2023 de punere în aplicare, în Ministerul Apărării Naţionale, a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 178/2022 privind sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte de colaborare susţinute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF)

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 535 din 15 iunie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. M.116 din 29 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta procedură stabileşte responsabilităţile şi activităţile structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naţionale (MApN) pentru sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România privind participarea la proiecte de colaborare susţinute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF).

    ART. 2
    Responsabilităţile şi activităţile reglementate prin prezenta procedură sunt următoarele:
    a) reprezentarea MApN în relaţia cu Comisia Europeană (COM) în cadrul procesului decizional şi al mecanismelor de lucru ale EDF şi participarea la grupurile de lucru şi la reuniunile Comitetului de program EDF/PC EDF;
    b) gestionarea procesului pentru sprijinirea entităţilor naţionale eligibile participante la proiectele aferente implementării programelor de lucru anuale ale EDF;
    c) asigurarea de experţi pentru activităţile dedicate armonizării între ministerele apărării interesate din statele membre UE/statele asociate, a cerinţelor funcţionale pentru subiectele incluse în proiectele programelor de lucru anuale ale EDF;
    d) gestionarea procesului pentru stabilirea tematicilor/ subiectelor prioritare la nivel naţional, cu respectarea priorităţilor în domeniul apărării, pe care România le susţine pentru includerea în programele de lucru anuale ale EDF;
    e) semnarea/aprobarea documentelor necesare pentru susţinerea proiectelor de interes naţional, finanţate prin EDF, conform Regulamentului (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului European de Apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1.092, denumit în continuare Regulamentul EDF, în cadrul apelurilor de proiecte publicate de COM;
    f) elaborarea documentelor de susţinere necesare pentru proiectele EDF, precum scrisorile de intenţie/suport, cerinţele iniţiale armonizate, declaraţiile de cofinanţare, specificaţiile tehnice comune şi memorandumurile de înţelegere (MoU)/ acordurile de implementare ale proiectului, în colaborare cu ministerele apărării din statele membre UE/state asociate interesate;
    g) prioritizarea, la nivelul MApN, a proiectelor propuse de industrie/comunitatea de cercetare, proiecte care pot beneficia de susţinere financiară prin EDF, şi consultarea Ministerului Economiei (MEc) şi a Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID), în realizarea activităţii de prioritizare;
    h) identificarea necesităţii şi organizarea, în mod transparent, a unor grupuri de lucru privind subiecte sau proiecte de interes pentru MApN în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării, la care să participe, alături de experţi MApN, şi experţi din cadrul industriei şi ai entităţilor de cercetare-dezvoltare-inovare interesate, cu sprijinul MEc şi MCID;
    i) în baza solicitării MEc, asigurarea avizului cu caracter conform, potrivit atribuţiilor specifice MApN, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, în vederea aprobării garanţiilor asigurate de entităţile stabilite în România, controlate de către o ţară terţă sau o entitate dintr-un stat terţ neasociat;
    j) informarea entităţilor juridice stabilite în România despre activităţile desfăşurate în cadrul programului, în vederea participării la apelurile de ofertă ale EDF lansate anual de COM;
    k) desemnarea structurilor MApN implicate în procesele de luare a deciziei, coordonare, implementare şi monitorizare a activităţilor asociate EDF.


    ART. 3
    Termenii şi abrevierile utilizate în prezenta procedură au semnificaţia prevăzută în Regulamentul EDF.

    CAP. II
    Structuri şi responsabilităţi la nivelul Ministerului Apărării Naţionale pentru sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, privind participarea la proiecte de colaborare susţinute financiar prin EDF
    ART. 4
    Structurile principale din cadrul MApN implicate în procesul de susţinere a entităţilor juridice stabilite în România privind participarea la proiecte de colaborare susţinute financiar prin intermediul EDF sunt:
    a) Direcţia generală pentru armamente (DGArm);
    b) Departamentul pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale (DPAPRI);
    c) Statul Major al Apărării (SMAp);
    d) Direcţia generală de informaţii a apărării (DGIA).


    ART. 5
    (1) DGArm coordonează activităţile MApN asociate implementării iniţiativei EDF şi este principala structură responsabilă, la nivelul MApN, pentru sprijinirea entităţilor juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte de colaborare susţinute financiar prin EDF.
    (2) DGArm are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură reprezentantul naţional membru titular în PC EDF;
    b) asigură punctul naţional de contact supleant în cadrul reţelei de puncte naţionale de contact ale EDF;
    c) asigură relaţionarea cu reprezentanţii naţionali desemnaţi de MEc şi MCID în cadrul PC EDF şi cu persoana desemnată din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă UE, cu atribuţii în gestionarea iniţiativei EDF;
    d) nominalizează punctele de contact naţionale pentru armonizarea cerinţelor funcţionale incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susţinere iniţiale ale proiectelor EDF, precum şi pentru implementarea proiectelor de dezvoltare EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare;
    e) coordonează activitatea punctelor de contact naţionale pentru armonizarea cerinţelor funcţionale incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susţinere iniţiale ale proiectelor EDF, precum şi pentru implementarea proiectelor de dezvoltare EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare;
    f) gestionează procesul pentru stabilirea domeniilor/ subiectelor prioritare la nivel naţional, cu respectarea priorităţilor în domeniul apărării, pe care România le susţine pentru includerea în programele de lucru anuale ale EDF;
    g) asigură punctul de intrare pentru solicitările de susţinere a unor propuneri de proiecte sau a unor proiecte EDF, venite de la entităţi industriale şi/sau de cercetare stabilite în România;
    h) după consultarea MEc, MCID şi a potenţialilor beneficiari ai rezultatelor proiectelor EDF din cadrul MApN, prioritizează, cu sprijinul SMAp, proiectele propuse de industrie/reţeaua naţională de cercetare, proiecte care pot beneficia de susţinere financiară prin EDF;
    i) pentru susţinerea proiectelor EDF, solicită avizul de oportunitate, din perspectivă politico-militară, de la DPAPRI şi avizul de oportunitate, din punct de vedere operaţional şi al dezvoltării de capabilităţi, de la SMAp sau de la alte structuri ale MApN, potenţial beneficiare ale rezultatelor proiectelor EDF;
    j) semnează, în limitele competenţelor stabilite şi în acord cu avizele prevăzute la lit. i), documentele necesare pentru susţinerea proiectelor de cercetare şi a celor de dezvoltare de interes naţional, finanţate prin EDF;
    k) în situaţia în care România coordonează susţinerea unui proiect EDF, elaborează, cu sprijinul structurilor beneficiare din cadrul MApN, proiectele documentelor de susţinere şi coordonează negocierea acestora cu celelalte state membre UE/ state asociate interesate;
    l) identifică necesitatea şi organizează, în mod transparent, grupuri de lucru privind subiecte sau proiecte de interes în domeniul cercetării-dezvoltării pentru MApN, la care să participe, alături de experţi MApN, experţi din cadrul industriei şi ai entităţilor de cercetare-dezvoltare interesate;
    m) sprijină, la cerere, evenimente similare organizate de către entităţile industriale/de cercetare interesate;
    n) colaborează cu MEc pentru a susţine implicarea/ participarea industriei de apărare la proiectele EDF;
    o) informează entităţile juridice stabilite în România despre activităţile desfăşurate în cadrul programului, în vederea participării la apelurile de ofertă ale EDF, lansate anual de COM;
    p) organizează reuniuni de informare adresate industriei şi entităţilor de cercetare-dezvoltare, în vederea promovării obiectivelor şi priorităţilor naţionale urmărite în cadrul EDF;
    q) stabileşte direcţii de acţiune şi elaborează informări, evaluări şi documente de sprijin privind participarea şi implicarea MApN în activităţile derulate în contextul implementării EDF;
    r) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării şi care oferă oportunităţi complementare, precum şi coerenţa şi complementaritatea cu instrumente similare naţionale şi NATO;
    s) analizează, cu sprijinul SMAp, posibilităţile de valorificare a rezultatelor proiectelor EDF susţinute de MApN, precum şi posibilităţile implementării acestor rezultate în procesele naţionale de dezvoltare de capabilităţi;
    ş) în situaţia în care se decide achiziţionarea produselor de apărare dezvoltate prin proiecte EDF, propune ministrului apărării naţionale semnarea contractelor de achiziţii aferente, cu respectarea legislaţiei aplicabile;
    t) elaborează, cu sprijinul structurilor MApN beneficiare, documentele necesare pentru iniţierea negocierii şi pentru semnarea MoU-rilor/acordurilor de implementare.

    (3) Punctele de contact prevăzute la alin. (2) lit. d) pot fi nominalizate dintre persoanele încadrate în DGArm sau în structuri subordonate acesteia, dar şi în alte structuri ale MApN, cu acordul şefilor/comandanţilor acestora.

    ART. 6
    DGArm, în funcţie de acţiunile/activităţile de cercetare-dezvoltare acoperite de un proiect EDF, semnează următoarele tipuri de documente de susţinere:
    a) scrisoarea de intenţie;
    b) scrisoarea de suport;
    c) cerinţele armonizate pentru capabilitatea de apărare;
    d) declaraţia de cofinanţare;
    e) specificaţiile tehnice comune.


    ART. 7
    În vederea sprijinirii activităţilor asociate implementării iniţiativei EDF, DPAPRI are următoarele responsabilităţi:
    a) transmite, la solicitarea DGArm, avizul de oportunitate din perspectivă politico-militară pentru participarea entităţilor naţionale la proiectele EDF;
    b) monitorizează activităţile asociate participării României la proiectele EDF, care au legătură directă cu proiectele PESCO în cadrul cărora MApN este implicat;
    c) sprijină DGArm în dialogul cu industria/comunitatea de cercetare, inclusiv în cadrul grupurilor de lucru organizate pe anumite subiecte specifice, mai ales când subiectele sunt legate de proiectele PESCO coordonate de România;
    d) sprijină procesul de identificare a modalităţilor de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare;
    e) sprijină DGArm în dialogul/negocierile cu alte state membre UE/state asociate;
    f) verifică modul de planificare şi alocare, de către programele majore, a resurselor bugetare necesare proiectelor EDF susţinute de MApN.


    ART. 8
    În vederea sprijinirii activităţilor asociate implementării iniţiativei EDF, SMAp, prin structurile din compunere şi subordine, are următoarele responsabilităţi:
    a) identifică, la solicitarea DGArm, potenţialii beneficiari ai viitoarelor rezultate ale proiectelor EDF şi transmite avizul de oportunitate din punct de vedere operaţional şi al dezvoltării de capabilităţi rezultate în urma derulării proiectelor EDF;
    b) stabileşte, pe baza necesităţilor naţionale şi a deficitelor identificate, domeniile prioritare ale MApN pentru dezvoltarea de capabilităţi în cadrul EDF;
    c) sprijină DGArm în activitatea de prioritizare a proiectelor propuse de industrie/comunitatea de cercetare, care pot beneficia de susţinere financiară prin EDF;
    d) sprijină DGArm la elaborarea propunerilor de proiecte pentru programele de lucru anuale ale EDF;
    e) sprijină, la solicitarea DGArm, procesul de nominalizarea punctelor de contact naţionale pentru armonizarea cerinţelor funcţionale ale subiectelor incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susţinere iniţiale ale proiectelor EDF, precum şi pentru implementarea proiectelor de dezvoltare ale EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare;
    f) sprijină procesul de identificare a modalităţilor de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării şi care oferă oportunităţi complementare, precum şi coerenţa şi complementaritatea cu instrumente similare naţionale şi NATO;
    g) sprijină DGArm în procesul de analizare a posibilităţilor de valorificare a rezultatelor proiectelor EDF susţinute de MApN;
    h) sprijină DGArm în elaborarea documentelor necesare pentru iniţierea negocierii şi pentru semnarea MoU-rilor/ acordurilor de implementare.


    ART. 9
    Comandanţii/Şefii structurilor MApN responsabile dispun completarea fişei postului personalului desemnat ca punct de contact naţional pentru activităţile din cadrul programului EDF.

    CAP. III
    Cofinanţarea proiectelor EDF
    ART. 10
    (1) MApN asigură sprijin financiar în situaţia în care, potrivit MoU-rilor/acordurilor de implementare sau altor tipuri de documente semnate de MApN împreună cu ministerele apărării din statele membre UE/statele asociate care susţin proiectele de dezvoltare EDF, este necesară asigurarea cofinanţării.
    (2) Cofinanţarea unui proiect de dezvoltare EDF se stabileşte după anunţarea de către COM a rezultatelor etapei de evaluare a proiectelor EDF şi după ce se semnează acordul de grant între COM şi coordonatorul consorţiului declarat câştigător, prin semnarea MoU-lui/acordului de implementare.
    (3) Cofinanţarea poate fi asigurată şi în anii următori celui în care a fost semnat MoU-l/acordul de implementare.
    (4) Anterior semnării documentelor aferente, MApN, prin DGArm, cu avizul structurii beneficiare, poate notifica intenţia de cofinanţare, printr-o declaraţie recomandată de COM în care se indică suma de cofinanţare estimată.
    (5) În situaţia în care cofinanţarea se asigură din bugetul altor ordonatori principali de credite decât MApN, negocierea şi semnarea MoU-rilor/acordurilor de implementare aferente se efectuează numai în baza avizului scris al acestora. DGArm are obligaţia de a informa ordonatorii de credite respectivi după fiecare rundă de negociere şi după semnarea MoU-rilor/ acordurilor de implementare aferente.

    ART. 11
    (1) Cofinanţarea se poate realiza şi prin contracte naţionale cu entităţile din consorţiul beneficiar stabilite pe teritoriul naţional. Încheierea acestor contracte naţionale este în responsabilitatea DGArm. Nu este necesară semnarea unor astfel de contracte cu entităţi din subordinea MApN.
    (2) Cofinanţarea proiectelor de dezvoltare EDF se realizează prin programele majore ale MApN.
    (3) Responsabilitatea alocării resurselor bugetare necesare susţinerii financiare a proiectelor de dezvoltare EDF aparţine directorului programului major beneficiar al rezultatelor proiectului EDF respectiv.
    (4) Există opţiunea cofinanţării proiectelor de dezvoltare prin Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al MApN/PSCD MApN, cu precădere în situaţia acoperirii de către proiect doar a etapelor iniţiale ale dezvoltării/integrării cunoaşterii, studiilor şi/sau proiectării, precum şi în situaţia în care cofinanţarea se asigură prin contracte naţionale încheiate cu entităţile din consorţiu stabilite în România.

    CAP. IV
    Garanţii pentru entităţi stabilite în România şi controlate de terţi
    ART. 12
    (1) În baza solicitării MEc, DGArm iniţiază raportul adresat ministrului apărării naţionale pentru emiterea avizului cu caracter conform, potrivit atribuţiilor specifice MApN, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, în vederea aprobării de către MEc a garanţiilor asigurate de entităţile stabilite în România, controlate de către o ţară terţă sau o entitate dintr-un stat terţ neasociat în conformitate cu art. 9 alin. (4) din Regulamentul EDF.
    (2) DGIA emite, în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea solicitării DGArm, avizul specific referitor la entitatea care solicită astfel de garanţii.
    (3) În procesul de avizare se verifică istoricul relaţiilor contractuale din domeniul apărării pe care entitatea pentru care se solicită astfel de garanţii le-a derulat anterior.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 13
    Pentru managementul intern al activităţilor prevăzute de prezenta procedură, derulate la nivelul DGArm, SMAp şi al structurilor subordonate acestora, şeful DGArm şi şeful SMAp pot emite dispoziţii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016