Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.445 din 28 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1052 din 14 noiembrie 2025.
──────────
1. Fac obiectul prezentei proceduri de restituire diferenţele rezultate dintre sumele de bani aferente contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică plătite în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele rezultate din aplicarea procentului de 80% din suma datorată conform prevederilor legale în vigoare în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2022 şi 31 martie 2025.
2. Contribuabilii cărora li se aplică prevederile pct. 1 sunt producătorii de energie electrică/entităţile agregate care se încadrează în una din următoarele situaţii:
a) au invocat excepţia de neconstituţionalitate care face obiectul Deciziei Curţii Constituţionale nr. 640 din 7 noiembrie 2024 anterior publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi care au plătit contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică datorată, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2022 şi 31 martie 2025, în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
b) au cauze pe rolul instanţelor judecătoreşti având ca obiect restituirea sumelor de bani aferente contribuţiei plătite în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada 1 septembrie 2022 şi până la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei menţionate la lit. a).
3. Pentru restituirea sumelor prevăzute la pct. 1, contribuabilii depun la organul fiscal central competent în administrarea acestora o cerere. Modelul acesteia este cel prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, precum şi pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017. În cerere contribuabilul menţionează obligatoriu contul bancar în care solicită restituirea efectivă a sumelor cuvenite. Cererea este însoţită de documentele care fac dovada încadrării în situaţiile prevăzute la pct. 2, respectiv:
a) contribuabilii, care se încadrează în situaţia de la pct. 2 lit. a), depun cererea însoţită de dovada invocării excepţiei de neconstituţionalitate, care face obiectul Deciziei Curţii Constituţionale nr. 640 din 7 noiembrie 2024, a dispoziţiilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi ale anexei nr. 6 la această ordonanţă de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 202231 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 357/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
b) contribuabilii care se încadrează în situaţia de la pct. 2 lit. b) depun cererea însoţită de dovada de la instanţa de judecată care are ca obiect restituirea sumelor de bani aferente contribuţiei plătite în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada 1 septembrie 2022 şi până la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei menţionate la lit. a).
4. La cererea depusă de contribuabilii prevăzuţi la pct. 2 lit. a) şi b), pe lângă documentele prevăzute la pct. 3 lit. a) şi b), se depune „Declaraţia-inventar privind sumele de restituit reprezentând contribuţie la Fondul de Tranziţie Energetică“, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin. În situaţia în care, prin aplicarea procentului de 80% din contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică datorată în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2022 şi 31 martie 2025, suma rezultată este cu zecimale, aceasta se rotunjeşte la un leu, prin neglijarea fracţiunilor de până la 50 de bani inclusiv şi majorarea la leu a fracţiunilor ce depăşesc 50 de bani. În cazul în care organul fiscal constată că există diferenţe între sumele cuprinse în declaraţie şi cele existente în evidenţa fiscală, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii de restituire, organul fiscal competent solicită, în scris, prezentarea contribuabilului la sediul său pentru clarificarea situaţiei fiscale a acestuia. Dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, se aplică în mod corespunzător. După clarificarea neconcordanţelor, organul fiscal competent întocmeşte în două exemplare „Procesul-verbal de punere de acord“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.
5. Cererea împreună cu documentele prevăzute la pct. 3 şi 4 se depune prin intermediul serviciului „Spaţiu privat virtual“.
6. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.
7. Soluţionarea cererii se face de organul fiscal central competent prin emiterea unei decizii de restituire sau de respingere, după caz. Modelele deciziilor sunt cele prevăzute în anexele nr. 5 şi 6 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017.
8. Împotriva deciziei prevăzute la pct. 7, contribuabilii pot depune contestaţie la organul fiscal competent care a emis actul, potrivit art. 270 din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.
9. Cererea se poate depune până la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere restituirea prevăzut la art. 219 din Codul de procedură fiscală, respectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere dreptul la restituire.
10. Pentru sumele ce trebuie restituite, organul fiscal central competent calculează dobânzi potrivit art. 182 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, de la data plăţii de către contribuabili şi până la data restituirii, cu excepţia situaţiei în care, prin hotărâre judecătorească definitivă, dobânzile dispuse de instanţa de judecată vizează o perioadă mai scurtă decât cea dintre data plăţii contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică şi data restituirii, caz în care organul fiscal central competent în administrarea contribuabilului calculează şi restituie dobânzile aferente potrivit dispoziţiilor stabilite de către instanţa de judecată.
11. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1 şi a dobânzilor aferente calculate potrivit pct. 10 se realizează din contul de venituri al bugetului de stat 20.A.12.23.00 „Sume restituite din contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică“, codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabilului, în contul bancar indicat de acesta în cerere.
12. (1) În baza cererii depuse de contribuabil, a documentelor prevăzute la pct. 3 şi a declaraţiei prevăzute la pct. 4, organul fiscal central competent, prin serviciul/compartimentul cu atribuţii de compensări/restituiri, procedează după cum urmează:
a) verifică dacă cererea şi documentele depuse respectă prevederile pct. 3-5;
b) verifică în evidenţa fiscală dacă sumele ce trebuie restituite au fost plătite de către contribuabil;
c) verifică dacă au fost depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de restituire inclusiv. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central;
d) înregistrează în evidenţa fiscală, pe contul de venituri menţionat la pct. 11, sumele aferente plăţilor care au stins sumele ce trebuie restituite, prin utilizarea borderoului de debitare a plăţii în plus rezultate ca urmare a aplicării prevederilor pct. 1. Se iau în considerare plăţile care acoperă sumele de restituit, în limita procentului de 20% din suma datorată conform prevederilor legale în vigoare aferente fiecărei perioade fiscale cuprinse între 1 septembrie 2022 şi 31 martie 2025. La identificarea datei plăţii care se ia în considerare pentru restituirea sumelor plătite se au în vedere ultimele plăţi care au stins contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică datorată şi declarată la fiecare perioadă fiscală cuprinsă între 1 septembrie 2022 şi 31 martie 2025. La debitarea sumelor plătite se vor avea în vedere:
(i) numărul şi data documentului de plată identificat conform precizărilor anterioare;
(ii) suma plătită prin documentul de plată care trebuie restituită;
(iii) denumirea sumei ce trebuie restituită, respectiv „Sume restituite din contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică“;
(iv) denumirea documentului de plată din care rezultă suma de restituit;
(v) tipul sumei, respectiv „plată în plus“;
(vi) categoria de sumă, respectiv „debit“;
(vii) data plăţii.
(2) În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la lit. a)-c), organul fiscal central competent îndrumă contribuabilii cu privire la drepturile şi obligaţiile ce le revin în cursul procedurii de restituire.
13. În situaţia în care organul fiscal central competent constată existenţa unor eventuale obligaţii fiscale/bugetare restante înregistrate de contribuabil, acesta aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.
14. În funcţie de informaţiile prevăzute la pct. 12 alin. (1) lit. d), organul fiscal central competent calculează dobânzile cuvenite contribuabililor şi întocmeşte, în 2 exemplare, Procesul verbal privind calculul dobânzilor acordate contribuabilului, prevăzut în anexa nr. 9 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar celălalt se arhivează la dosarul său fiscal.
15. După verificarea prevăzută la pct. 12, serviciul/ compartimentul cu atribuţii de compensări/restituiri constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale/bugetare restante existente în evidenţa pe plătitor la data restituirii, în conformitate cu dispoziţiile art. 167 şi 168 din Codul de procedură fiscală, pentru care sunt emise, în 2 exemplare, şi transmise, în sistem informatic, unităţii Trezoreriei Statului Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, ale căror modele sunt cele prevăzute în anexele nr. 2 şi 4 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, în scopul efectuării operaţiunilor de compensare şi/sau restituire.
16. Dacă contribuabilul nu înregistrează obligaţii fiscale restante, organul fiscal central competent restituie acestuia sumele cuvenite stabilite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2025, întocmind, în acest sens, în 2 exemplare, Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget şi Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, care se transmit, în sistem informatic, unităţii Trezoreriei Statului.
17. Organul fiscal central competent comunică contribuabilului câte un exemplar al Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale, al Deciziei de restituire a sumelor de la buget, precum şi al Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, după caz.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: