Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 28 noiembrie 2025  privind fundamentarea şi derularea achiziţiilor de produse militare ce fac obiectul proiectelor propuse pentru accesarea instrumentului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 28 noiembrie 2025 privind fundamentarea şi derularea achiziţiilor de produse militare ce fac obiectul proiectelor propuse pentru accesarea instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE)

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1118 din 4 decembrie 2025
──────────
    Conţinută de ORDINUL nr. M.217 din 28 noiembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1118 din 4 decembrie 2025.
──────────
    ART. 1
    (1) Proiectele propuse pentru accesarea instrumentului de finanţare „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE), denumite în continuare PSAFE, cuprind achiziţii de produse militare destinate înzestrării MApN, inclusiv ca parte a unui program de înzestrare.
    (2) Produsele militare menţionate la alin. (1) sunt doar produsele din domeniul apărării şi alte produse utilizate în scopuri de apărare, astfel cum sunt acestea definite în Regulamentul (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare.
    (3) Lista cuprinzând PSAFE se promovează prin raport comun al şefului SMAp, al secretarului de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale şi al şefului DGArm şi se aprobă de ministrul apărării naţionale.
    (4) După obţinerea aprobării prevăzute la alin. (3), PSAFE şi documentaţia de susţinere aferentă fiecărui proiect sunt transmise de DGArm Cancelariei Prim-Ministrului.
    (5) În cazul în care un proiect nu este acceptat pentru a fi finanţat prin instrumentul SAFE, se reia procesul de fundamentare a achiziţiei conform procedurilor generale.

    ART. 2
    În procesul de fundamentare şi derulare a PSAFE este implicată, pe lângă autorităţile şi structurile prevăzute la art. 13 din instrucţiune, şi Cancelaria Prim-Ministrului.

    ART. 3
    Managementul achiziţiilor produselor militare prevăzute la art. 1 este asigurat, în Ministerul Apărării Naţionale:
    a) la nivel decizional, de CODA, ca autoritate de decizie a PSAFE;
    b) la nivel executiv, de DP, cu sprijinul ESP şi ELP.


    ART. 4
    (1) Documentul de bază pentru fundamentarea PSAFE în cadrul SEC este Fişa cu cerinţele operaţionale ale PSAFE, denumită în continuare FCOPS.
    (2) Metodologia specifică de elaborare a FCOPS este stabilită prin reglementări emise de către SEC.

    ART. 5
    Documentele de bază ale PSAFE în cadrul SMAEMI sunt:
    a) Strategia de achiziţie a PSAFE (SPS);
    b) Cercetarea de piaţă pentru PSAFE (CPS), după caz;
    c) cerinţele specifice transmise de Cancelaria Prim-Ministrului şi/sau CSAT, după caz;
    d) contractele/acordurile de achiziţie;
    e) documentele pentru asigurarea calităţii;
    f) documentele aferente activităţilor procesului de testare, evaluare şi omologare;
    g) documentul de transfer al proprietăţii şi intrare în înzestrare;
    h) rapoartele aferente PSAFE.


    ART. 6
    Documentele de bază ale PSAFE în cadrul SPPBE sunt cele prevăzute la art. 12 lit. a), b) şi d) din instrucţiune, precum şi:
    a) Planul de investiţii pentru industria europeană de apărare (PIIEA);
    b) hotărârile CSAT privind PSAFE.


    ART. 7
    PSAFE se realizează prin parcurgerea următoarelor etape:
    a) etapa 1 - fundamentarea PSAFE;
    b) etapa 2 - iniţierea şi derularea procedurii de atribuire a contractului/contractelor necesare realizării PSAFE, deschiderea unui contract sau aderarea la o achiziţie derulată în comun cu state partenere;
    c) etapa 3 - etapa de realizare/dezvoltare a producţiei;
    d) etapa 4 - intrarea în înzestrare a produselor;
    e) etapa 5 - operarea şi suportul;
    f) etapa 6 - analiza nevoilor de modernizare pe parcursul ciclului de viaţă;
    g) etapa 7 - scoaterea din înzestrare.


    ART. 8
    Etapa de fundamentare a PSAFE cuprinde următoarele faze:
    a) elaborarea FCOPS;
    b) aprobarea FCOPS;
    c) elaborarea SPS, pe baza elementelor din FCOPS şi, după caz, a CPS;
    d) aprobarea SPS;
    e) transmiterea cerinţelor operaţionale şi a datelor relevante din SPS către Cancelaria Prim-Ministrului;
    f) primirea cerinţelor specifice formulate de Cancelaria Prim-Ministrului şi/sau CSAT;
    g) analiza de impact al cerinţelor prevăzute la lit. f) şi, după caz, actualizarea SPS;
    h) transmiterea SPS către autoritatea contractantă în vederea iniţierii achiziţiei PSAFE.


    ART. 9
    (1) Stabilirea cerinţelor PSAFE şi a necesităţii achiziţiei se efectuează în cadrul SEC.
    (2) PSAFE are la bază cerinţele operaţionale identificate, analizate, elaborate, validate şi aprobate prin FCOPS.
    (3) FCOPS include cel puţin următoarele elemente:
    a) descrierea PSAFE;
    b) cerinţe operaţionale şi parametri-cheie, suficient de detaliaţi pentru a asigura satisfacerea ţintelor de capabilităţi asumate, cerinţe privind securitatea aprovizionării, SLI, interoperabilitatea şi standardizarea la nivel aliat;
    c) cantităţi şi calendar de livrare.


    ART. 10
    După aprobarea FCOPS, secretariatul CSC transmite DGArm, în format fizic şi electronic, FCOPS aprobată, cu indicarea structurii beneficiare coordonatoare.

    ART. 11
    (1) CPS se realizează în situaţia în care, în cadrul procesului de elaborare a SPS, DP constată că sunt necesare informaţii suplimentare cu privire la costurile estimate, termenele de livrare sau soluţiile tehnice pentru fundamentarea PSAFE sau pentru întocmirea documentelor ce trebuie transmise Cancelariei Prim-Ministrului.
    (2) CPS este realizată de către ACTTM la solicitarea Direcţiei tehnice şi programe de înzestrare (DTPI).
    (3) CPS se realizează de către echipa de proiect a ACTTM, în termen de maximum 30 de zile de la data primirii solicitării, prin aplicarea prevederilor organizatorice privind elaborarea SC, cu sprijinul ELP, coordonat de DP, prin:
    a) activităţi de documentare;
    b) surse deschise de informare;
    c) răspunsuri la documentele de tip cereri de informaţii, preţ şi/sau disponibilitate şi/sau propuneri de oferte şi altele asemenea.

    (4) CPS este aprobată la nivelul ACTTM şi se transmite, în termen de 3 zile de la aprobare, către DTPI.
    (5) Modul detaliat de elaborare a CPS se stabileşte prin proceduri operaţionale specifice, aprobate la nivelul DGArm.

    ART. 12
    (1) Pentru o achiziţie de produse militare care a parcurs, începând cu data de 1.01.2021, distinct sau ca parte a unui program de înzestrare, cel puţin fazele prevăzute la art. 18 lit. a)-e) din instrucţiune şi dacă respectivele produse militare fac obiectul includerii în PSAFE, DGArm poate solicita elaborarea SPS fără parcurgerea fazelor prevăzute la art. 11.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), SPS se elaborează în baza informaţiilor incluse în SC aprobat cu actualizările necesare impuse de FCOPS şi/sau de evoluţia preţurilor pe piaţa de profil. Nivelul şi modalităţile de realizare a actualizărilor se stabilesc de DP, cu sprijinul ELP, în urma unui proces de analiză, realizat pe baza informaţiilor relevante disponibile la momentul efectuării acestuia.

    ART. 13
    Etapa de iniţiere şi derulare a procedurii de atribuire a contractului/contractelor necesar/necesare realizării PSAFE se derulează conform art. 23 din instrucţiune, cu particularităţile prevăzute în Regulamentul (UE) 2025/1.106 şi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2025 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

    ART. 14
    (1) Pentru produse militare care fac obiectul includerii în PSAFE şi al căror proces de achiziţie este derulat de MApN în calitate de autoritate contractantă, activităţile specifice etapei de realizare/dezvoltare a producţiei se desfăşoară conform art. 24 din instrucţiune.
    (2) Pentru achiziţiile publice realizate în comun, în condiţiile Regulamentului (UE) 2025/1.106, activităţile specifice etapei de realizare/dezvoltare a producţiei se desfăşoară conform procedurilor specifice agreate de autorităţile contractante implicate.

    ART. 15
    Etapa de realizare/dezvoltare a producţiei se desfăşoară conform art. 24 din instrucţiune.

    ART. 16
    Etapa de intrare în înzestrare a produselor militare se desfăşoară conform art. 25 din instrucţiune.

    ART. 17
    Etapa de operare şi suport logistic a produselor militare se desfăşoară conform art. 26 şi 27 din instrucţiune.

    ART. 18
    Analiza nevoilor de modernizare pe parcursul ciclului de viaţă al produselor militare se desfăşoară conform art. 28 din instrucţiune.

    ART. 19
    Scoaterea din înzestrare a produselor militare se desfăşoară conform art. 29 şi 30 din instrucţiune.

    ART. 20
    Pentru fiecare PSAFE, pe întreaga durată de realizare a acestuia, se stabilesc următoarele puncte de decizie:
    a) punctul de decizie 0/PD0: aprobarea FCOPS;
    b) punctul de decizie preliminar/PDP: numirea DP, a înlocuitorului acestuia (DPI), ESP şi ELP, după caz;
    c) punctul de decizie 1/PD1: aprobarea SPS;
    d) punctul de decizie 2/PD2: realizarea/dezvoltarea producţiei;
    e) punctul de decizie 3/PD3: analiza necesităţii modernizării;
    f) punctul de decizie 4/PD4: scoaterea din înzestrare.


    ART. 21
    Scopul PD0 este aprobarea de către CSC a FCOPS, pe baza proiectului FCOPS întocmit de către structura/structurile beneficiare.

    ART. 22
    (1) Scopul PDP este numirea DP, DPI, ESP şi ELP, prin decizie a CODA.
    (2) Documentele analizate sunt următoarele:
    a) propunerile CSC şi/sau ale structurilor beneficiare;
    b) propunerea şefului DTPI privind nominalizarea DP şi a DPI, precum şi componenţa ESP şi ELP, în baza propunerilor structurilor beneficiare, respectiv a structurilor din cadrul DGArm şi structurilor subordonate DGArm.


    ART. 23
    (1) Scopul PD1 este aprobarea SPS de CODA.
    (2) Documentele analizate sunt următoarele:
    a) FCOPS întocmită de beneficiar şi aprobată de CSC;
    b) CPS întocmită de ACTTM, după caz;
    c) propunerea de SPS întocmită la nivelul DTPI de către DP, cu sprijinul ESP şi ELP;
    d) alte documente specifice sau de susţinere a CPS şi SPS, întocmite la iniţiativa DP sau la solicitarea CODA.


    ART. 24
    PD2 se desfăşoară conform art. 35 şi 36 din instrucţiune.

    ART. 25
    PD3 se desfăşoară conform art. 38 şi 39 din instrucţiune.

    ART. 26
    PD4 se desfăşoară conform art. 40 şi 41 din instrucţiune.

    ART. 27
    (1) Pentru fiecare PSAFE, la PDP, şeful DTPI propune CODA numirea DP, DPI, dintre directorii de program din Oficiul Programe de Înzestrare, respectiv componenţa ESP şi ELP.
    (2) DP asigură managementul PSAFE, conducerea şi coordonarea ESP şi ELP. În acest sens, desfăşoară activităţi de planificare, organizare, analiză, control, testare şi recepţie pentru PSAFE alocat.
    (3) DP asigură coordonarea echipei de proiect din cadrul ACTTM pentru realizarea CPS.
    (4) DP îndeplineşte şi responsabilităţile prevăzute în anexa nr. 5 la instrucţiune, cu adaptarea corespunzătoare a acestora la specificul PSAFE.

    ART. 28
    Pentru fundamentarea şi derularea PSAFE se constituie ESP şi ELP, conform art. 43 alin. (3) din instrucţiune.

    ART. 29
    (1) ESP se compune din:
    a) DP şi DPI;
    b) responsabilul de PSAFE, nominalizat de şeful Direcţiei management contracte (DMC);
    c) câte un reprezentant desemnat de SMAp, Direcţia planificare integrată a apărării, programul major beneficiar/ programele majore beneficiare şi de alte structuri implicate în respectivul PSAFE.

    (2) Persoanele desemnate conform alin. (1) lit. b) şi c) şi înlocuitorii acestora, după caz, sunt împuternicite să reprezinte structurile de provenienţă în îndeplinirea rolului şi atribuţiilor ESP, pe toată durata de derulare a PSAFE.
    (3) ESP sprijină DP în elaborarea şi aplicarea strategiei PSAFE. În acest sens, efectuează analize ale managementului PSAFE privind domeniile esenţiale ale acestuia.
    (4) ESP ia permanent măsurile necesare pentru buna desfăşurare a PSAFE.
    (5) Anterior unei analize planificate la un PD, ESP efectuează o evaluare a informaţiilor şi recomandărilor propuse CODA, solicită, după caz, sprijin cu specialişti, informaţii sau date necesare structurilor MApN cu responsabilităţi în procesul de realizare a PSAFE, integrează informaţiile furnizate şi prezintă CODA concluziile şi propunerile rezultate. Evaluările se realizează pentru aspectele critice ale managementului PSAFE sau ca măsură de combatere a riscurilor identificate pe durata derulării PSAFE.
    (6) Solicitările de informaţii sau date prevăzute la alin. (5) se transmit, în timp util, prin şeful DTPI, la propunerea ESP, concretizată în minutele şedinţelor de lucru ale ESP. Structurile MApN cu responsabilităţi în procesul de realizare a PSAFE răspund solicitărilor transmise într-un interval de timp rezonabil, care să permită derularea PSAFE în condiţii optime.
    (7) ESP îndeplineşte şi responsabilităţile prevăzute în anexa nr. 6a la instrucţiune, cu adaptarea corespunzătoare a acestora la specificul PSAFE.

    ART. 30
    (1) Prevederile art. 45 alin. (2) şi (3) din instrucţiune privind constituirea ELP se aplică în mod corespunzător.
    (2) ELP efectuează documentări, întocmeşte evaluări şi analize tehnice, precum şi rapoarte de specialitate specifice, pentru identificarea, analiza şi definirea posibilităţilor de realizare a sistemelor de armamente şi echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente PSAFE care să răspundă FCOPS, în vederea elaborării CPS şi furnizării datelor de intrare necesare elaborării SPS.
    (3) ELP îndeplineşte şi responsabilităţile prevăzute în anexa nr. 6b la instrucţiune, cu adaptarea corespunzătoare a acestora la specificul PSAFE.

    ART. 31
    (1) SPS este documentul care prezintă obiectivele PSAFE, abordarea contractuală, care include cerinţele transmise de Cancelaria Prim-Ministrului, după caz, strategia de testare şi evaluare, modul de realizare a SLI şi evaluează rezultatele analizei managementului riscului, respectiv rezultatele analizei de cost specifice PSAFE.
    (2) SPS are conţinutul similar cu SPI, fiind întocmit prin adaptarea corespunzătoare a prevederilor anexei nr. 8 la instrucţiune la specificul PSAFE.

    ART. 32
    Pentru documentele aferente activităţilor pentru asigurarea calităţii şi cele aferente activităţilor procesului de omologare, precum şi în ceea ce priveşte intrarea în înzestrare a produselor se aplică prevederile generale din instrucţiune.

    ART. 33
    (1) DP trebuie să urmărească situaţia curentă a PSAFE în desfăşurare şi să raporteze periodic la CODA estimările curente ale fiecărui parametru din SPS. Pentru fiecare SPS, această raportare se face, de regulă, bianual şi ori de câte ori sunt constatate abateri de la SPS.
    (2) Scopul raportului către CODA este de a prezenta stadiul realizării PSAFE şi neconcordanţele ce pot să apară ori cele constatate. Raportul pentru CODA constituie mijlocul de raportare a evaluărilor pe care le face DP privind costul, estimările valorilor curente ale parametrilor şi evaluările privind vulnerabilitatea PSAFE.

    ART. 34
    Abaterile de la PSAFE se gestionează conform prevederilor art. 59 din instrucţiune.


    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016