Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 28 martie 2017  de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 28 martie 2017 de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 277 din 20 aprilie 2017
──────────
    Aprobată de Ordinul nr. 1.023 din 28 martie 2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 277 din 20 aprilie 2017
──────────
    CAP. I
    Procedura de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili administraţi de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili
    Organul fiscal central competent în administrarea marilor contribuabili selectaţi potrivit legii şi a sediilor secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor, înfiinţate de marii contribuabili, este Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.).
    A. Procedura de înregistrare fiscală
    1. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de marii contribuabili şi înscrise în certificatul de înregistrare se fac prin depunerea cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, în a cărui rază teritorială marele contribuabil îşi are sediul social.
    2. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de marii contribuabili în vectorul fiscal vor fi declarate de către aceştia la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
    3. La primirea de la oficiul registrului comerţului a modificărilor menţionate la pct. 1 din prezenta secţiune, Direcţia generală de tehnologia informaţiei va actualiza cu aceste date Registrul contribuabililor al Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.
    4. Înregistrarea sediilor secundare ale marilor contribuabili ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, cu excepţia sucursalelor care se înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a comercianţilor, se face prin completarea şi depunerea formularului „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru sediile secundare (060)“ la organul fiscal central competent din cadrul direcţiei generale regionale a finanţelor publice, în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea sediul secundar.
    5. Prin excepţie de la prevederile pct. 4, sediile secundare ale marilor contribuabili aflate în raza teritorială a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov se înregistrează la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
    6. Radierea înregistrării fiscale a sediilor secundare ale marilor contribuabili înfiinţate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov de marii contribuabili se face prin depunerea formularului (060), menţionat mai sus, la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.
    7. Informaţiile referitoare la înfiinţarea sediilor secundare ale marilor contribuabili, care îşi desfăşoară activitatea pe raza direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, se transmit Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi se evidenţiază într-o secţiune separată a Registrului contribuabililor.
    8. Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va transmite Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti orice modificare cu privire la luarea sau scoaterea din administrare a marilor contribuabili ori a sediilor secundare din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov la data producerii modificării.

    B. Administrarea grupului fiscal unic
    Pentru preluarea în administrare de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a contribuabililor care îndeplinesc criteriul grupului fiscal unic - criteriu specific de selecţie a marilor contribuabili sau pentru predarea spre administrare de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a contribuabililor care nu mai îndeplinesc criteriul grupului fiscal unic sunt aplicabile, în mod corespunzător, dispoziţiile privind transmiterea evidenţelor fiscale şi a dosarelor fiscale prevăzute în Procedura de implementare şi de administrare a grupului fiscal unic, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    C. Obligaţii declarative
    1. Marii contribuabili depun declaraţiile fiscale la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili începând cu obligaţiile aferente lunii ianuarie a anului în care aceştia devin mari contribuabili.
    2. În cazul marilor contribuabili care au înfiinţate sedii secundare, declararea impozitului pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor, inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de salariaţii care îşi desfăşoară activitatea la sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, ca plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor, se face la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.

    D. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare
    Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili se soluţionează potrivit art. 169 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, şi potrivit Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.

    E. Solicitarea documentelor de către marii contribuabili
    Solicitarea documentelor de către marii contribuabili se face prin cerere adresată Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, astfel:
    a) înregistrare la registratura direcţiei;
    b) transmitere prin poştă;
    c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.


    F. Comunicarea documentelor solicitate de marii contribuabili
    Comunicarea documentelor solicitate de marii contribuabili se face astfel:
    1. la domiciliul fiscal al marelui contribuabil ori a împuternicitului acestuia, direct, dacă se asigură primirea sub semnătură a documentelor;
    2. prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
    3. prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la cererea contribuabilului.


    G. Procedura de plată a obligaţiilor fiscale la marii contribuabili
    1. Plata obligaţiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri fiscale, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii aferent activităţii sediilor secundare, se efectuează de către persoana juridică mare contribuabil la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    2. Impozitul pe veniturile din salarii datorat de sediile secundare ale marilor contribuabili se achită de către acestea la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    3. În situaţia în care un mare contribuabil face plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul său secundar, documentele de plată întocmite de contribuabilul mare în acest scop vor cuprinde în mod obligatoriu şi următoarele informaţii:
    a) codul de identificare fiscală şi denumirea persoanei care face plata, respectiv contribuabilul mare care a înfiinţat sediul secundar;
    b) codul de identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata.

    4. Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti virează lunar, potrivit prevederilor legale în vigoare şi precizărilor Ministerului Finanţelor Publice, cotele defalcate prevăzute de lege cuvenite bugetelor locale astfel:
    a) pentru marii contribuabili persoane juridice din municipiul Bucureşti şi pentru sediile secundare ale marilor contribuabili care îşi desfăşoară activitatea în municipiul Bucureşti: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi la bugetul Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
    b) pentru marii contribuabili persoane juridice, altele decât cele prevăzute la lit. a), precum şi pentru sediile secundare ale marilor contribuabili care îşi desfăşoară activitatea în judeţe, inclusiv în judeţul Ilfov: la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi la bugetele locale ale judeţelor pe teritoriul căruia îşi au sediul social persoanele juridice sau îşi desfăşoară activitatea sediile secundare, după caz.

    5. Operaţiunile prevăzute la pct. 4 se efectuează în sistem informatic, pe bază de notă contabilă, şi se confirmă potrivit procedurilor în vigoare.
    6. Conturile de disponibilităţi ale marilor contribuabili şi ale sediilor secundare ale acestora, în care se încasează sume de la instituţiile publice în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (10) şi ale art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se deschid la unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă din judeţul pe a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea marii contribuabili sau sediul/sediile secundar/secundare al/ale acestora sau la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, pentru contribuabilii mari sau sediul/sediile secundar/secundare al/ale acestora care îşi desfăşoară activitatea pe raza municipiului Bucureşti.
    7. Unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă din fiecare judeţ şi Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti vor transmite, la finele fiecărei zile, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili situaţia sumelor încasate în contul 50.69 „Disponibil al operatorilor economici“, deschis pe numele operatorilor economici prevăzuţi la pct. 6, iar aceasta are obligaţia de a stabili, în prima zi lucrătoare de la primirea situaţiilor respective, lista operatorilor economici cu obligaţii fiscale restante sau orice alte sume transmise spre recuperare de alte organe emitente ale titlurilor executorii, precum şi suma aferentă acestor obligaţii, care se retransmite Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, precum şi la unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ, pentru indisponibilizarea contului. La întocmirea listei zilnice pentru indisponibilizarea contului, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va avea în vedere actualizarea sumelor indisponibilizate pe baza listelor transmise anterior Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţilor Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ, în funcţie de soldul existent în evidenţa fiscală la data întocmirii acestei liste, aferent obligaţiilor fiscale restante sau a oricăror altor sume transmise spre recuperare, datorate de către operatorii economici.
    8. Odată cu comunicarea listei prevăzute la pct. 7, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va analiza efectuarea înfiinţării popririi, dispoziţiile art. 236 alin. (12) din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.
    9. Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţile Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ vor proceda la indisponibilizarea/ diminuarea indisponibilizării sumelor în conturile operatorilor economici potrivit listei prevăzute la pct. 7, în cuantumul sumelor înscrise în aceasta, şi nu vor deconta ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), prin care marii contribuabili şi sediile secundare ale acestora sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia dispun transferul în conturi bancare a sumelor indisponibilizate de organele fiscale centrale competente, cu excepţia celor în care, la rubrica „explicaţii“, se precizează în mod expres că transferul se efectuează pentru achitarea integrală sau parţială a sumelor prevăzute la art. 236 alin. (14) şi (15) din Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu indicarea articolului, alineatului şi a literei la care se încadrează excepţia care justifică plata.
    10. Sumele încasate în contul 50.69 „Disponibil al operatorilor economici“ în plus faţă de cele indisponibilizate, precum şi cele pentru care nu s-a întocmit de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili lista prevăzută la pct. 7 în termenul stabilit pot fi transferate în conturi bancare, cu condiţia ca asupra conturilor respective să nu fi fost înfiinţată poprirea prin titluri executorii.

    H. Procedura de control fiscal la marii contribuabili
    1. Activitatea de inspecţie fiscală se desfăşoară în baza prevederilor titlului VI „Controlul fiscal“ din Codul de procedură fiscală.
    2. Acţiunile de control fiscal la marii contribuabili şi sediile secundare ale acestora se efectuează de către personalul cu atribuţii de inspecţie fiscală din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.
    Prin excepţie, în baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, se pot efectua acţiuni de control fiscal la un mare contribuabil sau la sediul secundar al acestuia şi de către alte structuri de inspecţie fiscală, prin delegare de competenţă.

    3. Acţiunile de control fiscal pentru care au fost comunicate avize de inspecţie fiscală sau pentru care au fost emise ordine de serviciu, după caz, în vederea efectuării inspecţiei fiscale sau a controlului inopinat la operatori economici care devin mari contribuabili, potrivit prevederilor legale, de către organele de inspecţie fiscală din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi care nu au fost începute până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili se vor efectua de organele de inspecţie fiscală care le-au iniţiat. Actul de control încheiat în urma acţiunii de control fiscal, însoţit, după caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili pentru valorificare, conform prevederilor legale.
    4. Acţiunile de control fiscal începute de către organele de inspecţie fiscală din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice la operatorii economici care devin mari contribuabili potrivit prevederilor legale şi care nu au fost finalizate până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili se vor finaliza de organele de inspecţie fiscală care le-au iniţiat. Actul de control încheiat în urma acţiunii de control fiscal, însoţit, după caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili pentru valorificare, conform prevederilor legale.
    5. Contestaţiile formulate la actele administrativ-fiscale încheiate conform celor prevăzute la pct. 3 şi 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativ- fiscale contestate. Aceste contestaţii, însoţite de dosarul contestaţiei, precum şi de referatul cu propuneri de soluţionare întocmit de organul fiscal central emitent se vor transmite spre soluţionare organului competent la data depunerii contestaţiei, potrivit legii.
    6. În cazul inspecţiilor fiscale ce cuprind obligaţiile fiscale pentru care competenţa de administrare revine Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, acţiunile de verificare la sediul secundar vor avea în vedere operaţiunile şi documentele justificative în care acestea sunt evidenţiate, pentru stabilirea bazei de impozitare aferentă obligaţiilor fiscale datorate de plătitorul de obligaţii fiscale. Aceste acţiuni vor fi coordonate de echipa de la sediul principal şi sunt parte componentă a acţiunii de inspecţie fiscală. Rezultatele acţiunilor de verificare la sediile secundare se consemnează în procesul-verbal încheiat de organele de inspecţie fiscală. Constatările din procesele-verbale vor fi centralizate şi preluate în Raportul de inspecţie fiscală ce se va finaliza la plătitorii de obligaţii fiscale, respectiv contribuabilii mari verificaţi.

    I. Activitatea de supraveghere fiscală, monitorizare şi autorizare
    1. Eliberarea actelor administrative, precum şi participarea cu specialişti în comisiile constituite conform legislaţiei specifice în domeniul jocurilor de noroc şi al autorizării unităţilor emitente de tichete de masă se realizează de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili pentru marii contribuabili cu sediul social sau sedii secundare aflate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, respectiv de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află sediul social sau sediile secundare ale marilor contribuabili.
    2. Actele administrative emise în aplicarea legislaţiei din domeniul autorizării jocurilor de noroc de către structurile teritoriale competente rămân valabile pentru perioada pentru care au fost emise.

    J. Procedura de îndrumare şi asistenţă pentru marii contribuabili
    1. Îndrumarea şi asistenţa marilor contribuabili în aplicarea prevederilor legislaţiei fiscale se asigură de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. Îndrumarea şi asistenţa se fac fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din iniţiativa organului fiscal central competent. Îndrumarea şi asistenţa ca urmare a solicitării marilor contribuabili se realizează în mod prioritar prin e-mail sau telefonic, potrivit procedurilor specifice. Pentru asistenţa prin e-mail contribuabilii mari vor completa formularul de asistenţă existent pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Contribuabilii mari pot solicita asistenţă telefonic Biroului central asistenţă telefonică a contribuabililor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Îndrumarea şi asistenţa din iniţiativa organului fiscal central competent se asigură atât prin elaborarea şi distribuirea de materiale de informare (ghiduri, broşuri, pliante, afişe etc.), cât şi prin orice alte mijloace care pot asigura transmiterea corespunzătoare a informaţiilor şi mesajelor.
    2. În situaţia în care, din motive tehnice, Sistemul Electronic Naţional nu este operaţional pentru toţi marii contribuabili, îndrumarea şi asistenţa acestora în ceea ce priveşte depunerea şi primirea declaraţiilor fiscale se asigură şi de către compartimentele de specialitate din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice pe a căror rază teritorială se află sediul social al contribuabilului. Declaraţiile fiscale în format electronic şi pe suport hârtie vor fi transmise de către organul fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F. la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili pentru a fi preluate în evidenţa pe plătitori şi în dosarul fiscal al marelui contribuabil.

    K. Procedura de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare pentru marii contribuabili
    1. Pentru marii contribuabili, inclusiv pentru sediile secundare ale acestora, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
    2. Actul administrativ prin care se comunică marelui contribuabil pierderea valabilităţii înlesnirii la plată, fie de către marele contribuabil persoană juridică, fie de către un sediu secundar al acestuia, este emis de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va întreprinde măsurile care se impun în vederea recuperării sumelor rămase de plată şi aplicării legislaţiei în domeniu.

    L. Procedura de compensare şi de restituire a obligaţiilor bugetare
    1. Restituirea sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare cuvenite, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, marilor contribuabili, inclusiv sediilor secundare ale acestora, se realizează numai după compensarea efectuată cu alte obligaţii fiscale datorate, în conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedură fiscală.
    2. Sumele de restituit/rambursat marelui contribuabil vor fi compensate cu obligaţiile fiscale restante înregistrate de către acesta.
    3. Cererile de compensare şi/sau de restituire depuse de marii contribuabili, nesoluţionate la data efectuării predării-primirii activităţii de administrare a acestora de către organul fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F., dar aflate în termenul legal de soluţionare, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili spre soluţionare.
    4. Cererile de compensare şi/sau de restituire ale contribuabililor care nu mai îndeplinesc criteriile de selecţie pentru a fi încadraţi în categoria marilor contribuabili, nesoluţionate la data efectuării predării-primirii activităţii de administrare a acestuia de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, dar aflate în termenul legal de soluţionare, vor fi predate, ca parte a dosarului fiscal al contribuabilului, organului fiscal central competent spre soluţionare.
    5. Cererile de compensare şi/sau de restituire, nesoluţionate la data efectuării predării-primirii activităţii de administrare a acestora de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili sau de către organul fiscal teritorial competent din cadrul A.N.A.F., după caz, şi al căror termen legal de soluţionare se împlineşte până la data transferului între organele fiscale centrale implicate, vor fi soluţionate de organul fiscal central căruia i-au fost acestea adresate.

    M. Procedura de executare silită a marilor contribuabili
    1. Pentru recuperarea creanţelor fiscale datorate de marii contribuabili, inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de marii contribuabili şi sediile secundare ale acestora, în cadrul procedurii de executare silită, organul de executare coordonator este Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. În situaţia în care executarea silită se face prin poprire, aplicarea măsurii de executare silită se face de către organul de executare coordonator.
    2. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente să aplice procedura de executare silită prin sechestrarea şi valorificarea bunurilor mobile/imobile ale contribuabililor mari sunt organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află bunurile.
    3. Prin excepţie de la pct. 2, atunci când se constată că există pericolul evident de înstrăinare, substituire sau de sustragere de la executare silită a bunurilor şi veniturilor urmăribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea şi executarea silită a acestora, indiferent de locul în care se găsesc bunurile.
    4. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente vor numi comisiile de licitaţie, în vederea desfăşurării procedurii de valorificare a bunurilor sechestrate.

    N. Reglementarea activităţii juridice la momentul înregistrării sau preluării unui mare contribuabil
    1. Pentru litigiile născute anterior momentului înregistrării sau preluării unui mare contribuabil, indiferent de obiectul lor, reprezentarea va fi asigurată în continuare de către serviciile juridice din cadrul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice sau direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
    2. Prin excepţie de la regula menţionată anterior, pentru litigiile născute anterior momentului înregistrării sau preluării unui mare contribuabil, având ca obiect procedura insolvenţei, reprezentarea în faţa instanţelor de judecată va fi asigurată de către Serviciul juridic din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, care se va substitui în drepturile şi obligaţiile organului fiscal în administrarea căruia sa aflat anterior contribuabilul.
    3. Pentru litigiile viitoare, indiferent de obiectul lor, reprezentarea în faţa instanţelor de judecată va fi asigurată de Serviciul juridic din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, în condiţiile în care acestea sunt născute ca urmare a actelor de administrare pe perioada cât deţine calitatea de mare contribuabil.
    4. În litigiile având ca obiect procedura insolvenţei instrumentarea dosarelor se va realiza de către Serviciul juridic din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, doar în perioada în care societatea deţine calitatea de mare contribuabil, ulterior fiind înaintat organului fiscal în a cărei competenţă se va afla contribuabilul.

    O. Procedura de monitorizare a marilor contribuabili
    1. Activitatea de monitorizare a marilor contribuabili administraţi de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili este realizată de către Direcţia generală de planificare, monitorizare şi sinteză din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
    2. Monitorizarea colectării veniturilor bugetare de la marii contribuabili se realizează pe baza raportării lunare pe care Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili o va transmite Direcţiei generale de planificare, monitorizare şi sinteză.
    3. Pe baza informaţiilor referitoare la obligaţiile de plată şi la încasările în contul acestora din evidenţa proprie, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va transmite Direcţiei generale de planificare, monitorizare şi sinteză, prin intermediul Direcţiei generale de tehnologia informaţiei, până pe data de 10 a lunii următoare celei de raportare, situaţia privind obligaţiile bugetare de plată şi încasările în contul acestora, conform formularelor 01-04, cuprinse în anexele nr. 2-5 la ordin.
    4. Situaţia privind obligaţiile bugetare de plată se întocmeşte pe fiecare mare contribuabil şi, separat, pe fiecare buget, respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi bugetul asigurărilor pentru şomaj.
    5. Informaţiile necesar a fi completate în situaţia privind obligaţiile bugetare de plată rezultă din evidenţa analitică pe plătitori şi constituie baza documentară de analiză şi informare atât pentru Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cât şi pentru Ministerul Finanţelor Publice.
    6. Informaţiile cuprinse în formularele 01-04 din anexele nr. 2-5 la ordin, transmise de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, se vor prelua şi se vor transmite în format electronic, pe baza datelor din Sistemul de administrare a creanţelor fiscale.
    7. Direcţia generală de planificare, monitorizare şi sinteză va fi înştiinţată în termen de 30 de zile despre orice modificare intervenită în datele de înregistrare fiscală a marilor contribuabili şi a sucursalelor/punctelor de lucru ale acestora şi despre preluarea în administrare a unor noi mari contribuabili.

    P. Activitatea de inspecţie economico-financiară
    1. Activitatea de inspecţie economico-financiară se desfăşoară în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 101/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare.
    2. Activitatea de inspecţie economico-financiară se efectuează de către personalul cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul serviciului de inspecţie economico-financiară la operatorii economici aşa cum sunt definiţi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare, şi care au calitatea de mari contribuabili.
    3. Personalul cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul serviciului de inspecţie economico-financiară efectuează, de asemenea, acţiuni de inspecţie la instituţii publice în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.257/2012 privind organizarea inspecţiilor şi stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea acestora în vederea aplicării Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv.
    4. Competenţa de exercitare a activităţii de inspecţie economico-financiară la operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili revine organului de inspecţie economico-financiară în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al operatorului economic, potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.545/2012 privind competenţa de exercitare a inspecţiei economico-financiare, soluţionarea conflictului de competenţă şi delegarea competenţei.
    5. Prin excepţie, pentru sediile secundare ale operatorului economic care are calitatea de mare contribuabil, competenţa de exercitare a activităţii de inspecţie economico-financiară revine şi organului de inspecţie economico-financiară în a cărui rază teritorială se află sediul acestuia, potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.545/2012.
    6. Inspecţia economico-financiară la operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, precum şi la sediile secundare ale acestora se efectuează şi prin delegarea de competenţă potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.545/2012.
    7. Verificările sumelor solicitate/acordate de la bugetul de stat consolidat la operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, în vederea avizării/controlului acestora, se efectuează potrivit prevederilor actelor normative prin care sunt reglementate.
    8. Din punct de vedere metodologic, serviciul de inspecţie economico-financiară este coordonat de Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
    9. Plângerile prealabile formulate împotriva dispoziţiilor obligatorii întocmite de organul de inspecţie economico-financiară la operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, precum şi contestaţiile formulate împotriva proceselor-verbale de inspecţie se depun la structura care a efectuat controlul, structură care asigură întocmirea şi transmiterea referatului cu propuneri de soluţionare la structura responsabilă de soluţionarea plângerilor prealabile şi contestaţiilor.
    10. Plângerile prealabile şi contestaţiile se soluţionează de structura responsabilă de soluţionarea plângerilor prealabile şi contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

    CAP. II
    Dispoziţii tranzitorii
    A. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA şi opţiune de rambursare
    1. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse în termenul legal prevăzut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie a anului anterior anului în care contribuabilii au devenit mari contribuabili, depuse de către contribuabilii care devin mari contribuabili începând cu data de 1 ianuarie şi nesoluţionate până la data preluării de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, se soluţionează după cum urmează:
    1.1. în cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare şi nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare aprobată, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, în vederea finalizării procedurii;
    1.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare până la data predării se transferă Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, în vederea soluţionării.
    Pentru soluţionarea acestor deconturi, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili aplică procedura corespunzătoare categoriei de contribuabili din care făcea parte respectivul contribuabil la data depunerii decontului.
    Organul fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare nesoluţionate, însoţite, în mod obligatoriu, de următoarele:
    a) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, se încadrau în categoria contribuabililor mijlocii:
    - referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii;
    – orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării;

    b) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, beneficiau de regimul special de rambursare pentru exportatori:
    - decizia privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori;
    – referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de exportatori;
    – orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării;

    c) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, nu erau consideraţi mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau exportatori:
    - fişa de calcul al Standardului individual negativ (SIN);
    – fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;
    – fişa de analiză de risc;
    – referatul pentru analiză documentară;
    – orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării.

    Pentru contribuabilii care, începând cu 1 ianuarie, devin mari contribuabili, vechiul organ fiscal central transmite Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi informaţiile înscrise în baza de date specială privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, în condiţiile prevăzute de Procedura de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.



    2. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse, în termenul legal, de către contribuabilii care, începând cu data de 1 ianuarie, nu mai îndeplinesc criteriile pentru a fi mari contribuabili, inclusiv solicitările de rambursare aferente lunii noiembrie a ultimului an în care aceste persoane au avut calitatea de mari contribuabili şi nesoluţionate până la data preluării de către noul organ fiscal central de administrare, se soluţionează după cum urmează:
    2.1. în cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare şi nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare aprobată, noului organ fiscal central competent, în vederea finalizării procedurii;
    2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare până la data predării se transferă noului organ fiscal central competent, în vederea soluţionării.
    Pentru soluţionarea acestor deconturi, noul organ fiscal central competent aplică procedura corespunzătoare categoriei de mari contribuabili din care făcea parte respectivul contribuabil la data depunerii decontului. Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili transmite noului organ fiscal central deconturile nesoluţionate, însoţite în mod obligatoriu de Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de marii contribuabili şi de orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării. Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili transmite noului organ fiscal central şi informaţiile înscrise în baza de date specială privind persoanele
    impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, constituită în condiţiile prevăzute de Procedura de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, referitoare la persoanele impozabile, care nu mai îndeplinesc criteriile pentru a fi mari contribuabili după data de 1 ianuarie.



    B. Plata obligaţiilor fiscale ale marilor contribuabili
    1. Plăţile obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilii care, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, nu mai au calitatea de mari contribuabili se realizează până la aceeaşi dată la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    2. Începând cu această dată, plăţile efectuate de aceşti contribuabili se realizează astfel:
    a) la unitatea de Trezorerie a Statului cu rol de municipiu reşedinţă din judeţul unde sunt situate administraţiile pentru contribuabilii mijlocii sau la Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz, unde vor fi preluaţi spre administrare contribuabilii care, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, îndeplinesc criteriile de selecţie pentru contribuabili mijlocii;
    b) la unităţile Trezoreriei Statului la care vor fi arondaţi, pentru contribuabilii care, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, nu îndeplinesc criteriile de selecţie pentru contribuabili mijlocii.

    3. Până la data de 31 decembrie inclusiv a anului în care se efectuează selecţia/actualizarea contribuabililor mari, plăţile reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri ale bugetelor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, datorate de contribuabilii care, începând cu data de 1 ianuarie, au dobândit calitatea de mari contribuabili, se realizează la unităţile Trezoreriei Statului la care sunt arondaţi. Începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, plăţile efectuate de aceşti contribuabili se realizează la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    4. Prevederile pct. 3 se aplică în mod corespunzător şi contribuabililor care devin mari contribuabili pe parcursul anului fiscal, respectiv contribuabilii selectaţi potrivit criteriului investiţional, contribuabilii rezultaţi în urma divizării/reorganizării unui mare contribuabil, contribuabilii nou-rezultaţi din fuziunea/reorganizarea unui mare contribuabil, precum şi contribuabilii care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic sau în criteriul participării directe prevăzuţi la art. 7 alin. (9)-(10) din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.609/2016 privind organizarea activităţii de administrare a marilor contribuabili.
    5. Eventualele plăţi efectuate de către contribuabilii care începând cu data de 1 ianuarie a anului următor vor fi administraţi de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, efectuate la unităţile Trezoreriei Statului la care au fost arondaţi anterior acestei date, se vor transfera la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
    6. Eventualele plăţi efectuate de către contribuabilii care începând cu data de 1 ianuarie a anului următor nu vor mai fi administraţi de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, efectuate la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, se transferă la unităţile Trezoreriei Statului la care au fost arondaţi potrivit pct. 2.
    7. Operaţiunile de transfer prevăzute la pct. 5 şi 6 se efectuează de către unităţile Trezoreriei Statului la care au fost efectuate plăţile eronate, pe bază de ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), până la data de 31 martie. După această dată, eventualele plăţi efectuate eronat de către contribuabili la unităţile Trezoreriei Statului la care au fost arondaţi anterior datei de 1 ianuarie se vor returna plătitorilor.

    C. Gestiunea înlesnirilor la plată
    1. Până la data de 31 decembrie a anului, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de către organele fiscale centrale competente în administrarea obligaţiilor fiscale ale contribuabililor care urmează a avea calitatea de mari contribuabili.
    2. Până la data menţionată la pct. 1, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie, pentru contribuabilii ale căror obligaţii fiscale sunt administrate de Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi care urmează a nu mai avea calitatea de mari contribuabili, se realizează de către acest organ fiscal central.
    3. Începând cu 1 ianuarie a anului următor, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie, pentru contribuabilii prevăzuţi la pct. 1, se realizează de către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, iar pentru contribuabilii prevăzuţi la pct. 2 se realizează de către noul organ fiscal central care administrează obligaţiile fiscale ale acestora.
    4. Organele fiscale centrale prevăzute la pct. 1 şi 2 vor efectua verificarea condiţiilor menţinerii valabilităţii înlesnirilor la plată, iar în cazul pierderii valabilităţii/finalizării înlesnirilor la plată vor comunica, până la data menţionată la pct. 1, contribuabilului o decizie în acest sens.
    5. Actele administrative prin care s-au acordat înlesniri la plată, împreună cu graficele de eşalonare, se transmit în format hârtie, însoţite de:
    a) nota de constatare prin care se precizează modul de respectare a înlesnirilor la plată acordate până la data de 31 decembrie a anului;
    b) scrisorile de garanţie bancară/poliţele de asigurare de garanţie sau contractele de ipotecă sau gaj, în original. Scrisorile de garanţie bancară/poliţele de asigurare de garanţie trebuie să fie în termen de valabilitate, iar pentru contractele de ipotecă sau gaj să se facă menţiunea privind înscrierea acestora în vederea efectuării publicităţii legale.

    6. În situaţia garanţiilor în numerar depuse la unităţile Trezoreriei Statului, organele fiscale centrale prevăzute la pct. 1 şi 2 vor lua de îndată măsuri pentru transferul acestora în conturile menţionate de către contribuabili, la dispoziţia organelor fiscale centrale care vor administra obligaţiile fiscale ale contribuabililor.

    D. Procedura de executare silită
    1. Organele fiscale centrale competente în administrarea contribuabililor anterior datei de când aceştia au devenit mari contribuabili, potrivit legii, care au înfiinţat popriri înainte de această dată asupra veniturilor datorate de terţi ori asupra disponibilităţilor din conturile bancare, vor comunica terţilor şi tuturor băncilor unde sunt înfiinţate popriri noile coduri IBAN în care se vor vira sumele.
    2. În cazul în care există sume obţinute şi nedistribuite din valorificarea bunurilor sechestrate, acestea se vor vira în contul 50.67 „Disponibil din sume încasate din valorificarea bunurilor mobile şi imobile în cadrul procedurii de executare silită“ care funcţionează pe numele Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili. În acest sens, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili va proceda la eliberarea sau la distribuirea sumelor, prevederile titlului VII „Colectarea creanţelor fiscale“ cap. X „Eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită“ din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.

    E. Monitorizarea marilor contribuabili
    Până la data de 1 ianuarie a anului următor, raportarea lunară cu privire la situaţia obligaţiilor de plată şi a încasărilor în contul fiecărui buget, respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi bugetul asigurărilor pentru şomaj, se va realiza de organul fiscal central competent.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016