Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURĂ din 28 mai 2025 privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar
EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 516 din 3 iunie 2025
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.200 din 28 mai 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 3 iunie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta procedură stabileşte mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar, având ca scop prevenirea şi combaterea violenţei şcolare.
(2) Mecanismul oferă elevilor, părinţilor, precum şi personalului din unităţile de învăţământ posibilitatea de a raporta acte de violenţă într-un mod anonim, fără a li se periclita siguranţa, intimitatea sau integritatea.
ART. 2
Mecanismul de semnalare anonimă se bazează pe următoarele principii fundamentale:
a) asigurarea confidenţialităţii identităţii persoanei care face sesizarea;
b) protecţia drepturilor persoanelor implicate în procesul de raportare;
c) respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia datelor cu caracter personal;
d) asigurarea unui climat educaţional sigur, echitabil şi fără violenţă.
CAP. II
Modalităţi de sesizare
ART. 3
(1) Sesizarea faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită poate fi făcută anonim, prin utilizarea următoarelor modalităţi:
a) cutia fizică de sesizări - amplasată într-un loc accesibil şi vizibil din incinta unităţii de învăţământ, destinată colectării sesizărilor anonime. În acest caz, unitatea de învăţământ pune la dispoziţia personalului şi elevilor formulare de sesizare anonimă, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;
b) formularul electronic - disponibil pe site-ul oficial al unităţii de învăţământ, acesta permite transmiterea sesizărilor în mod anonim, prin completarea informaţiilor prevăzute în anexa la prezenta procedură;
c) adresă de e-mail dedicată - permite transmiterea mesajelor anonime printr-un canal electronic securizat, care nu salvează adresa de e-mail a persoanei care a formulat sesizarea, la solicitarea acesteia.
(2) În cazul în care sesizarea suspiciunilor şi a cazurilor de violenţă este făcută prin utilizarea modalităţilor prevăzute la alin. (1), cu indicarea datelor de identitate, persoana care a formulat-o are dreptul de a cere anonimizarea/asigurarea confidenţialităţii identităţii.
CAP. III
Fapte care pot fi semnalate
ART. 4
Faptele care pot fi semnalate anonim includ, dar nu se limitează la:
a) cazurile de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi săvârşite în mediul şcolar;
b) cazurile de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ în mediul şcolar;
c) cazurile de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ săvârşite de elevi în mediul şcolar;
d) suspiciunea de consum de substanţe psihoactive (droguri);
e) existenţa situaţiilor de tipul: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni - furt, tâlhărie;
f) cazurile de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara mediului şcolar.
CAP. IV
Procedura de analiză a sesizărilor
ART. 5
(1) Toate sesizările anonime care au ca obiect faptele prevăzute la art. 4 sunt analizate de către Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, denumită în continuare CPCV, constituită la nivelul unităţii de învăţământ.
(2) CPCV analizează sesizarea şi investighează, în acord cu Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.235/2023, cu modificările ulterioare, pentru a lua măsurile necesare/adecvate, cu respectarea principiului confidenţialităţii şi respectarea datelor personale conţinute de sesizări.
(3) CPCV întocmeşte rapoarte periodice cu privire la măsurile adoptate şi urmăreşte modul de implementare a acestora.
(4) În situaţiile în care faptele de violenţă/suspiciunile semnalate depăşesc competenţele şi atribuţiile membrilor CPCV, va fi solicitată implicarea altor instituţii abilitate, conform legislaţiei în vigoare.
CAP. V
Protecţia identităţii
ART. 6
(1) În cazul în care se cunoaşte identitatea persoanei care efectuează sesizarea conform prevederilor art. 3 alin. (2), se iau măsuri de anonimizare a identităţii acesteia.
(2) Identitatea persoanei prevăzute la alin. (1) este cunoscută doar de către directorul unităţii de învăţământ, respectiv persoana/persoanele desemnată/desemnate de acesta să aibă acces la cutie şi/sau la e-mailul dedicat.
(3) Ulterior anonimizării, sesizarea se transmite spre soluţionare CPCV. Orice demers de identificare sau de intimidare a persoanei care sesizează va fi considerat abatere disciplinară şi va atrage sancţiuni conform legii.
(4) Orice represalii sau discriminări la care sunt supuse persoanele care semnalează fapte de violenţă, în cazul în care numele acestora devine cunoscut sau acestea declară în public că au semnalat faptele respective, sunt considerate abateri disciplinare şi vor atrage sancţionarea persoanelor care se fac vinovate conform legii.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 7
(1) Mecanismul de sesizare anonimă urmează să fie inclus în regulamentul de ordine interioară al unităţilor de învăţământ preuniversitar şi publicat pe site-ul unităţii de învăţământ.
(2) Fiecare unitate de învăţământ se asigură că orice persoană interesată are acces la modalităţile de sesizare prevăzute la art. 3.
(3) Prevederile prezentei proceduri vor fi diseminate periodic, prin diverse mijloace, către personalul unităţilor de învăţământ, către elevi şi familiile acestora.
(4) Informaţiile referitoare la modalităţile de sesizare sunt distribuite către personalul unităţii de învăţământ, elevi şi familiile acestora periodic, iar elevii vor fi încurajaţi constant să le utilizeze atunci când este cazul.
ART. 8
Prezenta procedură poate fi revizuită periodic, pentru a se asigura eficienţa mecanismului şi conformitatea cu legislaţia în vigoare.
ART. 9
Reglementările interne ale unităţilor de învăţământ referitoare la mijloacele de sesizare a faptelor de violenţă sunt adaptate pentru a respecta prevederile prezentei proceduri.
ANEXA 1
FORMULAR
de sesizare anonimă a faptelor de violenţă şi/sau a suspiciunilor
privind consumul de substanţe psihoactive (droguri) şi alte abateri de
la normele de bună conduită, de către elevi sau personalul şcolii
Acest formular este destinat semnalării faptelor de violenţă în cadrul unităţii de învăţământ. Rolul lui este de a ne ajuta să identificăm situaţiile problematice şi soluţiile la acestea. Este important să completezi acest formular cât de repede poţi după petrecerea faptei şi să incluzi cât mai multe detalii reale.
Completarea sa nu necesită includerea numelui tău sau a altor date personale. Dacă îţi doreşti, poţi menţiona numele tău, caz în care acesta va fi anonimizat. Identitatea ta va fi cunoscută doar de directorul unităţii de învăţământ sau persoana/persoanele desemnată/desemnate de acesta să deschidă cutia/să acceseze e-mailul dedicat.
Toate informaţiile vor fi tratate cu seriozitate şi maximă confidenţialitate. Eşti în deplină siguranţă.
1. Tipul faptei observate sau trăite (Bifează una sau mai multe opţiuni.):
[ ] violenţă fizică (de exemplu, lovire, împingere, trântire);
[ ] violenţă verbală (de exemplu, jigniri, umiliri, insulte);
[ ] hărţuire/bullying (de exemplu, intimidare repetată, excludere socială, zvonuri);
[ ] comportament inadecvat al personalului şcolii;
[ ] consum de droguri în şcoală;
[ ] alte situaţii (Te rugăm să detaliezi mai jos.).
2. Descrierea faptei
(Ce s-a întâmplat? Cine a fost implicat? Cum s-a manifestat fapta?)
…………………….....................................................................….....
…………………….....................................................................….....
3. Locul în care a avut loc fapta
(de exemplu, sala de clasă, curtea şcolii, holuri, toaletă, în afara şcolii etc.)
…………………….....................................................................….....
…………………….....................................................................….....
4. Data şi ora aproximativă a incidentului
…………………….....................................................................….....
…………………….....................................................................….....
5. Ai mai asistat la fapte similare din partea persoanei implicate?
[ ] Da
[ ] Nu
[ ] Nu ştiu
Dacă da, poţi oferi detalii suplimentare:
…………………….....................................................................….....
…………………….....................................................................….....
6. Alte observaţii/sugestii/informaţii relevante:
…………………….....................................................................….....
…………………….....................................................................….....
NOTĂ:
Formularul poate fi introdus în cutia fizică de sesizări amplasată în şcoală sau completat online, dacă este disponibilă această opţiune.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: