Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 27 aprilie 2016  pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin propunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 27 aprilie 2016 pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin propunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN*)

EMITENT: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 383 din 19 mai 2016 ──────────     *) Aprobată de Regulamentul nr. 4 din 27 aprilie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 19 mai 2016. ──────────
    ART. 1
    Organizare, administrare şi funcţionare

    (1) SAL-FIN pentru piaţa financiară nonbancară este înfiinţată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) ca entitate de soluţionare alternativă a litigiilor dintre un comerciant ce desfăşoară activităţi în România şi se supune autorizării reglementării şi/sau supravegherii A.S.F., după caz, şi un consumator rezident în Uniunea Europeană.
    (2) SAL-FIN este constituită în scopul de a asigura aplicarea prevederilor Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) în domeniul protecţiei consumatorului, transpusă în legislaţia română prin Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, denumită în continuare OG nr. 38/2015. Ordonanţa asigură cadrul de aplicare directă a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum).
    (3) Funcţionarea SAL-FIN se va face conform prevederilor legale în vigoare:
    a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) legislaţia primară completată de legislaţia secundară aplicabilă domeniilor din asigurări-reasigurări, instrumentelor şi investiţiilor financiare, sistemului de pensii administrate privat, completată de legislaţia incidentă;
    c) OG nr. 38/2015;
    d) Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;
    e) Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţia incidentă acesteia;
    f) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (4) Prezenta procedură se aplică funcţionării SAL-FIN înfiinţate de A.S.F.
    (5) Nu se supun prevederilor prezentei proceduri:
    a) procedurile de soluţionare a reclamaţiilor consumatorilor derulate de comercianţi prin proceduri proprii;
    b) serviciile neeconomice de interes general;
    c) litigiile dintre comercianţi;
    d) negocierile directe dintre consumator şi comerciant;
    e) încercările efectuate de un judecător de a soluţiona un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu;
    f) procedurile iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator;
    g) litigiile ce privesc starea civilă, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorală, relaţiile de familie, drepturi asupra cărora părţile nu pot să dispună.
    (6) În funcţionarea sa, SAL-FIN este asistat de un Secretariat tehnic.
    ART. 2
    Definiţii
    În sensul prezentei proceduri, termenii şi expresiile utilizate au semnificaţiile definite prin Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    ART. 3
    Refuzul SAL-FIN
    (1) SAL-FIN poate refuza instrumentarea unui anumit litigiu, în conformitate cu prevederile OG nr. 38/2015, pentru următoarele motive:
    a) consumatorul nu a încercat să contacteze comerciantul în cauză pentru a discuta reclamaţia sa şi nu a căutat, ca un prim pas, să rezolve diferendul direct cu comerciantul;
    b) litigiul este promovat cu rea-credinţă sau este ofensator;
    c) litigiul este sau a fost analizat anterior de către o altă entitate de SAL sau de către o instanţă judecătorească;
    d) consumatorul nu a prezentat reclamaţia către SAL-FIN în termen de un an de la data la care acesta, după caz, a prezentat reclamaţia comerciantului sau de la data săvârşirii faptei ce a dat naştere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora;
    e) instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta în mod grav funcţionarea eficientă a SAL-FIN;
    f) litigiul nu priveşte un comerciant aflat în supravegherea A.S.F.
    (2) În cazul în care SAL-FIN nu poate analiza un litigiu înaintat, aceasta va prezenta ambelor părţi o explicaţie privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului.
    (3) Refuzul examinării unui anumit litigiu, potrivit prezentului înscris, nu va afecta accesul consumatorilor la procedurile SAL, inclusiv în cazul litigiilor transfrontaliere.
    (4) În cazul în care SAL-FIN nu poate examina un litigiu prezentat, conform alin. (1), consumatorul se poate adresa unei alte entităţi SAL competente.
    ART. 4
    Independenţă şi imparţialitate
    (1) În cadrul SAL-FIN vor fi înscrişi conciliatori ce se vor regăsi în Registrul conciliatorilor, pe domenii specifice competenţelor profesionale ale acestora.
    (2) Conciliatorii sunt independenţi şi imparţiali în îndeplinirea atribuţiilor lor.
    (3) Nicio autoritate nu poate interveni direct sau indirect în adoptarea şi propunerea unei soluţii de către un conciliator.
    (4) Pentru fiecare caz supus procedurii pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin propunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN se alege de către părţi, de comun acord, o persoană din Registrul conciliatorilor.
    (5) Desemnarea conciliatorului se realizează în termen de 5 zile de la depunerea cererii de soluţionare alternativă a litigiului de către SAL-FIN.
    (6) Conciliatorul desemnat este abilitat să judece un litigiu determinat şi să propună părţilor o soluţie de rezolvare a litigiului.
    (7) În cazul în care părţile nu ajung la un acord cu privire la persoana conciliatorului, Colegiul de coordonare desemnează o altă persoană înscrisă în Registrul conciliatorilor.
    (8) Conciliatorul consemnează dezbaterile în încheieri de şedinţă, analizează documentele părţilor şi le predă către Secretariatul tehnic al SAL-FIN.
    (9) Secretariatul tehnic al SAL-FIN nu participă la adoptarea unei decizii de către un conciliator.
    (10) A.S.F. poate solicita orice informaţii sau documente pentru a se asigura de integritatea şi imparţialitatea conciliatorilor în cazurile administrate.
    (11) Părţile aflate în litigiu vor fi notificate de către Secretariatul tehnic al SAL-FIN imediat după primirea tuturor documentelor care conţin informaţii relevante referitoare la litigiu.
    (12) În cursul procedurilor SAL-FIN:
    a) părţile au dreptul de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la obiectul litigiului înaintat spre soluţionare, în termen de 15 zile calendaristice de la data sesizării SAL-FIN, precum şi de a primi din partea SAL-FIN probele, documentele şi elementele de fapt prezentate de cealaltă parte, orice declaraţii şi avize ale experţilor şi de a prezenta observaţii pe marginea acestora;
    b) părţile sunt informate cu privire la rezultatul procedurii SAL, în scris pe un suport durabil sau prin poştă electronică, precizându-se motivele pe care se întemeiază rezultatul.
    ART. 5
    Registrul conciliatorilor
    (1) Registrul conciliatorilor se constituie conform Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (2) Înscrierea conciliatorilor în Registru se face specificându-se pentru fiecare conciliator titlurile ştiinţifice deţinute şi activitatea profesională care îl defineşte, vechimea şi domeniul de competenţe în care poate soluţiona litigiile.
    (3) Registrul SAL-FIN al conciliatorilor este public, fiind disponibil pe pagina de internet a SAL-FIN.
    (4) Totalitatea conciliatorilor înscrişi în Registru constituie Corpul conciliatorilor.
    (5) Încetarea calităţii de conciliator şi, respectiv, radierea sa din Registru se fac în condiţiile menţionate în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SALFIN).
    ART. 6
    Răspunderea conciliatorilor
    (1) În cazul în care există suspiciuni ale Colegiului de coordonare al SAL-FIN cu privire la imparţialitate, Colegiul convoacă Plenul Corpului conciliatorilor pentru dezbaterea cazului supus SAL-FIN. Întâlnirea poate fi convocată în termen de 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă a situaţiei şi se consideră că există cvorum dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul de conciliatori înscrişi în Registru. Neîntrunirea numărului determină o altă convocare la care decizia se ia cu majoritatea celor prezenţi. Absenţa de la convocare poate fi motivată, în caz contrar aplicându-se Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (2) Conciliatorii sunt răspunzători şi pot fi ţinuţi să achite daune în condiţiile legii atât faţă de părţi, cât şi faţă de SAL-FIN:
    a) dacă după acceptare renunţă în mod nejustificat la însărcinarea lor;
    b) dacă nu participă la judecarea litigiului sau nu pronunţă hotărârea în termenul stabilit de prezenta procedură;
    c) dacă nu respectă caracterul confidenţial al procedurii SALFIN;
    d) dacă încalcă în mod flagrant îndatoririle ce le revin potrivit regulamentului prevăzut la alin. (1) şi prezentei proceduri.
    (3) Conciliatorii sunt imparţiali şi independenţi în soluţionarea litigiilor cu care au fost sesizaţi şi răspund direct şi personal, conform dreptului comun aplicabil.
    ART. 7
    Secretariatul tehnic al SAL-FIN
    (1) Secretariatul tehnic se constituie în cadrul SAL-FIN ca centru operaţional de prelucrare a informaţiilor cu privire la disputele aduse spre soluţionare.
    (2) Secretariatul tehnic este format din personal cu atribuţii referitoare la administrarea secretariatului, a registraturii, a arhivei de documente, citarea părţilor şi comunicarea actelor şi alte activităţi de natură administrativă, acordarea îndrumărilor necesare desfăşurării activităţii, precum şi din personal cu atribuţii de specialitate, care să asigure suportul tehnic de specialitate pentru activitatea conciliatorilor în sensul prezentei proceduri.
    ART. 8
    Desemnarea conciliatorului
    (1) SAL-FIN publică Registrul conciliatorilor, specializaţi pentru piaţa financiară nonbancară, în funcţie de domeniul în care deţin competenţele profesionale.
    (2) Consumatorul care s-a adresat SAL-FIN indică conciliatorul pe care îl alege. Secretariatul tehnic, în adresa de convocare a celeilalte părţi, va indica acesteia conciliatorul propus, solicitând ca odată cu acceptarea soluţiei alese de rezolvare a litigiului să indice acordul sau dezacordul cu privire la acesta.
    (3) Comerciantul are dreptul de a refuza conciliatorul ales de reclamant fără a justifica refuzul, în termen de maximum 5 zile de la data comunicării. Refuzul poate fi formulat o singură dată.
    (4) În caz de dezacord, SAL-FIN va media părţile pentru alegerea unui conciliator de comun acord de ambele părţi şi va comunica acestora data şi ora primei întâlniri.
    ART. 9
    Propunerea unei soluţii
    (1) În cazul procedurilor SAL-FIN prin care se propune o soluţie, consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment dacă nu sunt satisfăcuţi de funcţionarea sau de modul de desfăşurare a procedurii, consumatorii fiind informaţi despre acest drept înaintea începerii procedurii.
    (2) Înainte de a accepta soluţia propusă, părţile sunt informate cu privire la:
    a) posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia propusă;
    b) faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;
    c) faptul că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;
    d) consecinţele juridice ale acceptării unei astfel de soluţii.
    (3) Rezultatul procedurii SAL-FIN este comunicat părţilor, printr-o notă de soluţionare alternativă a litigiilor, în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care Secretariatul tehnic a primit dosarul complet al reclamaţiei şi a fost desemnat conciliatorul, cu excepţia situaţiei în care acest termen a fost prelungit.
    (4) Înainte de a accepta soluţia propusă, se acordă o perioadă de 15 zile calendaristice pentru a-şi exprima acordul sau dezacordul. În termenul de 15 zile calendaristice de la primirea notei de soluţionare a litigiilor, părţile comunică decizia lor de acceptare sau de respingere a soluţiei propuse.
    (5) Rezultatul procedurilor SAL-FIN nu este obligatoriu dacă doar una dintre părţi acceptă soluţia propusă.
    (6) În cazul în care părţile acceptă soluţia propusă, SAL-FIN emite o hotărâre motivată, iar, în cazul în care părţile nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluţia propusă şi decizia părţilor.
    (7) În cazul în care comerciantul nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.
    (8) Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea pot fi atacate la instanţa de judecată competentă.
    (9) Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu.
    (10) Procedurile SAL se finalizează în 60 de zile calendaristice de la data la care SAL-FIN a primit dosarul complet al litigiului. În cazul unor litigii complexe, SAL-FIN poate, dacă este necesar, să prelungească termenul de 45 de zile calendaristice şi să informeze părţile în legătură cu orice prelungire, precum şi în legătură cu perioada estimată pentru terminarea litigiului.
    ART. 10
    Scopul procedurii de propunere a unei soluţii
    (1) Propunerea unei soluţii reprezintă soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-FIN, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de conciliatori, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului, în cadrul procedurilor SAL-FIN.
    (2) Concilierea se bazează pe cooperarea părţilor şi utilizarea, de către conciliator, a unor metode şi tehnici specifice, bazate pe comunicare şi negociere. Metodele şi tehnicile utilizate de către conciliator trebuie să servească exclusiv intereselor legitime şi obiectivelor urmărite de părţile aflate în conflict.
    (3) Procedura de propunere a unei soluţii este facultativă pentru părţi şi nu poate avea loc decât în baza unui acord exprimat de părţi.
    (4) Conciliatorul va propune o soluţie părţilor cu privire la conflictul supus concilierii.
    ART. 11
    Procedura de propunere a unei soluţii
    (1) Procedura este supusă atenţiei SAL-FIN, în cazul în care consumatorul se adresează SAL-FIN printr-o cerere scrisă.
    (2) Procedura presupune convocarea părţilor de către SALFIN, aceasta comunicând părţilor data, locul şi ora exactă unde va avea loc procedura de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii. Procedura se poate derula şi online, la solicitarea consumatorului. Consumatorul va furniza SAL-FIN datele necesare contactării celeilalte părţi.
    (3) Convocarea se va face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin fax sau orice alt mijloc de comunicare care asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.
    (4) Data concilierii conform procedurii alese se va stabili nu mai devreme de 15 zile calendaristice de la data primirii convocării de către părţi.
    (5) Părţile confirmă sau infirmă participarea la procedura de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii, în termen de 5 zile de la primirea convocării. În cazul lipsei răspunsului sau al infirmării participării, litigiul se clasează pentru soluţionarea prin intermediul SAL-FIN.
    (6) La solicitarea expresă scrisă a oricăreia dintre părţi se va putea stabili o altă dată a procedurii de soluţionare alternativă a litigiului prin propunerea unei soluţii, o singura dată, asupra căreia trebuie să îşi dea acordul ambele părţi.
    (7) Conciliatorul va îndruma părţile pentru găsirea unor soluţii reciproc avantajoase/concesii echitabile, propunând soluţia pentru rezolvarea litigiului în mod amiabil.
    (8) Părţile vor beneficia de îndrumarea conciliatorului pentru cel mult 3 întâlniri. Dacă în 3 întâlniri părţile nu se înţeleg, concilierea se va considera a fi eşuată.
    (9) Procedurile de SAL-FIN se finalizează în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care SAL-FIN a primit dosarul complet al litigiului.
    (10) În cazul unor litigii complexe, SAL-FIN poate, dacă este necesar, să prelungească termenul cu cel mult 45 de zile şi să informeze părţile în legătură cu orice prelungire, precum şi în legătură cu perioada estimată pentru terminarea litigiului.
    (11) Părţile aflate în conflict au dreptul să fie asistate de avocat sau de alte persoane. Conciliatorul va atrage atenţia persoanelor care participă la procedură asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii.
    (12) Dacă, pe parcursul concilierii, apare o situaţie de natură să afecteze scopul acesteia, independenţa sau imparţialitatea conciliatorului, acesta este obligat să o aducă la cunoştinţă părţilor, care vor decide asupra menţinerii sau denunţării procedurii.
    (13) Conciliatorul comunică persoanelor implicate soluţia propusă pentru soluţionarea litigiului în vederea exprimării de către acestea a acordului sau a dezacordului privind soluţia propusă conform art. 11 din OG nr. 38/2015. Încheierea concilierii ia sfârşit după caz:
    a) prin întocmirea de către conciliator a unei hotărâri motivate, iar în cazul în care părţile nu acceptă soluţia propusă SAL-FIN emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluţia propusă şi decizia părţilor. Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea pot fi atacate la instanţa de judecată competentă. Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu;
    b) prin retragerea consumatorului din cadrul procedurii cazul este considerat clasat.
    (14) Prin încheierea şi semnarea unei note de soluţionare de conciliere, părţile vor stabili şi dacă îşi însuşesc soluţia în totalitate sau dacă îşi rezervă dreptul de a apela la o altă modalitate de soluţionare a litigiului sau a unei părţi din acesta.
    (15) Dacă se ajunge la o conciliere, litigiul este considerat rezolvat.
    (16) Dacă nu se ajunge la conciliere, la cererea de chemare în judecată, partea interesată poate anexa nota de soluţionare prin care se constată rezultatele procedurii SAL-FIN.
    (17) În cazul în care comerciantul nu acceptă soluţia propusă, SAL-FIN informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluţionarea litigiului.
    ART. 12
    Constituirea resurselor financiare
    (1) Procedura de soluţionare a litigiilor de către SAL-FIN este gratuită pentru consumatorul parte în litigiu.
    (2) În cazul în care pentru soluţionarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate şi apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicita.
    (3) În cazul în care părţile solicită soluţionarea litigiului într-o locaţie diferită de cea a SAL-FIN pentru care este necesară deplasarea conciliatorului şi a Secretariatului tehnic, partea solicitantă asigură spaţiul şi suportă costul deplasării.
    ART. 13
    Asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării activităţii
    A.S.F. asigură spaţiul necesar desfăşurării activităţii SALFIN, cu excepţia cazului prevăzut la art. 12 alin. (3).
    ART. 14
    Obligaţia de confidenţialitate
    Conciliatorii şi personalul Secretariatului tehnic au obligaţia de a asigura confidenţialitatea procedurii.
    ART. 15
    Limba utilizată în conciliere
    Limba folosită în desfăşurarea concilierii este limba română. Partea ce solicită desfăşurarea dezbaterilor în altă limbă, la cererea şi pe cheltuiala sa, va asigura conciliatorului serviciile unui interpret.
    ART. 16
    Dispoziţii finale
    Data intrării în vigoare a prezentei proceduri este data publicării Regulamentului nr. 4/2016 privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).

                             -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016