Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 27 aprilie 2016  pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 27 aprilie 2016 pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN*)

EMITENT: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 383 din 19 mai 2016 ──────────     *) Aprobată de Regulamentul nr. 4 din 27 aprilie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 19 mai 2016. ──────────
    ART. 1
    Organizare, administrare şi funcţionare
    (1) SAL-FIN pentru piaţa financiară nonbancară este înfiinţată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) ca entitate de soluţionare alternativă a litigiilor dintre un comerciant ce desfăşoară activităţi în România şi se supune autorizării, reglementării şi/sau supravegherii A.S.F., după caz, şi un consumator rezident în Uniunea Europeană.
    (2) SAL-FIN este constituită în scopul de a asigura aplicarea prevederilor Directivei nr. 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) în domeniul protecţiei consumatorului, transpusă în legislaţia română prin Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, denumită în continuare OG nr. 38/2015. Ordonanţa asigură cadrul de aplicare directă a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum).
    (3) Funcţionarea SAL-FIN se va face conform prevederilor legale în vigoare:
    a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) legislaţia din domeniile asigurărilor-reasigurărilor, instrumentelor şi investiţiilor financiare şi sistemului de pensii administrate privat, completată de legislaţia incidentă;
    c) OG nr. 38/2015;
    d) Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;
    e) Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţia incidentă acesteia;
    f) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (4) Prezenta procedură se aplică funcţionării SAL-FIN înfiinţate de A.S.F.
    (5) Nu se supun prevederilor prezentei proceduri:
    a) procedurile de soluţionare a reclamaţiilor consumatorilor derulate de comercianţi prin proceduri proprii;
    b) serviciile neeconomice de interes general;
    c) litigiile dintre comercianţi;
    d) negocierile directe dintre consumator şi comerciant;
    e) încercările efectuate de un judecător de a soluţiona un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu;
    f) procedurile iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator;
    g) litigiile ce privesc starea civilă, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorală, relaţiile de familie, drepturi asupra cărora părţile nu pot să dispună.
    (6) În funcţionarea sa, SAL-FIN este asistat de un Secretariat tehnic.
    ART. 2
    Definiţii
    În sensul prezentei proceduri, termenii şi expresiile utilizate au semnificaţiile definite prin Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    ART. 3
    Refuzul SAL-FIN
    (1) SAL-FIN poate refuza instrumentarea unui anumit litigiu, în conformitate cu prevederile OG nr. 38/2015, pentru următoarele motive:
    a) consumatorul nu a încercat să contacteze comerciantul în cauză pentru a discuta reclamaţia sa şi nu a căutat, ca un prim pas, să rezolve diferendul direct cu comerciantul;
    b) litigiul este promovat cu rea-credinţă sau este ofensator;
    c) litigiul este sau a fost analizat anterior de către o altă entitate de SAL sau de către o instanţă judecătorească;
    d) consumatorul nu a prezentat reclamaţia către SAL-FIN în termen de un an de la data la care acesta, după caz, a prezentat reclamaţia comerciantului sau de la data săvârşirii faptei ce a dat naştere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora;
    e) instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta în mod grav funcţionarea eficientă a SAL-FIN;
    f) litigiul nu priveşte un comerciant aflat în supravegherea A.S.F.
    (2) În cazul în care SAL-FIN nu poate analiza un litigiu înaintat, aceasta va prezenta ambelor părţi o explicaţie privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului.
    (3) Refuzul examinării unui anumit litigiu, potrivit prezentului înscris, nu va afecta accesul consumatorilor la procedurile SAL, inclusiv în cazul litigiilor transfrontaliere.
    (4) În cazul în care SAL-FIN nu poate examina un litigiu prezentat, conform alin. (1), consumatorul se poate adresa unei alte entităţi SAL competente.
    ART. 4
    Independenţă şi imparţialitate
    (1) În cadrul SAL-FIN vor fi înscrişi conciliatori ce se vor regăsi în Registrul conciliatorilor, pe domenii specifice competenţelor tehnice ale acestora.
    (2) Conciliatorii sunt independenţi şi imparţiali în îndeplinirea atribuţiilor lor.
    (3) Nicio autoritate nu poate interveni direct sau indirect în adoptarea şi propunerea unei soluţii de către un conciliator.
    (4) Pentru fiecare caz supus procedurii pentru soluţionarea alternativă a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN se alege de către părţi, de comun acord, o persoană din Registrul conciliatorilor.
    (5) Desemnarea conciliatorului se realizează în termen de 5 zile de la depunerea cererii de soluţionare alternativă a litigiului de către SAL-FIN.
    (6) Conciliatorul desemnat este abilitat să judece un litigiu determinat şi să impună părţilor o soluţie de rezolvare a litigiului.
    (7) Conciliatorul/Conciliatorii consemnează dezbaterile în încheieri de şedinţă, analizează documentele părţilor şi le predă/predau către Secretariatul tehnic al SAL-FIN.
    (8) Secretariatul tehnic al SAL-FIN nu participă la adoptarea unei decizii de către un conciliator.
    (9) A.S.F. poate solicita orice informaţii sau documente pentru a se asigura de integritatea şi imparţialitatea conciliatorilor în cazurile administrate.
    (10) Părţile aflate în litigiu vor fi notificate de către Secretariatul tehnic al SAL-FIN imediat după primirea tuturor documentelor care conţin informaţii relevante referitoare la litigiu.
    (11) În cursul procedurilor SAL-FIN:
    a) părţile au dreptul de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la obiectul litigiului înaintat spre soluţionare, în termen de 15 zile calendaristice de la data sesizării SAL-FIN, precum şi de a primi din partea SAL-FIN probele, documentele şi elementele de fapt prezentate de cealaltă parte, orice declaraţii şi avize ale experţilor şi de a prezenta observaţii pe marginea acestora;
    b) părţile sunt informate cu privire la rezultatul procedurii SAL, în scris pe un suport durabil sau prin poştă electronică, precizându-se motivele pe care se întemeiază rezultatul.
    ART. 5
    Registrul conciliatorilor
    (1) Registrul conciliatorilor se constituie conform Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (2) Înscrierea conciliatorilor în registru se face specificându-se pentru fiecare conciliator titlurile ştiinţifice deţinute şi activitatea profesională care îl defineşte, vechimea şi domeniul de competenţe în care poate soluţiona litigiile.
    (3) Registrul conciliatorilor este public, fiind disponibil pe pagina de internet a SAL-FIN.
    (4) Totalitatea conciliatorilor înscrişi în registru constituie Corpul conciliatorilor.
    (5) Încetarea calităţii de conciliator şi, respectiv, radierea sa din registru se fac în condiţiile menţionate în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SALFIN).
    ART. 6
    Plenul Corpului conciliatorilor
    (1) Întrunirea Corpului conciliatorilor se realizează în plen, care reuneşte totalitatea conciliatorilor înscrişi în Registrul conciliatorilor.
    (2) În cazul în care există suspiciuni ale Colegiului de coordonare al SAL-FIN cu privire la imparţialitatea unui conciliator, Colegiul convoacă Plenul Corpului conciliatorilor pentru dezbaterea cazului supus SAL-FIN. Întâlnirea poate fi convocată în termen de 3 zile şi se consideră că există cvorum dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul de conciliatori înscrişi în registru. Neîntrunirea numărului determină o altă convocare la care decizia se ia cu majoritatea celor prezenţi. Absenţa de la convocare poate fi motivată, în caz contrar aplicându-se Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (3) Plenul Corpului conciliatorilor adoptă recomandări pe care le transmite conciliatorilor şi părţilor în SAL-FIN. Recomandarea este adoptată cu majoritatea simplă a celor prezenţi la sesiunea extraordinară.
    ART. 7
    Răspunderea conciliatorilor
    (1) În cazul în care există suspiciuni ale Colegiului de coordonare al SAL-FIN cu privire la imparţialitatea unei decizii de conciliere, colegiul convoacă Plenul Corpului conciliatorilor pentru dezbaterea cazului supus SAL-FIN. Întâlnirea poate fi convocată în termen de 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă a situaţiei şi se consideră că există cvorum dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul de conciliatori înscrişi în Registru. Neîntrunirea numărului determină o altă convocare, la care decizia se ia cu majoritatea celor prezenţi. Absenţa de la convocare poate fi motivată, în caz contrar aplicându-se Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (2) Conciliatorii sunt răspunzători şi pot fi ţinuţi să achite daune în condiţiile legii atât faţă de părţi, cât şi faţă de SAL-FIN:
    a) dacă după acceptare renunţă în mod nejustificat la însărcinarea lor;
    b) dacă nu participă la concilierea litigiului sau nu pronunţă hotărârea/încheierea în termenul prevăzut de prezenta procedură;
    c) dacă nu respectă caracterul confidenţial al concilierii;
    d) dacă încalcă în mod flagrant îndatoririle ce le revin potrivit regulamentului prevăzut la alin. (1) şi prezentei proceduri.
    (3) Conciliatorii sunt imparţiali şi independenţi în soluţionarea litigiilor cu care au fost sesizaţi şi răspund direct şi personal, conform dreptului comun aplicabil.
    ART. 8
    Secretariatul tehnic al SAL-FIN
    (1) Secretariatul tehnic se constituie în cadrul SAL-FIN drept centru operaţional de prelucrare a informaţiilor cu privire la disputele aduse spre soluţionare.
    (2) Secretariatul tehnic este format din personal cu atribuţii referitoare la administrarea secretariatului, a registraturii, a arhivei de documente, citarea părţilor şi comunicarea actelor şi alte activităţi de natură administrativă, acordarea îndrumărilor necesare desfăşurării activităţii, precum şi din personal cu atribuţii de specialitate, care să asigure suportul tehnic de specialitate pentru activitatea conciliatorilor în sensul prezentei proceduri.
    ART. 9
    Impunerea unei soluţii
    (1) Înainte de a alege această posibilitate de soluţionare a litigiului, părţile sunt informate cu privire la condiţiile speciale ale unei astfel de alegeri, şi anume:
    a) caracterul obligatoriu al soluţiei;
    b) faptul că părţile nu au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia;
    c) faptul că niciuna dintre părţi nu se poate retrage dintr-o asemenea procedură;
    d) faptul că implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară separată;
    e) faptul că soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;
    f) consecinţele juridice ale acceptării unei astfel de soluţii.
    (2) SAL-FIN se asigură că părţile îşi dau acordul scris cu privire la caracterul obligatoriu al soluţiei, anterior demarării procedurilor.
    (3) SAL-FIN organizează şi administrează soluţionarea litigiilor naţionale pe calea soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN, în mod instituţionalizat, pe baza sesizării SAL-FIN în condiţiile prezentei proceduri.
    ART. 10
    Comisia de conciliere
    (1) Comisia de conciliere este formată dintr-un conciliator unic sau din 3 conciliatori desemnaţi, dintre care unul este supraconciliator. Soluţionarea litigiului aparţine exclusiv Comisiei de conciliere.
    (2) Desemnarea conciliatorului unic sau a celor 2 conciliatori se face de către părţile reprezentate în litigiu, prin alegerea din Registrul conciliatorilor.
    (3) În cazul în care părţile nu ajung la un acord cu privire la persoana conciliatorului, fiecare parte îşi numeşte câte un conciliator, iar Colegiul de coordonare desemnează un supraconciliator din Registrul conciliatorilor.
    (4) Conciliatorii îşi exercită activitatea cu titlu individual, independent şi imparţial, fiind supuşi numai legii, iar aprecierea probelor şi luarea deciziilor se fac în baza convingerii intime a conciliatorului.
    (5) Conciliatorii îşi exercită prerogativele şi îşi îndeplinesc misiunea conform dispoziţiilor art. 21 alin. (1)-(3) din Constituţia României, republicată, şi ale art. 6 alin. 1 din Convenţia europeană a drepturilor omului, care garantează dreptul la un proces echitabil şi într-un timp rezonabil, precum şi dreptul la un tribunal independent şi imparţial.
    (6) Comisia de conciliere se consideră constituită la data alegerii sau, după caz, la data desemnării ultimului conciliator sau a conciliatorului unic.
    (7) În termen de maximum 10 zile de la data constituirii, părţile sunt obligate să transmită toate documentele solicitate de SAL-FIN pentru soluţionarea litigiului.
    (8) Comisia de conciliere va putea dispune, după caz, ascultarea părţilor, în măsura în care este necesar, şi reluarea dezbaterilor în şedinţe succesive.
    (9) În condiţiile recuzării unuia sau mai multor conciliatori, aceştia se înlocuiesc prin alegerea de către părţi conform alin. (2). Ulterior recuzării şi înlocuirii conciliatorilor, noii conciliatori vor relua procedura SAL.
    (10) Recuzarea trebuie să fie cerută, cu o motivare pertinentă şi obiectivă, sub sancţiunea decăderii, în termen de 10 zile de când partea a luat cunoştinţă de numirea conciliatorului sau de când a apărut cauza.
    (11) Conciliatorii pot fi recuzaţi motivat pentru cauze ce pun la îndoială independenţa şi imparţialitatea lor, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).
    (12) Orice conciliator care ştie că există o cauză de recuzare a sa este obligat să înştiinţeze atât părţile, cât şi pe ceilalţi conciliatori înainte de a accepta însărcinarea de conciliere sau, dacă aceste fapte intervin după acest moment, de îndată ce a luat cunoştinţă de existenţa lor.
    (13) Cererile de recuzare neîntemeiate sau nejustificate de către partea care a cerut recuzarea conduc la anularea recuzării.
    (14) În caz de retragere a conciliatorului/conciliatorilor, acesta/aceştia va/vor fi înlocuit/înlocuiţi conform prezentei proceduri.
    ART. 11
    Hotărârea Comisiei de conciliere
    (1) Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-FIN ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri de impunere.
    (2) Dacă părţile nu au convenit altfel, Comisia de conciliere trebuie să pronunţe hotărârea în termen de cel mult 90 de zile de la data constituirii sale.
    (3) Părţile pot propune în scris prelungirea termenului, cu acordul Comisiei de conciliere.
    (4) Pentru motive temeinice, termenul poate fi prelungit de Comisia de conciliere cu cel mult 60 de zile.
    (5) Hotărârea se ia cu unanimitate de voturi sau, în caz de dezacord, cu majoritate. Conciliatorul care a avut o altă părere îşi va redacta şi semna opinia separată, cu motivare.
    (6) Comisia de conciliere soluţionează litigiul în temeiul normelor de drept aplicabile, ţinând seama, atunci când este cazul, şi de uzanţele comerciale.
    (7) Hotărârea se redactează în scris şi trebuie să cuprindă identitatea părţilor, domiciliul, numele şi domiciliul în cazul reprezentanţilor, persoanele participante la dezbaterea litigiului, componenţa nominală a Comisiei de conciliere, menţionarea acordului părţilor privind caracterul obligatoriu al soluţiei, obiectul litigiului şi susţinerile pe scurt ale părţilor, locul şi data pronunţării hotărârii, semnăturile tuturor conciliatorilor, cu excepţia celei a conciliatorului care a avut o altă părere, dacă este cazul.
    (8) Hotărârea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării.
    (9) Greşelile materiale din textul hotărârii/încheierii, greşeli evidente ce nu schimbă fondul soluţiei, precum şi greşelile de calcul pot fi rectificate, la cererea oricăreia dintre părţi, în termenul prevăzut, printr-o cerere de îndreptare, pronunţarea având loc în cadrul aceiaşi Comisii de conciliere.
    (10) Hotărârea, respectiv încheierea se comunică părţilor în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării. Acestea pot fi atacate la instanţa de judecată competentă.
    (11) Hotărârile care nu sunt atacate în termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu.
    (12) Hotărârile Comisiei de conciliere pot fi publicate.
    ART. 12
    Constituirea resurselor financiare
    (1) Procedura de soluţionare a litigiilor de către SAL-FIN este gratuită pentru consumatorul parte în litigiu.
    (2) În cazul în care pentru soluţionarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate şi apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicită.
    (3) În cazul în care părţile solicită soluţionarea litigiului într-o locaţie diferită de cea a SAL-FIN pentru care este necesară deplasarea conciliatorului sau a Comisiei de conciliere şi a Secretariatului tehnic, partea solicitantă asigură spaţiul şi suportă costul deplasării.
    ART. 13
    Asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării activităţii
    A.S.F. asigură spaţiul necesar desfăşurării activităţii SALFIN, cu excepţia cazului prevăzut la art. 12 alin. (3).
    ART. 14
    Obligaţia de confidenţialitate
    Conciliatorii şi personalul Secretariatului tehnic au obligaţia de a asigura confidenţialitatea procedurii.
    ART. 15
    Limba utilizată în procedura de impunere a unei soluţii
    Limba folosită în desfăşurarea concilierii este limba română. Partea ce solicită desfăşurarea dezbaterii în altă limbă, la cererea şi pe cheltuiala sa, va asigura conciliatorului serviciile unui interpret.
    ART. 16
    Dispoziţii finale
    Data intrării în vigoare a prezentei procedurii este data publicării Regulamentului nr. 4/2016 privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN).

                             -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016