Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 24 mai 2018  pentru acordarea licenţei de transport feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 24 mai 2018 pentru acordarea licenţei de transport feroviar

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 482 din 12 iunie 2018
──────────
    Aprobată prin Hotărârea nr. 361 din 24 mai 2018, publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 482 din 12 iunie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Pentru a efectua servicii de transport feroviar de mărfuri şi/sau de călători în interes public şi/sau în interes propriu, operatorii economici din România trebuie să solicite la OLFR eliberarea unei licenţe de transport feroviar.
    (2) Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar de tip A sau de tip B, operatorul economic trebuie să facă dovada că, în actul constitutiv, principala activitate este una din clasele:
    a) transporturi interurbane de călători pe calea ferată, conform CAEN rev. 2 - cod 4910;
    b) transporturi de marfă pe calea ferată, conform CAEN rev. 2 - cod 4920.

    (3) În cazul în care se solicită licenţă pentru servicii de transport feroviar de tip A şi de tip B, în actul constitutiv se vor regăsi ambele tipuri de activităţi, respectiv cod 4910 şi cod 4920, urmând ca activitatea ce se preconizează a avea ponderea cea mai mare să fie înscrisă ca activitate principală.
    (4) Pentru a putea presta şi operaţiuni de manevră feroviară, operatorul economic trebuie să aibă înscrise în obiectul de activitate şi activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre, conform CAEN rev. 2 - cod 5221.
    (5) Un operator economic poate solicita obţinerea unei licenţe de transport feroviar şi pentru servicii de transport feroviar care constau numai în tracţiunea trenurilor.
    (6) Un operator economic care nu are ca activitate principală furnizarea de servicii de transport feroviar de mărfuri şi/sau de călători, dar doreşte să efectueze numai manevră feroviară în interes public şi/sau în interes propriu pe căile ferate din România trebuie să solicite la OLFR eliberarea unei licenţe pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară.
    (7) Este exceptată de la prevederile alin. (6) efectuarea numai a manevrei feroviare pe liniile ferate industriale proprii, în interes propriu, fără utilizarea altor linii ferate industriale, a liniilor staţiei CFR de racord sau a liniei curente CFR.
    (8) Pentru efectuarea numai a manevrei feroviare, operatorul economic trebuie să includă în obiectul de activitate prestarea de activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre, conform CAEN rev. 2 - cod 5221.
    (9) Pe licenţă se înscriu tipul de serviciu de transport sau de manevră feroviară pe care îl poate efectua, precum şi dacă transportă sau manevrează mărfuri periculoase.
    (10) Licenţa pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară acordată de OLFR este valabilă numai pe căile ferate din România.

    ART. 2
    Licenţele de transport feroviar acordate de autorităţile responsabile cu licenţierea din statele membre sunt valabile pe teritoriul României pentru servicii echivalente de transport feroviar, dacă sunt respectate nivelurile minime cerute de acoperirea de răspundere civilă prevăzute la nivel naţional.

    ART. 3
    Licenţa de transport feroviar şi licenţa pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară sunt documente cu regim special, nominal şi netransmisibil.

    ART. 4
    (1) Licenţa de transport feroviar dă dreptul operatorului economic ca, în calitate de operator de transport feroviar, să efectueze unul sau mai multe tipuri de servicii de transport feroviar, respectiv servicii de tip A şi servicii de tip B.
    (2) Serviciile de tip A definesc transportul feroviar de călători desfăşurat în interes public şi/sau în interes propriu, care include următoarele activităţi:
    a) tracţiunea trenurilor de călători;
    b) manevra feroviară pentru compunerea/descompunerea trenurilor de călători, respectiv introducerea/scoaterea vagoanelor în/din compunerea trenurilor, ducerea/aducerea vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere şi grupa tehnică, care include şi liniile de reparaţii cu detaşare, introducerea/scoaterea locomotivei în/din compunerea trenurilor, regararea trenurilor;
    c) circulaţia locomotivelor la unitatea de tracţiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii şi altele asemenea;
    d) circulaţia locomotivei izolate sau a locomotivei de ajutor;
    e) alte operaţiuni de manevră feroviară.

    (3) Serviciile de tip B definesc transportul feroviar de mărfuri desfăşurat în interes public şi/sau în interes propriu, care include următoarele activităţi:
    a) tracţiunea trenurilor de marfă;
    b) manevra feroviară pentru compunerea/descompunerea trenurilor de marfă, respectiv introducerea/scoaterea vagoanelor în/din compunerea trenurilor, ducerea/aducerea vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere şi grupa de manevră/grupa tehnică, care include şi liniile de reparaţii cu detaşare, introducerea/scoaterea locomotivei în/din compunerea trenurilor, regararea trenurilor;
    c) manevra în staţiile de cale ferată, amplasate pe secţia de circulaţie şi pe liniile ferate industriale racordate la acestea, pe care se solicită să se efectueze operaţiuni de manevră;
    d) circulaţia locomotivelor la unitatea de tracţiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii şi altele asemenea;
    e) trierea în staţii de cale ferată sau de triaj;
    f) circulaţia locomotivei izolate sau a locomotivei de ajutor;
    g) alte operaţiuni de manevră feroviară.

    (4) Operatorii de transport feroviar pot efectua serviciile prevăzute la alin. (1) după cum urmează:
    a) cu asigurarea tracţiunii şi utilizarea de vehicule feroviare tractate deţinute de societate şi/sau ale beneficiarilor serviciilor de transport;
    b) cu asigurarea exclusivă a tracţiunii.

    (5) Licenţa pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară dă dreptul operatorului economic să efectueze numai manevră feroviară în interes public şi/sau propriu pe căile ferate din România.

    CAP. II
    Cerinţe pentru obţinerea licenţei
    ART. 5
    (1) Licenţa se poate obţine de către operatorii economici care dovedesc, înainte de începerea activităţii, că îndeplinesc cumulativ cerinţele referitoare la:
    a) onorabilitate;
    b) capacitate financiară;
    c) competenţă profesională;
    d) acoperirea riscurilor de răspundere civilă.

    (2) Operatorul economic care solicită eliberarea unei licenţe de transport feroviar trebuie să respecte cerinţele prevăzute la cap. III din Legea nr. 202/2016 şi să furnizeze OLFR informaţiile şi documentele pentru dovedirea îndeplinirii cerinţelor prevăzute la alin. (1).

    ART. 6
    (1) Nivelul minim al acoperirii de răspundere civilă pe teritoriul României pentru transportul feroviar de călători este de 500.000 euro/perioadă şi eveniment, cu sublimitele: 190.000 euro/călător şi 100 euro/călător pentru bagaje, pentru asigurarea răspunderii faţă de călătorii asiguraţi combinată cu asigurarea faţă de terţi.
    (2) Nivelurile minime ale acoperirii de răspundere civilă pe teritoriul României pentru transportul feroviar de mărfuri, cu sau fără transport de mărfuri periculoase, sunt:
    a) 100.000 euro/perioadă şi eveniment pentru asigurarea răspunderii faţă de marfa transportată;
    b) 100.000 euro/perioadă şi eveniment pentru asigurarea răspunderii faţă de terţi.

    (3) În cazul în care se transportă şi mărfuri periculoase, sublimitele pentru poluare trebuie să reprezinte 10% din limita de răspundere pe eveniment.

    ART. 7
    Operatorul economic care solicită eliberarea unei licenţe pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară în interes public şi/sau propriu pe căile ferate din România trebuie să respecte toate cerinţele prevăzute la art. 5 alin. (1).

    ART. 8
    Pentru obţinerea licenţei de transport feroviar în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar, în interes public şi/sau în interes propriu, în care tracţiunea este asigurată în mod obligatoriu de societate, sau a licenţei pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, este necesară depunerea la OLFR a unei cereri, însoţită de documente din care să reiasă respectarea cerinţelor obligatorii.

    CAP. III
    Acordarea licenţei
    ART. 9
    (1) Dosarul care stă la baza deciziei de acordare a licenţei de transport feroviar este constituit din următoarele documente:
    a) cerere de obţinere a licenţei de transport feroviar - conform modelului-cadru din anexa A la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar;
    b) certificat de înregistrare ca persoană juridică română la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
    c) certificat constatator valabil, emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, din care să reiasă că activitatea principală, conform CAEN rev. 2, este transporturi interurbane de călători pe calea ferată - cod 4910 sau transporturi de marfă pe calea ferată - cod 4920, iar obiectul de activitate secundar cuprinde inclusiv activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre - cod 5221; certificatul trebuie să conţină şi informaţii referitoare la datele de identificare ale societăţii, durata de funcţionare declarată, capitalul social, asociaţi/acţionari, administratori/persoane împuternicite, cenzori, auditori, subunităţi/alte sedii secundare, activităţi autorizate, insolvenţă/ faliment, precum şi actul constitutiv al societăţii;
    d) certificate de cazier judiciar şi cazier fiscal pentru societate şi pentru persoana responsabilă cu administrarea societăţii;
    e) declaraţia, prin reprezentant legal, referitoare la faptul că operatorul economic nu a fost sancţionat pentru încălcări grave sau repetate cu privire la îndeplinirea obligaţiilor impuse de legislaţia socială şi/sau legislaţia muncii, inclusiv obligaţiile impuse de protecţia muncii şi de legislaţia privind asigurările de sănătate;
    f) certificat de atestare fiscală eliberat de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală din care să reiasă situaţia datoriilor societăţii faţă de bugetul general consolidat;
    g) situaţiile financiare anuale, aferente exerciţiului financiar precedent, însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz;
    h) un plan financiar sau un buget de venituri şi cheltuieli pentru anul în care se solicită licenţa şi pentru următoarele 12 luni, întocmit distinct pentru activitatea de transport feroviar şi care să conţină informaţii referitoare la resursele financiare disponibile, inclusiv soldul bancar, provizioane pentru descoperire de cont şi împrumuturi, fonduri şi active, capitalul circulant, costuri relevante, inclusiv costuri de achiziţie a vehiculelor, a terenurilor, a clădirilor, a instalaţiilor şi a materialului rulant, sarcini instituite asupra activelor societăţii, impozite şi contribuţii la asigurările sociale, respectiv nivelul restanţelor; solicitantul poate prezenta, de asemenea, un raport de audit financiar din care să reiasă că operatorul economic va fi în măsură să îndeplinească obligaţiile sale prezente şi potenţiale, stabilite pe bază de ipoteze realiste, pe o perioadă de 12 luni;
    i) organigrama societăţii din care să reiasă că aceasta dispune de o structură organizatorică funcţională şi de personal care posedă cunoştinţele sau experienţa necesare pentru exercitarea unui control operaţional şi a unei monitorizări sigure şi eficace a tipului de serviciu de transport feroviar solicitat;
    j) document privind stadiul implementării sistemului de management al calităţii, eliberat de către un organism acreditat;
    k) lista cuprinzând numele responsabililor atestaţi, desemnaţi cu atribuţii în organizarea şi conducerea activităţii de transport, respectiv managementul siguranţei, în care se vor menţiona, pentru fiecare persoană, numărul şi data documentului în baza căruia se face dovada că este angajat al societăţii, precum şi numărul şi data emiterii atestatului;
    l) copie a atestatelor eliberate de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română responsabililor desemnaţi cu atribuţii în organizarea şi conducerea activităţii de transport, siguranţa circulaţiei şi managementul siguranţei;
    m) declaraţie pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societăţii din care să reiasă că operatorul economic dispune de consilier de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul;
    n) copie a certificatului de consilier de siguranţă la transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul;
    o) declaraţie-angajament pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societăţii din care să reiasă că, pe perioada de valabilitate a licenţei, operatorul economic va dispune şi va utiliza vehicule feroviare pentru tracţiunea trenurilor sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare şi de prescripţiile privind siguranţa circulaţiei feroviare, securitatea transporturilor şi calitatea serviciilor de transport feroviar;
    p) declaraţie-angajament pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societăţii din care să reiasă că, pe perioada de valabilitate a licenţei, operatorul economic va dispune şi va utiliza vehicule feroviare tractate pentru efectuarea tipului de serviciu de transport feroviar solicitat de mărfuri şi/sau de călători, cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare şi de prescripţiile privind siguranţa circulaţiei feroviare, securitatea transporturilor şi calitatea serviciilor de transport feroviar public;
    q) copia contractului de asigurare încheiat, în condiţiile legii, cu societăţile de asigurare care deţin autorizaţie de funcţionare sau dovada că operatorul economic dispune de garanţii adecvate, în condiţiile pieţei, pentru acoperirea, în conformitate cu legislaţia internă şi internaţională, a răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare, în special în ceea ce priveşte călătorii, bagajele, mărfurile, poşta şi terţii, inclusiv infrastructura feroviară, în timpul furnizării serviciilor de transport feroviar pe care urmează să le efectueze;
    r) declaraţie-angajament a persoanei responsabile cu administrarea societăţii prin care se obligă ca, pe perioada de valabilitate a licenţei de transport feroviar, să anunţe OLFR despre orice modificare a datelor din documentele care au stat la baza acordării/reexaminării/modificării licenţei, precum şi data începerii/întreruperii/reînceperii activităţii;
    s) dovada achitării tarifului aferent activităţii de acordare a licenţei de transport feroviar.

    (2) Lista documentelor pe care operatorul economic este obligat să le depună la dosar alături de cererea de acordare a licenţei de transport feroviar se publică pe propria pagina web a OLFR.
    (3) Operatorul economic poate solicita, în scris, de la OLFR lista documentelor pe care are obligaţia să le depună pentru evaluare în vederea acordării unei licenţe de transport feroviar.
    (4) Pentru dovedirea îndeplinirii cerinţelor impuse, solicitantul poate prezenta orice alt document relevant.
    (5) Toate documentele aflate în componenţa dosarului de acordare a licenţei de transport feroviar trebuie să fie prezentate în limba română. În cazul în care unele documente sunt emise într-o limbă străină, acestea se depun la dosar în copie însoţită de traducerea efectuată de un traducător autorizat.
    (6) Toate documentele emise de alte instituţii pe care operatorul economic le depune în copie la dosar trebuie să conţină înscrisul „conform cu originalul“.

    ART. 10
    Operatorii economici care solicită eliberarea licenţei de transport feroviar în vederea efectuării de servicii de transport feroviar în interes public şi care asigură numai tracţiunea depun la OLFR toate documentele prevăzute la art. 9 alin. (1), cu excepţia celor privind vehiculele feroviare tractate.

    ART. 11
    Licenţa pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară dă dreptul operatorului economic ca, în calitate de operator care efectuează numai manevră feroviară, să presteze următoarele activităţi:
    a) manevra de compunere/descompunere a garniturilor de tren, de introducere/scoatere a vagoanelor în/din compunerea trenurilor şi de regarare a trenurilor, convoaielor de manevră sau a vagoanelor;
    b) manevra de introducere/scoatere a vagoanelor la/de la fronturile de încărcare/descărcare;
    c) manevra de ducere/aducere a vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere şi grupa de manevră/grupa tehnică, care include şi liniile de reparaţii cu detaşare şi liniile staţiilor de spălare a vagoanelor;
    d) manevra de deplasare a vehiculelor feroviare motoare la unitatea de tracţiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii şi altele asemenea;
    e) manevra de deplasare a vagoanelor în vederea transpunerii, transbordării/transvazării, cântăririi;
    f) circulaţia convoaielor de manevră de pe liniile ferate industriale pe infrastructura feroviară publică din staţia CFR de racord/din linia curentă CFR şi retur sau pe infrastructura feroviară adiacentă staţiei CFR de racord/liniei curente CFR şi retur;
    g) alte operaţiuni de manevră feroviară.


    ART. 12
    Dosarul care stă la baza deciziei de acordare a licenţei pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară este constituit din următoarele documente:
    a) cerere de obţinere a licenţei - conform modelului-cadru din anexa A la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar;
    b) certificat de înregistrare ca persoană juridică română la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
    c) certificat constatator valabil, emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, din care să reiasă că operatorul economic are înscris în obiectul de activitate, conform CAEN rev. 2, codul 5221 - activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre; certificatul trebuie să conţină şi informaţii referitoare la datele de identificare ale operatorului economic, durata de funcţionare declarată, capitalul social, asociaţi/acţionari, administratori/persoane împuternicite, cenzori, auditori, subunităţi/alte sedii secundare, activităţi autorizate, insolvenţă/faliment, precum şi actul constitutiv al societăţii;
    d) certificate de cazier judiciar şi cazier fiscal pentru operatorul economic şi pentru persoana responsabilă cu administrarea societăţii;
    e) declaraţie, prin reprezentant legal, referitoare la faptul că operatorul economic nu a fost sancţionat pentru încălcări grave sau repetate cu privire la îndeplinirea obligaţiilor impuse de legislaţia socială şi/sau legislaţia muncii, inclusiv obligaţiile impuse de protecţia muncii şi de legislaţia privind asigurările de sănătate;
    f) certificat de atestare fiscală eliberat de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală din care să reiasă situaţia datoriilor operatorului economic faţă de bugetul general consolidat;
    g) situaţiile financiare anuale, aferente exerciţiului financiar precedent, însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz;
    h) un plan financiar sau un buget de venituri şi cheltuieli pentru anul în care se solicită licenţa şi pentru următoarele 12 luni, cu evidenţierea în clar a rubricilor specifice sectorului de manevră feroviară; operatorul economic poate prezenta, de asemenea, un raport de audit financiar din care să reiasă că va fi în măsură să îndeplinească obligaţiile sale prezente şi potenţiale, stabilite pe bază de ipoteze realiste, pe o perioadă de 12 luni;
    i) organigrama societăţii din care să reiasă că dispune de o structură organizatorică funcţională necesară pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară;
    j) document privind stadiul implementării sistemului de management al calităţii, eliberat de către un organism acreditat pentru domeniul de manevră feroviară;
    k) lista cuprinzând numele responsabililor atestaţi, desemnaţi cu atribuţii în organizarea şi conducerea operaţiunilor de manevră, respectiv managementul siguranţei, în care se vor menţiona, pentru fiecare persoană, pregătirea profesională, experienţa în domeniul feroviar, documentul în baza căruia se face dovada că desfăşoară activităţi pentru societate;
    l) copie a atestatelor eliberate de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română responsabililor desemnaţi cu atribuţii în organizarea şi conducerea operaţiunilor de manevră feroviară, respectiv managementul siguranţei;
    m) declaraţie pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societăţii din care să reiasă că dispune de consilier de siguranţă pentru transport de mărfuri periculoase, dacă este cazul;
    n) copie a certificatului de consilier de siguranţă la transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul;
    o) declaraţie-angajament, pe propria răspundere, a persoanei responsabile cu administrarea societăţii din care să reiasă că va dispune şi va utiliza vehicule feroviare de tracţiune pentru efectuarea operaţiunilor de manevră feroviară, cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare şi de prescripţiile de siguranţa circulaţiei feroviare, de securitatea transporturilor şi de calitatea serviciilor de manevră feroviară - în proprietate, cu chirie, leasing şi altele asemenea;
    p) declaraţie prin care operatorul economic se angajează: să respecte prescripţiile tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfăşurare a operaţiunilor de manevră feroviară, stabilite pentru accesul şi manevra pe infrastructura feroviară în condiţii de siguranţă a circulaţiei şi de securitate a transporturilor, precum şi cerinţele aplicabile tuturor operatorilor de manevră feroviară, destinate să ofere avantaje sau protecţie consumatorilor; să utilizeze servicii feroviare critice prestate numai de entităţi autorizate conform prevederilor legale în vigoare; să deţină contracte încheiate cu terţe persoane juridice care să ateste îndeplinirea cerinţelor impuse pentru obţinerea licenţei, să asigure instruirea şi perfecţionarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    q) copia contractului de asigurare încheiat, în condiţiile legii, cu societăţile de asigurare care deţin autorizaţie de funcţionare pentru acoperirea răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare produse în timpul furnizării serviciilor de manevră feroviară pe care le efectuează;
    r) declaraţie-angajament a persoanei responsabile cu administrarea societăţii prin care se obligă ca, pe perioada de valabilitate a licenţei, să anunţe OLFR despre orice modificare a datelor din documentele care au stat la baza acordării/reexaminării/modificării licenţei, precum şi data începerii/întreruperii/reînceperii activităţii de manevră feroviară;
    s) dovada achitării tarifului aferent activităţii de evaluare a documentaţiei în vederea acordării licenţei.


    ART. 13
    (1) Acordarea licenţelor se face de către OLFR după verificarea documentaţiei şi constatarea îndeplinirii cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (1), în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii tuturor documentelor solicitate de OLFR, inclusiv cu ocazia vizitei de evaluare, dar nu mai mult de 90 de zile lucrătoare de la data când i-au fost prezentate toate informaţiile relevante, în special cele privind capacitatea financiară.
    (2) Decizia de acordare a licenţei se comunică în scris solicitantului.
    (3) Dacă documentaţia depusă nu este completă, în termen de 10 zile lucrătoare de la primire, OLFR solicită completarea dosarului.
    (4) Dacă solicitantul nu depune documentaţia completă în termen de 45 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de obţinere a licenţei, OLFR notifică acestuia decizia motivată de neacordare a licenţei.

    ART. 14
    (1) Dacă dosarul este complet, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea tuturor documentelor, OLFR efectuează o vizită de evaluare la sediul solicitantului.
    (2) În cazul în care pe parcursul vizitei de evaluare se constată existenţa unor neconformităţi, OLFR acordă un termen de 15 zile lucrătoare pentru eliminarea acestora.
    (3) În cazul în care solicitantul nu a eliminat neconformităţile sau nu a transmis dovada rezolvării acestora în termenul stabilit, OLFR decide să nu acorde licenţa.
    (4) În cazul în care solicitantul a eliminat neconformităţile în termenul stabilit, OLFR eliberează licenţa.

    CAP. IV
    Modificarea şi completarea licenţei
    ART. 15
    (1) Operatorul economic deţinător al unei licenţe poate solicita modificarea acesteia, ca urmare a modificării datelor de identificare, respectiv denumire, adresă sediu social, date de contact, precum şi extinderea sau restrângerea serviciilor prevăzute în licenţă.
    (2) Documentaţia depusă pentru modificarea licenţei, extinderea sau restrângerea serviciilor prevăzute în licenţă trebuie să fie însoţită de dovada efectuării plăţii tarifului aferent acestei activităţi.

    ART. 16
    (1) În cazul unei modificări de natură să îi afecteze situaţia juridică, operatorul economic anunţă OLFR, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intervenirii acestei modificări, care decide dacă este oportun ca acesta să solicite o nouă licenţă.
    (2) OLFR decide dacă operatorul deţinător al unei licenţe poate să îşi continue activitatea o perioadă de timp, până la reexaminarea în vederea acordării vizei periodice, fără a solicita obţinerea unei noi licenţe, chiar dacă şi-a modificat situaţia juridică conform alin. (1), dar nu este afectată siguranţa circulaţiei. În acest caz decizia trebuie motivată.

    ART. 17
    (1) Dacă operatorul deţinător al unei licenţe îşi modifică situaţia juridică prin fuziune sau preluare, OLFR acordă o nouă licenţă, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri.
    (2) Acordarea unei noi licenţe pentru cazul prevăzut la alin. (1) se face după verificarea îndeplinirii cerinţelor pentru acordare, pe baza unei solicitări scrise a operatorului şi a depunerii unei documentaţii privind completarea dosarului de acordare a licenţei.

    CAP. V
    Verificarea îndeplinirii cerinţelor care au stat la baza acordării licenţei
    ART. 18
    Verificarea îndeplinirii cerinţelor care au stat la baza acordării licenţei se face la fiecare 2 ani prin acţiuni de reexaminare în vederea acordării vizei periodice şi anual prin acţiuni ce presupun evaluarea modului de respectare şi menţinere a acestora.

    ART. 19
    (1) Cu cel puţin 45 de zile lucrătoare înainte de expirarea perioadei de 2 ani de la acordarea licenţei sau de la reexaminarea anterioară, operatorul deţinător al unei licenţe are obligaţia de a solicita în scris OLFR acordarea vizei periodice.
    (2) Pentru reexaminarea îndeplinirii cerinţelor care au stat la baza acordării licenţei, operatorul este obligat să transmită OLFR, odată cu cererea de acordare a vizei periodice, documentele care au suferit modificări sau a căror valabilitate a expirat şi documente noi, însoţite de o listă cu date privind vehiculele feroviare de care dispune, respectiv: număr vehicule pe tipuri constructive, înscrierea în Registrul naţional al vehiculelor, proprietarul, date privind modul în care sunt asigurate întreţinerea şi repararea acestora, precum şi dovada plăţii tarifului aferent pentru reexaminarea îndeplinirii cerinţelor care au stat la baza acordării licenţei.

    ART. 20
    (1) După evaluarea documentelor transmise, dacă acestea nu prezintă neconformităţi şi corespund cerinţelor impuse, OLFR efectuează o vizită de evaluare la sediul operatorului pentru a verifica la faţa locului îndeplinirea cerinţelor privind acordarea vizei periodice.
    (2) Dacă, la evaluarea documentelor transmise de operator, se constată existenţa unor neconformităţi privind îndeplinirea cerinţelor care au stat la baza acordării licenţei, OLFR notifică în acest sens operatorul, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor.
    (3) Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităţilor în termenul acordat de către OLFR, după verificarea eliminării acestora, OLFR efectuează vizita de evaluare prevăzută la alin. (1).
    (4) Dacă după vizita de evaluare se constată că operatorul îndeplineşte cerinţele privind acordarea vizei periodice, în termen de 10 zile lucrătoare, dar fără a depăşi data vizei periodice, OLFR notifică operatorului acest fapt şi înscrie pe licenţă data acordării vizei.
    (5) Dacă operatorul nu a transmis dovezile de eliminare a neconformităţilor în termen de 15 zile lucrătoare de la data notificării, OLFR suspendă licenţa şi notifică operatorului decizia luată.
    (6) Pentru cazul prevăzut la alin. (5), suspendarea licenţei se face până la data când se prezintă dovada că neconformităţile au fost eliminate, dar nu mai mult de 6 luni de la data reexaminării.
    (7) Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităţilor care au stat la baza suspendării licenţei, OLFR dispune încetarea suspendării licenţei numai după verificarea eliminării acestora.
    (8) Dacă operatorul nu face dovada eliminării neconformităţilor care au stat la baza suspendării în termen de 6 luni de la data reexaminării, OLFR retrage licenţa.
    (9) Perioada suspendării nu prelungeşte valabilitatea licenţei.

    ART. 21
    (1) OLFR efectuează anual acţiuni de verificare la sediul/punctele de lucru ale operatorului deţinător al unei licenţe în vederea evaluării modului în care sunt respectate şi menţinute cerinţele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei.
    (2) În cazul în care se constată neîndeplinirea cerinţelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei, OLFR poate dispune suspendarea sau retragerea licenţei.

    CAP. VI
    Reactualizarea acoperirii financiare privind răspunderea civilă
    ART. 22
    Acoperirea financiară privind răspunderea civilă se reactualizează la termenul scadent al contractului de asigurare sau al garanţiilor prezentate, în conformitate cu reglementările în vigoare.

    ART. 23
    (1) Cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de data expirării valabilităţii acoperirii financiare privind răspunderea civilă, operatorul deţinător de licenţă solicită în scris la OLFR reactualizarea anexei la licenţă, referitoare la acoperirea financiară privind răspunderea civilă.
    (2) Pentru reactualizarea anexei la licenţă, operatorul care deţine o licenţă de transport feroviar pentru servicii de transport feroviar tip A şi/sau B este obligat să transmită la OLFR, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul scadent al acoperirii financiare, următoarele documente:
    a) copia contractului de asigurare încheiat, în condiţiile legii, cu societăţile de asigurare care deţin autorizaţie de funcţionare sau dovada că dispune de garanţii adecvate, în condiţiile pieţei, pentru acoperirea, în conformitate cu legislaţia internă şi internaţională, a răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare, în special în ceea ce priveşte călătorii, bagajele, mărfurile, poşta şi terţii, în timpul furnizării serviciilor de transport feroviar pe care le efectuează;
    b) dovada plăţii tarifului aferent pentru reactualizarea anexei la licenţă.

    (3) Pentru reactualizarea anexei la licenţă, operatorii care efectuează servicii numai de manevră feroviară trebuie să transmită la OLFR:
    a) copia contractului de asigurare încheiat, în condiţiile legii, cu societăţile de asigurare care deţin autorizaţie de funcţionare, pentru acoperirea răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare produse în timpul furnizării serviciilor de manevră feroviară pe care le efectuează;
    b) dovada plăţii tarifului aferent pentru reactualizarea anexei la licenţă.


    ART. 24
    (1) După examinarea documentelor referitoare la acoperirea financiară privind răspunderea civilă, dacă cerinţele impuse sunt îndeplinite, OLFR notifică operatorului reactualizarea anexei la licenţă şi emiterea unei noi acoperiri financiare privind răspunderea civilă.
    (2) Dacă se constată existenţa unor neconformităţi privind îndeplinirea cerinţelor de reactualizare a anexei la licenţă, OLFR notifică în acest sens operatorul.
    (3) Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităţilor până cel târziu cu 24 de ore înainte de data scadentă a acoperirii financiare, după verificarea acestora, OLFR notifică acestuia îndeplinirea condiţiilor şi emite acoperirea financiară privind răspunderea civilă.
    (4) Dacă neconformităţile nu au fost eliminate în termenul prevăzut la alin. (3), OLFR suspendă licenţa şi notifică operatorului decizia luată.
    (5) Pentru cazul prevăzut la alin. (4), suspendarea licenţei se face până la data la care operatorul prezintă dovada că neconformităţile au fost eliminate, dar nu mai mult de 6 luni de la data suspendării.
    (6) Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităţilor care au stat la baza suspendării licenţei, OLFR dispune, după verificarea eliminării acestora, încetarea suspendării licenţei.
    (7) Dacă operatorul nu face dovada eliminării neconformităţilor care au stat la baza suspendării în termenul stabilit, OLFR retrage licenţa.

    CAP. VII
    Evaluarea capacităţii financiare
    ART. 25
    OLFR verifică anual îndeplinirea cerinţelor privind capacitatea financiară a operatorilor economici care deţin licenţe.

    ART. 26
    Pentru verificarea îndeplinirii cerinţelor privind capacitatea financiară, operatorii economici transmit anual la OLFR documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. f)-h), respectiv art. 12 lit. f)-h), precum şi dovada achitării tarifului aferent pentru această activitate, în termen de 30 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.

    ART. 27
    (1) Conform prevederilor art. 7 alin. (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/171 al Comisiei din 4 februarie 2015 privind anumite aspecte din cadrul procedurii de acordare de licenţe întreprinderilor feroviare, în cazul operatorilor de transport feroviar de tip A şi/sau B cu venituri anuale mai mici de 5 milioane euro din activităţi de transport feroviar, cerinţa privind capacitatea societăţii de a-şi îndeplini obligaţiile existente şi cele potenţiale pe o perioadă de 12 luni de la începerea operaţiunilor se consideră îndeplinită dacă aceasta poate demonstra că deţine capitaluri proprii de cel puţin 100.000 euro.
    (2) Se consideră că un operator economic are arierate substanţiale sau recurente faţă de bugetul de stat atunci când restanţele la plată, în materie de impozite sau contribuţii sociale rezultate din activitatea sa, depăşesc valoarea-prag stabilită prin Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu prezintă dovada că s-au luat măsurile necesare pentru stingerea acestor datorii, conform prevederilor legale în domeniu, respectiv obţinerea unor înlesniri şi/sau amânări la plata obligaţiilor fiscale, compensarea cu unele creanţe provenind din restituiri de sume din bugetul de stat, încheierea unui acord între părţi, potrivit legii, obţinerea unor scutiri la plată, suspendarea executării unui act administrativ fiscal, pe perioada suspendării dispusă de instanţele de judecată în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi altele asemenea.

    ART. 28
    (1) OLFR verifică, pe baza documentelor transmise de operatorul economic, dacă acesta poate să îşi îndeplinească obligaţiile prezente şi potenţiale pe o perioadă de 12 luni.
    (2) În cazul în care se constată că este necesară prezentarea de documente suplimentare în vederea verificării îndeplinirii cerinţelor privind capacitatea financiară, operatorul economic are obligaţia de a pune la dispoziţie documentele solicitate de OLFR.

    CAP. VIII
    Suspendarea şi retragerea licenţei
    ART. 29
    (1) În cazul în care există informaţii sau indicii privind nerespectarea cerinţelor privind acordarea licenţei, în special a celor care au stat la baza eliberării, OLFR poate să verifice în orice moment dacă operatorul deţinător de licenţă îndeplineşte efectiv acele cerinţe.
    (2) Dacă se constată nerespectarea cerinţelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei, OLFR dispune măsura suspendării sau retragerii acesteia.

    ART. 30
    (1) Licenţa poate fi suspendată în următoarele situaţii:
    a) operatorul nu a eliminat neconformităţile în termenul-limită acordat de OLFR;
    b) operatorul nu mai îndeplineşte cerinţele în materie de capacitate financiară, fără să fie afectată siguranţa circulaţiei;
    c) operatorul nu şi-a început activitatea în termen de 6 luni de la data acordării licenţei şi a solicitat fixarea unui termen mai mare de 6 luni pentru începerea activităţii;
    d) operatorul şi-a întrerupt activitatea pentru o perioadă de 6 luni consecutive şi a notificat OLFR asupra întreruperii activităţii;
    e) operatorul nu a transmis către OLFR situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar precedent, în termen de 30 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice;
    f) operatorul nu a notificat OLFR că au apărut modificări în documentaţia care a stat la baza acordării/reexaminării anterioare sau modificării licenţei şi nu a transmis copii ale documentelor modificate;
    g) operatorul prezintă neconformităţi constatate cu ocazia verificărilor anuale şi nu face dovada eliminării lor în termenul stabilit;
    h) operatorul nu a transmis, în termenul stabilit de OLFR, documentele suplimentare solicitate în vederea verificării îndeplinirii cerinţelor privind capacitatea financiară.

    (2) Licenţa poate fi suspendată până la eliminarea neconformităţilor, fără a se depăşi data reexaminării pentru acordarea vizei periodice.
    (3) În cazul în care operatorul face dovada eliminării neconformităţilor care au condus la suspendarea licenţei, precum şi dovada plăţii tarifului aferent verificării eliminării acestor neconformităţi, OLFR dispune încetarea suspendării licenţei.
    (4) În cazul în care neconformităţile care au condus la suspendarea licenţei nu au fost eliminate în termenul stabilit, OLFR retrage licenţa.

    ART. 31
    Retragerea licenţei se poate face în următoarele situaţii:
    a) operatorul nu a eliminat în termenul acordat de OLFR neconformităţile care au condus la suspendarea licenţei;
    b) operatorul nu mai îndeplineşte cerinţele în materie de capacitate financiară, fiind astfel afectată siguranţa circulaţiei;
    c) operatorul nu şi-a început activitatea în termen de 6 luni de la data acordării licenţei, nu a notificat OLFR asupra acestui fapt şi nici nu a solicitat fixarea unui termen mai mare de 6 luni pentru începerea activităţii;
    d) operatorul şi-a întrerupt activitatea mai mult de 6 luni şi nu a notificat OLFR asupra acestui fapt;
    e) operatorul nu şi-a început activitatea în termen de 12 luni de la data acordării licenţei sau şi-a întrerupt activitatea pentru 12 luni consecutive;
    f) în cazul în care împotriva unui operator economic a fost începută o procedură de declarare a falimentului;
    g) operatorul şi-a încetat activitatea;
    h) la solicitarea operatorului.


    ART. 32
    Dacă OLFR are suspiciuni în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor prevăzute în capitolul III din Legea nr. 202/2016 de către un operator de transport feroviar căruia i s-a eliberat o licenţă de către autoritatea competentă dintr-un alt stat membru, informează această autoritate în termen de 3 zile.

    ART. 33
    (1) În cazul în care operatorul deţinător de licenţă nu şi-a început activitatea, pe baza unor motive justificate, poate solicita fixarea unui termen mai mare de 6 luni, ţinând cont de tipul serviciilor înscrise în licenţă.
    (2) În urma unei analize, OLFR poate aproba stabilirea unui termen mai mare de 6 luni până la începerea activităţii, fără a depăşi termenul de 12 luni de la data acordării licenţei. În acest caz, licenţa se suspendă pe perioada acordată suplimentar pentru începerea activităţii.
    (3) Dacă operatorul nu şi-a reluat activitatea în termenul prevăzut la alin. (2), licenţa se retrage.
    (4) Dacă se constată că operatorul deţinător de licenţă şi-a întrerupt activitatea mai mult de 6 luni, dar nu a notificat OLFR asupra acestui fapt, OLFR reverifică îndeplinirea cerinţelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei, astfel:
    a) în cazul în care nu mai sunt îndeplinite în totalitate cerinţele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei, OLFR dispune imediat retragerea licenţei;
    b) în cazul în care se constată că sunt îndeplinite toate sau o parte din cerinţele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenţei, OLFR dispune suspendarea licenţei, până la 12 luni de la data întreruperii activităţii operatorului, fără a depăşi termenul de viză periodică.

    (5) Dacă operatorul nu şi-a reluat activitatea în termen de 12 luni de la data întreruperii activităţii, licenţa se retrage.

    ART. 34
    (1) Atunci când se constată faptul că operatorul deţinător de licenţă nu mai îndeplineşte cerinţele în materie de capacitate financiară, OLFR poate dispune suspendarea sau retragerea licenţei. În acest caz, OLFR poate acorda, la solicitarea operatorului, o licenţă temporară pentru perioada restructurării financiare a acestuia, numai dacă siguranţa circulaţiei nu este afectată.
    (2) În situaţia în care asupra operatorului deţinător de licenţă se declanşează o procedură de insolvenţă, OLFR analizează situaţia intervenită şi suspendă licenţa, cu excepţia situaţiei în care operatorul prezintă dovezi relevante cu privire la capacitatea de a-şi continua activitatea, prin reorganizare, în condiţiile legii.
    (3) Licenţa temporară este valabilă pentru o perioadă de cel mult 6 luni.

    ART. 35
    (1) Decizia motivată de suspendare sau retragere ori de acordare a unei licenţe temporare se notifică operatorului, Autorităţii de Siguranţă Feroviare Române, administratorului şi gestionarilor de infrastructură feroviară.
    (2) După primirea deciziei de suspendare sau retragere, operatorul este obligat să depună la OLFR exemplarul original al licenţei în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării.
    (3) În cazul încetării suspendării, operatorul poate intra în posesia exemplarului original al licenţei imediat după primirea notificării de la OLFR.

    ART. 36
    În cazul retragerii licenţei, se poate elibera o nouă licenţă numai în baza unei noi cereri, prin reluarea procedurii de acordare.

    CAP. IX
    Verificări cu privire la acoperirea de răspundere civilă aprobată de autorităţile care acordă licenţele de transport feroviar din alte state membre
    ART. 37
    Operatorii de transport feroviar care deţin licenţe acordate de autorităţile responsabile cu licenţierea din alte state membre şi doresc să efectueze servicii de transport feroviar pe căile ferate din România trebuie să furnizeze OLFR informaţii privind acoperirea pentru răspunderea civilă, anexă la licenţă.

    ART. 38
    (1) OLFR verifică dacă acoperirea de răspundere civilă asumată de operatorul de transport feroviar şi aprobată de către alte autorităţi care acordă licenţele corespunde prevederilor art. 6 în ceea ce priveşte nivelul şi aria de acoperire.
    (2) Dacă se constată că nivelul sau aria de acoperire prevăzute în anexa la licenţă nu corespund, OLFR solicită operatorului de transport feroviar să contracteze o acoperire suplimentară.
    (3) În cazul în care operatorul de transport feroviar prezintă documente privind acoperirea suplimentară solicitată, OLFR emite o nouă anexă la licenţă, utilizând formularul standard prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/171, şi informează Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate în acest sens.

    CAP. X
    Dispoziţii finale
    ART. 39
    (1) Modelul-cadru al licenţei pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri şi/sau de călători este prevăzut în anexa B la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar.
    (2) Acoperirea financiară privind răspunderea civilă pentru serviciile prevăzute la alin. (1) este anexă la licenţa de transport feroviar şi face parte integrantă din anexa B la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar.

    ART. 40
    (1) Modelul-cadru al licenţei pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară în interes public şi/sau interes propriu pe căile ferate din România este prevăzut în anexa C la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar.
    (2) Acoperirea financiară privind răspunderea civilă pentru serviciile prevăzute la alin. (1) este anexă la licenţa pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară şi face parte integrantă din anexa C la prezenta procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar.

    ART. 41
    (1) Pierderea sau deteriorarea licenţei se comunică de către operator la OLFR, în termen de 10 zile lucrătoare de la data constatării.
    (2) Pentru cazurile prevăzute la alin. (1), la solicitarea operatorului şi după achitarea tarifului aferent, OLFR eliberează un duplicat al licenţei.

    ART. 42
    (1) Operatorii de transport feroviar sunt înregistraţi la OLFR în Registrul operatorilor de transport feroviar.
    (2) Operatorii care efectuează servicii numai de manevră feroviară sunt înregistraţi la OLFR în Registrul operatorilor care efectuează servicii numai de manevră feroviară.

    ART. 43
    Anexele A-C fac parte integrantă din prezenta procedură.

    ANEXA A

    la anexa nr. 1 - Procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar




 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA B

    la anexa nr. 1 - Procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA C

    la anexa nr. 1 - Procedură pentru acordarea licenţei de transport feroviar




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016