Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 22 ianuarie 2018  de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 22 ianuarie 2018 de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 80 din 26 ianuarie 2018
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 187 din 22 ianuarie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 80 din 26 ianuarie 2018.
──────────
    1. Prezenta procedură reglementează modalitatea de restituire a sumelor plătite la bugetul de stat în plus faţă de obligaţia legală ori a sumelor plătite în vederea realizării unei prestaţii care nu a mai fost efectuată şi pentru care nu există obligaţia de declarare, încasate/stabilite de autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.465/2010 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor aferente veniturilor încasate din activitatea desfăşurată de autorităţile şi instituţiile publice reorganizate ca instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat, potrivit anexelor nr. 1 şi 2 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările ulterioare, denumite în continuare sume de restituit.
    2. Pentru restituirea sumelor prevăzute la pct. 1, solicitanţii depun la autoritatea sau instituţia publică ce nu a realizat prestaţia solicitată ori la care au efectuat o plată în plus faţă de obligaţia legală o cerere de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare, denumită în continuare cerere de restituire, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
    3. Cererea de restituire este însoţită de copii ale documentelor de plată ale solicitantului şi trebuie să cuprindă următoarele elemente:
    a) denumirea solicitantului;
    b) codul de identificare fiscală;
    c) domiciliul fiscal al solicitantului;
    d) suma şi natura creanţei solicitate la restituire;
    e) codul IBAN aferent contului în care se solicită restituirea, în cazul în care nu se optează pentru restituirea sumei în numerar;
    f) banca la care este deschis contul în care se solicită restituirea sumei;
    g) datele de identificare ale organului fiscal central competent în a cărui administrare se află acesta;
    h) motivul pentru care se solicită restituirea taxei, temeiul legal al solicitării şi documente justificative, dacă este cazul.

    4.1. Autoritatea sau instituţia publică verifică dacă prestaţia nu s-a realizat ori dacă plata a fost efectuată necuvenit sau în cuantum mai mare decât obligaţia legală şi emite, în termen de 15 zile de la data depunerii cererii de restituire, o dispoziţie de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare, denumită în continuare dispoziţie de restituire, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin.
    4.2. Autoritatea sau instituţia publică verifică încadrarea în termenul legal de prescripţie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor în cauză, respectiv în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere dreptul la restituire.
    5. În situaţia în care persoana solicitantă nu este îndreptăţită la restituire autoritatea sau instituţia publică respinge cererea de restituire şi înştiinţează solicitantul.
    6. Documentele prevăzute la pct. 3 şi 4.1 se înaintează, în termen de 3 zile de la aprobare, de către autoritatea sau instituţia publică, unităţii Trezoreriei Statului la care sunt arondate acestea. Totodată, în dispoziţia de restituire se menţionează numărul/data documentului prin care suma în cauză a fost depusă/virată în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat.
    7.1. Unitatea Trezoreriei Statului verifică următoarele date înscrise în documentele prevăzute la pct. 3 şi 4.1, respectiv: numărul şi data documentului prin care s-a plătit suma la bugetul de stat, suma plătită, organul fiscal central competent în administrarea solicitantului.
    7.2. În cazul în care suma plătită de solicitant a fost virată la bugetul de stat, cumulat cu alte sume încasate de autoritatea sau instituţia publică, în dispoziţia de restituire se va preciza documentul prin care a fost plătită suma care include şi suma plătită de către solicitant.
    7.3. În cazul în care dispoziţia de restituire nu cuprinde toate informaţiile solicitate, unitatea Trezoreriei Statului o restituie autorităţii sau instituţiei publice, împreună cu documentaţia anexată, pentru corectare.
    7.4. În cazul în care dispoziţia de restituire cuprinde toate informaţiile solicitate, dar unitatea Trezoreriei Statului nu identifică ca fiind plătită suma înscrisă în aceasta, restituie documentele prevăzute la pct. 3 şi 4.1 autorităţii/instituţiei publice care le-a transmis.
    8. Unitatea Trezoreriei Statului care a încasat suma întocmeşte, în termen de 3 zile de la primirea documentelor, documentul de plată prin care se transferă suma respectivă din contul de venituri al bugetului de stat în care a fost aceasta virată iniţial în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.36.21.00 „Venituri ale bugetului de stat - Sume restituite aferente veniturilor încasate“, codificat cu codul de identificare fiscală al solicitantului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal central competent, la care acesta este arondat, indiferent dacă unităţile Trezoreriei Statului sunt diferite sau este aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului.
    9. Odată cu întocmirea documentului de plată pentru transferul sumelor în cauză, unitatea Trezoreriei Statului care a încasat suma transmite, în sistem electronic, unităţii Trezoreriei Statului la care este arondat solicitantul şi documentele prevăzute la pct. 3 şi 4.1, scanate, în măsura în care unităţile Trezoreriei Statului sunt diferite.
    10. Unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat solicitantul transmite organului fiscal central competent, în termen de două zile de la primire, documentele prevăzute la pct. 3 şi 4.1, în vederea verificării de către organul fiscal central competent a eventualelor obligaţii fiscale restante stabilite în sarcina solicitantului.
    11. Compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire procedează la verificarea situaţiei obligaţiilor fiscale restante ale solicitantului.
    12. În situaţia în care se constată existenţa unor obligaţii fiscale restante, inclusiv amenzi de orice fel şi alte creanţe bugetare, transmise spre recuperare organului fiscal central competent, suma solicitată se restituie solicitantului numai după constatarea compensării cu obligaţiile sale restante, scop în care sunt emise, în 2 exemplare, şi transmise, în sistem informatic, unităţii Trezoreriei Statului Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume - în scopul efectuării operaţiunilor de compensare şi/sau restituire.
    13. În situaţia în care solicitantul nu înregistrează obligaţii fiscale restante, cererea de restituire, însoţită de dispoziţia de restituire, se transmit, în sistem informatic, unităţii Trezoreriei Statului la care este arondat solicitantul, care va efectua restituirea sumelor.
    14. Cererea de restituire va fi soluţionată în termenul prevăzut la art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    15. După analiza efectuată potrivit pct. 11 şi 12, compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire întocmeşte, în 2 exemplare, Decizia de restituire a sumelor de la bugetul de stat sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.
    16. În cazul solicitanţilor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectuează numai prin decontare bancară, în contul indicat prin cererea de restituire, iar în cazul solicitanţilor persoane fizice, restituirea se efectuează fie în contul bancar indicat prin aceeaşi modalitate de aceştia, fie în numerar, pentru sume mai mici de 500 lei, la ghişeul unităţii Trezoreriei Statului, în baza Notei privind restituirea/ rambursarea unor sume.
    17. După efectuarea compensării şi a restituirii, după caz, unitatea Trezoreriei Statului transmite organului fiscal central competent, în termen de două zile, în sistem informatic confirmarea operaţiunilor efectuate.
    18. În vederea efectuării restituirii în numerar, organul fiscal central competent transmite, în sistem informatic, unităţii Trezoreriei Statului, cu cel puţin 7 zile lucrătoare înaintea împlinirii termenului legal de soluţionare a cererii de restituire, Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, împreună cu Înştiinţarea de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin.
    19. Organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire, cel târziu în ziua imediat următoare primirii acestor documente de la unitatea Trezoreriei Statului, comunică solicitantului următoarele documente:
    a) în cazul restituirii sumelor în contul bancar indicat de solicitant, câte un exemplar al Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau al Notei privind restituirea/rambursarea unor sume;
    b) în cazul restituirii sumelor în numerar, câte un exemplar al Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau al Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, precum şi, după caz, al Înştiinţării de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare.

    20. Cel de-al doilea exemplar al documentelor prevăzute la pct. 19 se păstrează la dosarul fiscal al solicitantului.
    21. Concomitent, printr-o adresă, organul fiscal central competent va informa autoritatea sau instituţia publică emitentă a dispoziţiei de restituire cu privire la efectuarea operaţiunilor de compensare/restituire.
    22. Dosarele întocmite în vederea soluţionării solicitărilor de restituire a sumelor încasate în plus sau necuvenit la bugetul de stat se arhivează la dosarul fiscal al solicitantului.
    23. Prezentul ordin se aplică şi cererilor de restituire a unor sume reprezentând taxe de emitere a unei soluţii fiscale individuale anticipate, respectiv taxe de emitere/modificare a unui acord de preţ în avans, depuse anterior datei de 1 ianuarie 2016 şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin şi care în conformitate cu art. 352 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii cererilor de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate, respectiv de emitere/modificare a acordului de preţ în avans.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016