Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 20 august 2025  de organizare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar confesional de stat cu personalitate juridică, cu predare în limba română/limbile minorităţilor naţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 20 august 2025 de organizare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar confesional de stat cu personalitate juridică, cu predare în limba română/limbile minorităţilor naţionale

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 779 din 21 august 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 5.420 din 20 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 21 august 2025.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezenta procedură reglementează procesul de organizare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar confesional de stat cu personalitate juridică, cu predare în limba română/limbile minorităţilor naţionale.
    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar prevăzute la alin. (1) se pot înfiinţa la solicitarea cultelor recunoscute de stat sau la iniţiativa părinţilor/tutorilor legali care se adresează cultelor recunoscute de stat, în vederea acordării avizului de înfiinţare. În ambele situaţii, cultul recunoscut de stat realizează demersurile pentru înfiinţarea unităţii de învăţământ preuniversitar confesional de stat cu personalitate juridică.
    (3) Prin organizarea unei unităţi de învăţământ preuniversitar confesional de stat se înţelege înfiinţarea prin procedura de autorizare de funcţionare provizorie şi funcţionarea acesteia cu nivel de învăţământ antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, pe toate filierele, respectiv teoretică, tehnologică şi/sau vocaţională.
    (4) Unităţile de învăţământ preuniversitar confesional de stat pot şcolariza unul sau mai multe niveluri de învăţământ, iar denumirea lor indică cel mai înalt nivel şcolarizat.
    (5) Unităţile de învăţământ prevăzute la alin. (1) se supun etapelor de autorizare de funcţionare provizorie, respectiv de acreditare, conform Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Autorizaţia de funcţionare provizorie/Acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, pe baza propunerii transmise de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

    ART. 2
    (1) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie reprezintă aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prevăzută la art. 248 alin. (36) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi este actul de înfiinţare al unităţii de învăţământ preuniversitar confesional de stat.
    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar confesional de stat nou-organizate, în baza autorizaţiei de funcţionare provizorie, au dreptul de a organiza şi desfăşura proces de învăţământ în condiţiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi de a organiza, după caz, examene de absolvire.
    (3) După obţinerea acreditării, unităţile de învăţământ preuniversitar confesional de stat funcţionează cu drepturi depline/capacitate de exerciţiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

    ART. 3
    (1) În vederea înfiinţării unei unităţi de învăţământ preuniversitar confesional, respectiv a obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, cultul recunoscut de stat are calitatea de persoană juridică iniţiatoare. În această calitate, cultul se adresează inspectoratului şcolar pentru obţinerea avizului consultativ şi autorităţii administraţiei publice locale pentru asigurarea sau stabilirea spaţiului necesar pentru şcolarizarea copiilor şi/sau elevilor, spaţiu care poate fi alocat fie de cult, fie de autoritatea publică locală.
    (2) În urma acordării avizului consultativ, inspectoratul şcolar numeşte prin decizie a inspectorului şcolar general o comisie responsabilă cu elaborarea raportului de evaluare internă.
    (3) Comisia menţionată la alin. (2) cuprinde un număr de 3 persoane: un inspector şcolar, un director/director adjunct al unei unităţi de învăţământ preuniversitar de nivelul celei care se doreşte a fi înfiinţată şi un reprezentant al cultului recunoscut de stat.
    (4) Cultul, în calitate de persoană juridică iniţiatoare, transmite la ARACIP:
    a) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie;
    b) avizul cultului recunoscut oficial de stat sau hotărârea conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind înfiinţarea unităţii de învăţământ, aprobată conform statutului propriu;
    c) avizul consultativ al inspectoratului şcolar;
    d) raportul de evaluare internă, care cuprinde:
    (i) fişa-tip, model ARACIP;
    (ii) după caz, actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice;
    (iii) documente manageriale de prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională, modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.


    (5) Cultul recunoscut de stat încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către director/directorul adjunct desemnat în cadrul comisiei menţionate la alin. (2), numit prin decizie a inspectorului şcolar general.
    (6) Evaluarea externă în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, respectiv acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie se realizează de către comisia de experţi desemnată de către ARACIP, conform prevederilor legislaţiei specifice.
    (7) Membrii comisiilor de experţi întocmesc un raport de evaluare externă cu informaţii pentru fiecare nivel de învăţământ, pentru fiecare filieră, profil şi specializare/calificare profesională, pentru fiecare program de studii, pe fiecare limbă de predare, pe fiecare formă de învăţământ, pe fiecare locaţie, după caz, pe care îl înaintează ARACIP.
    (8) Consiliul ARACIP analizează şi aprobă rapoartele de evaluare întocmite, apoi propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin proiect de ordin al ministrului, acordarea/ neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie.

    ART. 4
    (1) După emiterea ordinului de ministru privind acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie, unitatea de învăţământ nou-înfiinţată se include de drept în reţeaua şcolară.
    (2) În baza ordinului ministrului educaţiei şi cercetării menţionat la alin. (1), unitatea de învăţământ nou-înfiinţată realizează demersurile necesare în vederea obţinerii codului de identificare fiscală (CIF), ştampilei cu stema României şi denumirea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi contului la Trezoreria Statului.

    ART. 5
    (1) O unitate de învăţământ preuniversitar confesional de stat, înfiinţată conform prezentei proceduri, poate fi desfiinţată sau poate fi supusă proceselor de reorganizare prin fuziune sau divizare, la cererea şi cu avizul cultului recunoscut de stat care a solicitat înfiinţarea acesteia, cu respectarea prevederilor legale.
    (2) În cazul desfiinţării unităţii de învăţământ, procesul de reorganizare se va desfăşura cu aplicarea principiului respectării interesului superior al elevului, sens în care cultul recunoscut de stat va asigura, împreună cu inspectoratul şcolar, identificarea unităţilor de învăţământ preuniversitar la care vor fi transferaţi elevii.

    ART. 6
    Angajarea personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ se realizează cu respectarea legislaţiei în vigoare pentru învăţământul preuniversitar de stat.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016