Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 21 din 19 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 iulie 2025.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta reglementare stabileşte modul de realizare de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi Bucureşti-Ilfov a activităţii de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor - echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului şi pentru controlul focului şi fumului. ART. 2 Definiţiile termenilor şi expresiilor prevăzute la art. 3 din Regulamentul (UE) 2024/3.110 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 305/2011, la art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, la art. 3 din Regulamentul (UE) 2019/1.020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011, la art. 3 din Regulamentul nr. 515/2019 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 privind recunoaşterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 764/2008, la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/1.020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative sunt aplicabile în cuprinsul prezentei proceduri. ART. 3 Activitatea de supraveghere a pieţei constă în monitorizarea produselor puse la dispoziţie pe piaţă şi aplicarea măsurilor corective atunci când sunt constatate abateri. ART. 4 Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare inspectoratul general, şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi Bucureşti-Ilfov, denumite în continuare inspectorate, ca parte a activităţilor prevăzute la art. 3, efectuează verificări corespunzătoare ale produselor, prin intermediul verificării documentelor furnizate pe timpul controalelor fizice şi online, după caz, şi al încercărilor de laborator bazate pe eşantioane adecvate, acordând prioritate resurselor şi acţiunilor acestora pentru a asigura supravegherea eficientă a pieţei şi ţinând cont de strategia naţională de supraveghere a pieţei. ART. 5 Principalele acte normative care reglementează activitatea de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii care fac obiectul unor specificaţii tehnice armonizate sunt: a) Regulamentul (UE) 2024/3.110 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 305/2011 şi actele delegate; b) Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului şi actele delegate; c) Regulamentul (UE) 2019/1.020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011; d) Hotărârea Guvernului nr. 1.236/2012 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului; e) Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/1.020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative; f) Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii. ART. 6 Activitatea de monitorizare a produselor pentru construcţii, care nu fac obiectul unei specificaţii tehnice armonizate, se va realiza cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2019/515 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 privind recunoaşterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 764/2008 şi a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii. CAP. II Desfăşurarea activităţii de supraveghere a pieţei SECŢIUNEA 1 Pregătirea controlului ART. 7 Inspectoratul general şi inspectoratele îşi exercită competenţele şi îşi îndeplinesc atribuţiile în mod independent, obiectiv, imparţial şi nepărtinitor. ART. 8 Controalele se planifică şi se execută în baza strategiei naţionale de supraveghere a pieţei, elaborată de biroul unic de legătură din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, a concepţiei generale şi ordinului director, ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităţilor vamale, a evaluărilor demarate din propria iniţiativă, a informărilor primite din partea inspectoratului general sau a altor inspectorate, precum şi ca urmare a sesizărilor şi reclamaţiilor. ART. 9 Controalele se execută de către echipe de control, formate din cel puţin doi ofiţeri din cadrul inspectoratului general şi/sau inspectoratelor, denumite în continuare personal cu atribuţii, desemnate prin ordinul de zi pe unitate. ART. 10 (1) Dacă pe timpul controalelor de prevenire se identifică produse pentru care există suspiciuni de neconformitate se vor demara controale de supraveghere în temeiul prezentei proceduri. De asemenea, inspectoratele pot demara investigaţii din proprie iniţiativă, prin identificarea operatorilor economici cu ajutorul motoarelor de căutare pe internet sau la ordin, precum şi monitorizarea produselor expuse la târgurile şi expoziţiile de prezentare. (2) Următoarele fapte constituie suspiciuni de neconformitate: a) aplicarea incorectă sau lipsa marcajelor specifice produsului sau a marcajului CE; b) lipsa documentelor de conformitate ce atestă respectarea condiţiilor privind comercializarea produselor pentru construcţii sau faptul că acestea nu sunt completate corect şi complet; c) marcajele aplicate pe produs nu sunt în corelare cu documentele de conformitate puse la dispoziţie. (3) În cazul în care se identifică produse neconforme puse la dispoziţie pe piaţă de către operatorii economici care se află în zona de competenţă a altui inspectorat, acesta va fi informat, prin transmiterea de documente justificative, în vederea dispunerii verificărilor în sensul prezentei proceduri. (4) În situaţia în care personalul structurilor de avizare-autorizare/prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov identifică produse pentru care există suspiciuni de neconformitate, acesta va informa personalul cu atribuţii din cadrul Serviciului de supraveghere şi audit persoane autorizate, în vederea demarării de controale potrivit prevederilor prezentei proceduri. (5) Produsele identificate pe timpul controalelor de prevenire pentru care există suspiciuni de neconformitate se menţionează în documentul de control întocmit. Acesta va sta la baza demarării măsurilor în sensul prezentei proceduri. ART. 11 La stabilirea perioadei de timp ce urmează a face obiectul unui nou control tematic planificat se au în vedere perioada anterior controlată, volumul activităţii operatorului economic, riscul potenţial la utilizare şi complexitatea produselor identificate anterior a fi neconforme, precum şi gradul de conformare al operatorului economic observat anterior. ART. 12 Pe timpul controalelor, personalul cu atribuţii va solicita operatorului economic orice documente şi informaţii, în limita competenţelor, în vederea verificării modului de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute de legislaţia aplicabilă. ART. 13 În cazul produselor care nu fac obiectul legislaţiei comunitare armonizate, operatorii economici vor fi informaţi cu privire la posibilitatea de a furniza o declaraţie de recunoaştere reciprocă elaborată în temeiul art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/515. ART. 14 (1) În cazul în care, ca urmare a solicitării de la art. 12 cu privire la produsele puse la dispoziţie pe piaţă online, operatorul economic nu transmite informaţiile solicitate, refuză să colaboreze sau din documentele şi informaţiile transmise nu se poate evalua conformitatea produsului, se vor dispune măsurile necesare în vederea soluţionării neconformităţilor constatate potrivit prezentei proceduri. (2) Pentru identificarea operatorului economic care gestionează pagina web pe care sunt puse la dispoziţie online produsele care fac obiectul verificărilor se va utiliza Registrul de domenii RoTLD. ART. 15 (1) Ca urmare a reclamaţiilor primite privind nerespectarea condiţiilor de comercializare a produselor prevăzute de actele normative în vigoare, inspectoratul general şi inspectoratele execută controale inopinate de supraveghere a pieţei. (2) Verificarea aspectelor semnalate se realizează cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 33/2020 privind activităţile de soluţionare a petiţiilor, primire în audienţă şi consiliere a cetăţenilor în Ministerul Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, şi a prevederilor prezentei proceduri. ART. 16 (1) Pentru a efectua o evaluare cuprinzătoare a conformităţii şi pentru a dispune de informaţii detaliate privind conformitatea produsului se vor dispune toate măsurile de identificare a operatorului economic din lanţul de distribuţie care a introdus produsul pe piaţa naţională. (2) Măsurile corective se vor solicita/se vor dispune operatorului economic de la alin. (1), ceilalţi operatori economici din lanţul de distribuţie fiind informaţi în acest sens. SECŢIUNEA a 2-a Desfăşurarea controlului ART. 17 Controlul efectuat de personalul cu atribuţii se realizează după cum urmează: a) controalele planificate tematice şi cele demarate din propria iniţiativă pot fi anunţate operatorului economic sau utilizatorului, printr-o adresă transmisă prin e-mail, în termen de cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de efectuarea acestora, operatorul economic având posibilitatea de a amâna controlul o singură dată, pentru o perioadă de cel mult 10 zile lucrătoare, cu precizarea motivelor întemeiate pentru care controlul nu se poate efectua. Adresa de informare poate conţine informaţii cu privire la documentele şi informaţiile necesar a fi pregătite şi prezentate pe timpul controlului; b) în momentul începerii controlului la operatorul economic, personalul cu atribuţii prezintă legitimaţia de control şi completează în registrul unic de control datele aferente controlului; c) controlul se efectuează la operatorii economici, în locurile în care produsele se fabrică, se comercializează, se depozitează sau se utilizează, în prezenţa persoanei/persoanelor desemnate de operatorul economic pentru a participa la control; d) controlul constă în verificarea pe teren, după caz, a documentelor, marcajelor şi/sau informaţiilor care demonstrează şi susţin respectarea cerinţelor prevăzute de legislaţia UE, actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei UE de armonizare şi/sau a legislaţiei naţionale aplicabile produsului; e) în situaţia în care personalul cu atribuţii se află la adresa operatorului economic ce trebuie controlat, dar din motive independente de acesta se găseşte în imposibilitatea de a efectua controlul, acesta întocmeşte o notă de înştiinţare, conform modelului din anexa nr. 1, prin care descrie circumstanţele şi motivele care au dus la respectiva situaţie şi care se comunică operatorului economic. ART. 18 Verificările privind supravegherea pieţei privesc respectarea cerinţelor legale privind comercializarea produselor şi a modului în care operatorii economici îşi îndeplinesc obligaţiile prevăzute de legislaţia aplicabilă privind punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor. ART. 19 Personalul cu atribuţii solicită, potrivit competenţelor, operatorilor economici documente, specificaţii tehnice, date, aspecte tehnice ale produsului sau informaţii legate de obiectul investigaţiei, precum şi furnizarea de copii ale acestora. ART. 20 Personalul cu atribuţii utilizează orice informaţie, document, constatare, declaraţie sau date operative ca elemente de probă în scopul verificării lor, indiferent de formatul acestora şi de suportul pe care sunt stocate. ART. 21 Personalul cu atribuţii întocmeşte procesul-verbal de control prevăzut la art. 25 sau nota de control prevăzută la art. 26, după caz, cu menţionarea produselor verificate, a neconformităţilor constatate, a măsurilor, a persoanelor responsabile pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse şi a termenelor de soluţionare. ART. 22 Pentru încheierea controlului, echipa de control poate proceda la solicitarea transmiterii unor documente suplimentare sau la convocarea operatorului economic, după finalizarea verificărilor, la sediul inspectoratului. ART. 23 Reprezentantul legal al operatorului economic controlat poate solicita, anterior convocării de la art. 22, amânarea acesteia pentru cazuri excepţionale, fundamentate temeinic prin documente justificative, iar echipa de control îi comunică hotărârea adoptată cu privire la solicitarea sa. ART. 24 În cazul în care persoana convocată şi/sau reprezentantul legal al operatorului economic nu dă curs activităţilor prevăzute la art. 22, neprezentarea nejustificată poate fi considerată de echipa de control ca fiind circumstanţă agravantă în stabilirea măsurilor şi atrage inclusiv aplicarea sancţiunilor privind nerespectarea obligaţiilor de cooperare cu autorităţile de supraveghere a pieţei. SECŢIUNEA a 3-a Încheierea controlului ART. 25 Controlul de supraveghere a pieţei produselor în locurile în care acestea se fabrică, se comercializează şi/sau se depozitează în vederea punerii la dispoziţie pe piaţă se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal de control, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2. ART. 26 Controlul produselor în locurile în care acestea se utilizează şi al celor expuse la târgurile şi expoziţiile de prezentare a produselor pentru construcţii se finalizează prin întocmirea unei note de control, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3. ART. 27 (1) Numărul de înregistrare şi data documentelor de la art. 25 şi 26, precum şi cel al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor aferent controlului desfăşurat la sediul operatorului economic sunt înscrise în registrul unic de control al acestuia. (2) Neachiziţionarea registrului unic de control şi neprezentarea acestuia se sancţionează potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control. ART. 28 Neconformităţile privind nerespectarea obligaţiilor operatorilor economici şi ale utilizatorilor prevăzute de legislaţia comunitară armonizată şi de cea naţională de comercializare sunt cele prevăzute la secţiunea a 4-a din prezentul capitol, pentru care se aplică sancţiunile şi măsurile prevăzute la secţiunea a 5-a. ART. 29 Prin procesul-verbal de control i se oferă operatorului economic în cauză posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere într-un termen adecvat, de cel puţin 10 zile lucrătoare. ART. 30 În cazul în care este imperativă decizia care urmează a fi luată, justificată pe baza cerinţelor în materie de sănătate şi siguranţă sau a altor motive legate de interesele publice care intră sub incidenţa legislaţiei de armonizare a Uniunii Europene relevante, prin documentele de la art. 25 şi 26 pot fi aplicate direct măsuri corective dacă operatorul economic în cauză nu le dispune voluntar pe timpul controlului, fără a i se oferi posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere. ART. 31 În situaţia prevăzută la art. 30, operatorului economic i se acordă această posibilitate ulterior, imediat după luarea măsurii, prin convocarea acestuia la sediul inspectoratului general sau inspectoratului, după caz, menţionând-se în documentul de control data şi ora acesteia, locaţia, scopul, precum şi eventualele documente pe care acesta trebuie să le pună la dispoziţie, sau prin transmiterea documentelor justificative din care să rezulte eliminarea neconformităţilor. După exprimarea punctului de vedere, personalul cu atribuţii, dacă este cazul, dispune măsuri de revizuire a deciziei. ART. 32 (1) Atunci când există suspiciuni privind nerespectarea de către producător a performanţei declarate, personalul cu atribuţii poate preleva mostre de produse. (2) Prelevarea de eşantioane de produse se dispune atunci când există motive care pun la îndoială conformitatea produsului cu cerinţele privind adecvarea la utilizarea preconizată a acestuia. (3) Probele prelevate se trimit, pe bază de comandă, spre încercare către organisme acreditate/notificate care nu sunt implicate în evaluarea conformităţii produsului respectiv. (4) Contravaloarea produselor prelevate pentru verificarea constanţei performanţei produsului, precum şi cheltuielile ocazionate de examinarea şi încercarea produselor se suportă de către inspectoratul general sau inspectorate, după caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (5) În situaţia în care în urma încercării produsului se stabileşte că acesta nu respectă cerinţele prevăzute în legislaţia comunitară, toate cheltuielile se suportă de către operatorul economic care a introdus pe piaţă sau a pus în funcţiune produsul neconform. (6) Se prelevă două rânduri de eşantioane, din acelaşi produs, care se consemnează într-un proces-verbal de prelevare şi eşantionare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4. (7) Un rând de eşantioane, sigilate, rămâne drept contraprobă la operatorul economic, iar celălalt rând, pus la dispoziţia personalului cu atribuţii, este destinat verificării în laboratorul de specialitate. Contraproba se păstrează sigilată la operatorul economic în cauză, până la finalizarea evaluărilor. ART. 33 Rezultatele încercărilor se analizează şi se ţin în evidenţă, împreună cu procesul-verbal de control, la personalul cu atribuţii care a întreprins acţiunea. SECŢIUNEA a 4-a Neconformităţi ART. 34 Pe timpul comercializării produselor care fac obiectul unei specificaţii tehnice armonizate, faptele prevăzute la art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 constituie neconformităţi faţă de prevederile Regulamentului (UE) 2019/1.020 şi Regulamentului (CE) nr. 765/2008. ART. 35 Se consideră neconformităţi şi se sancţionează contravenţional faptele prevăzute la art. 29 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, efectuate pe timpul comercializării produselor care fac obiectul unei specificaţii tehnice armonizate/nearmonizate sau al unui agrement tehnic în construcţii. ART. 36 În cazul produselor pentru care operatorul economic susţine că acestea sunt puse la dispoziţie în mod legal în alt stat membru prin furnizarea unei declaraţii de recunoaştere reciprocă potrivit prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/515, se consideră neconformităţi următoarele fapte: a) transmiterea declaraţiei de recunoaştere reciprocă, ca răspuns a unei cereri, fără a pune la dispoziţie documente justificative solicitate, pentru a demonstra că produsele sunt comercializate în mod legal în alt stat membru; b) depăşirea termenului stabilit în cerere pentru transmiterea declaraţiei de recunoaştere reciprocă şi a documentelor justificative, dar care să nu fie mai mic de 15 zile lucrătoare, astfel cum prevede art. 5 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2019/515; c) în urma evaluării efectuate conform art. 5 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/515 se constată faptul că nu se confirmă corectitudinea informaţiilor din declaraţie. SECŢIUNEA a 5-a Sancţiuni aplicate şi măsuri dispuse cu privire la neconformităţile constatate ART. 37 (1) În măsura în care încălcarea prevederilor art. 34 nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să constituie infracţiuni, personalul cu atribuţii de control aplică sancţiunile prevăzute la art. 12 alin. (1) şi art. 13 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023. (2) Atunci când un produs care face obiectul legislaţiei de armonizare a Uniunii Europene utilizat în conformitate cu scopul său preconizat este susceptibil de a afecta sănătatea sau siguranţa utilizatorilor sau nu este conform cu legislaţia de armonizare a Uniunii Europene, se solicită de îndată operatorului economic relevant să ia măsuri corective adecvate şi proporţionale pentru a stopa neconformitatea sau a elimina riscul într-un termen stabilit de cel puţin 10 zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor în care acest lucru nu este posibil din cauza urgenţei măsurii. (3) Măsurile corective voluntare care trebuie luate de operatorul economic sunt prevăzute la art. 16 din Regulamentul (UE) 2019/1.020. (4) În situaţia în care se identifică produse neconforme, iar operatorul economic care a furnizat produsul respectiv nu este stabilit pe teritoriul ţării, măsurile corective pentru eliminarea riscurilor la care sunt supuşi utilizatorii se vor dispune de inspectoratul general. Neconformităţile constatate, precum şi corespondenţa purtată cu operatorul economic respectiv vor fi transmise în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea răspunsului negativ sau de la expirarea termenului de transmitere a documentelor. (5) Personalul cu atribuţii poate solicita în scris organismelor notificate informaţii relevante în scopul verificărilor, pe care acestea au obligaţia să le prezinte. (6) În situaţia în care după transmiterea informaţiilor şi formularea de observaţii din partea operatorului economic sau în lipsa unui răspuns din partea acestuia sau dacă după primirea rezultatelor încercărilor din partea laboratorului se constată faptul că produsul prezintă în continuare un risc, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare personalul cu atribuţii întocmeşte, în temeiul art. 16 alin. (5) din Regulamentul 2019/1.020, o decizie privind retragerea/rechemarea produsului sau interzicerea/ restricţionarea punerii la dispoziţie pe piaţă a acestuia, luând în considerare o abordare bazată pe riscuri, având în vedere principiul proporţionalităţii, natura neconformităţii, prejudiciul general real sau potenţial care rezultă din cazurile de neconformitate şi ţinând seama de nivelul ridicat de protecţie a utilizatorilor finali din Uniunea Europeană. (7) Decizia trebuie să conţină menţiuni privind motivele exacte pe care se bazează, punctele de vedere comunicate de către operatorii economici în cauză referitor la neconformitatea identificată sau rezultatele încercărilor, căile de atac disponibile şi termenele care se aplică acestor căi de atac, termenul de îndeplinire a măsurilor dispuse, precum şi observaţiile cu privire la obligaţia operatorului economic de a informa în scris modul de ducere la îndeplinire a măsurilor. (8) Decizia menţionată la alin. (6) se întocmeşte potrivit modelului prevăzut la anexa nr. 5, în 3 exemplare, se vizează de către adjunctul inspectorului general sau şeful inspecţiei de prevenire, după caz, şi se aprobă de inspectorul general sau inspectorul-şef, după caz. (9) Exemplarul nr. 1 se comunică în termen de cel mult 5 zile lucrătoare operatorului economic în cauză, iar exemplarul nr. 2, însoţit de toate documentele care au stat la baza deciziei, se transmite în ziua emiterii la inspectoratul general, în vederea demarării procedurilor de notificare a acesteia la Comisia Europeană. (10) Inspectoratul general, în calitate de unitate centrală de coordonare a activităţii de supraveghere a pieţei, notifică în termen de cel mult 5 zile lucrătoare Comisia Europeană şi statele membre, în conformitate cu art. 20 din Regulamentul (UE) 2019/1.020 şi art. 65 din Regulamentul (UE) 2024/3.110, cu privire la decizia luată. În cazul în care este implicat un organism notificat, inspectoratul general îl va informa cu privire la neconformităţile identificate şi decizia luată. (11) În situaţia în care, în termen de 15 zile de la notificarea privind produsele cărora le sunt aplicabile prevederile art. 56 din Regulamentul (UE) nr. 305/2011 sau 2 luni de la notificare în cazul celor cărora le sunt aplicabile prevederile art. 66 din Regulamentul (UE) 2024/3.110, nici un stat membru şi nici Comisia Europeană nu au formulat obiecţii cu privire la decizia adoptată, se consideră că aceasta a îndeplinit cerinţele de notificare pentru procedurile de salvgardare şi se publică pe pagina web a inspectoratului general. ART. 38 (1) În măsura în care încălcarea prevederilor art. 35 nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să constituie infracţiune, personalul cu atribuţii de control aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute la art. 29 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017. (2) Concomitent cu aplicarea sancţiunilor de la alin. (1), luând în considerare o abordare bazată pe riscuri, având în vedere principiul proporţionalităţii, natura neconformităţii, prejudiciul general real sau potenţial care rezultă din cazurile de neconformitate, personalul cu atribuţii poate dispune: a) interzicerea introducerii pe piaţă/punerii la dispoziţie pe piaţă, rechemarea, retragerea de pe piaţă sau interzicerea utilizării produsului pentru construcţii, cu impunerea de măsuri privind utilizarea/repunerea la dispoziţie pe piaţă a produsului pentru contravenţiile prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. a)-g) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017; b) interzicerea utilizării produsului până la data stabilită pentru eliminarea neconformităţii produselor pentru neregulile prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. h)-j) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017; c) interzicerea introducerii pe piaţă/punerii la dispoziţie pe piaţă sau interzicerea comercializării produsului până la data stabilită pentru eliminarea neconformităţii prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. k)-n) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017. (3) În situaţia în care alin. (1) şi (2) se aplică produselor care fac obiectul unei specificaţii tehnice armonizate, se va proceda în continuare potrivit art. 37. (4) Dacă după transmiterea informaţiilor şi formularea de observaţii din partea operatorului economic, precum şi în lipsa unui răspuns din partea acestuia sau dacă după primirea rezultatelor încercărilor din partea laboratorului se constată faptul că produsul prezintă în continuare neconformităţi, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare personalul cu atribuţii întocmeşte o decizie privind menţinerea măsurii aplicate conform alin. (2) sau dispunerea unei alte măsuri efective, proporţionale şi cu efect de descurajare. (5) După exprimarea punctului de vedere, dacă este cazul, personalul cu atribuţii poate dispune măsuri de revizuire a deciziei. (6) Decizia menţionată la alin. (4) se întocmeşte potrivit modelului prevăzut la anexa nr. 6, în 3 exemplare, se vizează de către adjunctul inspectorului general sau şeful inspecţiei de prevenire, după caz, şi se aprobă de inspectorul general sau inspectorul-şef, după caz. (7) Personalul cu atribuţii poate solicita organismelor implicate în evaluarea/certificarea produsului informaţii relevante în scopul verificărilor şi le va informa în consecinţă cu privire la neconformităţile identificate şi decizia luată. (8) Exemplarul nr. 1 al deciziei menţionate la alin. (4) se comunică în termen de cel mult 5 zile lucrătoare operatorului economic în cauză, iar exemplarul nr. 2, însoţit de toate documentele care au stat la baza deciziei, se transmite în ziua emiterii la inspectoratul general, în vederea demarării procedurilor de notificare, dacă este cazul, la Comisia Europeană. ART. 39 (1) Pentru nerespectarea de către organismele elaboratoare de agremente tehnice în construcţii a sarcinilor prevăzute la art. 19 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare, personalul cu atribuţii de control din cadrul inspectoratului general aplică sancţiunile prevăzute la art. 29 alin. (2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017. (2) Pe timpul activităţilor desfăşurate de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi Bucureşti-Ilfov, personalul cu atribuţii sancţionează faptele prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. h)-j), l) şi o) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017. ART. 40 Contravenţiilor prevăzute la art. 37 şi 38 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 41 (1) Evaluarea produselor pentru care operatorul economic a furnizat o declaraţie de recunoaştere reciprocă se va realiza numai de către inspectoratul general, ca urmare a propriilor evaluări sau a solicitărilor venite din partea inspectoratelor, iar în cazul existenţei neconformităţilor prevăzute la art. 36, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului de formulare de observaţii, inspectorul general emite o decizie prin care dispune refuzarea accesului pe piaţă în sensul Regulamentului (UE) 2019/515. (2) Decizia trebuie să menţioneze motivele exacte pe care se bazează, menţiuni privind punctele de vedere comunicate de către operatorii economici în cauză cu privire la neconformitatea identificată, căile de atac disponibile şi termenele care se aplică acestor căi de atac, precum şi celelalte informaţii prevăzute la art. 5 alin. (11) din Regulamentul (UE) 2019/515. (3) Decizia menţionată la alin. (2) se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7, în 2 exemplare, se verifică de către şeful inspecţiei de prevenire şi şeful Serviciului avizare-autorizare şi reglementări, se vizează de către adjunctul inspectorului general şi se aprobă de inspectorul general, iar exemplarul nr. 1 se comunică operatorului economic în cauză. (4) Decizia administrativă se notifică Comisiei Europene şi celorlalte state membre în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la emiterea acesteia. ART. 42 (1) Operatorii economici care comercializează produse pentru care au fost constatate nereguli, aplicate sancţiuni şi dispuse măsuri sunt supuşi unui control de supraveghere a pieţei inopinat la cel mult 6 luni de la finalizarea termenelor de luare a măsurilor corective, cu scopul de a se verifica gradul de conformare. (2) În situaţia în care, pe timpul controalelor menţionate la alin. (1), personalul cu atribuţii constată faptul că operatorul economic nu a dus la îndeplinire măsurile, se va dispune retragerea/rechemarea produsului sau interzicerea/restricţionarea punerii la dispoziţie pe piaţă şi se vor lua măsuri astfel încât publicul, Comisia Europeană şi celelalte state membre să fie informate în consecinţă. (3) Sancţiunile şi măsurile aplicate operatorilor economici care încalcă legislaţia cu bună ştiinţă trebuie să fie proporţionale, eficace şi cu efect de descurajare. ART. 43 (1) Evidenţa produselor şi operatorilor economici care au fost supuşi unui control se ţine în aplicaţia informatică creată prin grija inspectoratului general. (2) Personalul cu atribuţii actualizează permanent evidenţa de la alin. (1), cu informaţii cât mai detaliate, astfel încât acestea să poată fi utilizate pe timpul controalelor pentru compararea marcajelor, documentelor de conformitate şi detaliilor tehnice ale produselor avute în evidenţă cu cele care fac obiectul evaluării, nefiind destinată publicului. (3) Deciziile/Măsurile luate cu privire la produsele neconforme şi care pun în pericol sănătatea şi siguranţa utilizatorilor finali se vor introduce în aplicaţie şi se vor posta pe pagina web a inspectoratului general. SECŢIUNEA a 6-a Cooperarea administrativă ART. 44 Inspectoratul general, în calitate de autoritate centrală de supraveghere a pieţei, în baza informaţiilor furnizate de inspectorate, pentru produsele care prezintă un risc la utilizare sau în cazul operatorilor economici care introduc pe piaţa Uniunii Europene produse care prezintă un risc, va întocmi şi transmite Autorităţii Vamale Române o fişă de analiză a riscurilor care va cuprinde informaţiile menţionate la art. 46 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările ulterioare, şi art. 11 alin. (3) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/1.020. ART. 45 (1) Dacă în cazul acţiunilor de control se identifică certificate de constanţă a performanţei sau rapoarte de încercări neconforme, cele constatate se vor aduce la cunoştinţa autorităţii competente de acreditare/notificare pentru luarea măsurilor în consecinţă. (2) Comunicarea de la alin. (1) se face în baza unei informări însoţite de actele doveditoare. ART. 46 (1) Inspectoratul general asigură schimbul de informaţii cu autorităţile de supraveghere a pieţei conform art. 20 din Regulamentul (UE) 2019/1.020, precum şi asistenţa reciprocă transfrontalieră cu autorităţile de supraveghere a pieţei din statele membre, Comisia Europeană şi agenţiile relevante ale Uniunii Europene. (2) Inspectoratul general asigură realizarea schimbului de informaţii cu autoritatea vamală în ceea ce priveşte controalele produselor care intră pe piaţa Uniunii Europene potrivit prevederilor art. 26-28 din Regulamentul (UE) 2019/1.020, inspectoratele asigurând suportul necesar în acest sens. (3) În situaţia în care producătorul nu se află pe teritoriul României, în scopul de a obţine informaţii privind declaraţia de performanţă sau detalii în legătură cu documentaţia tehnică ori pentru a primi informaţii referitoare la lanţul de distribuţie a produsului, în vederea luării de măsuri justificate împotriva tuturor celor care sunt responsabili pentru introducerea pe piaţă a unui produs şi care nu respectă cerinţele aplicabile prevăzute în legislaţia comunitară de armonizare, inspectoratul general va contacta autoritatea de supraveghere a pieţei din statul membru în care este înregistrat/stabilit acel operator economic responsabil pentru introducerea pe piaţă a produsului. (4) Dacă un organism notificat a fost implicat în evaluarea incorectă a performanţelor produsului, inspectoratul general va informa autoritatea competentă din statul membru care a notificat organismul şi Comisia Europeană. (5) Inspectoratul general şi inspectoratele desfăşoară activităţi comune cu alte autorităţi relevante sau cu organizaţii care reprezintă operatori economici sau utilizatori finali, cu scopul de a promova conformitatea, de a identifica situaţiile de neconformitate, a sensibiliza şi furniza orientări în legătură cu legislaţia de armonizare a Uniunii Europene şi categorii specifice de produse, în special categoriile de produse despre care se constată adesea că prezintă un risc grav, inclusiv produsele oferite spre vânzare online. (6) Activităţile de la alin. (5) se vor desfăşura în baza unor acorduri încheiate între părţi. Activităţile vor fi desfăşurate astfel încât să nu ducă la o concurenţă neloială între operatorii economici şi să nu afecteze obiectivitatea, independenţa şi imparţialitatea părţilor. ART. 47 Inspectoratul general poate solicita Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitatea sa de autoritate competentă în domeniul produselor pentru construcţii, sau Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitatea sa de coordonator la nivel naţional al activităţilor de supraveghere a pieţei, participarea personalului cu atribuţii de supraveghere a pieţei, în sensul prezentei proceduri, la programe de pregătire, seminare, conferinţe, vizite de documentare în statele membre ale Uniunii Europene şi la aplicaţii cu experţi în domeniu din aceste state. CAP. III Dispoziţii finale ART. 48 (1) În cazul în care operatorul economic controlat nu este de acord cu cele consemnate în documentele de control sau deciziile emise, acesta poate depune o contestaţie la inspectoratul general, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă asupra celor consemnate/dispuse. (2) Răspunsul la contestaţie va fi formulat în cel mult 30 de zile calendaristice de la înregistrarea acesteia. (3) Pe lângă căile de atac prevăzute la alin. (1), după caz, sunt disponibile şi cele prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2019/515 şi Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în termenele maxime stabilite de către acestea. ART. 49 Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta procedură. ANEXA 1
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ........ Exemplar nr. __/2 ÎNŞTIINŢARE Către ........................................................................................ În conformitate cu prevederile art. 9 şi lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.236/2012 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea aplicării art. 26 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii, şi ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/1.020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, la data de ......................, la ora .............., vă rugăm să vă prezentaţi la sediul Inspectoratului ..........................., situat în ............................., telefon ......................., e-mail: ......................................, şi să aveţi asupra dumneavoastră Registrul unic de control, ştampila societăţii, copie CI/BI a/al administratorului şi împuternicire scrisă şi CI/BI pentru reprezentantul societăţii în vederea semnării documentelor de control, precum şi următoarele documente^1: ^1 Documentele pot fi transmise şi în format electronic la adresa de e-mail menţionată în înştiinţare. [ ] copia certificatului de înmatriculare la registrul comerţului şi a actului constitutiv al societăţii; [ ] documente de conformitate, astfel cum prevede art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1), art. 10 alin. (1) sau art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, după caz, pentru toate produsele pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor - echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului şi pentru controlul focului şi fumului comercializate online sau offline/utilizate^2; ^2 Pot fi menţionate produsele pentru care trebuie furnizate documentele de conformitate. [ ] o mostră pentru fiecare produs/produsul ................. comercializat/utilizat sau copia marcajului aplicat pe produs, după caz; [ ] documente privind dreptul de proprietate asupra site-urilor de internet pe care sunt comercializare produsele; [ ] informaţii relevante cu privire la lanţul de aprovizionare, detaliile lanţului de comercializare; [ ] stocurile existente şi locaţiile în care se află acestea. Alte documente: .................................................................. Obstrucţionarea autorităţilor de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii de către producători, reprezentanţi autorizaţi, importatori, distribuitori, executanţii de lucrări de construcţii în activitatea de monitorizare, precum şi refuzarea prezentării documentelor şi a actelor solicitate de către persoanele cu atribuţii de control din cadrul autorităţii de supraveghere a pieţei constituie contravenţii şi se sancţionează, potrivit prevederilor art. 29 alin. (2) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, cu amendă contravenţională de la 30.000 lei la 40.000 lei. Inspectori de prevenire ............................. (grad, nume, prenume) ........................... (semnătura) ............................ (grad, nume, prenume) ................................... (semnătura) Am primit astăzi ......................, ora .........., înştiinţarea prin care conducerea societăţii/instituţiei este somată să se prezinte la sediul Inspectoratului ........................., în data de ..................... la ora ..........., cu documentele menţionate mai sus. Mă oblig prin prezenta să aduc la cunoştinţa reprezentantului legal al unităţii cele solicitate de Inspectoratul .......................... . Numele şi prenumele ................................................... Ocupaţia ....................................................................... Semnătura .................................................................... Funcţia .......................................................................... Acest document a fost întocmit în 2 (două) exemplare, dintre care unul pentru unitatea controlată şi unul pentru inspectoratul pentru situaţii de urgenţă respectiv. ANEXA 2
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ........ PROCES-VERBAL DE CONTROL pentru supravegherea pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. UNITATEA CONTROLATĂ (numele şi tipul unităţii controlate):│
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Adresa: │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Tel: │CUI: │din data de: │
├─────────────────────────────┼───────────┴───────────────────┤
│Fax: │Nr. de ordine din Registrul │
│ │comerţului: │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Reprezentată de: (numele, prenumele şi funcţia) │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Calitatea operatorului │ │
│economic în lanţul de │ │
│distribuţie: │ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Următoarele date se completează după caz, funcţie de tipul │
│unităţii controlate │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Ce aparţine S.C. .......................... │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Cu sediul în: │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Tel: │CUI: │din data de: │
├─────────────────────────────┼───────────┴───────────────────┤
│Fax: │Nr. de ordine din Registrul │
│ │comerţului: │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Reprezentată de (numele, │ │
│prenumele şi funcţia) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Dreptul de proprietate asupra│ │
│paginii web pe care sunt │ │
│comercializate produsele: │ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│2. CONTROLUL S-A EFECTUAT ÎN PREZENŢA: │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Numele si prenumele │Funcţia │Tel/Fax │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┴───────────────────┤
│3. BAZA LEGALĂ A CONTROLULUI │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│• Regulamentul (UE) 2024/3110│ │
│al Parlamentului European şi │ │
│al Consiliului din 27 │ │
│noiembrie 2024 de stabilire a│ │
│unor norme armonizate pentru │ │
│comercializarea produselor │ │
│pentru construcţii şi de │ │
│abrogare a Regulamentului │ │
│(UE) nr. 305/2011; │• Hotărârea Guvernului nr. │
│• Regulamentul (UE) nr. 305/ │1.490 din 9 septembrie 2004 │
│2011 al Parlamentului │pentru aprobarea Regulamentului│
│European şi al Consiliului │de organizare şi funcţionare şi│
│din 9 martie 2011, de │a organigramei Inspectoratului │
│stabilire a unor condiţii │General pentru Situaţii de │
│armonizate pentru │Urgenţă; │
│comercializarea produselor │• Hotărârea Guvernului nr. │
│pentru construcţii şi de │1.492 din 9 septembrie 2004 │
│abrogare a Directivei 89/106/│privind principiile de │
│CEE a Consiliului; │organizare, funcţionarea şi │
│• Regulamentul (UE) 2019/1020│atribuţiile serviciilor de │
│al Parlamentului European şi │urgenţă profesioniste; │
│al Consiliului din 20 iunie │• Hotărârea Guvernului nr. │
│2019 privind supravegherea │1.236/2012 privind stabilirea │
│pieţei şi conformitatea │cadrului instituţional şi a │
│produselor şi de modificare a│unor măsuri pentru aplicarea │
│Directivei 2004/42/CE şi a │prevederilor Regulamentului │
│Regulamentelor (CE) nr. 765/ │(UE) nr. 305/2011 al │
│2008 şi (UE) nr. 305/2011; │Parlamentului European şi al │
│• Regulamentul nr. 515/2019 │Consiliului din 9 martie 2011, │
│al Parlamentului European şi │de stabilire a unor condiţii │
│al Consiliului din 19 martie │armonizate pentru │
│2019 privind recunoaşterea │comercializarea produselor │
│reciprocă a mărfurilor │pentru construcţii şi de │
│comercializate în mod legal │abrogare a Directivei 89/106/ │
│în alt stat membru şi de │CEE a Consiliului; │
│abrogare a Regulamentului │• Hotărârea Guvernului nr. 668/│
│(CE) nr. 764/2008; │2017 privind stabilirea │
│• Ordonanţa Guvernului nr. 20│condiţiilor pentru │
│/2023 privind stabilirea unor│comercializarea produselor │
│măsuri pentru aplicarea │pentru construcţii; │
│Regulamentului (UE) 2019/ │• Lista cuprinzând indicativele│
│1.020 al Parlamentului │de referinţă ale standardelor │
│European şi al Consiliului │române care transpun standarde │
│din 20 iunie 2019 privind │europene armonizate din │
│supravegherea pieţei şi │domeniul produselor pentru │
│conformitatea produselor şi │construcţii; │
│de modificare a Directivei │• Reglementări tehnice │
│2004/42/CE şi a │(proceduri, regulamente, │
│Regulamentelor (CE) nr. 765/ │normative, specificaţii │
│2008 şi (UE) nr. 305/2011, │tehnice, ghiduri, metodologii, │
│precum şi pentru modificarea │decizii etc.); │
│şi completarea unor acte │• ...................... . │
│normative; │ │
│• Ordonanţa Guvernului nr. 20│ │
│/2010 privind stabilirea unor│ │
│măsuri pentru aplicarea │ │
│unitară a legislaţiei Uniunii│ │
│Europene care armonizează │ │
│condiţiile de comercializare │ │
│a produselor; │ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│4. CONTROLUL S-A EFECTUAT ÎN PERIOADA: │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. PRODUS CONTROLAT: │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│a) verificări aplicabile produselor pentru construcţii care │
│fac obiectul unei specificaţii tehnice armonizate │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlată )** │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Model/Tip/Cod unic de │ │
│identificare: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Fabricant: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Utilizare preconizată: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Stocul actual: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Comercializarea produsului │ │
│(locuri, pagini web, alte │ │
│metode) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Furnizorul produsului: │ │
│(denumire societate, adresă, │ │
│telefon, nr. referenţial │ │
│document justificativ) │ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Operatorul economic responsabil pentru introducerea pe piaţă │
│a produsului prevăzut la art. 4 din Reg. (UE) nr. 2019/1020 │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│......................... (denumirea societăţii) în calitate │
│de ......................... (calitatea în lanţul de │
│distribuţie) │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Adresa: │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Tel: │CUI: │din data de: │
├─────────────────────────────┼───────────┴───────────────────┤
│Fax: │Nr. de ordine din Registrul │
│ │comerţului: │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Specificaţie tehnică de referinţă pentru conformitatea │
│produsului │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Aplicabilă: │Declarată şi utilizată de │
│ │producător: │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Sistemul de atestare a conformităţii │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Aplicabil: │Declarat şi utilizat de │
│ │producător: │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│VERIFICĂRI DE FORMĂ A PRODUSELOR CARE FAC OBIECTUL UNEI │
│SPECIFICAŢII TEHNICE ARMONIZATE │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Cerinţa legală │Situaţia │Observaţii │
│ │constatată │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│a. Producătorul a aplicat │ │ │
│marcajul CE potrivit │[ ] DA [ ] │ │
│cerinţelor din Anexa ZA a │NU │ │
│specificaţiei tehnice │ │ │
│aplicabile produsului? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│b. Marcajul aplicat respectă │[ ] DA [ ] │ │
│prevederile legislaţiei │NU │ │
│comunitare armonizate? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│c. DoP respectă modelul din │ │ │
│Regulamentul (UE) nr. 305/ │[ ] DA [ ] │ │
│2011, sau DoPC respectă │NU │ │
│modelul din Regulamentul (UE)│ │ │
│nr. 3110/2024? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│d. Declaraţia de performanţă │ │ │
│este furnizată potrivit │[ ] DA [ ] │ │
│cerinţelor legislative │NU │ │
│comunitare şi naţionale? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│e. Se respectă condiţiile de │[ ] DA [ ] │ │
│manipulare şi depozitare? │NU │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│Reprezentantul autorizat îşi │[ ] DA [ ] │ │
│îndeplineşte sarcinile din │NU │ │
│mandat? │ │ │
├─────────────────────────────┴───────────┴───────────────────┤
│II. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlată )**.... │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│...................................... │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│b) verificări aplicabile produselor pentru construcţii care │
│fac obiectul unei specificaţii tehnice nearmonizate │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlată )** │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Model/Tip/Cod unic de │ │
│identificare: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Fabricant: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Utilizare preconizată: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Stocul actual: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Comercializarea produsului │ │
│(locuri, pagini web, alte │ │
│metode) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Furnizorul produsului: │ │
│(denumire societate, adresă, │ │
│telefon, nr. referenţial │ │
│document justificativ) │ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│Specificaţia tehnică aleasă de producător pentru a demonstra │
│conformitatea: │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Documentaţia tehnică a produsului: │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│VERIFICĂRI DE FORMĂ A PRODUSELOR CARE FAC OBIECTUL UNEI │
│SPECIFICAŢII TEHNICE │
├─────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┤
│Cerinţa legală │Situaţia │Observaţii │
│ │constatată │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│a. Producătorul a marcat │ │ │
│produsul potrivit │[ ] DA [ ] │ │
│specificaţiei tehnice │NU │ │
│utilizate? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│b. Declaraţia de conformitate│[ ] DA [ ] │ │
│respectă modelul prevăzut în │NU │ │
│SR ENISO/CEI 17050-1:2010? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│c. Documentaţia suport │[ ] DA [ ] │ │
│respectă cerinţele SRENISO/ │NU │ │
│CEI 17050-2:2005? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│d. Declaraţia de conformitate│[ ] DA [ ] │ │
│este furnizată? │NU │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│e. Se respectă condiţiile de │[ ] DA [ ] │ │
│manipulare şi depozitare? │NU │ │
├─────────────────────────────┴───────────┴───────────────────┤
│c) verificări aplicabile produselor pentru construcţii care │
│fac obiectul unui agrement tehnic în construcţii │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlata)** │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Model/Tip/Cod unic de │ │
│identificare: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Fabricant: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Utilizare preconizată: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Stocul actual: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Comercializarea produsului │ │
│(locuri, pagini web, alte │ │
│metode) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Furnizorul produsului: │ │
│(denumire societate, adresa, │ │
│telefon, nr. referenţial │ │
│document justificativ) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Referenţialul agrementului │ │
│tehnic │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Organismul care a elaborat │ │
│agrementul │ │
├─────────────────────────────┼───────────┬───────────────────┤
│Cerinţa legală │Situaţia │Observaţii │
│ │constatată │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│a. Agrementul tehnic în │ │ │
│construcţii este însoţit de │[ ] DA [ ] │ │
│avizul tehnic în valabilitate│NU │ │
│emis de către CTPC? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│b. Produsul este marcat │[ ] DA [ ] │ │
│potrivit precizărilor din │NU │ │
│agrement? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│c. Declaraţia de conformitate│[ ] DA [ ] │ │
│respectă modelul prevăzut în │NU │ │
│SREN ISO/CEI 17050-1:2010? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│d. Documentaţia suport │[ ] DA [ ] │ │
│respectă cerinţele SRENISO/ │NU │ │
│CEI 17050-2:2005? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│e. Declaraţia de conformitate│[ ] DA [ ] │ │
│este furnizată? │NU │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│f. Se respectă condiţiile de │[ ] DA [ ] │ │
│manipulare şi depozitare? │NU │ │
├─────────────────────────────┴───────────┴───────────────────┤
│d) verificări aplicabile produselor pentru construcţii pentru│
│care a fost furnizată o declaraţie de recunoaştere reciprocă │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlata)** │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Model/Tip/Cod unic de │ │
│identificare: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Fabricant: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Utilizare preconizată: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Stocul actual: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Comercializarea produsului │ │
│(locuri, pagini web, alte │ │
│metode) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Furnizorul produsului: │ │
│(denumire societate, adresa, │ │
│telefon, nr. referenţial │ │
│document justificativ) │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Aprobarea formală în statul │ │
│membru de provenienţă │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Statul membru în care este │ │
│comercializat produsul │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Documentaţia tehnică a │ │
│produsului │ │
├─────────────────────────────┼───────────┬───────────────────┤
│Cerinţa legală │Situaţia │Observaţii │
│ │constatată │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│a. Produsul face obiectul │[ ] DA [ ] │ │
│legislaţiei comunitare │NU │ │
│armonizate? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│b. Declaraţia de recunoaştere│ │ │
│reciprocă a fost elaborată │[ ] DA [ ] │ │
│potrivit modelului din anexa │NU │ │
│la Regulamentul (UE) nr. 2019│ │ │
│/515? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│c. A fost întocmită în una │[ ] DA [ ] │ │
│dintre limbile oficiale ale │NU │ │
│Uniunii Europene? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│d. Sunt disponibile documente│ │ │
│care să ateste │[ ] DA [ ] │ │
│comercializarea legală a │NU │ │
│mărfurilor în alt stat │ │ │
│membru? │ │ │
├─────────────────────────────┴───────────┴───────────────────┤
│6. VERIFICĂRI DE FOND │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│La acest punct se consemnează informaţii privind prelevarea │
│de probe/epruvete şi rezultatele obţinute ca urmare a │
│prelevării şi încercărilor de laborator dispuse de IGSU/ │
│1SUJ-B1F, care se anexează procesului-verbal de control: │
│• Acreditarea laboratorului care a efectuat încercările; │
│• Procesul-verbal de prelevare; │
│• Raportul de încercare (nr/dată). │
│Verificarea şi interpretarea rezultatelor încercărilor de │
│laborator pe probe/epruvete prelevate. │
│Concluzii privind respectarea de către producător a │
│performanţei/performanţelor declarate. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. NEREGULI CONSTATATE │
├──────────┬────────┬─────────┬───────────┬───────┬───────────┤
│Neregula │ │Baza │Baza Legală│ │ │
│constatată│Produsul│legală │de │Cuantum│Soluţionată│
│ │ │încălcată│Sancţionare│ │ │
├──────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────┼───────────┤
│7.1 │5.I.. │ │ │ │[ ] DA [ ] │
│ │.... │ │ │ │NU │
├──────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────┼───────────┤
│7.2 │5.IV. │ │ │ │[ ] DA [ ] │
│ │.... │ │ │ │NU │
├──────────┴────────┴─────────┴───────────┴───────┴───────────┤
│8. SANCŢIUNI APLICATE SI MĂSURI DISPUSE CU PRIVIRE LA │
│PRODUSELE NECONFORME IDENTIFICATE │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│*Pentru neregula de la punctul 7.1. ..................... │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│Persoana sancţionată │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Serie/nr. Proces verbal CSC │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Tip sancţiune principală │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Valoare amendă în lei │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Măsura corectivă voluntară │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ │Aducerea produsului în │
│ │conformitate, interzicerea │
│ │punerii mărfurilor la │
│ │dispoziţie pe piaţă, │
│ │interzicerea păstrării │
│ │mărfurilor la dispoziţie pe │
│ │piaţă, retragerea mărfurilor de│
│ │pe piaţă, rechemarea mărfurilor│
│ │de pe piaţă, aplicarea unor │
│Măsura dispusă: │avertismente adecvate pe │
│ │produs, avertizarea publicului │
│ │cu privire la riscuri, condiţie│
│ │prealabilă de punere la │
│ │dispoziţie, alertarea │
│ │utilizatorilor finali, │
│ │publicarea pe pagina web sau în│
│ │magazin de avertismente, │
│ │distrugerea produsului până la │
│ │............................ │
├─────────────────────────────┴───────────────────────────────┤
│În termen de ................ zile lucrătoare de la data │
│încheierii procesului-verbal de control, operatorul economic │
│va aduce la cunoştinţă, în scris şi sub semnătură, modul de │
│îndeplinire a măsurilor dispuse, însoţit de documente │
│justificative, termen în care acestuia i se oferă │
│posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere şi în anexă, │
│acolo unde este cazul, răspunsurile producătorului/persoanei │
│autorizate/importatorului. │
├─────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│În termen de 10 zile │ │
│lucrătoare de la data │1. │
│încheierii prezentului proces│2. │
│verbal se vor transmite la │3. │
│Inspectoratul General pentru │4. │
│Situaţii de Urgenţă │.............. │
│următoarele informaţii: │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│În data de ..... . ...... . │ │
│........., ora .....:....., │ │
│semnatarul documentului de │1. │
│control se va prezenta la │2. │
│sediul inspectoratului │......... │
│.................. şi va │ │
│prezenta următoarele │ │
│documente: │ │
└─────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
* Cerinţe de verificare în funcţie de specificaţia tehnică aplicabilă produsului ** Informaţiile se vor repeta pentru fiecare produs identificat. Note: Operatorul economic a fost informat cu privire la măsurile ce urmează a fi dispuse, în situaţia în care, la expirarea termenului în care operatorul economic trebuie să facă dovada îndeplinirii măsurilor corective, produsul respectiv prezintă în continuare un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa utilizatorilor finali; Neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare; Decizia dispusă cu privire la produsul neconform se realizează de operatorul economic în cauză; Spaţiile din procesul-verbal nu sunt limitative, acesta fiind tehnoredactat, după caz, în funcţie de tipul produselor verificate Prezentul proces-verbal de control s-a încheiat în două exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte semnatară.
┌────────────────────────┬─────────────┐
│Din partea IGSU/ │Din partea │
│ISUJ-BIF: │unităţii │
│ │controlate: │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(Gradul, numele, │(Numele şi │
│prenumele şi numărul │prenumele/ │
│legitimaţiei de control)│Calitatea) │
├────────────────────────┼─────────────┤
│ │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Număr de înregistrare de│Număr de │
│la unitate: │înregistrare:│
├────────────────────────┼─────────────┤
│Semnătura │Semnătura │
└────────────────────────┴─────────────┘
ANEXA 3
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ........ NOTĂ DE CONTROL pentru supravegherea pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor
┌────────────────────────────────────────────────────────────┐
│OBIECTIV DE INVESTIŢIE CONTROLAT/PERSOANA VERIFICATĂ/ │
│EXPOZIŢIA: │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Adresă │
├─────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│Tel: │CUI: │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Fax: │Nr. de înregistrare la │
│ │registrul comerţului: │
├─────────────────────────────┴──────────────────────────────┤
│Reprezentată de: (numele, prenumele si funcţia)/Organizată │
│de: │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│SCOPUL CONTROLULUI: │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CONTROLUL S-A EFECTUAT ÎN PREZENŢA │
├─────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│Numele şi prenumele │Funcţia │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────────────────┴──────────────────────────────┤
│PERIOADA CONTROLULUI: │
├─────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│BAZA LEGALĂ A CONTROLULUI │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│• Regulamentul (UE) 2024/3110│ │
│al Parlamentului European şi │ │
│al Consiliului din 27 │ │
│noiembrie 2024 de stabilire a│ │
│unor norme armonizate pentru │ │
│comercializarea produselor │ │
│pentru construcţii şi de │ │
│abrogare a Regulamentului │• Hotărârea Guvernului nr. │
│(UE) nr. 305/2011; │1.490 din 9 septembrie 2004 │
│• Regulamentul (UE) nr. 305/ │pentru aprobarea │
│2011 al Parlamentului │Regulamentului de organizare │
│European şi al Consiliului │şi funcţionare şi a │
│din 09 martie 2011, de │organigramei Inspectoratului │
│stabilire a unor condiţii │General pentru Situaţii de │
│armonizate pentru │Urgenţă; │
│comercializarea produselor │• Hotărârea Guvernului nr. │
│pentru construcţii şi de │1.492 din 9 septembrie 2004 │
│abrogare a Directivei 89/106/│privind principiile de │
│CEE a Consiliului; │organizare, funcţionarea şi │
│• Regulamentul (UE) 2019/1020│atribuţiile serviciilor de │
│al Parlamentului European şi │urgenţă profesioniste; │
│al Consiliului din 20 iunie │• Hotărârea Guvernului nr. │
│2019 privind supravegherea │1.236/2012 privind stabilirea │
│pieţei şi conformitatea │cadrului instituţional şi a │
│produselor şi de modificare a│unor măsuri pentru aplicarea │
│Directivei 2004/42/CE şi a │prevederilor Regulamentului │
│Regulamentelor (CE) nr. 765/ │(UE) nr. 305/2011 al │
│2008 şi (UE) nr. 305/2011; │Parlamentului European şi al │
│• Regulamentul nr. 515/2019 │Consiliului din 09 martie │
│al Parlamentului European şi │2011, de stabilire a unor │
│al Consiliului din 19 martie │condiţii armonizate pentru │
│2019 privind recunoaşterea │comercializarea produselor │
│reciprocă a mărfurilor │pentru construcţii şi de │
│comercializate în mod legal │abrogare a Directivei 89/106/ │
│în alt stat membru şi de │CEE a Consiliului; │
│abrogare a Regulamentului │• Hotărârea Guvernului nr. 668│
│(CE) nr. 764/2008; │/2017 privind stabilirea │
│• Ordonanţa Guvernului nr. 20│condiţiilor pentru │
│/2023 privind stabilirea unor│comercializarea produselor │
│măsuri pentru aplicarea │pentru construcţii; │
│Regulamentului (UE) 2019/ │• Lista cuprinzând │
│1.020 al Parlamentului │indicativele de referinţă ale │
│European şi al Consiliului │standardelor române care │
│din 20 iunie 2019 privind │transpun standarde europene │
│supravegherea pieţei şi │armonizate din domeniul │
│conformitatea produselor şi │produselor pentru construcţii;│
│de modificare a Directivei │• Reglementări tehnice │
│2004/42/CE şi a │(proceduri, regulamente, │
│Regulamentelor (CE) nr. 765/ │normative, specificaţii │
│2008 şi (UE) nr. 305/2011, │tehnice, ghiduri, metodologii,│
│precum şi pentru modificarea │decizii etc.); │
│şi completarea unor acte │• │
│normative; │..............................│
│• Ordonanţa Guvernului nr. 20│ │
│/2010 privind stabilirea unor│ │
│măsuri pentru aplicarea │ │
│unitară a legislaţiei Uniunii│ │
│Europene care armonizează │ │
│condiţiile de comercializare │ │
│a produselor; │ │
├─────────────────────────────┴──────────────────────────────┤
│PERSOANA ATESTATĂ CARE A EFECTUAT LUCRĂRI DE INSTALARE A │
│SISTEMELOR ŞI INSTALAŢIILOR DE SEMNALIZARE, ALARMARE ŞI │
│ALERTARE ÎN CAZ DE INCENDIU │
├───────────┬────────────────────────────────────────────────┤
│Denumirea │ │
├───────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Autorizaţie│ │
├───────────┴────────────────────────────────────────────────┤
│PERSOANA ATESTATĂ CARE A EFECTUAT LUCRĂRI DE INSTALARE A │
│SISTEMELOR ŞI INSTALAŢIILOR DE LIMITARE ŞI STINGERE A │
│INCENDIILOR, CU EXCEPŢIA CELOR CARE CONŢIN ANUMITE GAZE │
│FLUORURATE CU EFECT DE SERĂ │
├───────────┬────────────────────────────────────────────────┤
│Denumirea │ │
├───────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Autorizaţie│ │
├───────────┴────────────────────────────────────────────────┤
│PERSOANA ATESTATĂ CARE EFECTUEAZĂ LUCRĂRI DE INSTALARE A │
│SISTEMELOR ŞI INSTALAŢIILOR DE EVACUARE A FUMULUI ŞI GAZELOR│
│FIERBINŢI │
├───────────┬────────────────────────────────────────────────┤
│Denumirea │ │
├───────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Autorizaţie│ │
├───────────┴────────────────────────────────────────────────┤
│OPERATORUL ECONOMIC/PERSOANA CARE A EXPUS PRODUSUL │
├─────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│Calitatea operatorului în │ │
│lanţul de distribuţie │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Stocurile acestuia │ │
├─────────────────────────────┴──────────────────────────────┤
│PRODUSE CONTROLATE: * │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlata) │
├─────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│Specificaţia tehnică/agrement│ │
│tehnic │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Model: │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Producător: │ │
├─────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Documentul de conformitate │ │
│care însoţeşte produsul │ │
├─────────────────────────────┴──────────────────────────────┤
│CONSTATĂRI │
├─────────────────────────────┬───────────────┬──────────────┤
│Cerinţa legală │Situaţia │Observaţii │
│ │constatată │ │
├─────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│a. Producătorul a aplicat │ │ │
│marcajul CE potrivit Anexei │[ ] DA [ ] NU │ │
│ZA din specificaţia tehnică │ │ │
│aplicabilă produsului? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│b. Marcajele aplicate │ │ │
│respectă prevederile │ │ │
│legislaţiei comunitare │[ ] DA [ ] NU │ │
│armonizate şi/sau ale │ │ │
│specificaţiei tehnice │ │ │
│aplicabile? │ │ │
├─────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│c. Declaraţia de performanţă │ │ │
│respectă modelul prevăzut în │ │ │
│anexa nr. III din │ │ │
│Regulamentul (UE) nr. 305/ │ │ │
│2011, cu modificările │ │ │
│ulterioare?/Declaraţia de │ │ │
│conformitate respectă modelul│[ ] DA [ ] NU │ │
│prevăzut în SR EN ISO/CEI │ │ │
│17050-1:2010?/Declaraţia de │ │ │
│recunoaştere reciprocă a fost│ │ │
│întocmită cu respectarea │ │ │
│prevederilor Regulamentului │ │ │
│(UE) 2019/515? (după caz) │ │ │
├─────────────────────────────┴───────────────┴──────────────┤
│Furnizorul produsului: (denumire societate, adresa, telefon,│
│nr. referenţial document justificativ) │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│II. (date de identificare ale produsului la unitatea │
│controlata) * │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│.................................................. │
├────────────────────────────────────────────────────────────┤
│NECONFORMITĂŢI CONSTATATE │
├────────────┬────────────────┬───────────────┬──────────────┤
│Produsul │Neconformitatea*│Abateri faţă │Măsuri │
│ │ │de: │dispuse: │
├────────────┼────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │
└────────────┴────────────────┴───────────────┴──────────────┘
* Informaţiile se vor repeta pentru fiecare produs identificat. Obs. Spaţiile din nota de control nu sunt limitative
┌────────────────────────┬─────────────┐
│Din partea IGSU/ │Din partea │
│ISUJ-BIF: │unităţii │
│ │controlate: │
├────────────────────────┼─────────────┤
│(Gradul, numele, │(Numele şi │
│prenumele şi numărul │prenumele/ │
│legitimaţiei de control)│Calitatea) │
├────────────────────────┼─────────────┤
│ │ │
├────────────────────────┼─────────────┤
│Număr de înregistrare de│Număr de │
│la unitate: │înregistrare:│
├────────────────────────┼─────────────┤
│Semnătura │Semnătura │
└────────────────────────┴─────────────┘
ANEXA 4
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ................... PROCES-VERBAL DE PRELEVARE încheiat astăzi ........................ 1. Locul prelevării (denumirea obiectivului, adresa): 2. Data prelevării: 3. Cine dispune prelevarea (numele şi prenumele inspectorului de specialitate): 4. Datele de identificare ale produsului (denumire, producător, nr. lot, data fabricaţiei etc.): 5. Număr de probe*: * Se stabileşte în funcţie de specificaţia tehnică aplicabilă produsului şi de performanţele necesar a se evalua. 6. Denumirea încercărilor ce urmează a se efectua: 7. Persoanele participante la prelevare (din partea unităţii controlate): 8. Locul în care se va păstra sigilat al doilea eşantion: 9. Persoana responsabilă de păstrarea integrităţii eşantionului sigilat: Semnături
┌──────────────────────────┬───────────┐
│Din partea Inspectoratului│ │
│General pentru Situaţii de│ │
│Urgenţă/ │Din partea │
│inspectoratelor pentru │unităţii │
│situaţii de urgenţă │controlate:│
│judeţene şi │ │
│Bucureşti-Ilfov: │ │
├──────────────────────────┼───────────┤
│(gradul, numele, prenumele│(numele şi │
│şi numărul legitimaţiei de│prenumele/ │
│control) │calitatea) │
├──────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├──────────────────────────┼───────────┤
│Semnătura │Semnătura │
└──────────────────────────┴───────────┘
ANEXA 5
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ........ DECIZIE nr. .......... din ................ În conformitate cu prevederile art. 9 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.236/2012 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011, de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 26 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii, ale art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 lit. e^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste, cu modificările şi completările ulterioare, au fost desfăşurate ...................................................................... (Se vor descrie activităţile desfăşurate în urma cărora au fost identificate produsele neconforme.) ..................................................................... . pe timpul cărora au fost identificate următoarele: 1. ................................................................. . (Se vor prezenta în detaliu produsele şi neconformităţile constatate.) Ca urmare a neconformităţilor identificate, au fost întreprinse ............................................. . (Se vor prezenta toate măsurile cu privire la clarificarea aspectelor constatate, inclusiv identificarea/consultarea operatorilor economici din lanţul de distribuţie, precum şi măsurile voluntare luate, prelevarea de eşantioane, rezultatele încercărilor.) Având în vedere activităţile sus-menţionate, la data emiterii prezentei decizii constatăm următoarele: 1. .................................................................... . (Se vor prezenta în detaliu pentru fiecare produs situaţia constatată şi încălcările prevederilor legale.) În conformitate cu prevederile art. 16 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2019/1.020 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011, ale art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 şi ale art. 29 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, coroborat cu cele prezentate anterior, se dispun următoarele măsuri: 1. ................................................................. . (Pentru fiecare produs se vor preciza măsura dispusă, termenul maxim de îndeplinire şi temeiul legal.) După îndeplinirea tuturor măsurilor dispuse cu privire la produsele neconforme, dar până la expirarea termenelor stabilite mai sus, veţi informa în scris Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă/Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă .................. despre modul de ducere la îndeplinire a acestora. Neîndeplinirea măsurilor dispuse se sancţionează potrivit art. 13 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2023 sau art. 29 alin. (2) lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, după caz. Căile de atac disponibile sunt cele prevăzute în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi în art. 48 alin. (1) din Ordinul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă nr. 21/2025 pentru aprobarea Procedurii privind controlul de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor, în termenele maxime stabilite de către acestea. Inspector general/şef, ......................... Vizat Adjunct al inspectorului general/şef inspecţie, .............................. Prezenta decizie a fost întocmită în 3 exemplare, astfel: - exemplarul nr. 1 pentru S.C. ........................; – exemplarul nr. 2 pentru Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă; – exemplarul nr. 3 pentru Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă .................. . ANEXA 6
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ..................... DECIZIE nr. .......... din .................. În conformitate cu prevederile art. 26 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condiţiilor pentru comercializarea produselor pentru construcţii, ale art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 lit. e^1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste, cu modificările şi completările ulterioare, au fost desfăşurate ........................................................................... (Se vor descrie activităţile desfăşurate în urma cărora au fost identificate produsele neconforme.) ........................................................................................., pe timpul cărora au fost identificate următoarele: 1. .................................................................... . (Se vor prezenta în detaliu produsele şi neconformităţile constatate.) Ca urmare a neconformităţilor identificate, au fost întreprinse ................................................... ................................................................................... . (Se vor prezenta toate măsurile cu privire la clarificarea aspectelor constatate, inclusiv identificarea/consultarea operatorilor economici din lanţul de distribuţie, precum şi măsurile voluntare luate, prelevarea de eşantioane, rezultatele încercărilor.) Având în vedere activităţile sus menţionate, la data emiterii prezentei decizii constatăm următoarele: 1. ........................................................................... . (Se vor prezenta în detaliu pentru fiecare produs situaţia constatată şi încălcările prevederilor legale.) În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017, coroborat cu cele prezentate anterior, se dispun următoarele măsuri: 1. ....................................................................... . (Pentru fiecare produs se vor preciza măsura dispusă, termenul maxim de îndeplinire şi temeiul legal.) După îndeplinirea tuturor măsurilor dispuse cu privire la produsele neconforme, dar până la expirarea termenelor stabilite mai sus, veţi informa în scris Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă/Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă .................. despre modul de ducere la îndeplinire a acestora. Neîndeplinirea măsurilor dispuse se sancţionează potrivit art. 29 alin. (2) lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 668/2017. Căile de atac disponibile sunt cele prevăzute în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi în art. 48 alin. (1) din Ordinul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă nr. 21/2025 pentru aprobarea Procedurii privind controlul de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor, în termenele maxime stabilite de către acestea. Inspector general/şef, ............................. Vizat Adjunct al inspectorului general/şef inspecţie, ......................... Prezenta decizie a fost întocmită în 3 exemplare, astfel: - exemplarul nr. 1 pentru S.C. ......................; – exemplarul nr. 2 pentru Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă; – exemplarul nr. 3 pentru Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă .................. . ANEXA 7
la procedură MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DEPARTAMENTUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ DECIZIE nr. ....... din ............ În conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul nr. 515/2019 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 privind recunoaşterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 764/2008 şi ale art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, ................................................................... (Se vor descrie activităţile desfăşurate în urma cărora au fost identificate produsele neconforme.) ..............................................................................................., în urma cărora pentru următoarele produse comercializate în baza principiului recunoaşterii reciproce s-au constatat următoarele: 1. ................................................................................; 2. ................................................................................; 3. ................................................................................ . [Se vor prezenta în detaliu produsul, neconformitatea constatată (nu s-a putut face dovada/nu s-a adeverit faptul că acestea sunt comercializate în mod legal în alte state membre ale Uniunii Europene/nu se respectă normele tehnice naţionale sau produsul prezintă un risc grav la adresa securităţii sau a sănătăţii persoanelor sau a mediului, elementele de probă tehnice sau ştiinţifice), sinteza argumentelor avansate de operatorul economic în cauză, informaţiile furnizate de statul membru de provenienţă.] Ca urmare a celor constatate, în temeiul art. 5 alin. (9)-(13) şi al art. 6 din Regulamentul (UE) 2019/515, se dispune măsura .................................................................. . După îndeplinirea tuturor măsurilor dispuse cu privire la produsele neconforme, dar până la expirarea termenelor stabilite mai sus, veţi informa în scris Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă despre modul de ducere la îndeplinire a acestora. Căile de atac disponibile sunt cele prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2019/515 şi în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în termenele maxime stabilite de către acestea. Inspector general, ........................ Vizat Adjunct al inspectorului general, ........................... Prezenta decizie a fost întocmită în 2 exemplare, astfel: - exemplarul nr. 1 pentru S.C. .................; – exemplarul nr. 2 pentru Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.