Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 11 mai 2017  de evaluare şi valorificare, în regim de urgenţă, a bunurilor perisabile sau supuse degradării, precum şi pentru aprobarea modelelor unor formulare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 11 mai 2017 de evaluare şi valorificare, în regim de urgenţă, a bunurilor perisabile sau supuse degradării, precum şi pentru aprobarea modelelor unor formulare

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 398 din 26 mai 2017

──────────
    Aprobată de Ordinul nr. 1517 din 11 mai 2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 26 mai 2017.
──────────

    1. Dispoziţii generale
    1.1. În sensul prezentei proceduri, prin bunuri perisabile sau supuse degradării se înţelege:
    a) bunuri perisabile - bunurile de consum alimentar şi materiile prime necesare pentru prepararea acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale, păsări vii sau plante;
    b) bunuri supuse degradării - bunurile pentru care există riscul ca, prin trecerea timpului, valoarea acestora să se diminueze semnificativ, să fie supuse degradării fizice sau morale, precum şi bunuri pentru care depozitarea, întreţinerea sau conservarea necesită cheltuieli disproporţionate în raport cu valoarea acestora.

    1.2. Prevederile prezentei proceduri se aplică inclusiv bunurilor perisabile sau supuse degradării pentru care s-au dispus măsuri asigurătorii
    1.3. Prin organ de executare se înţelege:
    a) organul de executare competent, potrivit legii, al Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi organelor fiscale teritoriale subordonate acestora, după caz;
    b) organul de executare silită cazuri speciale al Direcţiei generale executări silite cazuri speciale şi serviciilor executări silite cazuri speciale regionale.

    1.4. În cazul măsurilor asigurătorii dispuse în cadrul procesului penal de către organele competente ori instanţa de judecată, prevederile Ordinului ministrului justiţiei şi al ministrului finanţelor publice nr. 4.344/C/2.843/2016 pentru aprobarea Metodologiei de lucru privind evaluarea şi valorificarea bunurilor mobile sechestrate se aplică în mod corespunzător.

    2. Constituirea Comisiei de valorificare
    2.1. Valorificarea, în regim de urgenţă, a bunurilor este organizată de o comisie de valorificare care este condusă de un preşedinte.
    2.2. Preşedintele Comisiei de valorificare este, după caz:
    a) şeful de serviciu/compartiment/birou colectare executare silită din cadrul organului fiscal competent;
    b) executorul fiscal din cadrul Direcţiei generale executări silite cazuri speciale.

    2.3. Comisia de valorificare este constituită din trei persoane, una dintre acestea fiind cea prevăzută la pct. 2.2.
    2.4. Persoanele prevăzute la pct. 2.3 sunt desemnate prin decizie de către conducătorul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, Direcţiei generale executări silite cazuri speciale şi/sau conducătorii administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii de la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, după caz.

    3. Evaluarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
    3.1. Evaluarea bunurilor perisabile sau supuse degradării se face la preţul pieţei de achiziţie cu ridicata practicat de către operatorii economici semnificativi care comercializează produse similare.
    3.2. Comisia de valorificare, pentru determinarea preţului de evaluare a bunurilor perisabile sau supuse degradării, va face cerere de ofertă către operatorii economici care comercializează produse similare şi va calcula, de regulă, o medie aritmetică a cel puţin 3 preţuri obţinute de la operatorii aceştia.
    3.3. În cazul bunurilor supuse degradării fizice sau morale, de natura autovehiculelor, aeronavelor, ambarcaţiunilor sau altor bunuri mobile, Comisia de valorificare stabileşte preţul de evaluare prin metodă comparativă cu preţul utilizat pe piaţă de alţi operatori.
    3.4. În cazurile prevăzute la pct. 3.2 şi 3.3, pentru stabilirea preţului de evaluare, Comisia de valorificare întocmeşte un referat ce va fi semnat de către toţi membrii acesteia.

    4. Valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării
    4.1. Valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării se face la preţul stabilit potrivit pct. 3.2 sau 3.3, după caz.
    4.2. În cazul în care bunurile sechestrate sunt bunuri alimentare şi/sau animale, acestea vor fi valorificate către unităţile autorizate şi/sau înregistrate de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare în ceea ce priveşte domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor.
    4.3. În cazul bunurilor şi/sau al animalelor prevăzute la pct. 4.2, înainte de propunerea pentru valorificare se va anunţa direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor (DSVSA) competentă teritorial, pentru verificări tehnice şi, ulterior vânzării, pentru stabilirea trasabilităţii produselor/ animalelor, iar, în cazul alimentelor, vânzarea se va face ulterior constatării conformităţii acestora, prin determinări analitice în laboratoare autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor.
    4.4. Deplasarea de către cumpărător a bunurilor şi/sau a animalelor prevăzute la pct. 4.2 către noua destinaţie se va face cu respectarea condiţiilor de transport sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu mijloace de transport autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi/sau cu respectarea condiţiilor de bunăstare a animalelor.
    4.5. Pentru bunurile prevăzute la pct. 4.2, aflate în proprietatea debitorului, organul care a dispus această măsură va lăsa bunurile în custodia unei persoane care face dovada că este autorizată din punct de vedere sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi care are capacitatea să asigure condiţiile corespunzătoare de păstrare, conservare sau menţinere a bunurilor.
    4.6. Persoanele care fac dovada că sunt autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor pot fi verificate pe site-ul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, la adresa www.ansvsa.ro
    4.7. În cazul în care au fost sechestrate bunuri mobile degradabile, acestea pot fi valorificate, potrivit prezentei proceduri, în următoarele situaţii:
    a) atunci când există riscul ca, prin trecerea timpului, valoarea bunurilor sechestrate să se diminueze semnificativ, să fie supuse degradării fizice sau morale;
    b) când măsura sechestrului priveşte bunuri a căror depozitare, întreţinere sau conservare necesită cheltuieli disproporţionate în raport cu valoarea bunului.

    4.8. În vederea începerii procedurii de valorificare a bunurilor prevăzute la pct. 4.7, organul de executare va solicita ca, în termen de cel mult 15 zile, instituţia care a dispus măsura asigurătorie, precum şi debitorul ale cărui bunuri au fost sechestrate asigurătoriu să îşi dea acordul asupra valorificării acestora.
    4.9. Dacă instituţia care a dispus măsura asigurătorie şi-a dat acordul asupra valorificării bunurilor prevăzute la pct. 4.7, organul de executare va aplica prevederile prezentei proceduri, indiferent dacă debitorul ale cărui bunuri au fost sechestrate asigurătoriu şi-a dat sau nu acordul ori nu a răspuns la solicitare.
    4.10. În cazul bunurilor degradabile, organul de executare va aprecia dacă se impune valorificarea acestora potrivit prezentei proceduri, ţinând cont de încadrarea lor în categoria celor care, prin trecerea timpului, îşi pierd din calitate sau din valoare, precum şi de acordul prevăzut la pct. 4.9. Astfel, organul de executare va întocmi un referat care va cuprinde considerentele pentru care bunurile au fost încadrate în această categorie, avizat de şeful organului de executare şi aprobat de conducătorul acestuia.
    4.11. În cazul în care instanţele judecătoreşti sau alte organe competente, potrivit legii, au dispus organului fiscal ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii asupra bunurilor degradabile prevăzute la pct. 4.7, în vederea începerii procedurii de valorificare, se va solicita, de îndată, acordul instituţiilor care au dispus măsura asigurătorie.
    4.12. Prevederile pct. 4.8 şi 4.11 nu se aplică în cazul organelor de control din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, Direcţia Generală a Vămilor, Direcţia Generală Control Venituri Persoane Fizice, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, organele fiscale teritoriale subordonate acestora, precum şi Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, sau dacă măsura asigurătorie dispusă a devenit executorie, potrivit legii, ori sechestrul a fost instituit ca măsură executorie.

    5. Atribuţiile Comisiei de valorificare
    5.1. Publicitatea bunurilor perisabile sau supuse degradării ce urmează a fi valorificate, după instituirea măsurilor asigurătorii/executorii, se va efectua prin publicarea pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a unui anunţ, semnat de membrii Comisiei de valorificare, care va cuprinde următoarele elemente:
    a) denumirea organului de executare;
    b) descrierea sumară a bunurilor care se oferă spre vânzare;
    c) cantitatea bunurilor ce urmează a fi valorificate.

    5.2. Concomitent cu publicarea anunţului prevăzut la pct. 5.1, Comisia de valorificare, în vederea determinării preţului minim de evaluare a bunurilor perisabile sau supuse degradării, va transmite cereri de ofertă operatorilor economici semnificativi care comercializează produse similare şi care, de regulă, îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială a organului fiscal, care vor fi comunicate Comisiei de valorificare, până cel târziu în ziua imediat următoare solicitării de ofertă.
    5.3. În ziua primirii ofertelor potrivit pct. 5.2 Comisia de valorificare întocmeşte referatul prevăzut la pct. 3.4 şi afişează pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală situaţia centralizată a tuturor bunurilor perisabile sau supuse degradării ce urmează a fi valorificate, aprobată de preşedintele Comisiei de valorificare, care va cuprinde următoarele elemente:
    a) denumirea organului de executare;
    b) descrierea sumară a bunurilor care se oferă spre vânzare;
    c) cantitatea bunurilor ce urmează a fi valorificate;
    d) preţul stabilit pentru fiecare categorie în parte, după caz;
    e) data şi ora până la care cei interesaţi pot depune oferte de cumpărare;
    f) data şi ora la care va avea loc şedinţa de deschidere a ofertelor.

    5.4. Concomitent cu publicarea situaţiei bunurilor perisabile sau supuse degradării va fi postat pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la sediul organului de executare, la locul de depozitare a bunurilor, precum şi la sediul şi domiciliul debitorului şi anunţul privind valorificarea acestora.
    5.5. Anunţul privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării, prevăzut la pct. 5.4, cuprinde următoarele elemente:
    a) denumirea organului de executare;
    b) numărul şi data la care a fost emis;
    c) numele, prenumele şi semnătura membrilor Comisiei de valorificare;
    d) bunurile care se oferă spre vânzare şi descrierea lor sumară;
    e) preţul de evaluare al bunurilor potrivit pct. 3.2, respectiv 3.3., după caz;
    f) cantitatea şi valoarea totală de pornire;
    g) data, ora şi locul la care se va ţine şedinţa de deschidere a ofertelor;
    h) invitaţia către toţi cei interesaţi în cumpărarea bunurilor de a depune la organul de executare, în termenul de depunere a ofertelor şi la locul fixat în acest scop, oferte de cumpărare, sub sancţiunea descalificării;
    i) data şi ora până la care cei interesaţi pot depune oferte de cumpărare;
    j) invitaţia către toţi cei interesaţi în cumpărarea bunurilor de a se prezenta, personal sau prin împuternicit, la data, ora şi locul unde se va desfăşura şedinţa de deschidere a ofertelor.

    5.6. Comisia de valorificare va stabili data şedinţei de deschidere a ofertelor în funcţie de starea şi termenul de valabilitate ale bunurilor perisabile sau supuse degradării.
    5.7. Termenul de depunere a ofertelor începe la data publicării anunţului privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se termină la data şi ora stabilite de către Comisia de valorificare, menţionate în anunţul prevăzut la pct. 5.5.
    5.8. Bunurile prevăzute la pct. 4.2 vor fi valorificate de către Comisia de valorificare, conform prezentei proceduri, în sistem angro, doar către persoanele juridice sau persoanele fizice care sunt legal autorizate să realizeze fapte de comerţ cu aceste categorii de bunuri.
    5.9. Pentru participarea la procedura de valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării, ofertanţii vor depune la organul de executare următoarele documente:
    a) o prezentare sintetică a ofertantului, care va cuprinde datele de identificare şi datele de contact, inclusiv un număr de fax şi o adresă de e-mail prin care pot fi făcute comunicările;
    b) oferta financiară de cumpărare care conţine suma oferită, care nu poate fi sub preţul de evaluare stabilit potrivit pct. 3.2, respectiv 3.3, după caz;
    c) împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant, dacă este cazul;
    d) pentru persoanele juridice române, copie de pe certificatul unic de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului;
    e) pentru persoanele juridice străine care desfăşoară activităţi în România prin intermediul sediilor permanente, copie de pe certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului sau copie de pe certificatul de înregistrare fiscală eliberat de organul fiscal, după caz;
    f) pentru alte persoane juridice străine, cu excepţia celor de la lit. e), actul de înmatriculare tradus în limba română;
    g) pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate;
    h) pentru persoanele fizice străine, copie de pe actul de identitate/paşaport;
    i) dovada deţinerii unei autorizaţii de comercializare a categoriei de bunuri ce urmează a fi valorificate, în cazul bunurilor prevăzute la pct. 4.2.

    5.10. Documentaţia va fi depusă îndosariată, toate paginile fiind numerotate, semnate şi/sau ştampilate, după caz.
    5.11. Organul de executare, la înregistrarea ofertelor, va menţiona data şi numărul de înregistrare.
    5.12. Oferta va fi descalificată în următoarele situaţii:
    a) când nu cuprinde datele de identificare ale ofertantului, iar acesta nu este prezent sau nu are un împuternicit în sală la şedinţa de deschidere a ofertelor;
    b) când are un preţ mai mic decât preţul de evaluare stabilit potrivit pct. 3.2, respectiv 3.3, după caz;
    c) când nu conţine împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant, dacă este cazul;
    d) când nu conţine, pentru persoanele juridice române, copia de pe certificatul unic de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului;
    e) când nu conţine, pentru persoanele juridice străine care desfăşoară activităţi în România prin intermediul sediilor permanente, copie de pe certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului sau copie de pe certificatul de înregistrare fiscală eliberat de organul fiscal, după caz;
    f) când nu conţine, pentru alte persoane juridice străine, cu excepţia celor de la pct. 5.8 lit. e), actul de înmatriculare tradus în limba română;
    g) când nu conţine, pentru persoanele fizice române, copia de pe actul de identitate;
    h) când nu conţine, pentru persoanele fizice străine, copie de pe actul de identitate/paşaport;
    i) când a fost depusă după termenul de depunere a ofertelor indicat în anunţul prevăzut la pct. 5.4;
    j) când a fost depusă la altă adresă decât cea indicată în anunţul prevăzut la pct. 5.4;
    k) când nu conţine dovada deţinerii unei autorizaţii de comercializare a categoriei de bunuri ce urmează a fi valorificate, în cazul bunurilor prevăzute la pct. 4.2.

    5.13. Despre data, ora şi locul şedinţei de deschidere a ofertelor va fi înştiinţat şi debitorul. Acesta poate participa la şedinţa de deschidere a ofertelor.
    5.14. Şedinţa de deschidere a ofertelor se ţine la data, ora şi locul stabilite de Comisia de valorificare, astfel cum sunt acestea menţionate în anunţul privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
    5.15. În data, la ora şi în locul stabilite de Comisia de valorificare în vederea deschiderii ofertelor, Comisia de valorificare va proceda la inventarierea şi la deschiderea ofertelor depuse. Ofertanţii pot participa la procedura de deschidere a ofertelor.
    5.16. După deschiderea ofertelor, Comisia de valorificare verifică şi analizează documentele de participare, stabilind care dintre ofertele depuse se încadrează în vreuna dintre situaţiile reglementate de dispoziţiile pct. 5.12.
    5.17. În cazul în care va fi depusă o singură ofertă, iar aceasta nu a fost descalificată potrivit pct. 5.12, va fi declarată câştigătoare dacă preţul oferit de ofertant este cel puţin egal cu preţul de evaluare stabilit potrivit pct. 3.2, respectiv pct. 3.3, după caz.
    5.18. În cazul în care există mai multe oferte calificate, este declarată câştigătoare oferta cu valoarea cea mai mare, cu excepţia situaţiei în care, pe parcursul derulării şedinţei de valorificare, unul dintre ofertanţi face o ofertă cu o valoare mai mare decât aceasta, caz în care acesta din urmă va fi declarat cumpărător.
    5.19. În cazul în care se oferă acelaşi preţ de către doi sau mai mulţi ofertanţi, este declarat câştigător cel care a înregistrat primul oferta la organul de executare.
    5.20. La finalizarea procedurii se întocmeşte un proces-verbal privind desfăşurarea şi rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării, semnat de către toţi participanţii, care va cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 46 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi următoarele elemente:
    a) numele şi prenumele sau denumirea cumpărătorului, precum şi domiciliul fiscal al acestuia;
    b) denumirea şi descrierea bunurilor valorificate, a preţului la care acestea au fost valorificate şi, dacă este cazul, a taxei pe valoarea adăugată aferente;
    c) indicarea participanţilor la valorificare şi sumele oferite;
    d) menţionarea situaţiilor în care valorificarea nu s-a realizat ori dacă unul sau mai mulţi participanţi au refuzat semnarea, dacă este cazul.

    5.21. După finalizarea procedurii, Comisia de valorificare comunică cumpărătorului un exemplar al procesului-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării, care constituie titlu de proprietate. În cazul în care cumpărătorul nu face plata bunurilor perisabile în contul indicat de organul de executare, în termen de 5 zile de la data semnării procesului-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării, acesta va putea fi executat silit pentru plata sumei datorate în temeiul titlului executoriu emis de organul fiscal central competent în administrarea acestuia pe baza procesului-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
    5.22. În cazul valorificării bunurilor supuse degradării, cumpărătorul face plata acestora în termen de cel mult 5 zile de la data semnării procesului-verbal privind desfăşurarea şi rezultatul procedurii de valorificare a bunurilor perisabile sau supuse degradării. După încasarea preţului, organul de executare întocmeşte, de îndată, procesul-verbal privind valorificarea bunurilor perisabile sau supuse degradării.
    5.23. Predarea bunurilor către cumpărător se face de către organul de executare silită, după creditarea contului bugetar cu suma aferentă ofertei de cumpărare a bunurilor ce au făcut obiectul prezentei proceduri, încheindu-se în acest sens procesul-verbal de predare-primire a bunurilor perisabile sau supuse degradării valorificate.
    5.24. În cazul în care nu există nicio ofertă depusă ori ofertele depuse se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 5.12 sau nu a fost plătit preţul potrivit pct. 5.22, procedura de valorificare se poate relua oricând, potrivit legii. Dispoziţiile art. 249 şi art. 255 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
    5.25. Pe măsura primirii ofertelor, organul de executare va constitui/va actualiza baza de date cu privire la potenţialii ofertanţi, ce cuprinde informaţii referitoare la datele de identificare ale acestora şi categoriile de produse pentru care şi-au manifestat interesul.
    5.26. Această bază de date va fi utilizată de către organele de executare în transmiterea, pe viitor, a unor eventuale cereri de ofertă potenţialilor cumpărători.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016