Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 10 august 2017  de anulare şi restituire, la cererea persoanei fizice, a impozitului pe venitul din transferul dreptului de proprietate imobiliară din patrimoniul personal şi accesoriilor aferente acestuia, potrivit prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 10 august 2017 de anulare şi restituire, la cererea persoanei fizice, a impozitului pe venitul din transferul dreptului de proprietate imobiliară din patrimoniul personal şi accesoriilor aferente acestuia, potrivit prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 681 din 22 august 2017

──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 2.399 din 10 august 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 681 din 22 august 2017.
──────────

    1. Prezenta procedură se aplică persoanelor fizice care, până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 136/2017, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, au efectuat darea în plată în condiţiile prevederilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite.
    2. Pentru a beneficia de anularea impozitului pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a accesoriilor aferente acestora, neachitate până la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, persoanele fizice prevăzute la pct. 1 au obligaţia depunerii la organul fiscal central competent a formularului „Cerere privind aplicarea dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016“, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
    3. La cerere se anexează certificatul eliberat de Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale (CNARNN), din care să rezulte faptul că hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a realizat darea în plată sa înregistrat în Registrul naţional notarial de evidenţă a actelor de dare în plată şi nu s-a mai înregistrat niciun alt act de dare în plată, potrivit Legii nr. 77/2016, până la data înregistrării hotărârii judecătoreşti respective.
    4. Compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, denumit în continuare compartiment de specialitate, analizează documentele prevăzute la pct. 2 şi 3 din prezenta procedură, precum şi la pct. 10 lit. b) din anexa nr. 1 la ordin şi verifică în evidenţa fiscală dacă sumele individualizate în decizia de impunere comunicată contribuabilului, care fac obiectul anulării, au fost stinse total sau parţial.
    5. În vederea aplicării prevederilor art. III alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, compartimentul de specialitate verifică în evidenţa fiscală dacă obligaţiile fiscale de natura celor prevăzute de aceste dispoziţii legale au fost sau nu stinse, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi data pronunţării hotărârii judecătoreşti definitive, potrivit prevederilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 77/2016.
    6. În situaţia în care obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 5 nu au fost stinse în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi data pronunţării hotărârii judecătoreşti definitive, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale şi emite Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale în temeiul prevederilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016, prevăzută în anexa nr. 5 la ordin, decizie ce constituie titlu de creanţă.
    7. În situaţia în care se constată că, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi data pronunţării hotărârii judecătoreşti definitive, obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 5 au fost stinse, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenţa fiscală şi va reface stingerile astfel încât obiectul anulării să îl reprezinte obligaţiile fiscale nestinse la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă. Compartimentul de specialitate procedează la întocmirea referatului de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale şi emiterea Deciziei de anulare a obligaţiilor fiscale în temeiul prevederilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016.
    8. În situaţia în care se constată că, în termen de cel mult 90 de zile de la data comunicării hotărârii judecătoreşti definitive, obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 5 nu au fost stinse, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale şi emite Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale în temeiul prevederilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016.
    9. Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale în temeiul prevederilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016 se întocmeşte de către compartimentul de specialitate în două exemplare, se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul unităţii fiscale.
    10. Decizia prevăzută la pct. 9 se comunică de către organul fiscal central competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
    11. Obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 7 şi stinse prin orice modalitate în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi data pronunţării hotărârii judecătoreşti definitive se restituie la cererea contribuabilului adresată organului fiscal central competent, prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile în mod corespunzător.
    12. În vederea aplicării prevederilor art. III alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, compartimentul de specialitate procedează la întocmirea unui referat motivat care stă la baza scăderii din evidenţă a obligaţiilor fiscale reprezentând impozitul pe venitul din transferul dreptului de proprietate imobiliară din patrimoniul personal şi accesoriile aferente acestuia. Pe baza acestui referat, compartimentul de specialitate procedează la scăderea din evidenţă a acestor obligaţii fiscale individualizate în titluri de creanţă necomunicate contribuabilului. Acest referat se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul unităţii fiscale.
    13. La referatul prevăzut la pct. 12 se anexează borderoul de scădere a obligaţiilor fiscale, caz în care compartimentul de specialitate nu va emite Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale în temeiul prevederilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016, ci va proceda direct la scăderea din evidenţă a acestor obligaţii.
    14. În situaţia în care, potrivit prevederilor art. III alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, contribuabilul are dreptul la restituirea impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, în vederea restituirii impozitului plătit, acesta depune la organul fiscal central competent, în cadrul termenului legal de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, respectiv în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere dreptul la restituire, o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
    15. Cererea de restituire se depune la registratura organului fiscal central competent, de unde se repartizează compartimentului cu atribuţii de compensare/restituire, urmând ca aceasta să fie soluţionată în termen de 45 de zile de la data înregistrării.
    16. După primirea cererii de restituire, compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire procedează la verificarea existenţei deciziei de impunere prin care au fost stabilite impozitul care face obiectul restituirii, precum şi cuantumul sumelor încasate de unitatea Trezoreriei Statului care deserveşte organul fiscal central competent în administrarea creanţelor fiscale ale contribuabilului.
    17. În situaţia în care contribuabilul a efectuat, în totalitate, plata impozitului stabilit prin formularul 253 „Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal“, compartimentul prevăzut la pct. 15 verifică situaţia obligaţiilor fiscale înregistrate de contribuabil, pe baza datelor din evidenţa pe plătitori, şi întocmeşte Decizia de restituire în temeiul prevederilor art. III alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2016, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7 la ordin, aplicând în continuare în mod corespunzător prevederile pct. 12-24 din Procedura de restituire a sumelor reprezentând impozit pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat, aprobată prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.384/2008.
    18. În situaţia în care contribuabilul a achitat parţial impozitul stabilit prin decizia de impunere, compartimentul prevăzut la pct. 15 procedează astfel:
    a) restituie suma efectiv achitată potrivit pct. 17;
    b) anulează diferenţa neachitată potrivit pct. 6-10 din prezenta procedură.

    19. În temeiul prevederilor art. 111 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal se distribuie astfel:
    a) o cotă de 50% se face venit la bugetul de stat;
    b) o cotă de 50% se face venit la bugetul unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află bunurile imobile ce au făcut obiectul înstrăinării.

    20. Organul fiscal central competent restituie impozitul efectiv achitat, urmând ca recuperarea cotei-părţi de 50% datorate de către bugetul local şi restituite contribuabilului să se efectueze prin diminuarea, în mod corespunzător, a sumelor reprezentând cota-parte cuvenită unităţilor administrativ-teritoriale. În acest sens, în luna următoare celei în care au fost restituite sumele, organul fiscal central competent care a efectuat restituirea va întocmi Situaţia centralizată a sumelor care urmează a fi virate unităţilor administrativ-teritoriale în contul 21.A.03.18.00 „Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal“, prevăzută în anexa nr. 6 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, cu modificările ulterioare, înscriind în coloana 4 a acestui formular suma efectiv de distribuit unităţilor administrativ-teritoriale după diminuarea acesteia cu sumele restituite de organele fiscale centrale în contul bugetelor locale.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016