Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 10 aprilie 2024  pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul facilităţii prevăzute la art. II din Legea nr. 10/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru stingerea unor obligaţii fiscale datorate de cooperativele agricole, precum şi modalităţile de restituire a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 10 aprilie 2024 pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul facilităţii prevăzute la art. II din Legea nr. 10/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru stingerea unor obligaţii fiscale datorate de cooperativele agricole, precum şi modalităţile de restituire a acestora

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 347 din 12 aprilie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 748 din 10 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 12 aprilie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    1. Prezenta procedură se aplică pentru anularea obligaţiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. II din Legea nr. 10/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru stingerea unor obligaţii fiscale datorate de cooperativele agricole, precum şi modalităţile de restituire a acestora, denumită în continuare lege.
    2. Organele emitente ale deciziilor de impunere comunicate contribuabililor, care cuprind obligaţiile fiscale prevăzute la pct. 1, transmit compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale ale contribuabilului, denumit în continuare compartiment de specialitate, lista care cuprinde obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării, respectiv lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin.
    3. În scopul identificării obligaţiilor fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale stabilite pe baza deciziilor de impunere prevăzute la pct. 2 se analizează dacă au fost emise decizii referitoare la obligaţii fiscale accesorii şi dacă obligaţiile fiscale accesorii au fost stinse sau nestinse sau dacă nu au fost emise decizii referitoare la obligaţii fiscale accesorii, procedându-se după cum urmează:
    a) dacă au fost instituite obligaţii fiscale accesorii şi acestea au fost nestinse, trebuie anulate;
    b) dacă au fost instituite obligaţii fiscale accesorii şi acestea au fost stinse, trebuie restituite sumele aferente acestora;
    c) dacă nu au fost instituite obligaţii fiscale accesorii, acestea nu se mai instituie.

    CAP. II
    Procedura de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de art. II din Legea nr. 10/2024 şi individualizate în deciziile de impunere comunicate contribuabilului
    1. Compartimentul de specialitate primeşte lista cu obligaţiile fiscale principale, ce fac obiectul anulării prevăzute de lege, individualizate în deciziile de impunere comunicate contribuabilului, verifică în evidenţa fiscală obligaţiile fiscale nestinse cuprinse în această listă, pe care o completează cu o nouă coloană în care individualizează suma rămasă nestinsă.
    2. Compartimentul de specialitate verifică în evidenţa fiscală dacă pentru obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării au fost comunicate decizii referitoare la obligaţii fiscale accesorii şi completează lista de la pct. 1 cu noi coloane, în care individualizează obligaţiile fiscale accesorii nestinse care fac obiectul anulării.
    3. În vederea anulării obligaţiilor fiscale, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale nestinse, la care anexează lista prevăzută la pct. 2, precum şi „Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de art. II din Legea nr. 10/2024“, întocmită în mod corespunzător pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.
    4. După aprobarea referatului, lista prevăzută la pct. 2 se completează cu informaţii privind numărul şi data deciziei prevăzute la pct. 3 şi pct. 7.2 lit. a).
    5. Decizia prevăzută la pct. 3 se întocmeşte de către compartimentul de specialitate în două exemplare, se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
    6. Decizia prevăzută la pct. 5, aprobată de conducătorul organului fiscal, se comunică contribuabilului de către organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
    7. Anularea obligaţiilor fiscale prevăzută de lege se poate efectua şi la cererea contribuabilului, caz în care compartimentul de specialitate verifică dacă contribuabilul în cauză este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin. Modelul cererii de anulare a obligaţiilor fiscale reglementate de art. II din Legea nr. 10/2024 este cel prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
    7.1. Dacă contribuabilul este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător prevederile pct. 1-6.
    7.2. Dacă contribuabilul nu este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate solicită organului de control fiscal care a emis decizia de impunere confirmarea îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea prevederilor legii. În această situaţie, organul de control fiscal transmite o adresă prin care:
    a) confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind anularea obligaţiilor fiscale nestinse prevăzute de Legea nr. 10/2024, cât şi decizia prevăzută la pct. 3 , pe care o comunică contribuabilului;
    b) comunică faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind anularea obligaţiilor fiscale nestinse, cât şi decizia de respingere a cererii de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 10/2024, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, procedându-se în mod corespunzător conform prevederilor pct. 5 şi 6. Prevederile art. 9 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.


    8. Contribuabilii pentru care s-au stins, total sau parţial, prin modalităţile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţiile fiscale principale şi accesorii pentru care legea prevede anularea şi cuprinse în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin au dreptul la restituire, în baza unei cereri, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, precum şi pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    9. Pentru soluţionarea cererii prevăzute la pct. 8, compartimentul de specialitate verifică dacă contribuabilul se află cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin.
    9.1. Dacă contribuabilul este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate întocmeşte borderoul de adăugare a obligaţiilor fiscale, pentru efectuarea operaţiunii de adăugare a plăţii în plus aferente obligaţiilor fiscale de natura celor care pot face obiectul anulării prevăzute de lege, precum şi referatul de aprobare a acestei operaţiuni. Modelul borderoului de adăugare a obligaţiilor fiscale este cel prevăzut în anexa nr. 8 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    9.2. Dacă contribuabilul nu este cuprins în lista prevăzută în anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate solicită organului de control fiscal care a emis decizia de impunere confirmarea îndeplinirii condiţiilor pentru aplicarea prevederilor legii. În această situaţie, organul de control fiscal transmite o adresă prin care:
    a) confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător prevederile pct. 9.1;
    b) comunică faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, caz în care compartimentul de specialitate întocmeşte atât un referat de soluţionare a cererii privind restituirea obligaţiilor fiscale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările şi completările ulterioare.


    10. În vederea restituirii obligaţiilor fiscale stinse, de natura celor prevăzute de lege, după întocmirea borderoului şi a referatului aferent, în cazurile prevăzute la pct. 9.1 şi pct. 9.2 lit. a) se aplică în mod corespunzător prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale cap. I din Procedura de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004.
    CAP. III
    Procedura de scădere din evidenţa fiscală a obligaţiilor fiscale accesorii individualizate în decizii emise de organul fiscal şi necomunicate contribuabilului
    1. Compartimentul de specialitate verifică dacă pentru obligaţiile fiscale principale ce fac obiectul legii sunt calculate obligaţii fiscale accesorii, pentru care nu au fost comunicate decizii contribuabilului, caz în care se întocmeşte un referat motivat care stă la baza scăderii din evidenţa fiscală a acestor obligaţii fiscale accesorii. Acest referat se avizează de şeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
    2. La referat se anexează borderoul de scădere din evidenţa fiscală a obligaţiilor fiscale accesorii prevăzute la pct. 1, caz în care compartimentul de specialitate nu emite decizia de anulare a obligaţiilor fiscale, ci procedează direct la scăderea din evidenţă a acestor obligaţii.
    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    Ulterior aplicării prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevăzute la cap. II pct. 4 departamentului cu atribuţii în soluţionarea contestaţiilor şi departamentului juridic pentru a le avea în vedere în procedura de soluţionare a contestaţiilor formulate pe cale administrativă sau judiciară.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016