Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ DE COOPERARE din 15 martie 2022  între autorităţi privind intrarea, înregistrarea, tranzitul, şederea, precum şi asigurarea protecţiei drepturilor minorilor neînsoţiţi care provin din zona conflictului armat din Ucraina    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ DE COOPERARE din 15 martie 2022 între autorităţi privind intrarea, înregistrarea, tranzitul, şederea, precum şi asigurarea protecţiei drepturilor minorilor neînsoţiţi care provin din zona conflictului armat din Ucraina

EMITENT: Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 266 din 18 martie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 20.362/31/3.386/812/400/2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 266 din 18 martie 2022.
──────────
    ART. 1
    Prezenta procedură stabileşte modul de cooperare între autorităţi privind intrarea, înregistrarea, tranzitul, şederea, precum şi asigurarea protecţiei drepturilor minorilor neînsoţiţi care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi se aplică de la intrarea în ţară a minorilor cetăţeni străini sau apatrizi neînsoţiţi de părinţi sau, după caz, de un alt reprezentant legal, denumiţi în continuare minori neînsoţiţi, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.

    ART. 2
    (1) La intrarea pe teritoriul României, pentru fiecare minor neînsoţit, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române solicită persoanei adulte care călătoreşte împreună cu minorul informaţii cu privire la tranzitarea teritoriului naţional sau, după caz, cu privire la intenţia de şedere în România.
    (2) În situaţia în care minorul neînsoţit este în tranzit pe teritoriul României alături de o persoană adultă, alta decât părintele sau, după caz, reprezentantul legal, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române solicită persoanei adulte care călătoreşte împreună cu minorul completarea unui formular tipizat, disponibil în limbile română, engleză, ucraineană şi rusă, care va cuprinde informaţii cu privire la destinaţia finală, adresa la care aceştia urmează să locuiască în străinătate, în cazul în care aceasta este cunoscută, precum şi date de contact şi de identitate ale persoanei adulte însoţitoare şi ale minorului.
    (3) În situaţia în care minorul neînsoţit rămâne pe teritoriul României alături de o rudă adultă sau de o persoană care a avut grijă de minor, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române solicită persoanei adulte care călătoreşte împreună cu minorul completarea formularului tipizat prevăzut la alin. (2), care va cuprinde informaţii cu privire la adresa la care vor locui, datele de contact şi de identitate ale persoanei adulte însoţitoare şi ale minorului.
    (4) În situaţia în care minorul neînsoţit rămâne pe teritoriul României alături de o rudă adultă sau de o persoană care a avut grijă de minor şi declară că nu au unde să locuiască, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române notifică, prin intermediul reprezentantului direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, denumită în continuare DGASPC, prezent în punctul de trecere a frontierei, Grupul operativ pentru minori neînsoţiţi prevăzut la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În situaţia grupurilor de minori din centrele de plasament din Ucraina ori, după caz, din sistemul de protecţie specială din Ucraina, indiferent dacă aceştia sunt însoţiţi sau nu de o persoană adultă, ori dacă aceştia declară că sunt în tranzit, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române le îndrumă către reprezentantul DGASPC prezent la punctul de trecere a frontierei.
    (6) Prevederea de la alin. (5) se aplică oricărui minor neînsoţit de o persoană adultă.
    (7) În situaţia în care persoana adultă care călătoreşte împreună cu minorul nu poate indica o adresă la care se deplasează, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române îndrumă persoana şi minorul neînsoţit către reprezentatul DGASPC prezent în punctul de trecere a frontierei.

    ART. 3
    (1) În judeţele de la frontiera cu Ucraina, DGASPC şi direcţia de sănătate publică, denumită în continuare DSP, asigură prezenţa la punctele de trecere a frontierei a câte unui reprezentant al acestora, care colaborează cu organizaţii neguvernamentale prezente în punctele de trecere a frontierei. Prevederea se aplică şi în punctele de trecere a frontierei prin care intră grupuri mai mari de 10 minori neînsoţiţi.
    (2) Reprezentantul DGASPC menţionat la alin. (1) are următoarele atribuţii principale:
    a) preia de la reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române situaţia minorilor neînsoţiţi prevăzuţi la art. 2 alin. (2)-(7);
    b) înregistrează minorii neînsoţiţi şi persoanele adulte care călătoresc cu minorii, care se regăsesc în situaţia preluată conform lit. a), pe suport hârtie sau prin intermediul unei aplicaţii informatice puse la dispoziţie de autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, de organisme internaţionale, în situaţia în care aceasta există;
    c) transmite situaţia prevăzută la lit. b) Grupului operativ pentru minori neînsoţiţi, denumit în continuare Grup operativ, constituit conform prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) informează persoanele adulte care călătoresc împreună cu minorii cu privire la condiţiile de acordare a unei forme de protecţie în România şi existenţa serviciului de urgenţă 112, precum şi a numărului unic naţional 119 pentru raportarea cazurilor de violenţă asupra copilului;
    e) identifică nevoile emoţionale caracteristice situaţiilor de criză şi facilitează acordarea serviciilor specializate oferite de către un psiholog sau asistent social desemnat de către DGASPC sau, după caz, voluntar de la o organizaţie neguvernamentală;
    f) menţine permanent legătura cu coordonatorul Grupului operativ, pe care îl anunţă imediat după intrarea unui grup de minori neînsoţiţi, proveniţi din centrele de plasament sau, după caz, din sistemul de protecţie specială din Ucraina, în vederea identificării serviciilor sociale destinate copiilor în care pot fi preluaţi minorii;
    g) solicită prezenţa echipei mobile de la DGASPC în vederea preluării minorului neînsoţit care necesită o măsură de protecţie specială conform prevederilor Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) Personalul medico-sanitar prezent în spaţii special destinate sau în corturile de triaj organizate în punctele de trecere a frontierei, desemnat de DSP conform prevederilor alin. (1), îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 6 din anexa la Ordinul ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii nr. 20.360/3.366/776/2022 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Grupului operativ pentru minorii neînsoţiţi.

    ART. 4
    Autorităţile administraţiei publice locale pun la dispoziţia reprezentanţilor prevăzuţi la art. 3 un spaţiu destinat desfăşurării activităţii. Fac excepţie punctele de trecere a frontierei în proximitatea cărora sunt amenajate spaţii dedicate înfiinţate de către organizaţiile neguvernamentale şi/sau de organismele internaţionale, de tip Blue Dot.

    ART. 5
    Transportul minorilor neînsoţiţi prevăzuţi la art. 2 alin. (5) de la punctul de trecere a frontierei şi până la serviciul social sau, după caz, serviciile sociale identificate de coordonatorul Grupului operativ este asigurat de inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă.

    ART. 6
    Pentru facilitarea comunicării cu minorii neînsoţiţi şi persoanele adulte care călătoresc cu aceştia, în punctele de trecere a frontierei sau în proximitatea acestora sunt prezenţi interpreţi de limba ucraineană sau, după caz, de limba rusă, voluntari ai instituţiilor de învăţământ superior care au secţii specializate în acest sens şi/sau ai organizaţiilor neguvernamentale, identificaţi prin intermediul Grupului operativ.

    ART. 7
    După primirea situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. c), Grupul operativ, prin secretariatul acestuia, pune la dispoziţia următoarelor instituţii:
    a) DGASPC - lista minorilor neînsoţiţi, în vederea numirii reprezentantului sau, după caz, a reprezentanţilor desemnaţi în conformitate cu prevederile art. 77 alin. (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Inspectoratului General pentru Imigrări - lista minorilor neînsoţiţi şi a persoanelor adulte cu care aceştia au călătorit, prevăzute la art. 2 alin. (3) şi (4), în vederea aplicării prevederilor legislaţiei privind azilul în România sau celei privind regimul străinilor în România, după caz;
    c) serviciului public de asistenţă socială din localitatea menţionată în declaraţia prevăzută la art. 2 alin. (3) - lista minorilor neînsoţiţi şi a persoanelor adulte cu care aceştia au călătorit, în vederea monitorizării situaţiei minorilor;
    d) inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă - lista minorilor neînsoţiţi, în vederea asigurării transportului acestora de la punctul de trecere a frontierei şi până la serviciul social sau, după caz, serviciile sociale identificate.


    ART. 8
    (1) Serviciul public de asistenţă socială identifică minorii neînsoţiţi care nu se află în evidenţa sa şi care locuiesc în unitatea administrativ-teritorială, în baza prevederilor art. 118 din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În situaţia în care serviciul public de asistenţă socială identifică un minor neînsoţit care nu beneficiază de o formă de protecţie în baza Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, de o măsură de protecţie specială stabilită în baza Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, anunţă DGASPC.

    ART. 9
    (1) În vederea asigurării dreptului la educaţie pentru minorii neînsoţiţi pe teritoriul României, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti iniţiază demersurile necesare privind înscrierea acestora în grupe/clase/formaţiuni de studiu din unităţile de învăţământ preuniversitar, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.363/2022 privind aprobarea componenţei Comisiei de coordonare a activităţii de repartizare a preşcolarilor/elevilor la unităţile de învăţământ în care pot desfăşura activităţi educaţionale, precum şi în instituţiile în care vor beneficia de asistenţă psihopedagogică şi consiliere, a procedurii de organizare şi funcţionare a acesteia şi pentru aprobarea Procedurii de înscriere ca audienţi la cursurile unităţilor de învăţământ a minorilor aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intraţi pe teritoriul României.
    (2) Situaţia nominală a minorilor neînsoţiţi prevăzuţi la art. 2 alin. (3)-(7) este pusă la dispoziţia inspectoratelor şcolare judeţene de către membrul desemnat în Grupul operativ.

    ART. 10
    (1) Pentru asigurarea protejării copiilor neînsoţiţi prevăzuţi la art. 2 alin. (5) şi (6), DGASPC aplică prevederile art. 68 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) La stabilirea măsurii de protecţie specială se are în vedere inclusiv plasarea copiilor în serviciile de tip familial publice sau private, cu prioritate la persoane care sunt vorbitoare de limba ucraineană sau, după caz, de limba rusă.

    ART. 11
    Pentru minorii care nu solicită protecţie internaţională, beneficiari ai protecţiei temporare, sunt aplicabile dispoziţiile art. 136 din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 12
    Modelul formularului prevăzut la art. 2 alin. (2) este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.

    ANEXA 1

    la procedură
 (a se vedea imaginea asociată)
    *) Anexa este reprodusă în facsimil.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016