Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI din 25 februarie 2002  privind determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform   Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 si reflectarea in contabilitate a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI din 25 februarie 2002 privind determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 si reflectarea in contabilitate a acestora

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 157 din 5 martie 2002
1. Potrivit <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 , începând cu exerciţiul financiar al anului 2001, la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit se repartizeazã pe urmãtoarele destinaţii, dacã prin legi speciale nu se prevede altfel:
a) rezerve legale;
b) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti;
c) alte rezerve constituite ca surse proprii de finanţare, aferente profitului rezultat din vânzãri de active, respectiv aferente facilitãţilor fiscale la impozitul pe profit;
d) alte repartizari prevãzute de lege;
e) pana la 10% pentru participarea salariaţilor la profit;
f) minimum 50% vãrsãminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societãţilor naţionale, companiilor naţionale sau al societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
g) profitul nerepartizat pe destinatiile prevãzute la lit. a)-f) se repartizeazã la alte rezerve şi constituie surse proprii de finanţare.
2. La determinarea sumelor care fac obiectul repartizãrii vor fi avute în vedere urmãtoarele:
a) Rezerve legale
În cazul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi al societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat rezervele legale reprezintã sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra diferenţei rezultate dintre totalul veniturilor şi cheltuielilor înregistrate în contabilitate, la care se adauga cheltuiala cu impozitul pe profit, pana la a cincea parte din capitalul social, potrivit prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 402/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În cazul regiilor autonome rezervele legale reprezintã sumele calculate din profitul contabil anual, prin aplicarea cotei de 5% asupra diferenţei rezultate dintre totalul veniturilor şi cheltuielilor înregistrate în contabilitate, la care se adauga cheltuiala cu impozitul pe profit, pana la a cincea parte din patrimoniul regiei autonome, exclusiv patrimoniul public, potrivit prevederilor <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 .
b) Pierderile contabile din anii precedenti - se recupereazã din profitul contabil al exerciţiului financiar, potrivit prevederilor <>art. 19 alin. (4) din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
c) Alte rezerve constituite ca surse proprii de finanţare:
- surse proprii din vânzãri de active - reprezintã sumele rezultate din vânzarea activelor, lãsate la dispoziţia societãţilor comerciale pentru finanţarea activitãţilor cuprinse în obiectul de activitate, conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Baza de impozitare necesarã pentru determinarea impozitului pe profit se stabileşte ca diferenţa între totalul veniturilor obţinute din orice sursa şi totalul cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestora, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile şi la care se adauga cheltuielile nedeductibile.
Profitul contabil anual de repartizat se determina ca diferenţa între veniturile totale şi cheltuielile totale, din care se deduc cheltuielile cu impozitul pe profit.
Din profitul contabil anual astfel calculat se repartizeazã sumele reprezentând diferenţa dintre veniturile rezultate din vânzarea de active şi cheltuielile aferente, dupã deducerea impozitului pe profit;
- surse proprii de finanţare aferente facilitãţilor fiscale la impozitul pe profit - reprezintã sumele aferente diferenţei de impozit rezultate dintre cota de 25% şi 5% aplicatã în timpul anului asupra profitului impozabil aferent veniturilor încasate din export, potrivit prevederilor <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 402/2000 .
Suma aferentã diferenţei de impozit rezultatã dintre cota de 25% şi 5%, precum şi cea aferentã aplicãrii facilitatii prevãzute la alin. (2) al <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se evidenţiazã în cursul anului, extracontabil, iar la sfârşitul anului fiscal se regularizeazã şi se repartizeazã ca sursa proprie de finanţare pana la concurenta profitului exerciţiului financiar.
Astfel, consideram ca în timpul anului s-au înregistrat venituri încasate din export reprezentând 10% din totalul veniturilor în suma de 10.000 u.m.
În acest caz suma aferentã diferenţei de impozit ce urmeazã ca la sfârşitul anului sa fie repartizata din profitul contabil, ca sursa proprie de finanţare, se determina astfel:
- venituri totale 10.000 u.m.
- cheltuieli totale 7.000 u.m.
- profit impozabil 3.000 u.m.
- ponderea veniturilor din export
în total venituri este de 10%
(3.000 x 10% = 300 u.m.) 300 u.m.
- impozit pe profit (25%) 75 u.m.
- impozit pe profit (5%) 15 u.m.
- diferenţa de impozit 60 u.m.
Suma de 60 u.m. reprezintã diferenţa de impozit ce se va repartiza la sfârşitul anului din profitul contabil, ca sursa proprie de finanţare.
d) Alte repartizari prevãzute de lege
La aceasta poziţie sunt repartizate sumele cu aceasta destinaţie prevãzute prin legi speciale:
Exemplificam în acest sens: <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitãţilor din domeniul jocurilor de noroc, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 166/1999 , cu modificãrile ulterioare; <>Ordonanta Guvernului nr. 68/1999 privind finanţarea activitãţii Direcţiei Generale a Penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiţiei, aprobatã prin <>Legea nr. 219/2001 ; <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/1999 privind repartizarea profitului Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", aprobatã prin <>Legea nr. 281/2001 ; <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2000 privind repartizarea profitului la Regia Autonomã "Locato"; <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2001 privind asigurarea unor fonduri pentru finanţarea construcţiei de locuinţe pentru tineret şi sali de sport, din profitul contabil al Companiei Naţionale "Loteria Romana" - S.A.
Pentru destinatiile prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. e), f) şi g) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 profitul se repartizeazã dupã deducerea sumelor aferente destinaţiilor prevãzute la lit. a), b), c) şi d).
Exemplificam mai jos modul de determinare a sumelor reprezentând destinatiile profitului contabil de la lit. e), f) şi g), astfel:


Profitul contabil rãmas dupã
deducerea impozitului pe profit, 3.000 u.m.

din care:

a) rezerve legale 500 u.m.
b) pierderi contabile din anii precedenti 100 u.m.
c) alte rezerve constituite ca surse
proprii de finanţare:
- aferente vânzãrilor de active 225 u.m.
- aferente facilitãţilor fiscale
la impozitul pe profit 60 u.m.
d) alte repartizari prevãzute de lege -
e) pana la 10% pentru participarea
salariaţilor la profit 212 u.m.
f) minimum 50% vãrsãminte la bugetul
de stat sau local, în cazul regiilor
autonome, ori dividende, în cazul
societãţilor/companiilor naţionale
şi al societãţilor comerciale cu capital
integral sau majoritar de stat 1.060 u.m.
g) profitul nerepartizat pe destinatiile
prevãzute la lit. a)-f) 843 u.m.


Sumele prevãzute la lit. e) s-au determinat astfel:
Profitul contabil (3.000 u.m.) - lit. a) (500) - lit. b) (100)a - lit. c) (285) = 2.115 x 10% = 212.
Sumele prevãzute la lit. f) s-au determinat astfel:
Profitul contabil (3.000 u.m.) - lit. a) (500) - lit. b) (100) - lit. c) (285) = 2.115 x 50% = 1.060.
Sumele prevãzute la lit. g) s-au determinat astfel:
Profitul contabil (3.000 u.m.) - lit. a) (500) - lit. b) (100) - lit. c) (285) - lit. e) (212) - lit. f) (1.060) = 843.
3. Reflectarea în contabilitate a profitului repartizat pe destinatiile prevãzute la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 se efectueazã astfel:
a) constituirea rezervelor legale
129 = 1061
b) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti
129 = 107
c) alte rezerve constituite ca surse proprii de finanţare, aferente profitului rezultat din vânzãri de active, respectiv aferente facilitãţilor fiscale la impozitul pe profit
129 = 1068/analitic distinct
d) alte repartizari prevãzute de lege - la aceasta poziţie înregistrarea în contabilitate se efectueazã în funcţie de prevederea legalã
e) pana la 10% pentru participarea salariaţilor la profit
129 = 424
f) - minimum 50% dividende cuvenite bugetului de stat sau local, în cazul regiilor autonome
129 = 446
- minimum 50% dividende cuvenite bugetului de stat, în cazul societãţilor/companiilor naţionale şi al societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
129 = 457
g) profituri repartizate ca surse proprii de finanţare
129 = 1068.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016