Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI din 15 februarie 2005  pentru determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform   Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 769/2001 , cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI din 15 februarie 2005 pentru determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001 , cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 22 februarie 2005
1. Potrivit <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit se repartizeazã pe urmãtoarele destinaţii, dacã prin legi speciale nu se prevede altfel:
"Art. 1. - (1) Începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit se repartizeazã pe urmãtoarele destinaţii, dacã prin legi speciale nu se prevede altfel:
a) rezerve legale;
b) alte rezerve reprezentând facilitãţi fiscale prevãzute de lege;
c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi;
c^1) constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursãrii ratelor de capital, plãţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe;
d) alte repartizãri prevãzute de lege;
e) participarea salariaţilor la profit; societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bazã mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţã;
f) minimum 50% vãrsãminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevãzute la lit. a)-f) se repartizeazã la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare."
Potrivit <>art. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, "Sunt exceptate de la obligaţia repartizãrii profitului pentru destinaţia şi în cuantumul prevãzut la alin. (1) lit. (f) societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se angajeazã prin împrumuturi externe contractate fãrã garanţia statului sã nu distribuie dividende în situaţia neîndeplinirii anumitor parametri de performanţã financiarã sau a altor angajamente prevãzute în aceste împrumuturi."
2. Determinarea sumelor ce fac obiectul repartizãrii
Nu fac obiectul repartizãrii sumele regãsite în rezultatul curent al exerciţiului, reprezentând venituri rezultate din înlesniri la plata creanţelor bugetare, potrivit actelor normative în vigoare (<>art. 24 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 507/2004 , şi alte prevederi legale în vigoare, dupã caz).
Dupã aprobarea situaţiilor financiare anuale, sumele respective vor fi preluate în rezultatul reportat.
La determinarea sumelor care fac obiectul repartizãrii vor fi avute în vedere urmãtoarele:
a) rezerve legale
În cazul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, rezervele legale reprezintã sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile şi se adaugã cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pânã ce rezervele legale vor atinge a cincea parte din capitalul social subscris şi vãrsat potrivit prevederilor <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã.
În cazul regiilor autonome, rezervele legale reprezintã sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile şi se adaugã cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pânã ce rezervele legale vor atinge a cincea parte din patrimoniul regiei autonome, exclusiv patrimoniul public, potrivit prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) alte rezerve reprezentând facilitãţi fiscale prevãzute de lege
Astfel de rezerve se constituie în mãsura în care profitul de repartizat a fost obţinut pe baza facilitãţilor fiscale şi ca urmare a acestora existã obligaţia legalã de repartizare a profiturilor obţinute ca sursã proprie de finanţare;
c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi
În situaţia în care existã pierderi contabile din anii precedenţi, înregistrate în rezultatul reportat, acestea se recupereazã potrivit prevederilor <>art. 19 alin. (4) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã. Potrivit acestui articol, o sursã de acoperire a pierderilor reportate din anii precedenţi este şi profitul curent ce urmeazã a fi repartizat;
c^1) constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursãrii ratelor de capital, plãţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe
Sursele proprii de finanţare pentru proiectele de împrumuturi externe includ contribuţia pãrţii române la realizarea proiectului, precum şi sumele necesare pentru plata taxelor şi impozitelor percepute pe teritoriul ţãrii şi contravaloarea altor costuri locale, care nu se pot plãti din împrumutul extern.
Societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital majoritar sau integral de stat, precum şi regiile autonome beneficiare de împrumuturi externe vor repartiza profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit pe destinaţiile menţionate la <>art. 1 alin. (1) lit. c^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, numai în situaţia în care nu dispun de alte fonduri necesare asigurãrii surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe şi pentru constituirea surselor necesare rambursãrii ratelor de capital, plãţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor externe;
d) alte repartizãri prevãzute de lege
La aceastã poziţie sunt repartizate sumele cu aceastã destinaţie prevãzutã prin legi speciale.
Exemplificãm în acest sens: <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitãţilor din domeniul jocurilor de noroc, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 166/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 privind asigurarea unor fonduri pentru finanţarea construcţiei de locuinţe pentru tineret şi sãli de sport, aprobatã prin <>Legea nr. 195/2002 etc.;
e) participarea salariaţilor la profit; societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bazã mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţã
Societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome pot acorda salariaţilor drepturi în limita a 10% din profitul net rãmas dupã deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d), potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bazã mediu lunar realizat la nivelul agentului economic în exerciţiul financiar de referinţã.
Aceste prevederi reglementeazã modalitatea de calcul al fondului de participare a salariaţilor la profit, repartizarea fãcându-se cu aprobarea consiliului de administraţie, acesta având posibilitatea de decizie asupra nivelului participãrii la profit a fiecãrui salariat, în funcţie de rezultatele şi eficienţa muncii fiecãruia, pe baza unor criterii stabilite în acest sens, cu încadrarea în fondul de participare astfel stabilit.
Exemplul 1 în care profitul net rãmas dupã deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este de 12.000 milioane lei.


- Numãr mediu de personal 250 de salariaţi
- Salariu de bazã
mediu lunar realizat la nivelul
agentului economic 4.000.000 lei/salariat
- Fond maxim de participare
a salariaţilor la profit: 1.000 milioane lei
250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei
- 10% din profitul net rãmas
dupã deducerea sumelor
repartizate la lit. a-d) potrivit
art. 1 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 64/2001, aprobatã
cu modificãri prin Legea
nr. 769/2001, cu modificãrile
şi completãrile ulterioare 1.200 milioane lei


În acest caz, avându-se în vedere cã nivelul fondului maxim de participare a salariaţilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al cãrui calcul a avut în vedere salariul de bazã mediu lunar realizat, este sub nivelul cotei de 10% din profitul net rãmas dupã deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv 1.200 milioane lei, fondul de participare a salariaţilor la profit este de maximum 1.000 milioane lei.
Aceastã sumã (1.000 milioane lei) se acordã celor 250 de salariaţi sau numai unora dintre aceştia, în mod egal sau diferenţiat, în funcţie de rezultatele şi de eficienţa muncii fiecãruia, în baza deciziei consiliului de administraţie al agentului economic sau a adunãrii generale a acţionarilor, dupã caz.
Exemplul 2 în care profitul net rãmas dupã deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este de 700 milioane lei.


- Numãr mediu de personal 250 de salariaţi
- Salariu de bazã mediu
lunar realizat la nivelul
agentului economic 4.000.000 lei/salariat
- Fond maxim
de participare a salariaţilor
la profit: 1.000 milioane lei
250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei
- 10% din profitul net rãmas
dupã deducerea sumelor
repartizate la lit. a)-d) potrivit
art. 1 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 64/2001, aprobatã
cu modificãri prin Legea
nr. 769/2001, cu modificãrile
şi completãrile ulterioare 70 milioane lei


În acest caz, avându-se în vedere cã nivelul fondului maxim de participare a salariaţilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al cãrui calcul a avut în vedere salariul de bazã mediu lunar realizat, este mai mare decât nivelul cotei de 10% din profitul net rãmas dupã deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv 70 milioane lei, fondul de participare a salariaţilor la profit este de maximum 70 milioane lei.
Aceastã sumã (70 milioane lei) se acordã celor 250 de salariaţi sau numai unora dintre aceştia, în mod egal ori diferenţiat, în funcţie de rezultatele şi de eficienţa muncii fiecãruia, în baza deciziei consiliului de administraţie al agentului economic sau a adunãrii generale a acţionarilor, dupã caz;
f) minimum 50% vãrsãminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
Societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat au obligaţia sã vireze dividendele la instituţia publicã implicatã, aşa cum este definitã aceasta la <>art. 3 lit. g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , astfel cum a fost modificatã prin <>Legea nr. 99/1999 , minimum 50% din profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit şi acoperirea destinaţiilor prevãzute la lit. a)-d).
În cazul regiilor autonome, minimum 50% din profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit şi acoperirea destinaţiilor prevãzute la lit. a)-d) se varsã la bugetul de stat sau local, dupã caz.
Sunt exceptate de la obligaţia repartizãrii profitului pentru destinaţia şi în cuantumul prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se angajeazã, prin împrumuturi externe contractate fãrã garanţia statului, sã nu distribuie dividende în situaţia neîndeplinirii anumitor parametri de performanţã financiarã ori a altor angajamente prevãzute în aceste împrumuturi, aşa cum se precizeazã la <>art. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevãzute la lit. a)-f) se repartizeazã la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare.
Exemplificãm mai jos modul de determinare a sumelor reprezentând destinaţiile profitului contabil prevãzute la <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel:
Considerãm cã un agent economic şi-a încheiat exerciţiul financiar cu un profit contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit în sumã de 3.500 milioane lei, din care 500 milioane lei reprezintã venituri rezultate din înlesniri la plata creanţelor bugetare care nu fac obiectul repartizãrii, potrivit actelor normative în vigoare.
În aceastã situaţie profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit şi a sumelor aferente amânãrii la platã a creanţelor bugetare, în sumã de 3.000 milioane lei, se repartizeazã astfel:


a) rezerve legale (determinate
conform precizãrilor de la lit. a)
de mai sus) 500 milioane lei
b) alte rezerve reprezentând
facilitãţi fiscale prevãzute
de lege 0 milioane lei
c) acoperirea pierderilor contabile
din anii precedenţi 100 milioane lei
[determinate conform precizãrilor
de la lit. c) de mai sus]
c^1) constituirea surselor proprii
de finanţare pentru proiectele
cofinanţate din împrumuturi
externe, precum şi pentru
constituirea surselor necesare
rambursãrii ratelor de capital,
plãţii dobânzilor, comisioanelor
şi altor costuri aferente acestor
împrumuturi externe 0 milioane lei
d) alte repartizãri prevãzute
prin legi speciale 285 milioane lei
Profit net rãmas dupã deducerea
sumelor repartizate la lit. a), b),
c) c^1) şi d), potrivit art. 1 alin. (2)
din Ordonanţa Guvernului
nr. 64/2001, aprobatã cu modificãri
prin <>Legea nr. 769/2001 ,
cu modificãrile şi completãrile
ulterioare 2.115 milioane lei
3.000 milioane lei -
(500 milioane lei + 100 milioane lei +
285 milioane lei) = 2.115 milioane lei,
din care:
e) pânã la 10% pentru participarea
salariaţilor la profit 212 milioane lei
2.115 milioane lei x 10% = 212 milioane lei


Aceasta în condiţiile în care s-a considerat un fond maxim de participare a salariaţilor la profit, calculat în funcţie de numãrul mediu de salariaţi şi salariul de bazã mediu lunar realizat pe salariat, ca fiind în sumã de 500 milioane lei;


f) minimum 50% vãrsãminte
la bugetul de stat sau local,
în cazul regiilor autonome,
ori dividende, în cazul
societãţilor naţionale,
companiilor naţionale
şi societãţilor comerciale
cu capital integral
sau majoritar de stat 1.058 milioane lei
2.115 milioane lei x 50%=1.058 milioane lei
g) profitul nerepartizat
pe destinaţiile prevãzute
la lit. a)-f) 845 milioane lei


[3.000 milioane lei - lit. a) (500 milioane lei) - lit. b) (0 milioane lei) - lit. c) (100 milioane lei) - lit. c^1 (0 milioane lei) - lit. d) (285 milioane lei) - lit. e) (212 milioane lei) - lit. f) (1.058 milioane lei)] = 845 milioane lei.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016