Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI din 10 ianuarie 1994  privind masurile care trebuie luate pentru incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1993    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI din 10 ianuarie 1994 privind masurile care trebuie luate pentru incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1993

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 25 din 27 ianuarie 1994
Administratorii regiilor autonome si ai societatilor comerciale cu capital de stat si privat si celelalte persoane prevazute la <>art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , indiferent de forma de organizare au, potrivit art. 11 din aceeasi lege, raspunderea organizarii si tinerii contabilitatii potrivit dispozitiilor legale.
Pentru incheierea corecta a exercitiului financiar pe anul 1993 se vor lua urmatoarele masuri:

1. Efectuarea inventarierii intregului patrimoniu al unitatii potrivit legii sus-mentionate si ale metodologiei prevazute in cap. V din Normele metodologice privind contabilitatea unitatilor economice, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 595/1970, stabilirea rezultatelor inventarierii, inregistrarea in contabilitate si reflectarea acestora in bilantul contabil pe anul 1993.
2. Bunurile distruse sau constatate lipsa din vina unor persoane se evalueaza la valoarea de inlocuire in vigoare la data constatarii pagubei. Diferenta dintre valoarea de inregistrare si valoarea imputata a materiilor prime, materialelor, produselor finite etc. se inregistreaza pe rezultatele financiare (498 = 750), iar diferenta dintre valoarea de inregistrare si valoarea imputata a mijloacelor fixe constatate lipsa sau degradate din vina unor persoane se inregistreaza la fondul de investitii (498 = 716).
3. Inregistrarea in contabilitate a tuturor documentelor care privesc operatiuni de patrimoniu, miscarea bunurilor materiale, cheltuieli, incasari, decontari sau alte operatiuni economice si financiare privind gestiunea anului 1993.
In acest scop, se va urmari tinerea corecta si la zi a evidentei, astfel incit toate operatiunile efectuate sa fie consemnate in documente legale, iar acestea sa fie inregistrate in conturile sintetice si analitice in vederea verificarii concordantei datelor inregistrate in aceste evidente si clarificarea diferentelor constatate. Inscrisurile care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobindi calitatea de document justificativ numai in cazurile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare. In cazul cumpararii de bunuri si valori, al executarii de lucrari sau al prestarii de servicii de la persoane fizice, inscrisul trebuie sa contina toate elementele de identificare a persoanei (nume si prenume, seria si numarul actului de identitate, adresa completa, suma achitata, impozitele calculate si retinute conform legii).
4. Analiza continutului soldurilor conturilor contabile, in sensul ca acestea sa reflecte operatiunile reale efectuate si inregistrate in contabilitate pe baza de documente justificative, conform normelor metodologice si instructiunilor de aplicare a planurilor de conturi.
Cu aceasta ocazie se va urmari, in principal, clarificarea sumelor care se mentin nejustificat in soldul unor conturi din activul si pasivul bilantului, cum sint:
a) la conturile: "Debitori", "Clienti", "Furnizori" si "Creditori" interni si externi, se va urmari incasarea debitelor si a creantelor restante in lei si in valuta, precum si achitarea obligatiilor de plata fata de furnizori si creditori. La analiza soldului contului "Creditori" se va asigura determinarea corecta a obligatiilor fata de fondurile speciale (anexa nr. 1);
b) la contul "Decontari din operatiuni in curs de lamurire", se vor lua masuri pentru clarificarea sumelor inregistrate, trecerea lor pe seama persoanelor vinovate, costurilor de productie sau rezultatelor financiare, dupa caz, si, respectiv, pentru identificarea apartenentei si naturii sumelor incasate, in conformitate cu dispozitiile legale;
c) la contul "Decontari cu bugetul statului", se va actiona pentru varsarea la termenele legale a obligatiilor fata de bugetul de stat.
Totodata se vor analiza eventualele sume evidentiate in debitul acestui cont, reprezentind creante de incasat de la bugetul de stat. In legatura cu aceasta, se precizeaza ca se pot evidentia drepturi ale agentilor economici in contul bugetului de stat numai in masura reglementarii exprese, prin dispozitii legale, a operatiunilor respective, luindu-se masuri pentru stornarea inregistrarilor care nu se incadreaza in dispozitiile legale.
Eventualele subventii, diferente de pret, prime sau alte sume, cuvenite agentilor economici si neincasate de la buget la 31 decembrie 1993, se pot inregistra in debitul contului 430 "Decontari cu bugetul statului" numai pe baza certificarii realitatii acestora de catre organele de control financiar teritoriale. In acelasi mod (din punct de vedere al certificarii) se va proceda si cu debitele evidentiate in conturile fondurilor extrabugetare;
d) la contul 740 "Subventii" pentru produse si activitati, se va urmari ca rulajul creditor sa reflecte subventiile aferente facturilor emise pina la 31 decembrie 1993 si, ca urmare, pentru evidentierea corecta a acestora, se impune verificarea exactitatii sumelor pe baza cantitatilor de produse livrate si a subventiilor unitare, aprobate si comunicate pe produse de catre Ministerul Finantelor.
In acest scop, regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat au obligatia ca pina la 25 ianuarie 1994 sa intocmeasca si sa prezinte directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti deconturile definitive privind justificarea subventiilor si a diferentelor de pret cuvenite pe baza datelor de executie pe anul 1993.
In cazul in care din verificarea deconturilor prezentate de regiile autonome si de societatile comerciale cu capital de stat rezulta ca s-au primit subventii si diferente de pret de la buget mai mari decit se cuvenea, sumele respective vor fi virate in termen de 5 zile de la data inchiderii bilantului contabil si confirmate de catre directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, in conturile bugetului de stat pe anul 1994, ale bugetelor locale, capitolul 22.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", cont deschis la unitatile bancilor comerciale sau la trezoreriile finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz. Pentru nevarsarea sumelor la termen se aplica penalizari de 0,3% pentru fiecare zi de intirziere.
5. Stabilirea corecta a profitului impozabil, a impozitului pe profit, determinarea profitului net si repartizarea acestuia pe destinatiile prevazute de lege.
In acest scop, se va asigura determinarea corecta a cheltuielilor aferente activitatii desfasurate, corespunzatoare veniturilor, impozitelor, accizelor si altor impozite si taxe, avindu-se in vedere modul de stabilire a profitului impozabil, conform Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 4175/1/1993, precum si prezentelor precizari.
Pentru aceasta, se va urmari:
- inventarierea si stabilirea exacta a productiei neterminate si evaluarea corecta a acesteia, precum si a pierderilor din calamitati naturale conform Ordinului comun nr. 233/24/1990 al ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si alimentatiei;
- repartizarea cheltuielilor anticipate si a cheltuielilor indirecte in conformitate cu regulile de baza privind evidenta si calcularea costurilor, iar pentru cheltuielile anticipate esalonate pe mai mult de 2 ani, se va urmari existenta aprobarilor legale;
- includerea in costuri, potrivit reglementarilor in vigoare, a rezervelor pentru cheltuielile preliminate in limita cheltuielilor efective. Eventualele rezerve constituite nelegal sau in plus vor fi stornate din costuri;
- includerea in costuri a tuturor drepturilor care se acorda salariatilor pentru munca prestata, inclusiv premiile si drepturile in natura care, potrivit Hotaririi Guvernului nr. 496/1992, fac parte din fondul de salarii. Cota de constituire a fondului de premiere si modalitatile concrete de acordare (obiective, periodicitate, categorii de personal) sint cele stabilite prin contractul colectiv de munca si se pot acorda in limita posibilitatilor financiare ale fiecarui agent economic si in cadrul fondului total destinat platii salariilor pentru care nu se plateste impozit suplimentar;
- determinarea, de catre societatile comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, a fondului de salarii pentru care acestea nu au obligatia sa plateasca impozit suplimentar potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1993 si ale hotaririlor Guvernului nr. 299/1993 si 380/1993;
- includerea in costuri a impozitului suplimentar determinat potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1993 si plata acestuia potrivit legii;
- incadrarea cheltuielilor prevazute la art. 34, 35 si 36 din Legea nr. 21/1993 in limita cotelor mentionate in aceasta, avindu-se in vedere ca eventualele depasiri se vor lua in calcul la stabilirea profitului impozabil;
- stabilirea corecta a diferentelor dintre preturile de inregistrare si costurile efective la produsele fabricate, precum si a celor aferente produselor, lucrarilor si serviciilor facturate potrivit instructiunilor de aplicare a planului de conturi si a Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 2836 din 1 martie 1993;
- determinarea adaosului comercial aferent stocurilor de marfuri din unitatile comerciale, potrivit instructiunilor de aplicare a planului de conturi;
- agentii economici, indiferent de ramura de activitate, vor lua masuri ca la data de 31 decembrie 1993, contul 501 "Cheltuieli de circulatie" sa nu prezinte sold. In acest sens, sumele respective vor fi repartizate asupra contului 530 "Cheltuieli anticipate";
- delimitarea corecta a soldului conturilor "Venituri anticipate" si "Venituri de realizat";
- reflectarea in contabilitate a diferentelor favorabile sau nefavorabile rezultate in urma operatiunilor efectuate in valuta, avindu-se in vedere ca acestea trebuie evidentiate la venituri sau la cheltuieli financiare, dupa caz, la cursul valutar de schimb in vigoare la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati in valuta.
Se precizeaza ca la 31 decembrie 1993 creantele si datoriile in valuta se vor reevalua la cursul valutar de schimb existent la acea data, diferentele rezultate evidentiindu-se in contul 494.09 "Diferente de curs valutar - 31 decembrie 1993".
In creditul acestui cont se inregistreaza diferentele favorabile rezultate intre cursul valutar la 31 decembrie 1993 si cursurile valutare cu care creantele si datoriile in valuta au fost inregistrate in contabilitate pina la acea data, iar in debit, diferentele nefavorabile rezultate intre cursul valutar la 31 decembrie 1993 si cursurile valutare cu care creantele si datoriile in valuta au fost evidentiate in contabilitate.
Diferentele favorabile, reprezentind rulajul creditor al contului 494.09, se inscriu in pasivul bilantului contabil, cod 10, pe rindul intitulat "Diferente favorabile de curs valutar - 31 decembrie 1993", iar cele nefavorabile, reprezentind rulajul debitor, in activul bilantului, pe rindul intitulat "Diferente nefavorabile de curs valutar - 31 decembrie 1993".
Operatiunile respective se storneaza dupa efectuarea transpunerii in conturile prevazute de noul Plan de conturi general, urmind ca, pe masura derularii efective a incasarilor si platilor in valuta, diferentele de curs valutar sa se reflecte in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor proprii in devize, existente la 31 decembrie 1993, se vor inregistra in conturile 650 "Venituri financiare" sau 550 "Cheltuieli financiare", dupa caz (conform Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor nr. 150104/1992).
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor in valuta, provenite din imprumuturi sau credite bancare nerestituite, precum si avansurile in valuta primite de la clienti pentru operatiuni de import sub forma de comision de catre agentii economici care efectueaza operatiuni de import, se vor reflecta distinct prin intermediul contului 494.09 "Diferente de curs valutar - 31 decembrie 1993". Pe 1 ianuarie 1994 operatiunile privind diferentele de curs valutar prevazute la alineatul precedent se storneaza, dupa efectuarea operatiunilor de transpunere, in conturile prevazute de noul Plan de conturi general;
- amenzile si penalitatile platite sau calculate de organele Ministerului Finantelor si neplatite pina la 31 decembrie 1993, neimputabile, pagubele care nu se datoreaza vinei cuiva, precum si valoarea marfurilor inregistrate in gestiune, dar confiscate de organele in drept, se suporta din rezultatele financiare (750 = 230, 231, 300, 310, 430 etc.), urmind ca, extracontabil, sa fie luate in calcul la stabilirea profitului impozabil;
- inregistrarea corecta a cheltuielilor care se suporta din veniturile incasate potrivit anexei nr. 1 la Hotarirea Guvernului nr. 804/1991 si stabilirea eventualelor diferente fata de limitele prevazute de Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, a cheltuielilor de deplasare-detasare peste limitele legale etc., in vederea determinarii corecte a profitului impozabil. Regiile autonome vor inregistra fondul de dezvoltare constituit din veniturile realizate in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993 in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990, iar pe perioada 1 septembrie 1993 - 31 decembrie 1993, eventualele sume destinate acestui fond se vor retine din profitul net, dupa repartizarea din acesta a fondului de participare a salariatilor la profit (10%) si varsarea, din partea ramasa, a minimum 50% la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993.
In situatiile in care, in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993, s-a realizat profit, iar in perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993 s-au inregistrat pierderi, pe aceasta perioada nu se retin sume pentru fondul de dezvoltare, acesta raminind la nivelul constituit la 31 august 1993. Determinarea profitului impozabil se face cumulat de la inceputul anului, iar repartizarea profitului net se face astfel:
a) potrivit Legii nr. 15/1990, in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993, si potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, in perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993, in cazul realizarii de profit in ambele perioade;
b) potrivit Legii nr. 15/1990, cumulat de la inceputul anului, in cazul in care s-au inregistrat pierderi in perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993. In mod corespunzator se anuleaza prevederile pct. 3 din Precizarile Ministerului Finantelor nr. 5608/1993;
- constituirea fondului special de asigurare, pentru acoperirea pierderilor din calamitati in cota de pina la 40% din profitul brut inainte de determinarea profitului impozabil, se face potrivit Ordinului comun nr. 233/24/1990 al ministrului finantelor si ministrului agriculturii si alimentatiei;
- drepturile cuvenite actionarilor in baza art. 1 din Legea nr. 46/14 mai 1992 se vor contabiliza potrivit Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 4175/2 din 15 septembrie 1993.
Agentii economici care produc si livreaza lapte de vaca, animale si pasari vii vor evidentia primele primite de la bugetul statului cu ajutorul contului 742 "Finantarea unor actiuni de la buget", analitic distinct "Sume cuvenite de la buget" conform hotaririlor Guvernului nr. 40/1993, nr. 197 bis/1993 si nr. 536/1993.
Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si regiile autonome vor reflecta in bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 1993 repartizarea profitului ramas dupa deducerea impozitului pe profit datorat.
La regiile autonome si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, profitul net se repartizeaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 si ale Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, respectiv ale Legii nr. 40/1992, iar la societatile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotaririi adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat vor vira dividendele rezultate dupa virarea impozitului de 10% datorat conform Legii nr. 40/1992, in proportie de 70% la Fondul Proprietatii de Stat si 30% la Fondurile Proprietatii Private la care sint arondate, pina la 15 aprilie 1994. Pentru dividendele platite actionarilor sau asociatilor de catre societatile comerciale cu capital integral sau majoritar privat se percepe un impozit de 10% conform Legii nr. 40/1992.
La regiile autonome, constituirea fondului de participare a salariatilor la profit se face in proportie de pina la 5% din profitul net pentru perioada 1 ianuarie - 31 august 1993, potrivit Legii nr. 15/1990, si in proportie de pina la 10% din profitul net al regiei autonome pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 5608/20 septembrie 1993 si prezentelor precizari (751 = 721);
- incadrarea corecta a cheltuielilor prevazute la art. 4 din Hotarirea Guvernului nr. 804/1991, cu privire la stabilirea reducerii cu 50% a impozitului pe profit, precum si utilizarea cu aceeasi destinatie a sumelor echivalente reducerii respective.
6. Reflectarea in contabilitatea societatilor comerciale cu capital de stat a operatiunilor privind vinzarea prin licitatie a unor active potrivit Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 150219/1992, urmarindu-se modul de determinare a impozitului pe suma incasata din vinzarea activelor, varsarea la termen a impozitului datorat, precum si utilizarea sumelor ramase din cele incasate pentru efectuarea de investitii noi sau rambursarea creditelor pentru investitii, potrivit legii.
7. Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat care in anul 1993 au inregistrat pierderi pe total activitate, in baza hotaririi consiliului de administratie in cazul regiilor autonome sau a imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat la societatile comerciale, vor acoperi pierderile realizate din fondul de rezerva constituit potrivit prevederilor legale. Aceasta operatiune urmeaza sa se efectueze dupa verificarea si aprobarea bilantului contabil incheiat la data de 31 decembrie 1993, potrivit legii, si dupa efectuarea operatiunilor de transpunere in noile conturi.
8. Sumele incasate ca dividende de catre societatile comerciale, ca urmare a participarii la capitalul social al altor societati comerciale, sint considerate venituri financiare aferente anului 1993 (310 = 650).
9. La agentii economici cu capital privat, care nu au constituit fond de dezvoltare, dobinzile platite pentru creditele primite pentru investitii se inregistreaza pe rezultatele financiare (750 = 310), urmind ca la stabilirea impozitului pe profit datorat, dobinzile respective sa fie adaugate extracontabil la profitul impozabil.
Dobinzile bancare datorate si neplatite pina la 31 decembrie 1993 de catre societatile comerciale si regiile autonome, aferente creditelor pentru activitatea de productie si desfacere, se inregistreaza la cheltuieli financiare, pe baza comunicarilor bancilor (550 = 730).
Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat, care constituie fond de investitii din resursele prevazute de lege, suporta din acest fond si dobinzile bancare platite pentru creditele contractate pentru lucrari de investitii (716 = 312). In situatia cind la data platii dobinzilor bancare fondul de dezvoltare nu este constituit, acestea se inregistreaza in contul 530 "Cheltuieli anticipate", iar pe masura constituirii fondului de dezvoltare se face inregistrarea 716 = 530.
Spezele si comisioanele platite bancilor privind lucrarile de investitii se suporta din fondul de investitii (716 = 312).
10. Sumele cuvenite societatilor comerciale si regiilor autonome de la societatile constituite pe baza de contract de asociere in participatie, reprezentind profitul realizat in anul 1993, se inregistreaza pe rezultatele financiare (498 = 750) si se includ in profitul obtinut in anul 1993 din activitatea proprie a fiecarui asociat, in vederea determinarii profitului impozabil, in conformitate cu Hotarirea Guvernului nr. 804/1991, cu exceptia cazurilor in care, prin contractele de participatie, se prevede altfel.
Societatea comerciala care conduce contabilitatea operatiunilor asociatiei are obligatia repartizarii pe participanti a profitului brut realizat, potrivit prevederilor din contractul de asociere, efectuind articolul contabil 750 = 499.
11. Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar privat se lichideaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 (titlul VII) si Circularei Ministerului Finantelor nr. 112226/5 septembrie 1993, iar patrimoniul ramas se repartizeaza proportional cu cota de participare la capitalul social (700, 703, 716, 719 etc. = 460 si 460 = 300).
12. Pentru reflectarea distincta in contabilitatea regiilor autonome a patrimoniului propriu si a patrimoniului public, potrivit prevederilor art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, in cadrul contului 700 "Capital social" se deschid urmatoarele conturi analitice distincte:
700.05 "Patrimoniul propriu al regiei autonome";
700.06 "Diferente din reevaluarea mijloacelor fixe privind patrimoniul propriu al regiei autonome";
700.08 "Patrimoniul public aflat in administrarea regiilor autonome";
700.09 "Diferente din reevaluarea mijloacelor fixe privind patrimoniul public aflat in administrarea regiilor autonome".
Reflectarea in conturile analitice mentionate a patrimoniului regiilor autonome se va face pe baza inventarelor efectuate sub coordonarea ministerelor de resort, potrivit prevederilor din ordonanta.
13. Regiile autonome care au in componenta lor unitati care conduc contabilitate si incheie bilant vor intocmi bilantul propriu pe baza balantei de verificare intocmita la nivelul regiei.
14. Potrivit Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 7201/1993, regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat care au primit fonduri de la bugetul de stat pentru cheltuieli de capital vor inregistra aceste fonduri, pina la finele anului 1993, in contul 700 "Capital social", acestea constituind participarea statului la majorarea capitalului social.
Concomitent cu inregistrarea in contabilitatea proprie, agentii economici respectivi vor intocmi si formele prevazute de lege pentru majorarea capitalului social.
15. Reevaluarea stocurilor de valori materiale ca urmare a unor noi preturi negociate se poate face numai pe baza actelor normative elaborate in acest sens.
Diferentele dintre preturile de vinzare negociate si preturile de inregistrare ale produselor si marfurilor livrate pina la 31 decembrie 1993, evidentiate de unii agenti economici in contul 494 "Diferente din reevaluare", se vor reflecta in contul 750 "Profit si pierderi", cu exceptia situatiilor in care actele normative prevad altfel.
Prevederile de la alineatul precedent se aplica si in cazul valorilor materiale eliberate in consum.
16. Diferentele de reevaluare, potrivit art. 4 din Hotarirea Guvernului nr. 26/1992, aferente mijloacelor fixe neamortizate integral si scoase din functiune, inregistrate potrivit Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 2328/1993, se vor reflecta in evidenta, efectuind articolul contabil 700.02 = 100.02, cu respectarea prevederilor privind modificarea capitalului social din Legea nr. 31/1990.
17. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale: "Administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel putin o luna inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale, bilantul exercitiului financiar precedent, cu contul de profit si pierderi, insotit de raportul lor si de documentele justificative".
18. In conformitate cu prevederile alin. 1, 2 si 3 ale art. 114 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cenzorii sint obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul si contul de profit si pierderi sint legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sint regulat tinute si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului.
Despre toate acestea, precum si referitor la propunerile pe care le vor crede necesare asupra bilantului si repartizarii profitului, cenzorii vor prezenta adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul de profit si pierderi, daca acestea nu sint insotite de raportul cenzorilor.
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului vor fi cuprinse de catre cenzori in rapoartele amanuntite pe care, potrivit legii, acestia trebuie sa le prezinte adunarii generale sau imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, dupa caz.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului si modul de valorificare a rezultatelor acesteia, precum si faptul ca rezultatele inventarierii sint cuprinse in bilantul contabil anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- organizarea controlului propriu la nivelul fiecarei societati comerciale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului conform reglementarilor legale in vigoare;
- intocmirea contului de profit si pierderi pe baza datelor din contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea, in conformitate cu dispozitiile legale, a profitului net si punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii si garantarea acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de consiliul de administratie, de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat sau de adunarea generala, dupa caz.
19. Organele de control financiar ale Ministerului Finantelor vor urmari realizarea masurilor prevazute in prezentele precizari, pe baza obiectivelor de control stabilite potrivit programelor aprobate.
20. Cursurile de schimb ale principalelor valute la data de 31 decembrie 1993, transmise de Banca Nationala a Romaniei, sint redate in anexa nr. 2.
21. Impozitul pe profit datorat, cu termen de plata pina la 31 ianuarie 1994, se va plati in cuantum egal cu cel datorat pe luna noiembrie 1993, care a avut ca termen de plata data de 25 decembrie 1993, urmind ca regularizarile pe baza bilantului contabil pe anul 1993 sa se efectueze in termen de 10 zile, inclusiv, de la termenul stabilit pentru depunerea bilantului contabil pe anul 1993.

Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu

ANEXA Nr. 1


SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale





───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Fondul Agentii economici Baza legala Baza de calcul a obligatiei Cota Inregis-
crt. special platitori trarea
contabila
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Pentru Agentii economici, - Legea nr. - incasarile realizate din 1% 750 = 499
cercetare- indiferent de 21/1993, activitatea industriala, de 499 = 310
dezvoltare forma de Instructiunile constructii-montaj, agricola
organizare si Ministerului si silvica, transporturi,
tipul de Finantelor nr. telecomunicatii, comert,
proprietate, cu 4524/1993 si turism si prestari de
exceptia ale ministrului servicii, dupa deducerea
agentilor comertului si impozitului pe circulatia
economici scutiti turismului nr. marfurilor, a accizelor si
prin lege de 614/1993 si a taxei pe valoare
plata impozitului Legea nr. adaugata incasate
pe profit 67/1993 - agentii economici din - agentii
comert si turism, din economici
sectoarele in care se cu capital
aplica adaosul sau majoritar
comisionul comercial, si integral
aplica cota de 1% asupra privat
valorii adaosului incasat aplica cota
de 1%
incepand cu
data de 1
mai 1993
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. De risc si Regulile autonome, - Legea nr. - fondul de salarii realizat 1% 750 = 499
de accident societatile 53/1992 si 499 = 310
pentru comerciale, Legea nr.
protectia organizatiile 21/1993
speciala a cooperatiste, -Instructiunile
persoanelor agentii economici Secretariatului
handicapate straini cu sediul de Stat pentru
in Romania, Handicapati
reprezentantele nr. 1760/1992
din Romania ale si
societatilor Instructiunile
straine care Ministerului
angajeaza personal Finantelor nr.
roman si persoane 182484/1992
fizice care
utilizeaza munca
salariala
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Pentru Agentii economici, - Legea nr. - incasarile realizate din 0,5% 750 = 499
agricultura indiferent de 21/1993, activitatea industriala, de 499 = 310
forma de Intructiunile constructii-montaj,
organizare si Ministerului transporturi,
tipul de Finantelor telecomunicatii, comert,
proprietate, cu nr. 177950/1993 turism si prestari servicii,
exceptia si dupa deducerea ICM si a
agentilor Instructiunile taxei pe valoarea adaugata
economici scutiti Ministerului incasate de la 1 iulie 1993,
prin lege de Agriculturii a accizelor incepand cu
plata impozitului si Alimentatiei data de 1 mai 1993.
pe profit nr. 47333/1993
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. De pensii Agentii economici - Legea nr. - totalul veniturilor 2% 750 = 499
si asigurari care produc, 80/1992, obtinute din productia
sociale al industrializeaza modificata prin agricola, dupa deducerea
agriculto- si comercializeaza Legea nr. ICM si a accizelor;
rilor produse agricole 1/1994, - totalul veniturilor 3,5% 499 = 310
Hotararea obtinute din activitatea
Guvernului nr. de industrializare a
557/1992, produselor agricole;
Instructiunile - adaosul comercial 4%
Ministerului obtinut din activitatea de
Finantelor nr. comercializare a produselor
182798/1992 si agricole, alimentare si de
Instructiunile alimentatie publica.
Ministerului
Muncii si
Protectiei
Sociale nr.
1409/1992
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Pentru Persoanele - Ordonanta - drepturile salariale 2% 431 = 499
sanatate juridice si fizice Guvernului nr. brute realizate de
care utilizeaza 22/1992 salariati;
personal salariat (aprobata prin - incasarile realizate de 10% 499 = 310
Legea nr. personele juridice din 750 = 499
114/1992) si actiuni publicitare la 499 = 310
Legea nr. produsele din tutun, tigari
21/1993 si bauturi alcoolice;
- veniturile realizate de 1%
persoanele juridice din
vanzarile de produse din
tutun, tigari, bauturi
alcoolice.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Pentru Agentii economici - Legea nr. - incasarile in numerar din 5% 750 = 499
modernizarea care detin statii 21/1993 vanzarea benzinei si 499 = 310
drumurilor de distributie a motorinei auto
publice benzinei.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA Nr. 2



BANCA NATIONALA A ROMANIEI
DIRECTIA DE CREDIT SI OPERATIUNI DE PIATA
Serviciul adiministrarea rezervelor internationale

Cursurile de schimb ale principalelor valute
la data de 30 decembrie 1993

1. Valute in cont Curs in lei

1 dolar S.U.A. USD 1276.00
1 lira sterlina GBP 1918.72
1 dolar australian AUD 861.62
1 siling austriac ATS 106.47
1 franc belgian BEF 35.99
1 dolar canadian CAD 956.92
1 coroana daneza DKK 191.70
1 lira egipteana EGP 378.78
1 franc elvetian CHF 884.09
1 marca finlandeza FIM 223.43
1 franc francez FRF 219.79
1 marca germana DEM 748.43
1 drahma greceasca GRD 5.21
1 rupie indiana INR 40.57
1 lira irlandeza IEP 1819.51
100 lire italiene ITL 75.56
1 yen japonez JPY 11.43
1 coroana norvegiana NOK 172.69
1 gulden olandez NLG 668.27
1 escudo portughez PTE 7.35
1 peseta spaniola ESP 9.09
1 coroana suedeza SEK 155.11
100 lire turcesti TRL 8.94
1 ECU XEU 1445.64
1 DST XDR 1769.15

2. Valute efective

a) Pentru valutele de la pct. 1, cursul valutei efective este identic cu
cel pentru valuta in cont, cu exceptia urmatoarelor valute:

Curs de cumparare in lei
1 lira egipteana EGP 369.55
1 grahma greceasca GRD 4.83

b) Rupia indiana nu se cumparar sub forma de valuta efectiva.



----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016