Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLANUL SECTORIAL din 11 septembrie 2012  de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului 2012-2014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PLANUL SECTORIAL din 11 septembrie 2012 de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului 2012-2014

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 679 din 1 octombrie 2012
    Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în continuare planul sectorial de cercetare-dezvoltare, este elaborat în baza prevederilor art. 46 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
    Atribuirea contractelor de finanţare pentru realizarea proiectelor cuprinse în prezentul plan sectorial de cercetare-dezvoltare se va realiza în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea, evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004, cu modificările ulterioare.
    Obiectivul general al planului sectorial de cercetare-dezvoltare în domeniile dezvoltării teritoriale, construcţiilor şi turismului este de a permite fundamentarea ştiinţifică a dezvoltării politicilor din aria de responsabilitate a ministerului prin finanţarea unor proiecte de cercetare-dezvoltare cu caracter aplicativ, focalizate către următoarele obiective specifice:
    - dezvoltarea echilibrată şi durabilă a teritoriului naţional, în vederea întăririi coeziunii teritoriale în context european;
    - dezvoltarea unui sistem urban policentric şi echilibrat şi întărirea parteneriatului dintre spaţiul urban şi rural;
    - dezvoltarea şi prezervarea naturii şi patrimoniului cultural printr-o gestionare prudentă;
    - păstrarea şi dezvoltarea identităţii regionale, precum şi menţinerea diversităţii naturale şi culturale a regiunilor şi oraşelor;
    - dezvoltarea policentrică echilibrată şi durabilă a aşezărilor umane şi în context regional;
    - creşterea calităţii locuirii în cadrul aşezărilor umane, conform conceptului dezvoltării durabile;
    - dezvoltarea şi diversificarea infrastructurii şi serviciilor turistice;
    - îmbunătăţirea imaginii externe şi interne a destinaţiilor turistice;
    - creşterea ocupării forţei de muncă, creşterea gradului de colectare a veniturilor către bugetul de stat prin măsuri fiscale coerente;
    - dezvoltarea de tehnici şi instrumente avansate pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural, incluzând folosirea sistemelor informaţionale geografice şi crearea bazelor de date spaţiale;
    - susţinerea şi fundamentarea politicii locuirii şi a programelor naţionale, analizarea principalelor modificări ale modelelor de locuire în mediul urban şi în mediul rural;
    - dezvoltarea unei locuiri durabile şi a instrumentelor funcţionale de management a programelor naţionale în domeniul locuirii şi a gestiunii imobiliare;
    - dezvoltarea urbană durabilă, ţinând cont de nevoia atingerii unor cote ridicate de calitate a vieţii în condiţiile respectării trăsăturilor identitare ale oraşelor de toate tipurile, a utilizării eficiente a resurselor generale şi particulare, a sporirii potenţialului competitiv.
    Principalii beneficiari ai rezultatelor cercetării sunt Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în continuare MDRT, în calitate de autoritate naţională care stabileşte strategia şi politicile în domeniile planificării şi dezvoltării teritoriale naţionale şi regionale, cooperării teritoriale, urbanismului, gestiunii şi dezvoltării edilitare-imobiliare, locuirii, instituţiile aflate în raporturi de subordonare, de coordonare sau sub autoritatea MDRT [Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă "URBAN - INCERC", Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism - INCDT, Agenţia Naţională pentru Locuinţe - ANL, agenţiile de dezvoltare regională (ADR), birourile de cooperare transfrontalieră], autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile patronale din domeniul turismului - Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Federaţia Industriei Hoteliere din România - FIHR, ANTREC etc., organizaţii nonguvernamentale, universităţile de profil şi centrele de cercetare, întreprinderile şi/sau unităţile, indiferent de modul de organizare şi forma de proprietate.
    Planul sectorial de cercetare-dezvoltare este structurat în 3 subprograme aferente principalelor domenii de responsabilitate ale MDRT:
    1. Programul "Turism competitiv"
    2. Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"
    3. Programul "Construcţii - Aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"

┌─────────────────────────────────────────────────┬──────┬──────┬──────┬───────┐
│ Anul │ 2012 │ 2013 │ 2014 │ TOTAL │
├─────────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│TOTAL PLAN SECTORIAL MDRT │ 800│ 3.000│ 3.000│ 6.800│
├─────────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│I. Programul "Turism competitiv" │ 160│ 600│ 600│ 1.360│
├─────────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│II. Programul "Dezvoltare teritorială durabilă │ │ │ │ │
│şi integrată" │ 320│ 1.200│ 1.200│ 2.720│
├─────────────────────────────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│III. Programul "Construcţii - Aplicarea │ │ │ │ │
│strategiilor europene în programele │ │ │ │ │
│guvernamentale coordonate de MDRT" │ 320│ 1.200│ 1.200│ 2.720│
└─────────────────────────────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴───────┘


                 Descrierea programelor componente ale planului
                       sectorial de cercetare-dezvoltare

    1. Programul "Turism competitiv"
    Programul "Turism competitiv" a fost structurat pe două subprograme:
    1.1. Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice"
    1.2. Subprogramul "Managementul afacerilor în turism"
    Descrierea subprogramelor
    1.1. Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice"
    a) Scopul
    Turismul se constituie ca o ramură esenţială a economiei naţionale care are rolul de a pune în valoare resurse naturale şi antropice ce nu pot fi utilizate în alte domenii de activitate. Infrastructura este componenta majoră care are rolul ca prin dotări şi amenajări specifice să sprijine utilizarea unor resurse deosebite prin activităţi turistice.
    Infrastructura se leagă în mod direct de formarea şi modernizarea serviciilor turistice şi de asigurarea accesibilităţii şi dezvoltării destinaţiilor turistice cunoscute, precum şi de apariţia de noi destinaţii turistice prin valorificarea unor resurse turistice mai puţin cunoscute, dar unice şi originale. Problema actuală a turismului românesc este dată tocmai de rămânerile în urmă în ceea ce priveşte infrastructura generală şi turistică şi de procesul foarte lent de punere în valoare a altor resurse disponibile din teritoriu.
    Scopul acestui subprogram este de a sprijini MDRT, celelalte instituţii din subordinea directă şi indirectă a ministerului, administraţiile publice locale prin iniţiative de fundamentare teoretică şi practică pentru a se realiza implementarea obiectivelor de reformă din domeniul turismului şi pentru a creşte eficienţa şi competitivitatea acestui domeniu la nivelul Uniunii Europene, potrivit actualelor cerinţe ale Strategiei Lisabona.
    b) Durata
    Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Subprogramul "Infrastructură, servicii şi destinaţii turistice" a fost calculat la 982 mii lei. Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 160 mii lei;
    - 2013 - 390 mii lei;
    - 2014 - 432 mii lei.
    d) Obiective specifice
    1.1.1. Crearea de modele de dezvoltare durabilă a turismului în ariile protejate din România
    1.1.2. Identificarea de soluţii şi modele pentru dezvoltarea de noi forme de turism
    1.1.3. Îmbunătăţirea calităţii serviciilor în turism în vederea creşterii competitivităţii sectorului turistic din România la nivel european
    1.2. Subprogramul "Managementul afacerilor în turism"
    a) Scopul
    Dezvoltarea turismului presupune aplicarea unor mecanisme de management modern, compatibile cu cerinţele actuale ale unei economii tot mai globalizate. Turismul, ca activitate complexă, implică în politicile de management o serie de date şi informaţii cu privire la diferitele caracteristici sectoriale ale turismului.
    În acest context, prin intermediul acestui subprogram, au fost incluse proiecte de cercetare care urmăresc determinarea unor elemente ale cunoaşterii pieţei muncii din turism şi a perspectivelor sale, precum şi a contribuţiei economice a turismului ca sector distinct de activitate din România pentru a fundamenta cadrul decizional (politici, programe) la nivelul ministerului de resort.
    b) Durata
    Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Managementul afacerilor în turism" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Subprogramul "Managementul afacerilor în turism" a fost calculat la 378 mii lei.
    Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 0 mii lei;
    - 2013 - 210 mii lei;
    - 2014 - 168 mii lei.
    d) Obiective specifice
    1.2.1. Elaborarea de prognoze privind evoluţia viitoare a pieţei muncii în turism din perspectiva nevoilor viitoare de pregătire profesională, a calificărilor şi ocupaţiilor
    1.2.2. Identificarea de politici şi instrumente economice şi financiare de stimulare a competitivităţii sectorului turistic din România
    1.2.3. Realizarea de analize şi cercetări statistice privind evaluarea contribuţiei economice a turismului în România

    2. Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată"
    Programul "Dezvoltare teritorială durabilă şi integrată" a fost structurat pe trei subprograme:
    2.1. Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială"
    2.2. Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020"
    2.3. Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată".
    Descrierea subprogramelor
    2.1. Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială"
    a) Scopul
    Dezvoltarea de tehnici şi instrumente avansate pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural, incluzând folosirea sistemelor informaţionale geografice şi crearea bazelor de date spaţiale, reprezintă o componentă esenţială a dezvoltării spaţiale, determinând o creştere a capacităţii administrative de accesare a fondurilor structurale şi de coeziune.
    La rândul său, furnizarea de informaţii, analize şi scenarii privind accesibilitatea localităţilor la reţeaua majoră de transport şi la principalele servicii sociale din România, ca suport al politicilor publice din domeniul dezvoltării teritoriale, se bazează pe implementarea tehnologiilor moderne din domeniul tehnologiei informaţiei.
    b) Durata
    Durata de realizare a proiectelor din cadrul Subprogramului "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Subprogramul "Sisteme informaţionale geografice şi baze de date spaţiale pentru planificarea şi dezvoltarea teritorială" a fost calculat la 435 mii lei.
    Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 51 mii lei;
    - 2013 - 192 mii lei;
    - 2014 - 192 mii lei.
    d) Obiective specifice
    2.1.1. Dezvoltarea de tehnici şi instrumente pentru planificarea spaţială a teritoriului la nivel naţional, urban şi rural şi crearea bazelor de date spaţiale în contextul Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (INSPIRE)
    2.1.2. Realizarea unui sistem informatic pentru gestionarea eficientă a documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului la nivel naţional
    2.1.3. Construirea de modele de baze de date corelate documentaţiilor UAT
    2.2. Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020"
    a) Scopul
    - Sprijinirea transpunerii la nivel naţional a principiilor asumate de Guvernul României prin semnarea principalelor documente europene privind planificarea şi coeziunea teritorială în Uniunea Europeană, precum şi crearea instrumentelor adecvate în vederea îndeplinirii obiectivelor asumate
    - Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare teritorială policentrică şi echilibrată, de coeziune teritorială şi economico-socială, în contextul implementării Strategiei Europa 2020
    b) Durata
    Durata de realizarea a proiectelor din cadrul Subprogramului "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Subprogramul "Strategii, scenarii şi modele de planificare a teritoriului naţional 2014-2020" a fost calculat la 966 mii lei.
    Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 102 mii lei;
    - 2013 - 432 mii lei;
    - 2014 - 432 mii lei.
    d) Obiective specifice:
    - Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare regională şi de coeziune teritorială şi economico-socială pe termen mediu şi lung şi crearea premiselor pentru programarea, prioritizarea şi eficientizarea investiţiilor publice în infrastructura teritoriului şi localităţilor
    - Sprijinirea cercetării teritoriale în domeniul dezvoltării şi coeziunii teritoriale şi valorificarea la nivel naţional a rezultatelor programelor ESPON 2013 - Reţeaua europeană de observare a dezvoltării şi coeziunii teritoriale şi EUKN - Reţeaua europeană de cunoştinţe în urbanism
    - Consolidarea reţelei de localităţi şi dezvoltare policentrică; analiza teritoriilor lipsite de centre coordonatoare polarizatoare; analiza teritoriilor coordonate de două sau mai multe centre urbane; poli şi axe de dezvoltare
    - Analiza accesibilităţii la serviciile economice de interes general
    - Instrumente de evaluare a impactului teritorial al politicilor publice
    - Analiza impactului teritorial al unor proiecte majore de infrastructură
    - Elaborarea de metodologii/analize de identificare a potenţialului teritorial şi a provocărilor specifice - ghid pentru autorităţile locale de elaborare a strategiilor de dezvoltare locală şi a proiectelor
    - Analiza teritoriilor din zonele de frontieră şi a vecinătăţii acestora în contextul fundamentării programelor de cooperare teritorială transfrontalieră
    2.3. Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată"
    a) Scopul
    Tematicile propuse se orientează spre analiza dezvoltării localităţilor în perioada postcomunistă, a promovării de noi instrumente şi reglementări în vederea fundamentării politicilor publice de dezvoltare urbană durabilă şi integrată, în conformitate cu angajamentele asumate de România prin semnarea documentelor europene de profil.
    Tematicile au o orientare prioritară spre dezvoltarea urbană durabilă, care să răspundă noilor provocări de la nivel global, ţinând cont de necesitatea atingerii unor cote ridicate de calitate a vieţii în condiţiile respectării trăsăturilor identitare ale oraşelor de toate tipurile, a utilizării eficiente a resurselor generale şi particulare şi a sporirii potenţialului competitiv.
    b) Durata
    Durata de realizarea a proiectelor din cadrul Subprogramului "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Subprogramul "Dezvoltare durabilă şi planificare urbană şi teritorială integrată" a fost calculat la 1.319 mii lei.
    Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 167 mii lei;
    - 2013 - 576 mii lei;
    - 2014 - 576 mii lei.
    d) Obiective specifice
    2.3.1. Fundamentarea politicilor publice de dezvoltare regională şi de coeziune teritorială şi economico-socială pe termen mediu şi lung şi crearea premiselor pentru programarea, prioritizarea şi eficientizarea investiţiilor publice în infrastructura teritoriului şi localităţilor
    2.3.2. Susţinerea politicilor publice din domeniul urbanismului:
    - Evaluarea politicilor urbane în Romania postdecembristă
    - Politici urbane, creativitate şi coeziune - cazul polilor de creştere
    - Reabilitarea centrelor istorice + modele de intervenţie şi management în zonele critice
    - Implicarea copiilor şi tinerilor în planificarea urbană participativă - program de educaţie urbană
    - Modele de guvernanţă în regenerarea urbană
    - Tipologii de zone urbane defavorizate şi modele de intervenţie
    - Construcţia politicilor de regenerare urbană
    - Studii şi cercetări privind legislaţia comparativă în domeniul urbanismului şi planificării în Europa
    - Evaluarea aplicării legii urbanismului şi amenajării teritoriului - impactul asupra zonelor metropolitane
    - Modele de producţie şi management al locuinţelor sociale
    - Parteneriatul public privat şi regenerarea urbană - instrumente de intervenţie destinate centrelor istorice
    - Justiţia socială şi coeziunea economică şi socială ca elemente definitorii pentru practica de urbanism
    - Analiza privind impactul modificărilor structurilor sociodemografice asupra dezvoltării echilibrate a teritoriului
    - Identificarea teritoriilor coordonate de două sau mai multe centre urbane aflate în relaţii competiţionale
    - Implementarea modalităţilor şi instrumentelor durabile de gestionare a resurselor energetice pe modelul locuirii tradiţionale
    - Studiul implicaţiilor procesului de mobilitate rezidenţială către zonele periurbane
    - Strategii de dezvoltare a zonelor rezidenţiale şi planificare urbană
    - Relaţia urban - periurban şi analiza extinderii (necontrolate) a oraşelor
    - Cercetări sociologice - de exemplu, analiza percepţiei privind standardul de viaţă în oraşele din România; probleme de segregare şi excluziune socială
    - Instrumente/Metodologie de planificare a investiţiilor în zonele urbane funcţionale
    - Identificarea clusterelor emergente şi a economiilor de aglomeraţie
    - Instrumente de identificare a centrelor de inovare
    - Studiu asupra coerenţei dintre politicile de transport şi politicile de urbanism la nivelul aglomeraţiilor urbane

    3. Programul "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT"
    Descrierea programului:
    a) Scopul
    Scopul acestui program este de a sprijini MDRT, celelalte instituţii din subordinea directă şi indirectă a ministerului, administraţiile publice locale şi sectorul construcţii din economia naţională prin iniţiative de fundamentare teoretică şi aplicare practică pentru a se realiza implementarea obiectivelor din Programul de guvernare, cu referire directă la:
    - capitolul 16 - Politici de dezvoltare regională, a infrastructurii publice de interes local şi a turismului;
    - capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător.
    Programul presupune cercetări, studii de caz şi implementări de soluţii inovatoare, în corelaţie cu angajamentele şi obligaţiile prevăzute în directivele europene aplicabile.
    Cercetarea în construcţii prezintă anumite particularităţi conferite de faptul că produsul final se realizează la un amplasament dat prin reunirea mai multor produse, activităţi, tehnologii şi condiţii de mediu şi se referă, de la caz la caz, la materiale, elemente, subansamble sau structuri întregi, în interacţiune cu partea de mediu adiacent. Rezultatele se vor aplica pe domenii.
    b) Durata
    Durata de realizare a proiectelor din cadrul Programului "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT" este de maximum 36 de luni calendaristice.
    c) Bugetul
    Bugetul estimat pentru Programul "Construcţii - aplicarea strategiilor europene în programele guvernamentale coordonate de MDRT" a fost calculat la 2.720 mii lei.
    Necesarul de finanţare pentru cele 36 de luni calendaristice propuse pentru realizarea proiectelor este următorul:
    - 2012 - 320 mii lei;
    - 2013 - 1.200 mii lei;
    - 2014 - 1.200 mii lei.
    d) Obiective specifice
    - Elaborarea de cercetări şi studii de caz în corelaţie cu Programul de guvernare, angajamentele şi obligaţiile prevăzute în directivele UE, Strategia de securitate internă a Uniunii Europene, precum şi cu Platforma naţională ONU-ISDR Hyogo, standardele europene armonizate şi eurocodurile aplicabile, în condiţiile de mediu din teritoriu
    - Implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă, protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre, punerea în aplicare a Planului de gospodărire integrată a zonei costiere, obiective de guvernare/direcţii de acţiune prevăzute în capitolul 18 - Protecţia mediului înconjurător

                             ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016