1. Acţiuni la nivel legislativ şi interinstituţional
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1.1. Adoptarea reglementãrilor/legislaţiei internaţionale în domeniul reduce- │
│rii emisiilor de gaze cu efect de serã                                        │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Relevanţa includerii acţiunii:                                                │
│În funcţie de evoluţia reglementãrilor specifice la nivel internaţional, in-  │
│clusiv european, va fi nevoie de actualizarea legislaţiei naţionale.          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Detalierea lipsurilor existente: Nu este cazul.                               │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Descrierea acţiunii: transpunerea şi implementarea pe plan naţional a legisla-│
│ţiei internaţionale, inclusiv europene, din domeniu.                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MMP, MTI, cu ajutorul    │
│celorlalte autoritãţi şi unitãţi cu responsabilitãţi în acest domeniu.        │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Termenul de implementare a acţiunii: continuu                                 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Resurse necesare pentru implementare: Nu este cazul.                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: alinierea la legisla-│
│ţia internaţionalã, inclusiv europeanã.                                       │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1.2. Participarea în cadrul negocierilor din domeniul impactului aviaţiei ci- │
│vile asupra mediului                                                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii:                                             │
│Trebuie avute în vedere urmãtoarele aspecte:                                  │
│- Ultima reuniune a Adunãrii Generale a OACI a adoptat Rezoluţia A37-19 pri-  │
│vind schimbãrile climatice. Aceastã rezoluţie creeazã cadrul pentru un acord  │
│global de mãsuri de piaţã, aşa-numitele "Market-Based Measures"/MBM (în aceste│
│mãsuri de piaţã este inclus şi mecanismul EU ETS).                            │
│De aceea este important ca acţiunile de negociere ce au fost purtate pânã acum│
│sã fie derulate şi pe viitor pentru susţinerea intereselor naţionale la nivel │
│european şi internaţional.                                                    │
│- Protocolul de la Kyoto reprezintã doar un prim pas în rezolvarea problemelor│
│legate de schimbãrile climatice.                                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
│Trebuie luate în considerare o serie de aspecte prioritare importante privind │
│participarea României la activitãţile post-2012, ţinând seama de abordarea UE:│
│● angajamentele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de serã post-2012;   │
│● politicile şi mãsurile pe termen lung de reducere a emisiilor de gaze cu    │
│efect de serã, inclusiv inovaţia tehnologicã;                                 │
│● repartizarea pe sectoare a angajamentelor de reducere a emisiilor de gaze cu│
│efect de serã post-2012 în interiorul UE;                                     │
│● integrarea aspectelor privind schimbãrile climatice în investiţiile pe ter- │
│men lung în domeniul transporturilor/aviaţiei, cât şi pe sectorul surselor    │
│regenerabile de energie - combustibili alternativi.                           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│- participarea reprezentanţilor MTI, MMP şi ANPM la reuniunile organizate la  │
│nivelul structurilor din cadrul UE, la grupurile de lucru ale Comisiei        │
│Europene, Consiliului Europei etc., unde se discutã aspecte privind reducerea │
│emisiilor de gaze cu efect de serã provenite din activitãţile de aviaţie, prin│
│implementarea schemei EU ETS, precum şi în cadrul negocierilor internaţionale │
│în domeniul schimbãrilor climatice;                                           │
│- întocmirea de studii referitoare la proiecţiile emisiilor de gaze cu efect  │
│de serã în domeniul aviaţiei civile şi la consecinţele angajamentelor viitoare│
│asupra economiei româneşti. MTI, cu asistenţã tehnicã din partea MMP şi ANPM, │
│va elabora scenarii pe termen mediu şi lung de dezvoltare a transportului     │
│aerian la nivel naţional şi de reducere a emisiilor GES aferente, pentru a    │
│fundamenta deciziile referitoare la viitoarele angajamente.                   │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MTI, MMP              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2012-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│În cazul participãrii ministerelor de resort la diverse reuniuni, ministerele │
│de resort vor continua negocierea acţiunilor şi a termenelor de implementare a│
│acestora pentru sectorul aviaţiei civile cu consultarea/colaborarea MTI. La   │
│nivelul acestor ministere se vor organiza colective specializate în domeniul  │
│schimbãrilor climatice.                                                       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│România va avea o poziţie ce îi va permite sã se asigure cã viitoarele anga-  │
│jamente privind reducerea emisiilor de GES în sectorul aviaţiei civile reflec-│
│tã prioritãţile naţionale, economice, cât şi o dezvoltare durabilã.           │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    2. Acţiuni la nivel economic
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│2.1. Implementarea schemei EU ETS                                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii:  Directiva 2008/101/CE  a Parlamentului       │
│European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 de modificare a Directivei    │
│ 2003/87/CE  pentru a include activitãţile de aviaţie în sistemul de comerciali-│
│zare a cotelor de emisie de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii,      │
│transpusã prin Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de│
│comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, cu modifi-│
│cãrile şi completãrile ulterioare                                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente: completarea resursei umane existente la   │
│nivelul ANPM, care are în atribuţii asigurarea implementãrii                  │
│ Directivei 2008/101/CE                                                         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│3.1. Schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de  │
│serã este un instrument bazat pe principiul limitare/tranzacţionare, iar par- │
│ticiparea operatorilor de aeronave care desfãşoarã activitãţi de aviaţie re-  │
│glementate de  Directiva 2008/101/CE  implicã respectarea anumitor obligaţii    │
│conform reglementãrilor comunitare:                                           │
│a) operatorii de aeronave au obligaţia sã monitorizeze şi sã raporteze emi-   │
│siile de gaze cu efect de serã în conformitate cu prevederile Deciziei        │
│ 2007/589/CE  a Comisiei din 18 iulie 2007 de stabilire a unor orientãri privind│
│monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã în conformitate│
│cu  Directiva 2003/87/CE  a Parlamentului European şi a Consiliului, cu         │
│modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale planurilor de monitorizare a  │
│emisiilor, aprobate de ANPM;                                                  │
│b) operatorii de aeronave au obligaţia de a depune, pânã la data de 31 martie │
│a fiecãrui an, raportul de monitorizare întocmit pentru anul calendaristic    │
│anterior, verificat de un verificator acreditat;                              │
│c) operatorii de aeronave au obligaţia de a restitui, pânã la data de 30      │
│aprilie a fiecãrui an, un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de  │
│serã egal cu cantitatea totalã de emisii de gaze cu efect de serã generate în │
│anul calendaristic anterior.                                                  │
│ANPM are competenţa privind verificarea şi aprobarea planurilor de monitori-  │
│zare şi raportare a emisiilor, întocmite de operatorii de aeronave şi verifi- │
│cate de organisme de verificare acreditate la nivel naţional.                 │
│La sfârşitul unui an calendaristic, operatorii de aeronave se pot afla în     │
│urmãtoarele situaţii:                                                         │
│- emit sub limita plafonului alocat, deci sunt în mãsurã sã decidã cu privire │
│la comercializarea unui numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de    │
│serã disponibil; în aceastã situaţie se pot regãsi operatorii de aeronave care│
│investesc în aeronave eficiente din punctul de vedere al consumului de combus-│
│tibil, utilizeazã aeronave cu capacitate corespunzãtoare cererilor de încãr-  │
│care şi rute de zbor optime;                                                  │
│- emit peste limita plafonului alocat - situaţie în care trebuie sã achiziţio-│
│neze certificate de emisii de gaze cu efect de serã de pe piaţã pentru a-şi   │
│respecta obligaţia de returnare a certificatelor în registru. În aceastã si-  │
│tuaţie se pot regãsi operatorii de aeronave care opereazã pe distanţe scurte, │
│utilizeazã aeronave cu o vechime mai mare sau transportã mai puţini pasageri  │
│sau marfã. Aceştia sunt afectaţi mai mult de includerea în schema EU ETS, faţã│
│de operatorii cu un grad mai ridicat de eficacitate având în vedere costurile │
│carburantului utilizat;                                                       │
│- emit în limita plafonului alocat.                                           │
│3.2. Pentru implementarea eficientã a  Directivei 2008/101/CE  sunt necesare:   │
│- creşterea şi îmbunãtãţirea capacitãţii instituţionale la nivelul ANPM, asi- │
│gurarea participãrii reprezentanţilor ANPM la sesiuni de instruiri în domeniu,│
│seminare, conferinţe internaţionale, programe şi proiecte;                    │
│- intensificarea acţiunilor de conştientizare şi diseminare a informaţiei     │
│cãtre operatorii de aeronave, prin organizarea de seminare sau alte metode de │
│informare, cu privire la implementarea schemei EU ETS, alocarea certificatelor│
│de emisii, participarea la licitarea certificatelor, avantajele implementãrii │
│mãsurilor de eficientizare a consumului de carburanţi sau a comercializãrii   │
│certificatelor neutilizate, participarea la cercetarea privind reducerea im-  │
│pactului asupra climei prin reducerea de CO(2), respectiv eficientizare consum│
│combustibil etc.                                                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: Autoritatea centralã  │
│pentru protecţia mediului, ANPM, operatorii de aeronave                       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2012, 2013-2020                       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare: fonduri de la bugetul de stat, pro-  │
│grame europene                                                                │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: Reducerea emisii- │
│lor de gaze cu efect de serã, conform angajamentului UE, în medie cu 20% pânã │
│în anul 2020 şi cu 50% pânã în anul 2050 (faţã de anul 1990), plafonarea emi- │
│siilor de CO(2) din activitãţile de aviaţie începând cu 2020                  │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    3. Acţiuni la nivel operaţional
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│3.1. Implementarea unor mãsuri la nivelul managementului activitãţilor aero-  │
│portuare pentru reducerea emisiilor de CO(2)                                  │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: Consiliul Internaţional al Aeroporturilor   │
│(AIC) estimeazã cã 5% din emisiile de CO(2) rezultate din activitãţile de     │
│aviaţie se datoreazã activitãţilor aeroportuare.                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│a) implementarea conceptului A-CDM [(Airport Collaborative Decision Making    │
│(luarea unor decizii comune prin colaborare) pe toate aeroporturile cu trafic │
│semnificativ pentru România (peste un milion de pasageri/an sau peste 25.000  │
│de mişcãri de aeronave/an)];                                                  │
│b) intrarea Aeroportului "Henri Coandã" Bucureşti în proiectul Airport Carbon │
│Accreditation, lansat de ACI, şi certificarea acestuia cel puţin pânã la      │
│nivelul "reduction", pânã în 2015.                                            │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: administraţiile aero- │
│porturilor cu peste un milion de pasageri/an sau 25.000 de mişcãri de         │
│aeronave/an                                                                   │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2016                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Surse proprii, posibilitãţi de obţinere de fonduri prin programele UE         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│Decongestionarea traficului în aeroport, reducerea emisiilor de NO(x), CO(2)  │
│VOC/COV (compuşi organici volatili) şi, implicit, reducerea efectului asupra  │
│stratului de ozon O(3) şi a zgomotului                                        │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│3.2. Continuarea promovãrii unor practici şi proceduri la nivel operaţional cu│
│impact asupra reducerii consumului de combustibil                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: necesitatea eficientizãrii consumului de    │
│combustibil prin proceduri la nivel operaţional                               │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Descrierea acţiunii:                                                       │
│Utilizarea celor mai bune practici şi proceduri în operaţiunile la sol pentru │
│reducerea consumului de combustibil:                                          │
│- folosirea unei plaje de Cost Index care sã asigure respectarea programului  │
│de zbor, dar şi un consum minim de combustibil;                               │
│- "single engine taxi";                                                       │
│- optimizarea folosirii unitãţilor auxiliare de putere (APU);                 │
│- reducerea greutãţii avioanelor;                                             │
│- încãrcarea aeronavelor în aşa fel încât poziţia centrului de greutate în    │
│zbor sã fie cât mai în spate, asigurând astfel un consum minim de             │
│combustibil;                                                                  │
│- optimizarea fiecãrui plan de zbor în parte, în funcţie de condiţiile din    │
│ziua respectivã;                                                              │
│- transmiterea planurilor de zbor cât mai aproape de ora decolãrii;           │
│- folosirea a 3 valori ale Cost Index în funcţie de durata cursei şi de vânt, │
│rezultând un numãr de zboruri mai economice, bazate pe condiţiile din ziua    │
│respectivã;                                                                   │
│- implementarea unui software de flight planning performant/selectarea        │
│aeronavelor eficiente pentru cursele aeriene în funcţie de durata de zbor şi  │
│distanţã.                                                                     │
│Utilizarea celor mai bune practici şi proceduri în timpul zborului:           │
│- folosirea nivelului optim de croazierã;                                     │
│- extinderea studiilor privind impactul aplicãrii unor proceduri CDA          │
│(continous descent approach) pe toate aeroporturile cu trafic semnificativ;   │
│- aterizarea cu flaps minim, acolo unde este posibil;                         │
│- decolarea cu metoda FLEX/Assumed Temp/Derate pentru protecţia motoarelor    │
│şi un consum cât mai scãzut pe termen lung;                                   │
│- decolarea cu flaps minim;                                                   │
│- accelerarea la viteza mai economicã de "enroute climb", acolo unde este     │
│posibil sub nivel 100;                                                        │
│- folosirea reversoarelor la poziţia "idle" (minim) la majoritatea            │
│aterizãrilor.                                                                 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: operatorii aerieni,   │
│aeroporturi, ROMATSA                                                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Instruirea personalului aeronautic navigant şi nenavigant cu privire la apli- │
│carea celor mai bune practici şi proceduri în cadrul operaţiunilor de zbor    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│La nivel internaţional, în urma studiilor efectuate, se preconizeazã cã mãsu- │
│rile la nivelul îmbunãtãţirii practicilor şi procedurilor aplicabile în dome- │
│niul operaţiunilor de zbor pot conduce la o reducere a emisiilor de CO(2) pânã│
│în 2020 cu pânã la 3%.                                                        │
│Societatea Comercialã Compania Naţionalã cu Transporturi Aeriene Române       │
│TAROM - S.A. preconizeazã o reducere a consumului de combustibil în medie cu  │
│1,5% pe ora de zbor.                                                          │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    4. Acţiuni la nivel tehnologic
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│4.1. Dezvoltarea cercetãrii în domeniul protecţiei mediului în aviaţia civilã.│
│Familiarizarea industriei de aviaţie civilã cu noile tehnologii şi proceduri  │
│cu impact pe reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã                     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: promovarea cercetãrii în domeniul protecţiei│
│mediului în aviaţia civilã, informarea corectã a industriei cu privire la     │
│noile tehnologii aplicabile în domeniu                                        │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente: lipsa proiectelor de cercetare în domeniul│
│protecţiei mediului în aviaţia civilã                                         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│Promovarea posibilitãţilor de finanţare a proiectelor de cercetare şi dezvol- │
│tare având drept scop susţinerea obiectivelor climatice pe termen lung. Se    │
│vor organiza seminare şi ateliere de lucru având ca temã promovarea inovaţiei │
│şi a noilor tehnologii, pentru a contribui la realizarea obiectivelor de re-  │
│ducere a emisiilor pe termen lung şi pentru îmbunãtãţirea eficienţei şi compe-│
│titivitãţii operatorilor aerieni.                                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii:                       │
│MMP, MTI/AACR, operatori aerieni, administraţii aeroportuare, ROMATSA, insti- │
│tute de cercetare în domeniu                                                  │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2012-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare: finanţare internã, programe europene │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: încurajarea cerce-│
│tãrii şi dezvoltãrii în domeniul aviaţiei civile, familiarizarea industriei de│
│aviaţie cu noile tehnologii şi proceduri aplicabile având ca efect reducerea  │
│impactului aviaţiei asupra mediului, crearea premiselor pentru trecerea, dupã │
│anul 2020, la un program de reducere masivã a emisiilor de CO(2) prin utiliza-│
│rea noilor tehnologii şi echipamente                                          │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│4.2. Promovarea utilizãrii biocombustibilului în sectorul aviaţiei civile     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii:  Directiva 2009/28/CE  a Parlamentului        │
│European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizãrii   │
│energiei din resurse regenerabile de modificare şi ulterior de abrogare a     │
│ directivelor 2001/77/CE  şi  2003/30/CE                                          │
│Se estimeazã cã începând cu 2014-2015 biocombustibilii vor putea fi utilizaţi │
│în aviaţie.                                                                   │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│Acţiunile ce urmeazã a fi incluse în vederea promovãrii utilizãrii biocombus- │
│tibililor în aviaţie:                                                         │
│- analizarea posibilitãţilor de subvenţionare a producãtorilor de combusti-   │
│bili alternativi;                                                             │
│- alinierea României la standardele de CO(2) pentru utilizarea combustibili-  │
│lor alternativi în domeniul aviaţiei civile ce vor fi finalizate pânã la      │
│sfârşitul anului 2013 (OACI);                                                 │
│- participarea în cadrul proiectelor specifice comunitare/internaţionale;     │
│- identificarea unor iniţiative proprii prin participarea la proiecte cu      │
│industria aviaticã şi promovarea oportunitãţilor existente în România.        │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MECMA, conform planu- │
│lui naţional de acţiune în domeniul energiei din surse regenerabile, elaborat │
│în temeiul  Directivei 2009/28/CE  (www.minind.ro), companiile aeriene          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2012-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Surse de finanţare: POS Creşterea competitivitãţii economice (CCE), POS       │
│Transport, POS Mediu                                                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│Se estimeazã cã începând cu 2014-2015 biocombustibilii vor putea fi utilizaţi │
│în aviaţie.                                                                   │
│Utilizarea unui procent de maximum 6% combustibili alternativi pânã în anul   │
│2020 în sectorul aviaţiei civile va conduce la o reducere a emisiilor de CO(2)│
│cu 5%.                                                                        │
│Obiectivul Asociaţiei Transportatorilor Aerieni Internaţionali (IATA) este ca │
│10% din combustibilul utilizat în 2017 în aviaţie sã îl reprezinte combusti-  │
│bilii alternativi, ceea ce ar trebui sã reprezinte şi obiectivul operatorilor │
│aerieni români.                                                               │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│4.3. Achiziţionarea/Utilizarea de aeronave mai performante din punct de vedere│
│energetic                                                                     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: achiziţionarea/utilizarea unor aeronave mai │
│performante din punct de vedere energetic reprezintã unul dintre elementele-  │
│cheie ale atingerii obiectivelor UE în domeniul reducerii emisiilor de gaze cu│
│efect de serã. IATA preconizeazã cã implementarea acestei mãsuri, conform     │
│planurilor de afaceri actuale ale companiilor aeriene, poate asigura o reduce-│
│re a emisiilor de CO(2) cu 21% pânã în 2020.                                  │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente: înnoirea flotei operatorilor aerieni      │
│depinde de existenţa finanţãrii.                                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii: implementarea de cãtre operatorii aerieni a unor      │
│programe de înnoire a parcului de aeronave utilizate                          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: operatorii aerieni    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: în funcţie de identificarea surselor  │
│de finanţare şi planurile de afaceri ale operatorilor aerieni                 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare: surse proprii ale operatorilor       │
│aerieni                                                                       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: reducerea semnifi-│
│cativã a emisiilor de CO(2). În contextul implementãrii schemei EU ETS opera- │
│torii aerieni români care îşi dezvoltã traficul vor evita astfel riscul apari-│
│ţiei unor costuri suplimentare generate de necesitatea achiziţionãrii din     │
│piaţã a certificatelor de emisii (datoritã operãrii unei flote ineficiente    │
│energetic).                                                                   │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    5. Acţiuni la nivelul ATM/infrastructurã
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│5.1. Dezvoltarea/Modernizarea infrastructurii aeroportuare şi a echipamentelor│
│aferente pentru a permite aplicarea unor proceduri eficiente de decolare/     │
│aterizare aeronave                                                            │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: creşterea siguranţei zborului, eficientiza- │
│rea consumului de combustibil                                                 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
│- existã aeroporturi unde calitatea şi caracteristicile infrastructurii şi a  │
│echipamentelor aferente nu permit eficientizarea activitãţilor de zbor.       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│- lucrãri de reparaţii capitale şi dezvoltare/modernizare la pistele de deco- │
│lare/aterizare şi cãile de rulare de pe aeroporturile "Henri Coandã"          │
│Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Craiova, Oradea, Tulcea, Satu Mare, Suceava,      │
│Bacãu;                                                                        │
│- finalizarea activitãţii de implementare operaţionalã a sistemelor ILS/DME pe│
│toate aeroporturile din România (Suceava şi Baia Mare).                       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: ROMATSA, administra-  │
│ţiile aeroportuare, MTI/AACR (pentru partea de certificare a lucrãrilor)      │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2016                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare: resurse proprii ale ROMATSA şi ale   │
│aeroporturilor, POS Transporturi, fonduri publice                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: optimizarea acti- │
│vitãţii aeroportuare, îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor şi a mediului, redu-│
│cerea consumului de combustibil prin posibilitatea implementãrii unor proce-  │
│duri eficiente de decolare/aterizare                                          │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│5.2. Implementarea pachetului de reglementãri aferente Cerului European Unic  │
│SES/SESAR                                                                     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: Pachetul de reglementãri comunitare         │
│SES/SESAR, necesitatea atingerii obiectivelor SESAR (vezi pct. 1.2.2) şi a    │
│ţintelor de performanţã stabilite în conformitate cu Regulamentul (UE)        │
│nr. 691/2010 al Comisiei din 29 iulie 2010 de stabilire a unui sistem de      │
│performanţã pentru serviciile de navigaţie aerianã şi pentru funcţiile de     │
│reţea şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.096/2005 al Comisiei din   │
│20 decembrie 2005 de stabilire a unor cerinţe comune pentru furnizarea de     │
│servicii de navigaţie                                                         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
│- Nu este cazul.                                                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│- finalizarea, pânã la 31 decembrie 2012, a procedurilor necesare înfiinţãrii │
│unui bloc funcţional de spaţiu aerian între România şi Bulgaria - DANUBE FAB; │
│- optimizarea structurilor de spaţiu aerian pentru a eficientiza activitatea  │
│de zbor în cadrul DANUBE FAB (2012+); extinderea folosirii conceptului        │
│"Direct to" în spaţiul aerian naţional;                                       │
│- stabilirea ţintelor naţionale de mediu pe care trebuie sã le atingã furni-  │
│zorul de servicii de navigaţie aerianã în perioada 2015-2020, pornind de la   │
│ţintele stabilite la nivel european, şi implementarea acestora în perioada de │
│referinţã respectivã.                                                         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MTI, AACR, ROMATSA    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare: surse proprii ROMATSA                │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│IATA apreciazã cã o implementare a unui sistem eficient de ATM, cum este şi   │
│cel promovat prin pachetul SES/SESAR, poate conduce la o reducere a emisiilor │
│de CO(2) cu 4% pânã în 2020.                                                  │
│Estimãrile naţionale indicã o reducere a timpului total de zbor în spaţiul    │
│aerian al României şi Bulgariei de aproximativ 7.000 de ore/an ca urmare a    │
│implementãrii proiectului DANUBE FAB.                                         │
│De asemenea, folosirea conceptului "Direct to" introduce o reducere medie de  │
│2 minute a timpului de zbor.                                                  │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│5.3. Dezvoltarea unor proiecte de cooperare în domeniul ATM cu statele vecine │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: Implementarea unui sistem eficient de ATM   │
│este dificilã fãrã cooperarea cu statele vecine                               │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente:                                           │
│Lipsa cooperãrii cu statele vecine în domeniul ATM poate conduce la o inefi-  │
│cienţã a sistemului propriu ATM.                                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│- continuarea şi dezvoltarea cooperãrii în cadrul mecanismului înfiinţat prin │
│Memorandumul de cooperare în domeniul îmbunãtãţirii managementului traficului │
│aerian încheiat între România, Turcia, Bulgaria şi Republica Moldova;         │
│- sprijinirea statelor vecine nemembre ale UE în înţelegerea conceptului      │
│SES/SESAR şi analiza oportunitãţilor de coordonare/cooperare a serviciilor de │
│navigaţie aerianã, inclusiv prin implementarea unor acţiuni promovate în      │
│cadrul SES (optimizare structuri de spaţiu, blocuri funcţionale de spaţiu     │
│aerian etc.).                                                                 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MTI, AACR, ROMATSA    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Proiectele bilaterale pot fi cofinanţate prin programe comunitare sau de cãtre│
│furnizorii de servicii de navigaţie aerianã.                                  │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│Eficientizarea ATM în spaţiile aeriene vecine conduce la o extindere a oportu-│
│nitãţilor de eficientizare a activitãţilor de zbor prestate de operatorii     │
│aerieni, având ca impact şi reducerea emisiilor de CO(2)                      │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    6. Alte acţiuni
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│6.1. Promovarea proiectelor internaţionale şi europene cu obiectiv reducerea  │
│impactului aviaţiei asupra mediului                                           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii: Participarea la proiecte internaţionale şi  │
│europene în domeniul reducerii emisiilor de gaze cu efect de serã oferã opor- │
│tunitãţi şi expertizã pentru dezvoltarea şi implementarea acestora la nivel   │
│naţional.                                                                     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente: -                                         │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│Participarea organizaţiilor de aviaţie din România la proiectele cu impact pe │
│mediu derulate la nivelul diferitelor domenii: ATM, Tehnologie, Operaţiuni,   │
│Economic. Exemple de proiecte aflate în derulare: Clean Sky, SES/SESAR, CDA,  │
│A-CDM.                                                                        │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: MTI, AACR, administra-│
│ţiile aeroportuare, operatorii aerieni, ROMATSA.                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: 2011-2020                             │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Proiectele internaţionale pot fi finanţate din fonduri comunitare sau de      │
│industrie.                                                                    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii: obţinerea de      │
│informaţii noi, reducere impact/emisii, noi tehnologii, know-how.             │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│6.2. Promovarea conceptului "Amprenta de Carbon" (Carbon Footprint)           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Relevanţa includerii acţiunii:                                             │
│Amprenta de carbon este cantitatea de emisii de CO(2) produsã prin consum     │
│energetic, inclusiv de petrol; de exemplu, o cursã aerianã produce amprenta   │
│de carbon prin combustibilul pe care îl utilizeazã. Aceasta este mãsuratã în  │
│unitãţi de dioxid de carbon (CO(2)).                                          │
│OACI a elaborat Calculatorul de emisii de carbon. Calculatorul de emisii de   │
│carbon elaborat de OACI permite pasagerilor sã estimeze emisiile zborurilor   │
│efectuate. Este simplu de utilizat şi necesitã doar o cantitate limitatã de   │
│informaţii din partea utilizatorului.                                         │
│Metodologia aplicã cele mai bune date disponibile din industrie pentru a ţine │
│cont de diverşi factori, cum ar fi tipurile de aeronave, date traseu speci-   │
│fice, factorii de încãrcare pasageri şi de mãrfuri transportate.              │
│O parte din companiile de transport aerian folosesc acest instrument pentru   │
│determinarea emisiilor de CO(2) emise pe ruta solicitatã de pasager.          │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Detalierea lipsurilor existente: Nu se aplicã în prezent în România.       │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Descrierea acţiunii:                                                       │
│Acest instrument de calculare a emisiilor de CO(2) poate fi utilizat de pasa- │
│geri pentru a afla cantitatea de CO(2) ce se emite pentru un zbor pe ruta     │
│doritã.                                                                       │
│Informaţia este necesarã pentru ca pasagerul respectiv sã îşi poatã compensa  │
│cantitatea de CO(2) emisã datoritã zborului respectiv.                        │
│Companiile aeriene vor dezvolta proiecte de carbon offset (compensare emisii  │
│de CO(2)) prin care, cerând pasagerilor sã participe la ele, pot cere o taxã  │
│suplimentarã la bilet, o participare voluntarã etc.                           │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Instituţiile responsabile cu implementarea acţiunii: operatorii aerieni    │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Termenul de implementare a acţiunii: voluntar                              │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Resurse necesare pentru implementare:                                      │
│Campanii de informare a populaţiei asupra acestei acţiuni şi conştientizarea  │
│cu privire la impactul fiecãrui zbor efectuat asupra efectelor climatice.     │
│Posibilitãţi externe de finanţare, analizarea programelor europene şi interna-│
│ţionale care pot fi eligibile pentru acest tip de proiecte. Participarea      │
│pasagerilor la schema de carbon offset poate duce la finanţãrile unor proiecte│
│mai mici.                                                                     │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Efectele preconizate ca urmare a implementãrii acţiunii:                   │
│Conştientizarea populaţiei asupra efectelor pe care fiecare zbor le are asupra│
│mediului raportat la cantitatea de emisii de CO(2).                           │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘