Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PLAN NATIONAL din 18 decembrie 2002  de pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PLAN NATIONAL din 18 decembrie 2002 de pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 14 februarie 2003
CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Sistemul naţional pentru pregãtire, rãspuns şi cooperare în caz de poluare marina cu hidrocarburi

ART. 1
(1) În scopul aplicãrii prevederilor art. 6 din Convenţia internationala privind pregãtirea, rãspunsul şi cooperarea în caz de poluare cu hidrocarburi, adoptatã la Londra la 30 noiembrie 1990, la care România a aderat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 14/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 160/2000 , se stabileşte un sistem naţional de acţiune impotriva incidentelor de poluare cu hidrocarburi, denumit în continuare sistem naţional.
(2) Sistemul naţional reprezintã ansamblul mãsurilor de pregãtire şi rãspuns impotriva poluarii cu hidrocarburi şi cuprinde unitãţile prevãzute în art. 7 şi 8. În cadrul sistemului naţional se desemneazã:
A. Ca autoritãţi naţionale responsabile:
a) pentru coordonarea activitãţilor legate de funcţionarea sistemului naţional, elaborarea Planului şi reactualizarea acestuia, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, prin direcţia sa de specialitate; ca punct de contact naţional cu autoritãţile internaţionale în domeniu;
b) pentru organizarea acţiunilor de intervenţie: la uscat, Comandamentul Protecţiei Civile, iar pentru operaţiuni maritime, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin Autoritatea Navala Romana;
c) pentru siguranta navigaţiei, în conformitate cu regulile pentru prevenirea şi combaterea poluarii de la nave, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin Autoritatea Navala Romana;
d) pentru forţele navale, Ministerul Apãrãrii Naţionale, prin Statul Major al Forţelor Navale.
B. Ca puncte naţionale operationale de contact, denumite în continuare PNOC, responsabile de primirea şi transmiterea rapoartelor privind poluarea marina cu hidrocarburi:
a) Autoritatea Navala Romana, denumita în continuare ANR, pentru incidentele de poluare de la nave;
b) Administraţia Nationala "Apele Romane" - Direcţia Apelor Dobrogea-Litoral, denumita în continuare AN Apele Romane-DADL, pentru evenimentele de poluare costiera.
(3) Atribuţiile Comandamentului Protecţiei Civile şi ale inspectoratelor de protecţie civilã judeţene, prevãzute în prezentul Plan, vor fi îndeplinite de acestea pana la organizarea lor ca Inspectorat General pentru Situaţii de Urgenta, respectiv servicii publice comunitare pentru situaţii de urgenta, prin preluarea efectivã de cãtre Ministerul Administraţiei Publice a structurilor unificate de protecţie civilã.
(4) Planul este parte integrantã a sistemului naţional.

SECŢIUNEA a 2-a
Scop, domeniu de aplicare şi definiţii

ART. 2
(1) Planul are ca scop aplicarea prevederilor Convenţiei internaţionale privind pregãtirea, rãspunsul şi cooperarea în caz de poluare cu hidrocarburi, adoptatã la Londra la 30 noiembrie 1990, denumita în continuare OPRC 1990, pe litoralul romanesc, marea teritorialã şi zona economicã exclusiva a României, pentru a face fata prompt şi eficient incidentelor de poluare cu hidrocarburi, în vederea protejãrii mediului marin, a zonei de coasta, a vieţii şi sãnãtãţii oamenilor. Planul include cerinţele impuse pentru organizarea la nivel naţional a pregãtirii, cooperãrii şi intervenţiei în cazul producerii unor incidente de poluare, modul de acţiune la primirea unui raport privind poluarea cu hidrocarburi, promovarea cooperãrii internaţionale şi a cercetãrii în domeniul combaterii poluarii marine cu hidrocarburi.
(2) Coordonarea la nivel naţional a activitãţilor legate de aplicarea Planului se realizeazã de cãtre Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, în cooperare cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerul de Interne, Ministerul Administraţiei Publice şi Ministerul Apãrãrii Naţionale, ce au responsabilitãţi privind coordonarea acţiunilor de pregãtire, cooperare şi rãspuns, prin direcţiile de specialitate şi unitãţile din subordine desemnate în prezentul Plan.
ART. 3
(1) Pentru interpretarea uniforma a Planului, sensul termenilor folosiţi este cel definit corespunzãtor în <>art. 2 din OPRC 1990 şi în Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicatã.
(2) În sensul prezentului Plan, termenii de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) gravitatea incidentului - aprecierea amplorii fenomenului de poluare produs sau pe cale de a se produce, în funcţie de cantitatea de hidrocarburi descãrcate sau pe cale de a fi descãrcate. În scopul prezentului Plan, se disting trei clase de poluare:
- poluare marina minora - nivel 1 - mai puţin de 7 tone de hidrocarburi descãrcate;
- poluare marina medie - nivel 2 - între 7 şi 700 tone de hidrocarburi descãrcate;
- poluare marina majorã - nivel 3 - peste 700 tone de hidrocarburi descãrcate sau care este asimilatã situaţiei de dezastru;
b) coordonator general - persoana responsabilã pentru coordonarea generalã a rãspunsului în cazul unei poluari majore - nivel 3 sau medii - nivel 2;
c) coordonator operaţiuni maritime - persoana responsabilã pentru organizarea operaţiilor de depoluare marina;
d) coordonator operaţiuni terestre - persoana responsabilã pentru organizarea operaţiilor de depoluare a zonelor marine de coasta;
e) zone sensibile - zonele ale cãror resurse pot fi puse în pericol în cazul unui incident de poluare;
f) pregãtire - ansamblul activitãţilor de prevenire (dispecerat, control, asigurare a sistemului informaţional, alarmare, gestionarea bazei de date, elaborare de metodologii, reglementãri, acte legislative, pregãtirea teoreticã şi practica - exercitii), de asigurare a suportului decizional (observare, avertizare, raportare, cercetare, prognoza) şi de organizare şi asigurare a forţelor, mijloacelor şi materialelor de intervenţie;
g) rãspuns - ansamblul mãsurilor operative pentru activitatea de intervenţie şi combatere efectivã în caz de incident şi al mãsurilor de restabilire a situaţiei normale dupã încetarea incidentului, la nivel naţional şi/sau regional;
h) cooperare - ansamblul mãsurilor pentru asigurarea activitãţilor de pregãtire şi rãspuns în caz de incident şi al mãsurilor de restabilire a situaţiei normale dupã încetarea incidentului, la nivel naţional şi/sau regional.

CAP. 2
Bazele pregãtirii pentru intervenţia în caz de poluare marina cu hidrocarburi

SECŢIUNEA 1
Planuri de urgenta

ART. 4
(1) Atunci când navigheaza/stationeaza în apele maritime aflate sub jurisdicţia României, fiecare petrolier cu un tonaj brut de 150 sau mai mult şi fiecare nava, alta decât un petrolier, cu un tonaj brut de 400 sau mai mult, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, trebuie sa aibã la bord un plan de urgenta pentru combaterea poluarii cu hidrocarburi, întocmit în conformitate cu cerinţele minimale de conţinut stabilite prin Regula 26 din anexa I la Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978, la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 - MARPOL 73/78, şi aprobat de autoritãţile competente ale statului pavilionului. Pentru navele care arboreaza pavilionul roman planul se aproba de cãtre ANR.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin ANR, are competenta de a controla navele care arboreaza pavilionul statului roman, precum şi navele care arboreaza pavilionul altor state, aflate într-un port sau la un terminal în mare sub jurisdicţie romana, asupra existenţei la bord a planului de urgenta prevãzut la alin. (1).
(3) Controlul existenţei la bordul navelor militare a planului de urgenta prevãzut la alin. (1) va fi executat de cãtre organele proprii specializate din cadrul Statului Major al Forţelor Navale şi al celor ierarhic superioare.
ART. 5
(1) Fiecare unitate de foraj marin trebuie sa aibã la bord un plan de urgenta pentru prevenire şi intervenţie în caz de poluare cu hidrocarburi, obligaţie ce revine operatorului, precum şi dotarea necesarã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Planul de urgenta al unitãţilor de foraj marin va fi aprobat de ANR şi de AN Apele Romane.
(3) Platformele marine fixe de extracţie a petrolului trebuie sa aibã un plan de urgenta pentru prevenirea şi intervenţia în caz de poluare cu hidrocarburi, elaborat de operatorul acestora şi aprobat de AN Apele Romane.
(4) Pentru fiecare port şi instalatie de manipulare a hidrocarburilor operatorii acestora sunt obligaţi sa posede un plan de urgenta pentru combaterea poluarii cu hidrocarburi, aprobat de AN Apele Romane.
(5) Planurile de urgenta aprobate potrivit art. 4 alin. (1) şi art. 5 alin. (1) vor fi pãstrate în copie la ANR, iar cele aprobate potrivit art. 5 alin. (3) şi (4) vor fi pãstrate în copie la AN Apele Romane-DADL.
(6) AN Apele Romane va controla îndeplinirea prevederilor alin. (3) şi (4) de cãtre operatorii portuari şi ai instalaţiilor de manipulare a hidrocarburilor, conform competentelor.

SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de raportare a poluarii cu hidrocarburi

ART. 6
(1) Comandantii navelor maritime care arboreaza pavilionul roman, conducãtorii unitãţilor de foraj marin, ai porturilor şi instalaţiilor de manipulare a hidrocarburilor au obligaţia sa raporteze neîntârziat ANR orice incident de poluare cu hidrocarburi constatat, produs de nava, de unitatea de foraj marin, respectiv de instalatia portuara de manipulare a hidrocarburilor ori de alte nave, precum şi prezenta hidrocarburilor pe apa.
(2) Pilotii aeronavelor civile sau militare româneşti au obligaţia sa raporteze neîntârziat centrului de control al traficului aerian orice incident de poluare cu hidrocarburi observat pe apa.
(3) Centrul de control al traficului aerian va asigura transmiterea operativã a informaţiilor primite conform alin. (2) la ANR sau, dupã caz, la AN Apele Romane-DADL.
(4) Orice persoana care observa o descãrcare de hidrocarburi sau prezenta hidrocarburilor în zona de coasta va comunica aceasta de urgenta AN Apele Romane-DADL.

SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea generalã a intervenţiei

ART. 7
(1) Se înfiinţeazã Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marina, denumit în continuare C.O.D.M., organism de planificare şi coordonare a activitãţilor în caz de poluare marina cu hidrocarburi.
(2) C.O.D.M. este condus de un coordonator general în persoana prefectului judeţului Constanta şi de un coordonator general adjunct în persoana preşedintelui Consiliului Judeţean Constanta sau, în lipsa acestora, de cãtre înlocuitorii legali şi este constituit din reprezentanţii desemnaţi ai urmãtoarelor instituţii:
a) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului:
- AN Apele Romane-DADL;
- Inspectoratul de Protecţie a Mediului Constanta;
- Administraţia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii";
b) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei:
- ANR;
- Grupul de Intervenţii şi Salvare Navala - Constanta;
- Compania Nationala "Administraţia Porturilor Maritime Constanta" - S.A.;
c) Ministerul Administraţiei Publice, dupã preluarea efectivã de la Ministerul de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protecţie civilã, precum şi a brigazilor şi grupurilor de pompieri militari;
d) Ministerul de Interne:
- inspectoratele de protecţie civilã ale judeţelor Constanta şi Tulcea, pana la preluarea efectivã a acestor structuri de cãtre Ministerul Administraţiei Publice;
- Brigada de Pompieri "Dobrogea" a Judeţului Constanta, pana la preluarea efectivã a acestei structuri de cãtre Ministerul Administraţiei Publice;
- Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontiera Constanta;
- inspectoratele de poliţie ale judeţelor Constanta şi Tulcea;
- Comandamentul de Jandarmi Teritorial Constanta;
e) Ministerul Apãrãrii Naţionale:
- Statul Major al Forţelor Navale;
f) Consiliul Judeţean Constanta.
(3) C.O.D.M. îşi desfãşoarã activitatea în sediul Inspectoratului de Protecţie Civilã Judeteana Constanta, denumit în continuare IPCJ, asigurat de Consiliul Judeţean Constanta, este împuternicit sa acţioneze în zona de acoperire a Planului şi funcţioneazã ca un centru naţional de intervenţie de urgenta, cu rol de baza operativã a tuturor acţiunilor de combatere a poluarilor marine, numai în caz de declansare a Planului sau în cadrul cooperãrii regionale.
(4) Secretariatul permanent al C.O.D.M., structura specializatã pentru depoluare marina, este asigurat de Secretariatul tehnic al Comisiei judeţene de apãrare impotriva dezastrelor din cadrul IPCJ. Pe timpul intervenţiei Secretariatul permanent este completat cu câte un reprezentant de la fiecare dintre instituţiile prevãzute la alin. (2) lit. a)-e), indeplinind rolul de Secretariat tehnic al C.O.D.M.
(5) C.O.D.M. are în subordine, în caz de rãspuns, urmãtoarele structuri:
a) divizia pentru operaţiuni maritime, localizata la ANR, constituitã din forţele de intervenţie stabilite de C.O.D.M., care acţioneazã pe mare, şi este condusã de reprezentantul ANR, în calitate de coordonator al operaţiunilor maritime ale C.O.D.M.;
b) divizia pentru operaţiuni terestre, localizata la IPCJ, constituitã din forţele de intervenţie stabilite de C.O.D.M., care acţioneazã pe uscat, şi este condusã de şeful IPCJ, în calitate de coordonator al operaţiunilor terestre ale C.O.D.M.
(6) Forţele de intervenţie care participa în cadrul celor doua divizii de operaţiuni vor acţiona numai la solicitarea C.O.D.M.
(7) C.O.D.M. îşi va elabora regulamentul de organizare şi funcţionare, care va fi aprobat prin ordin comun al ministrului apelor şi protecţiei mediului, ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, ministrului de interne şi ministrului administraţiei publice.
ART. 8
(1) Se înfiinţeazã Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marina, ca organism consultativ al prefectului judeţului Constanta, cu activitate nepermanenta, constituit din specialişti nominalizaţi din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerului de Interne, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerului Administraţiei Publice, Ministerului Industriei şi Resurselor, Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Turismului, Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, Consiliului Judeţean Constanta, Consiliului Judeţean Tulcea, precum şi din reprezentanţi ai Comandamentului Protecţiei Civile, Direcţiei Vamilor Constanta, Administraţiei Naţionale "Apele Romane", Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta, Institutului de Cercetãri în Transporturi, Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunãrii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea, Companiei Naţionale "Institutul Naţional de Meteorologie, Hidrologie şi Gospodãrire a Apelor" - S.A., Societãţii Comerciale "Oil Terminal" - S.A. Constanta, Societãţii Naţionale "Petrom" - S.A., sucursala "Petromar", Centrului de Perfecţionare a Personalului din Marina Civilã şi Calificare Personal pentru Exploatare Portuara Constanta, santierelor navale din Constanta, Midia şi Mangalia, precum şi ai altor unitãţi cu competenta în domeniu.
(2) Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marina oferã unitãţilor nominalizate în prezentul Plan consultanţa la solicitarea C.O.D.M.

CAP. 3
Rãspunsul la incidentele de poluare marina cu hidrocarburi

SECŢIUNEA 1
Acţiunile în cazul raportarii unei poluari marine cu hidrocarburi

ART. 9
(1) În cazul primirii de cãtre punctele naţionale operationale de contact a unui raport sau sesizãri privind un incident de poluare, prin sistemul informaţional şi de comunicaţii, se vor anunta imediat şi celelalte structuri care sunt prevãzute în Plan.
(2) Informaţiile primite conform alin. (1) sunt verificate, potrivit competentelor legale, de cãtre ANR şi/sau AN Apele Romane - DADL, în calitate de organisme constatatoare ale poluarii.
(3) În cazul în care incidentul de poluare cu hidrocarburi este apreciat ca o poluare minora sau medie, organismul constatator prevãzut la alin. (2) atentioneaza de urgenta poluatorul, precum şi pe comandantii navelor, conducãtorii unitãţilor de foraj marin, ai operatorilor portuari şi ai instalaţiilor de manipulare a hidrocarburilor, cele mai apropiate, prin conducãtorii instituţiilor respective, în vederea activarii planurilor de urgenta proprii. De asemenea, organismul constatator al poluarii propune coordonatorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorului sau legal, în funcţie de gravitatea şi originea accidentului, aplicarea parţialã sau totalã a Planului.
(4) În cazul în care incidentul de poluare cu hidrocarburi este apreciat ca o poluare marina majorã sau medie pe cale sa devinã majorã, organismul constatator propune coordonatorului general convocarea Secretariatului tehnic al C.O.D.M. prevãzut la art. 7 alin. (4).
(5) Organismul constatator îşi completeazã informaţiile prin deplasare la locul incidentului, în cazul în care condiţiile hidrometeorologice permit acest lucru.
ART. 10
(1) Dacã este necesarã aplicarea Planului, coordonatorul general dispune convocarea la sediul IPCJ de cãtre Secretariatul tehnic a reprezentanţilor instituţiilor care formeazã C.O.D.M.
(2) În cadrul intalnirii cu reprezentanţii instituţiilor din C.O.D.M., care este prezidata de coordonatorul general sau de locţiitorul acestuia, se analizeazã toate informaţiile disponibile, se propun şi se dezbat acţiunile ce urmeazã a fi întreprinse. Se va acorda prioritate mãsurilor care asigura limitarea poluarii, protejarea zonelor sensibile şi recuperarea hidrocarburilor în larg.
ART. 11
În funcţie de efectele poluarii şi de capacitatile naţionale, cu aprobarea primului-ministru, coordonatorul general poate solicita participare internationala.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile C.O.D.M. şi ale instituţiilor din sistemul naţional

ART. 12
C.O.D.M. are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã regulamentul de organizare şi funcţionare;
b) evalueaza efectele incidentului de poluare marina majorã cu hidrocarburi;
c) elaboreazã decizia de intervenţie, schema fluxului decizional şi acţiunile la primirea unui raport privind poluarea cu hidrocarburi;
d) coordoneazã rãspunsul;
e) coordoneazã pregãtirea sistemului naţional de rãspuns;
f) asigura fluxul informaţional şi de comunicaţii;
g) constituie o baza de date cuprinzând hartile cu zonele de risc, cu zonele sensibile şi ariile ce trebuie protejate, informaţii statistice privind curentii marini şi parametrii hidrometeorologici;
h) identifica, elaboreazã şi actualizeazã lista forţelor de intervenţie cu echipamentele de rãspuns şi comunicaţie care aparţin unitãţilor ce fac parte din sistemul naţional;
i) elaboreazã formatul standard de raportare a poluarii (Polrep) în conformitate cu normele Organizaţiei Maritime Internaţionale;
j) face propuneri pentru participare internationala, conform art. 11;
k) urmãreşte recuperarea pagubelor de la poluatorul care a produs incidentul de poluare majorã;
l) participa cu forte şi mijloace de intervenţie la solicitarea altor state, în cazul poluarilor marine cu hidrocarburi, în cadrul cooperãrii regionale;
m) asigura notificarea autoritãţilor statelor vecine, în cazul poluarilor marine majore cu hidrocarburi cu caracter transfrontalier;
n) stabileşte necesarul de resurse pentru aplicarea Planului şi modul de utilizare a acestora;
o) asigura informarea autoritãţilor naţionale şi a publicului;
p) elaboreazã normativul-cadru de dotare necesar functionarii C.O.D.M.;
q) stabileşte proiectele de cooperare internationala;
r) întocmeşte programul de exercitii periodice;
s) identifica şi stabileşte cursurile de pregãtire periodicã a personalului din unitãţile care fac parte din sistemul naţional;
t) asigura organizarea administrativã şi financiarã în cazul interventiilor;
u) asigura elaborarea ghidurilor metodologice de prevenire şi rãspuns;
v) elaboreazã Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marina.
ART. 13
Inspectoratul de Protecţie Civilã Judeţean Constanta, în calitate de coordonator al operaţiunilor terestre, are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura Secretariatul permanent al C.O.D.M.;
b) coordoneazã şi urmãreşte implementarea deciziilor C.O.D.M., informand periodic despre stadiul de îndeplinire a acestora;
c) asigura rezolvarea problemelor curente ale C.O.D.M. şi funcţionarea fluxului informaţional decizional cu celelalte instituţii şi organisme implicate în acţiunile de rãspuns în cazul poluarii marine cu hidrocarburi;
d) creeazã şi gestioneazã baza de date necesarã prevenirii, limitãrii şi inlaturarii efectelor generate de poluarile marine cu hidrocarburi;
e) prezintã împreunã cu celelalte instituţii reprezentate în C.O.D.M. analize de fundamentare a necesarului de mijloace financiare şi materiale pentru aplicarea Planului;
f) coordoneazã elaborarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale C.O.D.M. şi Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marina şi le prezintã spre aprobare prefectului;
g) asigura planificarea exerciţiilor de simulare şi conduce nemijlocit activitãţile de pregãtire pe uscat;
h) coordoneazã acţiunile de evaluare a pagubelor şi a costurilor pentru limitarea şi înlãturarea efectelor incidentelor de poluare marina majorã;
i) propune C.O.D.M. participarea la activitãţile de pregãtire organizate pe plan naţional sau internaţional privind rãspunsul în caz de poluare marina majorã cu hidrocarburi.
ART. 14
ANR, în calitate de coordonator al operaţiunilor maritime, are urmãtoarele atribuţii principale:
a) constata poluarea marina produsã de nave, potrivit competentelor;
b) conduce toate acţiunile pe mare în cadrul diviziei pentru operaţiuni maritime;
c) organizeazã activitatea PNOC pentru incidentele de poluare de la nave;
d) centralizeazã şi tine la zi evidenta tuturor acţiunilor de depoluare efectuate pe mare, de la convocarea Secretariatului tehnic al C.O.D.M. şi pana la încheierea operaţiunilor, în cazul fiecãrui incident de poluare marina majorã, inclusiv a costurilor acestora;
e) asigura legatura cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi cu Organizaţia Maritima Internationala, furnizand permanent informaţiile necesare;
f) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marina majorã în zona sa de competenta;
g) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
h) coordoneazã efectuarea exerciţiilor de simulare pe mare în cadrul sistemului naţional.
ART. 15
Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontiera Constanta îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) supravegheazã şi cerceteazã cu privire la riscul producerii, constata şi raporteazã producerea incidentelor de poluare marina cu hidrocarburi în zona de competenta;
b) executa misiuni specifice, la solicitarea C.O.D.M.;
c) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marina majorã în zona sa de competenta;
d) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 16
Compania Nationala "Administraţia Porturilor Maritime Constanta" - S.A. îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) participa la intervenţiile de depoluare, la solicitarea C.O.D.M.;
b) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare în zona sa de competenta;
c) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 17
Grupul de Intervenţii şi Salvare Navala Constanta are urmãtoarele atribuţii:
a) participa la intervenţiile de depoluare, la solicitarea C.O.D.M.;
b) intervine cu forţele şi mijloacele disponibile pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin privind prevenirea şi intervenţia în caz de poluare marina majorã cu hidrocarburi;
c) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marina majorã cu hidrocarburi în zona sa de competenta;
d) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 18
AN Apele Romane-DADL îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) constata poluarea, conform competentelor legale;
b) acţioneazã, la solicitarea C.O.D.M., cu echipamente de combatere a poluarii cu hidrocarburi pentru zona de coasta şi evalueaza costurile corespunzãtoare acţiunilor de intervenţie;
c) participa în cadrul C.O.D.M. la stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare, la evaluarea efectelor, precum şi la celelalte acţiuni desfãşurate de divizia pentru operaţiuni terestre la intervenţia în caz de incident de poluare marina majorã cu hidrocarburi;
d) creeazã şi tine la zi o baza de date computerizata privind plajele, calitatea apei marii, calitatea sedimentelor, facilitãţile pentru acvacultura, calitatea efluentilor evacuati în mare şi secţiunile corespunzãtoare, locurile de deversare a apelor uzate în mare;
e) centralizeazã şi tine la zi evidenta tuturor acţiunilor de depoluare efectuate în zona costiera de la activarea C.O.D.M. şi pana la încheierea operaţiunilor, în cazul fiecãrui incident de poluare marina majorã, inclusiv a costurilor acestora;
f) organizeazã seminarii şi instruiri ale publicului în vederea protejãrii zonelor umede, cooperand în acest sens cu instituţiile de profil şi organizaţiile neguvernamentale;
g) organizeazã activitatea PNOC pentru incidentele de poluare în zona costiera;
h) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 19
Inspectoratele de protecţie a mediului Constanta şi, respectiv, Tulcea îndeplinesc urmãtoarele atribuţii:
a) previn poluarile accidentale prin mãsurile prevãzute de lege;
b) identifica amplasamente pentru depozitarea temporarã a hidrocarburilor recuperate;
c) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
d) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marina majorã cu hidrocarburi.
ART. 20
Administraţia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii" îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) creeazã şi tine la zi o baza de date privind locurile de iernat şi cuibarit, precum şi alte zone sensibile din zona sa de competenta;
b) participa cu forte şi mijloace în caz de intervenţie;
c) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
d) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare în zona sa de competenta.
ART. 21
Statul Major al Forţelor Navale îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) asigura prin sistemul propriu de observare, naval şi costier, centralizarea şi transmiterea informaţiilor asupra incidentelor de poluare la PNOC;
b) constata poluarea, conform competentelor legale;
c) participa cu forte şi mijloace la intervenţia în caz de incident de poluare marina majorã cu hidrocarburi;
d) participa la evaluarea efectelor şi stabilirea cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marina majorã cu hidrocarburi în zona sa de competenta;
e) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M. şi în cadrul diviziei de operaţiuni maritime.
ART. 22
Consiliul Judeţean Constanta îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) asigura spaţiu de funcţionare pentru Secretariatul permanent al C.O.D.M.;
b) încheie contracte-cadru în asteptare cu furnizorii de materiale, echipamente şi servicii, stabiliţi de C.O.D.M., în calitate de gestionar al fondului de intervenţie pentru dezastre;
c) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 23
Inspectoratele de poliţie judeţene Constanta şi, respectiv, Tulcea îndeplinesc urmãtoarele atribuţii:
a) participa cu forte şi mijloace specifice în caz de incident de poluare marina;
b) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 24
Brigada de Jandarmi Constanta şi, respectiv, Tulcea îndeplinesc urmãtoarele atribuţii:
a) participa cu forte şi mijloace specifice în caz de incident de poluare marina;
b) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 25
Brigada de Pompieri "Dobrogea" a Judeţului Constanta îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) participa cu forte şi mijloace specifice în caz de incident de poluare marina;
b) asigura participarea unui reprezentant în Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
ART. 26
(1) Toate unitãţile reprezentate în cadrul C.O.D.M. vor asigura participarea personalului la acţiunile stabilite de coordonatorul general. Pentru perioada în care personalul participa efectiv la intervenţia pentru depoluare, acesta va fi salarizat ca pentru lucru în condiţii grele şi/sau periculoase, conform prevederilor legale.
(2) Decontarea cheltuielilor de intervenţie din etapa de pregãtire se asigura din fondurile alocate de la bugetul de stat Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Ministerului de Interne pana la preluarea efectivã a structurilor unificate ale inspectoratelor de protecţie civilã de cãtre Ministerul Administraţiei Publice.
(3) Recuperarea cheltuielilor ocazionate de acţiunile de rãspuns şi a celor pentru acoperirea prejudiciilor aduse factorilor de mediu se va face de cãtre Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului pentru marea teritorialã şi de cãtre Ministerul Finanţelor Publice pentru zona economicã exclusiva.
(4) Consiliul Judeţean Constanta va încheia contracte-cadru cu furnizorii de materiale, echipamente şi servicii, pe care le decide C.O.D.M.

SECŢIUNEA a 3-a
Încheierea intervenţiei

ART. 27
(1) Decizia încheierii intervenţiei se ia de cãtre coordonatorul general, dacã:
a) nivelul curatarii a fost realizat;
b) operaţiunea devine ineficienta;
c) a fost eliminat riscul producerii poluarii.
(2) Coordonatorul general va considera ca nivelul curatarii a fost realizat, dacã:
a) fiecare zona a fost curatata, incadrandu-se în parametrii standardizati;
b) echipamentul a fost returnat la magazii pentru curatare, întreţinere şi conservare;
c) locurile de depozitare temporarã au fost eliberate şi reamenajate.
(3) C.O.D.M. întocmeşte un raport detaliat care va fi înaintat în original, la finalizarea intervenţiei, Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, comunicându-se totodatã câte un exemplar al acestui raport şi celorlalte instituţii care au asigurat mijloace şi forte de intervenţie, spre a fi folosit pentru recuperarea cheltuielilor, compensarea pagubelor şi revizuirea Planului.

CAP. 4
Programul de exercitii şi de pregãtire a personalului din forţele de intervenţie

ART. 28
Toate unitãţile care fac parte din sistemul naţional vor asigura participarea personalului propriu din echipele de intervenţie la cursurile de pregãtire periodice organizate de C.O.D.M.
ART. 29
C.O.D.M. organizeazã şi conduce anual un exerciţiu general de simulare a intervenţiei în cazul unui incident de poluare marina majorã cu hidrocarburi, la care vor participa unitãţile din cadrul sistemului naţional.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 30
Lista forţelor de intervenţie, cu echipamentele de rãspuns şi comunicaţie care aparţin unitãţilor care fac parte din sistemul naţional, va fi actualizatã permanent şi pastrata la Secretariatul permanent al C.O.D.M.
ART. 31
(1) Prevederile prezentului Plan se completeazã cu cele ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.232/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de implementare a prevederilor Convenţiei internaţionale privind rãspunderea civilã pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992).
(2) În cazul altor poluari decât cele prevãzute în Protocolul din 1992 pentru amendarea Convenţiei internaţionale privind rãspunderea civilã pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969, încheiat la Londra la 27 noiembrie 1992, la care România a aderat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 15/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 158/2000 , compensarea cheltuielilor de depoluare şi restaurare se face pe principiul "poluatorul plãteşte".

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016